۲۷ فروردین: تولد جوزف بلک پزشک کاشف دی‌ اکسید کربن

یک‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۸۹ سال پیش در چنین روزی جوزف بلک - پزشک و شیمیدان برجسته‌ی اسکاتلندی دیده به جهان گشود. بیشترین شهرت وی به خاطر کشف گرمای نهان بوده است.
تبلیغات

۱۶ آوریل سال ۱۷۲۸، جوزف بلک در شهر بوردو فرانسه متولد شد. پدر جوزف در زمینه تجارت نوشیدنی در فرانسه، ایرلند و اسکاتلند فعالیت می‌کرد. جوزف از کودکی نبوغ سرشار خود را نشان داد و به‌سرعت مراحل تحصیل را سپری کرد و سال ۱۷۴۶ زمانی که ۱۸ سال سن داشت، وارد دانشگاه گلاسکو شد و بعد از چهار سال تحصیل در این دانشگاه، به دانشگاه ادینبرو رفت تا در رشته‌ی پزشکی تحصیلات خود را ادامه دهد. در دورانی که هنوز دانشجوی رشته‌ی پزشکی بود، موضوع رساله‌ی دکترای خود را درمان سنگ کلیه انتخاب کرد و توانست با دفاع از آن، مدرک دکترا دریافت کند.

با وجود اینکه جوزف بلک یک پزشک بود، اما دانش عمیقی نیز در زمینه علم شیمی داشت. از وی دستاوردهای مهم علمی بسیاری باقی مانده است که از آن‌ها می‌توان به گرمای نهان، ظرفیت گرمایی و کشف گاز معروف دی‌اکسید کربن اشاره کرد. گرمای نهان گرمایی است که ماده در هنگام تبدیل از حالتی به حالت دیگر از دست می‌دهد یا جذب می‌کند. نام دیگر گرمای نهان، گذار فازی است. ظرفیت گرمایی عبارت است از نسبت گرمای مبادله شده با سیستم به تغییر دمای ناشی از مبادله گرما. در دورانی که جوزف بلک در دانشگاه گلاسکو فعالیت می‌کرد، جیمز وات دانشمند سرشناس اسکاتلندی و پدر انقلاب صنعتی برای دانشگاه گلاسکو ابزارها و ماشین‌آلات آزمایشی می‌ساخت، در همین زمان جیمز وات به کمک جوزف بلک آزمایش‌هایی روی بخار انجام داد که در نهایت منجر به اختراع و تکمیل موتور بخار شد. دانشگاه ادینبرو و دانشگاه گلاسکو دانشکده‌های شیمی خود را به احترام این دانشمند بزرگ، جوزف بلک نام‌گذاری کرده‌اند.

جوزف بلک در تاریخ ۶ دسامبر سال ۱۷۹۹ دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات