آیا پیکسل های گوگل دقیقا همان گوشی هایی هستند که می‌خواهیم؟

شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
گوگل ۱۳ مهر از دو گوشی پیکسل و پیکسل ایکس‌ال رونمایی کرد. این گوشی‌ها قابلیت‌ها و امکانات پیشرفته‌ای دارند، اما آیا این دستگاه‌ها انتظارات ما را برآورده می‌کنند؟
تبلیغات

گوگل بعد از تغییر برند گوشی‌های خود از نکسوس به پیکسل، اعلام کرده دو پرچمدار جدید این کمپانی در سال ۲۰۱۶ ساخت این شرکت خواهد بود. در واقع تمامی مراحل طراحی و مهندسی دو گوشی پیکسل و پیکسل ایکس‌ال توسط گوگل انجام شده و وظیفه‌ی ساخت آن با اچ‌تی‌سی بوده است. پرچمداران جدید گوگل جذابیت‌های زیادی دارند و با توجه به پشتیبانی نرم‌افزاری خوب این کمپانی می‌توان انتظار داشت که پیکسل و پیکسل ایکس‌ال فروش خوبی را تجربه کنند. اما سوال اصلی اینجا است که با همه‌ی این موارد، آیا گوشی‌ پیکسل گوگل در واقع همان چیزی است که انتظارش را داشتیم و به آن نیاز داریم؟ برای پاسخ این سوال با زومیت همراه باشید.

آیفون 7 در مقابل پیکسل گوگل

بیایید ابتدا اوضاع بازار در سال جاری را بررسی کنیم. ما در بازار، گوشی‌های قدرتمند و جذابی چون گلکسی اس 7 و اس 7 اج سامسونگ، نکسوس 6 پی گوگل و هواوی، اچ‌تی‌سی 10، جی 5 و وی 20 ال‌جی، ایکس‌زد سونی، آیفون 7 و 7 پلاس و پی 9 و پی 9 پلاس هواوی و حتی گلکسی نوت 7 را داریم که با وجود تمام خوبی‌هایی که در خود جای داده‌اند، سد عظیمی به نام مشتریان کم‌رغبت را جلوی خود می‌بینند و نمی‌توانند تفاوت شگفت‌انگیزی را خلق کنند. دقیقا نکته‌ی مهم همین جا است که به اعتقاد خیلی‌ها، بازار گوشی‌های هوشمند مدت زیادی است که حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

از ماه ژانویه تا امروز که گوشی‌های مختلفی وارد بازار شده‌اند، تنها شاهد یک رقابت همیشگی در بازار هستیم و هیچ‌گونه نوآوری انقلابی در محصولات دیده نمی‌شود. نکسوس‌ 6 پی گوگل واقعا گوشی خوبی بوده و هست، اما اندازه‌ی فبلت و کانال‌های محدود فروش این محصول باعث شده تا بسیاری از کاربران تنها به فکر انتخاب یکی از گوشی‌های سامسونگ یا اپل باشند.

چند سالی است پرچمداران اندرویدی با سخت‌افزار و نوآوری‌های خود به قلمرو آیفون‌های اپل یورش برده‌اند. اما مشکل اینجا است که خیلی از آنها به اندازه‌ی اپل اصالت و پرستیژ برند ندارند و هیچ کدام از کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی واقعا نمی‌تواند محصولی کامل و پرطرفدار چون تک گوشی اپل را وارد بازار کند. اگر دنبال یک گوشی کامل و بی‌نقص اندرویدی باشید، به اسکنر اثر انگشت هواوی، سنسور دوربین سونی، نمایشگر سامسونگ و طراحی اچ‌تی‌سی نیاز دارید. ضمن اینکه برای استفاده‌ی چند ساله از گوشی ایده‌آل خود به پشتیبانی بلند مدت گوگل از این سیستم عامل نیاز دارید که در این قسمت نقش این کمپانی پررنگ می‌شود.

هر سال، با معرفی گوشی‌های اچ‌تی‌سی بحثی بالا می‌گیرد که اگر پرچمداران این کمپانی تایوانی به اندروید خام و دوربین‌های با کیفیت بالا مجهز شده بودند، می‌توانستیم از آنها به عنوان بهترین گوشی‌های دنیا یاد کنیم. به نظر می‌رسد گوشی پیکسل گوگل دقیقا مصداق بارز این ادعا است. یک گوشی اندرویدی جدید که با بهره‌گیری از متخصصان با تجربه‌ی اچ‌تی‌سی ساخته شده، بهترین نسخه‌ی اندروید توسط گوگل به آن اضافه شده است، پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت گوگل را دارد و دوربین آنقدر خوب است که رتبه‌ی یک DxOMark را از آن خود کند. ضمن اینکه فعلا نمی‌خواهیم روی بنچمارک‌ها و تست‌های این گوشی تمرکز کنیم، ولی به نظر می‌رسد تصویر مثبتی از قابلیت‌های عکاسی گوشی پیکسل در اذهان عمومی ایجاد شده است.

کارشناس وب‌سایت ورج می‌گوید:

اگر اوایل تابستان امسال به من یک اچ‌تی‌سی 10 با دوربین بهتر، رابط اندروید زیباتر و اطمینان از تلاش تمام و کمال گوگل برای موفقیت این دستگاه را پیشنهاد می‌دادید، قطعا احساس غرور می‌کردم و دست رد به سینه‌ی شما نمی‌زدم. پس چرا امروز چنین حسی ندارم؟ چون روش شکل‌دهی هر چیز و روش صحبت درباره‌ی آن اهمیت دارد.

یکی از مشکلات گوگل درباره‌ی گوشی پیکسل، طراحی ظاهری این محصول است که پیشتر تصاویر آن در ماه سپتامبر فاش شده بود و نمی‌توان آن را خیلی جذاب دانست. اپل با اطلاع از این موضوع تلاش کرده است تا طراحی تکراری خود را به کمک جانی آیو تغییر دهد و این موضوع را در چند ویدیو نمایش داد. اما گوگل به دنبال چنین زرق و برقی نبوده و طراحی گوش پیکسل نمی‌تواند خیلی شما را جذب کند.

پیکسل ایکس ال

از طرف دیگر استراتژی کلی گوگل و هدف‌گذاری این کمپانی باید مشخص شود تا ببینیم عملکرد پرچمداران جدید این کمپانی در مقابل رقبایی چون گلکسی اس 7 سامسونگ با قابلیت ضد آب بودن و پشتیبانی از کارت حافظه‌ی خارجی چیست. از طرف دیگر باید یادمان باشد که نه تنها گلکسی اس 7 بلکه آیفون 7 نیز گوشی‌ پرطرفداری است، ولی هیچ چیز نمی‌تواند مانع از این شود که ضلع سوم این مثلث با یک گوشی جذاب و هم قیمت آنها کامل شود. شاید به نظر شما ارگونومی گوشی پیکسل گوگل یا عملکرد دوربین آن از نظر شما بهتر باشد. گوگل برای نشان دادن موفقیت پرچمدار خود، نیازی به پیروزی در رقابت سخت‌افزاری ندارد و بازار گوشی‌های موبایل آنقدر بزرگ است که بیش از دو گزینه‌ی برتر در آن وجود داشته باشد.

البته میزان سابقه موضوع مهمی است، ولی کافی است کمی از دور به موضوع نگاه کنیم و بپذیریم که تکنولوژی با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت است. برخی از ما ممکن است به دلیل اینکه گوشی گوگل نتوانسته شگفتی عجیبی خلق کند، آن را در بوته‌ی نقد تند و تیزی قرار دهیم، اما عملکرد سریع، بدنه‌ی یکپارچه‌ی آلومنیومی، نمایشگر امولد با کیفیت، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری، سنسور اثر انگشت سریع و دقیق، مواردی نیست که بتوان به سادگی از کنار آنها عبور کرد. با اینکه تمامی این مشخصات عالی به نظر می‌رسند اما آیا واقعا گوشی پیکسل محصولی پیشرفته و راضی‌کننده است؟

Google Assistant

درک ماهیت گوشی پیکسل خیلی هم سخت نیست، محصولی که از بهترین سخت‌افزار ساخته شده و نمایشی از یک تمایز آزادانه از طراحی‌های فعلی را نشان می‌دهد. اما نباید فراموش کنیم که این گوشی پیشرفت بسیار خوبی برای یک کمپانی نرم‌افزاری چون گوگل به شمار می‌رود و می‌تواند و به لطف ویژگی‌های نرم‌افزاری چون Google Assistant، این شرکت را از سایر رقبا متمایز کند. ولی نکته‌ی مهم این است که هنوز برای قضاوت درباره‌ی گوشی پیکسل خیلی زود است، با این حال وجود این محصول را می‌توان نشانه‌ی مثبتی از پیشرفت اکوسیستم اندروید دانست.

اچ‌تی‌سی همواره رقیبی سرسخت برای رقبای اندرویدی چون سامسونگ بوده است، ولی مدت‌ها است که موفقیت چشمگیری از این برند ندیدیم و بی‌شک باید اپل و سامسونگ را برترین‌های بازار بدانیم. پیکسل به تنهایی می‌تواند محصولی جذاب باشد که انتظارات را از گوگل بالا خواهد برد. ضمن اینکه می‌تواند سرآغاز مسیری تازه برای گوگل باشد.

گوگل پیکسل و پیکسل xl/ google pixel

در پایان باید بگوییم، سال‌ها است همه این سوال را مطرح می‌کردند چه زمانی گوگل وارد میدان ساخت و طراحی گوشی‌ هوشمند خود خواهد شد. به نظر می‌رسد این زمان فرارسیده است، ولی شاید گوشی پیکسل دقیقا همان چیزی باشد که می‌خواهید، اما بی‌تردید این گوشی همه‌ی آن چیزی نیست که همه می‌خواهند و انتظار آن را می‌کشند. گرچه این دستگاه و استراتژی پشت آن، چیزی است که گوگل سال‌ها به دنبال آن بود. گوگل اسیستنت، ابتکاری جدید از سوی گوگل است که در کنار طراحی سخت‌افزاری و ساخت محصول، می‌تواند با گذر زمان و کسب تجربه‌‌ی بیشتر، بهتر شود.

گوشی پیکسل گوگل دقیقا چیزی است که می‌خواهیم ولی نمی‌تواند ما را خوشحال کند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات