طرحی از تلویزیون شفاف Signature OLED T، خودرو جیلی و کنسول MSI Claw در رویداد CES 2024

جذاب‌ترین اتفاقات روز اول CES 2024؛ از تلویزیون شگفت‌انگیز ال‌جی تا آتش‌بازی AMD

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
مطالعه 10 دقیقه
روز اول بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی دنیا با معرفی محصولات هیجان‌انگیزی همراه بود که در این مقاله جذاب‌ترین آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.
تبلیغات

هیچ رویدادی به‌ اندازه‌ی CES دنیای تکنولوژی را پر از اتفاقات هیجان‌انگیز نمی‌کند. این رویداد نقطه‌ی آغاز هر سال برای دنیای تکنولوژی است و به شرکت‌ها فرصت می‌دهد محصولات جدیدشان را معرفی کنند یا از پروژه‌های بلندپروازانه و اغلب عجیب‌وغریبی پرده بردارند که پشت‌صحنه درحال توسعه‌شان بوده‌اند.

رویداد CES 2024 امسال از ۹ تا ۱۲ ژانویه‌‌ی ۲۰۲۴ (۱۹ تا ۲۲ دی ۱۴۰۲) درحال برگزاری است؛ اما شماری از محصولات پیش از آغاز رسمی نمایشگاه معرفی شده‌اند و برخی از شرکت‌ها ازجمله ای‌ام‌دی، ال‌جی، انویدیا و های‌سنس کنفرانس مطبوعاتی خود را ۸ ژانویه برگزار کردند.

اگر پوشش ویژه‌ی زومیت از CES 2024 را دنبال کرده باشید، چند روزی است در جریان تعداد زیادی از محصولات معرفی‌شده قرار گرفته‌اید؛ اما در این مقاله می‌خواهیم هیجان‌انگیزترین اتفاقات روز اول CES امسال را با هم مرور کنیم تا تصویر واضح‌تری از صنعت تکنولوژی در سال پیش رو داشته باشیم.

تلویزیون‌های 4K و 8K جدید سامسونگ با هوش مصنوعی

تلویزیون Neo QLED 8K سامسونگ با بک‌گراند آبی

رویداد CES در وهله‌ی اول نمایشگاهی برای عرض‌اندام تلویزیون‌های جدید است. سال گذشته، شاهد پیشرفت قابل‌توجهی در سطح روشنایی تلویزیون‌های اولد بودیم و فناوری Mini LED نیز حالا به‌وفور در تلویزیون‌های LCD میان‌رده و لوکس با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای به‌ چشم می‌خورد.

امسال، بخش بزرگی از صنعت تکنولوژی در کنترل هوش مصنوعی است و بسیاری از تولیدکنندگان تلویزیون نیز از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهینه‌سازی صدا و تصویر استفاده کرده‌اند؛ اتفاقی که با توجه به محبوبیت جهانی چت‌بات‌ها چندان دور از انتظار نبود.

تلویزیون‌های 4K و 8K جدید سامسونگ با هوش مصنوعی از راه رسیدند
سامسونگ از نسل جدید تلویزیون‌های 8K و 4K خود در نمایشگاه CES 2024 رونمایی کرد.
تلویزیون‌های 4K و 8K جدید سامسونگ با هوش مصنوعی از راه رسیدند

سامسونگ از نسل جدید تلویزیون‌های 8K و 4K خود در اندازه‌های ۶۵ تا ۸۵ اینچ رونمایی کرد که برخی از آن‌ها از پردازنده‌ی NQ8 AI نسل ۳ برای پردازش‌های سریع‌تر هوش مصنوعی بهره می‌برند. به‌لطف این پردازنده، پردازش صدا و تصویر بهبود یافته، نویز و تاری تصویر هنگام نمایش محتوای ورزشی کمتر شده و وضوح سوژه‌هایی که چشم انسان روی آن‌ها فوکوس می‌کند، بیشتر شده است.

سامسونگ فعلاً قیمت تلویزیون خود و تاریخ عرضه‌ی آن را اعلام نکرده است، اما مطمئناً ارزش خرید بالایی خواهد داشت.

نمایشگر MicroLED شفاف سامسونگ؛ اولین در دنیا

اولین نمایشگر MicroLED شفاف دنیا در غرفه‌ی CES 2024 سامسونگ

هیچ‌کس نمی‌تواند سامسونگ را در زمینه‌ی طراحی و توسعه‌ی نمایشگر به کمبود نوآوری و خلاقیت متهم کند. کره‌ای‌ها امسال هم سنگ‌تمام گذاشتند و در کنار معرفی فناوری نمایشگر تاشدنی In&Out Flip که امکان استفاده از دوطرف نمایشگر را به‌صورت ۳۶۰ درجه فراهم می‌کند، از اولین نمایشگر MicroLED شفاف جهان رونمایی کردند.

سامسونگ اولین نمایشگر MicroLED شفاف دنیا را رونمایی کرد [تماشا کنید]
سامسونگ اولین نمایشگر MicroLED شفاف جهان را در نمایشگاه CES 2024 به نمایش گذاشت.
رضا رضائی
مطالعه '2
سامسونگ اولین نمایشگر MicroLED شفاف دنیا را رونمایی کرد [تماشا کنید]

نمایشگر‌های MicroLED شفاف سامسونگ حدود یک سانتی‌متر ضخامت دارند و محتوا را مانند هولوگرام معلق در هوا پخش می‌کنند. تراکم پیکسلی بالای آن‌ها باعث می‌شود تا تصاویر بسیار واضح به‌نظر برسند و چون در مقایسه با پنل‌های OLED شفاف، روشنایی بالاتری دارند، کمتر تحت تأثیر نور محیط قرار می‌گیرند.

البته پنل‌های MicroLED به‌کاررفته در انواع تلویزیون سامسونگ تأثیر مستقیمی روی قیمت آن‌ها داشته‌اند، به‌طوری‌که برای خرید مدل ۱۱۰ اینچی باید مبلغی حدود ۱۵۰٬۰۰۰ دلار پرداخت کنید!

روشنایی ۱۰ هزار نیت تلویزیون‌های هایسنس

تلویزیون مینی ال ای دی هایسنس 110UX در اتاق

هایسنس در نمایشگاه سال پیش از پلتفرم ULED X رونمایی کرد که کلاس کاملاً جدیدی از فناوری QLED با کنتراست عالی، روشنایی فوق‌العاده و دقت رنگ بالا بود. امسال، نسل جدید تلویزیون‌های سری ULED X هایسنس با روشنایی شگفت‌انگیز و تراشه‌ی هوش مصنوعی رونمایی شدند.

از بین تلویزیون‌های معرفی‌شده، مدل ۱۱۰ اینچی 110UX با حداکثر روشنایی ۱۰ هزار نیت و تراشه‌ی هوش مصنوعی واقعاً خودنمایی می‌کند. نسل جدید تلویزیون ۹۸ اینچی هایسنس 98UX نیز با روشنایی ۵ هزار نیت نزدیک به دوبرابر روشنایی بیشتری از مدل ۲۰۲۳ دارد تا به‌راحتی در فهرست بهترین تلویزیون بازار برای تماشای فیلم و بازی جای بگیرد.

تلویزیون‌های ۹۸ اینچ و ۱۰۰ اینچ هایسنس با روشنایی شگفت‌انگیز ۱۰ هزار نیت معرفی شدند
نسل جدید تلویزیون‌های سری ULED X هایسنس با حداکثر روشنایی ۱۰ هزار نیت و تراشه‌ی هوش مصنوعی رونمایی شدند.
تلویزیون‌های ۹۸ اینچ و ۱۰۰ اینچ هایسنس با روشنایی شگفت‌انگیز ۱۰ هزار نیت معرفی شدند

قیمت تلویزیون هایسنس مدل ۲۰۲۴ بدون شک بسیار زیاد خواهد بود. تلویزیون‌های سری ULED و ULED X اواخر سال ۲۰۲۴ میلادی روانه‌ی بازار خواهند شد.

نمایشگرهای بسیار پیشرفته در لپ‌تاپ‌های ایسوس

مانیتور ROG Strix Scar 18 ایسوس

ایسوس در سال جدید با رونمایی از پنل‌های جدید OLED و نمایشگرهای مجهز به فناوری Mini LED، در نمایشگاه CES 2024 بسیار خوش درخشید. درواقع، سری جدید ارتقایافته لپ‌ تاپ ایسوس دارای بهترین نمایشگرهایی است که می‌توانید روی لپ‌ تاپ‌ گیمینگ داشته باشید.

پنل Mini LED لپ‌تاپ ارتقایافته‌ی ROG Strix Scar 18 حداکثر ۱۰۲۴ ناحیه نوردهی دارد و از نسبت کنتراست بی‌نهایت، روشنایی چشمگیر و دقت رنگ بالا بهره می‌برد.

سال‌ها است که ROG Zephyrus ایسوس در فهرست بهترین لپ‌ تاپ‌ گیمینگ پیشنهادی ما بوده‌اند و حالا، مدل G14 و G16 نازک‌تر، سریع‌تر و کاربردی‌تر از همیشه شده‌اند. این لپ‌تاپ‌ها از بدنه‌ی کاملاً آلومینیومی، نمایشگر اولد ۱۲۰ و ۲۴۰ هرتز با ترک‌پد و کیبورد بزرگ‌تر، پورت شارژ سریع جدید، ۶ اسپیکر و پردازنده‌‌های جدید سری AMD Ryzen 8000 برای مدل G14 و پردازنده‌های میتیور لیک اینتل برای مدل G16 تا ۳۲ گیگابایت رم DDR5 بهره می‌برند. در ضمن، طراحی این لپ‌تاپ‌ها به‌شدت چشم‌نواز است و رقیب قدری برای مک‌بوک به‌شمار می‌روند.

تلویزیون شفاف شگفت‌انگیز Signature OLED T ال‌جی

تلویزیون اولد شفاف ال جی تبدیل به آکواریوم مجازی شده

و حسن‌ختام هیجان‌انگیزترین تلویزیون‌ها و نمایشگرهای CES 2024؛ تلویزیون شفاف Signature OLED T ال‌جی که قدرت مهندسانش را به رخ می‌کشد.

در تلویزیون شفاف ال‌جی، یک پنل OLED شفاف در جلو وجود دارد و لایه‌ی ماتی که ال‌جی آن را صفحه‌ی کنتراست می‌نامد، در پشت تصویر گسترده می‌شود تا حالت یک تلویزیون معمولی‌‌شکل بگیرد. با جمع شدن صفحه‌ی کنتراست، دوباره یک پنل شفاف خواهیم داشت. یکی از کاربردهای سرگرم‌کننده‌ی این تلویزیون، تبدیل آن به آکواریوم مجازی است که در عکس بالا می‌توانید ببینید.

تلویزیون شفاف شگفت‌انگیز Signature OLED T قدرت مهندسان ال‌جی را به رخ می‌کشد
تلویزیون اولد شفاف ال‌جی می‌تواند به‌طور کامل یا به نسبت دلخواه شفاف شود و کاربردهای متنوع و شگفت انگیزی را به همراه دارد.
تلویزیون شفاف شگفت‌انگیز Signature OLED T قدرت مهندسان ال‌جی را به رخ می‌کشد

نکته‌ی جالب‌توجه درباره‌ی این تلویزیون این است که برخلاف بسیاری از تلویزیون‌های شفاف دیگر که جنبه‌ی نمایشی دارند، قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ به مرحله‌ی تجاری برسد و وارد خانه‌ها شود. هرچند قیمت تلویزیون ال‌جی به‌احتمال‌ زیاد کمرشکن خواهد بود و به خانه‌های کمتری راه پیدا خواهد کرد.

سری RTX 4000 Super؛ سوپرگرافیک‌های انویدیا

کارت گرافیک RTX 4000 SUPER انویدیا از نمای جلو رندر رسمی

در نمایشگاه امسال، کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 Super انویدیا با پیشرفت چشمگیر نسبت‌ به مدل‌های عادی و با بدنه‌ی تماماً مشکی رونمایی شدند.

جزئیات بیشتر این سه کارت گرافیک را می‌توانید در خبر معرفی آن‌ها بخوانید، اما به‌طور خلاصه، کارت گرافیک RTX 4080 Super دارای ۱۰٬۲۴۰ هسته‌ی کودا، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X و مجموع توان گرافیکی ۳۲۰ وات است، درحالی‌که کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super به ۸٬۴۴۸ هسته‌ی کودا به‌همراه ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X مجهز است و مجموع توان گرافیکی‌اش به ۲۸۵ وات می‌رسد. RTX 4070 Super نیز ۲۰ درصد هسته‌ی بیشتر نسبت‌ به RTX 4070 دارد و از ۷٬۶۸۰ هسته‌ی کودا استفاده می‌کند.

انویدیا با رونمایی سه «سوپرگرافیک» آسمان لاس وگاس را مشکی‌پوش کرد
کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 Super انویدیا با پیشرفت چشمگیر نسبت‌به مدل‌های عادی در نمایشگاه CES 2024 لاس وگاس رونمایی شدند.
مبین احمدی
مطالعه '3
انویدیا با رونمایی سه «سوپرگرافیک» آسمان لاس وگاس را مشکی‌پوش کرد

قیمت کارت گرافیک انویدیا مدل RTX 4080 Super به ۹۹۹ دلار می‌رسد، اما RTX 4070 Ti Super با قیمت ۷۹۹ دلار و RTX 4070 Super با قیمت ۵۹۹ دلار روانه‌ی بازار می‌شوند.

آتش‌بازی AMD در لاس‌وگاس

پردازنده AMD Ryze 8000G

ای‌ام‌دی هم‌پای رقیبش انویدیا، حسابی در نمایشگاه امسال آتش‌بازی به راه انداخت. از پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G با هوش مصنوعی و سریع‌ترین گرافیک مجتمع دنیا گرفته تا پردازنده‌ی پرقدرت AMD Ryzen 7 5700X3D برای گیمرها و کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 XT مخصوص گیمینگ 1440p و پردازنده‌های گیمینگ ارزان‌قیمت‌تر مدل Ryzen 5600GT و Ryzen 5 5500GT.

درمورد پردازنده‌های سری Ryzen 8000G، ای‌ام‌دی مدعی است Ryzen 7 8700G با قیمت ۳۲۹ دلار ۳ برابر بهتر از i7-14700K اینتل در بازی هیتمن عمل می‌کند. کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT نیز با سرعت کلاک بالاتر، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 و قیمت منطقی‌اش می‌تواند در فهرست بهترین کارت گرافیک قرار بگیرد.

کنسول دستی MSI Claw با پردازنده Core Ultra اینتل

کنسول دستی MSI Claw در دستان یک شخص

MSI از کنسول دستی خود به نام Claw در CES رونمایی کرد که برخلاف بزرگ‌ترین رقبای خود یعنی استیم دک ولو، ASUS ROG Ally و لنوو لیجن گو به‌جای پردازنده AMD از پردازنده اینتل استفاده می‌کند.

Claw از صفحه‌نمایش ۷ اینچی FHD از نوع LCD با فناوری IPS و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد و در قوی‌ترین کانفیگ به تراشه‌ی جدید Core Ultra 7 155H مجهز است. این کنسول ۱۶ گیگابایت رم و تا یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی دارد و باتری ۵۳ وات‌ساعتی آن در شرایط کاری سنگین، همانند کنسول دستی ROG حدود ۲ ساعت دوام می‌آورد.

این MSI Claw است؛ کنسول دستی با پردازنده Core Ultra اینتل
MSI از کنسول بازی دستی Claw برای رقابت با لیجن گو و استیم دک در CES رونمایی کرد.
این MSI Claw است؛ کنسول دستی با پردازنده Core Ultra اینتل

MSI قیمت کنسول بازی جدیدش را ۶۹۹ دلار اعلام کرده است که می‌تواند در بالاترین کانفیگ به ۷۹۹ دلار برسد.

چکاپ بدن در خانه

شخصی ایستاده درحال نزدیک کردن گجت سلامتی ویتینگز به بدنش

یکی از محصولات جالب امسال گجت سلامتی BeamO به‌شمار می‌آید که ترکیبی از ابزارهای تست نوار قلب (ECG)، سنجش اکسیژن خون، گوشی پزشکی و دماسنج است تا علاوه بر دمای بدن، سلامت قلب و ریه‌ی خود را نیز بررسی کنید.

شاید بتوان BeamO را یکی از کامل‌ترین گجت‌های سلامتی دنیا نامید. این محصول قابلیت کنترل از راه دور دارد و می‌تواند دمای بدن و سطح اکسیژن خون را بدون تماس مستقیم در کمتر از یک دقیقه بررسی کند. همچنین توانایی تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی یا ای‌فیب، سوفل قلب و خس‌خس‌ کردن ریه را دارد.

قیمت این محصول که توسط شرکت ویتینگز تولید شده است، حدود ۲۵۰ دلار خواهد بود.

خودرو برقی خوش‌قیمت گلکسی E8

خودروی جیلی گلکسی E8 از نمای جلو و جانبی

CES اغلب به‌عنوان نمایشگاه اتومبیل در نظر گرفته می‌شود، اما امسال به‌خاطر اعتصابات، بسیاری از برندهای برجسته‌ی خودروسازی ازجمله فورد، جنرال موتورز و استلانتیس غایب هستند. بااین‌حال، شرکت‌های دیگری از جمله هوندا، مرسدس بنز و بی‌ام‌و فرصت خودنمایی پیدا خواهند کرد.

در روز اول CES 2024، شاهد معرفی خودرو گلکسی E8 بودیم که با قیمت ۲۴٬۷۵۲ دلار، رقیبی سرسخت برای خودرو برقی محبوب BYD Han محسوب می‌‌شود. این خودرو روی پلتفرم SEA ساخته شده که علاقه‌مندان به خودروهای پلاگین هیبریدی و تماماً الکتریکی را هدف قرار داده است.

خودرو برقی جدید جیلی با خوش‌قیمت‌ترین‌های بازار رقابت می‌کند
جیلی خودرو برقی خوش‌قیمت جدیدش را در نمایشگاه CES رونمایی کرد.
خودرو برقی جدید جیلی با خوش‌قیمت‌ترین‌های بازار رقابت می‌کند

گلکسی E8 ظاهر بسیار جذابی دارد و به تراشه‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۲۹۵ و صفحه‌نمایش بزرگ ۴۵ اینچی با وضوح 8K در داخل کابین مجهز شده است. نسخه‌ی فول آپشن بر پایه‌ی پلتفرم ۸۰۰ ولت، با ۵ دقیقه شارژ به برد کم‌نظیر ۱۸۰ کیلومتر دست پیدا می‌کند و تنها در ۳٫۴۹ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد.

آینده‌نگرانه‌ترین جاروبرقی رباتیک دنیا

ربات جاروبرقی دریم x30 ultra از بالا

نمی‌شود از نمایشگاه CES حرف زد و پای جاروبرقی رباتیک به میان نیاید. در روز اول CES 2024 شاهد رونمایی چندین مدل جاروبرقی هوشمند بودیم که در میان آن‌ها، X30 Ultra ساخت شرکت Dreame Technology علمی‌تخیلی‌ترین ظاهر را دارد.

آینده‌نگرانه‌ترین جاروبرقی رباتیک دنیا رونمایی شد
سیستم رباتیک دریم توانسته است همه‌ی فرآیند جارو کردن تا تخلیه‌ و حتی پاک کردن موهای چسبیده به برس جاروبرقی را خودکار کند.
آینده‌نگرانه‌ترین جاروبرقی رباتیک دنیا رونمایی شد

البته جاروبرقی رباتیک سابقه‌ی خوبی در فیلم‌های علمی‌تخیلی ندارد و اغلب می‌بینیم که این جاروها به ربات‌های قاتل برای انقراض نسل بشر تبدیل می‌شوند؛ بااین‌حال، جاروی X30 Ultra صرفاً قرار است شما را از شر گیر کردن موهای بلند در لابه‌لای برس‌ نجات دهد و با تمیزکننده‌ی خودکار، سطوح را شست‌وشو دهد.

قیمت جاروبرقی رباتیک دریم، ۱٬۷۰۰ دلار تعیین شده است و از تاریخ ۲۸ فوریه (۹ اسفند) برای پیش‌‌خرید در دسترس قرار خواهد گرفت.

برای شما کدام محصول معرفی‌شده در روز اول CES 2024 هیجان‌انگیزتر بود؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات