کره لاس وگاس در حال پخش تیزر سامسونگ

جذاب‌ترین اتفاقات روز دوم CES 2024؛ از مانیتور تاشو ایسوس تا پخت استیک با هوش مصنوعی

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
مطالعه 11 دقیقه
روز دوم CES 2024 پر از اتفاقات هیجان‌انگیز بود؛ از گردوخاکی که ایسوس به‌پا کرد تا رونمایی غافلگیرانه هدست VR سونی و پخت استیک با هوش مصنوعی!
تبلیغات

نمایشگاه CES را شاید بتوان زنگ شروع سال جدید برای صنعت تکنولوژی نامید. هر ژانویه، از تمام گوشه‌وکنار دنیای تکنولوژی شرکت‌های مطرح و ناشناخته‌ای سر بر می‌آورند تا با معرفی محصولات جدید خود، تصویری از سال پیش رو ترسیم کنند.

رویداد CES 2024 به‌طور رسمی از ۹ ژانویه‌‌ (۱۹ دی) شروع به کار کرد و تا ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) ادامه خواهد داشت. بااین‌حال، شماری از محصولات پیش از آغاز رسمی نمایشگاه معرفی شدند که در مقاله‌ی جذاب‌ترین اتفاقات روز اول CES 2024 به مرور برخی از آن‌ها پرداختیم؛ از تلویزیون شفاف شگفت‌انگیز ال‌جی، کنسول دستی MSI Claw و کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 Super انویدیا و پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G با سریع‌ترین گرافیک مجتمع دنیا.

در این مقاله می‌خواهیم به مرور هیجان‌انگیزترین اتفاقات روز دوم CES 2024 بپردازیم. درکنار خبر اعلام تاریخ عرضه ویژن پرو که برای لحظه‌ای نگاه‌ها را از لاس وگاس به کوپرتینو معطوف کرد، روز دوم این رویداد بزرگ با معرفی محصولاتی همراه بود که خبر از سال پرهیجانی برای صنعت تکنولوژی می‌دهند.

آتش‌بازی ایسوس در لاس‌وگاس

مانیتور تاشوی ایسوس asus zenscreen fold 17 نمایش ماشین بازی و دست دو نفر

ایسوس در CES امسال گردوخاک به‌پا کرد؛ از مانیتور ۱۷ اینچ تاشو بگیر تا لپ‌تاپ Zenbook Duo با دو نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتز و مانیتورهای ۴۸۰ هرتزی و نسل جدید لپ‌‌تاپ‌های سری TUF، ذن‌بوک، ویوو بوک اس و اکسپرت‌بوک با سخت‌افزار قدرتمند.

در بین محصولاتی که ایسوس در روز دوم CES 2024 معرفی کرد، مانیتور تاشوی ZenScreen Fold بیش از همه خودنمایی کرد. این مانیتور ۱۷٫۳ اینچی اولد می‌تواند به‌راحتی مثل یک کتاب از وسط تا شود و به‌عنوان دو نمایشگر درکنار هم عمل کند. ساختار لولای آن هم شبیه گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ است تا خط تای وسط نمایشگر کمتر به چشم آید. هنوز قیمت مانیتور تاشوی ایسوس به‌طور رسمی اعلام نشده، اما احتمالاً زیر ۱,۰۰۰ دلار خواهد بود.

لپ تاپ ایسوس ذن بوک دوئو ۲۰۲۴ روی میز نمای کناری

از آن سمت، لپ‌تاپ رده‌بالای Asus Zenbook Duo 2024 با دو نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتز و سخت‌افزار پرقدرت حسابی نگاه‌ها را به خود خیره کرد. می‌توان از ذن‌بوک دوئو در چند حالت مختلف ازجمله حالت استاندارد لپ‌تاپ، Dual Screen و Sharing Mode استفاده کرد. قیمت لپ تاپ ذن‌بوک دوئو ۲۰۲۴ به حدود ۲٬۱۶۱ دلار می‌رسد.

اولین لپ‌تاپ دنیا با نمایشگر ۱۸ اینچ ۱۶۵ هرتز 4K

پنل جلو نمایشگر مدل ۱۶ اینچ لپ تاپ ریزر بلید ۲۰۲۴ / Razer Blade 2024

ریزر هم در CES امسال کم نگذاشت. این شرکت از سه لپ‌تاپ جدید Blade 14 و Blade 16 و Blade 18 رونمایی کرد که مورد آخری به‌ روایت ریزر، آمده تا «قواعد بازی را عوض کند.»

بلید ۱۴ و بلید ۱۶ به قدرتمندترین مدل‌های پردازنده اینتل و پردازنده AMD و گرافیک انویدیا مجهزند و نمایشگر اولد ۲۴۰ هرتز با وضوح +QHD دارند. ریزر فعلاً جزئیات کاملی درباره‌ی بلید ۱۸ منتشر نکرده، اما می‌گوید این لپ تاپ از اولین نمایشگر ۱۸ اینچ ۱۶۵ هرتز 4K دنیا بهره می‌گیرد و به استاندارد جدید تاندربولت ۵ و قوی‌ترین پردازنده‌های اینتل مجهز است.

هیولای بی‌شاخ‌‌ودم؛ این اولین لپ تاپ دنیا با نمایشگر ۱۸ اینچ ۱۶۵ هرتز 4K است
لپ‌تاپ ریزر بلید ۱۸ با پردازنده‌ی پرقدرت اینتل، هوش مصنوعی و گرافیک توانمند انویدیا آمده است تا قواعد بازی را عوض کند.
مبین احمدی
مطالعه '4
هیولای بی‌شاخ‌‌ودم؛ این اولین لپ تاپ دنیا با نمایشگر ۱۸ اینچ ۱۶۵ هرتز 4K است

قیمت لپ تاپ ریزر بلید ۱۶ در کانفیگ پایه به ۲٬۹۹۹٫۹۹ دلار می‌رسد، اما قیمت لپ تاپ بلید ۱۴ و بلید ۱۸ هنوز مشخص نیست.

پخت استیک با هوش مصنوعی

گریل پرفکتا و لوگوی شرکت سازنده پس زمینه مشکی

شرط می‌بندم انتظار این مورد را نداشتید! این‌روزها از هوش مصنوعی تقریباً در هرچیزی استفاده می‌شود، اما شنیدن این خبر که از تکنولوژی چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT برای طبخ سریع‌ غذاهایی چون استیک استفاده می‌شود، واقعا مرا شگفت‌زده کرد.

گویا استارتاپ بریتانیایی Seergrills کباب‌پزی به‌نام Perfecta را توسعه داده که با استفاده از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای، مجموعه‌ای از حسگرها برای جمع‌آوری داده و الگوریتم هوش مصنوعی، می‌تواند زمان و دمای بهینه را برای دستیابی به پخت مطلوب انواع غذا در نظر بگیرد و تنها در ۹۰ ثانیه استیک بپزد.

پردازنده‌های ارو لیک اینتل در راهند

کنفرانس مطبوعاتی اینتل در CES 2024

اینتل در جریان CES 2024 اعلام کرد که CPUهای پرقدرت Arrow Lake اواخر پاییز ۲۰۲۴ از راه می‌رسند. پردازنده‌های ارو لیک اینتل دنباله‌رو سری میتیور لیک خواهند بود و در دسته‌ی Core Ultra سری ۲ جای می‌گیرند. اینتل از این CPUها به‌عنوان اولین پردازنده‌های گیمینگ با شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی یاد می‌کند و گویا در فرکانس مشابه با نسل ۱۴ تا ۴۵ درصد قدرت بیشتر ارائه خواهند داد.

پردازنده‌های مورد انتظار آرو لیک اینتل پاییز ۲۰۲۴ از راه می‌رسند
اینتل در کنفرانس مطبوعاتی‌اش اعلام کرد نسل جدید پردازنده‌های خود با نام آرو لیک را پاییز امسال عرضه می‌کند.
پردازنده‌های مورد انتظار آرو لیک اینتل پاییز ۲۰۲۴ از راه می‌رسند

اینتل همچنین پردازنده‌های جدید Lunar Lake را که برای عرضه در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده‌اند، به نمایش گذاشت. طبق گفته‌ی اینتل، لونار لیک از معماری هسته‌ی جدید CPU بهره‌مند خواهد شد و بهبودهای قابل توجهی در IPC ارائه خواهد کرد. ظاهرا سری لونار لیک روی افزایش بهره‌وری تمرکز خواهد داشت و در لپ‌تاپ‌های سبک و برخی از بهترین لپ تاپ های دانشجویی استفاده خواهد شد.

درخشش قفل‌های هوشمند در CES 2024

دست یک انسان سیاه پوست رو‌به‌روی قفل در هوشمند فیلیپس

نمایشگاه CES امسال در کنترل هوش مصنوعی است و در این بین، قفل‌های هوشمند فرصت ویژه‌ای برای خودنمایی داشتند. در روز دوم CES 2024 شاهد معرفی قفل هوشمند U300 شرکت Aqara بودیم که به‌جای کلید فیزیکی، با اثر انگشت، کد پین و دستیار صوتی کار می‌کند و به صاحب‌خانه اجازه می‌دهد در را از راه دور برای مهمان‌ها باز کند و به‌طور زنده رفت‌وآمدها را با گوشی نظارت کند.

قفل هوشمند شرکت Lockly نیز سیستم تشخیص چهره دارد و قفل شرکت فیلیپس با اسکن کف دست کار می‌کند و نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ با قیمتی حدود ۳۶۰ دلار عرضه می‌شود. شما کدام روش را برای باز کردن در منزل ترجیح می‌دهید؟

عینک پیشرفته‌ ایرویژن M1 ایسوس

ایرویژن M1 ایسوس

دومین روز CES 2024 واقعا روز ایسوس بود؛ این شرکت به‌جز رونمایی از نمایشگرها و لپ‌تاپ‌های هیجان‌انگیز، عینک واقعیت افزوده‌ مجهزبه پنل میکرو اولدی را معرفی کرد که ایرویژن M1 نام دارد.

ایرویژن M1 به‌جز شباهت اسمی که به هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو دارد، از نظر برخی ویژگی‌های عملکردی به این هدست و همچنین عینک‌های هوشمند تی‌سی‌ال شباهت دارد.

این ایرویژن M1 ایسوس است؛ عینکی پیشرفته با پنل میکرو اولد
عینک ایرویژن M1 ایسوس با نمایشگر میکرو اولد و وضوح 1080p رونمایی شد.
مبینا جوکار
مطالعه '2
این ایرویژن M1 ایسوس است؛ عینکی پیشرفته با پنل میکرو اولد

نمایشگر این عینک وضوح 1080p دارد و میدان دید عمودی ۵۷ درجه‌ای را به صفحه‌نمایش بسیار بزرگی در مقابل چشمان تبدیل می‌کند. قیمت عینک واقعیت مجازی ایسوس و تاریخ عرضه هنوز اعلام نشده اما احتمالاً در بازه‌ی ۴۰۰ دلار قرار داشته باشد.

هدست واقعیت ترکیبی سونی

هدست واقعیت مجازی سونی

سونی در اقدامی غیرمنتظره هدست جدیدی رونمایی کرد که مخصوص تولیدکنندگان محتواهای سه‌بعدی است. این هدست به پردازنده‌ی Snapdragon XR2+ Gen 2 و نمایشگر اولد 4K مجهز است، اما برخلاف پلی استیشن VR2 روی گیمرها متمرکز نیست.

در دمویی که سونی به‌نمایش گذاشت، افرادی را دیدیم که با استفاده از دو کنترلر مشغول اصلاح آیتم‌های مجازی سه‌بعدی بودند. سونی می‌گوید «فناوری اختصاصی رندرینگ» جدیدش به هدست امکان می‌دهد که بافت‌های اشیای سه‌بعدی را به‌صورت بلادرنگ و با کیفیت بالا و به شکل واقع‌گرایانه، رندر کند.

هدست واقعیت ترکیبی سونی رونمایی شد؛ ویژن پرو برای تولیدکنندگان محتوا
سونی در اقدامی غیرمنتظره هدست جدیدی رونمایی کرد که مخصوص تولیدکنندگان محتواهای سه‌بعدی است.
مبین احمدی
مطالعه '4
هدست واقعیت ترکیبی سونی رونمایی شد؛ ویژن پرو برای تولیدکنندگان محتوا

نمی‌دانم ویرایش سه‌بعدی در واقعیت مجازی قرار است چقدر از پشت کامپیوتر نشستن و خیره شدن به مانیتور ساده‌تر باشد، اما ایده‌اش واقعا هیجان‌انگیز است. سونی می‌گوید سیستم جدیدش قبل از پایان سال ۲۰۲۴ در دسترس خریداران قرار می‌گیرد، اما هنوز چیزی درباره‌ی قیمت یا حتی نام نهایی آن نمی‌دانیم.

کره غول‌پیکر لاس وگاس در تسخیر سامسونگ و گلکسی AI

تبلیغ هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ در کره غول پیکر لاس وگاس

از وقتی‌که شنیدیم سازه‌ی غول‌پیکر Sphere در لاس‌وگاس افتتاح شده است، بی‌صبرانه منتظر بودیم جلوه‌هایی از قدر‌ت‌نمایی ۱٫۲ میلیون نمایشگر LED آن را به‌مناسب برگزاری نمایشگاه CES ببینیم. و حالا سامسونگ دست به کار شده تا بخشی از قابلیت‌های Galaxy AI را با همکاری مارول روی این کره‌ نمایش دهد.

در تبلیغ جالب سامسونگ که پیشنهاد می‌کنم حتما تماشا کنید، شخصیت دکتر استرنج را می‌بینیم که درحال باز کردن پرتال‌هایی به دنیاهای مختلف است. سامسونگ می‌گوید هوش مصنوعی قرار است پورتال‌هایی از قابلیت‌های هیجان‌انگیز را به دستگاه‌های گلکسی بیاورد.

البته سامسونگ بخش زیادی از کنفرانس مطبوعاتی خود را به صحبت درباره‌ی هوش مصنوعی اختصاص داد و گفت چشم‌انداز این شرکت در سال ۲۰۲۴ گسترش تفکر «هوش مصنوعی برای همه» خواهد بود.

Ballie؛ ربات دوست‌داشتنی سامسونگ

ربات زرد رنگ بالی در کنار پای فردی دیگر

نمایشگاه CES بدون حضور ربات‌ها صفایی ندارد؛ امسال سامسونگ از ربات توپی‌شکلی به‌نام Ballie رونمایی کرد که دارای حسگر LiDAR و پروژکتور 1080p است. ویدئو پروژکتور با دو لنز خود به ربات اجازه می‌دهد فیلم، تماس‌های ویدئویی و متن‌های مختلف را روی سطوح اطراف خود به نمایش بگذارد.

سامسونگ همچنین به مردم نشان داد که چگونه می‌توان از طریق صحبت کردن و پیامک دادن Ballie را کنترل کرد. در پاسخ نیز، ربات توپی ویدئوهایی از محیط اطراف خود می‌فرستاد. در ضمن، این دستگاه می‌تواند به‌طور خودکار چراغ‌ها، ابزارهای متصل و حتی وسایل غیرمتصل را با فرستنده مادون قرمز خود روشن یا خاموش کند.

ربات دوست‌داشتنی جدید سامسونگ با پروژکتور داخلی رونمایی شد
سامسونگ در CES 2024 از ربات توپی جدید خود با نام Ballie که دارای پروژکتور داخلی است، رونمایی کرد.
مصطفی عسگری
مطالعه '2
ربات دوست‌داشتنی جدید سامسونگ با پروژکتور داخلی رونمایی شد

سامسونگ می‌گوید این ربات ظرف یک‌ سال آینده برای فروش دردسترس خواهد بود؛ اما هنوز جزئیات دیگری از آن مانند قیمت منتشر نشده است.

خودروهای آینده‌نگرانه هوندا

نمای جانبی خودروی مفهومی هوندا Saloon

هوندا از سری جدید خودروهای مفهومی خود با نام Honda Zero رونمایی کرد که ظاهری بسیار آینده‌نگرانه دارند. اولین مدل تولید انبوه این کانسپت به نام Saloon قرار است از سال ۲۰۲۶ به بازار آمریکا راه پیدا کند.

خودروهای جدید هوندا مستقیما از آینده آمده‌اند
خودروهای مفهومی جدید هوندا با انبوهی از نوآوری‌های جدید و پیشرفته در CES رونمایی شدند.
خودروهای جدید هوندا مستقیما از آینده آمده‌اند

Saloon یک سدان با فرم فست‌بک و چراغ‌های مستطیلی منحصر به فرد در جلو و عقب است. این خودرو برای عملکرد اسپرت برگرفته از خودروهای فرمول یک، فاصله‌ی بسیار کمی از سطح زمین دارد. فضای داخلی با نورپردازی خاص، نمایشگر مرکزی و کنترلرهایی با پوشش پیکسلی طراحی مینیمال خود را به نمایش می‌گذارد.

هوندا ادعا می‌کند خودروهای برقی جدیدش بسته به مدل انتخابی، نیمه خودران یا کاملاً خودران خواهند بود.

گوشی‌های گیمینگ راگ فون ۸ و ۸ پرو

گوشی ایسوس راگ فون ۸ پرو / Asus ROG Phone 8 Pro بخش پشتی رنگ بندی

نمایشگاه CES می‌توانست فرصت طلایی برای گوشی‌های اندرویدی باشد، اما خیلی از برندها آن را جدی نمی‌گیرند. از آن سو، برند مطرحی چون سامسونگ چند روز دیگر قرار است رویداد اختصاصی خودش را برای گوشی‌های گلکسی داشته باشد و ماه دیگر هم کنگره جهانی موبایل را خواهیم داشت تا به صحنه‌ی رقابت جدیدترین گوشی‌های هوشمند تبدیل شود.

به‌هر‌حال، ایسوس جزو معدود شرکت‌هایی بود که از پلتفرم CES برای معرفی گوشی‌های خود استفاده کرد. گوشی‌های گیمینگ راگ فون ۸ و ۸ پرو به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و نمایشگر ۶٫۷۸ اینچ اولد مجهزند و از چراغ‌های LED هیجان‌انگیزی استفاده می‌کنند که ایسوس آن‌ها را AniME Vision می‌نامد.

گوشی‌های گیمینگ راگ فون ۸ و ۸ پرو با طراحی کاملاً جدید و سخت‌افزار پرقدرت از راه رسیدند
ایسوس گوشی‌های سری راگ فون را در نمایشگاه CES 2024 نونوار کرد تا دو مورد از پرقدرت‌ترین دستگاه‌های دنیا را برای گیمرها به‌نمایش بگذارد.
مبین احمدی
مطالعه '2
گوشی‌های گیمینگ راگ فون ۸ و ۸ پرو با طراحی کاملاً جدید و سخت‌افزار پرقدرت از راه رسیدند

قیمت گوشی ایسوس راگ فون ۸ در کانفیگ پایه ۱٬۱۰۰ دلار و قیمت گوشی ایسوس راگ فون ۸ پرو به ۱٬۵۰۰ دلار می‌رسد. هر دو گوشی در فصل اول ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد.

شیرین‌کاری سونی؛ کنترل خودرو با دسته پلی استیشن

امسال حضور سونی در CES با اتفاقات غافل‌گیرانه همراه بود؛ جدا از معرفی هدست واقعیت ترکیبی برای ویرایش سه‌بعدی و به‌نمایش گذاشتن مدل‌های رنگارنگ پلی استیشن ۵ که نگاه‌ها را به خود خیره کردند، این شرکت خودرو الکتریکی Afeela را با دسته‌ی پلی‌‌ استیشن ۵ به‌ روی استیج نمایشگاه CES 2024 آورد تا حضار را متحیر کند.

البته هدف سونی از این شیرین‌کاری نشان‌ دادن همکاری این شرکت با هوندا برای ساخت خودرویی بود که با موتوری با توان ۵۳۶ اسب بخار، شتاب صفر تا صد کیلومتربرثانیه‌ در ۴٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتربرساعت همراه است. گویا مایکروسافت هم به تیم توسعه‌دهندگان اضافه شده تا تمرکز این خودرو بر ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باشد.

البته شاید هدایت خودرو با دسته‌ی پلی استیشن چندان عجیب نباشد، چرا‌که چند ماه پیش زیردریایی تایتان هم با دسته‌ی ایکس‌باکس هدایت شد؛ بگذریم که ماجرای این زیردریایی پایان خوشی نداشت.

گجتی که به جای شما با اپلیکیشن‌هایتان کار می‌کند

گجت Rabbit R1 در دست با نمایشگر روشن

یکی از عجیب‌ترین گجت‌های CES 2024 که توجه مرا حسابی به خود جلب کرد، دیوایس مربعی کوچکی به‌نام Rabbit R1 بود که به‌کمک هوش مصنوعی، به‌جای کاربر با اپلیکیشن‌ها کار می‌کند و شاید حتی در آینده جایگزین گوشی‌های معمولی شود.

این گجت یک نمایشگر ۲٫۸۸ اینچی، دکمه‌هایی با دو عملکرد چرخان و کلیکی و دوربینی ۳۶۰ درجه‌ برای ثبت عکس و ویدئو دارد و به تراشه‌ی Helio P35 شرکت مدیاتک با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۴ گیگابایت رم مجهز شده است.

این گجت هوش مصنوعی به جای شما با اپلیکیشن‌هایتان کار می‌کند
گجت Rabbit R1 که با تمرکز بر هوش مصنوعی در مراسم CES 2024 معرفی شده است، می‌تواند به‌جای شما از اپلیکیشن‌هایتان استفاده کند.
احسان نیک پی
مطالعه '2
این گجت هوش مصنوعی به جای شما با اپلیکیشن‌هایتان کار می‌کند

اما مهم‌ترین نکته درباره‌ی Rabbit R1 سیستم‌عامل اختصاصی آن است که بر پایه‌ی مدل عملی توسعه داده شده و می‌تواند با اپلیکیشن‌ها تعامل کند و رفته‌رفته اطلاعات خود را گسترش دهد. مثلاً می‌توانید به Rabbit R1 بگویید که داخل برنامه فوتوشاپ برود، عکس مورد نظر را انتخاب کند و واترمارک پایین تصویر را از بین ببرد!

کدام محصول معرفی شده در روز دوم CES 2024 نظر شما را بیشتر به خود جلب کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات