ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خبری بد برای اپل و مایکروسافت

جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
حالا با انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، خیلی‌ها نگران رابطه‌ی دولت با غول‌های فناوری چون اپل و مایکروسافت هستند.
تبلیغات

چه بخواهیم چه نخواهیم، حالا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا است و اصلا مهم نیست که این انتخاب تا چه اندازه با ذائقه مردم این کشور یا حتی کشورهای دیگر سازگار است. اما فعالان حوزه تکنولوژی در آمریکا نیز با انتخاب ترامپ، نگران رابطه دولت با کمپانی‌های بزرگ فناوری طی چهار ساله آینده هستند.

متاسفانه خیلی‌ها معتقد هستند انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، به هیچ عنوان نمی‌تواند خبر خوبی برای ساکنان سیلیکون‌ولی باشد، چرا که حزب جمهوری‌خواه بارها کمپانی‌هایی که محصولات خود را در جای دیگری تولید می‌کنند مورد انتقاد قرار داده‌اند. در این بخش می‌توان مشخصا کمپانی اپل و گوشی آیفون را مثال زد.

ماجرای‌ تیراندازی سن‌برناردینو

علاوه بر ادعای فوق، ترامپ چندین بار به این موضوع اشاره کرده بود که کمپانی‌هایی چون اپل و مایکروسافت در موارد حساس رابطه‌ی نزدیکی با دولت آمریکا ندارند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به رمزگشایی گوشی آیفون در ماجرای سن‌برناردینو اشاره کرد که FBI از اپل خواسته بود تا گوشی شخص تیرانداز در ماجرای دسامبر ۲۰۱۵ را هک کند.

البته اپل سرسختانه در مقابل این خواسته مقاومت کرد و اولویت اول خود را حفاظت از حریم شخصی مشتریان خود دانست. جالب اینجا است که بارها مقامات دولتی به دلیل به خطر انداختن امنیت ملی و حمایت از تروریست‌ها، اپل را به باد انتقاد گرفتند. ترامپ نیز مشخصا یکی از همان افرادی است که نسبت به این موضوع انتقاد داشته و اعلام کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات، دیگر اجازه‌ی چنان کاری را به اپل نخواهد داد.

ترامپ گفته بود:

اپل فکر میکنه کیه؟ اونا باید قفل گوشی رو باز کنن! امنیت از همه چیز مهمتره و باید مغزمون رو به کار بندازیم و گوشی رو هک کنیم. ما باید ببینیم عقل سلیم چی میگه.

با این وجود نباید فراموش کنیم که ترامپ از سهام‌داران اپل بوده و میلیون‌ها دلار از سوی این کمپانی به جیب وی سرازیر شده است، اما این موضوع باعث نمی‌شود تا محصولات کوپرتینونشین‌ها را تحریم نکند.

تحریم اپل و حامیان او

ترامپ گفته:

اپل باید امنیت اون گوشی رو تامین کنه، خب؟ مشکلی نیست، منم فکر میکنم شما باید تا زمانی که اپل کد امنیتی رو نداده، این کمپانی رو تحریم کنید. من فقط به این موضوع فکر می‌کنم، بایکوت اپل!

اینکه بدانیم ترامپ برای محکوم کردن اپل در ماجرای گوشی شخص تروریست به سراغ دنیای اینترنت رفته در نوع خود عجیب است، اما باید بدانید او حتی به همین بسنده نکرده و توییت را حاوی کلمات تند علیه آیفون منتشر کرده است.

بر کسی پوشیده نیست که غول‌های فناوری در جنگ علیه دولت آمریکا از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و برخی از همین تصمیمات مستقیما روی ترامپ تأثیر گذاشته است.

به‌عنوان‌مثال، مایکروسافت از پشتیبانی معاهده ملی حزب جمهوری‌خواه سرباز زده است و به‌جای آن تصمیم گرفته در بخش تکنولوژی هزینه کند. سازمان‌های مختلفی هستند که از کمپانی‌های دیگر نظیر اپل و گوگل درخواست کرده‌اند تا به مایکروسافت ملحق شوند. قطعا بعدازاین تصمیمات، هیچ دلیل برای خشنودی دونالد ترامپ وجود نخواهد داشت.

نهایتا اینکه، ترامپ بارها در جریان رقابت انتخاباتی خود گفته است که از کمپانی‌های آمریکایی می‌خواهد تا روی تسهیلات و تأسیسات داخل این کشور تمرکز کرده و از نیروهای کار آمریکایی استفاده کنند. ازآنجایی‌که برندهایی چون مایکروسافت، گوگل، اپل و دیگران، هزاران نیروی کار در خارج از مرزهای آمریکا دارند، نحوه‌ی برقراری رابطه میان این کمپانی‌ها و دولت جدید آمریکا جذاب خواهد بود.

ترامپ صبح روز گذشته در خلال صحبت‌های خود وعده داده است که او رئیس‌جمهور تمام آمریکایی‌ها است و قصد دارد یک‌بار دیگر آمریکای قدرتمند و عالی را بسازد. کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی که مقر آن‌ها در آمریکا قرار دارد نیز همین جملات را به شکلی دیگر بیان کرده‌اند، اما باید بدانیم که رابطه‌ی میان دو طرف دعوا موضوعی است که نیازمند زمان است. به‌ویژه بعد از ماه ژانویه که قرار است دونالد ترامپ رسما سکان رهبری آمریکا را در دست بگیرد و رئیس‌جمهور جدید این کشور باشد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات