بررسی آیپد پرو 10.5 اپل

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
آیپد پرو ۱۰.۵ با بهبود‌های متعددی همراه شده است تا خود را به‌عنوان گزینه‌ای جدی برای جایگزینیِ لپ‌تاپ‌ها معرفی کند.
تبلیغات

تبلت‌ها با هدف جایگزینی لپ‌تاپ‌ها معرفی شدند و در وهله‌ی اول فروش بسیار خوبی تجربه کردند. اما در ادامه با عملکرد محدود و ضعیف‌تر این دسته از محصولات، کاربران مجدد به خرید لپ‌تاپ‌ها روی آوردند تا شاهد نزول آمار فروش تبلت‌ها باشیم. در همین حین مایکروسافت و اپل با عرضه‌ی سرفیس پرو و آیپد پرو در صدد تغییر قواعد بازی برآمدند تا جان تازه‌ای به تبلت‌ها بدهند.

نسل اول آیپد پرو در اندازه‌ی ۱۲.۹ در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در مرحله‌ی بعدی اپل نسخه‌ی ۹.۷ اینچی آیپد پرو را در سال ۲۰۱۶ به بازار روانه کرد. سری پرو تبلت‌های اپل به پردازنده‌ی قدرتمند‌تر، اسپیکر‌های چهارکاناله، حافظه‌ی رم و ذخیره‌سازی بیشتر، لوازم جانبی متنوع و پشتیبانی از قلم مجهز شده‌ بودند تا خود را به‌عنوان محصولی توانمند در کاربری‌های مختلف معرفی کنند. از همان زمان عرضه‌ی نسل اول آیپد پرو، اپل تمرکز ویژه‌ای بر عرضه‌ی نرم‌افزار‌های جایگزین با نمونه‌های موجود در پلتفرم کامپیوتر‌های شخصی داشت تا کاربران را هرچه بیشتر به خرید تبلت‌های جدید خود سوق دهد. عرضه‌ی رایگان سری نرم‌افزار‌های اداری iWork، همکاری با شرکت اتودسک برای عرضه‌ی نسخه‌های مخصوص تبلت نرم‌افزار اتوکد و ترغیب افینیتی به عرضه‌ی نرم‌افزار‌های گرافیکی خود برای آیپد درکنار عرضه‌ی رایگان سری آفیس مایکروسافت، همگی خبر از خیز بلند اپل برای تبدیل آیپد به محصولی تجاری و کاربردی می‌داد. 

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

با وجود تلاش‌های اپل، پردازنده‌ و حافظه‌ی رم کم، قلم نه‌چندان دقیق در مقایسه با نمونه‌های واکوم و کارایی اندک سیستم‌عامل iOS در امور چندوظیفگی باعث شده بودند کاربران، آیپد را به‌عنوان جایگزینی برای مک‌بوک و لپ‌‌تاپ‌ها در نظر نگیرند.

دو ماه پیش اپل در جریان کنفرانس WWDC17، نسل جدید تبلت‌های سری پرو خود را رونمایی کرد. سری جدید آیپد پرو با بهبود‌های متعددی همراه شده است تا اکنون و به ادعای اپل، خود را یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های موجود برای جایگزینی با لپ‌تاپ‌ معرفی کند. در ادامه بررسی عمیقی از جدیدترین و یکی از بهترین تبلت‌های دنیای فناوری خواهیم داشت تا صحت ادعای اپل را بررسی کنیم.

آیپد پرو ۱۰.۵ توسط فروشگاه اپل نیک برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

طراحی

اپل با افزایش اندازه‌ی نمایشگر نسل جدید آیپد پرو، آن را به گزینه‌ی مناسب‌تری برای اموری مانند ویرایش اسناد اداری تبدیل کرده است. این در حالی است که با وجود افزایش ۰.۸ اینچی نمایشگر، با کاهش حاشیه‌ی نمایشگر ابعاد کلی دستگاه تغییر چندانی نکرده و ضربه‌‌ای به قابلیت حمل بالای آن وارد نشده است. با وجود حاشیه‌های کمتر نمایشگر، تجربه‌ی در دست گرفتن آیپد پرو ۱۰.۵ تغییر چندانی با نمونه‌های ۹.۷ اینچی نکرده است.

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

در آیپد پرو ۱۰.۵ نیز مانند سایر محصولات اپل، دقت ساخت بالایی به کار رفته است. کیفیت عالی بدنه‌ی یکپارچه‌ی فلزی درکنار تراش دقیق و فوق‌العاده‌‌ی آن باعث شده است آیپد پرو ۱۰.۵ همچنان در بخش طراحی و کیفیت ساخت جز برترین نمونه‌های موجود باشد و به استانداردی برای این صنعت تبدیل شود. ضخامت ۶.۱ میلی‌متری دستگاه نیز همانند آیپد پرو ۹.۷ حفظ شده است تا همچنان با یکی از باریک‌ترین تبلت‌های موجود رو‌به‌رو باشیم. آیپد پرو ۱۰.۵ همانند سایر محصولات اپل با کیفیت و دقت ساخت بالای خود، حس محصولی باکیفیت و رده‌بالا را به‌خوبی به کاربر انتقال می‌دهد.

در بخش پایینی تبلت شاهد حضور درگاه لایتنینگ و دو خروجی اسپیکر هستیم. دو خروجی دیگر اسپیکر در لبه‌ی بالایی دستگاه و درکنار کلید پاور، جک ۳.۴ میلی‌متر هدفون و میکروفن تعبیه شده‌اند. کلید‌های افزایش و کاهش حجم صدا در بالای حاشیه‌ی سمت راست تبلت حضور دارند و کانکتور مخصوص اتصال به کیبورد و کاور هوشمند در لبه‌ی سمت چپ دستگاه قرار گرفته است. محل حسگر اندازه‌گیری میزان نور محیط را می‌توان به‌عنوان مثالی از دقت بالای اپل در قرارگیری جزئیات عنوان کرد. این حسگر برخلاف سایر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به‌راحتی مشاهده نمی‌شود و برای یافتن آن باید تلاش زیادی به خرج بدهید. این موضوع باعث شده است پنل جلویی آیپد پرو ۱۰.۵ نیز همانند سایر تبلت‌های اپل، بسیار ساده و البته زیبا باشد.

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5
آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

نمایشگر

یکی از اصلی‌ترین بهبود‌های نسل جدید آیپد پرو که اپل نیز مانور تبلیغاتی زیادی روی آن داده، نمایشگر جدید و ۱۲۰ هرتزی این دستگاه است. غول فناوری کوپرتینو برای افزایش کیفیت کاربری و عملکرد آیپد پرو از پردازنده‌ای با نرخ بازسازی بیشتر استفاده کرده است تا اکنون فاصله‌ی لمس تا بازخورد به نصف آیپد پرو ۹.۷ برسد که به خودی خود دستگاهی بسیار قدرتمند و البته سریع است. استفاده از نمایشگری فرکانس پاسخ بیشتر باعث شده است در همان لحظات اول استفاده از آیپد پرو ۱۰.۵ متوجه تفاوت‌ و بهبود‌های آن شوید. 

انیمیشن‌های رابط کاربری در آیپد پرو ۱۰.۵ بسیار روان و سریع‌تر از گذشته شده‌اند و نمایشگر پاسخ بسیار سریع‌تری به لمس‌های کاربران نشان می‌دهد. پردازنده‌ی قدرتمند A10X نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست و توان پردازشی بالای آن، رندر سریع تصاویر و انیمیشن‌ها را ممکن ساخته است. البته اپل برای کاهش میزان مصرف باتری نمایشگر، قابلیتی با نام ProMotion را در آیپد پرو ۱۰.۵ به کار گرفته است تا نرخ‌بازسازی تصاویر باتوجه‌به نوع کاربری تغییر کند. به‌عنوان مثال هنگام تماشای ویدئو، صفحه‌نمایش با توجه نرخ ویدئو، اقدام به تازه‌سازی خود می‌کند تا در میزان مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

آیپد پرو 10.5 / Ipad pro 10.5

iPad Pro 10.5

نمایشگر آیپد پرو ۱۰.۵ بدون شک یکی از بهترین نمونه‌های موجود در دنیای فناوری است که قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. نمایشگر نسل جدید آیپد پرو به‌تنهایی مؤلفه‌ای تأثیرگذار برای ترغیب کاربران به خرید آن خواهد بود.

نمایشگر‌های محصولات اپل همواره جز بهترین‌ نمونه‌‌های موجود بودند و نسل جدید آیپد پرو نیز از این قضیه مستثنا نیست. تجهیز به طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های مختلف، باعث شده است آیپد پرو در بخش نمایشگر، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. فناوری True Tone‌ با اندازه‌گیری شدت و دمای نور محیط، اقدام به اعمال بهترین تنظیمات ممکن برای نمایشگر می‌کند تا علاوه بر القای تجربه‌ی بصری بهتر، به خستگی کمتر چشم‌ها منجر شود. 

آیپد پرو ۱۰.۵ همانند نسل پیشین خود، پنل نمایشگر را بدون هیچ فاصله‌ای به شیشه‌ی محافظ متصل کرده است تا تجربه‌ی کاربری بهتری به ارمغان بیاید. همچنین برای جلوگیری از بازتابش نور محیط، لایه‌ی ضد انعکاس مخصوصی در نمایشگر آیپد پرو به کار گرفته شده است. 

موارد مذکور تمام بهبود‌های بخش نمایشگر آیپد پرو ۱۰.۵ نیستند. اپل در مراسم رونمایی از نسل جدید تبلت‌های خود، به افزایش حداکثر روشنایی نمایشگر به ۶۰۰ نیت اشاره کرد که آزمایش‌‌های زومیت این ادعا را تأیید می‌کنند. آیپد پرو ۱۰.۵ در حداکثر میزان روشنایی خود قادر به ثبت عدد ۵۷۱ نیت شد؛ این در حالی است که در همین تنظیمات، آیپد پرو حداقل روشنایی ۱.۰۶ نیت از خود به‌جای گذاشته است که نشان از کنتراست فوق‌العاده‌ی این محصول دارد. 

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

iPad Pro 10.5

2.52

0.63

480

1.06

571

538

Galaxy Tab S3

3.05

0

684

0

788

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

نسل پیشین آیپد پرو، از نمایشگر بسیار خوبی بهره می‌برد. اما اپل موفق شده است بهبود‌های قابل توجهی در نمایشگر آیپد پرو ۱۰.۵ اعمال کند تا این دستگاه به یکی از بهترین نمایشگر‌های دنیای موبایل و تبلت‌ها مجهز باشد و سلایق و نیاز‌های قشر مختلف کاربران را به‌خوبی تأمین کند.

اسپیکر

یکی از تفاوت‌های اصلی آیپد پرو با سری آیپد، تجهیز به چهار بلندگو است تا شاهد تفاوت محسوسی در این بخش باشیم. آیپد پرو ۱۰.۵ نیز این قاعده مستثنا نیست و از چهار اسپیکر در لبه‌های بالا و پایینی خود بهره می‌برد. حجم صدای خروجی و کیفیت این اسپیکر‌ها تفاوت محسوسی با نمونه‌های آیپد پرو ۱۰.۵ ندارند.

کیفیت صدای اسپیکر‌های به‌کاررفته در آیپد پرو ۱۰.۵ در سطح بالایی قرار دارد و به‌خوبی قادر به تأمین رضایت کاربران تبلت‌ها خواهد بود. آیپد در این بخش نیز یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است و شاید تنها رقیب سرسخت آن، گلکسی تب اس ۳ سامسونگ باشد که از چینش مشابه درکنار فناوری AKG بهره می‌برد. 

اثر انگشت

استفاده از حسگر اثر انگشت به امری متداول و استاندارد در گوشی‌‌ هوشمند و تبلت‌ تبدیل شده است. اپل نیز به‌عنوان اولین شرکتی که به استفاده از این سنسورها روی آورده، در آیپد پرو ۱۰.۵ از همان چیدمان معروف خود استفاده کرده و حسگر اثر انگشت را با دکمه‌ی هوم یکپارچه کرده است. 

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

باتوجه‌به تغییر مکانیزم دکمه‌ی هوم در آیفون ۷ و ۷ پلاس، انتظار می‌رفت اپل در آیپد پرو ۱۰.۵ از همان مکانیزم بهره ببرد؛ اما دکمه‌ی هوم در جدید‌ترین تبلت آیپد مشابه نمونه‌ی به‌کاررفته در آیپد پرو ۹.۷ است. برای بازکردن قفل دستگاه نیز مشابه عموم سازنده‌های محصولات اندرویدی، تنها نیاز به فشردن یک بار دکمه‌ی هوم خواهید داشت. دقت حسگر اثر انگشت به‌کاررفته در آیپد پرو ۱۰.۵ نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد و در استفاده‌ی ما حتی یک بار به مشکلی در بازکردن دستگاه، در حالت‌های مختلف قرار دادن انگشت، بر نخوردیم.

با نگه داشتن دکمه‌ی هوم، دستیار صوتی سیری فعال خواهد شد. البته امکان تنظیم فعال کردن این دستیار با تشخیص واژه‌ی Hey Siri نیز دردسترس است.

قلم

اصلی‌ترین تفاوت سری پرو تبلت‌های اپل با انواع معمولی آیپد، قلم این محصولات است. اپل در مراسم معرفی نسل پیشین آیپد پرو، هنگام نمایش توانایی‌های قلم خود با نام اپل پنسل، آن را بهترین نمونه‌ی موجود در بازار دانست. این در حالی بود که مایکروسافت و سامسونگ مدت‌ها از قلم در برخی از محصولات خود بهره برده و به توسعه‌ی توانایی‌های آن مشغول بودند. اما اپل پنسل در برخی بخش‌‌ها توانایی‌های منحصربه‌فردی داشت. امکان تشخیص زاویه‌ی قلم نسبت به صفحه‌نمایش و دقت بالای آن، برخی از نقاط قوت قلم اپل نسبت به همتایان خود بوده است.

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

اپل در نسل جدید آیپد از همان قلم پیشین خود بهره برده است؛ اما حربه‌ی اپل برای بهبود عملکرد قلم، به افزایش نرخ بازسازی تصاویر نمایشگر باز می‌‌گردد. با تجهیز آیپد پرو ۱۰.۵ به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، میزان تأخیر قلم اکنون به کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه رسیده است تا به ادعای اپل، با نزدیک‌ترین تجربه به نوشتن با قلم و کاغذ مواجه باشیم.

برای شروع استفاده از اپل پنسل نیاز به جفت‌ کردن آن با آیپد و اتصال ازطریق بلوتوث خواهید داشت. پس از آغاز استفاده از قلم اپل، قطعا شگفت‌زده خواهید شد. تجربه‌ی کاربری قلم آیپد پرو ۱۰.۵، کاملا منحصربه‌فرد است؛ حتی در صورتی که تجربه‌ی استفاده از محصولات مایکروسافت و سامسونگ و قلم آن‌ها را داشته باشید، در اولین لحظات استفاده از آیپد پرو ۱۰.۵، از عملکرد آن متعجب خواهید شد. تأخیر دریافت دستورها قلم، به‌حدی کم است که می‌توان ادعای اپل را کاملا صحیح دانست و آن را نزدیک‌ترین تجربه به کاغذ و قلم عادی عنوان کرد. 

عملکرد قلم آیپد پرو ۱۰.۵ اکنون از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها فاصله گرفته است و خود را به‌عنوان رقیبی سرسخت برای نمونه‌های حرفه‌ای واکوم معرفی می‌کند. حتی به‌گفته‌ی گرافیست و طراح زومیت، قلم اپل عملکرد بهتر و جذاب‌تری نسبت به محصولات میان‌رده‌ی واکوم دارد. تأخیر بسیار کم، امکان درک سطوح مختلف فشار، میزان زاویه‌ی قرارگیری قلم با تبلت و حتی چرخش عمودی قلم در دست، باعث شده است آیپد گزینه‌ای بسیار مناسب برای طراحان باشد. 

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

برای بهره‌گیری از تمام توانایی‌های قلم اپل، به نرم‌افزار‌ی توانمند نیاز است تا با دراختیار قرار دادن قلم‌های مختلف، امکان طراحی در سطح بالا و پیشرفته را فراهم کند. متأسفانه به‌صورت پیش‌فرض، تنها اپلیکیشن یادداشت‌برداری اپل برای طراحی دردسترس است؛ برای استفاده از تمام توانایی‌های قلم اپل چندین نرم‌افزار توانمند و اختصاصی آیپد موجود است که البته رایگان نیستند. Affinity Photo‌ یکی از این نرم‌افزارها است که اپل برای نمایش توانایی‌های قلم خود در مراسم رونمایی از نسل جدید آیپد‌های پرو، از آن بهره برد.

برای شارژ باتری قلم اپل می‌توانید پس از بازکردن بخش انتهایی آن، قلم را به تبلت متصل کنید. همچنین با استفاده از تبدیل موجود در بسته‌ی قلم، می‌توانید آن را به شارژر تبلت متصل کنید. برای تهیه‌ی قلم اپل باید آماده‌ی پرداخت ۹۹ دلار باشید. این در حالی است که برخی رقبای مایکروسافت، قلم را به‌همراه تبلت عرضه می‌کنند.

کیبورد

اپل کیبورد مخصوص نسخه‌ی ۱۰.۵ اینچی آیپد پرو را به‌صورت جداگانه به فروش می‌رساند که البته قیمت اندکی ندارد. برای خریداری نسخه‌ی ۱۰.۵ اینچی کیبورد هوشمند اپل باید ۱۶۰ دلار دیگر بپردازید. بااین‌حال نسخه‌های متنوع دیگری از کیبورد‌های مخصوص اپل نیز به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانید با قیمت ۱۳۰ دلار آن‌ها را تهیه کنید. 

متأسفانه زومیت کیبورد هوشمند اپل را برای بررسی دراختیار نداشت تا عملکرد آن را بسنجد.

دوربین

با وجود اینکه تبلت‌ها به‌سختی برای عکاسی و فیلم‌برداری استفاده می‌شوند، اما جدیدترین تبلت اپل به دوربین بسیار خوب و مشابه نمونه‌ی آیفون ۷ مجهز شده است. با اینکه نزدیک به یک سال از معرفی و عرضه‌ی آیفون ۷ و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آن به بازار می‌گذرد؛ اما دوربین این محصول همچنان توانایی‌های زیادی دارد و یکی از بهترین نمونه‌های موجود است. تجهیز نسل آیپد پرو به این دوربین درکنار استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال، باعث شده است جدیدترین تبلت اپل در بخش عکاسی و فیلم‌برداری نیز به‌خوبی بتواند نیاز‌های کاربران را تأمین کند. 

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

بزرگ‌ترین مشکلی آیپد پرو ۱۰.۵ را در این بخش می‌توان برآمدگی لنز دوربین آن دانست. باتوجه‌به این موضوع که عموما تبلت‌ها روی سطوح قرار می‌گیرند و برخلاف موبایل‌، امکان استفاده‌ی طولانی‌مدت از آن‌ها روی دست ممکن نیست؛ لنز دوربین بیش‌ازپیش در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرد. تنها راه‌ حل این مشکل، استفاده از قاب یا کیف است تا با پوشش بدنه و هم‌سطح کردن آن با لنز، از تماس پیاپی آن با سطوح جلوگیری شود.

در بخش سلفی، اپل از حسگر ۷ مگاپیکسلی بهره برده است تا علاقه‌مندان به این سبک از عکاسی نیز آیپد پرو ۱۰.۵ را کاربردی بیابند. کیفیت دوربین سلفی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و به لطف نمایشگر بزرگ‌تر، اکنون از فلاش بسیار قدرتمندتری برخوردار است تا در شرایط نوری اندک نیز توانایی ثبت تصاویر سلفی باکیفیت دردسترس باشد. 

رابط‌کاربری و نرم‌افزار

آیپد پرو ۱۰.۵ به‌صورت پیش‌فرض به نسخه‌ی ۱۰.۳.۲ سیستم‌عامل iOS مجهز شده است. بااین‌حال توانایی اصلی این تبلت در نسخه‌ی ۱۱ iOS مشخص خواهد شد. اپل نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود را به قابلیت‌های متعددی برای امور چندوظیفگی درکنار استفاده از قابلیت Drag and Drop مجهز کرده است تا تبلت‌های این شرکت توانایی امور پیچیده‌ و حرفه‌ای‌تر را داشته باشند. iOS 11 هم‌اکنون در فاز بتا قرار دارد و نسخه‌ی نهایی آن در پاییز سال جاری عرضه خواهد شد.

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

اپل تلاش زیادی جهت ارتقا کاربری سری آیپد پرو کرده است؛ همکاری با شرکت‌های نرم‌افزاری برای عرضه‌ی نسخه‌ی کامل و قدرتمند‌تر نرم‌افزار‌های خود برای سیستم‌عامل iOS و رایگان کردن سری نرم‌افزارهای iWork، بخشی از تلاش‌های اپل در این زمینه هستند. بااین‌حال هنوز اپلیکیشن‌های iOS کاربری برابری با نسخه‌‌های کامپیوتر شخصی خود ندارند. Affinity Photo به‌عنوان اصلی‌ترین جایگزین فتوشاپ در iOS، قابلیت‌های بسیار زیادی به‌همراه دارد که البته برای راحتی بیشتر کار با آن به قلم اپل نیاز خواهید داشت؛ اما افرادی که زمان زیادی از کاربری خود را در فتوشاپ سپری می‌کنند، افینیتی فوتو را کارآمد نخواهند یافت. نرم‌افزارهای اداری Pages ،Numbers و Keynote‌ نیز تنها بخشی از امکانات نسخه‌ی macOS خود را ارائه می‌دهند. این موضوع در رابطه با سری آفیس مایکروسافت نیز صدق می‌کند.

البته نباید از طیف گسترده‌ی اپلیکیشن‌های مخصوص آیپد چشم‌پوشی کرد که نمونه‌ی مشابه آن‌ها را نمی‌توان در پلتفرم‌های کامپیوترهای شخصی یافت. بااین‌حال آیپدها و پلتفرم iOS‌ همچنان به نرم‌افزارهای کاربردی و حرفه‌ای‌تر برای جذب کاربران لپ‌تاپ‌ها نیاز دارند.

بازده و عملکرد

اپل در مراسم معرفی نسل جدید آیپد پرو، از امکان جایگزینی آن با لپ‌تاپ‌ها خبر داد؛ این موضوع نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارد. محصولات اپل همواره جزو قدرتمند‌ترین نمونه‌های موجود در دنیای گجت‌ها بودند. این موضوع در رابطه با آیپد‌ها بیش از سایر محصولات اپل صدق می‌کند. غول فناوری کوپرتینو همواره نمونه‌ی بهبودیافته و قدرتمند‌تر پردازنده‌‌های موبایل خود را در آیپد‌ها به کار می‌برد. آیفون ۷ و ۷ پلاس حتی پس از گذشت نزدیک به ۱ سال از زمان معرفی، همچنان جزو قدرتمند‌ترین محصولات دنیای موبایل است. حال برای درک میزان توان آیپد پرو ۱۰.۵، کافی است بدانید که نمونه‌ی توانمند‌تر پردازنده‌ی A10 آیفون ۷، ‌با نام A10X در این دستگاه به کار رفته است؛ بهبود‌های A10X به هیچ وجه جزیی نیستند و درواقع می‌توان این پردازنده‌ را نسل جدید A10 نامید.

درحالی‌که A10 از چهار هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد (دو هسته‌ی قدرتمند‌ و دو هسته‌ی کم‌مصرف)، برادر قدرتمند‌تر آن از ۶ هسته‌‌ برخوردار است.‌ البته هیچ یک از دو پردازنده‌ی مذکور از تمامی هسته‌های خود به‌صورت هم‌زمان استفاده نمی‌کنند و باتوجه‌به بار پردازشی، تنها یک گروه از هسته‌ها فعال می‌شود. 

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

درکنار افزایش تعداد هسته‌های پردازشی در A10X، این پردازنده از ۱۲ هسته‌ی گرافیکی نیز بهره می‌برد؛ این در حالی است که نمونه‌ی به‌کاررفته در گوشی‌های پرچم‌دار اپل تنها از ۶ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برند. ترکیب موارد بالا خبر از قدرت پردازشی بسیار بیشتر از آیفون ۷ می‌دهند که هم‌اکنون جزو قدرتمند‌ترین گجت‌های دنیای موبایل و تبلت است. 

توان پردازشی آیپد پرو ۱۰.۵ وارد فاز جدیدی شده است و اکنون به رقابت با کامپیوتر‌های شخصی می‌پردازد

به‌صورت خلاصه آیپد پرو را می‌توان قدرتمند‌ترین دستگاه دنیای موبایل و تبلت‌ها دانست. این موضوع حتی با مقایسه‌ی نسخه‌ی Core i5 سرفیس پرو ۲۰۱۷ با آیپد ۱۰.۵ نیز صدق می‌‌کند. توانایی بیشتر پردازنده‌ی تبلت اپل از نسل هفتم سری u اینتل Core i5 و برابری آن با Core i7، اتفاق نادری است که برای اولین‌بار در دنیای موبایل رخ داده است. پردازنده‌ی بدون نیاز به هرگونه سیستم خنک‌کننده‌ی اپل با فرکانس حداکثر ۲.۴ گیگاهرتز، نه‌ تنها همتایان موبایل خود را به‌راحتی شکست می‌دهد، بلکه نمونه‌های کم‌مصرف اما محتاج به سیستم خنک‌کننده‌ی اینتل با فرکانس کاری بالاتر را نیز شکست داده است. این موضوع قطعا تهدید بزرگی برای تولیدکننده‌های بزرگ تراشه‌های پردازشی کامپیوترها خواهد بود.

باتوجه‌به موارد مذکور، آیپد پرو ۱۰.۵ در بخش توانایی پردازشی هیچ کمبودی ندارد و می‌تواند به‌راحتی تمام نیاز‌های کاربران را برطرف کند. این موضوع به‌معنای توانایی بالای آیپد پرو در اجرای امور چند‌وظیفگی، اجرای هم‌زمان چندین نرم‌افزار سنگین بدون نیاز به معلق کردن آن‌ها و امکان اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای است. البته اپل برای رفع هرگونه نگرانی در زمینه‌ی امور چندوظیفگی، حافظه‌ی رم دستگاه را از ۲ گیگابایت در آیپد پرو ۹.۷، به ۴ گیگابایت افزایش داده است. در آزمایش‌های زومیت فعالیت هیچ یک از اپلیکیشن‌های پس‌زمینه حتی پس از اجرای بیش از ۲۰ عدد آن‌ها، متوقف یا معلق نشد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

Apple iPad Pro 10.5

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

-

Galaxy Tab S3

143163

27320

4759

4887

1730

3857

30FPS

42FPS

13FPS

17FPS

56FPS

80FPS

5096

2701

37851

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

آیپد پرو ۱۰.۵ در بخش توان پردازشی و بازده سخت‌افزار، توانایی بسیار بالایی دارد و به‌راحتی از پس تمام نیاز‌های کاربران برمی‌‌آید.

باتری

برای محصولی که هدف از توسعه‌ی آن جایگزینی با لپ‌تاپ‌ است، عمر باتری بیشتر یکی از مؤلفه‌های مهم و حیاتی است. طراحی و ابعاد کمی بزرگ‌تر آیپد پرو ۱۰.۵ نسبت به نمونه‌ی ۹.۷ اینچی آن، امکان تعبیه‌ی باتری حجیم‌تری به اپل داده است. در همین راستا شاهد افزایش ظرفیت ۲.۵ وات‌ ساعتی و رسیدن حجم باتری نسل جدید آیپد به ۳۰.۴ وات‌ ساعت هستیم. بدین ترتیب می‌‌توان حداقل شارژدهی مشابه با آیپد پرو ۹.۷ را انتظار داشت. 

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

اپل در زمان معرفی آیپد ۱۰.۵ وعده‌ی عمر باتری ۱۰ ساعته‌ی آن را در استفاده‌ی ترکیبی داده است. بااین‌حال نتیجه‌ی بررسی آیپد پرو ۱۰.۵، خبر از افزایش محسوس عمر باتری آن نسبت به نمونه‌ی ۹.۷ اینچی می‌دهد. نسل جدید سری آیپد پرو در تست استاندارد زومیت با روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر، توانایی پخش ۱۱ ساعت و ۴۵ دقیقه ویدئو را دارد که افزایش ۱۵ درصدی نسبت به آیپد پرو ۹.۷ نشان می‌دهد. باتری این تبلت همچنین در استفاده‌ی ترکیبی شامل وب‌گردی، تماشای فیلم، فعالیت در شبکه‌ی اجتماعی و ویرایش اسناد، بیش از ۹ ساعت دوام آورد که بسیار نزدیک به ادعای اپل است.

متأسفانه آیپد پرو ۱۰.۵ از فناوری شارژ سریع بهره نمی‌برد. بدین ترتیب برای شارژ این دستگاه به حدودا ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

جمع‌بندی

آیپد پرو ۱۰.۵ را می‌‌توان یکی از بهترین تبلت‌های بازار دانست که تنها نسل جدید سرفیس پرو مایکروسافت توانایی به چالش کشیدن آن را دارد. ترکیب صفحه‌نمایش عالی، سیستم‌عامل بهبودیافته و با قابلیت‌های به‌مراتب بهتر در نسخه‌ی ۱۱ iOS، قدرت پردازشی خیره‌کننده، قلم فو‌ق‌العاده دقیق و کیفیت ساخت عالی، باعث شده است آیپد پرو ۱۰.۵ را بتوان کم‌نقص خواند و به‌سختی ایرادی در آن یافت.

اما هدف از توسعه‌ی آیپد پرو ۱۰.۵ توسط اپل چه بوده است؟ غول فناوری کوپرتینو جدید‌ترین آیپد خود را بهترین گزینه برای جایگزینی با لپ‌تاپ‌ها خوانده است. اما آیا آیپد پرو ۱۰.۵ توانایی این موضوع را دارد؟ جواب این سؤال تا حد زیادی به کاربرد شما باز‌می‌گردد. اگر کاربرد شما از لپ‌تاپ‌ تنها به وب‌گردی، تماشای فیلم و ایجاد و ویرایش سطح پایین اسناد اداری محدود می‌شود، آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی می‌تواند باتوجه‌به وزن کمتر و قابلیت حمل بالا گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد که از قابلیت‌های افزوده‌ای مانند قلم دقیق برای یادداشت‌برداری نیز بهره می‌برد.

آیپد پرو 10.5 / ipad pro 10.5

اگر طراحی با قلم دیجیتال جز اصلی‌ترین کاربری‌های شما است، باز هم آیپد پرو به‌همراه اپلیکیشن ۲۰ دلاری Affinity Photo توانایی جلب رضایتتان را خواهد داشت. اما در صورتی که از لپ‌تاپ خود برای کارهای سنگین اداری، ویرایش حرفه‌ای تصاویر و ویدئو یا استفاده از نرم‌افزارهای خاص بهره می‌برید، آیپد پرو توانایی جایگزینی تمام و کمال با لپ‌تاپ‌ها را ندارد. 

آیپد پرو ۱۰.۵ محصولی فوق‌العاده است که کاربران لپ‌‌تاپ‌را هدف گرفته است. اما تجربه‌ی کاربری ما از این دستگاه نشان می‌دهد که با وجود بهبود‌های گسترده، پلتفرم iOS‌، هنوز امکان جایگزینی با لپ‌تاپ‌های ویندوزی و حتی مک‌بوک‌های اپل را ندارد و اپلیکیشن‌های آن به بلوغ کافی نرسیده‌اند. آیپد پرو تنها قادر است کاربران رده‌پایین لپ‌تاپ‌ها را جذب کند که البته در این زمینه هم قیمت بالای لوازم جانبی آن، مانع بزرگی در رسیدن به این هدف خواهد بود.

بااین‌حال مایکروسافت باید بیش‌ازپیش نگران توسعه‌ی آیپد پرو باشد. با عرضه‌ی iOS 11، قابلیت‌های بسیار بیشتری به آیپد پرو ۱۰.۵ افزوده خواهد شد و تنها توسعه‌ی نسخه‌ی کامل و قدرتمند‌تر نرم‌افزارها باقی می‌ماند تا این دستگاه به رقیبی ترسناک برای پلتفرم ویندوز تبدیل شود. 

آیپد پرو ۱۰.۵ نسخه‌ی WiFi با حافظه‌ی ۶۴ گیگابایت با قیمت ۲٬۷۷۹٬۰۰۰ تومان در فروشگاه اپل نیک به فروش می‌رسد.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت عالی
  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده
  • قلم بسیار دقیق
  • کیفیت بسیار خوب اسپیکرها
  • سخت‌افزار فوق‌العاده قدرتمند

نکات منفی

  • لوازم جانبی گران‌قیمت
  • عملکرد محدود iOS در مقایسه با ویندوز و مک‌ او‌اس
  • برآمدگی لنز دوربین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات