شارژ سریع چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
قابلیت‌ها و امکانات مختلف گوشی‌های هوشمند باعث شده تا هنگام کار با آن‌ها باتری این محصولات خیلی سریع‌تر از آنچه انتظار داریم خالی شود و در بهترین حالت به‌طور معمول می‌توان تا یک روز با هر بار شارژ کامل برای کار با دستگاه حساب کرد. اما مهم‌ترین مشکل گوشی‌های هوشمند همین عمرباتری کم آن‌ها است. یکی از راه‌حل‌های این مشکل استفاده از شارژ سریع است. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بزرگ‌ترین مشکل گوشی‌های هوشمند را می‌توان عمر باتری آن‌ها دانست. احتمالاً شما نیز با این گفته موافق هستید. در این زمینه برای حل مشکل دو فلسفه کلی وجود دارد: استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر که ظرفیت بیشتری دارند یا شارژ سریع‌تر باتری‌ها.

شارژ سریع‌ در اصل توسط کوالکام و با فناوری Quick Charge پایه‌گذاری شد.سایر تولیدکنندگان چیپ‌ها نیز همچنان در حال تلاش برای دستیابی به تکنولوژی‌های شارژ سریع‌ هستند که از جمله می‌توان به Pump Express کمپانی مدیاتک اشاره کرد. اما در نهایت باید بگوییم که تکنولوژی Quick Charge کوالکام همچنان اولین فناوری در این زمینه بوده و کمپانی‌های دیگری چون سامسونگ و اینتل هم از لایسنس‌های کوالکام بدین منظور بهره می‌برند. البته شرکت‌های چینی مانند اوپو با تکنولوژی VOOC حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

شارژ سریع برای شما یعنی اینکه انجام شارژ دستگاه برای شما آسان‌تر خواهد شد. چه از قابلیت توربو شارژ موتورولا استفاده کنید و چه از فناوری Fast Charge سامسونگ بهره ببرید، نهایتا تکنولوژی اولیه هر دو فناوری یاد شده یکی است. فناوری Quick Charge کوالکام باعث می‌شو مدت زمان لازم برای شارژ باتری دستگاه شما به میزان بسیار قابل توجهی کاهش یابد.

Quick Charge چگونه کار می‌کند؟

به احتمال زیاد شما هم از این موضوع آگاهی دارید که شارژ کردن یک گوشی‌هوشمند ازطریق اتصال آن به شارژرهای دیواری سریع‌تر از شارژ این دستگاه‌ها ازطریق پورت USB رایانه انجام می‌شود. این موضوع به دلیل توان خروجی شارژر‌های دیواری بوده که نسبت به خروجی درگاه USB 2.0 بیشتر است.

هر گوشی‌هوشمند، دارای یک مدار مدیریت انرژی بوده که روی برد مداری مخصوص خود قرار داده شده است. این مدار محدودیت باتری را در اینکه تا چه میزان می‌توان ولتاژ ورودی در یک لحظه دریافت کند را تعیین می‌کند. گوشی‌های هوشمندی که از Quick Charge بهره نمی‌برنرد این بخش را روی ۱۰ وات محدود کرده‌اند. (حاصل‌ضرب ۵ ولت در ۲ آمپر).

دانلود ویدئو

Quick Charge به‌طور بهینه‌ای این محدودیت را افزایش می‌دهد. اگر یک آداپتور شارژ بتواند انرژی بیشتری را به خروجی ارسال کند (به‌عنوان مثال ۱۵ وات، ۹ ولت با ۱.۶۷ آمپر) و بورد مدیریت انرژی گوشی‌هوشمند امکان دریافت انرژی بیشتر را داشته باشد، سپس با چنین روشی زمان شارژ دستگاه نسبت به قبل کاهش محسوسی نسبت به قبل خواهد داشت.

آیا گوشی‌هوشمند من امکان شارژ سریع دارد؟

برای اینکه گوشی‌هوشمند یا تبلت شما از شارژ سریع بهره ببرد، باید سه پیش‌نیاز داشته باشد:

  • گوشی‌هوشمند یا تبلتی که فناوری Quick Charge را داشته باشد.
  • یک آداپتور با ولتاژ بالا.
  • کابل USB متناسب و معقول

اگر در مشخصات گوشی یا تبلت شما پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع درج نشده، در این صورت نمی‌توانید این ویژگی را به دستگاه خود اضافه کنید. به‌عنوان مثال استفاده از یک آداپتور که ولتاژ بالایی دارد و اتصال آن به گوشی یا تبلتی که از فناوری یاد شده بهره نمی‌برد، نمی‌تواند بر زمان شارژ شدن دستگاه تأثیر بگذارد.

دانلود ویدئو

به‌طور مشابه، یک گوشی‌هوشمند که از شارژ سریع بهره می‌إرد نمی‌تواند از یک آداپتور معمولی و استاندارد، انرژی لازم راه به خوبی دریافت کند. علاوه بر این هیچ اپلیکیشنی یا لوازم جانبی خاصی وجود ندارد تا با استفاده از آن بتوانید تغییراتی که با تعویض آداپتور شارژ دستگاه صورت می‌پذیرد را مشاهده کنید.

به منظور بررسی اینکه آیا گوشی هوشمند شما از قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد یا خیر می‌توانید سری به این سایت بزنید که در آن لیست کاملی از دستگاه‌های سازگار با فناوری شارژ سریع قرار داده شده است. که در حال حاضر Pump Express کمپانی مدیاتک فقط در تعداد انگشت‌شماری از دستگاه‌ها پشتیبانی می‌شود.

Quick Charge علاوه بر کابل‌های USB از میکرو USB و USB نوع A و درگاه جدید USB نوع C پشتیبانی می‌کند. در هرحال شما نیاز به کابلی با حداقل 24AWG دارید. (AWG سرنام عبارت American Wire Gauge به معنای سیم تبادلگر آمریکایی است).

شارژ سریع

در واقع AWG اندازه سیم را نشان می‌دهد. عدد کمتر در این زمینه نشانگر اندازه بزرگتر است. همچنین این نوع اندازه معمولاً شبیه به این عبارت نوشته می‌شود: USB 28/24 AWG

عدد اول (۲۸) به اندازه سیم داده اشاره می‌کند و عدد دوم (۲۴) اندازه سیم منبع انرژی را نشان می‌دهد. 24AWG در واقع کمترین میزان مورد نیاز برای استفاده از قابلیت شارژ سریع بوده و در حال اید‌ه‌آل باید از کابل‌های USB با 20AWG استفاده کنید.

بحث در مورد شارژ از صفر تا ۶۰ درصد است نه صفر تا ۱۰۰ درصد

یک نکته مهم دیگر وجود دارد که باید در مورد فناوری شارژ سریع آن را حتماً بدانید. این فناوری مدت زمان لازم برای هر بار شارژ دستگاه را کاهش و در واقع سرعت شارژ را افزایش می‌دهد، اما ممکن است در کل مدت شارژ، سرعت شارژ شدن یکسان نباشد.

براساس اینکه فرایند کارکرد یک باتری چگونه است، تکنولوژی شارژ سریع، سرعت بهینه را تشخیص می‌دهد. هنگامی که ولت‌های بیشتری به یک باتری خالی وارد شود، سرعت شارژ بیشتر خواهد شد، چراکه انرژی وارد شده به اولین سلول ذخیره‌سازی باتری که برسد همانجا ذخیره می‌شود. هنگامی که حدود ۶۰ درصد از ظرفیت باتری شارژ شود، به منظور یافت سلول‌های خالی برای ذخیره انرژی وارد شده، عملیات جستجو انجام می‌شود که همین عامل باعث کاهش سرعت شارژ دستگاه در این حالت می‌شود.

شارژ سریع

این فرایند مثل این است که بخواهید ۱۰ فنجان را به صورت هم‌زمان با یک سطل آب بزرگ پر کند. شما اینکار را در ابتدا سریع انجام می‌دهید چراکه در ابتدا نیازی به دقت و بهینه ریختن آب سطل نیست، اما پس از اینکه ۶ عدد از فنجان‌ها پر از آب شدند، باید فقط ۴ فنجان باقی مانده را پر کنید و در این حالت دقت و سرعت ریختن آب از سطل به ۴ فنجان باقی مانده افزایش می‌یابد و سرعت پر کردن این ۴ فنجان به همین دلیل کاهش خواهد یافت.

انرژی بیشتر، گرمای بیشتری را هم تولید می‌کند. باتری‌های لیتیومی در صورتی که بیش از حد داغ شوند، ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل دستگاه‌هایی که از تکنولوژی شارژ سریع بهره می‌برند همگی مجهز به یک سنسور دما هستند. اگر در طی فرایند شارژ شدن دستگاه، باتری بیش از حد مجاز گرم شود، حالت شارژ سریع غیرفعال شده و ولتاژ ورودی شارژر شما کاهش خواهد یافت.

آنچه اشاره شده در کل یعنی شارژ سریع هنگام خالی بودن باتری بسیار خوب کار می‌کند، اما هنگامی که میزان شارژ دستگاه به حدود ۶۰ درصد یا بیشتر برسد، سرعت شارژ شدن دستگاه نیز کاهش می‌یابد. کوالکام در حال کار روی رفع این مشکل در فناوری جدید خود یعنی Quick Charge 3.0 است، اما این فناوری همچنان در حال توسعه بوده و فعلا نمی‌توان از آن استفاده کرد.

ذکر این نکته هم ضروری به نظر می‌رسد که رقم ۶۰ درصد برای بیشتر دستگاه‌هایی که از فناوری شارژ سریع بهره می‌برند صحیح است، اما هم اکنون برخی از محصولات می‌توانند تا ۷۵ درصد نیز با همان سرعت اولیه با فناوری شارژ سریع، شارژ شوند.

فناوری شارژ سریع در بیشتر برندها بخوبی کار می‌کند

ازآنجاکه فناوری Quick Charge فعلا کم و بیش استاندارسازی شده، موضوع مهم دیگری وجود دارد که باید آن را بدانید و شما نباید چندان نگران این موضوع باشید که از شارژرهای کدام برند برای چه گوشی‌هایی استفاده می‌کنید.

اگر دارای یک گوشی‌هوشمند موتورولا هستید که از فناوری شارژ سریع بهره می‌برد، می‌توانید از شارژر آن برای شارژ یک گوشی‌هوشمند اچ‌تی‌سی وان M8 استفاده کنید. در این شرایط شارژ سریع بخوبی انجام خواهد شد.

دانلود ویدئو

نکته مهم در مورد شارژ سریع این است که نباید به برند محصولاتی که از این فناوری بهره می‌برند چندان توجه داشته باشید. همان‌طورکه در ویدئو بالا هم مشاهده می‌کنید، مهم نیست که شما یک شارژر نکسوس یا شارژرهای کمپانی‌های شخص ثالث دیگر استفاده کنید، چراکه در هر صورت سرعت شارژ شدن دستگاه یکسان است. بنابراین می‌توانید هر شارژری که از فناوری شارژ سریع بهره می‌برد را در دستگاه‌هایی که با این تکنولوژی همخوانی دارند مورد استفاده قرار دهید.

نظر شما در مورد فناوری شارژ سریع چیست؟ چه راهکارهای دیگری برای رفع مشکل باتری گوشی‌های هوشمند می‌شناسید؟ دیدگاه‌ خود را در این مور در بخش نظرات با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات