ساینا اتوماتیک سبز سایپا؛ خودروی الکتریکی، هیبریدی یا با آلایندگی کم؟

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در همایش روز ملی هوای پاک، از سوی سایپا خودروی «ساینا اتوماتیک سبز» که در آینده تولید می‌شود به کمپین احیای دریاچه ارومیه تقدیم شد.
تبلیغات

سایپا در همایش ۲۹ دی روز ملی هوای پاک اعلام کرد خودروی «ساینا اتوماتیک سبز» را که در آینده تولید خواهد شد، به کمپین احیای دریاچه ارومیه اهدا می‌کند. 

همایش روز ملی هوای پاک، امروز ۲۹ دی ۱۳۹۵ با شعار «با هم به سوی هوای پاک» و با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این مراسم گروه خودروسازی سایپا به منظور حمایت از طرح احیای دریاچه ارومیه، با اهدای اولین خودروی ساینا اتوماتیک سبز - که در آینده نزدیک تولید آن آغاز خواهد شد - به این کمپین می پیوندد.

ساینا/ساینا اتوماتیک سبز/saina

ساینا اتوماتیک سبز چیست و چگونه کار می‌کند؟

هنوز اطلاعاتی در مورد ساینا سبز اتوماتیک به صورت رسمی اعلام نشده است و حتی به نظر می‌رسد این خودرو هنوز در مراحل اولیه تولید باشد.

اولین تغییری که در ساینا اتوماتیک سبز دیده خواهد شد، استفاده از جعبه دنده‌ی اتوماتیک است که این جعبه دنده می‌تواند از نوع CVT، تیپ ترونیک یا دوکلاچه باشد. سه احتمال وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم.

ساینا/ساینا اتوماتیک سبز/saina

ساینا اتوماتیک با آلایندگی کمتر

خودروی ساینا که هم‌اکنون در بازار وجود دارد، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است و در مقابل خودروهای وارداتی به‌عنوان خودروی با آلایندگی کم یا سبز به‌حساب نمی‌آید. به همین دلیل احتمال می‌رود روی ساینای جدید علاوه بر افزوده شدن جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، از موتوری با میزان آلایندگی کمتر استفاده شود. البته با وجود اینکه ایران‌خودرو سال قبل از موتور توربوشارژ خود رونمایی کرد، شاید سایپا نیز اقدام به تولید موتور توربوشارژ کند و ساینا اتوماتیک سبز همین خودرو باشد.

ساینا/ساینا اتوماتیک سبز/saina

ساینا اتوماتیک برقی

مهدی جمالی مدیرعامل سایپا دو روز قبل از روز ملی هوای پاک اعلام کرد: «چندی قبل طی نامه‌ای از مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا درخواست کردم تا نسبت به برنامه‌ریزی و کسب دانش فنی که منجر به طراحی پلت‌فرم‌های مورد نیاز خودروهای برقی شود اقدامات لازم را انجام دهند.»

جمالی افزود:‌ «با توجه به درک نیاز به این موضوع، در گروه سایپا تمام مدیران ارشد گروه در این راستا آماده همکاری هستند و شخصا به‌صورت ماهیانه گزارش اقدام‌ها، در خصوص خودروهای برقی را ارزیابی می‌کنم و در جریان روند کار هستم.»

شاید سایپا می‌خواهد اولین خودروی برقی خود را با نام ساینا اتوماتیک سبز به بازار ارائه کند؛ البته این کار برای سایپا کار معقولی نیست چون شارژر این خودرو در بازار موجود نیست و احتمال خرید این محصول در بازار ایران بسیار کم است. در ضمن ساینا برای تبدیل شدن به خودروی تمام برقی علاوه بر تغییر کامل موتور و برق‌کشی مجدد، باید به طراحی مجدد بدنه بپردازد که این کار منطقی به نظر نمی‌رسد.

در ضمن یکی از مشکلات خودروهای برقی سرعت پایین و مسیر کوتاهی است که با هر بار شارژ می‌تواند طی کند. این دو نکته‌ی منفی می‌تواند استقبال بسیار سرد مردم را از این خودرو رقم بزند.

ساینا/ساینا اتوماتیک سبز/saina

ساینا اتوماتیک هیبریدی

مسیری که خودروسازان برتر جهانی چون تویوتا در سال‌های اخیر انتخاب کرده‌اند، استفاده از موتورهای هیبریدی برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی بسیار کم است. خودروهای با موتورهای هیبریدی ملزم به داشتن شارژر برقی نیستند و بخش الکتریکی آن‌ها توان شارژ شدن از طریق بخش مکانیکی را دارد. بدین ترتیب مالکان خودرو نیاز به خرید شارژر برقی ندارد و حتی نیازی به تعبیه‌ی شارژهای برقی قبل از تولید خودرو در شهرهای کشور نیست.

از سویی شارژ بخش الکترونیکی به‌صورت خودکار، کاهش نیافتن سرعت خودرو برخلاف خودروهای برقی و امکان استفاده از موتور هیبریدی در تمام خودروهای تولیدی سایپا، مزایایی است که احتمال ساخت ساینا اتوماتیک سبز را بر اساس موتورهای هیبریدی افزایش می‌دهد.

البته باید منتظر بود و دید چه زمانی مشخصات فنی این خودرو از سوی سایپا اعلام می‌شود و این خودرو بر اساس کدام متد سبز بودن به بازار ارائه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات