با مرکز تحقیق و توسعه بی ام و در شانگهای آشنا شوید

جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 12 دقیقه
بی‌ام‌و با تأسیس مرکز تحقیق و توسعه در شانگهای چین، به‌دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت در زمینه انواع فناوری‌های آینده مانند خودرو خودران، برقی، متصل و خدمات حمل‌ونقل پیشرفته با هدف گسترش بازار جهانی محصولات خود است.
تبلیغات

بی‌ام‌و در سال ۲۰۱۸، برای نشان دادن تعهدش به بازار چین و درنتیجه جذب استعداد‌های منطقه‌ای، اولین مرکز تحقیق و توسعه‌ را در شانگهای راه‌اندازی کرده است. شبکه‌ی تحقیق و توسعه‌ در چین، با تأسیس مراکز تحقیق و توسعه در شانگهای، پکن و شن‌یانگ، بزرگ‌ترین حضور بی‌ام‌و در خارج از خاک آلمان به شمار می‌رود. 

حتی گروه بی‌ام‌و در نمایشگاه‌ خودرو شانگهای، به‌عنوان میزبان حضور پیدا کرده است. از وب‌سایت BMWBLOG دعوت به عمل آمد تا در یک دوره‌ی کارگاه‌های آموزشی که در واحد جدید تحقیق و توسعه‌ برگزار می‌شود، شرکت کند. فناوری رانندگی و خودرو خودران، سرویس‌های دیجیتالی، طراحی خودرو و ادغام‌سازی آن‌ها با شرکت‌های فناوری پیشرفته‌ی چینی از مباحث این کارگاه‌های آموزشی است.

کارگاه‌ آموزشی ۱: دفتر فناوری شانگهای

دفتر فناوری بی‌ام‌و در نزدیکی منطقه‌ی گردشگری معروف «The Bund» در شهر شانگهای واقع شده است که اطراف آن را ساختمان‌ها و هتل‌های شیک چند میلیون دلاری احاطه کرده‌اند. بنا به گفته‌ی دکتر مارتین ساوتر، رئیس گروه تحقیق و توسعه‌ی شرکت بی‌ام‌و در چین، این منطقه به خاطر راحتی کارمندان شاغل در شهر و همچنین به‌عنوان راهی برای جذب استعداد‌های منطقه در فهرست بی‌ام‌و قرار گرفته است.

BMW / بی ام و

دفتر بی‌ام‌و مساحتی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع را در بر می‌گیرد و دارای محیط کار باز و انعطاف‌پذیر برای بیش از ۲۰۰ کارمند، از بین ۱۰۰۰ کارمند در مراکز تحقیق و توسعه‌ی بی‌ام‌و در چین است. بیش از ۹۰ درصد کارمندان دفتر شانگهای، چینی هستند. طبق گفته‌ی پیتر ریدل، مدیرعامل شرکت فناوری بی‌ام‌و در چین، کارمندان از سوابق علمی مختلفی چون علمِ داده، رباتیک، هوش مصنوعی، اتوماسیون صنعتی، مهندسی مکانیک، مدیریت اجرایی و اقتصاد برخوردار هستند. علاوه بر این، دانش فناوری و تکنولوژی‌های شانگهای با سایر واحدهای تحقیق و توسعه بی‌ام‌و در سراسر دنیا به اشتراک گذاشته می‌شود.

نوآوری باز

ریدل در این زمینه گفت:

ما با تمرکز بر سه حوزه‌ی نوآوری باز بی‌ام‌و در چین، مگاسیتی با امکان جابجایی و آنالیز داده‌های خودروهای مشتریان چینی از پیشگامان نوآوری در چین هستیم. هدف شبکه‌ی نوآوری باز، ساختن اکوسیتمی نوآورانه در چین است. این شبکه شهرهای پکن، شانگهای، هانگژو، شنژن و هنگ کنگ را پوشش می‌‌دهد و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک خود را با همکاری دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و سایر شرکت‌های فناوری پیش می‌برد.

ریدل ادامه داد:

دستیابی به تکنولوژی‌های روز و برنامه‌های نوآورانه، پژوهش با همکاری شرکای فعلی و شرکای نوآور آینده و در نهایت، تبدیل این نوآوری امیدبخش به اکوسیستم تحقیق و توسعه‌ی بی‌ام‌و ازطریق همکاری‌های نوآورانه، از اهداف این شبکه است.

دفتر فناوری بی‌ام‌و در شانگهای، استارتاپ‌هایی را در منطقه راه‌اندازی کرده، اما هم‌اکنون بی‌ام‌و مستقیماً هیچ سرمایه‌گذاری در آن نکرده است. در عوض، این دفتر برای حمایت از استارتاپ‌های نوآور خود در چین، با شرکت‌های سرمایه‌گذاری و پلتفرم‌های دولتی کار می‌کند. آن‌ها همچنین با مراکز رشد و شتاب‌دهنده، دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های نوآورِ شرکت‌های دیگر همکاری می‌کنند و فرصت‌های تجاری و شراکتی در آینده را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بی ام و

به‌گفته‌ی ریدل در شبکه‌ی نوآوری باز بیش از ۲۰۰ شرکت‌کننده وجود دارد، بیش از ۳۰۰ استارتاپ در فهرست بررسی هستند و در حال حاضر مشغول همکاری با بیش از ۱۶ پروژه‌ی نوآورانه هستند. دفتر فناوری بی‌ام‌و در شانگهای طی سال چند رویداد برگزار کرد که در نهایت منجر به رویداد بزرگ «روز نوآوری استارتاپ» بی‌ام‌و در شانگهای شد. برخی از همکاری‌ها شامل نمایشگر مجازی (واقعیت افزوده) و ربات‌چت براساس وی‌چت و اشتراک سواری می‌شود.

ابرشهر حمل‌ونقل چین

حمل‌ونقل ابرشهری، دومین موضوع مورد توجه دفتر فناوری بی‌ام‌و در شانگهای است. ریدل اعلام کرد که قصد دارد، درک عمیق از بافت شهری چین را به‌عنوان مرکز رشد جهانی برای روش‌های نوآورانه حمل‌ونقل‌ توسعه دهد. آن‌ها نقشه‌راه تکنولوژیک طراحی کرده‌اند که بر موضوعات اصلی مثل خودروهای الکتریکی، حمل‌ونقل‌های آنی، خودروهای نیمه خودران و کاملا خودران متمرکز است؛ درحالی‌که همچنان به توسعه‌ی ایده‌ها و مفاهیم برای محصولات و خدمات سال ۲۰۲۵ می‌پردازند.

نقشه‌راه بی‌ام‌و روی خودروی الکتریکی، فناوری خودران و حمل‌ونقل آنی تمرکز می‌کند.

«چگونه می‌توانیم در سیستم حمل‌ونقل چین نقش فعالی داشته باشیم؟» این سوالی است که ریدل اغلب اوقات از گروهش می‌پرسد! او همچنین یادآور شد که الگوهای متفاوتی از حمل‌ونقل در سال ۲۰۳۰ قابل انتظار هستند؛ مثل اسکوترهای الکتریکی که برای مسافت‌های کوتاه درون شهری به میزان بسیار زیادی استفاده می‌شوند. درحالی‌که ۸۰ درصد مردم آمریکا خودروی شخصی دارند، سایر نقاط جهان خود را با سیستم حمل‌ونقل اشتراکی و سایر روش‌های جایگزین هماهنگ کرده‌اند.

ریدل افزود:

چین هوشمند می‌شود. الگوهای استفاده‌ی متقابل از وسایل حمل‌ونقل رو به افزایش است. در نقاطی از شهر به‌جای استفاده از خودروهای شخصی، از خودروهای اشتراکی استفاده می‌شود.

چارت سیستم حمل‌ونقل آنی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، ۱۲ میلیارد کیلومتر در آلمان و ۱۴۶ میلیارد کیلومتر در آمریکا و به‌طور حیرت انگیزی ۴۰۶ میلیارد کیلومتر در چین ثبت شده است. مشخصات مشتریان چینی سیستم حمل‌ونقل آنی نیز با هم تفاوت دارد. به همین دلیل گروه ریدل پیشنهادهای مختلفی را برای چنین سرویس‌هایی در نظر گرفته است؛ مثل روکش‌های داخل خودرو یا آن‌که شخصی در خودرو را برای مشتری باز کند.

شهر هوشمند

بی‌ام‌و برای توسعه شهر هوشمند به دولت چین کمک می‌کند.

پروژه‌ی ملی «شهر هوشمند» در چین از دیگر موضوعات مهم مورد توجه دفتر فناوری بی‌ام‌و در شانگهای به شمار می‌رود. وظیفه‌ی دفتر فناوری بی‌ام‌و این است که به نقش خود در شهر هوشمند پی ببرند و با ایده‌های حمل‌ونقل خود به دولت چین کمک کنند. آزمایشگاه علی‌بابا، پروژه‌ی «هوش شهر» هانگژو را در سال ۲۰۱۶ طراحی کرد. در این پروژه با استفاده از دوربین‌ها، حسگرها، شرایط و اطلاعات جاده‌ها را در به‌صورت هم‌زمان و آنی جمع‌آوری می‌کنند.

هوش مصنوعی مرکز همه‌ی اطلاعات و سیگنال‌های ترافیک از صدها تقاطع را جمع‌آوری می‌کند و به کارمندان شهری کمک می‌کند تا تصمیمات اگاهانه‌ای بگیرند. پروژه‌ی هوش شهر، هوش مصنوعی است که زمان مسافرت در بزرگراه‌ها را برای مسافران و خودروهای اضطراری حدود ۴/۶ دقیقه کاهش می‌دهد.

آنالیز اطلاعات خودروی مشتریان

توجه دفتر فناوری بی‌ام‌و در چین فقط معطوف به شانگهای نیست و بر مناطق مختلفی تمرکز دارد. برای مثال در مناطق مختلف چین، دفتر فناوری بی‌ام‌و با مشتریان چینی که خودرویشان به دیتالاگر یا گزارش‌دهنده‌های داده مجهز باشد، همکاری می‌کند. هدف از این طرح، درک بهتر رفتار واقعی مشتریان هنگام رانندگی است. ریدل توضیح می‌دهد:

دیتالاگر داده‌های مشتریان را به مخابرات می‌فرستد و در نهایت به‌صورت ابر اطلاعاتی دراختیار دفتر فناوری بی‌ام‌و قرار می‌گیرند.
BMW / بی ام و

ریدل اضافه کرد که این دیتالاگرها، رفتارها و شرایط مختلفی را کنترل می‌کنند؛ از جمله این اطلاعات می‌توان به اطلاعات فرمان، وضعیت جاده‌ها، میزان استفاده از سیستم DSC، ترمزها، چراغ‌های مه‌شکن، چراغ‌های جلو، سیستم اطلاعاتی و سرگرمی هم‌زمان در خودرو و همچنین امکانات پرکاربرد دیگری را از جمله ظرفیت گنجایش داخل خودرو، استفاده از تنظیمات صندلی‌ها و درها، عملکرد جعبه‌دنده و برف‌پاکن‌های شیشه‌ی جلو اشاره کرد. از داده‌های ثبت‌شده برای بهینه‌سازی بخش‌های مختلف خودروهای مشتریان چینی از دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی گرفته تا سیستم محرکه، بدنه و شاسی استفاده می‌کنند.

ریدل به‌عنوان مثال توضیح داد که چطور شتاب جانبی برای مشتریان چینی در مقایسه با آلمانی‌ها متفاوت است یا اینکه مشتریان چینی چطور در صندوق عقب را باز می‌کنند (با کلید، دست یا پا)

کارگاه آموزشی ۲: خدمات دیجیتالی و متصل

جوزف ژنگ، مسئولیت طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری در شرکت فناوری بی‌ام‌و شانگهای را برعهده دارد. سرویس‌های متصل برای مشتریان چینی مشابه سایر نقاط جهان است و سه محور کلیدی دارد: خودروی من، زندگی من، سفر من! تمام این موضوعات در سیستم رانندگی متصل بی‌ام‌و دسته‌بندی شده و هم‌اکنون تمام مدل‌های بی‌ام‌و مجهز به این سیستم هستند.

۴/۵ میلیون کاربر در سراسر جهان از خدمات خودرو متصل بی‌ام‌و استفاده می‌کنند.

سرویس‌های شخصی چندسکویی (کراس پلتفرم) مرتبط با BMW Connected، با ابر حمل‌ونقل باز (Open Mobility Cloud) ممکن شده‌اند. این معماری انعطاف‌پذیر روی هر چیزی که حول محور شناسه بی‌ام‌و (BMW ID) باشد، تمرکز می‌کند. شناسه بی‌ام‌و در حقیقت پروفایل اختصاصی خودرو است که کاربران در تمام اوقات از آن‌ها روی دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند و می‌توانند این اطلاعات را به هر خودروی بی‌ام‌و دیگری انتقال دهند. سیستم حمل‌ونقل ابری یا «ابر حمل‌ونقل باز»، امکاناتی مانند یادگیری ماشین و تحلیل داده را ارائه می‌دهد و برای تمام قابلیت‌های سفارشی‌ مشتریان لازم است.

ژنگ می‌گوید که در ۳۲ بازار BMW Connected با ۲۵ میلیارد رویداد تعاملی و ۱۲ میلیون خودرو متصل، ۴/۵ میلیون کاربر وجود دارد. اختلاف میان کاربران BMW Connected و خودروهای متصل مربوط به مشتریانی است که هنوز پروفایل BMW Connected خود را ایجاد نکرده‌اند.

BMW / بی ام و

دفتر فناوری بی‌ام‌و در شانگهای برای همگام‌سازی اطلاعات سرویس‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های بزرگ فناوری چینی مانند بایدو، علی‌بابا و تنسنت، با آن‌ها همکاری می‌کند. به‌عنوان مثال، Tmall Genie یک دستیار شخصی مجهز به هوش مصنوعی ساخته‌شده در آزمایشگاه هوش مصنوعی علی‌بابا است. در سال ۲۰۱۸، مالکان خودروهای بی‌ام‌و و مینی از اپلیکیشن‌های BMW Connected خود برای همگام‌سازی با Tmall Genie استفاده کردند؛ دقیقاً مانند آن‌چه که در آمازون الکسا یا Google Home دیده می‌شود.

بی‌ام‌و در زمینه فناوری با بایدو، علی بابا و تنسنت همکاری می‌کند.

یکی دیگر از همگام‌سازی‌هایی که با همکاری شرکت‌های فناوری صورت گرفته، همکاری با تنسنت است که مربوط به فضای پارکینگ‌ هوشمند می‌شود. برای مثال در چین، در پارکینگ‌ها دوربین‌هایی وجود دارد که پلاک خودرو را اسکن می‌کنند. بنابراین وقتی شخصی خودرویش را آنجا بگذارد، آن را شارژ می‌کند. در عین حال، سیستم‌های Connected بی‌ام‌و در چین دو ویژگی بارز دیگر نیز دارند. یکی از آن‌ها سرویس پیکاپ است؛ یعنی اگر خودروی شما نیاز به تعمیر داشته باشد، شخصی آن را برای تعمیر می‌برد و پس از درست شدن آن را به شما تحویل می‌دهد.

یکی دیگر از این موارد، همگام‌سازی‌ هوشمند خودرو با اپلیکیشن Connected بی‌ام‌و و سیستم‌های ثبت تخلفات رانندگی و ترافیکی شهری است. در صورت انجام تخلف ترافیکی مثل رد کردن چراغ قرمز، اعلان‌های اپلیکیشن به راننده هشدار می‌دهند و خودرو این اجازه را به فرد می‌دهد که جریمه را پرداخت کند.

کارگاه آموزشی ۳: فناوری رانندگی خودران

دکتر رابرت براک‌مایر، مدیر آزمایشگاه رانندگی خودران و متصل در شانگهای و میزبان بی‌ام‌و‌بلاگ برای کارگاه آموزشی بعدی است. رانندگی خودران یکی از چهار ستون اصلی برنامه‌های بی‌ام‌و شامل خودران، متصل، برقی و خدمات (Automated, Connected, Electrified, and Services) است که به اختصار به آن ACES می‌گویند. چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فناوری خودرو خودران آینده در نظر گرفته می‌شود. بنابراین جای تعجب نیست که بی‌ام‌و در این کشور سرمایه‌گذاری کند.

حدودا ۸۰ مهندس در چین در حال کار روی تکنولوژی‌های اصلی پروژه‌ی رانندگی خودران هستند؛ تکنولوژی‌هایی مانند نقشه‌های با وضوح بالا، حسگرهای هوشمند، استراتژی رانندگی و کنترل خودرو، رابط‌ سرویس‌های حمل‌ونقل آنی و نمونه‌های اولیه آن‌ها. بی‌ام‌و از سال ۲۰۱۴ در چین روی فناوری رانندگی خودران کار می‌کند. در ماه مِی سال ۲۰۱۸، بی‌ام‌و اولین OEM بین‌المللی شده که مجوز آزمایش رانندگی خودران را در شانگهای چین دریافت کرد که به اصطلاح به آن «مجوز تست رانندگی خودران هوشمند متصل شانگهای» می‌گویند.

حرکت بی‌ام‌و به سمت خودروهای خودران

بی‌ام‌و می‌گوید که اگر نمونه‌های مورد استفاده در چین کارایی خود را نشان دهند، در سایر نقاط جهان‌ هم می‌توانند کار می‌کنند. در سال ۲۰۱۷، بی‌ام‌و آزمایش خودروهای خودران سطح ۴ را با مجموعه‌ای ۴۰‌ تایی از این خودروها در جاده‌های سراسر دنیا آغاز کرد و در سال ۲۰۱۸، تعداد خودروهای آزمایشی را به ۸۰ دستگاه رساند.

سایت‌های آزمایشی در شانگهای در حال حاضر مسافتی حدود ۶/۵ کیلومتر را پوشش می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود که با گذشت زمان و به سرعت آن را افزایش دهند. اولویت اول بی‌ام‌و‌ِ، امنیت جاده‌ها است. بنابراین دفتر فناوری بی‌ام‌و در نظر دارد تا قبل از تولید انبوه خودروهای خودران، ۲۰۰ میلیون کیلومتر رانندگی آزمایشی را در سطح جهان به پایان برساند. مهندسان در حال کار روی نسخه ۳- ۵ این فناوری‌ها هستند. هدف بی‌ام‌و برای بازار چین در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ درصد سیستم‌های رانندگی خودران سطح ۳ است.

اولویت اول بی‌ام‌و در فناوری خودرو خودران، امنیت جاده است.

از داده‌های جمع‌آوری شده در طی میلیون‌ها کیلومتر رانندگی خودران، برای آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین متناسب با رانندگی خودران سطح ۴ استفاده می‌شود. برخی از فناوری‌های یادشده در خودروی بی‌ام‌و سری ۷ مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به اسکنرهای نقشه‌برداری و مسافت‌یابی و اسکنر‌های لیزری، رادارهای برد کوتاه و بلند، دوربین‌های عقب، آنتن جی‌پی‌اس، دوربین مخصوص مسافرت و تصویربرداری، دوربین جلو، دوربین دید ۳۶۰ درجه و پوشش ۳۶۰ درجه صدا اشاره کرد.

با این حال آزمایش‌های گسترده‌ای روی همه‌ی خودروها صورت می‌گیرد و تمام آن‌ها اعتبارسنجی می‌شوند. همچنین آموزش‌های‌ رانندگی وسیعی به رانندگان ایمنی این خودروها داده می‌شود. تا چند سال آینده، همان‌طور که جهان خود را برای رانندگی با خودروهای خودران آماده می‌کند، انتظار می‌رود که تلاش گروه بی‌ام‌و هم بیشتر شود.

کارگاه آموزشی ۴: خدمات طراحی بی‌ام‌و دیزاین‌ورکس

در سال ۲۰۱۲، بی‌ام‌و دپارتمان طراحی جدیدی با نام دیزاین‌ورکس (Designworks) در شانگهای افتتاح کرد که کلیه‌ی خدمات طراحی را به مشتریان در آسیا و جهان ارائه می‌دهند. بنا به‌گفته‌یهری سز، مدیر طراحی خلاق (Creative Director Designworks) بی‌ام‌و، این دپارتمان رشد چشمگیری در صنایع مختلف مانند لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، حمل‌ونقل هوایی، حمل‌ونقل ریلی و خودروهای لوکس داشته است.

برخی از مشتریان دپارتمان طراحی دیزاین‌ورکس بی‌ام‌و شامل شرکت صنایع سنگین جان دیر، کارتیر، اچ‌پی، خطوط هوایی سنگاپور، امژن، کوکاکولا و هواوی می‌شود. سز می‌گوید که این دپارتمان فقط روی ساختار فیزیکی محصولات یا مفاهیم خلاق کار نمی‌کند بلکه روی طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری نیز کار می‌کند. به‌عنوان مثال دپارتمان طراحی دیزاین‌ورکس در پروژه‌‌ی‌‌ انجام‌شده برای Yuneec (سازنده‌ی هواپیماهای الکتریکی چینی) به راهی برای چالش هواپیماهای بدون سرنشین آینده دست یافت.

گروه بی‌ام‌و در شانگهای، هم ساختار خارجی هواپیماهای بدون سرنشین را طراحی کردند و هم رابط کاربری و مفاهیم تعاملی اپلیکیشن‌‌های هواپیماهای بدون سرنشین را توسعه دادند. این توسعه شامل رابط کاربری می‌شود که قابلیت آموزش، برنامه‌ریزی مسیر پرواز و کنترل هواپیما با ساعت هوشمند یا تلفن همراه را دارند.

تیم طراحی دیزاین‌ورکس برای توسعه خودروهای آینده و محصولات مفهومی بی‌ام‌و در سراسر جهان تلاش می‌کند. به‌عنوان مثال خودروی مفهومی سدان کامپکت بی‌ام‌و که در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد، یکی از همین نمونه‌ها به شمار می‌رود. این خودرو شباهت زیادی به مدل آینده‌ی بی‌ام‌و سری ۲ گرن‌کوپه دارد. 

BMW / بی ام و

اطلاعاتی که به وسیله‌ی دفتر فناوری شانگهای جمع‌آوری شده، در بیشتر موارد مختص به بازار چین است؛ ولی با سایر گروه‌های طراحی در مونیخ و لس آنجلس هم به اشتراک گذاشته‌ می‌شود. این امر به طراحی پروژه‌های مناسب در آینده و پیش‌بینی فرصت‌های اقتصادی کمک می‌کند.

مهم‌ترین نکته‌ی تور آموزشی که بی‌ام‌و‌بلاگ در آن شرکت کرد، این است که بی‌ام‌و کاملا به بازار چین متعهد است و خودروساز باواریا با به‌روزرسانی‌های مداوم شبکه‌های تحقیق و توسعه در چین، در موقعیت خوبی قرار دارد و ازطریق سیستم نوآورانه‌ی حمل‌ونقل در آینده می‌تواند خود را به شرکتی پیشرو در زمینه‌ی خدمات فناوری تبدیل کند.

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو بی‌ام‌و، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز آلمانی را در بخش محصولات زومیت ببنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات