بررسی پیکسل 2 ایکس ال گوگل

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 35 دقیقه
پیکسل 2 ایکس ال، پرچم‌دار گوگل در سال ۲۰۱۷، محصولی است که اندروید را در خالص‌ترین فُرم آن دراختیار کاربر قرار می‌دهد.
تبلیغات

ایده‌ی ساخت گوشی هوشمندی با خالص‌ترین نسخه‌ی اندروید، بدون تغییرات اِعمال‌شده از جانب شرکت‌های تولیدکننده و اپراتورهای مخابراتی به سال ۲۰۱۰ و آغاز برنامه‌ی نکسوس بازمی‌گردد؛ برنامه‌ای که در قالب آن، گوگل سعی داشت با همکاری شرکت‌های تولیدکننده‌ی دیگری همچون اچ‌تی‌سی، سامسونگ و ال‌جی‌، ایده‌ی خود از سیستم‌عامل اندروید را به‌ نمایش بگذارد. محصولات نکسوسی حاصل تلفیق نرم‌افزار گوگل با سخت‌افزار شرکت‌های تولیدکننده بودند و با برندینگ نکسوس درکنار نام شرکت تولیدکننده عرضه می‌شدند؛ از جمله‌ی مهم‌ترین گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی نکسوس می‌توان به نکسوس وان اچ‌تی‌سی، گلکسی نکسوس سامسونگ، نکسوس ۴ ال‌جی و نکسوس ۶‌ پی هواوی اشاره کرد.

محصولات خانواده‌ی نکسوس با وجود مزایایی، نظیر به‌روزرسانی‌های منظم و مداوم، سخت‌افزار قدرتمند و قیمت پایین‌تر نسبت به رقبایی همچون خانواده‌ی گلکسی سامسونگ، هیچ‌گاه با استقبال گسترده‌ مواجه نشدند و بخش عمده‌ای از کاربران سری نکسوس را افرادی شکل می‌دادند که به استفاده از نسخه‌ی خالص اندروید علاقه‌مند بودند؛ اما پس از گذشت ۶ سال، گوگل با هدف عرض اندام در حوزه‌ی سخت‌افزار و ظاهر‌ شدن در قامت یک تولیدکننده، تصمیم گرفت تحت برند پیکسل و با شعار تبلیغاتی «made by Google»، به‌صورت مستقیم وارد کارزار رقابت با شرکت‌های بزرگی همچون اپل و سامسونگ شود. برخلاف گذشته، گوگل این‌بار مسئولیت طراحی سخت‌افزار گوشی را نیز درکنار نرم‌افزار آن بر عهده گرفت و مسئولیت ساخت را به شرکت دیگری واگذار کرد.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

نخستین ثمره‌ از پروژه‌ی جدید گوگل دو گوشی هوشمند با نام‌های پیکسل و پیکسل ایکس‌ال بود که در سال ۲۰۱۶ توسط اچ‌تی‌سی تولید و روانه‌ی بازار شدند؛ البته برخلاف محصولات سری نکسوس، در گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل خبری از برند شرکت تولیدکننده نبود و تنها برندینگ روی این آن‌ها به لوگوی G گوگل مربوط می‌شد. پیکسل و پیکسل ایکس‌ال با وجود شباهت ظاهری به آیفون ۷ و طراحی نامتعارف پنل پشتی خود، به‌ لطف دوربین توانمند درکنار تجربه‌ی خالص‌ترین نسخه‌ی سیستم‌عامل محبوب اندروید، با استقبال منتقدان حوزه‌ی گوشی‌ هوشمند مواجه شدند. موفقیت ابتدایی پیکسل باعث شد سران مانتین‌ویو در طراحی و تولید سری بعدی آن جدیت بیشتری به خرج دهند؛ بدین ترتیب گوگل طی مراسمی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ از پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال با بهبود‌هایی در زمینه‌ی دوربین، نمایشگر، طراحی و اسپیکر رونمایی کرد.

در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی گوگل پیکسل ۲ ایکس‌ال با عنوان بهترین گوشی حال حاضر گوگل بپردازیم. این گوشی توسط فروشگاه آل دیجیتال برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مقایسه 2 محصول
نمایشگر پیکسل 2 ایکس ال گوگل Google Pixel 2 XL
پیکسل 2 ایکس ال گوگل
نمایشگر پیکسل ایکس ال گوگل Google Pixel XL
پیکسل ایکس ال گوگل
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 940 یوروحدود 880 یورو
تاریخ معرفیاکتبر 2017اکتبر 2016
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهاکتبر 2017اکتبر 2016
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 8.0 (اوریو)اندروید 7.1 (نوقا)
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به اندروید 11قابل ارتقاء به اندروید 10
ابعاد157.9 در 76.7 در 7.9 میلی‌متر154.7 در 75.7 در 8.5 میلی‌متر
وزن175 گرم 168 گرم
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 4
رنگمشکی مشکی و سفیدمشکی نقره‌ای آبی
ابعاد نمایشگر6.0 اینچ5.5 اینچ
نوع نمایشگرP-OLEDAMOLED
رزولوشن1440 در 2880 پیکسل1440 در 2560 پیکسل
تراکم پیکسلی~538 پیکسل در اینچ~534 پیکسل در اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه~76.4 درصد~71.2 درصد
سایر مشخصات نمایشگرنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)-
نسبت تصویر-16:9
مدل تراشهQualcomm MSM8998 Snapdragon 835Qualcomm MSM8996 Snapdragon 821
فرآیند ساخت تراشه10 نانومتر14 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته4 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 2.35 گیگاهرتز Kryo و 4 هسته 1.9 گیگاهرتز Kryo2 هسته 2.15 گیگاهرتز Kryo و 2 هسته 1.6 گیگاهرتز Kryo
پردازنده گرافیکیAdreno 540Adreno 530
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم32 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم
رم4 گیگابایت رم4 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت 128 گیگابایت32 گیگابایت 128 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد12.2 مگاپیکسل12.3 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردf/1.8 لرزش‌گیر اپتیکال تصویر فوکوس خودکار لیزری فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فازf/2.0 لرزش‌گیر الکترونیکی فوکوس خودکار با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60/120fps 720p@240fps4K@30fps 1080p@30/60/120fps 720p@240fps
دوربین سلفی اصلی8 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی1/3.2 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.41/3.2 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p1080p
ظرفیت باتری3520 میلی‌آمپر ساعت3450 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالUSB Type-C 3.1USB Type-C 3.0
پشتیبانی از OTG
ندارد
ندارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)مونو
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتیمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز آداپتور تبدیل USB نوع C به جک 3.5 میلی‌متریمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
نوع حسگر اثر انگشتپشت گوشیپشت گوشی
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)DLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.04.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HDپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTEGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS

طراحی

از زمان عرضه‌ی نکسوس وان، نخستین محصول با برند نکسوس تاکنون، گوشی‌های هوشمند گوگل عموما طراحی خیره‌کننده‌ای نداشته‌اند و در حقیقت بُعد نرم‌افزاری این محصولات، اصلی‌ترین نقش را در جلب نظر کاربران ایفا می‌کرد، این مسئله در مورد سری پیکسل ۲ نیز صادق است. در سالی که استفاده از نمایشگرهای کشیده با حاشیه‌های فوق باریک با محصولاتی همچون گلکسی اس ۸ و ال‌جی جی ۶ به یک ترند بدل شد، گوگل ظاهری قدیمی و نخ‌نما را در نسخه‌ی کوچک پیکسل ۲ به‌کار بست.

 

 

البته خانواده‌ی پیکسل به‌صورت کامل از ترند کاهش ضخامت حاشیه‌‌‌ی نمایشگر بی‌نصیب نماندند؛ چرا که زبان طراحی پیکسل ۲ ایکس‌ال تا حدودی با این ترند همخوانی دارد. فبلت پرچم‌دار گوگل از نمایشگر ۶.۰ اینچی با گوشه‌های گرد و نسبت تصویر ۱۸:۹ بهره می‌برد که ۷۶.۴ درصد از نمای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. نسبت نمایشگر به بدنه‌ی پیکسل ۲ ایکس‌ال در قیاس با نسل قبل، افزایشی ۵.۲ درصدی نشان می‌دهد؛ اما تفاوتی معنادار و فاحش با محصولی همچون گلکسی اس ۸ پلاس و نسبت تصویر به بدنه‌ی ۸۴ درصدی آن دارد.

صرف‌ نظر از اعداد و ارقام، به‌صورت ظاهری نیز می‌‌توان متوجه ضخامت حاشیه‌های نمایشگر پیکسل ۲ ایکس‌ال شد. این مسئله در خصوص حاشیه‌های طرفین نمایشگر بیش‌ازپیش خودنمایی می‌کند؛ گویی نمایشگر به این فبلت تعلق ندارد و مهندسان گوگل آن را از محصول دیگری با ابعاد کوچک‌تر به عاریت گرفته‌اند؛ البته گوگل از حاشیه‌ها‌ی بالا و پایین، نهایت استفاده را برده و اسپیکرهای استریوی قدرتمندی داخل آن‌ها جای داده است. از نمای جلوی پیکسل ۲ ایکس‌ال، پوششی 3D از نوع گوریلا گلس ۵ محافظت می‌کند که انحنای اطراف آن، لذت اجرای ژست‌های حرکتی، نظیر سوایپ از کناره‌ها را دوچندان می‌سازد.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

برخلاف ترند حاکم بر بازار گوشی‌ هوشمند، گوگل کماکان به استفاده از فلز اعتقاد دارد؛ بدنه‌ی فلزی پیکسل ۲ ایکس‌ال، ساختاری یکپارچه، مستحکم و مسطح دارد که در لبه‌ها به انحنای ظریفی منتهی می‌شود تا گوشی به‌راحتی در دست جای بگیرد. گوگل در گوشی خاطره‌انگیز نکسوس ۶ پی، نواری شیشه‌ای در بدنه‌ی فلزی آن به‌ کار برده بود که ماژول دوربین و فلش در آن قرار داشت. این استراتژی در خانواده‌ی پیکسل نیز ادامه داشت؛ با این تفاوت که صفحه‌ی شیشه‌ای یادشده نیمی از نمایش پشت گوشی را به خود اختصاص داده و ماژول دوربین، فلش و حسگر اثر انگشت را در بطن خود جای داده است.

تکرار طراحی نامتعارف گذشته در قالبی مدرن‌تر

حال نسل دوم پیکسل نیز از زبان طراحی مشابهی بهره می‌برد؛ البته ارتفاع صفحه‌ی شیشه‌ای کمی کاهش یافته است و دیگر حسگر اثر انگشت را در بر ندارد. به‌ نظر می‌رسد که گوگل ماژول آنتن را نیز زیر صفحه‌ی شیشه‌ای پنل پشت قرار داده است؛ چرا که خبری از نوار آنتن در اطراف گوشی نیست. حسگر اثر انگشت پیکسل ۲ ایکس‌ال در محل مناسبی قرار دارد و به‌سادگی می‌توان به آن دسترسی داشت. ماژول دوربین اصلی به‌همراه فلش LED دوگانه‌ی پیکسل ۲ ایکس‌ال در گوشه‌ی سمت چپ صفحه‌ی شیشه‌ای مشکی این گوشی قرار دارد و به‌ دلیل استفاده از لرزش‌‌گیر اپتیکال تصویر، کمی از سطح گوشی بیرون زده است؛ اما برآمدگی آن به‌اندازه‌ی دوربین آیفون ۱۰ محسوس نیست. در حالت کلی ترکیب شیشه‌ و فلز در پنل پشت گوشی، ظاهر نامتعارفی به ارمغان می‌آورد که ممکن است برای برخی نازیبا به‌ نظر برسد و برخی دیگر توجهی به آن نداشته باشند.

در پنل پشتی پیکسل 2 ایکس‌ال، صرف‌ نظر از لوگوی براق G برندینگ یا نشان دیگری از گوگل و شرکت تولیدکننده وجود ندارد. پیکسل ۲ ایکس‌ال در دو مدل مشکی مات (Just Black) درکنار مشکی و سفید (Black & White) عرضه می‌شود که در مدل مشکی، پوششی مات و زبر بدنه‌ی گوشی را فرا گرفته است و به‌ هیچ‌وجه اثر انگشت یا لک روی آن باقی نمی‌ماند؛ اما در نسخه‌ی مشکی و سفید، به‌جز صفحه‌ی شیشه‌ای و پنل نمایشگر، سایر بخش‌های گوشی به رنگ سفید براق هستند.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL
گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL
گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL
گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

در پیکسل ۲ خبری از کلید‌های سخت‌افزاری یا خازنی ناوبری نیست و گوگل مانند همیشه کلیدهای نرم‌افزاری را ترجیح داده است. کلیدهای پاور و کنترل حجم صدا فلزی هستند و در لبه‌ی سمتی راست گوشی قرار دارند. فشردن این کلیدها بازخورد مناسبی به‌همراه دارد اما جایگیری آن‌ها چندان مناسب نیست؛ به‌طوری که گاهی اوقات کاربر به‌جای کلید پاور، به‌اشتباه کلید Volume Up را فشار می‌دهد. لبه‌ی سمت چپ گوشی میزبان درگاه سیمکارت است و لبه‌ی پایین محصول نیز تنها پورت USB-C را در بر دارد و خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست.

مقاومت در برابر آب و گرد‌وغبار یکی از موارد ارتقاءیافته در پیکسل ۲ ایکس‌ال محسوب می‌شود. نسل قبل این محصول تنها در برابر پاشش قطرات آب مقاومت داشت؛ اما مهندسان گوگل آن را مطابق با استاندارد IP67 مؤسسه‌ی IEC طراحی کرده‌اند؛ بنابراین Pixel 2 XL می‌تواند به‌ مدت ۳۰ دقیقه عمق یک متری آب را تحمل کند.

نمایشگر

بسیاری از شرکت‌ها با مهاجرت به سوی استفاده از نمایشگر اولد، به‌دنبال برتری‌‌‌های این نوع پنل‌ هستند؛ اما نام اولد به‌خصوص P-OLED برای گوگل یادآور روزهای سخت عرضه‌ی پیکسل ۲ ایکس ال است. گوگل پنل‌های گوشی‌های سری پیکسل ۲ را از دو غول دنیای نمایشگر یعنی ال‌جی و سامسونگ تأمین کرده است. نسخه‌ی معمولی پیکسل ۲ با نمایشگر امولد ساخت سامسونگ تولید شده است و در حالت کلی عملکرد رضایت‌بخشی دارد؛ اما پیکسل ۲ ایکس ال و نمایشگر ساخت ال‌جی آن تا مدت‌ها پس از عرضه‌ی این گوشی حاشیه‌ساز بودند. نمایشگر اولد با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر و بهبود ویژگی‌های خود تا حد زیادی به انتخاب اول برای پرچم‌داران مبدل شده‌ است؛ اما برطرف نکردن برخی مشکلات مانند Burn-in و سرد شدن غیر عادی رنگ‌ها در نگاه از زوایای مختلف، موفقیت یک گوشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

پیسکل ۲ ایکس ال نمایشگر ۶ اینچی از نوع «P-OLED» با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل دارد. استفاده از رزولوشن +QHD در نمایشگری با این ابعاد، تراکم ۵۳۸ پیکسل برای پرچم‌دار گوگل به ارمغان می‌‌آورد و آن را به گزینه‌ای ایدئال برای نمایش محتوای واقعیت مجازی تبدیل می‌کند. این نمایشگر ساخت ال‌جی است و تفاوت بنیادینی از نظر ساختار و فرایند‌ی عمل با دیگر اولدها ندارد؛ بااین‌حال موارد مهمی مثل روش ساخت و مواد، ساب‌پیکسل‌ها، کالیبراسیون و بحث‌های نرم‌افزاری آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. پیکسل ۲ ایکس ال برخلاف برادر کوچک‌تر خود از نمایشگر کشیده با نسبت ۱۸ به ۹ استفاده می‌کند. این نمایشگر کشیده تقریبا ۷۶.۴ درصد از سطح جلوی گوشی را پوشانده است و گوشه‌های آن همانند بسیاری از گوشی‌های جدید، منحنی طراحی شده‌اند.

نمایشگر P-OLED؛ پرحاشیه و دردسرساز

باتوجه‌به ساخته شدن نمایشگر توسط ال‌جی، بسیاری از کاربران انتظار پشتیبانی از استانداردهای HDR10 و دالبی ویژن را در پیکسل ۲ ایکس داشتند؛ اما متأسفانه این گوشی فاقد چنین استانداردهایی است. تا پیش از اندروید اوریو، سیستم‌عامل محبوب گوگل به‌صورت پیش‌فرض از قابلیت تغییر پروفایل رنگ پشتیبانی نمی‌‌کرد و اندروید خالص تنها براساس فضای رنگ sRGB کار می‌کرد؛ اما حالا توسعه‌دهندگان به‌جز فضای رنگ استاندارد sRGB قادر به استفاده از فضاهای رنگ گسترده‌تری مثل DCI-P3 نیز هستند. بعد از نارضایتی‌ها از رنگ‌های مرده در نمایشگر پیکسل ۲ ایکس ال، گوگل حالت جدید «Saturated» را با به‌روزرسانی به بخش «Colors» این گوشی اضافه کرد؛‌ اما اضافه شدن این بخش هم نتوانست آنطور که باید، طراوت رنگ‌های این نمایشگر را به مهم‌ترین رقبایش نزدیک کند.

روشنایی و دقت رنگ نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Avg. Color Error

(Std. Mode / Most Accurate)

Google Pixel 2 XL

5

0

597

0

597

2.8

2.2 (Natural)

Huawei P20 Pro

3.42

0

565

0

813

1.3

1.3 (Normal Mode)

+Galaxy S9

2.2

0

625

0

1043

6.6

1.8 (

AMOLED photo

)

Galaxy S9

2.4

0

645

0

1115

6.8

1.8 (AMOLED photo)

Oneplus 5T

2.5

0

643

0

644

7.1

2.1 (sRGB Mode)

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

-

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

-

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

-

Mate 10 Pro

2.26

0

605

0

850

3.4

-

Nokia 8

1.81

1.11

552

1.13

559

497

-

iPhone X

2.43

0

750

0

930

2.4

2.4

Mate 10

1.27

3.17

315

3.93

502

127

6

6 (Normal Mode)

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

-

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

-

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

2.9

2.9 (Standard Mode)

V30

3.71

0

591

0

706

5.3

-

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

2.3

-

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

-

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

-

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

7.3

2.8 (AMOLED photo)

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

-

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

-

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

-

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

3.3

-

در بین سه حالت رنگ Natural، Boosted و Saturated همان‌طور که انتظار می‌رود کمترین خطا در طیف رنگ sRGB را حالت Natural دارد؛ خطا در این حالت ۲.۴ است و نمایشگر ۹۶.۶ درصد از فضای رنگ sRGB را پوشش می‌دهد. نمایش رنگ‌ها در این حالت احتمالا برای بسیاری از کاربران جذاب نخواهد بود. حالت پیش‌فرض Boosted به ادعای گوگل اشباع رنگ را تا ۱۰ درصد بیشتر از حالت طبیعی می‌کند؛ در این حالت در بررسی‌‌های ما خطا در فضای sRGB با کمی افزایش به ۲.۸ می‌رسد و پوشش رنگ‌های فضای مذکور ۹۷.۶ درصد به دست آمد؛ حقیقتا این حالت نیز رنگ‌هایی باطراوت و چشم‌نواز ارائه نمی‌کند؛ از این رو کاربران علاقه‌مند به رنگ‌‌های زنده و تا حدودی اشباع را ناامید می‌کند. اهالی مانتن‌ویو چاره‌ی کار را اضافه کردن حالت Saturated با به‌روزرسانی دیدند؛ در این حالت طبق انتظار خطا در محیط sRGB به ۶.۱ و در محیط سازگارتر با این حالت یعنی DCI-P3 به ۳.۶ می‌رسد. حالت Saturated نزدیک به ۱۴۸.۶ درصد از فضای رنگ sRGB را پوشش می‌دهد. رنگ سفید در هر سه حالت سردتر از حالت واقعی نمایش داده می‌شود.

رابط کاربری گوگل پیکسل

پیکسل ۲ ایکس ال از نظر ارائه‌ی رنگ‌ها و کالیبراسیون نمایشگر پایین‌تر از رقبای مستقیم خود مانند نوت ۸ و آیفون ۱۰ قرار می‌گیرد. همانند دیگر گوشی‌های مورد بررسی در زومیت، پیکسل ۲ ایکس ال را از نظر المان‌های روشنایی تصویر بررسی کردیم؛ روشنایی حداکثری نمایشگر در بهترین حالت با استفاده از الگوی شطرنجی ANSI برابر با ۵۹۷ نیت به دست آمد؛ با وجود روشنایی بالای مناسب در حالت تنظیم دستی، خبری از حالتی ویژه برای افزایش روشنایی در محیط‌های پر نور نیست و تفاوتی بین حالت دستی و خودکار از نظر حداکثر روشنایی مشاهده نمی‌شود؛ به‌عنوان مثال پرچم‌داران جدید سامسونگ با قرار گرفتن در محیط‌ پرنور، روشنایی را نزدیک به ۴۰۰ نیت افزایش می‌دهند. متأسفانه حداقل روشنایی نزدیک به ۵ نیتی نمایشگر پیکسل ۲ ایکس ال با استانداردهای بازار پرچم‌داران فاصله دارد. استفاده از قابلیت «Night Light» برای فیلتر کردن نور آبی نمایشگر تا حدودی از آزاردهنده‌ بودن روشنایی حداقلی نمایشگر می‌کاهد و زمان‌بندی و تغییر شدت فیلتر دردسترس کاربر خواهد بود.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

مشکل Burn in در نمایشگرهای پیکسل ۲ ایکس ال تا هفته‌ها بعد از عرضه‌ی این گوشی خبرساز بود؛ به‌طوری که گوگل را مجبور به ارائه‌ی به‌روزرسانی برای کم کردن روشنایی کلیدهای ناوبری اندروید برای کم کردن احتمال بروز این مشکل کرد. مشکل Burn-in عموما در نمایشگرهای اولد و با ثابت ماندن طولانی‌مدت یک تصویر ثابت در نمایشگر ایجاد می‌شود؛ تقریبا تمام اولدها در معرض این مشکل قرار دارند بااین‌حال گزارش‌های این مشکل در پیکسل ۲ ایکس ال بسیار بیشتر از رقبا بوده است. گوگل مشکل دیده شدن هاله‌ی آبی رنگ در هنگام دیدن نمایشگر از زوایا را عادی می‌داند؛ اما درواقع مشکل مذکور در Pixel 2 XL بیشتر از رقبا و کاملا قابل تشخیص است؛ مسئله‌ی « blue shift» کمابیش در تمام پنل‌های اولد وجود دارد؛ اما در کمتر پرچم‌دار جدیدی شاهد شدید بودن آن هستیم. به ادعای گوگل مشکل ظاهر شدن لایه‌ی آبی تنها در زاویه‌ی خاصی مشاهده می‌شود؛ اما این مشکل با چرخاندن اندک در زوایای مختلف نیز مشاهده شد.

گوگل فقدان نمایشگر همیشه روشن (Always-on display) در پیکسل اولیه را جبران کرده؛ این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض فعال است و زمان، اعلان‌ها و افزایش مصرف باتری را به کاربر نشان می‌دهد. از نظر خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید، پیکسل ۲ ایکس ال موفق ظاهر می‌شود و همانند رقبای خود در چنین شرایطی قابل استفاده است. در پایان این بخش باید گفت که نمایشگر پیکسل ۲ ایکس ال با درنظرگرفتن رده‌ی قمیتی آن رقیبی قدرتمند برای نمایشگرهای پرچم‌داران سامسونگ و اپل محسوب نمی‌شود.

اسپیکر

اسپیکرهای استریو در پنل جلو یا به‌اصطلاح Front-Facing یکی از عناصر کمیاب در بین گوشی‌های هوشمند امروزی است؛ در حقیقت پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال درکنار برخی از مدل‌های سونی، از معدود گوشی‌هایی محسوب می‌شوند که از چنین اسپیکرهایی بهره می‌برند. صدای خروجی اسپیکرهای پیکسل ۲ در حد بسیار خوبی ارزیابی می‌شود؛ ضمن اینکه شفافیت و رسایی آن مثال‌زدنی است. ما از کیفیت صدای خروجی اسپیکرهای پیکسل رضایت داشتیم.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

متأسفانه در پرچم‌داران گوگل خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست و هدفونی همراه آن ارائه نمی‌شود؛ بنابراین برای اتصال هدفون شخصی‌تان باید از دانگل تبدیل به پورت USB-C موجود در جعبه‌ی گوشی استفاده کنید. خوشبختانه در حالت اتصال هدفون نیز تجربه‌ی موسیقی پیکسل ۲ در ردیف‌ بهترین دستگاه‌هایی قرار می‌گیرد که تاکنون بررسی کرده‌ایم، خروجی صدای هدفون پیکسل جدید گوگل نیز شفاف و عاری از نویز یا دیستورشن است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

پیکسل‌ها را باید نشانه‌ی کوچکی از رؤیای محقق‌نشده‌ی گوگل برای اندروید خالص دانست؛ رؤیایی که اگر تحقق پیدا می‌کرد شاهد دنیای اندروید متحد‌تری می‌بودیم. به‌روزرسانی‌های سریع، ظاهری ساده و شیک و عملکردی روان و خیره‌کننده پیکسل‌ها و مهم‌تر از آن پشتیبانی طولانی‌مدت‌تر این گوشی‌ها توسط گوگل می‌توانست برگ برنده‌ی تمام گوشی‌های اندروید باشد. حتی اگر از عاشقان امکانات متعدد و گاه گیج‌کننده‌ی رابط کاربری تولیدکنندکان بزرگ گوشی‌ هوشمند باشید باز هم با دیدن عملکرد سریع رابط کاربری پیکسل‌ها شگفت‌زده خواهید شد. گوشی‌های پیکسل به‌صورت مرتب به‌روزرسانی‌های امنیتی و نسخه‌‌های بتای اندروید را دریافت می‌کنند و تا سه سال به‌صورت کامل توسط مالک این اکوسیستم محبوب پشتیبانی می‌شوند. پیکسل ۲ ایکس ال از اولین گوشی‌های عرضه‌شده با اندروید ۸.۰ بود و هم‌اکنون آخرین به‌روزرسانی اندروید ۸.۱ را دریافت کرده است؛ البته علاقه‌مندان قادر به نصب و استفاده از نسخه‌ی بتا اندروید پی نیز هستند.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

صحبت در مورد نرم‌افزار پیکسل‌ها را با صفحه‌ی هوم و انتقال نوار جست‌وجو به بالای کلیدهای ناوبری شروع می‌کنیم. والپیپرهای زنده‌ و زیبای پیکسل‌ها در نگاه اول شما را مجذوب خود خواهد کرد؛ ۵ والپیر از طبیعت، ۴ والپیپر زیبا از زمین، ماه و مریخ درکنار تعدادی تصویر متحرک دیگر دراختیار کاربر قرار دارد. آیکون پیش‌فرضی برای بازکردن منوی اپلیکیشن‌ها در اندروید خالص وجود ندارد و سوایپ به سمت بالا در صفحه‌ی هوم برای این منظور در نظر گرفته شده است؛ اپلیکیشن‌های پراستفاده نیز در بالای صفحه و زیر نوار جست‌وجو قرار می‌گیرند. منوی اعلان‌ها ساده طراحی شده است و در هر صفحه ۹ میانبر را دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ متأسفانه آیکونی برای فعال کردن تنظیم خودکار نور نمایشگر وجود ندارد.

اندروید اوریو؛ بدون ناخالصی

در پیکسل‌ها خبری از انتخاب پوسته (تم) یا ترنزیشن نیست؛ ولی هنوز هم معدود انیمیشن‌های آن زیبایی و سادگی را تداعی می‌کنند. با انتخاب والپیپرهای تیره، رابط کاربری به‌صورت خودکار اقدام به تیره کردن تم می‌کند؛ امکان غیرفعال کردن این قابلیت وجود ندارد. اضافه شدن نمایشگر همیشه روشن خبر خوشحال‌کننده‌‌ای برای دوست‌داران پیکسل‌ها است؛ اما این قابلیت نسبت به نمونه‌های بالغ دیده‌شده در گوشی‌های سامسونگ امکانات خاصی ارائه نمی‌کند. گوگل همچنین قابلیتی برای افقی کردن صفحه‌ی هوم و صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها در تنظیمات گنجانده است.

رابط کاربری گوگل پیکسل

یو ۱۱ ایده‌ی نو و جالبی به جهانیان معرفی کرد و آن را اج سنس نام گذاشت که به لطف آن، کاربر با فشردن فریم گوشی یک دستور خاص را اجرا می‌کرد؛ پیکسل‌های جدید گوگل نیز از ویژگی مشابهی با نام «Active Edge» بهره می‌برند که برخلاف پرچم‌دار اچ‌تی‌سی تنها برای اجرای گوگل اسیستنت و بی‌صدا کردن گوشی در هنگام دریافت تماس و زنگ هشدار استفاده می‌شود. این قابلیت در هنگام خاموش بودن نمایشگر نیز عمل می‌کند و کاربر قادر به تغییر حساسیت آن خواهد بود. محدود کردن امکانات Active Edge توسط گوگل برای کاربران چندان خوشایند نخواهد بود و ما نیز در عین جالب بودن، این اقدام گوگل را نمی‌پسندیم.

رابط کاربری گوگل پیکسل

گوگل ویژگی «Now Playing» را برای تشخیص موسیقی پخش‌شده در پیرامون کاربر به پیکسل‌های جدید اضافه کرده است. اهالی مانتن‌ویو برای برطرف کردن نگرانی‌های حریم خصوصی این ویژگی‌ را به‌صورت آفلاین ارائه کرده‌اند؛ به این معنی که به‌صورت دوره‌های منظم اقدام به دانلود خودکار دیتابیس لازم برای تشخیص موسیقی می‌کند. این ویژگی به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است و برای فعال کردن آن کاربر باید به بخش تنظیمات صدا مراجعه کند. پس از فعال کردن Now Playing گوشی به‌صورت خودکار و هر ۶۰ ثانیه صداهای پیرامون فرد را پردازش و با دیتابیس مقایسه می‌کند؛ در صورت مطابقت موسیقی پخش‌شده با دیتابیس، اطلاعات آن در زمان فعال بودن نمایشگر همیشه روشن نمایش داده می‌شود. گوگل احتمالا از سخت‌افزار نیز برای عملکرد درست الگوریتم تشخیصی خود استفاده کرده است.

رابط کاربری گوگل پیکسل

دیتابیس این قابلیت نگه‌داری اطلاعات نزدیک به بیست هزار موسیقی را در دل خود دارد و باتوجه‌به منطقه‌ی عرضه، اطلاعات آن به‌روزرسانی می‌شود. در ابتدای تست توانایی این قابلیت به سراغ «پاروی بی‌‌قایق» از محسن چاوشی رفتیم؛ این موسیقی و دیگر موسیقی‌های ایرانی توسط این قابلیت شناسایی نشدند. موسیقی‌های سبک متال و پاپ مانند «The Day That Never Comes» و «Jam» از متالیکا و مایکل جکسون به‌راحتی و بدون مشکل خاصی شناسایی شدند؛ اما داستان برای موسیقی‌های بی‌کلام کمی متفاوت است؛ موسیقی اصلی سریال وست‌ورلد و موسیقی «Crowd Chant» جوی ستریانی توسط Now Playing شناخته نشدند.

دوربین

بی‌شک دوربین پیکسل ۲ ایکس‌ال، یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های این گوشی هوشمند به‌حساب می‌آید؛ گوگل در زمان معرفی این محصول، مانور بسیاری روی قابلیت‌ها و توانمندی‌های دوربین آن داد و اعلام کرد که پیکسل ۲ با ثبت امتیاز کلی ۹۸ در تست‌های وب‌سایت DxOMark، عنوان بهترین دوربین دنیای گوشی‌های هوشمند را دراختیار دارد؛ اگرچه از آن زمان تاکنون تغییراتی در لیست بهترین‌های این وب‌سایت به‌ وجود آمده است و Pixel 2 سه محصول هواوی P20 Pro، هواوی P20 و گلکسی اس 9 پلاس را فراتر از خود می‌بیند؛ اما باز هم فبلت گوگل حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

دوربین پیکسل ۲ به‌لحاظ سخت‌افزاری، تغییراتی نسبت به نسل گذشته تجربه کرده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کاهش ۱۱ درصدی ابعاد حسگر، اضافه‌ شدن لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، کوچک‌تر شدن ۹ درصدی ابعاد پیکسل‌ها و بازتر شدن دیافراگم اشاره کرد. برخلاف عموم پرچم‌داران چند سال اخیر، گوگل در دو نسل اول پیکسل اعتقادی به دوربین دوگانه نداشته و آن‌ها را با دوربین تکی و با تکیه بر توانایی‌های خود در زمینه‌ی هوش مصنوعی روانه‌ی بازار کرده است.

مشخصات دوربین پیکسل ۲ در پیکسل

مشخصات / مدل

گوگل پیکسل ۲

گوگل پیکسل

دوربین اصلی

حسگر

۱۲.۲ مگاپیکسلی

۱۲.۳ مگاپیکسلی

ابعاد حسگر

۱/۲.۶ اینچی

۱/۲.۳ اینچی

سایز پیکسل

۱.۴ میکرومتر

۱.۵۵ میکرومتر

لرزش‌گیر

 EIS/OIS

EIS

دیافراگم لنز

f/1.8

f/2.0

فناوری فوکوس

فوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز با پیکسل دوگانه

فوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز 

فیلم‌برداری

2160p با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه

1080p با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم‌ بر ثانیه

720p با نرخ‌ ۲۴۰ فریم‌ بر ثانیه

2160p با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه

1080p با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم‌ بر ثانیه

720p با نرخ‌ ۲۴۰ فریم‌ بر ثانیه

دوربین سلفی

حسگر

۸ مگاپیکسلی

۸ مگاپیکسلی

ابعاد حسگر

۱/۳.۲ اینچ

۱/۳.۲ اینچ

سایز پیکسل

۱.۴ میکرومتر

۱.۴ میکرومتر

دیافراگم

f/2.4

f/2.4

فیلم‌برداری

1080p با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه

1080p با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه

دوربین اصلی Pixel 2 از سنسوری ۱۲.۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۲.۶ اینچ و اندازه حسگر ۱.۴ میکرومتر بهره می‌برد که در پس لنزی با دیافراگم f/1.8 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۷ میلی‌متری قرار دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، پیکسل ۲ علاوه‌بر لرزش‌گیر الکترونیکی (EIS)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) نیز دارد و فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز با پیکسل دوگانه درکنار فوکوس خودکار لیزری، امکان تشخیص سریع سوژه را فراهم می‌آورد. 

دوربین سلفی پیکسل ۲ با نسل قبل تفاوتی ندارد و از سنسوری ۸ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳.۲ اینچ و سایز پیکسل ۱.۴ میکرومتر بهره می‌برد که لنزی با دیافراگم f/2.4 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۵ میلی‌متری آن را همراهی می‌کند. همانند نسل گذشته با دوربین اصلی پیکسل ۲ توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 4K، Full HD و HD به ترتیب با نرخ‌های ۳۰، ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم‌ بر ثانیه دارد و با دوربین سلفی می‌توان ویدیوی Full HD ثبت کرد.

Google Pixel 2 XL / گوگل پیکسل 2 ایکس ال

برخلاف سایر پرچم‌داران اندروید، نرم‌افزار دوربین پیکسل ۲ امکان تغییر پارامترهای عکاسی را به کاربر نمی‌دهد و تنظیم پارامترها حین عکاسی به‌صورت خودکار انجام می‌شود؛ البته کاربر امکان انتخاب نقطه‌ی فوکوس و تغییر میزان اکسپوژر را دارد، ضمن اینکه می‌توان هر دو پارامتر را به‌صورت هم‌زمان در حالت خاصی قفل کرد. در سمت چپ منظره‌یاب نواری وجود دارد که در آن می‌توان به مواردی مانند کنترل فلش، دمای رنگ‌ها، تایمر و ثبت تصویر متحرک (Motion) دسترسی داشت. از منوی همبرگری رابط دوربین نیز می‌توان به تنظیمات، حالت پاناروما، اسلوموشن، حالت پرتره و Photo Sphere دسترسی داشت.

حالت +HDR به‌صورت پیش‌فرض در نرم‌افزار دوربین فعال است؛ اما می‌توانید از تنظیمات دوربین، کلیدی را برای تغییر دستی آن در رابط کاربری اضافه کنید. +HDR الگوریتمی است که به پیکسل ۲ ایکس‌ال در زمینه‌ی حفظ هایلایت‌‌ها و گستره‌ی دینامیکی، برتری قابل توجهی نسبت به رقبا می‌بخشد؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که کلید فعال یا غیرفعال‌سازی آن به‌صورت پیش‌فرض در رابط کاربری دوربین دردسترس نیست. همان‌طور که در دو تصویر زیر مشهود است، پیکسل ۲ در حالت +HDR جزئیات به‌مراتب بیش‌تری از ابرها و بخش‌های سایه (درختان) ثبت می‌کند:

+HDR خاموش

+HDR روشن

پیکسل ۲ از دوربینی تکی بهره می‌برد؛ اما به‌ لطف الگوریتم هوش مصنوعی گوگل، دوربین می‌تواند به‌صورت نرم‌افزاری پس‌زمینه را تشخیص دهد و با محو کردن آن، سوژه را برجسته می‌کند. به‌ لطف ترکیب تشخیص فاز با پیکسل دوگانه و یادگیری ماشینی، پرچم‌دار گوگل می‌تواند با ترسیم برون‌نمایی از سوژه، آن را در وضعیت فوکوس نگه دارد و سپس بسته به فاصله‌ی سوژه از پس‌زمینه، آن را با شدت متغیری محو می‌کند.

دوربین توانمند تکی با قابلیت‌های دوگانه

پیکسل ۲ در عمل نیز در اغلب شرایط عملکرد بسیار خوبی در زمینه‌ی تفکیک سوژه از پس‌زمینه به نمایش می‌گذارد؛ اما چنانچه فاصله‌ از سوژه و پس‌زمینه کمی زیاد باشد، پرچم‌دار گوگل در فرایند محو کردن پس‌زمینه دچار مشکل می‌شود و نتیجه‌ی کار بدین شکل خواهد بود که برخی نقاط پس‌زمینه محو می‌شوند و برخی نقاط دیگر بدون افکت باقی می‌مانند. شما می‌توانید در دو تصویر زیر اختلاف عملکرد آیفون ۱۰ و پیکسل ۲ را در ثبت تصویر پرتره با سناریویی مشابه را مشاهده کنید. یکی از نکاتی که باید در نظر داشت، واید بودن تصویر پیکسل ۲ است که از زیبایی تصویر پرتره می‌کاهد.

پرتره آیفون ۱۰

پرتره پیکسل ۲ ایکس ال

الگوریتم یادگیری ماشینی گوگل در دوربین سلفی نیز به ثبت تصاویر پرتره با افکت بوکه و الگوریتم +HDR به ثبت هرچه بهتر جزئیات و حفظ تعادل بین نقاط هایلایت و سایه‌ی عکس کمک می‌کند. دوربین سلفی در زمینه‌ی تشخیص چهره از پس‌زمینه عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذاشت و در شرایط نوری متفاوت، نویز را در سطح پایینی نگه می‌داشت. شما در دو تصویر زیر می‌توانید تفاوت بین حالت پرتره با تصویر سلفی عادی را مشاهده کنید:

سلفی پرتره پیکسل ۲ با افکت بوکه
سلفی پرتره پیکسل ۲ بدون افکت بوکه

پیکسل ۲ در تمامی شرایط نوری، گستره‌ی دینامیکی بسیار مطلوبی ارائه می‌دهد و عملکرد فوق‌العاده‌ای در فوکوس خودکار دارد. جزئیات تصاویر پرچم‌دار گوگل در سطح بسیار خوبی قرار دارد و رنگ‌ها بسیار زنده به‌ نظر می‌رسند. پیکسل ۲ در محیط‌های کم‌نور و تاریک نیز عملکرد بسیار خوبی از خود به‌ نمایش می‌گذارد و به‌خوبی منابع نور را از بخش‌های تاریک تصویر تفکیک می‌کند. در این شرایط بر مقدار نویز تصاویر به‌خصوص در نقاط تاریک افزوده می‌شود؛ اما باز هم می‌توان جزئیات را در تصویر ثبت‌شده مشاهده کرد. ما از عملکرد پیکسل ۲ در محیط‌های کم‌نور رضایت داشتیم؛ اما هواوی پی ۲۰ پرو را در این زمینه تا حدودی برتر می‌دانیم.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با پیکسل ۲

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال
نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گوگل پیکسل 2 ایکس ال

بازده و عملکرد

بازده و عملکرد یکی از بخش‌هایی است که در آن هیچ خرده‌ای نمی‌توان به گوگل و پرچم‌دار توانمند این شرکت گرفت. محصولات گوگل به‌ لطف استفاده از خالص‌ترین نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید درکنار سخت‌افزار قدرتمند، همواره عملکرد بی‌نقصی از خود به‌نمایش گذاشته‌اند و پیکسل ۲ نیز از این قاعده مستثنا نیست. فبلت گوگل با بهره‌گیری از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، درکنار ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR4x و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی با رابط UFS 2.1، تجربه‌ای مثال‌زدنی و بی‌بدیل در میان تمام محصولات اندرویدی از خود به نمایش می‌گذارد.

اسنپدراگون ۸۳۵ نخستین تراشه‌ی ۱۰ نانومتری کوالکام است که توسط سامسونگ و با فرایند ۱۰ نانومتری LPE FinFET تولید می‌شود. این تراشه‌ی هشت هسته‌ای و ۶۴ بیتی که در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۵ و به‌عنوان جانشینی برای تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ معرفی شد، طبق ادعای کوالکام، نسبت به گذشته ۳۵ درصد کوچک‌تر شده است و ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

مشخصات تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ در برابر رقبا

مشخصات / تراشه

اسنپدراگون ۸۳۵

اکسینوس ۹۸۱۰

اسنپدراگون ۸۴۵

اکسینوس ۸۸۹۵

پردازنده

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M3 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 385 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 385 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

Mali G72 MP18

۵۷۲ مگاهرتز

Adreno 630

Mali G71 MP20

۵۴۶ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4x

LPDDR4X

LPDDR4X

LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

eMMC 5.1, UFS 2.1

UFS 2.1, SD 3.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat18

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

ISP

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

۲۴ مگاپیکسل تکی

۱۷ مگاپیکسل دوگانه

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتری FinFET

هسته‌‌های پردازشی اسنپدراگون ۸۳۵ از ریزمعماری اختصاصی کوالکام موسوم به Kryo 280 بهره می‌برند که با استفاده از مجموعه‌ی دستورالعمل معماری (ISA) آرم ARMv8-A توسعه‌ داده شده‌اند و در قالب یک کلاستر ۴ هسته‌ای قدرتمند (ARM Cortex A73 سفارشی‌سازی‌ شده) با فرکانس کاری ۲.۴۵ گیگاهرتز و یک کلاستر ۴ هسته‌ای کم‌مصرف (ARM Cortex A53) با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را تشکیل می‌دهند.

واحد پردازش گرافیکی این تراشه، نمونه‌ی ۷۱۰ مگاهرتزی آدرنو ۵۴۰ است که توسط کوالکام و برمبنای معماری بهینه‌شده‌ی آدرنو ۵۳۰ توسعه داده می‌شود و به لطف فرایند تولید ۱۰ نانومتری خود، نسبت به گذشته پایداری حرارتی بیشتری دارد. این GPU توان محاسباتی ۵۶۷ گیگافلاپس ارائه می‌دهد، ۲۵۶ واحد محاسبه و منطق (ALU) در آن گنجانده شده است و از کتابخانه‌‌‌های OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 2.0 ،DirectX 12 و Vulkan‌ پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای کوالکام، این GPU نسبت به گذشته ۲۵ درصد سریع‌تر در رندر گرافیکی عمل می‌کند و ۶۰ برابر رنگ‌های بیشتری را به نمایش می‌گذارد.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

کوالکام مودم LTE اختصاصی خود موسوم به Snapdragon X16 را برای اسنپدراگون ۸۳۵ در نظر گرفته است که توانایی دستیابی به‌سرعت‌‌های Downlink بالغ بر یک گیگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 16) و Uplink معادل ۱۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 13) را به کاربر می‌دهد؛ یعنی ۱۰ برابر سریع‌تر از مقداری که می‌شد با مودم‌های 4G LTE نسل اول تجربه کرد. علاوه‌بر این، به‌ لطف پشتیبانی از استاندارد چند‌ گیگابیتی 802.11ad و وای‌فای چند ورودی چند خروجی چندکاربره (MU-MIMO)، مودم X16 تجربه‌ی دسترسی به اینترنت بی‌سیم با سرعت‌های بسیار بالا را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. اسنپدراگون ۸۳۵ برای سنجش، فیلتر‌ کردن یا فشرده‌سازی سیگنال‌های آنالوگ و ممتد از پردازش‌گر سیگنال دیجیتال (DSP) کوالکام با ریزمعماری Hexagon 682 استفاده می‌کند که با هدف بهبود عملکرد و طول‌عمر باتری طراحی شده و به‌منظور بهینه‌سازه بهره‌وری، هاب حسگر All-Ways Aware کوالکام و هسته‌ی Hexagon Vector eXtensions نیز در داخل آن گنجانده شده است.

پرچم‌دار گوگل؛ سریع، روان و در حال پرواز

اسنپدراگون ۸۳۵ را می‌توان یکی از نخستین تراشه‌هایی دانست که از کنترلر حافظه‌ی LPDDR4x با پهنای باس دو کاناله‌ی ۳۲ بیتی، پهنای باند ۲۹.۸ گیگابیت‌ بر ثانیه‌ای و فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و با رابط فلش دو کاناله‌ی UFS 2.1 برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی سازگار است. دستگاهی که برای بررسی دراختیار زومیت قرار دارد، نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی پیکسل ۲ ایکس‌ال با ۱۱۰.۳۴ گیگابایت حافظه‌ی دردسترس است. در ادامه می‌توانید عملکرد حافظه‌ی فبلت گوگل را مشاهده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

پیکسل ۲ ایکس‌ال

۷۲۹.۳۲ مگابایت‌برثانیه

۲۱۲.۹۲ مگابایت‌برثانیه

۱۷۶.۷۸ مگابایت‌برثانیه

۲۳.۶ مگابایت‌برثانیه

هواوی پی ۲۰ پرو

۸۲۳.۹۳ مگابایت‌برثانیه

۱۹۳.۸ مگابایت‌برثانیه

۱۴۲.۲۱ مگابایت‌برثانیه

۱۵۵.۰۹ مگابایت‌برثانیه

گلکسی اس ۹ پلاس

۸۲۰.۶۳ مگابایت‌برثانیه

۲۰۷.۱۷ مگابایت‌برثانیه

۱۳۱.۲۷ مگابایت‌برثانیه

۲۲.۶۸ مگابایت‌برثانیه

گلکسی اس ۹

۸۱۷.۹۴ مگابایت‌برثانیه

۲۰۵.۶۷ مگابایت‌برثانیه

۱۳۱.۱۲ مگابایت‌برثانیه

۲۳.۱۵ مگابایت‌برثانیه

وان‌پلاس ۵‌تی

۷۵۰.۲۸ مگابایت‌برثانیه

۲۰۵.۴۱ مگابایت‌برثانیه

۱۳۶.۶ مگابایت‌برثانیه

۱۹.۴۸ مگابایت‌برثانیه

آنر ۹

۲۸۱.۷۲ مگابایت‌برثانیه

۹۷.۷۱ مگابایت‌برثانیه

۲۸.۳۸ مگابایت‌برثانیه

۱۳.۸۵ مگابایت‌برثانیه

هواوی میت ۱۰ پرو

۸۳۵.۰۶ مگابایت‌برثانیه

۲۲۰.۹۶ مگابایت‌برثانیه

۱۷۵.۷۴ مگابایت‌برثانیه

۱۷۲.۶۲ مگابایت‌بر‌ثانیه

نوکیا ۸

۶۸۹.۱۷ مگابایت‌برثانیه

۲۰۴.۳۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۶.۷۲ مگابایت‌برثانیه

۱۴.۳۴ مگابایت‌برثانیه

هواوی میت ۱۰

۸۲۴.۰۵ مگابایت‌برثانیه

۲۰۶.۱۳ مگابایت‌برثانیه

۱۷۷.۴۷ مگابایت‌برثانیه

۱۵۷.۶۱ مگابایت‌برثانیه

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۶.۴۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۷.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸۱ مگابایت‌ بر ثانیه

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۸.۳۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۷۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۱.۱ مگابایت‌ بر ثانیه

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۶۲.۴۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۰.۹۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۶۵.۶۳ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۳.۹۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۳.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۲ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۷۹.۱۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۲.۹۴ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

کوالکام برای تراشه‌ی بالارده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، پردازنده سیگنال تصویر (ISP) و ۱۴ بیتی اختصاصی خود موسوم به Spectra 180 را در نظر گرفته است که از ثبت تصاویری با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل، لگ شاتر صفر، زوم نرم و فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و رنگ‌های طبیعی و کیفیت تصاویر بالایی به ارمغان می‌آورد. تراشه‌ی بالارده‌ی کوالکام به لطف پلتفرم امنیتی Qualcomm Haven قابلیت احراز هویت کاربر و دستگاه را به ارمغان می‌آورد. این پلتفرم از سیستم‌های امنیتی مبتنی بر شاخصه‌های بایومتریک، مانند اثر انگشت، صدا، عنبیه‌ و تشخیص چهره به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

زومیت برای ارزیابی عملکرد سخت‌افزار گوشی‌ها، درکنار اجرای بازی‌های گرافیکی و تحت‌فشار قراردادن گوشی، بنچمارک‌های مختلفی را روی آن اجرا می‌کند. بنچمارک انتوتو تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، حافظه‌ی رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیر قابل لمس، براساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند.

در ادامه می‌توانید نتایج حاصل از اجرای آزمون‌های یادشده روی پیکسل ۲ ایکس‌ال را مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Google Pixel 2 XL

204455

170782

40403

7421

7380

1901

6201

16FPS

33FPS

13FPS

22FPS

55FPS

93FPS

Huawei P20 Pro

200949

181449

31051

7244

7440

1899

6546

38FPS

31FPS

23FPS

23FPS

60FPS

86FPS

+Galaxy S9

243493

219955

37958

5205

5224

3750

8997

24FPS

47FPS

14FPS

28FPS

60FPS

146FPS

Galaxy S9

217146

212328

38108

5089

5247

3704

8860

24FPS

46FPS

15FPS

28FPS

60FPS

142FPS

OnePlus 5T

--

176787

40430

6861

6032

۲۰۲۱

6204

37FPS

41FPS

23FPS

25FPS

60FPS

115FPS

Honor 9

--

145954

28920

6134

5456

1961

6340

20FPS

19FPS

13FPS

11FPS

52FPS

56FPS

Huawei Mate 10 Pro

--

175769

30962

6913

6941

1983

6499

29FPS

30FPS

21FPS

21FPS

60FPS

127FPS

Nokia 8

--

170074

40393

6744

6224

1913

6515

18FPS

39FPS

12FPS

23FPS

56FPS

106FPS

iPhone X

--

203245

63694

--

4222

9371

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

Huawei Mate 10

--

176022

35995

6740

7006

1859

6437

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

iPhone 8

--

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

iPhone 8 Plus

--

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

Xperia XZ1

--

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

LG V30

--

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

Galaxy Note 8

--

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

iPad Pro 10.5

--

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

OnePlus 5

--

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

Sony Xperia XZ Premium

--

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

HTC U11

--

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

Samsung Galaxy S8+

--

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

LG G6

--

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

Samsung Galaxy S8

--

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

HTC U Ultra

--

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

Huawei P10

--

120852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

Xiaomi Mi Mix

--

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

Google Pixel XL

--

138423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

Huawei Mate 9

--

122178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

Moto Z

--

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

Xiaomi Mi5s

--

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

Xperia XZ

--

124589

24569

Apple iPhone 7

--

168242

Galaxy Note 7

--

132586

23989

OnePlus 3

--

141895

27546

Galaxy S7 edge

--

127589

24046

ما برای ارزیابی عملکرد پردازنده‌ی پیکسل ۲ ایکس‌ال، بازی‌های سنگینی مانند Real Racing 3 ،Final Fantasy XV Pocket Edition و Lineage II: Revolution را روی این گوشی اجرا کردیم و در هر سه مورد از عملکرد پرچم‌دار گوگل رضایت داشتیم، به‌ لطف پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند آدرنو ۵۴۰، بازی‌های یادشده را با بالاترین رزولوشن و گرافیک ممکن درکنار نرخ فریم عالی اجرا کرد. پیکسل در اجرای تسک‌های روزمره نیز هیچ ضعفی را از خود نشان می‌دهد و درست‌مانند آنچه از محصولی قدرتمند با اندروید خالص انتظار داریم، تجربه‌ی نرم، سریع و روانی را از خود به نمایش می‌گذارد. ما در طول استفاده‌ی چند روزه‌ی خود، هیچ کندی یا لگی را از پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ مانتین‌ویو مشاهده نکردیم؛ پیکسل ۲ به‌معنای واقعی کلمه تجربه‌ای کم‌نظیر از خود به نمایش می‌گذارد؛ تجربه‌ای که از یک پرچم‌دار آرمانی اندرویدی انتظار داریم.

ما برای ارزیابی عملکرد Pixel 2 XL به‌ لحاظ مالتی تسکینگ، مجموعه‌ای از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها را با ترتیب «اینستاگرام، Real Racing 3، واتساپ، Lineage II: Revolution، نسخه‌ی دسکتاپ وب‌سایت زومیت در مرورگر کروم، گوگل پلی‌استور و یوتیوب» روی این گوشی اجرا و پس از بارگذاری کامل، آن‌ها را مینیمایز کردیم و در نهایت، در مسیر بازگشت، تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را از نو فراخوانی کردیم، در این تست تمام موارد اجراشده روی پیکسل ۲ ایکس‌ال، به‌ استثنای بازی سنگین Lineage II: Revolution، به‌صورت کامل در پس‌زمینه باقی مانده بودند که دلیل این موضوع به استفاده‌ی پیکسل ۲ از چهار گیگابایت رم برمی‌گردد، درحالی‌که رقبایی همچون وان‌پلاس ۵ تی از حافظه‌ی رم ۶ یا ۸ گیگابایتی استفاده می‌کنند.

باتری

انرژی مورد نیاز پیکسل 2 ایکس‌ال را باتری ۳۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی آن تأمین می‌کند که ظرفیت آن حدود ۷۰ میلی‌آمپر ساعت بیشتر از باتری پیکسل ایکس‌ال است و تقریبا با پرچم‌داران دیگری مانند گلکسی اس ۹ پلاس و وان‌پلاس ۵‌ تی برابری می‌کند. نسل گذشته‌ی پیکسل با پخش ۱۱ ساعته‌ی فیلم، به‌لحاظ شارژدهی عملکرد قابل احترامی از خود به‌جای گذاشت؛ از این رو انتظار داریم که پیکسل ۲ ایکس‌ال نیز به‌ لطف استفاده از باتری بزرگ‌تر و پردازنده‌ی بهینه‌تر شارژدهی مناسبی داشته باشد؛ البته باید تغییر نوع پنل به P-OLED، افزایش جزئی رزولوشن و بزرگ‌تر شدن نمایشگر را نیز در نظر داشت.

Google Pixel 2 XL / گوگل پیکسل 2 ایکس ال

برای ارزیابی عملکرد باتری Pixel 2 XL، ابتدا با فعال‌سازی حالت پرواز، تمام اتصالات بی‌سیم این گوشی را قطع کردیم، روشنایی نمایشگر را روی مقدار ۲۰۰ نیت قرار دادیم و سپس ویدیویی با رزولوشن HD را به‌صورت مداوم تا لحظه‌ی خاموش‌ شدن گوشی پخش کردیم. در این تست، فبلت گوگل به‌ مدت ۱۲ ساعت و ۲۵ دقیقه دوام آورد که عدد مطلوبی به‌حساب می‌آید. تست‌های بعدی، به اجرای سه آزمون Battery Test – Manhattan 3.1 ،Work 2.0 Battery Life‌ به‌ ترتیب از اپلکیشین‌های بنچمارک GFXBench و PCMark درکنار تست باتری GeekBench بازمی‌گردد؛ آزمون نخست یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها محسوب می‌شود، آزمون دوم ترکیبی از توانایی پردازشی را درکنار شارژدهی بررسی می‌کند و آزمون سوم عملکرد باتری را حین اجرای پردازش‌های سنگین مانند بازی‌ها می‌سنجد.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

GeekBench

Score / Duration

Google Pixel 2 XL

QHD+ / "6.0

3520

12:25

231.7min

993.8Frame

7:59

5257

8:53

Huawei P20 Pro

FHD+

/

"6.1

4000

14:10

197.4min

933.7Frame

9:19

3350

5:35

+Galaxy S9

WQHD+ / "6.2

3500

14:17

187.6min

860.7Frame

Failed

--

Galaxy S9

WQHD+ / "5.8

3000

12:30

154.8min

884.7Frame

6:42

--

OnePlus 5T

FHD+ / "6.01

3300

17:13

140.3min

2075Frame

8:34

--

Honor 9

1080p / "5.15

3200

11:06

158.3min

1024Frame

6:37

--

Huawei Mate 10 Pro

FHD+ / "6.0

4000

16:40

226.2min

848.2Frame

8:36

--

Nokia 8

QHD / "5.3

3090

10:55

196.8min

1042Frame

8:13

--

iPhone X

1125p / "5.8

2716

14:40

242.2min

1561Frame

--

--

Huawei Mate 10

1080p / "5.9

4000

13:16

TBA

TBA

9:40

--

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

122min

3995Frame

--

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

171min

2051Frame

--

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

180.3min

1610Frame

6:32

--

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

237.7min

802.3Frame

8:25

--

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

173.1min

833.7Frame

6:41

--

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

185.6min

1,937Frame

10:00

--

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

180.3min

1,718Frame

7:44

--

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

339.4min

730.0Frame

7:55

--

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

157.8min

827.5Frame

9:31

--

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

391.3min

479.5Frame

6:21

--

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

8:15

--

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

5:54

--

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

6:30

--

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

10:13

--

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

7:12

--

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

6:46

--

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

9:22

--

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

6:16

--

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

9:18

--

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

4:55

--

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

7:55

--

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

--

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

6:31

--

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

--

--

همان‌طور که از نتیجه‌ی آزمون‌های نرم‌افزاری نیز برمی‌آید، پیکسل ۲ ایکس‌ال به لحاظ پایداری عملکرد تحت فشار، شارژدهی در پردازش‌های سنگین و دوام باتری در کاربری‌های روزمره در ردیف بهترین‌های کلاس پرچم‌داران اندروید قرار می‌گیرد. فبلت گوگل در کاربری‌های روزمره شامل استریم موسیقی، وب‌گردی، تماشای فیلم و بازی‌های نیمه‌سنگین می‌تواند اغلب پرچم‌داران فعلی تا یک روز شما را همراهی کند؛ اما چنانچه کمی از شدت استفاده‌ی خود بکاهید، با یک بار شارژ پیکسل ۲ ایکس‌ال، می‌توان طلوع آفتاب روز بعد را نیز تجربه کرد!

شارژدهی قابل اتکای باتری

برخلاف بسیاری از پرچم‌داران دنیای گوشی‌های هوشمند که از استانداردهای اختصاصی یا Quick Charge کوالکام برای شارژ سریع باتری بهره می‌گیرند، گوگل در پیکسل ۲ ایکس‌ال از استاندارد جهانی USB-C برای فرایند شارژ موسوم به Power Delivery 2.0 بهره می‌گیرد، به‌ لطف این فناوری و شارژر ۱۸ واتی (۹ ولت و ۲ آمپری یا ۵ ولت و ۳ آمپر) موجود در جعبه‌ی پیکسل ۲ ایکس‌ال، می‌توان ظرف مدت ۳۰ شارژ باتری را از صفر به ۳۵ درصد و ظرف ۶۰ دقیقه به ۷۱ درصد رساند که عدد بسیار خوبی به حساب می‌آید، در نظر داشته باشید که در بسیاری از فناوری‌های شارژ سریع، پس از رسیدن ظرفیت باتری به ۵۰ درصد، فرایند شارژ با توان پایین ادامه پیدا می‌کند؛ اما در فناوری P.D. 2.0، فرایند شارژ به‌صورت خطی ادامه پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

وقتی برای اولین‌بار پیکسل را در دست می‌گیرید تنها چیزی که به ذهنتان خطور نمی‌کند، زیبایی آن است. پیکسل ۲ ایکس‌ال طراحی خاص و متفاوتی دارد؛ اما هیچ‌گاه نباید طراحی آن را با بهترین‌ نمونه‌های بازار پرچم‌داران مقایسه کرد. گواهی IP67، استفاده از شیشه‌ی 3D و بدنه‌ی فلزی با لک‌پذیری کم تنها بخشی از نکات مهم در بحث طراحی پیکسل ۲ ایکس‌ال است. نمایشگر P-OLED استفاده‌شده در پرچم‌دار کنونی گوگل با ایراداتی همچون Burn-in و سرد شدن غیر عادی رنگ‌ها در نگاه از زوایا بزرگ‌ترین ضربه را به اهالی مانتین‌ویو زدند. رنگ‌های نه‌چندان باطراوت و روشنایی معمولی نمایشگر نیز از تبدیل شدن پیکسل به یکی از بهترین‌ها در این بخش جلوگیری می‌کند.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال / Google Pixel 2 XL

نرم‌افزار و رابط کاربری را می‌توان اصلی‌ترین مشخصه‌ی پیکسل‌های گوگل دانست؛ به‌طوری که تجربه‌ی اصیل‌ترین اندروید در این گوشی‌ها مرحمی برای نقص‌های کوچک و بزرگ آن‌ها است. روانی، سادگی، زیبایی تنها بخشی از صفات چیزهایی است که ما در اندروید پیکسل‌ها تجربه کردیم؛ قابلیت اکتیو اج برای اجرای گوگل اسیستنت با فشار فریم گوشی درکنار Now Playing و سیستم تشخیص موسیقی آن از دیگر موارد جالب در پیکسل‌ها هستند. پیکسل ۲ ایکس ال از نظر عملکرد در بازی‌ها و تسک‌‌های رومزه بی‌نقص است و استفاده از ۴ گیگابایت رم به هیچ وجه چالشی برای این گوشی ایجاد نمی‌کند.

خبری از دوربین دوگانه در پیکسل ۲ ایکس ال نیست و گوگل تنها از یک دوربین ۱۲.۲ مگاپیکسلی برای قدرت‌نمایی استفاده کرده است؛ عکس‌های ثبت شده جزئیاتی عالی، رنگ‌هایی زنده و گستره‌ی دینامیکی مطلوبی دارند و پرتره‌های گرفته‌شده از فواصل نزدیک نیز به لطف الگوریتم هوش مصنوعی از بهترین‌ها در کلاس خود هستند. باتری در سال‌های اخیر به پاشنه‌ی آشیل بسیاری از پرچم‌داران مبدل شده است؛ اما خوشبختانه پیکسل ۲ ایکس ال با پخش ۱۲ ساعت و ۲۵ دقیقه ویدئو و عملکرد نسبتا موفق در بنچ‌مارک‌های باتری کاربران را خشنود خواهد کرد.

نکات مثبت

  • دوربین فوق‌العاده
  • شارژدهی عالی بسیار خوب
  • خالص‌ترین تجربه‌ی اندروید با عملکردی کم‌نظیر
  • اسپیکرهای استریو با صدای فراگیر و شفاف

نکات منفی

  • نمایشگری با مشکلات متعدد
  • طراحی ضعیف‌تر نسبت به رقبا
  • نبود شارژ بی‌سیم
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات