۱۰ مهارت نایاب در دنیای تکنولوژی

سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
با مطالعه ۴۰ هزار شغل، ۱۰ مهارتی که در حوزه IT نایاب هستند شناسایی شده که کسب هر یک از آنها می‌تواند عامل موفقیت شما باشد.
تبلیغات

در حال حاضر شایعات مرگ قانون مور کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسند. پیشرفت در قدرت محاسبات، تحلیل اطلاعات، سیستم ابری و دیگر تکنولوژی‌ها همچنان ادامه دارد، اگرچه سرعت آن‌ نسبت به گذشته کمتر شده است.

برای توضیح دلایل کندی یا عدم پیشرفت یک تکنولوژی، عوامل متعددی ذکر شده است؛ مانند نبود سرمایه‌گذاری‌های لازم یا سخت‌افزار و زیرساخت قدرتمند. اگرچه مشکل اصلی در سرعت کم رشد تکنولوژی‌های داده محور، سرمایه‌گذاری نیست. از طرفی سخت‌افزار و زیرساخت می‌توانند خود عامل جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر باشند.

درواقع هرچه سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تکنولوژی‌های داده محور بیشتر می‌شود؛ این سخت‌افزار یا زیرساخت نیستند که سبب کندی روند می‌شوند بلکه نبود افراد متخصص با مهارت‌های لازم در زمینه سازمان‌دهی، تحلیل و امنیت اطلاعات است که باعث شده روند پیشرفت تکنولوژی‌های داده محور با کندی روبه‌رو شود.

مت سیگلمن، مدیرعامل شرکت Burning Glass که در واقع یک سازمان تحقیقاتی است که روی تحلیل بازار کار می‌کند. وی در این زمینه گفته است:

ما با قانون مور آشنا هستیم و آنچه می‌بینیم این است که به‌مرور زمان هرچه قدرت محاسبات کامپیوتری  افزایش می‌یابد در کنار آن حجم بسیاری از اطلاعات نیز تولید می‌شود. سؤال اینجا است که کمپانی‌ها با این موضوع چطور برخورد خواهند کرد؟ آن‌ها مجبورند ساختاری داشته باشند که بتواند این اطلاعات را ذخیره کند، امنیت آن‌ها را تضمین کند، توانایی درک این اطلاعات را داشته باشد و در آخر برای گرفتن تصمیمات بهتر در کسب‌وکار بتواند از اطلاعات به دست آمده استفاده کند. هر یک از این وظایف به افرادی نیاز دارد که صاحب مهارت‌های لازم باشند و مشکل اصلی این است که این افراد به‌شدت نایاب شده‌اند.

شرکت Burning Glass از آگوست ۲۰۱۵ تا سپتامبر ۲۰۱۶ مطالعاتی روی ۴۰ هزار شغل انجام داده تا بتواند مهارت‌های کمیاب و زمان لازم برای استخدام افرادی را که دارای این مهارت‌ها هستند شناسایی کند. در ادامه نگاهی به ۱۰ مورد از نایاب‌ترین مهارت‌ها در حوزه IT می‌اندازیم.

۱. امنیت فضای ابری

زمان سپری شده برای استخدام: ۹۶ روز

جالب است بدانید حتی سازمان‌هایی که تکنولوژی ابری را ناکارآمد می‌دانستند امروزه از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. مؤثر واقع شدن و کمتر بودن هزینه‌های سرویس ابری باعث شده تا استفاده از این تکنولوژی به امری کاملا منطقی تبدیل شود. سیگلمن می‌گوید:

هرچه سازمان‌ها داده محور شده و از سرویس ابری استفاده می‌کنند، اهمیت موضوع بیشتر می‌شود. نگرانی اصلی سازمان‌ها این است که چطور می‌توانند امنیت اطلاعاتشان را تضمین کنند. همین امر سبب شده تا نیاز به افرادی که در زمینه امنیت فضای ابری کار می‌کنند بیشتر شود.
مهارت های آیتی

۲. اپلیکیشن سرور JBOSS

زمان سپری شده برای استخدام: ۷۷ روز

اپلیکیشن سرور JBOSS توسط سازمان‌ها استفاده می‌شود تا بتوانند اپلیکیشن‌های معاملاتی مبتنی بر جاوا را اجرا کنند. در واقع این یک تکنولوژی متن باز است که استفاده از آن به مهارت‌های سطح بالا و ویژه‌ای نیاز دارد.

۳. طراحی متادیتا

زمان سپری شده برای استخدام: ۷۳ روز

در یک توضیح ساده می‌توان  گفت که  متادیتا یا فراداده  اطلاعاتی در مورد اطلاعات دیگر است و در واقع جزئیات داده‌ها را شرح می‌دهد. طراحی چنین ساختاری نیاز به تحلیل و دانش در مورد نوع سازمان‌دهی داده و انطباق و دسترسی‌ دارد.

۴. معماری ادغام

زمان سپری شده برای استخدام: ۷۰ روز

معماری ادغام اغلب مدل‌سازی پایگاه داده، کار با مشخصات رابط یا مدیریت پروسه‌ی ادغام اطلاعات با معماری خاص IT را شامل می‌شود.

۵. محاسبات کامپیوتری توزیع شده

زمان سپری شده برای استخدام: ۶۹ روز

کار در زمینه محاسبات کامپیوتری توزیع‌شده به درک نظری از سیستم‌های توزیع‌شده، برنامه‌نویسی موازی، کنترل هم‌زمانی، پروسه جابه‌جایی و پایگاه‌های داده نیاز دارد. در کنار آن باید در زمینه ساخت سیستم‌هایی که بتوانند اطلاعات وسیعی را مدیریت و پردازش کنند و همچنین توسعه اجزا و زیرسیستم مالتی سرور و ساختارهای مبتنی بر سیستم ابری تسلط کامل داشته باشید.

مهارت های آیتی

۶. معماری اطلاعات

زمان سپری شده برای استخدام: ۶۸ روز

معماری اطلاعات روی سازمان‌دهی، ساختار سازی و برچسب زدن محتوا کار می‌کند تا این وظایف به‌صورت موثر و دقیق انجام شوند. هدف اصلی این است که بتوان با استفاده از تکنولوژی به کاربران در یافتن اطلاعات و تکمیل وظایف  کمک کرد.

۷. آپاچی کافکا

زمان سپری شده برای استخدام: ۶۶ روز

آپاچی کافکا یک سیستم پیام‌رسانی توزیع شده اشتراک و انتشار است که اولین بار توسط لینکدین استفاده شد. از مزایای آپاچی کافکا، سرعت بالا، قابل‌اطمینان بودن و مقیاس‌پذیر بودن آن است. استفاده از این سیستم رو به افزایش بوده و همین امر باعث می‌شود تا نیاز به افرادی که دارای توانایی بالا در توسعه کافکا هستند افزایش یابد.

۸. تامین امنیت خدمات تحت وب

زمان سپری شده برای استخدام: ۶۳ روز

سیگلمن می‌گوید این روزها هرچه به امنیت مربوط باشد تقاضای بالایی دارد و خدمات تحت وب نیز از این قاعده مستثنا نیست. مهندسان امنیت وب موظف هستند تا اطمینان حاصل شود که سیستم‌های داخلی، شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب همگی ایمن هستند.

۹. پلتفرم Salesforce

زمان سپری شده برای استخدام: ۶۲ روز

سیگلمن می‌گوید پلتفرم Salesforce که توسط CRM ساخته شده این روزها با استقبال شدیدی روبه‌رو است و سازمان‌ها خواستار استخدام افرادی هستند که در کار با این پلتفرم توانایی بالایی دارند.

۱۰. محاسبات کامپیوتری ابری

زمان سپری شده برای استخدام: ۶۲ روز

از زمانی که سیستم‌های ابری رشد کرده و سازمان‌ها علاقه‌مند به استفاده از آن‌ها شدند، تقاضای جذب متخصصان این زمینه نیز افزایش یافت. این یعنی کسب‌وکار امروز به افرادی که به‌صورت حرفه‌ای توانایی طراحی سرویس‌های ابری تا ساخت آن‌ها، استقرار فضاهای ذخیره‌سازی ابری و همچنین حفظ امنیت اطلاعات دارند نیاز دارد.

در نظر داشته باشید موارد ذکرشده برای علاقه‌مندان به IT فوق‌العاده مهم است؛ زیرا همان‌طور که مشاهده می‌کنید زمینه‌های فعالیتی دیگر -باوجود اینکه هر روز شاهد ظهور استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید هستیم- به سمت اشباع شدن پیش می‌روند و اگر بخواهید در زمینه‌ای مانند طراحی وب فعالیت کنید، باید در نظر داشته باشید که رقبای زیادی برای استخدام در یک مجموعه خواهید داشت؛ اما موارد ذکرشده دارای بازار کار فراوان و رقبای کمی هستند، بنابراین کسب مهارت در یکی از این موارد می‌تواند به موفقیت شما کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات