سرفیس استودیو در مقابل آی مک؛ مقایسه مشخصات و قیمت All-in-One مایکروسافت و اپل

جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
با معرفی کامپیوتر بدون کیس سرفیس استودیو توسط مایکروسافت، بالاخره رقیب شایسته‌ای برای آی مک اپل پیدا شده است.
تبلیغات

مایکروسافت به تازگی از جدیدترین محصول خود با نام «سرفیس استودیو» (Surface Studio) رونمایی کرده است. سرفیس استودیو در واقع یک کامپیوتر all-in-one محسوب می‌شود که با توجه به قابلیت‌های خاص و مشخصات بالای سخت‌افزاری خود، طراحان و کاربران حرفه‌ای را هدف قرار داده است.

سرفیس استودیو surface studio

علیرغم وجود کامپیوترهای آل-این-وان متعدد در بازار، از طرفی به دلیل شهرت بالای آی‌مک‌های اپل و از طرف دیگر به دلیل رقابت دیرینه‌ی اپل و مایکروسافت در زمینه‌های مختلف، اکثر افراد سرفیس استودیو را با همتای اپلی خود مقایسه کنند. هرچند در ظاهر این دو محصول شباهت زیادی با یکدیگر دارند و برخی لقب «کپیِ آی‌مک» به سرفیس استودیو داده‌اند، اما در باطن تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

پیش از شروع توجه داشته باشید آی‌مک‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده، تقریباً یک سال قبل از سرفیس استودیو معرفی شده‌اند. شاید مقایسه‌ی این دو محصول با یکدیگر چندان عادلانه نباشد، اما از آنجایی که اپل در کنفرانس دیروز خود آی‌مک جدیدی معرفی نکرد، فعلاً تنها گزینه برای مقایسه همین آی‌مک‌های مدل ۲۰۱۵ هستند.

صفحه‌ی نمایش

نمایشگر سرفیس پرو و آیمک

مهمترین ویژگی‌ای که هر دو شرکت مایکروسافت و اپل برای تبلیغ محصول خود بر روی آن مانور می‌دهند، نمایشگر با کیفیت آن‌ها است.

آی‌مک از نمایشگر ۲۷ اینچ 5K رتینا، با رزولوشن 5,120 در 2,880 پیکسل و نسبت تصویر  16:9بهره می‌برد. با این حساب نمایشگر آی‌مک دارای تراکم ۲۱۷ پیکسل بر اینچ است. نمایشگر سرفیس استودیو با نام PixelSense، با داشتن رزولوشن 4,500 در 3,000 پیکسل در ابعاد ۲۸ اینچ و نسبت تصویر 3:2، تراکمی برابر با ۱۹۲ پیکسل بر اینچ دارد. از آنجایی که رزولوشن کامپیوتر آل این وان مایکروسافت اندکی از 4K بالاتر است، تفاوت چندانی را در این بخش شاهد نیستیم.

نمایشگر سرفیس استودیو

مهم‌تر از رزولوشن، دقت رنگ نمایشگر است که تا عرضه‌ی سرفیس استودیو و انجام آزمایش‌های تخصصی کارشناسان Display Mate نمی‌توان درباره‌ی آن اظهار نظر کرد. فعلاً در همین حد می‌دانیم که هر دو محصول از پروفایل‌های رنگی sRGB و DCI-P3 پشتیبانی می‌کنند و در نتیجه رنگ‌های دقیقی را به نمایش خواهند گذاشت. اگرچه هیچکدام از آن‌ها توانایی نمایش رنگ با دقت مانیتورهای حرفه‌ای ۵۰۰۰ دلاری استودیوهای بزرگ فیلم سازی را ندارند، اما برای عموم کاربران مناسب خواهند بود.

به طور کلی، به نظر می‌رسد که در این قسمت برنده‌ی مشخصی نداشته باشیم؛ مخصوصاً با توجه به این نکته که سرفیس استودیو هنوز عرضه نشده و تا بررسی تخصصی نمایشگر آن توسط کارشناسان زمان باقی است.

طراحی

طراحی آیمک

اپل با جای دادن سخت افزار در پشت نمایشگر باعث شده است تا آی‌مک صفحه‌ی نسبتاً ضخیم و در عوض پایه‌ی نازکی داشته باشد. مایکروسافت اما تصمیم گرفته است تا سخت افزار سرفیس استودیو را در پایه‌ی آن گنجانده و در نتیجه ضخامت نمایشگر کامپیوتر خود را به تنها ۱۲ میلیمتر برساند. نکته‌ی قابل توجه دیگر، یکنواختی ضخامت صفحه‌ی سرفیس استودیو در تمامی قسمت‌های آن است. نمایشگر آی‌مک اما دارای لبه‌هایی نازک (۶ میلی‌متر) و میانه‌ای ضخیم (۵۵ میلی‌متر) است.

از لحاظ متریال استفاده شده، هر دو دستگاه اپل و مایکروسافت از بدنه‌ای آلومینیومی استفاده می‌کنند. در نگاه اول متوجه خواهید شد که فلسفه‌ی اپل، طراحی مینیمالیستی و پنهان کردن سخت‌افزار در پشت نمایشگر است تا در نتیجه با داشتن پایه‌ای جمع و جورتر، میز کار خلوت و مرتب‌تری داشته باشید. در سوی دیگر مایکروسافت ترجیح داده است تا با جای دادن سخت افزار در پایه، نمایشگری نازک‌تر و سبک‌تری داشته باشد تا به راحتی و با حداقل زحمت بتوان زاویه‌ی آن را تغییر داد.

ظاهر سرفیس استودیو

در حالی که نمایشگر آی‌مک همواره از ارتفاع ثابتی برخوردار است و تنها می‌توان زاویه‌ی آن را تغییر داد. سرفیس استودیو اما با استفاده از یک لولای پیشرفته، به شما اجازه می‌دهد که هم ارتفاع، و هم زاویه‌ی نمایشگر را به قدری تغییر دهد که آن را از حالت یک مانیتور دسکتاپ درآورده و به تبلتی غول آسا تبدیل کنید. مایکروسافت نام این لولا را «گرانش صفر» (zero-gravity) گذاشته است، چرا که بنا به ادعای خودش، تغییر زاویه‌ی نمایشگر توسط آن بسیار آسان صورت می‌گیرد.

طراحی سرفیس استودیو

اگرچه قضاوت درباره‌ی طراحی این دو محصول از منظر «زیبایی» کاملاً سلیقه‌ای است و شاید بسیاری از افراد ظاهر آی‌مک‌های اپل را بیشتر بپسندند، اما از منظر «کارایی»، با توجه به قابلیت پایین آوردن نمایشگر تا ارتفاع میز، و تغییر زاویه‌ی آن تا سطح افق، سرفیس استودیو قطعاً پیروز این بخش از رقابت است.

عملکرد

عملکرد سرفیس استودیو

بالارده ترین مدل سرفیس استودیو از یک پردازنده‌ی سری دسکتاپ Core i7 به همراه ۳۲ گیگابایت رم، ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی هیبریدی SSD/HDD و پردازنده‌ی گرافیکی GTX 980M استفاده می‌کند. بیشتر مشخصات فوق با کامپیوترهای دسکتاپ بالارده‌ی امروز برابری می‌کنند، هرچند پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شده کمی ناامید کننده است. GTX 980M در واقع گرافیک موبایل (مخصوص دستگاه‌های قابل حمل) انویدیا است که از معماری نسل قبل (مکسول) این شرکت استفاده می‌کند. گرافیک‌های جدید انویدیا با معماری پاسکال، چه از لحاظ عملکرد و چه از لحاظ مصرف انرژی، به طرز قابل توجهی نسبت به نسل قبل از خود بهبود یافته‌اند. از آنجایی که کارت گرافیک در چنین محصولاتی قابل ارتقا نیست، عدم استفاده از GTX 1080 در سرفیس استودیو، مخصوصاً برای طراحان حرفه‌ای بسیار ناامید کننده است.

عملکرد imac

در طرف دیگر، وضع آی‌مک هم بهتر از سرفیس استودیو نیست. بالارده‌ترین آل این وان اپل از مشخصات مشابهی با رقیب مایکروسافتی خود بهره می‌برد، با این تفاوت که پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شده در آن M395X ساخت AMD با ۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 است. در اکثر بنچمارک‌ها، 980M استفاده شده در سرفیس استودیو به راحتی و با اختلاف M395X را پشت سر می‌گذارد. اپل با معرفی آی‌مک‌های جدید در کنفرانس دیروز می‌توانست در این بخش ورق را به نفع خود برگرداند؛ اما چنین نشد. پس تا کنفرانس بهار اپل و معرفی احتمالی آی‌مک‌های جدید، سرفیس استودیو فعلاً در این بخش نیز پیروز میدان است.

اتصالات و لوازم جانبی

پورت های سرفیس استودیو

سرفیس استودیو دارای ۴ پورت USB3، یک پورت Ethernet (LAN)، درگاه کارت SD، یک پورت Mini Display و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است. اتصالات سرفیس استودیو بر روی پایه‌ی آن قرار گرفته‌اند.

آی‌مک نیز از تمامی اتصالاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد (به جز پورت Mini Display) بهره می‌برد و علاوه بر آن‌ها دارای ۲ عدد پورت ThunderBolt 2 نیز است. اتصالات آی‌مک اما در قسمت پشتی نمایشگر قرار دارند.

اتصالات آیمک

از اتصالات که بگذریم به بخش جذاب لوازم جانبی می‌رسیم. آی‌مک به همراه کیبورد و موس بیسیم اپل عرضه می‌شود. هرچند اپل در ساخت لوازم جانبی «جادویی» مهارت خاصی دارد و موس‌ها و کیبوردهای این شرکت انصافاً با کیفیت هستند، اما هر چه باشد آن‌ها همچنان همان «موس و کیبورد» هستند؛ تکنولوژی‌ای که ۳۰ سال است تغییر چندانی نیافته. است

از سوی دیگر، سرفیس استودیو علاوه بر موس و کیبورد وایرلس، از یک صفحه‌ی ۲۸ اینچ لمسی، قلم مخصوص و استوانه‌ای به اسم Dial با قابلیت بازخورد لرزشی هپتیک (haptic-feedback) بهره می‌برد. Surface Pen و Dial از جمله بهترین دلایل برای خرید سرفیس استودیو هستند. اگر قلم جدید مایکروسافت به خوبی قلم سرفیس بوک باشد، می‌توانید انتظار تاخیر (latency) در حد صفر، و در نتیجه تجربه‌ی استفاده از قلم واقعی را داشته باشید. مایکروسافت نیز با علم به این موضوع که در این زمینه فعلاً بین کامپیوترهای یکپارچه رقیبی ندارد، بخش اعظمی از کنفرانس خود را به معرفی قابلیت‌های لوازم جانبی سرفیس استودیو و مزیت‌های آن‌ها برای افراد خلاق اختصاص داد.

لوازم جانبی سرفیس استودیو

برنده‌ی این بخش نیز همانطور که حدس می‌زنید سرفیس استودیو است.

قیمت

قیمت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مقایسه‌ی محصولات الکترونیکی است؛ تا حدی که برای بسیاری از افراد، همین یک مورد ممکن است به تنهایی تمامی بخش‌های قبلی را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

مدل پایه‌ی سرفیس استودیو که از پردازنده‌ی Core i7، یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع هارد دیسک معمولی، ۸ گیگابایت رم و گرافیک GTX 965M انویدیا بهره می‌برد، ۳۰۰۰ دلار قیمت دارد. این در حالی است که آی‌مک معادل آن، با مشخصات سخت افزاری تقریباً مشابه، تنها ۱۸۰۰ دلار قیمت دارد. تفاوت قیمت این دو به قدری زیاد است که اگر کسی تصمیم بگیرد به جای سرفیس استودیوی ذکر شده در بالا همتای اپلی آن را تهیه کند، می‌تواند با مبلغ حاصل از صرفه جویی، به راحتی یک سرفیس بوک نیز به همراه آی‌مک خود بخرد!

پایین‌رده‌ترین سرفیس استودیو، ۱۲۰۰ دلار از آی‌مک مشابه خود گران‌تر است

درست است که به دلیل استفاده از نمایشگر تمام لمسی، دو مدل مقایسه شده آنقدرها هم «مشابه» و «معادل» همدیگر نیستند، اما از طرفی صفحه‌ی لمسی به تنهایی نمی‌تواند توجیه کننده‌ی این اختلاف قیمت ۱۲۰۰ دلاری باشد و از طرف دیگر شاید بسیاری از افراد حاضر نباشند برای قابلیتی که ممکن است چندان هم به کارشان نیاید چنین هزینه‌ی اضافه‌ای را پرداخت کنند.

البته اوضاع در مورد مدل‌های بالارده اندکی برای مایکروسافت بهتر می‌شود. بالارده‌ترین سرفیس استودیو ۴۲۰۰ دلار است و آی‌مک مشابه آن ۳۴۰۰ دلار قیمت دارد. تفاوت قیمت همچنان زیاد است، اما گرافیک بهتر استفاده شده در سرفیس استودیو تا حدودی آن را توجیه می‌کند.

در پایان توجه شما را به جدول مقایسه‌ی مشخصات سخت افزاری Surface Studio و iMac جلب می‌کنیم.

مقایسه مشخصات و قیمت آیمک با سرفیس استودیو

نظر شما درباره‌ی کامپیوتر‌های All-in-One اپل و مایکروسافت چیست؟ آیا مشخصات سخت افزاری بهتر، صفحه‌ی لمسی و لوازم جانبی سرفیس استودیو را مناسب خود می‌دانید یا اکوسیستم، طراحی و قیمت مناسب آی‌مک‌های اپل را بیشتر می‌پسندید؟ نظرات خود را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات