پردازنده‌های مورد انتظار آرو لیک اینتل پاییز ۲۰۲۴ از راه می‌رسند

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
کنفرانس مطبوعاتی اینتل در CES 2024
اینتل در کنفرانس مطبوعاتی‌اش اعلام کرد نسل جدید پردازنده‌های خود با نام آرو لیک را پاییز امسال عرضه می‌کند.
تبلیغات

اینتل اعلام کرد که CPU-های پرقدرت Arrow Lake اواخر پاییز ۲۰۲۴ از راه می‌رسند. پردازنده‌های آرو لیک اینتل دنباله‌رو سری میتیور لیک خواهند بود و در دسته‌ی Core Ultra سری ۲ جای می‌گیرند.

نسل بعدی پردازنده‌های اینتل، هم در کلاس دسکتاپ و هم در کلاس لپ‌تاپ عرضه خواهند شد و عمدتاً روی عملکرد چشمگیر متمرکز خواهند بود. اینتل از این CPU-ها به‌عنوان اولین پردازنده‌های گیمینگ با شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی یاد می‌کند.

یکی از مدیران اینتل درحال سخنرانی با گرفتن CPU در دست

در همین حال، اینتل به‌صورت اولیه پردازنده‌های جدید Lunar Lake را که برای عرضه در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده‌اند، به نمایش گذاشت. طبق گفته‌ی اینتل، لونار لیک از معماری هسته‌ی جدید CPU بهره‌مند خواهد شد و بهبودهای قابل توجهی در IPC ارائه خواهد کرد.

براساس ادعای اینتل پردازنده‌های لونار لیک بیش از ۳ برابر در پردازش‌های NPU (واحد پردازش عصبی) سریع‌تر خواهد بود که مشابه ادعای تیم قرمز است که به بهبود ۳ برابری شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی در پردازنده AMD از سری Strix Point اشاره کرده بود.

نقشه‌ی راه معرفی پردازنده‌های جدید اینتل تا سال ۲۰۲۵

ظاهراً اینتل با نسل ۱۵ پردازنده‌های آرو لیک جانشین واقعی پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ را معرفی خواهد کرد. این پردازنده‌ها احتمالا در مدل‌های متفاوتی معرفی خواهند شد که از بهترین لپ تاپ های گیمینگ تا بهترین لپ تاپ های سبک و از بالارده‌ترین سیستم‌های دسکتاپ تا پایین‌رده‌ترین می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

پردزانده‌های آرو لیک از هسته‌های عملکرد بالا (P-Core) موسوم به Lion Cove و هسته‌های کم‌مصرف (E-Core) موسوم به Skymont/Crestmont و معماری گرافیکی +Xe-LPG بهره خواهند برد.

مشاهده‌ی عملکرد شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی علاوه بر NPU در پردازنده‌های جدید اینتل جالب خواهد بود. پردازنده‌های آرو لیک همزمان با پردازنده‌های AMD سری Granite Ridge در دسکتاپ و Strix Point در لپ‌تاپ مبتنی‌بر معماری هسته‌ی Zen 5 از راه خواهند رسید.

ظاهراً برخلاف سری آرو لیک که روی عملکرد بالا متمرکز خواهند بود، سری لونار لیک روی افزایش بهره‌وری تمرکز خواهند داشت و احتمالاً در لپ‌تاپ‌های سبک و برخی از بهترین لپ تاپ های دانشجویی استفاده خواهد شد.

باید دید قیمت پردازنده اینتل نسبت به قیمت پردازنده AMD چقدر متفاوت خواهد بود. هردو شرکت در سال ۲۰۲۴ رقابت جذابی خواهند داشت و قیمت CPU عاملی تعیین‌کننده در موفقیت هر دو شرکت محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات