بررسی میت 10 پرو هواوی

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 38 دقیقه
هواوی میت ۱۰، پرچمدار جدید هواوی است که به کمک ویژگی‌هایی نظیر واحد پردازش عصبی و نمایشگر بدون حاشیه، رقیبی سرسخت برای بهترین‌های بازار است.
تبلیغات

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، هرگاه نام شرکت‌های چینی در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند به میان می‌آمد، عموما آنچه در ذهن تداعی می‌شد، محصولی میان‌رده یا پایین‌رده با برچسب قیمتی بسیار پایین بود؛ اما مدت‌ها است که این وضعیت تغییر کرده و در حال حاضر، محصولات بالارده، خوش‌ساخت و گران‌قیمتی از این سرزمین پهناور در سراسر دنیا به‌فروش می‌رسد. هواوی نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح چینی از این قاعده مستثنی نیست و مدت‌ها است که به‌عنوان یکی از سه شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، محصولات بالارده و جذابی را روانه‌ی بازارهای جهانی می‌کند؛ اما هواوی در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷، پا را فراتر گذشت و با رونمایی از سه محصول میت ۱۰، میت ۱۰ پرو و میت ۱۰ پورشه‌دیزاین، بیش از هر زمان دیگری، توانایی خود را در ساخت محصولات پریمیوم به رخ رقبا کشید.

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

هواوی مانند سال گذشته و کمتر از دو ماه پیش، در جریان رویدادی که در شهر مونیخ برگزار شد، از نسل جدید گوشی‌ هوشمند سری میت رونمایی کرد؛ اما در بین محصولات جدید خانواده‌ی میت، بی‌شک باید میت ۱۰ پرو را شایسته‌ی لقب پرچم‌دار تمام‌عیار هواوی دانست؛ محصولی بالارده که با ویژگی‌هایی نظیر طراحی شیشه‌ای چشم‌نواز، نمایشگر AMOLED بدون حاشیه با نسبت تصویر ۱۸:۹، تراشه‌‌ای قدرتمند با محوریت هوش مصنوعی، دوربینی توانمند و انبوهی از قابلیت‌های نرم‌افزاری آمده است تا بهترین‌های شاخه‌ی فبلت‌های پرچم‌دار را به چالش بکشد.

تماشا در یوتیوب

هواوی با اشاره به قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی موجود در سری میت ۱۰، این محصولات را فراتر از یک گوشی‌های هوشمند می‌داند و مدعی است که پرچم‌داران جدیدش می‌توانند با شناسایی الگوی استفاده‌ی کاربر از گوشی، تجربه‌ای متفاوت و پایدار را برای وی به ارمغان آورند؛ اما آیا قابلیت‌های یادشده در کنار سخت‌افزار توانمند و طراحی جذاب، می‌تواند برگ برنده‌ی میت ۱۰ پرو در بازار رقابتی و داغ گوشی‌های هوشمند باشد؟ با بررسی جامع Huawei Mate 10 Pro همراه زومیت باشید.

میت 10 پرو توسط دفتر هواوی در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

مشخصات/گوشی 

میت ۱۰

میت ۱۰ پرو

میت ۹

میت ۹ پرو

میت ۸

تراشه

کرین ۹۷۰

کرین ۹۷۰

کرین ۹۶۰

کرین ۹۶۰

کرین ۹۵۰ 

سیستم‌عامل

اندروید ۸.۰.۱

اندروید ۸.۰.۱

اندروید ۷.۱

اندروید ۷.۱

اندروید ۶.۰

حافظه‌ی رم

۴ گیگابایت

۴/۶ گیگابایت

۴ گیگابایت

۴/۶ گیگابایت

۳/۴ گیگابایت

نمایشگر

۵.۹ اینچ

IPS LCD

رزولوشن ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل

۶.۰ اینچ

AMOLED

رزولوشن ۲۱۶۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵.۹ اینچ

IPS LCD

رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل

۵.۵ اینچ AMOLED

رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۶ اینج 

IPS LCD

رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل

محافظ نمایشگر

گوریلا گلس

گوریلا گلس

گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس ۳

تراکم پیکسلی

۴۹۹ پیکسل بر اینچ

۴۰۲ پیکسل بر اینچ

۳۷۳ پیکسل بر اینچ

۵۳۴ پیکسل بر اینچ

۳۶۸ پیکسل بر اینچ

حافظه ذخیره‌سازی

۶۴ گیگابایت

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

۶۴ گیگابایت

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

۶۴/۳۲ گیگابایت

کارت حافظه

تا ۲۵۶ گیگابایت 

--

تا ۲۵۶ گیگابایت 

--

تا ۲۵۶ گیگابایت 

دوربین اصلی

۱۲+۲۰ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.6

۱۲+۲۰ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.6

دوگانه ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

دوگانه ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۱۶ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.0

دوربین سلفی

۸ مگاپیکسل

f/1.6

۸ مگاپیکسل

f/1.6

۸ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.9

۸ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.9

۸ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.4

اثر انگشت

دارد

دارد

دارد

دارد

دارد

سیم کارت

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

باتری

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

وزن

۱۸۶ گرم

۱۷۸ گرم

۱۹۰ گرم

۱۶۹ گرم

۱۸۵

ابعاد

۸.۲×۷۷.۸×۱۵۰.۵ میلی‌متر

۷.۹×۷۴.۵×۱۵۴.۲ میلی‌متر

۷.۹×۷۸.۹×۱۵۶.۹ میلی‌متر

۷×۷۵×۱۵۲ میلی‌متر

۷.۹×۸۰.۶×۱۵۷.۱ میلی‌متر

قیمت

۶۹۹ یورو

۷۹۹ یورو

۵۹۹ دلار

۶۸۶ دلار

۴۵۰ دلار

طراحی

هواوی بار دیگر با سری میت بازگشته است و باتوجه به روند فزاینده‌ی استفاده از شیشه‌ در طراحی گوشی‌های هوشمند، مایه‌ی تعجب نیست که فبلت‌های جدید این شرکت چینی نیز که عنوان پرچم‌دار را با خود یدک می‌‌کشند، با چنین ظاهری روانه‌ی بازار شوند؛ هواوی امسال طراحی فلزی و یکپارچه‌ را که طی سال‌های اخیر به‌نوعی به امضای خانواده‌ی میت بدل شده بود، کنار گذاشت و آن‌ها را با کالبدی از جنس شیشه‌ به جهانیان معرفی کرد. شاید بتوان میت ۱۰ پرو را یکی از زیباترین گوشی‌هایی دانست که در سال ۲۰۱۷ روانه‌ی بازار شده است. نسخه‌ی پروی میت ۱۰ از دو طرف با پنل‌هایی از جنس گوریلا گلس احاطه شده و دورتادور این پنل‌ها را نیز فریمی فلزی با لبه‌های تراش‌خورده و سطح بورس‌خورده فرا گرفته است. پنل پشت گوشی از چهار سمت انحنای ظریفی دارد تا گوشی به خوبی در دست جای بگیرد. 

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

لبه‌های تراش‌خورده‌ی فریم، باعث پیوند بی‌نقص شیشه و فلز در هر دو سمت میت ۱۰ پرو شده است؛ به‌‌طوری که به‌سختی می‌توان متوجه ناپیوستگی بین دو شیشه و فلز شد. با وجود شیشه‌ای بودن گوشی، هواوی چهار نوار پلاستیکی را نیز برای آنتن‌دهی هرچه‌بهتر در دو لبه‌ی بالا و پایین گوشی اضافه کرده است. پنل جلوی Huawei Mate 10 Pro از نمایشگر ۶.۰ اینچی آن میزبانی می‌کند؛ نمایشگری که اکنون به‌واسطه‌ی بهره‌گیری از نسبت تصویر ۱۸:۹، حاشیه‌های فوق‌العاده باریکی دارد و برخلاف نسل پیشین، خبری از لبه‌های خمیده نیست. حاشیه‌های باریک در کنار نمایشگر کشیده‌ی میت ۱۰ پرو باعث شده است تا این گوشی ارگونومی بسیار خوبی داشته باشد؛ به‌طوری که در اکثر سناریو‌ها می‌توان با یک دست از آن استفاده کرد. هواوی با اتخاذ تصمیمی منطقی و درست، کلید هوم را از میت ۱۰ پرو حذف کرده و بدین ترتیب، کلید اثر انگشت را نیز به پنل پشت انتقال داده است که محلی ایده‌آل برای این حسگر ـ به‌خصوص در گوشی‌هایی با ارتفاع زیاد ـ محسوب می‌شود.

نمایشگری کشیده در کالبدی شیشه‌ای

حسگر اثر انگشت زیر مجموعه‌ی دوربین میت ۱۰ پرو جای گرفته است و دسترسی به آن، به‌سادگی صورت می‌گیرد. هواوی نواری افقی از پنل پشت میت ۱۰ پرو را با بافتی متفاوت طراحی کرده و دوربین دوگانه‌‌ی گوشی را در آن جای داده است. چینی‌ها از این نوار به‌عنوان امضای طراحی خانواده‌ی میت ۱۰ یاد می‌کنند. برخلاف برخی از پرچم‌داران فعلی بازار، دوربین میت ۱۰ پرو، برآمدگی چندانی ندارد و آسیبی به زیبایی دستگاه وارد نکرده است. همانند هرگوشی شیشه‌ای دیگری، میت ۱۰ پرو نیز به‌راحتی لک و اثر انگشت را به خود می‌گیرد؛ بنابراین چنانچه وجود در لک بدنه‌ی گوشی، برایتان آزاردهنده است، پیشنهاد می‌کنیم از یک کیس محافظ استفاده کنید یا همواره یک دستمال میکروفایبر به همراه خود داشته باشید؛ البته باید خاطرنشان کنیم در نسخه‌ی قهوه‌ای میت ۱۰ پرو که برای بررسی در اختیار ما بود، آثار انگشت، کمتر از گوشی‌های شیشه‌ای دیگر به چشم می‌خورند. 

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro
هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro
هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro
هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

کلید‌های پاور و کنترل حجم صدای میت ۱۰ پرو نیز فلزی هستند و در لبه‌ی سمت راست گوشی قرار دارند. این کلیدها کلیک‌پذیری خوبی دارند؛ به‌گونه‌ای که فشردن آن‌‌ها حس خوبی را به‌همراه دارد. درگاه سیم‌کارت میت ۱۰ پرو در لبه‌ی سمت چپ گوشی جای گرفته است که برخلاف میت ۱۰، تنها می‌توان دو سیم‌کارت را در آن جا داد و خبری از پشتیبانی از کارت حافظه‌ی MicroSD در نسخه‌ی پروی میت ۱۰ نیست. لبه‌ی بالایی فریم میت ۱۰ پرو از ماژول اینفرارد و یک میکروفون میزبانی می‌کند و در نهایت باید به لبه‌ی پایینی گوشی اشاره کنیم که در آن دو میکروفون دیگر، اسپیکر و درگاه USB-C به چشم می‌خورند.

برخلاف میت ۱۰، هواوی موفق به کسب گواهی IP67 از مؤسسه‌ی IEC برای میت ۱۰ پرو شده است؛ بنابراین روی کاغذ انتظار داریم که این گوشی مقاومت خوبی در برابر گردوغبار داشته باشد و تا ۳۰ دقیقه، فشار آب در عمق یک متری را تحمل کند. هواوی میت ۱۰ پرو را در چهار رنگ آبی، خاکستری، رزگلد و قهوه‌ای روانه‌ی بازارهای جهانی کرده است. میت ۱۰ پرو در دو رنگ قهوه‌ای و خاکستری میهمان بازار کشورمان خواهد بود.

نمایشگر

نمایشگر بزرگ همراه همیشگی گوشی‌های سری میت به عنوان خانواده‌ی فبلت‌های هواوی بوده است. هواوی میت ۱۰ را نیز همچون نسل گذشته در سه مدل بالارده و یک مدل میان‌رده معرفی کرد که علاوه بر مشخصات سخت‌افزاری، تفاوت‌هایی در ابعاد و نوع نمایشگر نیز دارند. برخلاف نسخه‌ی معمولی که به نمایشگر ۵.۹ اینچی از نوع IPS LCD مجهز شده است، هواوی نسخه‌ی پرو را با نمایشگری ۶ اینچی از نوع اولد وارد بازار کرده است. تفاوت این دو نمایشگر به نوع پنل و ابعاد خلاصه نمی‌شود و شاهد رزولوشن‌ و نسبت تصویر متفاوت در نسخه‌ی معمولی و پرو هستیم؛ نمایشگر میت ۱۰ پرو رزولوشن فول‌اچ‌دی پلاس دارد و از این نظر یک پله پایین‌تر از نسخه‌ی عادی که به نمایشگر QHD مجهز شده است قرار می‌گیرد.

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

هواوی همانند بسیاری از پرچمداران سال ۲۰۱۷ ترجیح داده تا بر خلاف نسخه‌ی عادی از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ در میت ۱۰ پرو استفاده کند. نمایشگر میت ۱۰ با وجود کوچکتر بودن قطر آن نسبت به برادر گران‌قیمتش، مساحت بیشتری را در بحث نمایشگر ارائه می‌دهد. تقریبا ۸۱ درصد از سطح جلوی گوشی توسط این نمایشگر پوشیده شده است که رقمی کاملا رضایت‌بخش برای یک پرچمدار محسوب می‌شود. رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ تراکم ۴۰۲ پیکسل در اینچ را برای پرچمدار جدید چینی‌ها به ارمغان می‌آورد؛ شاید در نگاه اول به نظر برسد چنین رزولوشنی برای یک پرچمدار سال ۲۰۱۷ یک نقص باشد اما در عمل و استفاده‌ی روزمره چشم شما قادر به دیدن مرز پیکسل‌ها نخواهد بود. بد نیست بدانید که نمایشگر استفاده شده در نسخه‌ی پورشه دیزاین با نسخه‌ی پرو یکسان است. چهار گوشه‌ی نمایشگر برخلاف بسیاری از رقبا به صورت قوس‌دار طراحی نشده است؛ البته این کار به طراحی و ظاهر گوشی صدمه‌ای نزده است و با زبان طراحی سری میت ۱۰ هماهنگ است.

رنگ‌های چشم‌نواز؛ ارمغان نمایشگر AMOLED

با وجود این که میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو از چینش پیکسل به صورت ماتریس پن‌تایل استفاده می‌کنند؛ اما در میت ۱۰ پرو خبری از پیکسل‌های سفید یا همان RGBW نیست؛ میت ۱۰ برای افزایش روشنایی نمایشگر و مصرف بهینه‌تر آن در زمینه‌های سفید از پیکسل‌های سفید استفاده می‌کرد. استفاده از نمایشگرهای اولد باعث شده تا شاهد ویژگی نمایشگر همیشه روشن در میت ۱۰ پرو باشیم؛ به لطف قابلیت «Always Display Information» می‌توان در زمان خاموش بودن نمایشگر، ساعت، تاریخ، درصد باتری و اعلان‌های مربوط به اپلیکیشن‌‌های هواوی را مشاهده کرد.

هواوی میت ۱۰ پرو / huawei mate 10 pro

همانند دیگر گوشی‌های مورد بررسی در زومیت، میت ۱۰ پرو را برای سنجش روشنایی در آزمایشگاه بررسی کردیم. روشنایی بالا، رنگ‌‌های باطراوت و مشکی عمیق انتظارات ما از یک نمایشگر اولد است که خوشبختانه میت ۱۰ پرو در همه‌ی این بخش‌ها عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. حداکثر روشنایی نمایشگر میت ۱۰ پرو در حالت اتوماتیک و فعال بودن حالت «Vivid» به دست می‌آید؛ این گوشی در تست‌های ما حداکثر روشنایی ۸۵۰ نیت را ثبت کرد. حداقل روشنایی نمایشگر نیز در تست‌های ما ۲.۲۶ نیت اندازه‌گیری شد که با وجود بهترین نبودن، رقمی رضایت‌بخش در دنیای پرچمداران به شمار می‌‌رود. خوشبختانه هواوی با بهره‌گیری از قابلیت «Eye Comfort» آزاردهنده بودن نور نمایشگر در استفاده‌ی شبانه از گوشی را تا حد زیادی کاهش داده است؛ کاربر علاوه بر زمان‌بندی این قابلیت، قادر به تغییر گرمای رنگ فیلتر نیز خواهد بود. شما می‌توانید از جدول زیر برای مقایسه‌ی عملکرد نمایشگر میت ۱۰ پرو با دیگر رقبا استفاده کنید:

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Mate 10 Pro

2.26

0

605

0

850

Nokia 8

1.81

1.11

552

1.13

559

497

iPhone X

2.43

0

750

0

930

Mate 10

1.27

3.17

315

3.93

502

127

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

V30

3.71

0

591

0

706

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

به لطف روشنایی بالا و کنتراست نمایشگر، استفاده از گوشی در زیر تابش شدید نور خورشید نیز امکان‌پذیر است. با تغییر زاویه‌ی گوشی شاهد سرد شدن رنگ نمایشگر هستیم، البته این میزان از تغییر با توجه به اولد بودن نمایشگر میت ۱۰ پرو طبیعی است و نمی‌توان آن را یک مشکل بزرگ برای این گوشی دانست. در زمان تست نمایشگر میت ۱۰ پرو هیچ‌گونه نشت نوری در محیط کاملا تاریک مشاهده نکردیم.

پرچمداران، آینده‌نگارانه‌ترین محصولات یک کمپانی محسوب می‌شوند؛ از این رو پشتیبانی از استانداردهای اچ‌دی‌آر به یک پیش‌نیاز برای آن‌ها تبدیل شده است. میت ۱۰ پرو همانند دو برادر پرچمدار دیگرش از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند. سرویس‌های پخش ویدئو در شرایط کنونی مهم‌ترین منابع محتوای اچ‌دی‌آر هستند اما متاسفانه تا به امروز گوشی‌های سری میت ۱۰ در دو سرویس یوتیوب و نتفلیکس به عنوان دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از اچ‌دی‌آر شناخته نشده‌اند؛ انتظار می‌رود این مشکل به زودی حل شود. در هنگام تماشای محتوای اچ‌دی‌آر در نمایشگرهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، کنتراست بالا و نمایش کم ‌نقص سایه‌ها و رنگ‌ها کاملا مشخص است.

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

از نظر اشباع رنگ‌ها این نمایشگر جایی بین گلکسی‌های سامسونگ و آیفون ۱۰ قرار می‌گیرد؛ طراوت و شادابی رنگ‌ها حتی در حالت «Normal» نیز حفظ می‌شود. برخی رنگ‌ها به خصوص رنگ قرمز در حالت «Vivid» بیش از اندازه اشباع شده به نمایش در‌می‌آیند البته اگر از عاشقان رنگ‌های اشباع باشید این مساله به هیچ وجه مشکل‌ساز نخواهد بود. در پایان باید گفت نمایشگر میت ۱۰ پرو شاید بهترین اولد به کار رفته در پرچمداران امسال نباشد اما قطعا یکی از بهترین‌ها است؛ خوشبختانه خبری از مشکلات مرتبط با پنل اولد که به شکست برخی از پرچمداران امسال منجر شد در میت ۱۰ پرو نیست و عملکرد دستگاه با انتظارات ما از چنین پنل‌هایی مطابقت دارد.

اسپیکر

با توجه به افزایش اهمیت روزافزون اسپیکر در گوشی‌های هوشمند، هواوی نیز تلاش کرده تا در میت ۱۰ خروجی خوبی را از نظر صوتی برای کاربران ایجاد کند. میت ۱۰ از وجود دو اسپیکر، یکی در لبه‌ی پایینی و یکی بلندگوی مخصوص مکالمات در حاشیه‌ی بالای گوشی استفاده می‌کند. اسپیکر اصلی در لبه‌ی پایینی گوشی و در سمت راست درگاه USB تایپ C قرار گرفته است. اسپیکر بالایی همان اسپیکر مخصوص مکالمات است که در زمان پخش موسیقی نیز صوت از آن پخش می‌شود، حال آنکه صدای پخش شده از اسپیکر حاشیه‌ی بالا بسیار ضعیف‌تر از شدت صدایی است که اسپیکر پایینی پخش می‌کند.

اسپیکر استریو با صدایی رسا

هرچند بلندی صدای اسپیکر بالایی آنچنان بالا نیست؛ اما تاثیرگذار است. برای درک تاثیر پخش صدای اسپیکر بالایی می‌توان با انگشت آن را مسدود کرد که در این حالت می‌توان درک کرد که وجود این اسپیکر کوچک نقش پررنگی در پخش صدای استریو دارد. بلندی صدای اسپیکرهای میت ۱۰ در زمان پخش موسیقی یا زنگ زدن گوشی بین ۷۳ تا ۸۳ دسیبل متغیر است که در مقایسه با سایر پرچم‌داران موجود در بازار نشان از تولید صدای بلندی توسط این گوشی دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری گوشی‌های هواوی در سالیان اخیر دچار تغییرات ریز و درشت فراوانی شده است به‌طوری که دیگر نمی‌توان آن را از نقاط ضعف این گوشی دانست. نسخه‌‌های اخیر EMUI با وجود اینکه ظاهری به جذابی رقبا ندارند، یکی از روان‌ترین‌ها در نوع خود هستند. در حالی که همگان منتظر رونمایی از نسخه‌ی ششم رابط کاربری EMUI بودند هواوی برای همگام شدن با نسخه‌ی اندروید در گوشی‌هایش با نادیده‌ گرفتن اعداد ۶ و ۷، گوشی‌های جدید مبتنی بر اوریو خود را با نسخه‌ی هشتم EUMI عرضه می‌کند. اگر پیش از این کاربر گوشی‌های هواوی بوده باشید در نگاه اول تفاوت فاحشی از نظر ظاهری در نسخه‌ی هشتم با نسخه‌ی پنجم مشاهده نخواهید کرد با این حال این بدان معنا نیست که هواوی ویژگی‌‌های تازه‌ای به این رابط کاربری نیاورده است. خبر خوشحال‌کننده‌ی دیگر این است که طبق ادعای هواوی، گوشی‌های بالارده‌ی این کمپانی به صورت ماهانه آپدیت‌های امنیتی اندروید را دریافت خواهند کرد.

هواوی میت ۱۰ پرو / huawei mate 10 pro

بررسی قابلیت‌های رابط کاربری میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو را با لاک‌اسکرین آغاز می‌کنیم. استایل کلی صفحه‌ی لاک‌اسکرین تغییر خاصی نسبت به گذشته نکرده و همچنان سوایپ به سمت بالا از بخش پایینی نمایشگر میان‌برهایی مانند ماشین‌حساب، تایمر و چراغ‌قوه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. صفحه‌ی لاک‌اسکرین هر بار میزبان تصویر متفاوتی است که در پوشه‌ی «MagazineUnlock» قرار دارند.

EMUI با طعم اندروید اوریو

استفاده از واحد پردازش عصبی اختصاصی در پردازنده‌ی Kirin 970 به ادعای هواوی باعث سرعت بیشتر راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و ثبات عملکرد گوشی در طولانی مدت خواهد شد؛ اثبات درستی ادعای هواوی مبنی تاثیر یادگیری ماشین بر عملکرد دستگاه نیازمند گذر زمان است. مدیریت مصرف باتری و بهبود کیفیت صدا در تماس‌ها نیز از مواردی است که به گفته‌ی هواوی از هوش مصنوعی و NPU در آن کمک گرفته گرفته شده است.

هواوی امیدوار است با اضافه شدن ‌‌APIهای شبکه عصبی گوگل به اندروید و درک پتانسیل‌های هوش مصنوعی توسط توسعه‌دهندگان، در آینده‌ی نزدیک شاهد قدرت‌نمایی بیشتر گوشی‌هایش در این بخش باشیم. آنچه که از هوش مصنوعی در سری میت ۱۰ شاهد آن هستیم چندان محسوس و انقلابی نیست؛ با این حال ما نیز امیدواریم که هواوی در آینده‌ی نه چندان دور مزد این حرکت جدید و آینده‌نگرانه‌‌ی خود را بگیرد. هواوی برای سرعت بخشیدن به توسعه‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی علاوه بر جلب‌نظر توسعه‌دهندگان به شرکایی قدرتمند در این بخش نیاز دارد.

رابط کاربری جدید میت ۱۰ بیش از پیش هوشمند شده و شاهد پیشنهادات بیشتر و هوشمندانه‌تری در بخش‌های مختلف هستیم؛ برای مثال وقتی در یک محیط تاریک در حال مطالعه‌ی محتوا هستید گوشی به شما روشن کردن قابلیت Eye Comfort را پیشنهاد می‌دهد. بخش پوسته‌ها و شخصی‌‌سازی یکی از بخش‌های مهم رابط کاربری هواوی در سالیان اخیر بوده است که در نسخه‌ی هشتم EMUI نیز همچنان به قوت خود باقی است.

هواوی میت ۱۰ پرو / huawei mate 10 pro

همانند نسخه‌ی پیشین EMUI امکان اضافه کردن اپ‌دراور نیز در رابط کاربری وجود دارد. برای تغییر حالت پیش‌فرض کافی است از بخش تنظیمات نمایشگر گزینه‌ی «Home screen style» را انتخاب کنید. قابلیت جالب دیگری که هواوی از نسخه‌ی پنجم رابط کاربری خود وارد EMUI کرده است، App Twin نام دارد. کاربر به کمک این ویژگی می‌تواند در اپ‌هایی مانند فیس‌بوک و واتس‌اپ، هم‌زمان از دو حساب کاربری استفاده کند؛ این قابلیت در حال حاضر روی لانچرهای دیگر کار نمی‌کند.

هواوی میت ۱۰ پرو / huawei mate 10 pro

ژست‌های حرکتی حسگر اثرانگشت اولین بار با پرچم‌داران سری پی هواوی وارد گوشی‌های هواوی شدند. در میت ۱۰ پرو، بر خلاف برادر ارزان‌ترش، به دلیل قرار گرفتن حسگر در پشت گوشی شاهد ژست‌های ناوبری نیستیم. با سوایپ به سمت پایین در میت ۱۰ پرو اعلان‌ها نمایش داده می‌شوند و سوایپ به سمت بالا در چنین شرایطی صفحه‌ی اعلان‌ها را خواهد بست. اگر از اپلیکیشن گالری تصاویر پیش‌فرض در میت ۱۰ پرو استفاده کنید، حسگر اثر انگشت و سوایپ به سمت راست یا چپ به شما برای حرکت در بین تصاویر کمک می کند.

داک شناور اضافه شده به رابط کاربری سری میت ۱۰ را می‌توان در هر نقطه‌‌ای روی صفحه قرار داد برای این کار تنها کافی است انگشت خود را کمی روی داک نگه داشته و با لرزش دستگاه آن را بسته به ابعاد دست و کشیدگی انگشتان خود در صفحه جایگذاری کنید. این داک را می‌توان در چهار جهت اصلی سوایپ کرد و به هر یک از جهت‌ها عملکردی مانند نمایش اپلیکیشن‌های اخیر، بازگشت و کلید هوم را نسبت داد. خوشبختانه همانند نسخه‌های پیشین امکان تغییر چینش کلیدهای نرم‌افزاری ناوبری نیز در رابط کاربری هواوی وجود دارد.

هواوی میت ۱۰ پرو / huawei mate 10 pro

ژست‌های حرکتی مربوط به قابلیت اسپلیت اسکرین، ژست‌های گرفتن اسکرین‌شات و ژست‌های کشیدنی (استفاده از نوشتن یکی از حروف الفبای انگلیسی با مفصل انگشت برای اجرای یک اپلیکیشن‌ خاص) به‌طور کامل در بررسی گوشی‌های پیشین هواوی معرفی شده است. یکی از قابلیت‌هایی موردنیاز در گوشی‌هایی با این ابعاد، استفاده‌ی ساده از گوشی با یک دست است؛ سوایپ روی نوار کلیدهای ناوبری اندروید، صفحه را برای استفاده از یک دست کوچک یا بزرگ می‌کند.

استفاده از نمایشگر ۱۸ به ۹ با وجود ارائه‌ی بهترین تجربه در قابلیت اسپلیت اسکرین و نمایش محتوای بیشتر در حالت عمودی هنوز با مشکلاتی از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری در اندروید روبرو است؛ به این معنی که طول بیشتر نمایشگر نسبت به نمونه‌های مرسوم باعث نمایش نوارهای سیاه‌رنگ در بالای و پایین صفحه در هنگام اجرای اپلیکیشن‌های ناسازگار می‌شود. تقریبا تمامی شرکت‌های استفاده‌کننده از این نوع نمایشگرها راه‌حل جایگزینی برای حذف این نوار سیاه در رابط کاربری گوشی‌های خود تعبیه کرده‌اند.

هواوی میت ۱۰ پرو / huawei mate 10 pro

استفاده از این قابلیت نرم‌افزاری نوار سیاه‌رنگ آزاردهنده را حذف می‌کند اما این کار در برخی مواقع به مشکلات در نمایش محتوا منجر می‌شود؛ در اپلیکیشن‌هایی که ما در میت ۱۰ پرو اجرا کردیم مشکل خاصی مشاهده نشد. وقتی برای اولین بار، اپلیکیشن‌ها را در میت ۱۰ اجرا می‌کنید پیغامی در نوار سیاه‌رنگ پایین برای تمام صفحه‌کردن آن اپلیکیشن ظاهر می‌شود؛ پس از این کار امکان تغییر وضعیت نمایش اپ تنها در تنظیمات نمایشگر ممکن خواهد بود. می‌توان نحوه‌ی نمایش هر یک از اپلیکیشن‌ها را در بخش «Full-screen display» تغییر داد. در هنگام پخش ویدئو نوارهای سیاه‌رنگی در دو سمت صفحه مشاهده می‌شود که امکان تمام صفحه کردن ویدئو و حذف آن‌ها وجود دارد؛ اما این کار به قیمت از دست دادن بخشی از محتوا تمام خواهد شد.

دیگر ویژگی‌‌های نرم‌افزاری نسخه‌ی هشتم رابط کاربری EMUI مشابه نسخه‌های پیشین است که پرداختن به آن از حوصله‌ی این بحث خارج است. در پایان باید گفت EMUI جدید با حفظ ویژگی‌های نسخه‌ی پیشین و همچنین اضافه کردن قابلیت‌های اندروید اوریو مانند تصویر در تصویر و ویژگی‌‌های جذاب دیگر، کامل‌ترین نسخه‌ی این رابط کاربری تا به امروز است. اگر پیش از این از طرفداران رابط کاربری هواوی نبوده‌اید، نسخه‌ی جدید نیز نظر شما را جلب نخواهد کرد.

دوربین 

هواوی پس از تجهیز پی ۹ و میت ۹ به دوربین دوگانه و همکاری با لایکا در این بخش، اکنون در میت ۱۰ نیز از چیدمان مشابهی استفاده کرده است. پرچم‌دار جدید هواوی از دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی رنگی و ۲۰ مگاپیکسلی سیاه و سفید در دوربین خود بهره می‌برد که شباهت زیادی به نمونه‌ی به کار رفته در میت ۹ دارد. شایان ذکر است که فقط سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده است. اما یکی از تفاوت‌های اصلی نسل جدید سری میت، استفاده از لنز با گشودگی دیافراگم f/1.6 است که به گفته‌ی مسئولین هواوی، روشن‌ترین لنز (به این معنی که باعث می‌شود سنسور نور بیش‌تری جذب کند) موجود در دنیای موبایل است.

سیستم فوکوس خودکار نیز مشابه نمونه‌ی به کار رفته در محصولات پیشین هواوی است. غول گوشی‌های هوشمند چینی در این بخش از ترکیب چهار سیستم فوکوس خودکار بهره برده است؛ استفاده از فوکوس لیزری، تشخیص عمق میدان، تشخیص کنتراست و فوکوس فازی، باعث شده است تا پرچم‌دار هواوی در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و عملکرد سریع و دقیق آن، به خوبی تمام نیازهای کاربران در شرایط مختلف را تامین کند. 

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

به جز لنز، در بخش سخت‌افزار، دوربین میت ۱۰ پیشرفت قابل توجهی را به خود ندیده است. اما تغییرات اصلی به نرم‌افزار و الگوریتم‌های پردازش تصویر باز می‌گردد. هواوی برای اولین بار از موتور پردازش تصویر اختصاصی خود در میت ۱۰ بهره برده است. کاربرد دو عدد از این پردازنده، باعث شده است تا میت ۱۰ اکنون در کنار سرعت بسیار بیشتر در پردازش، تصاویری با نویز کم‌تر را به همراه داشته باشد. در کنار ISP جدید، میت ۱۰ در بخش دوربین نیز از واحد پردازش عصبی خود بهره گرفته است. واحد هوش مصنوعی کرین ۹۷۰ با درک شرایط محیط، بهترین تنظیم ممکن را برای ثبت تصاویری زیبا اعمال می‌کند. این واحد همچنین قادر به تشخیص سوژه است تا بدین ترتیب با ثبت چندین تصویر و ادغام آن‌ها، حرکت سوژه را رفع و از محو شدن آن جلوگیری کند.

هواوی هوش مصنوعی را برای تنظیم المان‌های دخیل در عکاسی به کار بسته است تا به تشخیص نوع سوژه و شرایط عکاسی بهترین تصویر را ثبت کند اما در پاره‌ای از مواقع عکس‌های گرفته شده در یک شرایط یکسان با یکدیگر متفاوت هستند. گستره‌ی دینامیکی بالا در دوربین ۱۲ مگاپیکسلی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو ویژگی مهمی است که نباید از آن به سادگی گذشت. جزئیات ثبت شده توسط دوربین پرچمداران سری میت ۱۰ کاملا شما را راضی خواهد کرد و رنگ‌ها نیز طراوت خود را به خصوص در شرایط نوری مناسب حفظ می‌کنند. 

هواوی با ترکیب دو سنسور ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسلی، امکان بزرگ‌نمایی دو برابری را فراهم کرده است که آن را زوم هیبریدی می‌نامد. در این حالت از رزولوشن بالا‌ی سنسور ۲۰ مگاپیکسلی و جزئیات رنگی نمونه‌ی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌شود تا در نهایت تصویری با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل اما کراپ ۲ برابر نسبت به حالت عادی ایجاد شود. این در حالی است که سایر پرچم‌داران دنیای موبایل از ترکیب دو لنز متفاوت برای این امر بهره می‌برند. عملکرد زوم دو برابری میت ۱۰ در حالی که نتیجه‌ی بسیار بهتری از انواع دیجیتالی دارد اما نمونه‌های بهتری از میت ۱۰ در این بخش وجود دارد. 

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

همانند تمامی پرچم‌داران اخیر دنیای موبایل، میت ۱۰ نیز به حالت مخصوص ثبت تصاویر پرتره مجهز شده است. در این حالت دوربین با تشخیص سوژه و مرز آن با محیط، اقدام به ایجاد جلوه‌ی بوکه می‌کند تا تصاویری مشابه با دوربین‌های حرفه‌ای و عمق زیاد میدان ایجاد شود. میت ۱۰ و برادران گران‌قیمت‌تر آن از هوش مصنوعی در تشخیص سوژه از پس‌زمینه برای ساخت افکت بوکه استفاده می‌کنند با وجود این که عملکرد گوشی در بیشتر مواقع رضایت‌بخش است اما گاهی شاهد تشخیص نادرست سوژه هستیم؛ امیدواریم هواوی با بروزرسانی نرم‌افزاری چنین مشکلاتی را حل کند. مشکل بزرگی که در این زمینه گریبان‌گیر میت ۱۰ بوده، لنز عریض آن است. در گلکسی نوت ۸ و آیفون ۸ پلاس، به واسطه‌ی کاربرد لنز دوم با فاصله‌ی کانونی حدودا ۵۰ میلی‌متر در کنار جلوه‌ی بوکه، تصاویر پرتره شباهت بیشتری نسبت به نمونه‌های دوربین‌های حرفه‌ای دارند این در حالی است که در میت ۱۰، قاب بزرگ تصویر تا حدودی جذابیت نهایی این دسته از عکس‌برداری را کاهش می‌دهد. البته امکان زوم ۲ برابری و ثبت تصاویر پرتره در این حالت وجود دارد که تصویر نهایی را به نمونه‌ی دوربین‌های حرفه‌ای بیش از پیش شبیه می‌کند.

دوربین تکامل‌یافته و تداوم همکاری با لایکا

هواوی تنها شرکتی است که با تخصیص سنسوری جداگانه، امکان ثبت حرفه‌ای تصاویر سیاه و سفید را به کاربران می‌دهد. اگر علاقه‌مند به این سبک از عکاسی هستید، میت ۱۰ گزینه‌ی بسیار ایده‌آلی است. تصاویر سیاه و سفید ثبت شده با این گوشی کنتراست بسیار خوبی دارند و یک سر و گردن نسبت به الگوریتم‌های نرم‌افزاری تبدیل تصاویر رنگی به انواع سیاه‌ و سفید در سایر گوشی‌ها، عملکرد بهتری دارد. 

هواوی برای علاقه‌مندان به تصاویر سلفی، از سنسور ۸ مگاپیکسلی و لنز روشن F/2 در دوربین سلفی خود استفاده کرده است که قابلیت‌های زیادی به همراه دارد. دوربین جلوی میت ۱۰ در کنار ثبت جزئیات زیاد، تصاویر جذابی را نیز تولید می‌کند. حالت پرتره در این بخش نیز وجود دارد و هوش مصنوعی پردازنده‌ی کرین ۹۷۰ با تشخیص صورت، جلوه‌ی بوکه در پس‌زمینه‌ی قاب ایجاد می‌‌کند. قابلیت زیباسازی نیز در دسترس است که البته نباید از حداکثر آن استفاده کرد زیرا با اغراق در حذف جزئیات و زیباسازی پوست، چهره کاربران را خراب می‌کند. با این حال دوربین سلفی میت ۱۰ توانایی‌های بسیار زیادی دارد و به لطف هوش مصنوعی گوشی می‌تواند به خوب نیازهای این دسته از کاربران را تامین کند. تنها کمبود دوربین سلفی میت ۱۰ را می‌توان عدم وجود قابلیت‌های واقعیت افزوده و فیلتر‌هایی دانست که در سایر پرچم‌داران اندرویدی وجود دارد و البته علاقه‌مندان اندکی نیز ندارد.

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

از دیگر قابلیت‌ها دوربین میت ۱۰ هواوی می‌توان به ثبت پانورامای سه‌بعدی اشاره کرد. در این حالت با حرکت دوربین در فضای اطراف سوژه، تصویر نهایی جذابی تولید می‌شود که با هنگام مشاهده‌ی تصاویر ثبت شده حرکت گوشی، گردش مجدد دوربین حول سوژه شبیه‌سازی می‌شود. هواوی به خوبی این قابلیت را تعبیه کرده و استفاده از آن بر خلاف برخی فناوری‌های مشابه همانند اسکن سه بعدی صورت سونی اکسپریا XZ1، به مهارت و حوصله‌ی زیادی احتیاج ندارد.

در بخش فیلمبرداری نیز پرچم‌دار هواوی قابلیت‌های زیادی به همراه دارد که می‌تواند نیاز‌های کاربران این بخش را به خوبی فراهم کند. در کنار امکان فیلمبرداری با رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، امکان ضبط ویدیو‌های صحنه آهسته با رزولوشن 1080P و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه یا 720P و نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه نیز در دسترس است. لرزشگیر اپتیکال نیز کمک شایانی به حذف لرزش‌ها در شرایط مختلف می‌کند. میت ۱۰ همچنین با ضبط صدای استریو با بیت‌ریت ۱۹۲ کیلوبیت‌برثانیه می‌پردازد که خبر از کیفیت صدای مناسب کلیپ‌های ضبط شده می‌دهد

گالری تصاویر دوربین هواوی میت ۱۰ پرو

نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو
نمونه تصاویر هواوی میت 10 پرو

قابلیت PC Mode

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های سری گوشی‌های میت ۱۰، امکان استفاده از آن‌ها در حالت دسکتاپ و به‌عنوان یک کامپیوتر است؛ قابلیتی که پیش‌تر سامسونگ با گلکسی اس ۸ به دنیای گوشی‌های اندرویدی معرفی کرده بود؛ اما آنچه باعث تمایز میت ۱۰ از همتای کره‌ای آن می‌شود، بی‌نیاز بودن این گوشی از یک وسیله‌ی جانبی است. در حالی‌که پرچم‌داران سامسونگ به دستگاهی موسوم به داک برای تبدیل شدن به کامپیوتر نیاز دارند، فبلت پرچم‌دار چینی‌ها تنها به‌کمک یک کابل USB نوع C به HDMI که از استاندارد Display Port 1.2 پشتیبانی می‌کند به مانیتور یا تلویزیون متصل می‌شود. در این حالت کاربر می‌تواند با استفاده از ماوس و کیبورد بلوتوث تجربه‌ای نزدیک به کامپیوتر را با میت ۱۰ داشته باشد؛ البته هواوی امکان استفاده از گوشی به‌عنوان ترک‌پد یا کیبورد مجازی را نیز فراهم کرده است.

هواوی میت 10

برای آنکه تجربه‌‌ی دسکتاپ کاملی داشته باشید، باید اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌ی شما از قابلیت PC Mode پشتیبانی کنند، در غیر این‌صورت، به‌صورت عمودی و همانند گوشی روی مانیتور اجرا خواهند شد. نکته‌ی جالب توجه در خصوص قابلیت یادشده این است که در حالت اتصال به مانیتور، تمام تماس‌ها و اعلان‌ها توسط خود گوشی مدیریت می‌شوند؛ بنابراین چنانچه به‌عنوان مثال در حال ارائه‌ی مطلبی در یک جلسه باشید، اعلان‌ها آزارتان نخواهند داد.

در حالت کلی تجربه‌ی PC Mode برای ما خوشایند بود و اگر لگ‌های گاه‌گدار گوشی را در حالت دسکتاپ نادیده بگیریم، می‌توان میت ۱۰ را به‌عنوان کامیپوتری مناسب برای کاربری‌های روزمره نیز استفاده کرد؛ البته باید خاطرنشان کنیم که برخلاف راهکار سامسونگ، قابلیت PC Mode هواوی، گوشی را حین اتصال به مانیتور، شارژ نمی‌کند. اضافه شدن چنین قابلیتی به میت ۱۰ را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در آینده شاهد افزایش اپلیکیشن‌های سازگار با آن باشیم که در این صورت، PC Mode به برگ برنده‌ی هواوی در رقابت با پرچمداران دیگر مبدل خواهد شد. 

بازده و عملکرد

میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو نخستین محصولات تجاری هواوی محسوب می‌شوند که از پردازنده‌ی اختصاصی و جدید این شرکت موسوم به کرین ۹۷۰ بهره می‌برند. چینی‌ها اواسط شهریور امسال، در جریان نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ برلین از این تراشه رونمایی کردند و مدعی شدند که آن را با محوریت هوش مصنوعی توسعه داده‌اند. کرین ۹۷۰ تراشه‌ای ۱۰ نانومتری و هشت هسته‌‌ای است که توسط HiSilicon، یکی از زیرمجموعه‌های هواوی طراحی شده است.

نوع کلی چینش هسته‌ها در کرین ۹۷۰ مشابه نسل قبل این تراشه موسوم به کرین ۹۶۰ است؛ اما چینی‌ها مدعی هستند که بهره‌وری انرژی این تراشه ۲۰ درصد بهبود یافته و به‌لطف لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تراشه، مساحت کلی آن نیز ۴۰ درصد کاهش یافته است. تعداد ترانزیستورهای کرین ۹۷۰ نسبت به نسل قبل، افزایشی ۳۷.۵ درصدی تجربه کرده است و اکنون تعداد آن‌ها به ۵.۵ میلیارد ترانزیستور می‌رسد. 

مشخصات فنی / تراشه

کرین ۹۷۰

کرین ۹۶۰

کرین ۹۵۰

پردازنده‌ی مرکزی

۴ هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A72 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

واحد پردازش گرافیکی

Mali-G72 MP12

Mali-G71 MP8

Mali-T880 MP4

واحد پردازش عصبی

بله

خیر

خیر

پردازش محتوا

دی‌کُد 4K و ۶۰ فریم‌برثانیه با استاندارد HEVC & H.264 

ان‌کُد 4K و ۳۰ فریم‌برثانیه با HDR10

ان‌کُد و دی‌کُد 4K و ۳۰ فریم‌برثانیه با استاندارد HEVC & H.264

دی‌کُد 4K و ۶۰ فریم‌برثانیه با استاندارد HEVC

دی‌کُد و ان‌کُد فول‌اچ‌دی با استاندارد H.264

دی‌کُد 4K و ۶۰ فریم‌برثانیه با استاندارد HEVC

کنترلر حافظه

۴ کانال LPDDR4

۲ کانال LPDDR4

 ۲ کانال LPDDR4

مودم ال‌تی‌ایی

LTE Cat 18

LTE Cat 12

LTE Cat 6

رابط فلش

UFS 2.1

UFS 2.1

eMMC 5.1

فرایند ساخت

۱۰ نانومتر TSMC

۱۶ نانومتری FinFET

۱۶ نانومتری FinFET

کرین ۹۷۰ توسط شرکت تایوانی TSMC و با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری +FinFET تولید می‌شود. پردازنده‌ی مرکزی (CPU) بر مبنای معماری مجموعه‌ی دستورالعمل ARMv8-A شرکت آرم توسعه داده شده است. این واحد از هشت هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد که در یک خوشه‌ی قدرتمند، شامل چهار هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز و یک خوشه‌ی کم‌مصرف، شامل چهار هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز و بر اساس معماری رایانش ناهمگون big.LITTLE آرم کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

کرین ۹۷۰ نخستین تراشه‌ی موبایلی است که از جدیدترین واحد پردازش گرافیکی شرکت‌ آرم، موسوم به Mali-G72 MP12 بهره می‌برد؛ این واحد از ۱۲ هسته‌ی پردازشی با فرکانس ۸۵۰ مگاهرتز و توان پردازشی ۵۹۲.۲ گیگافلاپس تشکیل شده و طبق ادعای چینی‌ها، به‌کارگیری آن در تراشه‌ی کرین ۹۷۰ باعث شده است عملکرد این پردازنده‌ی موبایل نسبت به کرین ۹۶۰، حدود ۲۰ درصد سریع‌تر شود و مصرف انرژی آن نیز ۵۰ درصد کاهش یابد. این GPU از استانداردهای DirectX 12 و OpenCL 2.0 ،OpenGL ES 3.2 ،OpenVG 1.1 ،Vulkan 1.0 پشتیبانی می‌کند.

تراشه‌ی به‌کاررفته در Huawei Mate 10، عنوان نخستین پردازنده‌ی موبایلی را یدک می‌کشد که از یک واحد پردازش مبتنی بر شبکه‌‌ی عصبی (NPU) اختصاصی بهره می‌برد که به گفته‌ی ریچارد یو، مدیرعامل هواوی، صرفا نقش یک شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی را برعهده دارد. واحد پردازش عصبی کرین ۹۷۰ نسبت به پردازنده‌ی مرکزی (CPU) آن، ۲۵ برابر عملکرد بهتری را در پردازش‌‌های مرتبط با هوش مصنوعی ارائه می‌دهد و مصرف انرژی آن نیز ۵۰ برابر بهینه‌تر است؛ بنابراین NPU به‌کار رفته در تراشه‌‌ی کرین ۹۷۰ می‌تواند محاسبات هوش مصنوعی را سریع‌تر و با مصرف انرژی کمتری انجام دهد.

پردازنده‌ای در خدمت هوش مصنوعی

وقتی صحبت از پردازش‌ مبتنی بر هوش مصنوعی (یا به‌طور کلی هر اَبَرپردازش دیگر) می‌شود، آنچه اهمیت دارد، تعداد عملیات ممیز شناوری (فلاپس) است که پردازنده می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد. طبق ادعای هواوی، توان محاسباتی واحد پردازش عصبی (NPU) به‌کاررفته در تراشه‌ی کرین ۹۷۰، هنگام استفاده از اعداد ممیز شناور ۱۶ بیتی (FP16)، معادل ۱.۹۲ ترافلاپس است. عملیات ممیز شناور ۱۶ و ۸ بیتی، اهمیت بسیاری در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارند؛ چرا که شبکه‌های عصبی در ماتریس‌های محاسباتی از اعداد دَه‌دَهی استفاده می‌کنند؛ با این حال، نیازی نیست اعداد ممیز شناوری یادشده دقت بسیار بالایی داشته باشند (نیازی به وجود تعداد زیادی عدد، پس از ممیز نیست)؛ بنابراین محاسبات ممیز شناور ۸ و ۱۶ بیتی بسیار مهم‌تر از محاسبات ۳۲ و ۶۴ بیتی هستند.

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

در حال حاضر از کاربردهای هوش مصنوعی در میت ۱۰ که به مدد واحد پردازش عصبی تراشه‌ی کرین ۹۷۰ فراهم شده‌اند، می‌توان به بهینه‌سازی عملکرد گوشی در طولانی‌مدت با یادگیری الگوی استفاده‌ی کاربر از گوشی، بهینه‌سازی مصرف انرژی گوشی، تشخیص تصویر، تشخیص صدا، پردازش طبیعی زبان و بهبود کیفیت تصاویر ثبت‌شده از طریق شناسایی هوشمند سوژه و شرایط نوری محیط اشاره کرد؛  بی‌شک چینی‌ها در این زمینه کماکان در ابتدای راه قرار دارند اما این راه فعلا مسافری جز هواوی ندارد و این بهترین فرصت برای پیشرفت این شرکت محسوب می‌شود. 

هواوی امیدوار است تراشه‌ی کرین ۹۷۰، «پلتفرمی باز برای هوش مصنوعی مبتنی بر موبایل» باشد. این شرکت امیدوار است تا با دسترسی توسعه‌دهندگان و شرکای تجاری خود به این پلتفرم، کاربردهای جدید و نوآورانه‌ای برای قابلیت‌های پردازش هوش مصنوعی این تراشه توسعه یابد؛ بنابراین تراشه‌ی کرین ۹۷۰ از Tensorflow/Tensorflow Lite و Caffe/Caffe2 پشتیبانی می‌کند.

از ویژگی‌های مهم دیگر تراشه‌ی کرین ۹۷۰، می‌توان به پشتیبانی آن از دی‌کُد و اِن‌کُد (با استانداردهایی مانند H.265 و H264) ویدیوهای با رزولوشن 4K، پردازش رنگ‌های ۱۰ بیتی (‌HDR10)، بهره‌مندی از نسل جدید پردازنده‌های حسگر هواوی موسوم به i7 و مبدل دیجیتال به آنالوگ ۳۲ بیتی/۳۸۴ کیلوهرتزی اشاره کرد. همانند کرین ۹۶۰، پردازنده‌ی جدید چینی‌ها از دوربین‌های دوگانه، حافظه‌ی UFS 2.1 و کنترلر حافظه‌ی LPDDR4 (این بار با فرکانس ۱۸۳۳ مگاهرتز) پشتیبانی می‌کند.

هواوی میت 10 پرو از ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد؛ اما متاسفانه برخلاف نسخه‌ی عادی، خبری از درگاه کارت حافظه‌ی MicroSD برای ارتقاء حافظه نیست. در جدول زیر می‌توانید عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی میت ۱۰ پرو را به‌لحاظ نرخ خواندن و نوشتن در قیاس با سایر رقبا مشاهده کنید.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

هواوی میت ۱۰ پرو

۸۳۵.۰۶ مگابایت‌برثانیه

۲۲۰.۹۶ مگابایت‌برثانیه

۱۷۵.۷۴ مگابایت‌برثانیه

۱۷۲.۶۲ مگابایت‌بر‌ثانیه

نوکیا ۸

۶۸۹.۱۷ مگابایت‌برثانیه

۲۰۴.۳۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۶.۷۲ مگابایت‌برثانیه

۱۴.۳۴ مگابایت‌برثانیه

هواوی میت ۱۰

۸۲۴.۰۵ مگابایت‌برثانیه

۲۰۶.۱۳ مگابایت‌برثانیه

۱۷۷.۴۷ مگابایت‌برثانیه

۱۵۷.۶۱ مگابایت‌برثانیه

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۶.۴۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۷.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸۱ مگابایت‌ بر ثانیه

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۸.۳۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۷۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۱.۱ مگابایت‌ بر ثانیه

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۶۲.۴۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۰.۹۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۶۵.۶۳ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۳.۹۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۳.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۲ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۷۹.۱۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۲.۹۴ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

* این نتایج با اجرای بنچمارک AndroBench استخراج شده‌اند.

 همان‌طور که نتایج بنچمارک نشان می‌دهد، حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی هواوی میت ۱۰ پرو در هر چهار معیار خواندن/نوشتن ترتیبی و تصادفی عملکرد بی‌نظیری را از خود به‌نمایش گذاشت و در حقیقت در این زمینه، با اختلاف قابل توجهی از تمام پرچم‌داران اندرویدی سال ۲۰۱۷ پیش است؛ میت ۱۰ پرو حتی در پاره‌ای از موارد از برادر خود نیز بهتر عمل کرده است.

زومیت برای ارزیابی عملکرد سخت‌افزار گوشی‌ها، در کنار اجرای بازی‌های گرافیکی و تحت‌فشار قراردادن گوشی، بنچمارک‌های مختلفی را روی آن اجرا می‌کند. بنچمارک انتوتو تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، حافظه‌ی رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیر قابل لمس، بر اساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند. از بنچمارک Vellamo که توسط شرکت کوالکام توسعه داده شده است، آزمون‌های Browser و Metal روی گوشی اجرا می‌شوند که به‌ ترتیب، عملکرد مرورگر وب و CPU را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. در نهایت بنچمارک CF-Bench را داریم که عمدتا عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و حافظه را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

در ادامه می‌توانید نتایج حاصل از اجرای آزمون‌های یادشده روی گوشی میت ۱۰ پرو را مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

CF Bench

v1.3

Huawei Mate 10 Pro

--

175769

30962

6913

6941

1983

6499

29FPS

30FPS

21FPS

21FPS

60FPS

127FPS

--

Nokia 8

--

170074

40393

6744

6224

1913

6515

18FPS

39FPS

12FPS

23FPS

56FPS

106FPS

71926

iPhone X

--

203245

63694

--

4222

9371

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

--

Huawei Mate 10

--

176022

35995

6740

7006

1859

6437

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

4825281

iPhone 8

--

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

--

iPhone 8 Plus

--

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

--

Xperia XZ1

--

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

68111

LG V30

--

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

65698

Galaxy Note 8

--

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

58788

iPad Pro 10.5

--

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

OnePlus 5

--

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

68851

Sony Xperia XZ Premium

--

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

65027

HTC U11

--

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

68303

Samsung Galaxy S8+

--

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

58165

LG G6

--

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

34373

Samsung Galaxy S8

--

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

54718

HTC U Ultra

--

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

67896

Huawei P10

--

120852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

55,639

Xiaomi Mi Mix

--

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

69034

Google Pixel XL

--

138423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

68021

Huawei Mate 9

--

122178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

59,427

Moto Z

--

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

65879

Xiaomi Mi5s

--

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

64359

Xperia XZ

--

124589

24569

64589

Apple iPhone 7

--

168242

Galaxy Note 7

--

132586

23989

63989

OnePlus 3

--

141895

27546

66587

Galaxy S7 edge

--

127589

24046

65489

اما چنانچه از اعداد و ارقام حاصل از بنچمارک‌ها گذر کنیم، میت ۱۰ پرو به‌‌مدد تراشه‌ی قدرتمند خود، عملکرد بسیار خوبی را در دنیای واقعی از خود به‌نمایش می‌گذارد. ما بازی‌هایی نظیر Implosion: Never Lose Hope، SkyForce: Reloaded و Mortal Kombat X را روی پرچم‌دار جدید چینی‌ها اجرا کردیم و تجربه‌ی فوق‌العاده روانی را از آن داشتیم؛ به‌طوری که در هیچ‌کدام از بازی‌ها شاهد افت نرخ فریم نبودیم و علاوه‌بر این، بافت‌ها با کیفیت خوبی نمایش داده می‌شد و گرافیک کلی بازی‌ها نیز در بالاترین حد ممکن به تصویر کشیده می‌شد. میت ۱۰ پرو در استفاده‌ی روزمره نیز تجربه‌ای سریع و روان را ارائه می‌دهد و انیمیشن‌های رابط کاربری بدون مشکل خاصی اجرا می‌شوند. هواوی مدعی است که به‌ لطف هوش مصنوعی، میت ۱۰ / ۱۰ پرو با شناسایی الگوریتم استفاده‌ی کاربر، منابع سخت‌افزاری را به‌صورت بهینه‌ای بین پردازش‌های مختلف تقسیم می‌کنند؛ به‌طوری که پس از گذشت ۱۸ ماه، ۸۵ درصد از سرعت اولیه‌ی خود را حفظ می‌کنند، اما این ادعایی است که تنها گذر زمان می‌تواند صحت و سقم آن را نشان دهد.

باتری

درست‌ مانند میت ۱۰، ظرفیت باتری نسخه‌ی پرو نیز نسبت به نسل گذشته‌ی این گوشی بدون تغییر باقی مانده است؛ البته نباید این مساله ناامیدتان کند، چرا که حتی در استانداردهای امروزی نیز ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای گوشی‌های هوشمند، انتخابی شگفت‌انگیز محسوب می‌شود؛ چرا که رقبای این گوشی از باتری‌های به‌مراتب کوچک‌تری بهره می‌برند. شاید چنین تصور کنید که هواوی با جا دادن چنین باتری حجیمی در دل گوشی‌ ۶.۰ اینچی خود، ریسک بالایی را به جان خریده است و احتمال دارد که میت ۱۰ نیز به سرنوشتی مشابه گلکسی نوت ۷ دچار شود؛ اما هواوی مدعی است برای رفع هرگونه نگرانی از احتمال بروز چنین مشکلی، پس از تست‌های سنگین و سخت‌گیرانه‌ی ۱۵ لایه‌ای، موفق به دریافت گواهی از مؤسسه‌ی TÜV Rheinland آلمان در بخش کیفیت باتری میت ۱۰ پرو شده است.

برای آنکه پروسه‌ی شارژ باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی میت ۱۰ پرو طولانی نباشد، هواوی فناوری شارژ سریع ۵ ولت و ۴.۵ آمپری انحصاری خود موسوم به SuperCharge را نیز برای فبلت پرچم‌دار خود در نظر گرفته است. از آنجایی که این فناوری نسبت به سایر فناوری‌های شارژ سریع، از ولتاژ پایین‌تری بهره می‌برد، از این رو باتری گوشی حین شارژ کمتر از رقبا گرم می‌شود. بررسی‌ها حکایت از آن دارند که باتری میت ۱۰ ظرف مدت ۳۰ دقیقه به میزان ۵۸ درصد شارژ می‌شود.

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

باتری پرظرفیت با شارژدهی فوق‌العاده

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن اچ‌دی، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه پخش می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد. 

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدیو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Huawei Mate 10 Pro

FHD+ / "6.0

4000

16:40

15:21

226.2min

848.2Frame

8:36

Nokia 8

QHD / "5.3

3090

10:55

10:29

196.8min

1042Frame

8:13

iPhone X

1125p / "5.8

2716

14:40

11:10

242.2min

1561Frame

--

Huawei Mate 10

1080p / "5.9

4000

13:16

12:17

TBA

TBA

9:40

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

8:10

122min

3995Frame

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

11:30

171min

2051Frame

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

میت ۱۰ پرو در آزمون Work 2.0 Battery بنچمارک پی‌سی‌مارک با ثبت زمان ۸ ساعت ۳۶ دقیقه از بسیاری از پرچم‌داران فعلی دنیای گوشی‌های هوشمند، عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش گذاشت. فبلت پرچم‌دار چینی‌ها در تست پخش ممتد ویدیو نیز با ثبت زمان ۱۶ ساعت و ۴۰ دقیقه، رکوردی بی‌نظیر را در بین گوشی‌های پرچم‌دار را از خود به‌نمایش گذاشت، زمان به‌دست آمده با توجه به بهره‌گیری میت ۱۰ پرو از نمایشگر کم‌مصرف AMOLED، حتی از برادر این گوشی نیز حدود ۳ ساعت بیشتر است. عملکرد میت ۱۰ پرو در تست‌های GFXBench‌ نیز یکی از نتایج بسیار خوب دنیای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. هواوی میت ۱۰ پرو به‌طور معمول و در استفاده‌های نسبتا سنگین که استریم فیلم و موسیقی، وب‌گردی، استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان‌ و شبکه‌های اجتماعی و انجام گاه‌وبی‌گاه بازی را شامل می‌شود، می‌تواند تا دو روز و نیم، شما را همراهی کند.

جمع‌بندی

نام میت از گذشته تا به امروز با نمایشگر بزرگ و شارژدهی زیاد باتری گره خورده است. میت ۱۰ پرو برخلاف برادر ارزان‌ترش به نمایشگر اولد مجهز شده است که علاوه بر ارائه‌ی رنگ‌های شاداب، روشنایی بالا، عملکرد بسیار خوبی در نمایش رنگ مشکی دارد. اگر نمایشگر IPS LCD میت ۱۰ برای شما کافی نیست و نمونه‌ای کشیده‌تر و بهتر را طلب می‌کنید، هواوی میت ۱۰ پرو را برای شما ساخته است. طراحی کشیده‌تر نسخه‌ی پرو در دست گرفتن آن را نسبت به نسخه‌‌ی عادی ساده‌تر کرده است و خوشبختانه استاندارد IP67 نیز در ساخت آن درنظر گرفته شده است. کیفیت ساخت گوشی همانند دیگر پرچمداران پیشین میت شما را خوشنود خواهد کرد اما میت ۱۰ پرو علاقه‌مندان به شارژ بی‌سیم را ناامید خواهد کرد. مشکل جذب اثر انگشت و لیز خوردن گوشی از دست مختص میت ۱۰ پرو نبوده و تمام پرچمداران استفاده‌کننده از قاب شیشه‌ای از آن رنج می‌برند.

هواوی میت 10 پرو / Huawei mate 10 Pro

اندروید اوریو و نسخه‌ی هشتم رابط کاربری EMUI همان طعم نسخه‌های پیشین را تداعی می‌کند با این تفاوت که EMUI این‌بار بخشی از موتور هوش مصنوعی هواوی است. تراشه‌ی کرین ۹۷۰ در پردازش‌های عادی چیزی از رقبا کم ندارد اما عملکرد آن در پردازش‌های شبکه عصبی نقطه‌ی اتکای هواوی در سری میت ۱۰ است. باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی میت ۱۰ پرو نیز همانند میت ۱۰ از ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌رود. هواوی از همان دوربین استفاده شده در میت ۱۰ در نسخه‌ی معمولی استفاده کرده است؛ بدون شک این دوربین از بهترین‌های دنیای اندروید است با این حال ایراداتی در تشخیص سوژه و پس‌زمینه مشاهده می‌شود که تجربه‌ی بی‌نقص بوکه را در این گوشی غیر ممکن می‌سازد. 

میت ۱۰ پرو بیش از نسخه‌ی عادی شایسته‌ی لقب پرچمدار سری میت است اما قیمت بالاتر آن نیز در مقایسه‌ی این دو گوشی عامل تعیین‌کنند‌ه‌ای است. هواوی میت ۱۰ پرو با سخت‌افزار قوی،‌ نمایشگر اولد، شارژدهی خوب و کیفیت ساخت بالا، یکی از کامل‌ترین پرچمداران امسال است. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات کامل گوشی‌های موبایل مختلف و اطلاع از قیمت آن‌ها به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • بدنه‌ی باکیفیت با طراحی بدون حاشیه
  • ارگونومی بسیار خوب با وجود ابعاد بزرگ نمایشگر
  • نمایشگر AMOLED باکیفیت
  • عملکرد بسیار خوب دوربین
  • شارژدهی عالی

نکات منفی

  • عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • عدم پشتیبانی از بلوتوث نسخه‌ی ۵.۰
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات