بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی

یک‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 32 دقیقه
بررسی گوشی اکسپریا ایکس‌زد وان سونی، پرچم‌دار جدید سونی که با بدنه‌ی فلزی، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ و اندروید ۸.۰ اوریو در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ معرفی شد.
تبلیغات

بازار پرچم‌داران به دلیل حضور فعال شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ و ورود قدرتمند چینی‌ها به آن، بی‌رحم‌تر از گذشته شده است. سونی، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و دیگر شرکت‌های باسابقه در دنیای گوشی‌های هوشمند برای بقا در چنین بازاری باید مراقب تصمیم‌های کوچک و بزرگ خود باشند. عملکرد سونی در بازار گوشی‌های هوشمند به‌عنوان یکی از قطب‌های دنیای تکنولوژی، در سال‌های اخیر با مشکلاتی همراه بوده است؛ به‌طوری که طرفداران این برند باسابقه، در انتظار یک گوشی تمام‌عیار از سوی آن هستند.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

سونی در جریان نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ پرچم‌دار جدید خود و نسخه‌ی کامپکت آن را معرفی کرد. اکسپریا ایکس زد وان با نمایشگر ۵.۲ اینچی پرچم‌دار اصلی این شرکت به شمار می‌رود، بااین‌حال سونی به فکر علاقه‌مندان گوشی‌های سایز کوچک نیز بوده است؛ نسخه‌ی کامپکت اکسپریا ایکس زد وان علاوه بر نمایشگر کوچک‌تر در جنس بدنه نیز تفاوت‌هایی با نسخه‌ی معمولی دارد. سونی در طراحی‌ گوشی‌های جدید خود بیش از هر شرکت دیگری به المان‌های سنتی بازار وفادار مانده است. این کار شاید برای علاقه‌مندان به این برند رضایت‌بخش باشد؛ اما بازار در سال‌های اخیر، نوآوری در این بخش را برگ برنده در جذب مشتری می‌داند.

مشخصات سخت‌افزاری ایکس زد وان دست‌ کمی از رقبا ندارد و سونی همانند بسیاری از رقبا دو گوشی جدیدش را با پرچم‌دار تراشه‌های کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ روانه بازار می‌‌کند. اما تمام نیاز یک پرچم‌دار برای موفقیت در بازار متنوع این روزها، یک سخت‌افزار قوی نیست؛ بلکه ویژگی‌های وسوسه‌کننده‌‌ای است که با نگاه به دیگر بازیگران بازار نتوان نمونه‌ی مشابهی با آن یافت. فیلم‌برداری صحنه آهسته تلاش خوبی از سوی این غول ژاپنی بود؛ اما آیا چنین قابلیتی برای رقابت با پرچم‌داران کره‌ای و آیفون‌های اپل کافی است؟

بررسی ویدیویی اکسپریا ایکس زد وان

گوشی هوشمند Xperia XZ1 توسط دفتر سونی در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

مشخصات فنی اکسپریا ایکس‌زد وان در برابر نسل گذشته

مشخصات / گوشی

اکسپریا XZ1

اکسپریا XZs

نمایشگر

۵.۲ اینچ، رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ (۴۲۴ پیکسل بر اینچ)

۵.۲ اینچ، رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ (۴۲۴ پیکسل بر اینچ)

پردازنده

کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵

کوالکام اسنپدراگون ۸۲۰

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۶۴ گیگابایت

۳۲/۶۴ گیگابایت

حافظه‌ی رم

۴ گیگابایت

۴ گیگابایت

سیستم‌عامل

اندروید ۸ اوریو

اندروید ۷.۱ نوقا

دوربین اصلی

۱۹ مگاپیکسل، حسگر ۱/۲.۳ اینچی Exmor RS، تشخیص فازی، فوکوس لیزری، فیلم‌برداری صحنه آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه، فیلم‌برداری 4K

۱۹ مگاپیکسل، حسگر ۱/۲.۳ اینچی Exmor RS، تشخیص فازی، فوکوس لیزری، فیلم‌برداری صحنه آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه، فیلم‌برداری 4K

دوربین سلفی

۱۳ مگاپیکسل، f/2.0 و لنز ۲۲ میلی‌متری، حسگر ۱/۳ اینچی

۱۳ مگاپیکسل، f/2.0 و لنز ۲۲ میلی‌متری

سیم‌کارت

تک سیم‌کارت (نانوسیم) 

دو سیم‌کارت (نانو سیم)

باتری

۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت

ابعاد

۷.۴×۷۳.۴×۱۴۸ میلی‌‌متر

۸.۱×۷۲×۱۴۶ میلی‌متر

وزن

۱۵۵ گرم

۱۶۱ گرم

حسگر

اثرانگشت، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، مجاورت، فشارسنج، نورسنج

اثرانگشت، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، مجاورت، فشارسنج، نورسنج

قیمت

۶۹۹ دلار

۶۹۹ دلار

طراحی

پرچم‌دار به بیان ساده باید بهترین نمونه از محصولات یک کمپانی در بازار باشد؛ بهترین بودن تنها به اعداد و ارقام خلاصه نمی‌شود و نیازمند آینده‌نگری و توجه به خواست عمومی بازار است. در نگاه اول به اکسپریا ایکس زد وان، با همان کالبد همیشگی و زبان طراحی آشنای سونی رو‌به‌رو هستیم. شایعات بسیاری پیش از رونمایی ایکس زد وان مبنی بر تغییر زبان طراحی آن و گرایش به نسبت تصویر و طراحی جدید شنیده می‌شد؛ بااین‌حال آنچه شاهد آن هستیم تنها نمونه‌ای بهبودیافته از گوشی‌های پیشین این شرکت است. حاشیه‌ی قابل‌توجه گوشی در بالا و پایین نمایشگر به هیچ وجه در سال ۲۰۱۷ قابل توجیه نیست؛ آن هم از سوی شرکتی که روزگاری به طرح‌های جذاب و انقلابی شهرت داشت. نمایشگر ایکس زد پریمیوم تنها ۶۸.۶ درصد از پنل جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است؛ این عدد حتی برای مقایسه‌ با میان‌رده‌های جدید هم کافی به‌نظر نمی‌رسد، درحال‌حاضر پرچم‌داران کره‌ای پا را فراتر از ۸۰ درصد نسبت نمایشگر به بدنه گذاشته‌اند.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

خوشبختانه بدنه‌ی گوشی نسبت به ایکس زد پریمیوم حس یکپارچگی بیشتری به ما القا کرد. استفاده از طراحی یکپارچه‌ی بدنه‌ی پشتی و فریم دور گوشی حس یک کالای باکیفیت را القا می‌کند؛ چیزی که ایکس زد پریمیوم به‌عنوان یک گوشی گران‌قیمت در ارائه‌ی آن ناتوان است. البته نباید از دو لبه‌ی بالایی و پایینی گوشی که به یکپارچگی آن و جلوه‌ی بصری گوشی لطمه زده‌اند، چشم‌پوشی کرد. انحنای لبه‌های کناری ایکس زد وان در دست گرفتن آن را ساده‌‌تر کرده است؛ بااین‌حال طراحی تیز گوشه‌ها برای یک استفاده راحت از دستگاه چندان مناسب نیست.

با وجود حاشیه‌ی عریض بخش پایینی گوشی، خبری از کلیدهای ناوبری خازنی در گوشی نیست. استفاده از اسپیکرهای استریو در بالا و پایین پنل جلوی ایکس زد وان را می‌پسندیم؛ ولی استفاده از چنین اسپیکرهایی نباید به طراحی کلی دستگاه و ابعاد آن صدمه بزند. در لبه‌ی پاییی دستگاه تنها شاهد یک درگاه USB نوع C هستیم و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا به بالای گوشی منتقل شده است. خطوط پلاستیکی آنتن ایکس زد وان به‌خوبی در لبه‌های کنار دستگاه جایگذاری شده‌اند.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1
سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1
سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1
سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

سونی یکی از معدود شرکت‌هایی است که از کلید فیزیکی مخصوص شاتر دوربین در گوشی‌های خود استفاده می‌کند، ایکس زد وان نیز از این قضیه مستثنا نیست. در لبه‌ی سمت راست گوشی علاوه بر این کلید، شاهد کلیدهای پاور و تغییر حجم صدا هستیم. کلید پاور ادغام‌شده با حسگر اثر انگشت دقیقا در وسط لبه‌ی سمت راست گوشی قرار گرفته است؛ انتخاب محل کلید پاور در ایکس زد وان اقدام هوشمندانه‌ای است؛ به‌طوری که استفاده از آن باتوجه‌به ابعاد دستگاه مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ در استفاده‌ی روزمره‌ی ما باتوجه‌به فرورفتگی اطراف این کلید، مشکلی از نظر پیدا کردن محل آن مشاهده نشد. در لبه‌ی سمت چپ نیز شیار افزایش حافظه‌ی خارجی در نظر گرفته شده است که بسته به تک‌سیم‌کارته یا دو سیم‌کارته‌ بودن گوشی، از جایگاه اختصاصی یا جایگاه سیم‌کارت دوم برای این کار استفاده می‌شود؛ برای بازکردن این درگاه نیازی به پین مخصوص نیست و می‌توان آن را بدون هیچ وسیله‌ای باز کرد. متأسفانه تجربه‌ی خوب و سادگی استفاده از شیار سیم‌کارت با راه‌اندازی دوباره گوشی و خاموش شدن آن از بین می‌رود.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، سونی از گوریلا گلس ۵ برای محافظت از جلوی گوشی استفاده کرده است، البته خبری از شیشه‌ی ۲.۵ بعدی در ایکس زد وان نیست؛ بااین‌حال بخش شیشه‌‌ای با ظرافت خاصی به فریم فلزی دستگاه متصل شده است. سونی یکی از اولین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ مقاوم در برابر آب است؛ از این رو مشاهده‌ی گواهی IP68 در لیست مشخصات فنی ایکس زد وان چندان عجیب نیست. علاوه بر ابعاد زیاد دستگاه نسبت به گوشی‌های رقیب، وزن بالای دستگاه برای یک گوشی ۵.۲ اینچی کاملا حس می‌شود؛ ایکس زد وان ۱۵۵ گرم وزن دارد. برای مقایسه کافی است به محصول جدید ۶ اینچی و ۱۵۸ گرمی ال‌جی یعنی وی ۳۰ نگاهی بیندازیم.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

همان‌طور که گفته شد، سونی از حسگر اثر انگشت ادغام‌شده با کلید پاور استفاده کرده است. مطابق انتظار این حسگر همانند پرچم‌دار پیشین سونی یعنی ایکس زد پریمیوم عملکرد بی‌نقصی دارد؛ محل حسگر نیز برای استفاده از دست راست و چپ کاملا مناسب است و در هر دو صورت، یک انگشت مناسب برای قرارگیری روی حسگر وجود خواهد داشت. دلیل اینکه سونی از حسگر لمسی و تک مرحله‌ای مانند دیگر پرچم‌داران امسال استفاده نکرده، محل خاص حسگر آن است. وقتی کاربر گوشی را با یک دست می‌گیرد، شست دست راست دقیقا روی حسگر قرار خواهد گرفت؛ از این‌رو برای جلوگیری از لمس‌های بی‌مورد باید برای استفاده از حسگر ابتدا کلید پاور را یک‌ بار فشار دهید.

اگر از باقی ماندن اثر انگشت روی بدنه چشم‌پوشی کنیم، ایکس زد وان در نگاه اول یک گوشی باکیفیت و زیبا به‌نظر خواهد رسید؛ با این وجود سونی همچنان در بخش طراحی گوشی‌هایش به زبان طراحی قدیمی خود دل‌ بسته و تغییرات بزرگی در آن ایجاد نکرده است. اگر از علاقه‌مندان به زبان طراحی سونی هستید، ایکس زد وان با برطرف کردن برخی نواقص گوشی‌های گذشته شما را راضی خواهد کرد در غیر این صورت گوشی‌هایی با طراحی‌های بهینه‌تر و امروزی‌تر برای شما در بازار پرچم‌داران وجود خواهد داشت.

نمایشگر

در بررسی ایکس زد پریمیوم از نمایشگر ضعیف‌تر آن نسبت به رقبا گله کردیم؛ ایکس زد وان با وجود بهبودهایی که از نظر نمایش رنگ مشکی و میزان روشنایی دارد هنوز هم با بهترین‌های بازار فاصله دارد. شاید زمان آن رسیده است تا سونی هم به مانند دیگر شرکت‌ها به نمایشگر‌ اولد کوچ کند. نمایشگر ۵.۲ اینچی استفاده‌شده در ایکس زد وان از همان نسبت تصویر رایج ۱۶:۹ استفاده می‌کند. رزولوشن تمام HD و تراکم ۴۲۴ پیکسل بر اینچ برای یک پرچم‌دار رقمی معمولی به شمار می‌رود. این تراکم پیکسل را می‌توان در میان‌رده‌های سال‌های گذشته نیز به‌وفور یافت. استفاده از نمایشگر QHD را گزینه‌ی بهتری برای ایکس زد وان می‌دانیم؛ زیرا با دقت به نمایشگر و با مشاهده‌ی متون در آن، پیکسل‌ها کمتر خودنمایی می‌کنند؛ پیکسل‌ها و چینش آن‌ها به‌خصوص در زمان سفید بودن زمینه‌ی تصویر در این نمایشگر نمایان هستند.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

استفاده از پنل IPS LCD درکنار فناوری Triluminos باعث شده است رنگ‌ها زنده و باطراوت باشند. پیش از این فناوری مذکور تنها به اپلیکیشن‌های Album و Movies محدود می‌شد؛ اما در ایکس زد وان صفحه‌ی هوم و اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیز توسط این فناوری پشتیبانی می‌شوند. سونی به مانند ایکس زد پرمیوم از موتور X-reality در پرچم‌دار جدید خود استفاده کرده است؛ استفاده از این موتور به ارائه‌ی تصاویر شارپ‌تر در ویدئوها و بهبود شفافیت آن‌ها کمک می‌کند. پشتیبانی از HDR10 با وجود محتوای اندک، به یک الزام در بین پرچم‌داران تبدیل شده است؛ اپل، سامسونگ، ال‌جی و سونی همگی به پشتیبانی از این استاندارد در پرچم‌داران خود روی آورده‌اند. به لطف استاندارد HDR10، رنگ‌ها طبیعی‌تر و کنتراست تصاویر مناسب‌تر خواهد بود و جزئیات به نمایش درآمده نیز بهبود پیدا می‌کند. برای تجربه‌ی این استاندارد نیازمند محتوای انکودشده‌ و سازگار با آن هستید.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

سونی همانند ایکس زد پرمیوم در قسمت تنظیمات نمایشگر ایکس‌ زد وان، بخش «Color gamut and contrast» را برای تغییر گسترده‌ی رنگی و کنتراست تصاویر گنجانده است. این بخش سه گزینه‌ی «Professional Mode» برای ارائه‌‌ی رنگی‌های طبیعی‌تر، «Standard Mode» برای رنگ‌های شاداب‌تر و «Super-vivid Mode» برای نمایش رنگ‌های اشباع دراختیار کاربر می‌گذارد. نکته‌ی عجیب در تنظیمات گوشی‌های پرچم‌دار سونی، فقدان قابلیت فیلتر نور آبی در آن‌ها است؛ در شرایطی که شرکت‌هایی مانند هواوی به‌دنبال توسعه‌ی بهترین‌ فیلترکننده برای نور آبی هستند، فقدان چنین ویژگی ساده‌ای حتی در پایین‌ترین کیفیت آن در ایکس زد وان عجیب است.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

ایکس‌زد وان در تست‌های نمایشگر ما نتایج قابل‌ قبولی ثبت کرد؛ بااین‌حال نتایج چندان شگفت‌انگیز و خاص نیستند. حداکثر روشنایی نمایشگر نسبت به پرچم‌داران گذشته‌ی سونی افزایش یافته است؛ حداکثر روشنایی نمایشگر ایکس زد وان در تست‌های ما ۴۷۳ نیت بود. حداکثر روشنایی در حالت تنظیم دستی نیز ۴۳۲ نیت به دست آمد که هر دو مقدار باتوجه‌به نوع پنل استفاده‌شده رضایت‌بخش هستند. خوشبختانه رنگ مشکی در ایکس‌زد وان به‌خوبی به نمایش درمی‌آید و با یکی از نتایج خوب در بین پنل‌های IPS LCD رو‌به‌رو هستیم. متأسفانه حداقل روشنایی ۵.۲ نیتی نمایشگر ایکس زد وان و فقدان فیلترکننده‌ی نور آبی نقص‌هایی هستند که به تجربه‌ی استفاده از گوشی در محیط‌های کم‌نور لطمه می‌زنند. در آزمایش‌های ما نسبت کنتراست Nativeبه‌دست‌آمده در ۱۰۰ درصد روشنایی نمایشگر برابر با ۴۳۰ بود. 

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

V30

3.71

0

591

0

706

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

اسپیکر

درحالی‌که بسیاری از سازندگان گوشی‌ هوشمند، پرچم‌داران خود را عموما با یک اسپیکر تک‌کاناله یا ترکیب اسپیکری در لبه‌ی پایین فریم گوشی و اسپیکر مکالمه ارائه می‌دهند؛ شرکت ژاپنی سونی جزو معدود تولیدکنندگانی است که محصول خود را با اسپیکرهای استریو روانه‌ی بازار می‌کند که در پنل جلوی گوشی قرار گرفته‌اند و صدا را به‌صورت مستقیم به سمت کاربر پخش می‌کنند. اکسپریا ایکس‌زد وان، پرچم‌دار جدید سونی نیز از این قاعده مستثنا نیست و از اسپیکرهای استریو بهره می‌برد. سونی مدعی است که برای بهبود تجربه‌ی صوتی Xperia XZ1 تمام تلاش خود را به‌ کار گرفته است. اپلیکیشن پیش‌فرض پخش موسیقی این گوشی قابلیت‌های متنوعی مانند +ClearAudio (برای بهینه‌سازی کیفیت صدا بسته به نوع موسیقی در حال پخش) و DSEE HX (برای بازیابی فایل‌های صوتی فشرده‌‌ای مانند MP3 و تبدیل آن به‌ صدای High-Res) ارائه می‌دهد.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

اسپیکرهای ایکس‌زد وان صدای بسیار شفاف، واضح و با نویز پایین تولید می‌کنند؛ اما بلندی صدای این گوشی مانند اکسپریا XZs و اکسپریا XZ Premium در حد متوسطی ارزیابی می‌شود و نمی‌توان از این نظر آن را با محصولاتی چون اچ‌تی‌سی یو ۱۱ مقایسه کرد. اما وضعیت در شرایطی که هدفونی به Xperia XZ1 متصل کنید، کاملا متفاوت خواهد بود؛ در این حالت درکنار شفافیت و وضوح بالا، بلندی صدا نیز در حد بسیار رضایت‌بخشی قرار می‌گیرد و تجربه‌ی صوتی بسیار لذت‌بخشی برای کاربر به ارمغان می‌آورد. متأسفانه سونی در نمونه‌ی ارسالی به زومیت، هدفون گوشی را ارائه نداده بود و از این‌ نظر نمی‌توانیم در مورد عمکلرد آن اظهارنظر کنیم.

نرم‌افزار

اکسپریا ایکس زد وان اولین گوشی هوشمندی است که به‌صورت پیش‌فرض با نسخه‌ی هشتم اندروید موسوم به اوریو عرضه می‌شود. رابط کاربری گوشی‌های سونی همواره یکی از سبک‌ترین و روان‌ترین‌ها در نوع خود بوده است، خوشبختانه این مسئله در مورد ایکس زد وان نیز کاملا صدق می‌کند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم، خبری از یک تغییر بزرگ در رابط کاربری اکسپریا ایکس زد وان نیست و کلیت سیستم‌عامل همان چیزی است که در گوشی‌های پیشین این غول ژاپنی دیده‌ایم. رابط کاربری گوشی‌های جدید سونی برخلاف رقبا به اندروید خالص نزدیک است؛ چنین رویکردی باعث روان شدن و پایداری بیشتر رابط کاربری می‌شود. سونی امکانات نرم‌افزاری را فدای سرعت و روانی رابط کاربری کرده است؛ این رویکرد همانند رابط‌ کاربری شلوغ و گیج‌کننده برخی شرکت‌ها، موردپسند ما نبود.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

آیکون‌ها، امکانات و اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده تقریبا همان چیزی است که در گوشی‌های سری X شاهد آن بودیم. صفحه‌ی هوم تغییر چندانی نسبت به گذشته نکرده است و هنوز امکاناتی مانند جستجوی سریع در آن به چشم می‌خورد. برای دسترسی به صفحه‌ی جستجوی سریع و بررسی اپلیکیشن‌های پیشنهادی، کافی است در صفحه‌ی هوم و صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها به سمت پایین سوایپ کنید. بخش اعلان‌ها مشابه اندروید خالص و فاقد هرگونه امکانات اضافه است.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

یکی از بخش‌های کلیدی رابط کاربری گوشی‌های سونی، بخش مربوط به باتری در تنظیمات گوشی است. در این بخش دو حالت «STAMINA mode» و «Ultra STAMINA mode» برای کاهش مصرف شارژ گوشی در نظر گرفته است؛ حالت اول با غیرفعال کردن برخی قابلیت‌های پرمصرف به ماندگاری شارژ گوشی کمک می‌کند. در این بخش می‌توان سطح محدودسازی فعالیت‌ها و همچنین شرایط فعال شدن STAMINA mode را به دلخواه تغییر داد. حالت دوم بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها را به‌صورت کامل غیرفعال می‌کند و تنها بخشی از قابلیت‌های ضروری را فعال نگاه می‌دارد. ویژگی «Smart Cleaner» همچنان در رابط کاربری سونی حضور دارد؛ این قابلیت را می‌توان از بخش «Storage & memory» در تنظیمات گوشی فعال کرد. Smart Cleaner به‌منظور بهینه‌سازی حافظه‌ی رم و ذخیره‌سازی، به‌صورت خودکار رفتار اپلیکیشن‌ها را زیر نظر می‌گیرد؛ این قابلیت، بی‌استفاده ماندن یک اپلیکیشن برای مدت طولانی را تشخیص می‌دهد و حافظه‌ی کش آن را به‌صورت خودکار پاک می‌کند.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

قابلیت تصویر در تصویر با اوریو به گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید آمده است؛ به لطف این قابلیت می‌توان با لمس کلید هوم در هنگام پخش ویدئو در اپلیکیشن‌های پشتیبانی شده، ویدئو را به‌صورت یک پنجره‌ی شناور در صفحه‌ی خانه یا هنگام استفاده از یک اپلیکیشن دیگر مشاهده کرد. ما در بررسی خود علاوه بر تست این قابلیت، با نرم‌افزارهای گوگل مانند کروم و یوتیوب از اپلیکیشن VLC نیز برای این کار استفاده کردیم. کانال‌های نوتیفیکیشن، دیگر تغییر قابل رؤیت اندروید اوریو محسوب می‌شود؛ این قابلیت به دسته‌بندی وکنترل بهتر اعلان‌ها کمک می‌کند. شاید در نگاه به ظاهر اندروید اوریو در رابط کاربری اکسپریا ایکس زد وان تفاوتی با نسخه‌‌ی پیشین اندروید مشاهده نکنید؛ اما در نظر داشته باشید که بسیاری از تغییرات در پس‌زمینه‌ی این پلتفرم اتفاق افتاده است. در پایان باید گفت رابط کاربری اکسپریا ایکس زد وان همان چیزی است که پیش از این دیده‌ایم و نباید انتظار جدیدی از آن داشته باشید.

دوربین

اغلب تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار رو به استفاده از دوربین‌های دوگانه در گوشی‌های هوشمندشان آورده‌اند؛ اما همچنان شاهد به‌کارگیری یک دوربین واحد در پشت اکسپریا ایکس زد وان هستیم. به واسطه‌ی اینکه سونی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان حسگر دوربین در بازار جهانی است، همواره از آخرین و پیشرفته‌ترین محصولاتش در دوربین گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده است. کمپانی ژاپنی بهمن ماه سال گذشته نسل جدید حسگر دوربین CMOS خود را رونمایی کرد که به‌عنوان اولین حسگر دوربین با معماری سه لایه شناخته می‌شد. وجه تمایز حسگر جدید سونی استفاده از یک لایه به‌عنوان حافظه‌ی DRAM است که نقش بافر را در زمان ثبت تصاویر بازی می‌کند. حافظه‌ی DRAM بین دو لایه‌ی حسگر و همچنین بورد الکترونیکی دوربین قرار گرفته است که باتوجه‌به استفاده از آن به‌عنوان حافظه‌‌ی بافر، سرعت خواندن اطلاعات حسگر ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

افزایش ۵ برابری سرعت خواندن اطلاعات حسگر و ذخیره‌ی آن در حافظه‌ی میانی باعث شده است دوربین موسوم به Motion Eye قادر باشد ویدیوهایی با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ذخیره کند. این حسگر IMX400 نام دارد. البته اکسپریا ایکس زد وان اولین گوشی‌ هوشمند پرچم‌دار سونی نیست که از وجود این حسگر بهره می‌برد و سونی در اکسپریا ایکس زد وان اس نیز از این حسگر بهره برده بود. IMX400 ExmoRS یک حسگر ۲.۳/۱ اینجی است که رزولوشن آن ۱۹ مگاپیکسل است. دوربین اکسپریا ایکس زد وان از وجود یک لنز ۲۵ میلی‌متری با دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد. ضمنا سایز هر پیکسل در حسگر دوربین اکسپریا ایکس زد وان ۱.۲۲ میکرومتر است. البته حسگر Motion Eye سونی در اصل یک حسگر ۲۳ مگاپیکسلی است که سونی با کاهش رزولوشن آن به ۱۹ مگاپیکسل، سایز هر پیکسل را افزایش داده است. از قابلیت‌های دوربین سونی باید به بهره‌گیری از لرزش‌گیر دیجیتال و سیستم فوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز پیش‌بینی کننده اشاره کرد، این در حالی است که امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار بازار از وجود لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برند.  اکسپریا ایکس زد وان همچون سایر محصولات این کمپانی قادر است خنده سوژه را تشخیص دهد.  

با وجود استفاده از حسگر یکسان در سه نسل آخر پرچم‌دار سونی، ژاپنی‌ها نسل آخر پرچم‌دار خود را از نظر نرم‌افزار و پردازشی بهبود داده‌اند تا خروجی بسیار بهتری در مقایسه با دو نسل پیشین داشته باشند. سونی اکسپریا ایکس زد وان قادر است ویدیوهایی با رزولوشن ۲۱۶۰ پیکسل با ۳۰ فریم در ثانیه، Full HD با دو نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه و ویدیوهای HD با رزولوشن ۹۶۰ فریم در ثانیه ثبت کند. باتوجه‌به استفاده از حافظه‌ی DRAM، حسگر سونی قادر است ویدیوهایی با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند که آن را تبدیل به اولین گوشی با چنین نرخی برای ثبت ویدئو تبدیل کرده است.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1
سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

اپلیکیشن دوربین سونی ظاهر تقریبا ساده‌ای دارد، به‌طوری که در ردیف بالا بین آیکون تنظیمات مخصوص فلش دوربین پشتی در سمت چپ و آیکون سویچ کردن بین دوربین در سمت راست، می‌توان آیکون‌های مربوط به ثبت تصاویر با تنظیمات دستی، خودکار با عنوان Superior Auto، ثبت ویدئو و اپلکیشن‌های مخصوص اضافه کردن افکت‌های ویژه به دوربین را مشاهده کرد. در نوار پایینی از سمت راست به چپ، آیکون مربوط به بازبینی تصاویر و ویدیوهای ذخیره شده، کلید شاتر و کلید تنظیمات مشاهده می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، در قسمت بالای میانی چهار گزینه وجود دارند که آخرین گزینه، اپلیکیشن‌های دوربین است. در این قسمت چهار اپلیکیشن را می‌توان مشاهده کرد که شامل اضافه کردن افکت‌های واقعیت افزوده روی تصاویر، افکت Creative یا خلاقانه، ثبت تصاویر پانوراما و Sound Photo یا ثبت تصاویر به‌همراه صدا می‌شود.

با سویچ کردن بین حالت‌های مختلف عکاسی، گزینه‌های نمایش داده‌شده در بخش تنظیمات نیز تغییر می‌کنند. برای مثال تنظیمات HDR فقط در زمان ثبت تصاویر با تنظیمات دستی در برای فعال یا غیرفعال کردن دردسترس است و نمی‌توان در حالت ثبت تصاویر به حالت خودکار از تنظیمات HDR به‌صورت دستی استفاده کرد. زمانی‌که در حالت خودکار به عکاسی می‌پردازید، در صورت نیاز به فعال بودن HDR، دوربین به‌صورت خودکار این موضوع را تشخیص می‌دهد و اقدام به عکاسی می‌کند. یکی از قابلیت‌های دوربین اکسپریا ایکس زد وان سونی، Predictive Capture است که در این حالت دوربین با تشخیص سوژه‌‌ی در حال حرکت با سرعت زیاد، قبل از فشردن کلید شاتر چند فریم عکس به ثبت می‌رساند تا در صورتی که کاربر موفق به ثبت سوژه‌ نشد، بتوان از میان تصاویر ثبت‌شده توسط قابلیت Predictive Capture عکس مدنظر را پیدا کرد.

سونی در دوربین اکسپریا ایکس زد وان نیز امکان اضافه کردن اشیاء دیجیتال یا همان استفاده از واقعیت افزوده را فراهم کرده است. با استفاده از هر دو دوربین سلفی و اصلی می‌توان از قابلیت‌های واقعیت افزوده استفاده کرد. پس از انتخاب این ویژگی، کاربر گزینه‌های متعددی برای انتخاب در دست دارد؛ این گزینه‌ها از ساخت یک پارک ژوراسیک همراه‌با دایناسورها تا انتخاب از میان صورتک‌های مختلف متنوع هستند. سونی در دوربین اکسپریا ایکس زد وان از لرزش‌گیر اپتیکال استفاده نکرده است؛ از این‌رو با کاهش نور، نویز در تصاویر ثبت‌شده بیش‌ازپیش افزایش پیدا می‌کند. دوربین سلفی اکسپریا ایکس زد وان از یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد. لنز ۲۲ میلی‌متری مورد استفاده در دوربین سلفی از دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد. از دیگر قابلیت‌های دوربین این گوشی باید به بهره‌گیری از لرزش‌گیر دیجیتال درکنار ثبت ویدئو با رزولوشن Full HD اشاره کرد.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

سونی از همان حسگر ایکس زد و ایکس زد اس در نسل جدید پرچم‌دارش استفاده کرده است و تقریبا تمام ویژگی‌های دوربین گوشی جدید با نسل‌های پیشین همخوانی دارد؛ اما ایکس زد وان از قابلیت جدیدی بهره می‌برد. ویژگی جدید اسکن سه‌بعدی با استفاده از دوربین اصلی این گوشی است. البته برای استفاده از تمام امکانات و قابلیت‌های اسکن سه‌بعدی اکسپریا ایکس زد وان باید تمام مراحل اسکن تعیین‌شده را یک به یک طی کرد که البته فرایند چندان ساده‌ای ندارد.

اکسپریا ایکس زد وان - 3D Creator

برای اسکن سه‌بعدی چهره، اپلیکیشن مخصوصی به‌صورت پیش‌فرض روی اکسپریا ایکس زد وان با نام 3D Creator نصب شده است. با اجرای این اپلیکیشن بخش آموزشی ابتدا نمایش داده می‌شود و سپس باید برای دسترسی به هر ۴ فرم اسکن که شامل اسکن صورت، اسکن ۳۶۰ درجه سر، اسکن از غذا و اسکن آزاد است، به ترتیب تمام ۴ مرحله را به‌خوبی پشت سر گذاشت. اصلی‌ترین دلیل برای قراردادن این مراحل آموزشی برای ثبت تصاویر سه‌بعدی این است که کاربر باید زیر و بم استفاده از این قابلیت را به‌خوبی یاد بگیرد؛ چراکه استفاده از آن بدون طی کردن مراحل نتیجه‌ی چندان جالبی در پی ندارد.

نمونه تصاویر اکسپریا ایکس زد وان

بازده و عملکرد

سونی همانند سایر تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند، سخت‌افزاری قدرتمند برای پرچم‌دار خود در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ برگزیده است؛ اکسپریا ایکس‌زد وان از قدرتمندترین سخت‌افزار حال حاضر دنیای گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد. ژاپنی‌ها برای این گوشی پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸۳۵، حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی از نوع LPDDR4x و باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی از نوع لیتیوم‌-یونی در نظر گرفته‌اند.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

اکسپریا ایکس‌زد وان تنها در یک نسخه و با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی و رابط فلش UFS 2.1 عرضه می‌شود و سونی امکان ارتقا حافظه‌ی ذخیره‌سازی را ازطریق درگاه کارت حافظه‌ی میکرو‌اس‌دی و تا سقف ۲۵۶ گیگابایت فراهم کرده است. در ادامه می‌توانید عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی اکسپریا ایکس‌زد وان را مشاهده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۶.۴۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۷.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸۱ مگابایت‌ بر ثانیه

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۸.۳۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۷۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۱.۱ مگابایت‌ بر ثانیه

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۶۲.۴۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۰.۹۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۶۵.۶۳ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۳.۹۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۳.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۲ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۷۹.۱۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۲.۹۴ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

* این نتایج با اجرای بنچمارک AndroBench استخراج شده‌اند.

اسنپدراگون ۸۳۵ نخستین تراشه‌ی ۱۰ نانومتری کوالکام است که توسط سامسونگ و با فرایند ۱۰ نانومتری LPE FinFET تولید می‌شود. این تراشه‌ی هشت هسته‌ای و ۶۴ بیتی که در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۵ و به‌عنوان جانشینی برای تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ معرفی شد، طبق ادعای کوالکام، نسبت به گذشته ۳۵ درصد کوچک‌تر شده است و ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

مشخصات تراشه‌‌ی ال‌جی وی ۳۰ با سایر تراشه‌های بالارده

مشخصات / تراشه

اسنپدراگون ۸۳۵

اسنپدراگون ۸۲۱

اکسینوس ۸۸۹۵

اکسینسوس ۸۸۹۰

پردازنده

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Kryo با فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی پردازشی Kryo با فرکانس ۱.۵۹۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M1 با فرکانس ۲.۳ و ۲.۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

Adreno 530

۶۲۴ مگاهرتز

Mali G71MP20

Mali T880MP12

۶۵۰ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4X

LPDDR4

LPDDR4X

LPDDR4

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.0

مودم

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat13

Up: LTE Cat12

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat12

Up: LTE Cat13

ISP

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

۲۸ مگاپیکسل تکی

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین عقب: ۲۴ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۱۳ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET

۱۴ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET

۱۴ نانومتری FinFET

هسته‌‌های پردازشی اسنپدراگون ۸۳۵ از ریزمعماری اختصاصی کوالکام موسوم به Kryo 280 بهره می‌برند که با استفاده از مجموعه‌ی دستورالعمل معماری (ISA) آرم ARMv8-A توسعه‌ داده شده‌اند و در قالب یک کلاستر ۴ هسته‌ای قدرتمند (ARM Cortex A73 سفارشی‌سازی‌ شده) با فرکانس کاری ۲.۴۵ گیگاهرتز و یک کلاستر ۴ هسته‌ای کم‌مصرف (ARM Cortex A53) با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را تشکیل می‌دهند.

واحد پردازش گرافیکی این تراشه، نمونه‌ی ۷۱۰ مگاهرتزی آدرنو ۵۴۰ است که توسط کوالکام و برمبنای معماری بهینه‌شده‌ی آدرنو ۵۳۰ توسعه داده می‌شود و به لطف فرایند تولید ۱۰ نانومتری خود، نسبت به گذشته پایداری حرارتی بیشتری دارد. این GPU توان محاسباتی ۵۶۷ گیگافلاپس ارائه می‌دهد، ۲۵۶ واحد محاسبه و منطق (ALU) در آن گنجانده شده است و از کتابخانه‌‌‌های OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 2.0 ،DirectX 12 و Vulkan‌ پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای کوالکام، این GPU نسبت به گذشته ۲۵ درصد سریع‌تر در رندر گرافیکی عمل می‌کند و ۶۰ برابر رنگ‌های بیشتری به نمایش می‌گذارد.

کوالکام مودم LTE اختصاصی خود موسوم به Snapdragon X16 را برای اسنپدراگون ۸۳۵ در نظر گرفته است که توانایی دستیابی به‌سرعت‌‌های Downlink بالغ بر یک گیگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 16) و Uplink معادل ۱۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 13) را به کاربر می‌دهد؛ یعنی ۱۰ برابر سریع‌تر از مقداری که می‌شد با مودم‌های 4G LTE نسل اول تجربه کرد. علاوه‌ بر این، به‌ لطف پشتیبانی از استاندارد چند‌ گیگابیتی 802.11ad و وای‌فای چند ورودی چند خروجی چندکاربره (MU-MIMO)، مودم X16 تجربه‌ی دسترسی به اینترنت بی‌سیم با سرعت‌های بسیار بالا را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

اسنپدراگون ۸۳۵ برای سنجش، فیلتر‌ کردن یا فشرده‌سازی سیگنال‌های آنالوگ و ممتد از پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) کوالکام با ریزمعماری Hexagon 682 استفاده می‌کند که با هدف بهبود عملکرد و طول‌عمر باتری طراحی شده و به‌منظور بهینه‌سازه بهره‌وری، هاب حسگر All-Ways Aware کوالکام و هسته‌ی Hexagon Vector eXtensions نیز در داخل آن گنجانده شده است. اسنپدراگون ۸۳۵ را می‌توان یکی از نخستین تراشه‌هایی دانست که از کنترلر حافظه‌ی LPDDR4x با پهنای باس دو کاناله‌ی ۳۲ بیتی، پهنای باند ۲۹.۸ گیگابیت‌ بر ثانیه‌ای و فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و با رابط فلش دو کاناله‌ی UFS 2.1 برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی سازگار است.

کوالکام برای تراشه‌ی بالارده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، پردازنده سیگنال تصویر (ISP) و ۱۴ بیتی اختصاصی خود موسوم به Spectra 180 را در نظر گرفته است که از ثبت تصاویری با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل، لگ شاتر صفر، زوم نرم و فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و رنگ‌های طبیعی و کیفیت تصاویر بالایی به ارمغان می‌آورد. تراشه‌ی بالارده‌ی کوالکام به لطف پلتفرم امنیتی Qualcomm Haven قابلیت احراز هویت کاربر و دستگاه را به ارمغان می‌آورد. این پلتفرم از سیستم‌های امنیتی مبتنی بر شاخصه‌های بایومتریک، مانند اثر انگشت، صدا، عنبیه‌ و تشخیص چهره به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی اکسپریا ایکس‌زد وان اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

Xperia XZ1

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

6262

3442

68111

LG V30

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

5267

3215

65698

Galaxy Note 8

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

7118

3193

58788

iPad Pro 10.5

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

-

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

اکسپریا ایکس‌زد وان در بنچمارک انتوتو که تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد، به امتیاز ۱۶۶۱۶۷ دست یافت که نزدیک به سایر پرچم‌داران اندروید حال حاضر است. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد، در این تست، ایکس‌زد وان موفق به کسب امتیاز ۳۶۷۵۲ شد که به‌صورت جزئی از امتیاز گلکسی نوت ۸ بالاتر است؛ اما نسبت به گوشی‌هایی مانند ال‌جی وی ۳۰ و وان‌پلاس ۵ در حد بسیار پایین‌تری قرار می‌‌گیرد. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیر قابل لمس، براساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ایکس‌زد وان در این آزمون عملکرد بسیار بهتری نسبت به گلکسی نوت ۸ و ال‌جی وی ۳۰ دارد؛ اما در برابر گوشی‌هایی مانند وان‌پلاس ۵ و اچ‌تی‌سی یو ۱۱ امتیاز نسبتا پایین‌تری کسب کرده است.

بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند؛ این تست نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مرکزی Xperia XZ1 عملکردی نزدیک به سایر پرچم‌داران اندروید دارد؛ اما کماکان آیفون ۷ با پردازنده‌ی A10 Fusion بالاترین امتیاز را در دنیای گوشی‌های هوشمند دراختیار دارد. در بنچمارک GFXBench که روی پردازش گرافیکی تمرکز دارد، آزمون‌های Car Chase ،Manhattan و T-Rex را در دو حالت آن‌اسکرین و آف‌اسکرین اجرا کردیم. ایکس‌زد وان با نمایشگر Full HD خود در حالت آن‌اسکرین که رزولوشن نمایشگر نیز بر نتایج تأثیرگذار است، عملکرد بسیار بهتری نسبت به ال‌جی وی ۳۰ با واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۴۰ و نمایشگر +QHD و گلکسی نوت ۸ با واحد پردازش گرافیکی Mali G71MP20 و نمایشگر +WQHD به نمایش گذاشت؛ اما در حالت آف‌اسکرین، میزان اختلاف کاهش یافت.

از بنچمارک Vellamo که توسط شرکت کوالکام توسعه داده شده است، آزمون‌های Browser و Metal را انتخاب کردیم که به‌ ترتیب، عملکرد مرورگر وب و CPU را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. آزمون Browser نشان می‌دهد که عملکرد ایکس‌زد وان در مرور وب بهتر از ال‌جی وی ۳۰ و بسیار پایین‌تر از گلکسی نوت ۸ است؛ اما نتیجه‌ی به‌دست‌آمده در آزمون Metal، عملکرد بهتر پرچم‌دار جدید سونی نسبت به بسیاری از پرچم‌داران اندروید را نشان می‌دهد. در نهایت بنچمارک CF-Bench را داریم که عمدتا عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و حافظه را مورد آزمایش قرار می‌دهد. در این بنچمارک، ایکس‌زد وان با ثبت امتیاز ۶۸۱۱ با اختلاف بسیار بالا، بهتر از گلکسی نوت ۸ عمل کرد.

باتری

اکسپریا ایکس‌زد وان نسبت به ایکس‌زد ‌اس، دو میلی‌متر بلندتر و ۱.۴ میلی‌متر عریض‌تر است؛ اما ژاپنی‌ها ظرفیت باتری آن را نسبت نسل گذشته ۲۰۰ میلی‌آمپرساعت کاهش داده و به ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت رسانده‌اند. اگرچه چنین باتری کوچکی برای یک گوشی پرچم‌دار در سال ۲۰۱۷ نامناسب به‌نظر می‌رسد؛ اما ظاهر سونی معتقد است که بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری اعمال‌شده در اندروید اوریو و لیتوگرافی ۱۰ نانومتری پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، نقصان باتری بزرگ در اکسپریا ایکس‌زد وان را جبران خواهند کرد؛ از طرفی احتمالا Full HD بودن نمایشگر این گوشی، تأثیر مثبتی بر شارژدهی آن خواهد داشت؛ اما عملکرد باتری محصول جدید سونی در دنیای واقعی چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، تست‌های باتری استاندارد زومیت را روی Xperia XZ1 اجرا کردیم.

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن HD، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه انجام می‌شود که میزان روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را درکنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnuPlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

همان‌طور که از نتایج تست‌های باتری پیدا است، اکسپریا ایکس‌زد وان در تست‌ پایداری عملکرد جی‌اف‌ایکس بنچ (LongTime Performance) یکی از بهترین نتایج را درکنار وان‌پلاس ۵ و اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم ثبت کرده است و در آزمون طول عمر باتری بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ نیز عملکرد مشابهی با این دو گوشی داشته؛ اما از این لحاظ، نسبت به گوشی‌های اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و ال‌جی وی ۳۰، بسیار پایین‌تر است. اکسپریا ایکس‌زدا وان در آزمون Work 2.0 از بنچمارک PCMark که شارژدهی باتری را در استفاده‌ی روزمره ارزیابی می‌کند، عملکردی نزدیک به نوت ۸ دارد؛ اما از گوشی‌هایی مانند ال‌جی وی ۳۰ و وان‌پلاس ۵ بسیار پایین‌تر است.

پرچم‌دار جدید ژاپنی‌ها در زمینه‌ی پخش ویدئو و وب‌گردی نیز با وجود پایین‌بودن ظرفیت باتری، عملکرد بسیار قابل قبولی داشته و به‌ترتیب با ثبت زمان ۱۱ ساعت و ۳۷ دقیقه و ۹ ساعت و ۲۸ دقیقه در این دو آزمون، جایگاهی نزدیک به اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و ال‌جی وی ۳۰ را به خود اختصاص داده است. در حالت کلی به‌ نظر می‌رسد که اکسپریا ایکس‌زد وان بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از آن، می‌تواند تا بیش از ۲۴ ساعت شارژدهی کند.

سونی فناوری‌های شارژ تطبیقی Qnovo و Battery Care را در پرچم‌دار جدید خود به‌‌ کار برده است تا بدین ترتیب باتری گوشی تحت فشار نباشد و برای مدت‌ بیشتری در بهترین فُرم خود باقی می‌ماند. فناوری شارژ تطبیقی Qnovo هنگامی که گوشی به برق متصل است، سلامت باتری را با پایش دقیق دما و فشار، می‌سنجد و با تنظیم این پارامترها به افزایش طول‌ عمر باتری کمک می‌کند. از سویی دیگر، به‌ لطف فناوری Battery Care، چنانچه کاربر قبل از خواب ایکس‌زد وان را به پریز برق متصل کند، شارژ گوشی تا ۹۰ درصد انجام می‌شود، میزان شارژ باتری تا دقایقی قبل از بیدار شدن کاربر از خواب شبانه در این سطح باقی می‌ماند و پس از آن مجددا فرایند شارژ از سر گرفته می‌شود و تا شارژ کامل ادامه می‌یابد. بدین ترتیب باتری بیش از حد شارژ نمی‌شود و برای مدت طولانی‌تری در بالاترین ظرفیت خود باقی می‌ماند.

سونی قابلیت نرم‌افزاری Smart Stamina را نیز برای گوشی Xperia XZ1 در نظر گرفته است تا کاربر در طول روز با مشکل افت میزان شارژ باتری مواجه نشود. این قابلیت نرم‌افزاری به‌صورت خودکار سطح باتری و مدت‌زمان شارژدهی آن را پیش‌بینی می‌‌کند و در صورت لزوم، براساس این پیش‌بینی‌ها، حالت STAMINA را فعال می‌‌کند. اکسپریا ایکس‌زد وان از نسخه‌ی سوم فناوری شارژ سریع کوالکام (Quick Charge 3.0) بهره می‌برد که به‌ لطف آن، باتری گوشی ظرف مدت ۳۰ دقیقه، حدود ۶۰ درصد شارژ می‌شود.

جمع‌بندی

اکسپریا ایکس زد وان را نمی‌توان یک به‌روزرسانی بزرگ برای پرچم‌داران سونی دانست؛ بلکه سونی در آن به‌دنبال تکامل‌ بخشیدن به نسل گذشته بوده است. طراحی گوشی نسبت به گذشته بهتر شده؛ بااین‌حال هنوز هم مشکل حاشیه‌های زیاد نمایشگر به قوت خود باقی است. سونی همچنان استفاده از پنل LCD را در گوشی‌های خود کنار نگذاشته است و در پرچم‌دار ۵.۲ اینچی خود از رزولوشن تمام HD بهره گرفته است؛ روشنایی این نمایشگر نسبت به آخرین پرچم‌دار سونی بهبود پیدا کرده است بااین‌حال هنوز فاصله‌ی محسوسی بین این نمایشگر با نمونه‌های اولد وجود دارد. 

ایکس زد وان به‌صورت پیش‌فرض با اندروید اوریو عرضه می‌شود. رابط کاربری تغییر چندانی نسبت به گذشته نکرده و هنوز هم روان و پایدار است. امکانات ارائه‌شده در این نسخه از رابط کاربری همان چیزهایی هستند که پیش از این در رابط کاربری گوشی‌های سری X سونی دیده‌ایم. با وجود استفاده از اسپیکرهای استریو در این گوشی، شاهد حجم صدای بالا در آن نیستیم؛ بااین‌حال صدای خروجی شفاف است و نویز پایینی دارد. 

سونی اکسپریا ایکس زد وان / Sony Xperia XZ1

پس از رونمایی از حسگر موسوم به Motion Eye، سونی در هر سه پرچم‌دار اخیر خود این حسگر را با تغییراتی کوچکی مورد استفاده قرار داده و تنها به اعمال تغییراتی نظیر بهبود‌های نرم‌افزاری بسنده کرده است. سونی در اکسپریا ایکس زد وان نیز اصلی‌ترین تمرکز را ربر قابلیت فیلم‌برداری اسلوموشن با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه قرار داده است. در روزهایی که اغلب کمپانی‌های نام‌آشنا تمرکز خود را بر استفاده از دوربین‌های دوگانه قرار داده‌اند و امکاناتی نظیر ثبت تصاویر پرتره با افکت بوکه دراختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، خبری از دوربین دوگانه در اکسپریا ایکس زد وان نیست؛ هرچند سونی سعی کرده است با قابلیت‌های دیگری نظیر اسکن سه‌بعدی، وجه تمایزی بین اکسپریا ایکس زد وان با سایر پرچم‌داران موجود در بازار ایجاد کند.

سونی همانند بسیاری پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ و ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم در ایکس زد وان استفاده کرده است. این مشخصات سخت‌افزاری درکنار نمایشگر تمام‌ HD، عملکرد نرم و روان گوشی در شرایط مختلف را تضمین می‌کند. در بحث باتری نیز خوشبختانه شاهد بهبود قابل‌توجه نسبت به اکسپریا ایکس زد پریمیوم هستیم؛ باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی درکنار ویژگی‌های نرم‌افزاری بهبوددهنده‌ی شارژدهی ایکس زد وان عملکرد رضایت‌بخشی از خود به نمایش می‌گذراند. 

در پایان گفت سونی اکسپریا ایکس زد وان یکی از کامل‌ترین گوشی‌های سونی تا به امروز است؛ بااین‌حال چنین تکاملی برای رقابت با گوشی‌های نوآور بازار کافی به‌نظر نمی‌رسد. اخبار و گوشی‌های اخیر بزرگان دنیای موبایل از گرایش آن‌ها به نمایشگرهای اولد خبر می‌دهد؛ بااین‌حال سونی هنوز به استفاده از LCD تمایل نشان نداده است. امیدواریم در بررسی‌های آینده‌ی خود از پرچم‌داران سونی، محصولی متفاوت‌ را شاهد باشیم. 

نکات مثبت

  • عملکرد سریع و روان
  • اندروید ۸ اوریو
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • ضبط اسلوموشن ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و ایجاد مدل‌ سه‌بعدی
  • شارژدهی مناسب باتری

نکات منفی

  • حاشیه‌ی نسبتا زیاد قسمت بالا و پایین نمایشگر
  • قابلیت‌های محدود رابط کاربری

عکاس این بررسی: میلاد کاردان

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات