بررسی وان پلاس 5T

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 33 دقیقه
وان‌‌پلاس ۵‌تی با نمایشگر کشیده و حاشیه‌های باریک، سخت‌افزار قدرتمند و دوربین دوگانه با عملکردی متفاوت، نسخه‌ای ارتقا‌‌ءیافته از پرچم‌دار چینی‌ها در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی محسوب می‌شود.
تبلیغات

شاید در سال ۲۰۱۴ و هنگام رونمایی وان‌پلاس از نخستین محصول تجاری خود با نام وان‌پلاس وان و لقب غول‌کُش (Flagship Killer)، با توجه به جو فوق‌العاده رقابتی و پرتنش حاکم بر دنیای گوشی‌های هوشمند، کم‌تر کسی می‌توانست، این شرکت را به‌عنوان تولید‌کننده‌ای پایدار و موفق تصور کند؛ اما اکنون پس از گذشت چهار سال از آن دوران، وان‌پلاس نامی محبوب در صنعت گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که به‌واسطه‌ی تولید محصولاتی انگشت‌شمار با کیفیت ساخت بالا، سخت‌افزار قدرتمند در کنار ارائه‌ی تجربه‌ای نزدیک به اندروید خالص و صد‌البته قیمت‌گذاری مناسب، توانسته‌ است تولیدات خود را به لیست گزینه‌های مورد نظر طیف گسترده‌ای از کاربران در بازار تشنه‌ی گوشی‌های هوشمند اضافه کند؛ لیستی که غالبا دو نام سامسونگ و اپل را در بطن خود می‌بیند. 

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

وان‌پلاس در واپسین روزهای فصل بهار سال جاری، پرچم‌دار جدید خود را در شرایطی با نام وان‌پلاس ۵ به جهانیان معرفی کرد که رقبایی همچون سامسونگ و ال‌جی با پرده‌برداری از پرچم‌داران بدون حاشیه‌ی خود در کانون توجهات قرار داشتند و این مساله شرایط را برای عرض‌اندام محصول جدید چینی‌ها دشوارتر می‌کرد؛ محصولی که برخلاف رقبا از طراحی قدیمی با حاشیه‌های ضخیم و دوربینی نه چندان توانمند بهره می‌بُرد؛ از این رو چینی‌ها برای تغییر وضعیت و ارائه‌ی محصولی که بیش از پیش با استانداردهای سال ۲۰۱۷ هم‌خوانی داشته باشد، پس از گذشت حدود ۵ ماه و اواسط فصل پاییز، از نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی پرچم‌دار خود با نام OnePlus 5T‌ رونمایی کردند؛ گوشی هوشمندی که به لطف نمایشگر بدون حاشیه و کشیده‌ی خود می‌تواند رقیبی شایسته برای اصلی‌ترین بازیگران حال حاضر دنیای گوشی‌های هوشمند باشد.

تغییرات وان‌پلاس 5T‌ تنها به زبان طراحی محدود نمی‌شود و چینی‌ها سازوکار دوربین دوگانه‌ی این گوشی را نیز مورد بازنگری قرار داده و قابلیت احراز هویت مبتنی بر شناسایی چهره‌ی کاربر را نیز به آن اضافه کرده‌اند؛ قیمت گوشی همواره یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید آن محسوب می‌شود؛ اما آیا تغییرات ایجاد‌شده در وان‌پلاس 5T‌ می‌تواند افزایش قیمت ۲۰ دلاری آن را نسبت به وان‌پلاس ۵ توجیه کند؟ آیا این تغییرات می‌توانند پرچم‌دار جدید وان‌پلاس را در ردیف محصولات شرکت‌های بزرگ قرار دهد؟ با زومیت همراه باشید تا به بررسی وان‌پلاس ۵تی بپردازیم. 

گوشی هوشمند OnePlus 5T توسط فروشگاه اینترنتی واو برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته‌ است.

وان‌پلاس 5T‌ در برابر وان‌پلاس 5

مشخصات/گوشی 

وان‌پلاس 5T

وان‌پلاس 5

تراشه

اسنپدراگون ۸۳۵

اسنپدراگون ۸۳۵

سیستم‌عامل

اندروید ۷.۱.۱

اکسیژن او.اس ۴.۷

اندروید ۷.۱.۱

اکسیژن او.اس ۴.۵.۱۰

حافظه‌ی رم

۶/۸ گیگابایت

۶/۸ گیگابایت

نمایشگر

۶.۰.۱ اینچ

Optic AMOLED

رزولوشن ۲۱۶۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵.۵ اینچ

Optic AMOLED

رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل

محافظ نمایشگر

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۵

تراکم پیکسلی

۴۰۱ پیکسل بر اینچ

۴۰۱ پیکسل بر اینچ

حافظه ذخیره‌سازی

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

کارت حافظه

--

--

دوربین اصلی

۱۶+۲۰ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.7

۱۶+۲۰ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.6 و f/1.6

دوربین سلفی

۱۶ مگاپیکسل

f/2.0

۱۶ مگاپیکسل

f/2.0

حسگر اثر انگشت

دارد

دارد

سیم‌کارت

نانوسیم

نانوسیم

باتری

۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت

وزن

۱۶۲ گرم

۱۵۳ گرم

ابعاد

۷.۳×۷۵×۱۵۶.۱ میلی‌متر

۷.۳×۷۴.۱×۱۵۴.۲ میلی‌متر

قیمت پایه

۵۰۰ یورو

۵۰۰ یورو

طراحی

امروزه اغلب تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در طراحی و ساخت محصولات بالارده‌ی خود عموما از الگوی مشابهی پیروی می‌کنند؛ به‌طوری که فریم فلزی، پنل‌های شیشه‌ای و براق با لبه‌های خمیده، دوربین دوگانه و البته خلاء جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، تمام آن‌ چیزی است که در سال‌های اخیر در طیف گسترده‌ای از گوشی‌های هوشمند به‌شکل‌های مختلف پیاده می‌شود و به جز موارد انگشت‌شمار، به‌سختی می‌توان گوشی هوشمند رده‌بالایی را با بدنه‌ی یکپارچه‌ی فلزی یافت. این سبک طراحی جذاب و مستحکم، به‌بهانه‌ی پشتیبانی از فناوری نه‌چندان کاربردی شارژ بی‌سیم، جای خود را به طراحی شکننده، پرزرق و برق و البته لک‌پذیر شیشه‌ای داده است.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

اما در این بین، وان‌پلاس با رونمایی از وان‌پلاس 5T به‌خوبی نشان داد که شهامت واقعی، نه در حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و تغییر زبان طراحی به بهانه‌ی اضافه‌کردن قابلیت‌های جانبی و غیرکاربردی؛ بلکه در اولویت قراردادن ارتقاء تجربه‌ و حس کاربر از در دست‌گرفتن گوشی و استفاده از آن است. وان‌پلاس ۵‌تی به جز تغییر نسبت تصویر نمایشگر، کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر و تبع آن، انتقال حسگر اثر انگشت به پشت گوشی، تغییر فاحش دیگری را نسبت به وان‌پلاس ۵ تجربه نکرده است؛ اما این موضوع به‌ هیچ‌وجه ناخوشایند نیست، چرا که ما از کیفیت ساخت و جنس بدنه‌ی وان‌پلاس ۵ نیز رضایت داشتیم.

لوگو وان پلاس / oneplus logo

وان‌پلاس برخلاف عموم غول‌های دنیای موبایل، همچنان به بدنه‌ی فلزی و جذاب وفادار باقی مانده است

وان‌پلاس ۵‌تی درون کالبدی یکپارچه از جنس آلومینیوم آندیزه‌شده با پوشش مشکی مات جای گرفته است و لمس بدنه‌ی آن، نسبت به گوشی‌های با بدنه‌ی شیشه‌ای، حس بسیار بهتری را القاء می‌کند. مزیت دیگر طراحی فلزی وان‌پلاس ۵‌تی، لک‌پذیری بسیار کم‌تر آن نسبت به هم‌تایان شیشه‌ای آن است. بدنه‌ی پرچم‌دار جدید وان‌پلاس از هر چهار سمت، انحنای ظریفی دارد که در کنار گوشه‌های گرد گوشی، در دست گرفتن آن را ساده‌تر می‌کنند، این لبه‌های منحنی‌شکل در نهایت به خطوطی تیز ختم می‌شوند که دورتادور گوشی را فرا گرفته‌اند. با وجود آنکه تضاد موجود بین انحنای پشت وان‌پلاس ۵‌تی و لبه‌های تیز این گوشی، بر زیبایی گوشی می‌افزاید؛ اما در عین حال، تیزی لبه‌ها، کمی از راحتی کار با محصول می‌کاهد، به جرئت می‌توان گفت که این مساله تنها ایراد قابل اشاره‌ در طراحی OnePlus 5T‌ است. 

نمای جلوی وان‌پلاس 5T با گوشی‌های بدون حاشیه‌ی متعددی که در سال جاری معرفی شدند، تفاوت چندانی ندارد: نمایشگری کشیده با حاشیه‌های باریک که تقریبا کل بخش جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. وان‌پلاس بدون اِعمال تغییری قابل توجه در ابعاد وان‌پلاس ۵تی نسبت به نسل پیشین این گوشی، موفق به جای دادن نمایشگری با ابعاد ۶.۰۱ و نسبت تصویر ۱۸:۹ در دل آن شده است، این نمایشگر زیر پوششی از جنس گوریلا گلس ۵ و از نوع 2.5D قرار دارد تا انجام ژست‌های حرکتی مختلف روی آن به لذتی بی‌بدیل تبدیل شود. باریک‌تر شدن حاشیه‌های اطراف نمایشگر، باعث شده است تا چینی‌ها حسگر اثر انگشت را از پایین نمایشگر به پنل پشت گوشی انتقال دهند که به‌اعتقاد ما، محلی ایده‌آل برای این حسگر محسوب می‌شود. دسترسی به حسگر اثر انگشت به‌سادگی صورت می‌گیرد و نیازی به جابه‌جا کردن مکرر یا کشیدن بیش از حد انگشت برای یافتن آن نیست.  

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t
وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

لبه‌ی سمت راست وان‌پلاس ۵‌تی از کلید پاور و درگاه سیم‌کارت میزبانی می‌کند و در لبه‌ی سمت چپ آن، اسلایدر تغییر وضعیت اعلان‌ها و کلیدهای کنترل صدا دیده می‌شوند. کلیدهای فیزیکی وان‌پلاس 5T فلزی هستند و فشردن آن‌ها بازخورد مطلوبی را به‌همراه دارد. نوارهای آنتن در لبه‌های بالا و پایین قرار دارند و به‌زیبایی با رنگی مشابه بدنه، با طراحی کلی گوشی یکپارچه شده‌اند. در لبه‌ی پایین دستگاه، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را مشاهده می‌کنیم؛ درگاهی که به‌لطف استراتژی اخیر تولیدکنندگان، در مسیر بدل‌شدن به یک نوستالژی به‌سر می‌برد. متاسفانه وان‌پلاس ۵‌تی از اسپیکر استریو بهره نمی‌برد و اسپیکر تک‌کاناله‌ی آن، کنار جک هدفون و پورت USB-C، در لبه‌ی پایین گوشی تعبیه شده است.

بی‌شک یکی از معدود ایراداتی که به طراحی گوشی زیبای وان‌پلاس می‌توان گرفت، مقاوم‌نبودن آن در برابر آب و گردوغبار است؛ در شرایطی که تقریبا تمام گوشی‌های بالارده‌ی کنونی، گواهی IP67 یا IP68 را دریافت کرده‌اند؛ محصول جدید وان‌پلاس هیچ گواهی رسمی و معتبری مبنی بر مقاومت آن در برابر آب و گرد‌وغبار ندارد.

نمایشگر

اولدها در حال فتح بازار گوشی‌های بالارده هستند و هر سال شاهد رکوردشکنی استفاده از چنین نمایشگرهایی هستیم. وان‌پلاس همانند گذشته پرچمدار خود را با نمایشگر اولد راهی بازار کرده است، نمایشگری که پنل آن ساخت سامسونگ است؛ با توجه به مشکلات پیش آمده برای نمایشگرهای اولد ال‌جی استفاده از پنل‌های سامسونگ را در وان‌پلاس را تصمیمی درست از جانب این شرکت می‌دانیم. وان‌پلاس نمایشگر پرچمدار جدیدش را فول اپتیک امولد نام‌گذاری کرده است؛ واژه‌ی «فول» به حاشیه‌های اندک نمایشگر در نسل جدید گوشی‌های وان‌پلاس اشاره دارد. با توجه به رواج نسبت تصویر جدید ۱۸ به ۹،‌ قابل‌پیشبینی بود که وان‌پلاس ۵ تی نیز به این نوع نمایشگرها مجهز شود. به ادعای وان‌پلاس نمایشگرهای اپتیک امولد در حقیقت پنل‌های سوپرامولد سفارشی‌سازی شده‌‌ای هستند که وان‌پلاس پروفایل کنتراست، رنگ‌ها و دمای آن را به دلخواه خود تغییر داده است. شایان ذکر است که در اولین استفاده از گوشی به شباهت نمایشگر آن با نسل گذشته پی خواهید برد.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

نمایشگر ۶ اینچی وان‌پلاس ۵ تی تقریبا ۸۰ درصد از سطح جلوی گوشی را پوشانده است. وان‌پلاس به استفاده از نمایشگرهای با رزولوشن بالا اعتقادی ندارد از این در پرچمدار جدیدش از نمایشگری با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل استفاده کرده است؛ این رزولوشن همانند نسل گذشته تراکم پیکسل ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ را برای گوشی به ارمغان می‌آورد. این رقم روی کاغذ ضعیف‌تر از رقبا به نظر می‌رسد اما به جز کاربردهای واقعیت مجازی، نمایشگر این گوشی در تمام سناریو‌ها شما را راضی خواهد کرد. نمایشگر وان‌پلاس ۵ تی برخلاف رقبای خود از استانداردهای HDR10 یا دالبی ویژن پشتیبانی نمی‌کند؛ اما مشاهده‌ی محتوای ویدئویی بدون این استانداردها هم در نمایشگر بزرگ و اولد وان‌پلاس ۵ تی لذت‌بخش است.

رنگ‌ها در نمایشگر وان‌پلاس ۵ تی نمایشی در خور یک پرچمدار دارند. امکان تغییر پروفایل رنگ‌ها و حتی تغییر دستی گرمای رنگ در تنظیمات نمایشگر وجود دارد. وان‌پلاس ۵ تی همانند نسل قبلی در آزمایش‌های روشنایی ما سربلند بود. حداکثر روشنایی نمایشگر تغییری نسبت به نسل قبل نکرده است و مقدار آن ۶۴۴ نیت اندازه‌گیری شد؛ برخلاف گلکسی‌های سامسونگ تفاوتی بین روشنایی حداکثر نمایشگر در حالت تنظیم دستی و خودکار روشنایی در وان‌پلاس ۵ تی مشاهده نمی‌شود. از جدول زیر می‌توانید برای مقایسه‌ی عملکرد گوشی‌های بالارده‌ی مختلف بازار استفاده کنید:

روشنایی و دقت رنگ نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Avg. Color Error

(Std. Mode / Most Accurate)

Huawei P20 Pro

3.42

0

565

0

813

1.3

1.3 (Normal Mode)

+Galaxy S9

2.2

0

625

0

1043

6.6

1.8 (

AMOLED photo

)

Galaxy S9

2.4

0

645

0

1115

6.8

1.8 (AMOLED photo)

Oneplus 5T

2.5

0

643

0

644

7.1

2.1 (sRGB Mode)

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

-

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

-

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

-

Mate 10 Pro

2.26

0

605

0

850

3.4

-

Nokia 8

1.81

1.11

552

1.13

559

497

-

iPhone X

2.43

0

750

0

930

2.4

2.4

Mate 10

1.27

3.17

315

3.93

502

127

6

6 (Normal Mode)

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

-

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

-

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

2.9

2.9 (Standard Mode)

V30

3.71

0

591

0

706

5.3

-

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

2.3

-

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

-

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

-

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

7.3

2.8 (AMOLED photo)

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

-

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

-

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

-

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

3.3

-

نمایشگرهای وان‌پلاس ۳ و ۳ تی در زمان عرضه با مشکلاتی از جمله نشت نور و تاخیر همراه بودند؛ اما وان‌پلاس در پرچمداران امسالش به طور کامل این مشکلات را حل کرده است. با وجود اولد بودن نمایشگر، خبری از سرد شدن و تغییر رنگ‌ها در نگاه از زوایا نیست و خوشبختانه با یکی از نمونه‌های خوب بازار در بخش زاویه‌ی دید روبرو هستیم. کنتراست بالا و روشنایی نمایشگرهای اولد، آن‌ها را در صدر بهترین‌ها برای استفاده در فضای باز و زیر مستقیم نور خورشید قرار می‌دهد؛ خوشبختانه وان‌پلاس ۵ تی در بین گوشی‌های مجهز به نمایشگر اولد نیز عملکرد بسیار خوبی در این زمینه دارد. وان‌پلاس مدعی است که قابلیتی با نام «Sunlight Display» در زمان فعال بودن روشنایی خودکار در پس‌زمینه، کنتراست را افزایش داده و به خوانایی نمایشگر در زیر نور خورشید کمک می‌کند؛ البته ما تفاوت خاصی در سناریو‌هایی مانند مشاهده‌ی ویدئو و عکس، عکاسی و همچنین بازی مشاهده نکردیم.

وان پلاس ۵ تی / Oneplus 5t

حداقل روشنایی نمایشگر وان‌پلاس ۵ تی در تست‌های ما ۲.۵ نیت اندازه‌گیری شد که رقم قابل قبولی برای یک گوشی بالارده محسوب می‌شود. قابلیت «Night mode» نیز با فیلتر قابل تنظیم خود به کاهش نور آبی نمایشگر و خستگی کمتر چشمان کاربر کمک می‌کند؛ شدت فیلتر و زمان‌ فعال شدن آن به راحتی قابل شخصی‌سازی است. وان‌پلاس ۵ تی همچون نسل قبل از قابلیتی به نام «Reading mode» بهره می‌برد که با سیاه و سفید کردن نمایشگر و تغییر دمای رنگ، مطالعه را لذت‌بخش‌تر و به کتاب‌خوان‌ها نزدیک‌تر کرده است؛ این قابلیت به صورت دستی از تنظیمات نمایشگر فعال می‌شود اما امکان فعال‌سازی خودکار آن با اجرای اپلیکیشن دلخواه نیز وجود دارد. قابلیت دیگری که وان‌پلاس ۵ تی از آن بهره می‌برد «Ambient display» است. برخلاف نمایشگر همیشه روشن، این قابلیت تنها در زمان دریافت اعلان فعال می‌شود.

اسپیکر

خلاء اسپیکر استریو، در شرایطی که تعداد زیادی از رقبای وان‌پلاس ۵‌تی از چنین اسپیکرهایی بهره می‌برند، یکی دیگر از ضعف‌های این گوشی به‌شمار می‌رود. چینی‌ها به‌جای استفاده از اسپیکرهای استریو، به نمونه‌ای تک کاناله بسنده کرده و آن را در لبه‌ی پایینی گوشی قرار داده‌اند. در تست‌های ما، شدت صدای خروجی اسپیکر وان‌پلاس 5T در حدود ۷۰ تا ۷۵ دسی‌بل در نوسان بود؛ نتیجه‌ای که این گوشی را در رتبه‌ای پایین‌تر از رقبایی همچون میت ۱۰ پرو و آیفون ۱۰ قرار می‌دهد؛ البته باید خاطرنشان کنیم که کیفیت صدای خروجی از وان‌پلاس ۵‌تی در حد مطلوبی قرار دارد.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

خوشبختانه وان‌پلاس ۵‌تی از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بهره می‌برد و می‌توان هدفون‌های شخصی را به آن متصل کرد. هنگام اتصال هدفون، عملکرد OnePlus 5T بسیار بهبود می‌یابد. در این شرایط، صدای خروجی شفافیت بالایی دارد و بلندی صدا نیز مطلوب است، با این حال، نمی‌توان وان‌پلاس ۵‌تی را به‌لحاظ موسیقایی با محصولی همچون ال‌جی وی ۳۰ یا میت ۱۰ پرو مقایسه کرد. وان‌پلاس در منوی تنظیمات صدا، بخشی با نام Audio Tuner‌ در نظر گرفته است که در آن می‌توان تنظیمات اکولایزر را تغییر داد یا با انتخاب نوع هدفون از منوی Earphone Type، نوع خروجی صدا را اصلاح کرد. با فعال‌کردن Audio Switch در این بخش و کمی اِعمال تغییر در تنظیمات مختلف آن، می‌توان خروجی صدای هدفون را تا حد زیادی نسبت به حالت پیش‌فرض بهبود داد.   

نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری OxygenOS استفاده شده در گوشی‌های وان‌پلاس مثال بارزی از عبارت «زیبایی در سادگی است» به شمار می‌رود. وقتی برای اولین بار گوشی‌های وان‌پلاس را در دست می‌گیرد سادگی رابط کاربری و نزدیکی آن به اندروید خالص توجه شما را به خود جلب می‌کند. خوشبختانه پیچیدگی خاصی در استفاده از رابط کاربری به چشم نمی‌خورد و همه چیز به ساده‌ترین شکل کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. متاسفانه وان‌پلاس ۵تی به‌صورت پیش‌فرض فاقد اندروید اوریو است؛ با وجود اینکه دارندگان این گوشی به‌زودی طعم اندروید ۸ را خواهند چشید؛ اما چشم‌پوشی از این اقدام وان‌پلاس ممکن نیست. نسخه‌ی ۴.۷.۴ رابط کاربری OxygenOS همانند نسخه‌های پیشین بسیار سریع و روان است؛ به‌طوری که نمونه‌ای با چنین عملکرد روان در دنیای اندروید نایاب است.

وان پلاس ۵ تی / Oneplus 5t

خبری از آیکون مربوط به صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها (App Drawer) نیست و برای دسترسی به آن تنها کافی است از پایین نمایشگر به سمت بالا سوایپ کنید. تعداد آیکون‌ها در هر ستون و ابعاد آن نیز به‌راحتی در این رابط کاربری قابل تغییر است. اگر علاقه‌ای به آیکون‌های وان پلاس نداشته باشید، امکان تغییر و دانلود بسته‌های آیکون جدید در تنظیمات رابط کاربری وجود دارد. صفحه‌ی «Shelf» هنوز در رابط کاربری برای دسترسی به اپلیکیشن‌های اخیر، مخاطبین و مواردی از این دست وجود دارد.

وان پلاس ۵ تی / Oneplus 5t

مورد جذاب بعدی «پوشه‌ی امن» (Secure Box) نام دارد؛ البته این مورد محدود به وان‌پلاس ۵تی نیست و پیش از این در گوشی‌های دیگری نظیر پرچم‌داران سامسونگ هم وجود داشت. این قابلیت پوشه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد تا به‌واسطه‌ی آن بتوانید تمام فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای خصوصی یا مهم‌تان را در آن قرار دهید؛ دسترسی به این پوشه تنها توسط حسگر تشخیص اثر انگشت یا یک کد ۶ رقمی امکان‌پذیر است. به‌صورت پیش‌فرض قابلیتی با نام «App Locker» نیز برای محدود کردن دسترسی کاربران دیگر به یک اپلیکیشن در این رابط کاربری وجود دارد؛ امکان پنهان کردن اعلان‌های این اپلکیشن‌های از دید کاربران دیگر نیز وجود دارد.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های رابط کاربری وان‌پلاس، ژست‌های حرکتی در زمان خاموش بودن نمایشگر است. در زمان خاموش بودن نمایشگر می‌توان با کشیدن برخی از حروف الفبای انگلیسی روی نمایشگر، اپلیکیشن خاصی را اجرا کرد؛ برای مثال می‌توان با کشیدن حرف «O» مرورگر کروم را اجرا کرد. در این بخش همچنین می‌توان ژست‌هایی برای کنترل موسیقی در حال پخش نیز در نظر گرفت به این معنی که در زمان خاموش بودن نمایشگر با سوایپ دو انگشتی میتوان پخش موسیقی را را متوقف کرد یا از سر گرفت؛ برای تغییر موسیقی در حال پخش نیز میتوان از «<» یا «>» استفاده کرد.

وان پلاس ۵ تی / Oneplus 5t

بخش «Advanced» در تنظیمات گوشی نیز ویژگی‌های متنوعی را ارائه می‌دهد. وان‌پلاس در این بخش قابلیتی برای زمان‌بندی خاموش و روشن کردن گوشی قرار داده است. در بخش تنظیمات پیشرفته‌ی وان‌پلاس ۵‌تی می‌توان نوع عملکرد کلید پاکسازی در اپلیکیشن‌های اخیر را نیز تغییر داد؛ اگر پاکسازی عمیق را در این بخش انتخاب کنید تمام پردازش‌های پس‌زمینه‌ی اپلیکیشن نیز بسته خواهند شد، این کار ممکن است از دست دادن اعلان‌ها و مواردی از این دست را به دنبال داشته باشد. وان‌پلاس گیمرها را نیز فراموش نکرده و قابلیت «Gaming Do Not Disturb» را برای متوقف کردن نمایش اعلان‌ها در هنگام بازی تعبیه کرده است؛ کاربر در هنگام فعال بودن این قابلیت و اجرای اپلیکیشن اضافه شده به لیست آن، همچنان از تماس‌های دریافتی آگاه خواهد شد، البته در این شرایط نیز برای راحتی بیشتر گیمر امکان استفاده از اسپیکر برای مکالمه وجود دارد.

وان پلاس ۵ تی / Oneplus 5t

ویژگی دیگری که در رابط کاربری وان‌پلاس ۵‌تی شاهد آن هستیم، امکان اضافه کردن کارکرد ثانویه برای کلیدهای ناوبری اندروید است. هر کدام از سه کلید ناوبری اندروید قابل برنامه‌ریزی هستند تا با دوبار ضربه یا نگه داشتن طولانی، وظیفه‌ی خاصی را انجام دهند؛ برای مثال می‌توان با نگه داشتن انگشت خود روی کلید اپلیکشن‌های اخیر، حالت اسپلیت اسکرین یا جستجوی صوتی را فعال کرد. پیش از این در گوشی‌های هواوی قابلیتی را برای استفاده‌ی هم‌زمان از شبکه‌های اجتماعی با حساب‌های کاربری مختلف را شاهد بودیم، وان‌پلاس ۵تی نیز برای استفاده از یک اپلیکیشن برای چند حساب کاربری قابلیتی با نام «Parallel Apps» در نظر گرفته است.

وان پلاس ۵ تی / Oneplus 5t

در پایان این بخش باید گفت با وجود کوتاهی وان‌پلاس در استفاده از جدیدترین نسخه‌ی اندروید در پرچمدارش، تجربه‌ی اندروید در وان‌پلاس ۵تی بسیار لذت‌بخش است. در طول استفاده از این گوشی مشکل خاصی از نظر سازگاری با نسبت تصویر ۲ به ۱ مشاهده نکردیم و اپلکیشن‌ها به‌خوبی با چنین نمایشگری سازگار بودند. یادآور می‌شویم که وان‌پلاس زمان انتشار نسخه‌ی پنجم OxygenOS و اندروید اوریو برای وان‌پلاس ۵ تی را اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرده است.

سیستم احراز هویت

چینی‌ها با کاهش ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر وان‌پلاس ۵‌تی، حسگر اثر انگشت این گوشی را به پشت آن انتقال داده‌اند. وان‌پلاس محل بسیار مناسبی را برای این حسگر انتخاب کرده است؛ به‌طوری که دسترسی به آن به‌سادگی هرچه‌ تمام‌تر صورت می‌گیرد و نیازی به جابه‌جایی مکرر انگشت برای یافتن محل حسگر نیست.

روند ثبت اثر انگشت بسیار ساده است و با چند بار جابه‌جا کردن انگشت، حسگر داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کند؛ وان‌پلاس امکان ثبت اثر پنج انگشت را فراهم کرده است؛ بنابراین در صورت نیاز می‌توان اثر انگشت کاربر دیگری را در گوشی ثبت کرد.

حسگر اثر انگشت وان‌پلاس ۵‌تی عملکرد فوق‌العاده سریعی دارد؛ به‌طوری که در کسری از ثانیه هویت کاربر را شناسایی می‌کند. عملکرد این حسگر به‌اندازه‌ای سریع‌ است که حین استفاده از آن، کاربر صفحه‌ی لاک‌اسکرین را نیز مشاهده نمی‌کند و به‌صورت مستقیم وارد صفحه‌ی هوم می‌شود.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

وان‌پلاس ۵‌تی از قابلیت تشخیص چهره نیز بهره می‌برد که طبق اعلام چینی‌ها، عملکرد آن مبتنی بر بررسی ۱۰۰ ویژگی چهره‌ی کاربر از طریق دوربین جلوی گوشی است؛ بنابراین نمی‌توان امنیت آن را با فیس آی‌دی آیفون ۱۰ مقایسه کرد؛ چرا که این سیستم با پرتاب ۳۰ هزار پرتو مادون قرمز روی چهره‌ی کاربر، وی را شناسایی می‌کند.

سیستم تشخیص چهره‌ی وان‌پلاس ۵‌تی به‌طرز شگفت‌انگیزی سریع‌ است؛ به‌طوری که با گرفتن گوشی مقابل صورت و فشردن کلید پاور، بلافاصله‌، قفل گوشی باز شده و کاربر وارد صفحه‌ی هوم می‌شود. ما عملکرد این سیستم را زیر نور آفتاب، روشنایی اتاق یا تاریکی مطلق و در حالت‌های مختلفی مانند استفاده از عینک طبی، کلاه و عینک آفتابی مورد ارزیابی قرار دادیم.

وان‌پلاس ۵‌تی در شرایط نوری مناسب بدون مکث، چهره‌ی کاربر را شناسایی می‌کند؛ اما در تاریکی مطلق، عملکرد سیستم چنددهم ثانیه کندتر می‌شود؛ چرا که برای روشن‌کردن چهره‌ی کاربر، در ابتدا، صفحه‌نمایش گوشی روشن می‌شود. وان‌پلاس ۵‌تی در حالت استفاده از عینک طبی و کلاه، چهره‌ی ما را به‌خوبی شناسایی کرد؛ اما هنگام استفاده از عینک آفتابی، در شناسایی چهره‌ی کاربر، ناموفق بود.

در حالت کلی، سیستم‌های احراز هویت مبتنی بر تشخیص چهره‌ به خصوص نمونه‌ی به کار رفته در پرچمدار اخیر وان‌پلاس، در ابتدای راه قرار دارند و نمی‌توان چندان بر صحت عملکرد آن‌ها اتکا داشت؛ اما خوشبختانه، وان‌پلاس مانند اپل شهامت حذف حسگر اثر انگشت را نداشته است و می‌توان از این سیستم قدیمی و در عین‌حال، کارآمد استفاده کرد.

دوربین

‌وان‌پلاس ۵ تی همچون بسیاری از گوشی‌های هوشمندی که این روزها معرفی شده و راهی بازار می‌شوند، از وجود یک ماژول دوربین دوگانه در پنل پشتی بهره می‌برد. پس از وان‌پلاس ۵، نسل جدید گوشی‌هوشمند وان‌پلاس را باید به عنوان دومین گوشی‌هوشمندی از این کمپانی چینی بدانیم که از وجود دوربین دوگانه بهره می‌برد. به نوعی می‌توان دوربین وان‌پلاس ۵ تی را با وجود برتری در سایر حوزه‌ها به عنوان پاشنه‌ی آشیلی برای آن در نظر گرفت، هرچند آزمایش‌های انجام شده نشان داد که این دوربین آنچنان که تصور می‌کردیم بد نیست. اگرچه نمی‌توان دوربین وان‌پلاس ۵ تی را به خوبی گوشی‌های هوشمندی نظیر پیکسل ۲ گوگل یا آیفون ۱۰ برشمرد، اما عملکرد آن راضی کننده است. دوربین دوگانه‌ی وان پلاس ۵ تی از دو سنسور ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسلی تشکیل شده است. با توجه به اینکه سایز هر دو سنسور ۱/۲.۸ اینچ است،  از این‌رو اندازه‌ی هر پیکسل در سنسور ۱۶ مگاپیکسلی ۱.۱۲ میکرومتر و اندازه‌ی هر پیکسل در سنسور ۲۰ مگاپیکسلی یک میکرومتر است. لنز مورد استفاده برای هر دو سنسور نیز یکسان است، بطوریکه هر دو لنز ۲۷ میلی‌متری بوده و از وجود دیافراگم f/۱.۷ بهره می‌برد. لنز تعبیه شده روی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی از وجود لرزش‌گیر دیجیتال بهره می‌برد و از این‌رو خبری از لرزش‌گیر اپتیکال در هیچ یک از دو دوربین نیست.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

مشخص نیست که چرا وان‌پلاس از یک لنز مشابه برای هر دو سنسور پشتی که از رزولوشن ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسل بهره می‌برند، استفاده کرده است. هواوی نیز همچون وان‌پلاس از زمان عرضه‌ی میت ۹ به بعد در سایر پرچمداران خود از وجود دو لنز مشابه در دوربین دوگانه بهره می‌برد، حال آنکه در گوشی‌های هواوی که با فناوری لایکا توسعه یافته‌اند، یکی از سنسور‌ها سیاه و سفید بوده و دیگری رنگی است. علت انتخاب سنسور سیاه و سفید در گوشی‌های هواوی به علت افزایش ثبت جزئیات در ترکیب تصویر ثبت شده با استفاده از دو سنسور است، حال آنکه در وان‌پلاس ۵ تی شاهد استفاده از دو سنسور رنگی با رزولوشن‌های متفاوت هستیم.

دوربینی خوب اما نه در حد و اندازه‌ی پرچمداران ۲۰۱۷ دنیای موبایل

براساس اطلاعات ارائه شده توسط وان‌پلاس، دوربین دوم مجهز به سنسور ۲۰ مگاپیکسلی زمانی وارد مدار می‌شود که میزان نور محیط کمتر از ۱۰ لوکس باشد. در این حالت دوربین بصورت خودکار سنسور دوم را مورد استفاده قرار داده و با ترکیب اطلاعات هر چهار پیکسل در یک پیکسل، سعی دارد تا نویز تصویر را کاهش دهد. نتیجه‌ی این کار ایجاد تصاویری ۵ مگاپیکسلی است. مشخص نیست که چرا وان‌پلاس از ترکیب اطلاعات به دست آمده از دو سنسور برای بهبود عکس‌های ثبت شده استفاده نکرده است. هرچند فناوری مورد استفاده توسط وان‌پلاس خلاقانه به نظر می‌رسد، اما باید به این نکته اشاره کنیم که در عمل این فناوری خروجی چندان خوبی نداشته و تصاویر آنچنان که باید در محیط‌های کم نور و مخصوص شب هنگام خوب نیستند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که کمک به ثبت تصاویر بهتر در محیط‌های کم تور یا شب هنگام تنها وظیفه‌ی دوربین‌ دوم نیست، چراکه دوربین دوم برای ثبت تصاویر پرتره نیز که این روزها به ترندی در بین گوشی‌های هوشمند تبدیل شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصاویر پرتره ثبت شده با استفاده از وان‌پلاس ۵ تی قابل قبول است. از جمله‌ی نکات مثبتی که عملکرد دوربین وان‌پلاس ۵ تی را در ثبت تصاویر پرتره قابل قبول می‌کند، مرزبندی خوب و نامحسوس سوژه با پس زمینه‌ی تار شده است که تصویر را بصورت مصنوعی نمایش نمی‌دهد. عملکرد دوربین وان‌پلاس ۵ تی در محیط‌های پرنور خوب بوده و تقریبا جزئیات به خوبی ثبت می‌شود، حال آنکه رنگ‌ها نیز به خوبی توسط وان‌پلاس ثبت می‌شوند. 

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

از دیگر ویژگی‌های دوربین باید به فوکوس سیستم فوکوس تشخیص فاز در کنار ویژگی‌های دیگری نظیر فلش دو گانه‌ی ال‌ای‌دی، قابلیت ثبت تصاویر پانورما و همچنین پشتیبانی از HDR اشاره کرد. وان‌پلاس ۵ تی قادر است تا به ترتیب ویدیوها با رزولوشن ۲۱۶۰، ۱۰۸۰، ۷۲۰ پیکسلی را با نرخ ۳۰، ۳۰/۶۰ و ۳۰/۱۲۰ فریم در هر ثانیه ثبت کند.

دوربین سلفی وان‌پلاس ۵ تی نیز از یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد که دقیقا مشابه سنسور مورد استفاده در دوربین پشتی است با این تفاوت که وان‌پلاس از وجود یک لنز ۲۰ میلی‌متری در آن استفاده کرده است. دیافراگم لنز مورد استفاده f/۲.۰ بوده و از ویژگی‌هایی نظیر لرزش‌گیر دیجیتال در کنار پشتیبانی از HDR و ثبت ویدیوهای فول اچ‌دی نیز پشتیبانی می‌کند.

هر چند دوربین سلفی وان‌پلاس ۵ تی از وجود قابلیتی نظیر لرزش گیر اپتیکال یا فوکوس خودکار بی‌بهره است، اما دوربین سلفی این گوشی می‌تواند به خوبی تصاویر سلفی را با جزئیات بالا ثبت کند.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که عملکرد دوربین وان‌پلاس ۵ تی با توجه به وضعیت دوربین گوشی‌های پیشین وان‌پلاس بهبود یافته و به بدی آنچه که ما در زومیت تصور می‌کردیم، نبود. هرچند وان‌پلاس ۵ تی را نمی‌توان با بهترین دوربین‌های تعبیه شده روی گوشی‌های هوشمند مقایسه کرد، اما می‌توان ادعا کرد که دوربین این گوشی بسیار بهتر از نسل‌های پیشین شده است.

نمونه عکس دوربین وان‌پلاس 5T

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

بازده و عملکرد

بی‌شک یکی از بخش‌هایی که می‌توان وان‌پلاس ۵‌تی را ستاره‌ی بی‌چون‌وچرای دنیای گوشی‌های اندرویدی دانست، بازدهی و عملکرد است. چینی‌ها هیچ مصالحه‌ای را در زمینه‌ی مشخصات فنی و سخت‌افزاری وان‌پلاس 5T صورت نداده‌اند و این گوشی را به یکی از قدرتمندترین پردازنده‌‌های حال حاضر دنیای موبایل مجهز کرده‌اند. پرچم‌دار جدید وان‌پلاس در دو نسخه‌ی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی با حافظه‌ی رم ۶ یا ۸ گیگابایتی از نوع LPDDR4x روانه‌ی بازار شده است و قلب تپنده‌ی این گوشی، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ است که وظایف پردازشی آن را برعهده دارد. نسخه‌ای از OnePlus 5T که برای بررسی در اختیار زومیت قرار دارد، از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی بهره می‌برد.

اسنپدراگون ۸۳۵ نخستین تراشه‌ی ۱۰ نانومتری کوالکام است که توسط سامسونگ و با فرایند ۱۰ نانومتری LPE FinFET تولید می‌شود. این تراشه‌ی هشت هسته‌ای و ۶۴ بیتی که در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۵ و به‌عنوان جانشینی برای تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ معرفی شد، طبق ادعای کوالکام، نسبت به گذشته ۳۵ درصد کوچک‌تر شده است و ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

مشخصات تراشه‌‌ی وان‌پلاس 5T با سایر تراشه‌های بالارده

مشخصات / تراشه

اسنپدراگون ۸۳۵

اسنپدراگون ۸۲۱

اکسینوس ۸۸۹۵

اکسینسوس ۸۸۹۰

سی‌پی‌یو

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Kryo با فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی پردازشی Kryo با فرکانس ۱.۵۹۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M1 با فرکانس ۲.۳ و ۲.۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

Adreno 530

۶۲۴ مگاهرتز

Mali G71MP20

Mali T880MP12

۶۵۰ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4X

LPDDR4

LPDDR4X

LPDDR4

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.0

مودم

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat13

Up: LTE Cat12

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat12

Up: LTE Cat13

ISP

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

۲۸ مگاپیکسل تکی

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین عقب: ۲۴ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۱۳ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET

۱۴ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET

۱۴ نانومتری FinFET

هسته‌‌های پردازشی اسنپدراگون ۸۳۵ از ریزمعماری اختصاصی کوالکام موسوم به Kryo 280 بهره می‌برند که با استفاده از مجموعه‌ی دستورالعمل معماری (ISA) آرم ARMv8-A توسعه‌ داده شده‌اند و در قالب یک کلاستر ۴ هسته‌ای قدرتمند (ARM Cortex A73 سفارشی‌سازی‌ شده) با فرکانس کاری ۲.۴۵ گیگاهرتز و یک کلاستر ۴ هسته‌ای کم‌مصرف (ARM Cortex A53) با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را تشکیل می‌دهند.

واحد پردازش گرافیکی این تراشه، نمونه‌ی ۷۱۰ مگاهرتزی آدرنو ۵۴۰ است که توسط کوالکام و برمبنای معماری بهینه‌شده‌ی آدرنو ۵۳۰ توسعه داده می‌شود و به لطف فرایند تولید ۱۰ نانومتری خود، نسبت به گذشته پایداری حرارتی بیشتری دارد. این GPU توان محاسباتی ۵۶۷ گیگافلاپس ارائه می‌دهد، ۲۵۶ واحد محاسبه و منطق (ALU) در آن گنجانده شده است و از کتابخانه‌‌‌های OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 2.0 ،DirectX 12 و Vulkan‌ پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای کوالکام، این GPU نسبت به گذشته ۲۵ درصد سریع‌تر در رندر گرافیکی عمل می‌کند و ۶۰ برابر رنگ‌های بیشتری را به نمایش می‌گذارد.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

کوالکام مودم LTE اختصاصی خود موسوم به Snapdragon X16 را برای اسنپدراگون ۸۳۵ در نظر گرفته است که توانایی دستیابی به‌سرعت‌‌های Downlink بالغ بر یک گیگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 16) و Uplink معادل ۱۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 13) را به کاربر می‌دهد؛ یعنی ۱۰ برابر سریع‌تر از مقداری که می‌شد با مودم‌های 4G LTE نسل اول تجربه کرد. علاوه‌بر این، به‌ لطف پشتیبانی از استاندارد چند‌ گیگابیتی 802.11ad و وای‌فای چند ورودی چند خروجی چندکاربره (MU-MIMO)، مودم X16 تجربه‌ی دسترسی به اینترنت بی‌سیم با سرعت‌های بسیار بالا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اسنپدراگون ۸۳۵ برای سنجش، فیلتر‌ کردن یا فشرده‌سازی سیگنال‌های آنالوگ و ممتد از پردازش‌گر سیگنال دیجیتال (DSP) کوالکام با ریزمعماری Hexagon 682 استفاده می‌کند که با هدف بهبود عملکرد و طول‌عمر باتری طراحی شده و به‌منظور بهینه‌سازه بهره‌وری، هاب سنسور All-Ways Aware کوالکام و هسته‌ی Hexagon Vector eXtensions نیز در داخل آن گنجانده شده است.

اسنپدراگون ۸۳۵ را می‌توان یکی از نخستین تراشه‌هایی دانست که از کنترلر حافظه‌ی LPDDR4x با پهنای باس دو کاناله‌ی ۳۲ بیتی، پهنای باند ۲۹.۸ گیگابیت‌ بر ثانیه‌ای و فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و با رابط فلش دو کاناله‌ی UFS 2.1 برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی سازگار است؛ وان‌پلاس ۵‌تی با حافظه‌های ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایتی از نوع UFS 2.1 بهره می‌برد، باید خاطرنشان کنیم دستگاهی که برای بررسی در اختیار زومیت قرار دارد، نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی پرچم‌دار جدید وان‌پلاس است که از حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی با مدل KLUDG4U1EA-B0C1 ساخت شرکت سامسونگ استفاده می‌کند. در ادامه می‌توانید عملکرد حافظه‌ی وان‌پلاس ۵‌تی را مشاهده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

وان‌پلاس ۵‌تی

۷۵۰.۲۸ مگابایت‌برثانیه

۲۰۵.۴۱ مگابایت‌برثانیه

۱۳۶.۶ مگابایت‌برثانیه

۱۹.۴۸ مگابایت‌برثانیه

آنر ۹

۲۸۱.۷۲ مگابایت‌برثانیه

۹۷.۷۱ مگابایت‌برثانیه

۲۸.۳۸ مگابایت‌برثانیه

۱۳.۸۵ مگابایت‌برثانیه

هواوی میت ۱۰ پرو

۸۳۵.۰۶ مگابایت‌برثانیه

۲۲۰.۹۶ مگابایت‌برثانیه

۱۷۵.۷۴ مگابایت‌برثانیه

۱۷۲.۶۲ مگابایت‌بر‌ثانیه

نوکیا ۸

۶۸۹.۱۷ مگابایت‌برثانیه

۲۰۴.۳۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۶.۷۲ مگابایت‌برثانیه

۱۴.۳۴ مگابایت‌برثانیه

هواوی میت ۱۰

۸۲۴.۰۵ مگابایت‌برثانیه

۲۰۶.۱۳ مگابایت‌برثانیه

۱۷۷.۴۷ مگابایت‌برثانیه

۱۵۷.۶۱ مگابایت‌برثانیه

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۶.۴۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۷.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸۱ مگابایت‌ بر ثانیه

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۸.۳۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۷۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۱.۱ مگابایت‌ بر ثانیه

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۶۲.۴۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۰.۹۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۶۵.۶۳ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۳.۹۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۳.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۲ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۷۹.۱۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۲.۹۴ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

کوالکام برای تراشه‌ی بالارده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) و ۱۴ بیتی اختصاصی خود موسوم به Spectra 180 را در نظر گرفته است که از ثبت تصاویری با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل، لگ شاتر صفر، زوم نرم و فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و رنگ‌های طبیعی و کیفیت تصاویر بالایی به ارمغان می‌آورد. تراشه‌ی بالارده‌ی کوالکام به لطف پلتفرم امنیتی Qualcomm Haven قابلیت احراز هویت کاربر و دستگاه را به ارمغان می‌آورد. این پلتفرم از سیستم‌های امنیتی مبتنی بر شاخصه‌های بایومتریک، مانند اثر انگشت، صدا، عنبیه‌ و تشخیص چهره به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

وان‌پلاس 5T؛ هیولای قدرتمند دنیای گوشی‌های هوشمند 

زومیت برای ارزیابی عملکرد سخت‌افزار گوشی‌ها، در کنار اجرای بازی‌های گرافیکی و تحت‌فشار قراردادن گوشی، بنچمارک‌های مختلفی را روی آن اجرا می‌کند. بنچمارک انتوتو تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، حافظه‌ی رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیر قابل لمس، بر اساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند. از بنچمارک Vellamo که توسط شرکت کوالکام توسعه داده شده است، آزمون‌های Browser و Metal روی گوشی اجرا می‌شوند که به‌ ترتیب، عملکرد مرورگر وب و CPU را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. در نهایت بنچمارک CF-Bench را داریم که عمدتا عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و حافظه را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

در ادامه می‌توانید نتایج حاصل از اجرای آزمون‌های یادشده روی گوشی وان‌پلاس ۵‌تی را مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

CF Bench

v1.3

OnePlus 5T

--

176787

40430

6861

6032

2021

6204

37FPS

41FPS

23FPS

25FPS

60FPS

115FPS

67566

Honor 9

--

145954

28920

6134

5456

1961

6340

20FPS

19FPS

13FPS

11FPS

52FPS

56FPS

63074

Huawei Mate 10 Pro

--

175769

30962

6913

6941

1983

6499

29FPS

30FPS

21FPS

21FPS

60FPS

127FPS

Nokia 8

--

170074

40393

6744

6224

1913

6515

18FPS

39FPS

12FPS

23FPS

56FPS

106FPS

71926

iPhone X

--

203245

63694

--

4222

9371

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

--

Huawei Mate 10

--

176022

35995

6740

7006

1859

6437

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

4825281

iPhone 8

--

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

--

iPhone 8 Plus

--

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

--

Xperia XZ1

--

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

68111

LG V30

--

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

65698

Galaxy Note 8

--

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

58788

iPad Pro 10.5

--

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

OnePlus 5

--

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

68851

Sony Xperia XZ Premium

--

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

65027

HTC U11

--

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

68303

Samsung Galaxy S8+

--

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

58165

LG G6

--

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

34373

Samsung Galaxy S8

--

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

54718

HTC U Ultra

--

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

67896

Huawei P10

--

120852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

55,639

Xiaomi Mi Mix

--

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

69034

Google Pixel XL

--

138423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

68021

Huawei Mate 9

--

122178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

59,427

Moto Z

--

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

65879

Xiaomi Mi5s

--

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

64359

Xperia XZ

--

124589

24569

64589

Apple iPhone 7

--

168242

Galaxy Note 7

--

132586

23989

63989

OnePlus 3

--

141895

27546

66587

Galaxy S7 edge

--

127589

24046

65489

ورای نتایج قابل توجه وان‌پلاس ۵‌تی در بنچمارک‌ها، عملکرد این گوشی در دنیای واقعی نیز بسیار بی‌نظیر است؛ به‌طوری که کم‌تر گوشی‌های هوشمندی را (به‌خصوص در دنیای اندروید) می‌توان یافت که عملکردی نزدیک به وان‌پلاس 5T داشته باشد. اجرای تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در این گوشی به‌سرعت و به‌نرمی هرچه تمام‌تر انجام می‌شود. ما برای به چالش کشیدن محصول جدید چینی‌ها، بازی‌های بسیار گرافیکی و سنگینی نظیر Revolution و No Limits را روی آن اجرا کردیم و از نتیجه، رضایت کامل داشتیم. بازی‌ها با جزئیات بسیار بالایی اجرا می‌شدند و به‌ندرت افت فریم را در آن‌ها تجربه می‌کردیم. وان‌پلاس ۵‌تی به‌لطف حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی خود، در زمینه‌ی مالتی‌تسکینگ نیز بی‌رقیب بود؛ به‌گونه‌ای که حتی با اجرای چندین اپلیکیشن و بازی سنگین، جابه‌جایی بین آن‌ها به‌سرعت صورت می‌گرفت و تقریبا هیچ‌گاه شاهد اجرای مجدد اپلیکیشن‌ها یا بازی‌ها نبودیم. 

باتری

با وجود بهره‌گیری وان‌پلاس ۵‌تی از نمایشگری بزرگ‌تر، وظیفه‌ی تامین انرژی مورد آن همانند وان‌پلاس ۵، به یک باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی سپرده شده است؛ در حالی که برخی از رقبای این گوشی، نظیر گلکسی اس ۸ پلاس و میت ۱۰ پرو از باتری‌های حجیم‌تری بهره می‌برند. اگر تصور می‌کنید که باتری کوچک‌تر وان‌پلاس ۵‌تی در نهایت به پاشنه‌ی آشیل این گوشی بدل شده و به‌لحاظ شارژدهی، نتایج ناامید‌کننده‌ای را برای آن رقم خواهد زد، باید بگوییم در اشتباه هستید؛ چرا که وان‌پلاس ۵‌تی در این زمینه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

برای آنکه عملکرد باتری OnePlus 5T را ارزیابی کنیم، آزمون‌های متداول زومیت را روی این گوشی اجرا کردیم. زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن اچ‌دی، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه پخش می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدیو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

OnePlus 5T

FHD+ / "6.01

3300

17:13

10:09

140.3min

2075Frame

8:34

Honor 9

1080p / "5.15

3200

11:06

11:28

158.3min

1024Frame

6:37

Huawei Mate 10 Pro

FHD+ / "6.0

4000

16:40

15:21

226.2min

848.2Frame

8:36

Nokia 8

QHD / "5.3

3090

10:55

10:29

196.8min

1042Frame

8:13

iPhone X

1125p / "5.8

2716

14:40

11:10

242.2min

1561Frame

--

Huawei Mate 10

1080p / "5.9

4000

13:16

12:17

TBA

TBA

9:40

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

8:10

122min

3995Frame

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

11:30

171min

2051Frame

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

وان‌پلاس ۵‌تی به‌لطف بهره‌گیری از نمایشگر AMOLED‌ با رزولوشن معقول +FHD و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری اِعمال‌شده توسط مهندسان وان‌پلاس در سیستم‌عامل این گوشی هوشمند، عملکرد آن به‌لحاظ شارژدهی نیز با وجود استفاده از باتری کوچک‌تر، مثال‌زدنی و قابل توجه است. وان‌پلاس ۵‌تی در تست پخش ممتد ویدیو، موفق به ثبت زمان ۱۷ ساعت ۱۳ دقیقه شد که یکی از بهترین نتایجی است که تاکنون در بررسی محصولات به‌دست آورده‌ایم.

در استفاده‌ی ما از OnePlus 5T که شامل اتصال مداوم به شبکه وای‌فای، استریم موسیقی، وب‌گردی، پخش فیلم و استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی همچون تلگرام می‌شد، باتری این گوشی معمولا با یک‌بار شارژ کامل، ۱.۵ تا ۲ روز نیز دوام می‌آورد که عملکردی قابل توجه برای یک پرچم‌دار در سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. اما در این بین، نکته‌ی قابل توجه، عملکرد خارق‌العاده‌ی فناوری شارژ سریع انحصاری وان‌پلاس، موسوم به Dash است. به‌لطف شارژر ارائه‌شده همراه با وان‌پلاس 5T، باتری این گوشی ظرف مدت تنها ۵۵ دقیقه به‌صورت کامل شارژ می‌شود و ظرف مدت ۳۰ دقیقه، میزان شارژ آن از صفر به ۶۵ درصد می‌رسد؛ آماری که در حال حاضر بین پرچم‌داران بی‌رقیب است.

جمع‌بندی

وان‌پلاس ۵‌تی، دوست‌داشتنی‌ترین پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ است؛ پرچم‌داری که زرق و برق محصولات هزار دلاری اپل، قابلیت‌‌های رنگارنگ محصولات سامسونگ یا هوش مصنوعی محصولات هواوی را ندارد، اما بهتر از تمام آن‌ها می‌تواند نقش «گوشی هوشمند» را برای کاربر ایفا کند. وان‌پلاس «شهامت» کافی را برای حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، حذف حسگر اثر انگشت و تغییر زبان طراحی برای اضافه‌‌کردن قابلیت نه‌چندان کاربردی شارژ بی‌سیم را نداشته؛ اما محصولی خوش‌ساخت، یکپارچه و فلزی را با نصف قیمت روانه‌ی بازار کرده که در دست گرفتن آن تجربه‌ی گم‌شده‌ی لذت کار با گوشی‌های هوشمند دوست داشتنی را به کاربر القا می‌کند.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

وان‌پلاس ۵ یک گوشی هوشمند دوست داشتنی با یک دوربین نسبتا خوب است، اما سایر ویژگی‌های این دوربین به اندازه‌ای راضی کننده است که می‌توان از عملکرد ضعیف دوربین آن در برخی شرایط که سایر پرچمداران شاهکار خلق می‌کنند، چشم پوشی کرد. در وان‌پلاس ۵ تی شاهد خلاقیت آنچنانی یا یک ویژگی خلاقانه اما کم کاربرد نیستیم. وان‌پلاس ۵ تی شبیه به تیمی متشکل از بازیکنان بازنشسته، اما افسانه‌ای فوتبال است که گرد هم جمع شده و یک محصول دوست داشتنی را ایجاد کرده است.

نکات مثبت

  • قیمت مقرون به صرفه
  • سریع‌ترین فناوری شارژ موجود
  • بدنه‌ی فلزی خوش‌ساخت و طراحی بدون حاشیه
  • نمایشگر AMOLED بسیار باکیفیت
  • عملکرد فوق‌العاده‌ سریع گوشی
  • شارژدهی عالی

نکات منفی

  • دوربین پایین‌تر از استاندارد پرچم‌داران
  • عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • برآمدگی دوربین
  • عرضه با اندروید ۷.۱.۱
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات