نگاه نزدیک زومیت به اولین نسخه آزمایشی iOS 10

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
با گذشت یک هفته از ارائه‌ی نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان iOS 10 موفق شدیم تا این نسخه را نصب و نیم نگاهی به ویژگی‌های جدیدی که اپل در این نسخه تدارک دیده است داشته باشیم. با زومیت همراه باشید تا تجربه خود از این نسخه را با شما در میان بگذاریم.
تبلیغات

نسخه‌ی مخصوص توسعه‌دهندگان iOS 10 همزمان با معرفی ویژگی‌های جدید آن در کنفرانس WWDC 2016 در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت. ما نیز در زومیت فرصت این را داشتیم تا مدتی با این سیستم عامل که البته در نسخه‌ی بتا ارائه شده به صورت آزمایشی کار کنیم که در ادامه می‌توانید تجربه‌ی کار با ویژگی‌های جدید و تغییرات ایجاد شده را مطالعه کنید.

طراحی و رابط کاربری

تغییرات قابل توجهی در زمینه رابط کاربری این نسخه صورت گرفته ولی، تغییرات این نسخه نیز همانند نسخه ۸ و ۹ بیشتر در اضافه شدن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید در بخش‌های مختلف خلاصه شده است و خبری از تغییرات انقلابی که از iOS 6 به 7 در سیستم عامل شاهد بودیم، نیست. البته انتظار چنین تغییرات رادیکالی نیز نمی‌رفت و همین بهبودهای ظاهری، تاثیر قابل توجهی در تجربه کاربری نسخه جدید iOS گذاشته است.

ios-10-review

اولین تغییری که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، تغییر Lock screen است. در این صفحه به جای کشیدن دست به سمت راست، باید دکمه Home را بزنید تا قفل صفحه باز شود. بدین ترتیب، فضای بیشتری برای گنجاندن امکانات جدید به این صفحه ایجاد شده است. یکی از این امکانات صفحه ویجت‌ها در Lock Screen است. بدین ترتیب شما بدون باز کردن صفحه می‌توانید دستتان را به سمت راست بکشید تا با صفحه جدیدی روبرو شوید. در این صفحه شما علاوه بر نوار جستجو، با لیستی از ویجت‌ها روبرو می‌شوید که قابل تغییر و ادیت هستند و می‌توانید به دلخواه بخش‌های مختلف را به آن اضافه یا کم کنید. در کل، این صفحه که ترکیبی از جستجو و نوتیفیکشن سنتر و ابزارها است، یکی از بهترین تغییرات نسخه جدید محسوب می‌شود که در نسخه‌های قبلی نیز انتظار آن را داشتیم ولی تا به حال خبری از آن نشده بود. با کشیدن صفحه به سمت چپ نیز به اپلیکیشن دوربین هدایت می‌شوید.

همچنین اعلانیه‌ها به صورت کارتی با گوشه‌های منحنی به نمایش گذاشته می‌شوند و حالا می‌توانید بوسیله‌ی فناوری لمس سه بعدی با آن‌ها تعامل داشته باشید و حتی از این طریق به پیام‌ها یا ایمیل‌های خود پاسخ دهید.

ios 10

قابلیت جدید این نسخه، Raise to Walk نام دارد. به کمک این قابلیت، همانند ساعت هوشمند اپل، تنها با بالا آوردن دستگاه صفحه Lock Screen نمایش داده خواهد شد.

اگر انگشت‌تان را از بالا به پایین بکشید، تغییرات جدید در صفحه نوتیفیکیشن‌ها نیز توجه شما را جلب خواهد کرد. در این صفحه نوار جستجو دیده می‌شود و حالت جعبه‌ای که در صفحه لاک‌اسکرین دیده‌اید در اینجا نیز مشاهده می‌شود. البته حالا دیگر خبری از صفحه‌ای مجزا در این بخش برای ویجت‌ها نیست و ویجت‌ها صفحه‌ای جدا در کنار صفحه‌ی هوم برای خود دارند. این تغییر هر چند ریز بسیار کاربردی است چرا که باعث شده دیگر با یک بار کشیدن دست خود از بالا به پایین صفحه اعلانیه‌های خود را مشاهده کنید و نیاز به سوایپ نداشته باشید.

ios-10-review

به علاوه حالا می‌توانید با فشار یا همان استفاده از فناوری لمس سه بعدی، روی دکمه‌ی × بالای نوار اعلانیه‌های تمامی آن‌ها را به صورت یکجا پاک کنید. حالا دیگر نیازی ندارید اعلانیه‌های هر روز را به صورت جدا پاک کنید و وقت زیادی را صرف حذف آن‌ها کنید.

ios 10

همچنین با بالا کشیدن صفحه از پایین نیز با ظاهر جدیدی از control center روبرو می‌شوید. در این صفحه موزیک پلیر به صورت یک اسلاید جداگانه قرار داده شده و بدین ترتیب کنترل آن را با کشیدن صفحه به سمت راست در اختیار خواهید داشت.

ios 10

نوتیفیکشن‌ها نیز در این نسخه هوشمندتر شده‌اند. برای مثال با باز کردن نوتییفیکیشن برنامه iMessage می‌توانید پیغام‌ها را بدون نیاز به باز کردن برنامه به صورت زنده جواب دهید و پیغام‌های جدید را به صورت مرتب دریافت کنید.

حذف برنامه‌های پیش فرض

ios-10-review

یکی از ویژگی‌هایی که سال‌ها است کاربران از نبود آن شکایت می‌کنند، امکان حذف برنامه‌های پیش فرض از روی سیستم عامل است. در واقع در iOS برنامه‌های پیش فرضی همچون Tips یا Find Friends وجود دارند که به ندرت توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچ کس واقعا جای خالی آن‌ها را حس نمی‌کند. به همین خاطر حذف آن‌ها در نسخه جدید سیستم عامل یکی از شیرین‌ترین تغییراتی است که شاهد بوده‌ایم. البته این شیرینی زمانی که بفهمید هنوز برخی از برنامه‌های پیش‌فرض از این امکان برخوردار نیستند، ممکن است کمی کامتان را تلخ کند. 

البته به این نکته نیز توجه کنید که حذف اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تنها به معنای غیرفعال شدن آن‌ها است و به صورت کامل این اپلیکیشن‌ها از گوشی شما حذف نخواهند شد.

اپلیکیشن Home

ios-10-review

یکی از تغییرات مهم در ای او اس ۱۰ اضافه شدن اپلیکیشن HOME است. اهمیت این اپلیکیشن در نمایش توجه ویژه اپل به موضوع خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیا است که بدون شک یکی از مهمترین بازارهای فناوری را در چند سال آینده تشکیل خواهد داد. این اپلیکیشن به صورت پیش فرض به همراه iOS 10 خواهد آمد و شما به کمک آن می‌توانید به تنظیم تمامی وسایل هوشمند خانه‌تان بپردازید. طبیعتا نقش siri نیز در این اپلیکیشن پر رنگ خواهد بود. برای مثال شما با گفتن دستور شب بخیر می‌توانید تمامی کارهای لازم از جمله خاموش کردن چراغ‌ها گرفته تا قفل در و … را به خانه هوشمندتان بسپارید.

اپلیکیشن Photos

جذاب‌ترین ویژگی اضافه شده در اپلیکیشن تصاویر، امکان ساخت آلبوم‌های هوشمند و اسلاید کردن تصاویر آلبوم‌ها است. در واقع اپل یک سیستم پیشرفته برای پردازش تصاویر در این نسخه ایجاد کرده است که با آنالیز چهره‌ها و مکان‌ عکس‌ها، آن‌ها را دسته بندی و به صورت آلبوم در می‌آورد. شما همچنین می‌توانید این آلبوم‌ها را به صورت اسلاید شو درآورده و با تنظیمات مورد نظرتان نمایش دهید.

اپلیکیشن Maps

ios-10-review

از جمله امکانات اضافه شده به این اپلیکیشن، امکان فیلتر مکان‌های دور و برتان بر اساس نوع و موضوع آن است. مثلا می‌توانید رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های نزدیکتان را از این طریق به راحتی و سرعت بیشتری پیدا کنید. در کل سرویس نقشه‌های اپل (حداقل برای ما ایرانی‌ها) هنوز برای رسیدن به یک برنامه ایده‌آل فاصله دارد و نمی‌تواند جایگزین قابل قبولی برای سرویس‌های رقیب فعلی همچون سرویس نقشه‌های گوگل باشد.

پیام‌رسان Messages

اپل با iOS 10 می‌خواهد تغییرات ظاهری کوچک اما موثری را به سیستم عامل دستگاه‌های همراه خود بیاورد. در اپلیکیشن پیام‌رسان Messages می‌توانید پیام‌ها را بزرگ‌تر، کوچک‌تر و همراه با شخصی‌ سازی‌های بیشتر ارسال کنید.

  • در این پیام‌رسان می‌توانید پیام‌هایی را با دست خط خود بفرستید و دوستان شما می‌توانند انیمیشن نوشتن دست خط شما را ببینند.
  • پیام‌رسان اپل حالا در زمانی که پیام‌های تبریک ارسال می‌کنید، انیمیشن مخصوصی را برای طرف مقابل نمایش می‌دهند‌ (برای مثال به پرواز درآمدن بادکنک‌ها).
  • پیام‌ها یا تصویر‌هایی بفرستید که همچنان مخفی می‌مانند، اما ناگهان دست خود را سوایپ کنید تا پیام نمایش داده شود.
  • در این پیام‌رسان حالا می‌توانید پاسخ‌های سریع بفرستید که در مواقع عجله یا دادن پاسخ‌های کوتاه می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
  • پیام‌رسان اپل که حالا بیشتر از همیشه کامل شده به شما اجازه می‌دهد تا تصویر‌ها، استیکر‌ها یا آیکون‌هایی را به تصاویر یا حتی ویدیو‌های خود اضافه کنید و سپس دکمه ارسال را فشار دهید.
  • استیکر‌ها بخش جدیدی از پیام‌رسان اپل هستند که می‌توانند در شکل‌های مختلف از فروشگاه مخصوص خود دانلود شوند.
  • پیام‌های متنی‌ را هم در صورت دلخواه می‌توانید با یک تپ به ایموجی‌ها تبدیل کنید.
  • در این پیام‌رسان حالا بدون اینکه از برنامه بیرون بیایید می‌توانید به اپلیکیشن‌های دیگر از همان جا دسترسی داشته باشید.

سیری

بزرگترین خبر درباره دستیار صوتی اپل اجازه دسترسی توسعه دهندگان به این دستیار شخصی است که اکنون باید منتظر باشیم تا بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌ها با استفاده از آن بتوانند دستیار صوتی اپل را به مرحله جدیدی وارد کنند. برای مثال می‌توان با فرمان صوتی به اوبر درخواست ماشین داد، از Square تقاضای ارسال پول برای شخص خاصی کرد یا از واتس‌اپ بخواهید پیام دلخواهی را به فرد مورد نظر شما ارسال کند.

موزیک

طراحی جدید، ساده و مینیمال را در نسخه جدید اپلیکیشن موزیک اپل شاهد خواهید بود. در این اپلیکیشن اکنون می‌توانید موسیقی‌های دلخواه و شاید مورد علاقه‌تان را در تب For You مشاهده کنید یا لیریک موسیقی‌های مختلف را مشاهده کنید.

QuickType

در نسخه جدید شاهد هوشمندتر شدن کیبورد iOS هستیم. برای مثال زمانی که دوست شما شماره تلفن کسی را می‌خواهد iOS این موضوع را تشخیص داده و شماره تلفن فرد مورد نظر را پیشنهاد می‌دهد. همچنین روی Emoji ها نیز تغییرات ویژه‌ای صورت گرفته است. در این نسخه سایز شکلک‌ها سه برابر بزرگتر شده و امکان استفاده از آن‌ها نیز راحت‌تر شده است.

اپلیکیشن News

ios-10-review

اپلیکیشن اخبار که عمر چندانی نیز ندارد، در این نسخه از نظر ظاهری و قابلیت‌ها تغییرات و بهبودهای خوبی داشته است. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن اخبار ویژه در نوتیفیکشن سنتر یا اضافه شدن قابلیت عضویت در خبرنامه ایمیلی اشاره کرد.

اپلیکیشن notes

تغییرات صورت گرفته در اپلیکیشن notes چندان زیاد نیست و از مهمترین تغییرات آن می‌توان به امکان اضافه کردن نقشه به نوت‌ها اشاره کرد.

دستگاه‌هایی که می‌توانند به این نسخه بروزرسانی کنند

باید متذکر شویم که این نسخه از iOS با نسخه بتا عمومی تفاوت دارد و به عنوان نسخه مخصوص توسعه دهندگان شناخته می‌شود، به همین خاطر  پایدار نبوده و باگ‌های زیادی در آن دیده می‌شود. از همین رو توصیه می‌کنیم در صورتی که عجله‌ ندارید، تا زمان ارایه نسخه بتای عمومی که تا چند هفته دیگر عرضه می‌شود، صبر کنید. در غیر این صورت می‌توانید با تهیه اکانت توسعه‌دهندگان و ثبت دستگاه خود در لیست توسعه‌دهندگان، این بروزرسانی را تهیه کنید. البته قبل از این کار به مطلب «چه دستگاه هایی از iOS 10 پشتیبانی می کنند؟» مراجعه کنید.

کلام آخر

این روزها رقابت در دنیای تلفن‌های هوشمند نفس گیر شده و اندرویدی‌ها با استفاده از نوآوری و خدمات به روز سعی در هر چه تنگ‌تر کردن فضای رقابت در تلفن‌های هوشمند دارند. رقابت تنگاتنگی که نه تنها سخت افزار بلکه نرم افزارها و سیستم عامل‌ها را نیز تحت شعاع قرار داده است. اما آیا اپل با ارایه iOS 10 می‌تواند رقابت را به سمت و سوی دیگری بکشد؟

iOS 10 تغییرات خوبی را خصوصا در زمینه رابط کاربری و طراحی ظاهری کرده است ولی واقعیت اینجا است که این امکانات چندان هیجان انگیز و نو نیست! راستش را بخواهید حتی در آن ابداع و نوآوری بخصوصی نسبت به آنچه که قبلا در سیستم عامل‌های دیگر دیده‌ایم، مشاهده نمی‌شود. با این وجود برای طرفداران پر و پا قرص اپل و محصولات اپلی، این بروزرسانی رابط کاربری بهتر و امکانات بیشتری را به ارمغان می‌آورد. منتظر بررسی کامل و جامع زومیت از iOS 10 هنگام عرضه نسخه نهایی باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات