داستان حرکت به سمت تکامل؛ مروری بر تاریخچه طراحی گوشی های هوشمند سامسونگ (بخش سوم؛ پایانی)

جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
در این مطلب قصد داریم بخش آخر تاریخچه‌ی طراحی گوشی‌های هوشمند شرکت سامسونگ را برای شما شرح دهیم.
تبلیغات

پیش از هر چیز، اگر هنوز دو قسمت قبلی این مطلب را مطالعه‌ نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا بخش اول و دوم را بخوانید و سپس مطالعه‌ی این بخش را آغاز کنید. 

سال ۲۰۱۴: بیداری

Galaxy S5

سامسونگ با معرفی گوشی‌ هوشمند گلکسی اس ۵، تغییر بزرگ بعدی خود را در سبک طراحی‌اش به همه نشان داد. البته باید در نظر داشته باشیم که این محصول از بسیاری جوانب به نسل قبلی خود شباهت داشت. اما گلکسی اس ۵ با قابلیتی کاربرپسند یعنی ضدآب بودن پا به میدان نهاد. این دستگاه گواهی IP67 داشت. با وجود ضدآب بودن، اس ۵ همچنان بدنه‌ای از جنس پلاستیک داشت. البته در آن زمان تنها راه ضدآب کردن گلکسی اس ۵ برای سامسونگ، استفاده از پلاستیک بود.

Galaxy S5

در کنار قابلیت یادشده، این گوشی هوشمند از نظر مشخصات فنی نیز یک غول به تمام معنا بود. سامسونگ برای رسیدن به هدف ضدآب کردن گوشی‌ خود، کار چندان راحتی در پیش نداشت؛ چراکه گلکسی اس ۵ با وجود ضدآب بودن، میزبان سنسورهای مختلفی از جمله سنسور سنجش ضربان قلب، سنسور مادون قرمز و نیز سنسور اثر انگشت بود. وجود این ویژگی‌ها باعث شده بود تا عدم ارائه چنین ویژگی‌هایی در سایر گوشی‌های هوشمند رقیب، برای شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها یک خط و نشان جدی از جانب سامسونگ باشد. اما با وجود این همه قابلیت، گلکسی اس ۵ از نظر طراحی در مقابل رقبای آن زمان خود، حرف زیادی برای گفتن نداشت.

رفته‌رفته ۲۰۱۴ به سالی مبدل شد که سامسونگ در آن، اسم خود را به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی موفق در بازار گوشی‌های هوشمند در بین همه‌ تثبیت کرد. در واقع باید گفت در این سال، سامسونگ کارنامه‌ی تقریبا موفقی از گوشی‌های هوشمند در دست داشت. سامسونگ در سال ۲۰۱۴، گوشی هوشمندی به نام گلکسی کی زوم نیز معرفی کرد که این محصول با تمرکز بر کیفیت دوربین تولید شده بود. علاوه بر گوشی گلکسی K Zoom، این شرکت از گلکسی اس ۵ اکتیو و گلکسی اس ۵ مینی هم رونمایی کرد. خاطرنشان می‌کنیم که گوشی گلکسی اس ۵ اکتیو، همانند نسل قبلی خود، از طراحی مقاومی بهره می‌برد. 

پس از معرفی محصولات خانواده‌ی گلکسی اس ۵، سامسونگ گوشی هوشمند جدیدی به نام گلکسی آلفا معرفی کرد که این دستگاه، راه سامسونگ در طراحی این نوع محصولات را به‌طور کامل تغییر داد. سامسونگ از زمانی که به فکر تولید گوشی‌های هوشمند افتاده بود تا پیش از معرفی گلکسی آلفا، به طرز خیلی آزاردهنده‌ای از پلاستیک استفاده می‌کرد. اما این محصول همه چیز را برای شرکت یادشده تغییر داد؛ چراکه برای اولین بار شاهد استفاده از فلز در کهکشانی‌های سامسونگ بودیم.

Galaxy Alpha

با در دست گرفتن گلکسی آلفا، با آن ابعاد کوچک و دوست‌داشتنی‌اش، حس یک محصول خوش‌ساخت و رده‌بالا به کاربر منتقل می‌شد و این همان نکته‌ی مهمی‌ است که سامسونگ سال‌ها با تولید گوشی‌های پلاستیکی به‌طور کامل آن را فراموش کرده بود. به همین دلیل، با وجود ویژگی‌های فنی بسیار خوب پرچم‌داران این غول‌ کره‌ای، کاربران تا پیش از معرفی گلکسی آلفا، از تجربه‌ی یک حس لذت‌بخش در هنگام کار با دستگاه، محروم شده بودند. البته خود گلکسی آلفا هم چند ایراد داشت: اول اینکه طراحی آن ضدآب نبود و سنسور مادون قرمز نیز از این دستگاه حذف شد. سبک طراحی در نظر گرفته‌شده برای تولید گلکسی آلفا، سنگ بنایی برای کامل‌تر شدن و پخته‌تر شدن گلکسی‌های سامسونگ شد.

گلکسی نوت 4
گلکسی نوت 4

سامسونگ سرانجام پس از عرضه‌ی گلکسی آلفا به بازار و دریافت بازخورد بسیار خوب از جانب خریداران، تصمیم گرفت همین روند را در تولید فبلت محبوب بعدی خود یعنی گلکسی نوت ۴ ادامه دهد و حتی آن را بهبود بخشد. منصفانه اگر بخواهیم به این موضوع بنگریم، باید گفت حتی گلکسی نوت ۳، در زمان خود یک طراحی تقریبا کامل به حساب می‌آمد؛ اما نوت ۴ با حاشیه‌های فلزی و درخشان، توانست یک گام فراتر از نسل پیشین خود بگذارد و طراحی سری نوت را کامل‌تر کند. این فبلت همانند گلکسی نوت ۳ از یک در پشتی با بافت چرم مصنوعی بهره گرفته بود. البته اینبار طرح دوخت چرم که پیش‌تر در نوت ۳ وجود داشت، از حاشیه‌های پشتی نوت ۴ حذف شد.

Galaxy Note Edge

هم‌زمان با معرفی این فبلت، سامسونگ فرصت را غنیمت شمرد و یک عضو جدید به نام گلکسی نوت اج به خانواده‌ی سری نوت اضافه کرد. همان‌طور که از اسم این محصول پیدا است، نمایشگر آن در سمت راست خمیدگی داشت. مشخصا این ویژگی باعث شده بود ظاهر گلکسی نوت اج، بسیار منحصربه‌فرد باشد.

galaxy note edge

 البته این خمیدگی صرفا کاربرد بصری نداشت و در واقع سامسونگ خواب‌های خوبی برای این بخش دیده بود. همانطور که احتمالا می‌دانید، کاربر می‌توانست در این لبه‌ی خمیده، انواع مختلفی از ویژگی‌ها از جمله دسترسی سریع به میانبرهای دلخواه در اختیار داشته باشد.

سال ۲۰۱۵: حرکت به سمت کیفیت

galaxy s6

سرانجام در این سال، سامسونگ نقشه‌های خود برای ادامه‌ی حضورش در بازار گوشی‌های هوشمند را با معرفی نسل ششم پرچم‌داران خود یعنی گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۶ اج فاش کرد. این کمپانی بالاخره تصمیم گرفت پلاستیک را به‌طور کامل کنار بگذارد و از مواد باکیفیت‌تری برای ساخت گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار خود استفاده کند. گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج هر دو بدنه‌ای از جنس فلز و شیشه داشتند. با توجه به طراحی جدید و زیبایی که سامسونگ برای تولید دو گوشی یادشده در نظر گرفته بود، این دو محصول به گوشی‌هایی تبدیل شدند که قبلا هیچ‌گاه نمونه‌‌شان را در بین محصولات این شرکت ندیده بودیم.

Samsung Galaxy S6

گلکسی اس ۶ اج را می‌توان نسخه‌ی کامل‌تر شده‌ی نوت اج دانست که این بار به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی گلکسی اس تولید شده بود. این محصول مجهز به نمایشگری بود که از هر دو طرف خمیدگی داشت و همین عامل اس ۶ اج را به یک گوشی هوشمند بسیار زیبا و خاص تبدیل کرد. طبق تجربه‌ی شخصی، کار با این گوشی و نیز گلکسی اس ۶ معمولی، باید بگویم کار کردن با این دو دستگاه، حس بسیار خوبی به کاربر منتقل خواهد کرد و اکثریت افرادی که با دو گوشی یادشده کار کرده‌اند نیز این موضوع را تأیید می‌کنند. اما این طراحی زیبا چندان هم برای سامسونگ ارزان تمام نشد. در واقع این شرکت برای دست‌یابی به چنین طرحی مجبور شد دو قابلیت بسیار کاربردی و محبوب را از پرچم‌داران خود حذف کند. حتما می‌دانید که اینجا منظور ما حذف پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس‌دی و ضدآب نبودن گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج است.

برخی افراد با حذف دو ویژگی یادشده، از گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج ناامید شدند؛ چراکه در آن زمان شرکت سونی گوشی‌های هوشمندی تولید می‌کرد که هم ضدآب بودند و هم امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی در آن‌ها وجود داشت. اما در نهایت باید گفت تولید این دو پرچم‌دار پیامد‌های مثبت بسیار زیادی برای سامسونگ داشت.

Galaxy Note 5

در ادامه، شاهد معرفی دو گوشی‌ هوشمند دیگر به نام گلکسی نوت ۵ و گلکسی اس ۶ اج پلاس از جانب سامسونگ بودیم. این دو محصول در واقع در شاخه‌ی فبلت‌ها جای می‌گیرند؛ چراکه هر دو، نمایشگر‌هایی بزرگی داشتند که حالا از زبان طراحی جدید سامسونگ بهره می‌برند. به غیر از اندازه‌ی صفحه‌نمایش، گلکسی اس ۶ اج پلاس و نوت ۵ نسبت به گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج تفاوت چندانی نداشتند. البته بخش پشتی گلکسی نوت ۵ در لبه‌ها کمی خمیده طراحی شده بود. این ویژگی باعث می‌شد کاربران ارگونومی بسیار خوب این محصول را بلافاصله پس از در دست گرفتن آن، حس کنند.

سال ۲۰۱۶: توجه به خواسته‌های کاربران و افزایش سرعت

گلکسی اس 7 اسپیکر

سامسونگ در سال ۲۰۱۶ به‌خوبی نشان داد چگونه توانسته است با پیمودن یک مسیر چندساله و البته بسیار پر چالش، گوشی‌های هوشمندی با زبان طراحی خاص خود تولید کند. سال گذشته‌ی میلادی، دو گوشی هوشمند گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج توسط سامسونگ معرفی شدند. این دو محصول از زبان طراحی کامل‌تر شده‌ی نسل قبلی خود بهره می‌برند. گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج در واقع به‌عنوان محصولاتی شناخته می‌شوند که با نگاه به آن‌ها، دی‌ان‌ای طراحی سامسونگ را به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد. سامسونگ دو ویژگی مهم حذف‌شده از گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج را به پرچم‌داران ۲۰۱۶ خود بازگرداند. اس ۷ و اس ۷ اج هر دو ضدآب هستند و از کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کنند. سامسونگ با تولید این دو دستگاه، طراحی کاملی که در گلکسی اس ۶ به کار گرفته بود، کامل‌تر کرد.

galaxy s7

پرچم‌داران کنونی سامسونگ نسبت به رقبای بزرگ خود، حالا از نظر طراحی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. سامسونگ در واقع بازخوردهای کاربران را از زمان عرصه‌ی گلکسی اس ۶ به‌خوبی تحت نظر داشت و همین امر باعث شده است گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج، چه از نظر طراحی و چه از نظر امکانات و قابلیت‌های مختلف، محصولاتی قابل احترام و شایسته باشند که جدا از تعصب به هر برند خاصی، اکثر کاربران را به تحسین خود وا‌داشته‌اند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات