گوگل به جای فلش از HTML5 در مرورگر کروم استفاده می‌کند

یک‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی گوگل به‌تازگی در مرورگر کروم برخی از کاربران، به جای فلش از HTML5 استفاده می‌کند.
تبلیغات

گوگل در برخی از وب‌سایت‌های خاص و برای برخی از کاربران مرورگر کروم، به‌جای نمایش محتوای فلش، از HTML5 بهره گرفته است. البته کاربران می‌توانند اجازه‌ی اجرای محتوای فلش را در سایت‌های یادشده صادر کنند. در ادامه با زومیت همراه باشید.

اریک دیلی، مدیر برنامه‌ی فنی گوگل در پستی در وبلاگ کروم این‌گونه می‌گوید: «گوگل هم‌اکنون این تغییر را برای نیمی از کاربران مرورگر کروم نسخه‌ی ۵۶ بتا که روز گذشته منتشر شد، اعمال کرده است.» وی در ادامه اعلام کرد طی چند روز آینده، این تغییر برای ۱ درصد از کاربران نسخه‌ی ۵۵ پایدار مرورگر کروم نیز فعال می‌شود. دیلی همچنین گفت تا فوریه ۲۰۱۶، تغییر مورد بحث برای تمام کاربران نسخه‌ی ۵۶ پایدار کروم فعال خواهد شد.

گوگل در ماه فوریه اعلام کرد برنامه‌ی استفاده از HTML5 به‌صورت پیش‌فرض در مرورگر کروم، در سه‌ماهه‌ی چهارم سال میلادی جاری اجرا خواهد شد و به همین دلیل می‌توان گفت اعمال این تغییر دقیقا در زمانی صورت گرفت که از پیش اعلام شده بود. لازم به ذکر است که گوگل در ماه آگوست نیز اعلام کرده بود برنامه‌ی استفاده از HTML5 در ماه دسامبر فعال خواهد شد.

ایده‌ی استفاده از HTML5 به‌جای فلش، باعث می‌شود میزان استفاده از پردازنده و حافظه‌ی رم در نمایش محتوای وب کاهش یابد. این تغییر همچنین می‌تواند در کاهش مصرف باتری دستگاه مفید باشد. افزون بر آنچه گفته شد، فلش همیشه با مشکلات امنیتی مختلفی مواجه بوده است. اما ظاهرا گوگل تصمیم دارد برنامه‌ی زمانی استفاده از HTML5 به‌جای Flash را برای همه‌ی وب‌سایت‌هایی که از طریق مرورگر کروم بازدید می‌شوند، کمی به تعویق بیندازد.

گوگل نمی‌خواهد برای اجرای محتوای فلش در هر وب‌سایت، از کاربر اجازه‌ی انجام این کار را درخواست کند. در ماه ژانویه؛ هنگامی‌که کاربران، وب‌سایتی را که قبلاً بازدید نکرده‌ بودند در مرورگر کروم باز می‌کردند، پیامی مبنی بر درخواست اجازه برای اجرای محتوای فلش به آن‌ها نمایش داده می‌شد. البته باید در نظر داشته باشید که دریافت اجازه برای پخش محتوای فلش، تا اکتبر سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد داشت.

آنتونی لافورج، یکی دیگر از مدیر برنامه‌های فنی گوگل، اوایل ماه جاری در ایمیلی به توسعه‌دهندگان کرومیوم، اعلام کرد برنامه‌ی اصلی گوگل برای استفاده از HTML5 به‌صورت پیش‌فرض به جای فلش در تمامی وب‌سایت‌ها، ماه جولای ۲۰۱۷ (و نه ماه سپتامبر یا اکتبر) عملی خواهد شد. با توجه به تأخیر در اجرای این برنامه به‌صورت عمومی، توسعه‌دهندگان فرصت کافی را برای سوئیچ کردن از فلش به HTML5 در اختیار دارند.

نظر شما در مورد این اقدام گوگل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات