بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم سونی

پنج‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 26 دقیقه
بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم؛ گوشی پرچم‌دار سونی که با قابلیت‌های خاصی همچون نمایشگر 4K و فیلم‌برداری با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه، رقبای خود را به چالش می‌کشد.
تبلیغات

سونی اوایل سال جاری میلادی و در کنگره‌ی جهانی موبایل در شهر بارسلونا از گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم رونمایی کرد. این محصول قرار است نقش پرچم‌دار سونی را در سال ۲۰۱۷ ایفا کند و رقیبی سرسخت برای محصولاتی چون گلکسی اس ۸، جی ۶، یو ۱۱ و آیفون ۷ (۷ پلاس) باشد.

پرچم‌دار جدید سرزمین آفتاب تابان، هر آنچه می‌توان از محصولی بالارده انتظار داشت، در بطن خود دارد؛ از مهم‌ترین قابلیت‌های محصول بالارده‌ی جدید سونی می‌توان به مواردی همچون نمایشگر ۵.۵ اینچی HDR با رزولوشن 4K، پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵ با پشتیبانی از اینترنت گیگابیتی، دوربین ۱۹ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری با نرخ ۹۶۰ بر ثانیه و ظاهری جذاب اشاره کرد. اما آیا ویژگی‌های یادشده می‌توانند کاربران را نسبت به خرید گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم ترغیب کنند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال و سؤالات مشابه، بررسی کامل زومیت را از این گوشی هوشمند از دست ندهید.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

گوشی هوشمند Xperia XZ Premium توسط دفتر سونی در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

در ابتدا بهتر است پیش از شروع بررسی، به مشخصات فنی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم نگاهی داشته باشیم. سونی مطابق معمول، پرچم‌دار جدید خود را با قدرتمند‌ترین تراشه‌ی حال حاضر کوالکام روانه‌ی بازار کرده است. ایکس‌زد پریمیوم از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، نمایشگر ۵.۵ اینچی 4K و ۴ گیگابایت رم بهره می‌برد.

اکسپریا XZs

اکسپریا XZ

اکسپریا XZ پریمیوم

اکسپریا Z5 پریمیوم

نمایشگر

5.2 inches, IPS LCD, 1080 x 1920 pixels

5.2 inches, IPS LCD, 1080 x 1920 pixels

5.5 inches, IPS LCD, 3840 x 2160 pixels

5.5 inches, IPS LCD, 3840 x 2160 pixels

پردازنده

Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820, Quad-core (2x2.15 GHz Kryo & 2x1.6 GHz Kryo)

Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820, Quad-core (2x2.15 GHz Kryo & 2x1.6 GHz Kryo)

Qualcomm MSM8998 Snapdragon 835, Octa-core (4x2.45 GHz Kryo & 4x1.9 GHz Kryo)

Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810, Octa-core (4x1.5 GHz Cortex-A53 & 4x2.0 GHz Cortex-A57)

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

32/64 GB

32/64 GB

64 GB

32 GB

حافظه‌ی رم

4 GB

3 GB

4 GB

3 GB

سیستم‌عامل

Android OS, v7.1 (Nougat)

Android OS, v6.0.1, upgradable to v7.0 (Nougat)

Android OS, v7.1 (Nougat)

Android OS, v5.1.1, upgradable to v7.0 (Nougat)

دوربین اصلی

19MP, 1/2.3” Exmor RS, OIS, phase detection and laser autofocus, 960fps slow motion capture, Anti-distortion shutter, 4K video recording

23 MP, f/2.0, 24mm, EIS (gyro), phase detection and laser autofocus, LED flash

19MP, 1/2.3” Exmor RS,

OIS, phase detection and laser autofocus, 960fps slow motion capture, Anti-distortion shutter, 4K video recording

23 MP, f/2.0, 24mm, phase detection autofocus, LED flash

دوربین سلفی

13 MP, f/2.0, 22mm

13 MP, f/2.0, 22mm

13 MP, f/2.0, 22mm

5.1 MP, f/2.4

سیم‌کارت

Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

Nano-SIM

باتری

2900 mAh

2900 mAh

3230 mAh

3430 mAh

ابعاد

146 x 72 x 8.1 mm

146 x 72 x 8.1 mm

156 x 77 x 7.9 mm

154.4 x 75.8 x 7.8 mm

وزن

161 g

161 g

195 g

180 g

حسگر

Fingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, barometer, compass, color spectrum

Fingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, barometer, compass, color spectrum

Fingerprint (side-mounted, region dependent), accelerometer, gyro, proximity, barometer, compass, color spectrum

Fingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass, barometer

قیمت

699$

588$

799$

969$

طراحی

در شرایطی که در سال جاری تعدادی از شرکت‌ها در زبان طراحی پرچم‌داران خود تجدید نظر کرده و حاشیه‌های نمایشگر را باریک‌تر ساخته‌اند، به‌نظر می‌رسد سونی کماکان اعتقادی به کاهش حاشیه‌‌ی نمایشگر اعتقادی ندارد؛ چرا که امسال نیز پرچم‌دار خود را با حاشیه‌های نسبتا ضخیمی روانه‌ی بازار کرده است؛ البته از آن‌جایی که حاشیه‌های بالا و پایین گوشی میزبان اسپیکرهای استریوی آن هستند، ضخامت آن‌ها تا حدودی توجیه‌پذیر است.

اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم با ابعاد ۷.۹ × ۷۷ × ۱۵۶ میلی‌متر گوشی نسبتا بزرگی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که ابعاد آن نسبت به رقبای کره‌ای با نمایشگر‌های بزرگ‌تر نیز عظیم‌تر به‌نظر می‌رسد. ابعاد بزرگ گوشی باعث می‌شود استفاده از آن با یک دست، به‌خصوص برای کسانی که دستان کوچکی دارند دشوار باشد. ایکس‌زد پریمیوم با وزن ۱۹۵ گرمی خود یکی از پرچم‌داران سنگین‌وزن سال ۲۰۱۷ به‌ شمار می‌رود.

ژاپنی‌ها در اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم از زبان طراحی انحصاری خود موسوم به Loop Surface بهره برده‌اند؛ اما برخلاف آنچه نام این زبان طراحی به ذهن متبادر می‌کند، بدنه‌ی این گوشی زیبا به‌صورت یکپارچه از جنس شیشه نیست و در ساخت آن از ترکیب سه متریال شیشه، فلز و پلاستیک استفاده شده است.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

سونی پنل پشت و جلوی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم را از جنس گوریلا گلس ۵ انتخاب کرده است که یکی از مقاوم‌ترین موادی به‌شمار می‌رود که در صنعت ساخت گوشی‌های هوشمند به‌ کار گرفته می‌شود؛ اما پنل‌های یادشده به‌طور کامل اطراف گوشی را فرانگرفته‌‌اند و در لبه‌ها به‌زیبایی با کناره‌های پلی‌کربنات گوشی پیوند خورده‌اند؛ به‌طوری که به‌سختی می‌توان متوجه ناپیوستگی بین ‌آن‌ها شد.

سونی پوششی برای لبه‌های پلاستیکی گوشی در نظر گرفته است که امکان تشخیص دادن آن‌ها را از شیشه دشوار می‌کند؛ به‌طوری که در نگاه اول شاید چنین تصور کنید که فریم گوشی از جنس فلز ساخته شده است. سونی دلیل استفاده از چنین ماده‌ای را عملکرد بهتر آن در جذب ضربات نسبت به شیشه می‌داند.

بخش بالا و پایین فریم گوشی به‌طور کامل از جنس فلز ساخته شده‌اند؛ این بخش‌ها کاملا مسطح هستند و لبه‌های آن تراش‌خورده است تا بدین ترتیب تجربه‌ی در دست‌گرفتن گوشی، بیش‌ازپیش لذت‌بخش باشد. سونی با آندیزه کردن سطح بخش‌های بالا و پایین فریم گوشی، بر ماندگاری رنگ آن‌ها افزوده است.

سونی کلید‌های کنترل صدا، حسگر اثر انگشت / کلید پاور و شاتر دوربین را در لبه‌ی سمت راست گوشی جا داده و در لبه‌ی سمت چپ گوشی، درگاهی برای سیم‌کارت اول و کارت حافظه / سیم‌کارت دوم در نظر گرفته است؛ متأسفانه هنوز هم با خارج کردن جایگاه کارت حافظه از این درگاه، گوشی به‌صورت خودکار ری‌استارت می‌شود. خوشبختانه سونی به جمع کمپانی‌هایی که جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حذف کرده‌اند، محلق نشده است و این جک در لبه‌ی بالایی از فریم گوشی جای گرفته است؛ درحالی‌که لبه‌ی پایینی از فریم گوشی از پورت USB نوع C میزبانی می‌کند.

سونی همانند گذشته حسگر اثر انگشت را با کلید پاور ادغام کرده است؛ این کلید دقیقا در وسط لبه‌ی سمت راستی گوشی قرار دارد. همان‌طور که از یک پرچم‌دار انتظار می‌رود، دقت و سرعت حسگر اثر انگشت استفاده‌شده در زد ایکس پریمیوم بالا است؛ به‌طوری‌که در استفاده‌ی ما هیچ تأخیر یا مشکلی در شناسایی اثر انگشت مشاهده نشد. باتوجه‌به ابعاد گوشی، استفاده از شست دست راست برای بازکردن گوشی بهترین گزینه است (البته اگر راست دست باشید)؛ در صورتی که گوشی را در دست گرفته باشید و قصد استفاده از حسگر اثر انگشت داشته باشید، قطعا به محل مناسب و سادگی استفاده از آن پی‌ خواهید برد.

بازکردن قفل اکسپریا ایکس پریمیوم مانند بسیاری از گوشی‌ها به‌صورت دومرحله‌ای انجام می‌گیرد؛ به این معنی که ابتدا باید کلید ادغام‌شده‌ی پاور را فشار دهید. دلیل اینکه سونی از حسگر لمسی مانند دیگر پرچم‌داران امسال استفاده نکرده، محل خاص حسگر آن است. وقتی کاربر گوشی را با یک دست می‌گیرد، محل شست دست راست دقیقا روی حسگر قرار خواهد گرفت؛ از این‌رو برای جلوگیری از لمس‌های بی‌مورد باید از حسگر دومرحله‌ای در گوشی استفاده کرد. 

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium
سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium
سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium
سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

سونی باز هم مانند سنت همیشگی عمل کرده و بدنه‌ی پرچم‌دار خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که در برابر آب و گردوغبار مقاوم باشد. ژاپنی‌ها موفق به کسب گواهی IP68 از مؤسسه‌ی IEC برای ایکس‌زد‌ پریمیوم شده‌‌اند. تجربه‌ی چندساله‌ی سونی در زمینه‌ی مقاوم‌سازی محصولاتش در برابر آب و گرد‌وغبار، باعث شده است نیازی به وجود پوشش روی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و پورت USB-C نباشد.

نمایشگر

سونی در اکسپریا ایکس زد پریمیوم از یک نمایشگر ۵.۴۶ اینچی با نسبت تصویر مرسوم ۱۶:۹ استفاده کرده است. رزولوشن پنل IPS LCD این نمایشگر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است و برخلاف ایکسپریا ایکس زد پریمیوم، از HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. سونی علاوه بر HDR از تکنولوژی Triluminos و موتور پردازش تصویر X-Reality نیز بهره می‌برد. تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی تقریبا ۸۰۷ پیکسل بر اینچ است؛ این رقم فوق‌العاده، اکسپریا ایکس زد پریمیوم را بالاتر از پرچم‌داران شرکت‌های رقیب قرار می‌دهد. اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا به چنین تراکم پیکسلی بالایی در نمایشگر یک گوشی ۵.۵ اینچی نیاز است؟

استفاده از نمایشگرهای 4K هنوز آنطور که باید در دنیای گوشی‌های هوشمند جا نیافته و سونی تنها شرکتی است که آن را در دستور کار خود قرار داده است. اولین گوشی مجهز به نمایشگر 4K دنیا اکسپریا زد 5 پریمیوم بود؛ پس از معرفی و عرضه‌ی این گوشی، بسیاری گمان می‌کردند این نوع نمایشگرها به سرعت جای خود را در بازار پیدا خواهند کرد؛ اما پرچم‌داران شرکت‌های مختلف هنوز هم علاقه‌مند به استفاده از چنین رزولوشنی در نمایشگرهای خود نیستند.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

به عقیده‌ی بسیاری چنین نمایشگرهایی به‌واسطه‌ی مصرف بیشتر و برتری عملی نه‌چندان محسوس نسبت به نمونه‌های QHD تا فراگیر شدن فاصله زیادی دارند. تراکم پیکسل‌ها در نمایشگر ۵.۴۶ اینچی اکسپریا ایکس زد پریمیوم فراتر از آن است که بتوان تفاوت آن با نمونه‌های رایج بین پرچم‌داران را تشخیص داد. چنین تراکم پیکسلی بالایی برای استفاده‌های واقعیت مجازی ایدئال است بااین‌حال به دلیل پاسخ زمانی آهسته‌تر پنل‌های LCD نسبت به OLED عملا اکسپریا ایکس زد پریمیوم در این بخش نیز چندان موفق نخواهد بود.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اندروید و بیشتر اپلیکیشن‌ها در این گوشی با رزولوشن ‌1080P اجرا می‌شوند؛ بااین‌حال با آپ‌اسکیل کردن شاهد استفاده از تمام پیکسل‌ها در ارائه تصاویر هستیم. برای داشتن تجربه‌ی کامل و ایدئال از نمایشگر 4K اکسپریا ایکس زد پریمیوم باید ویدئوها و تصاویری با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ در آن مشاهده کنید. برخلاف سامسونگ گلکسی اس ۸ خبری از تنظیم رزولوشن برای کاهش مصرف نمایشگر نیست.

این روزها که پرچم‌داران شرکت‌های مختلف به‌دنبال کاهش حاشیه‌های نمایشگر و ارائه‌ی بیشترین نسبت نمایشگر به بدنه هستند، نسبت ۶۸.۴ درصدی اکسپریا XZ پریمیوم ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. بد نیست بدانید نسبت نمایشگر به بدنه‌ی پرچم‌داران امسال کره‌ای‌ها از مرز ۸۰ درصد عبور کرده است. آرایش ساب‌پیکسل‌های RGB نمایشگر 4K این گوشی تقریبا مشابه چیزی است که پیش از این در اکسپریا زد ۵ پریمیوم دیده بودیم.

خوشبختانه نمایشگر ایکس زد پریمیوم نسبت به نمونه‌ی استفاده‌شده در زد ۵ پریمیوم بهبودهایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. کنتراست نمایشگر XZ Premium نسبت به Z5 Premium افزایش یافته و خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید نیز بهبود یافته است بااین‌حال این میزان از روشنایی در مقابل پرچم‌داران سامسونگ و آیفون‌های اپل حرفی برای گفتن ندارد. کنتراست اندازه‌گیری شده در این بررسی به‌صورت Native بوده و در روشنایی صد درصد نمایشگر به دست آمده است.

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

متون و تصاویر در نمایشگر XZ پریمیوم شارپ هستند و رنگ‌‌ها نمایش مناسبی در آن دارند. شاید نمایش رنگ مشکی به اندازه‌ی نمونه‌های امولد مناسب نباشد؛ اما به لطف فناوری Triluminos، در این گوشی رنگ‌ها زنده‌تر و درخشان‌تر از LCD‌های رایج دیده می‌شوند. زاویه‌ی دید نمایشگر بسیار خوب است و از تمام جهات تصویر قابل قبولی به نمایش در می‌آورد. پیش از این فناوری مذکور تنها در اپلیکیشن‌های Album و Movies فعال بود؛ اما در ایکس زد پریمیوم صفحه‌ی هوم و اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیز توسط این فناوری پشتیبانی می‌شوند. سونی به مانند زد ۵ پریمیوم از موتور X-reality در پرچم‌دار جدید خود استفاده کرده است؛ استفاده از این موتور به ارائه‌ی تصاویر شارپ‌تر در ویدئوها و بهبود شفافیت آن کمک می‌کند.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

یکی دیگر از کلیدی‌ترین ویژگی‌های نمایشگر ایکس زد پریمیوم پشتیبانی از HDR10 است. پشتیبانی از استانداردهایی نظیر HDR10 در گوشی‌های پرچم‌دار در حال تبدیل شدن به یک الزام است و پیش از این شاهد استفاده از این ویژگی‌ها در گلکسی اس ۸ و ال‌جی جی ۶ بودیم. ترکیب HDR و رزولوشن 4K قطعا تجربه‌ای دلپذیر از مشاهده ویدئو در اختیارتان قرار می‌دهد؛ بااین‌حال هنوز محتوای سازگار با این استانداردها فراگیر نشده‌ است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، قدرت‌نمایی HDR (یا دالبی‌ویژن) نیازمند محتوای انکود شده و سازگار با این استانداردها است. محتوای سازگار با HDR10 روزبه‌روز در حال افزایش است به همین دلیل سازندگان گوشی‌های هوشمند و سرویس‌های استریم ویدئو به‌دنبال پشتیبانی از آن هستند. به لطف استاندارد HDR10، رنگ‌ها طبیعی‌تر و کنتراست تصاویر مناسب‌تر خواهد بود و جزئیات به نمایش درآمده نیز بهبود پیدا می‌کند.

سونی در قسمت تنظیمات نمایشگر ایکس‌ زد پریمیوم بخش «Color gamut and contrast» را برای تغییر گسترده‌ی رنگی و کنتراست تصاویر گنجانده است. این بخش سه گزینه‌ی «Professional Mode» برای ارائه‌‌ی رنگی‌های طبیعی‌تر، «Standard Mode» برای رنگ‌های شاداب‌تر و «Super-vivid Mode» برای نمایش رنگ‌های اشباع دراختیار کاربر می‌گذارد.

اسپیکر

درحالی‌که رقبای سونی محصولات خود را عموما با یک اسپیکر یا ترکیب اسپیکری در لبه‌ی پایین فریم گوشی و اسپیکری در بالای نمایشگر ارائه می‌دهند؛ این کمپانی ژاپنی جزو معدود تولیدکنندگانی است که محصول خود را با اسپیکرهای استریو روانه‌ی بازار می‌کند که در پنل جلوی گوشی قرار گرفته‌اند و صدا را به‌صورت مستقیم به سمت کاربر پخش می‌کنند. 

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

سونی مدعی است که برای بهبود تجربه‌ی صوتی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم تمام تلاش خود را به‌ کار گرفته است؛ اما در عمل با وجود اینکه اسپیکرهای ایکس‌زد پریمیوم صدای بسیار شفاف، واضح و با نویز پایینی تولید می‌کنند، بلندی صدا در حد متوسطی ارزیابی می‌شود و نمی‌توان از این نظر آن را با محصولاتی چون اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و آیفون ۷ مقایسه کرد.

اما وضعیت در شرایطی که هدفونی به ایکس‌زد پریمیوم متصل کنید، کاملا متفاوت خواهد بود؛ در این حالت درکنار شفافیت و وضوح بالا، بلندی صدا نیز در حد بسیار رضایت‌بخشی قرار می‌گیرد و می‌تواند تجربه‌ی موسیقیایی لذت‌بخشی برای کاربر به ارمغان آورد. متأسفانه سونی در نمونه‌ی ارسالی به زومیت، هدفون گوشی را قرار نداده بود تا به بررسی عملکرد آن بپردازیم.

نرم‌افزار و رابط کاربری

همان‌طور که انتظار می‌رفت، سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم را با جدید‌ترین نسخه‌ی اندروید نوقا یعنی ۷.۱.۱ عرضه کرده است. رابط کاربری این گوشی تفاوتی با قبل نکرده و با طراحی آشنای آیکون‌ها و دیگر بخش‌های رابط کاربری سری X رو‌به‌رو هستیم. رابط کاربری سونی برخلاف برخی از رقبا بسیار نزدیک به اندروید خالص است و همین مسئله تجربه‌ای بدون لگ و سریع به‌دنبال دارد. همان‌طور که پیش از این در بخش نمایشگر نیز ذکر شد، استفاده از قابلیت 4K بومی (Native) نمایشگر این گوشی تنها در حالت مشاهده‌ی محتوای با رزولوشن 4K دردسترس است؛ تفاوتی نمی‌کند از چه نمایش‌دهنده‌ی ویدئو یا تصویری استفاده کنید، در صورت 4K بودن محتوا شاهد عملکرد ایدئال نمایشگر خواهید بود.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

تفاوت خاصی بین رابط کاربری ایکس‌ زد پریمیوم و گوشی‌های سری X سونی وجود ندارد و شاهد امکانات و اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده‌ی یکسانی هستیم. صفحه‌ی هوم تغییر خاصی نسبت به گذشته نکرده است و امکاناتی مانند جستجوی سریع در آن به چشم می‌خورد؛ کاربر با سوایپ کردن به سمت پایین در بخش‌های مختلف رابط کاربری مانند اپ‌دراور، امکان جست‌وجو بین اپلیکیشن‌ها و بررسی پیشنهاد‌ها نصب اپلیکیشن خواهد داشت.

بخش اعلان‌ها مشابه اندروید خالص طراحی شده است و در حالت پیش‌فرض تنها یک صفحه از میانبرها و تنظیمات سریع دردسترس خواهد بود؛ بااین‌حال امکان ویرایش و اضافه کردن تنظیمات سریع دیگر نیز در این بخش وجود دارد. امکان تغییر تم، تغییر تعداد سطرها و ستون‌های نمایش آیکون‌ها در رابط کاربری گنجانده شده است. کاربر با مراجعه به بخش «Home settings» قادر به تغییر ابعاد و ظاهر آیکون‌ها و همچنین شخصی‌سازی افکت تغییر صفحات هوم نیز خواهد بود.

اسکرین شات اکسپریا ایکس زد پریمیوم

در اکسپریا ایکس زد پریمیوم همچنان شاهد ویژگی Smart Cleaner برای بهینه‌سازی خودکار حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی هستیم. این قابلیت را می‌توان به‌صورت دستی در بخش «Storage & memory» فعال کرد. با این کار گوشی به‌صورت خودکار رفتار اپلیکیشن‌ها را زیر نظر  خواهد گرفت و در صورت بی‌استفاده ماندن یک اپ برای مدت طولانی، حافظه‌ی کش آن به‌صورت خودکار پاک خواهد کرد.

بخش «Backup & reset» امکان تهیه پشتیبان از داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، پیامک‌ها و لیست مخاطبان را به کاربر می‌دهد. پشتیبان تهیه‌شده را می‌توان روی حافظه‌ی گوشی یا در فضای ابری متعلق به‌ حساب کاربری خود ذخیره کنید. در بخش پشتیبان‌گیری خودکار می‌توان بازه‌ی زمانی این عملیات و همچنین اطلاعات مدنظر برای بک‌آپ گرفتن را مشخص کرد. در این بخش امکان ویرایش بک‌آپ‌ها و انجام دستی آن نیز وجود دارد.

اسکرین شات اکسپریا ایکس زد پریمیوم

علاوه بر آنتی‌ویروس AVG Protection که سونی به‌صورت پیش‌فرض در ایکس زد پریمیوم نصب کرده است، اپلیکیشن Movie Creators نیز برای تولید و ویرایش‌ کلیپ‌های کوتاه شما در نظر گرفته شده است. در این اپلیکیشن می‌توان با انتخاب عکس‌ها و ویدئوها به آن‌ها افکت‌ و موسیقی اضافه کرد.

یکی از بخش‌های کلیدی رابط کاربری گوشی‌های سونی، بخش مربوط به باتری در تنظیمات گوشی است. در این بخش دو حالت «STAMINA mode» و «Ultra STAMINA mode» برای کاهش مصرف شارژ گوشی در نظر گرفته است؛ حالت اول با غیرفعال کردن برخی قابلیت‌های پرمصرف به ماندگاری شارژ گوشی کمک می‌کند. در این بخش می‌توان سطح محدودسازی فعالیت‌ها و همچنین شرایط فعال شدن STAMINA mode را به دلخواه تغییر داد. حالت دوم بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها را به‌صورت کامل غیرفعال می‌کند و تنها بخشی از قابلیت‌های ضروری را فعال نگاه می‌دارد.

دوربین

پرچم‌دار ۲۰۱۷ سونی در بخش دوربین بهبود‌های گسترده‌ای تجربه کرده است. غول فناوری ژاپن این دوربین جدید را Motion Eye نامیده است. اصلی‌‌ترین مشخصه‌ی اکسپریا XZ پریمیوم، حسگر جدید و البته توانمند آن است. سونی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی حسگر‌ دوربین در جهان، در گوشی جدید خود از حسگر جدیدی استفاده کرده است که پیش از این و برای اولین‌بار شاهد عملکرد آن در دوربین RX-100 IV بودیم. در این فناوری جدید، از حافظه‌ی DRAM‌ در حسگر استفاده شده است تا به‌عنوان بافر ایفای نقش کند. این حافظه‌ی سریع قابلیت‌های گسترده‌ای به دوربین می‌بخشد که می‌‌توان به فیلم‌برداری با نرخ فوق‌العاده‌ی ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اشاره کرد.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

حسگر Exmor RSx، لنز سری G و موتور پردازشی Bionz‌ همگی از بخش دوربین سونی به بخش موبایل آمده‌‌اند تا دوربین‌های پرچم‌داران این شرکت حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌ باشند. سونی همچنین رزولوشن دوربین را از ۲۳ به ۱۹ مگاپیکسل کاهش داده است تا اکنون با ۱۹ درصد پیکسل‌های بزرگ‌تر مواجه باشیم. این تغییر منجر به افزایش عملکرد دوربین به‌خصوص در شرایط نوری ضعیف شده است. کلید مخصوص شاتر نیز در لبه‌ی سمت راست تعبیه شده که استفاده از آن به‌راحتی و با حس خوبی همراه است. بااین‌حال برخی از کاربران هنوز به استفاده از کلید لمسی شاتر تمایل بیشتری دارند.

پس از ورود به بخش دوربین، با رابط کاربری ساده و خوبی رو‌به‌رو می‌شوید. طراحی ساده این بخش باعث شده است کاربر بلافاصله و بدون نیاز به جست‌وجو، بخش مورد نیاز خود را بیابد. این موضوع باعث می‌شود به‌راحتی حالت عکاسی مورد نیاز را یافت و بلافاصله اقدام به عکس‌برداری کرد. حالت عکاسی خودکار Superior Auto را می‌توان یکی از نقاط قوت دوربین اکسپریا ایکس زد پریمیوم دانست. این حالت به‌واسطه‌ی تشخیص مناسب شرایط محیطی و سوژه، به‌راحتی تمام نیاز‌های کاربران را در شرایط مختلف مرتفع می‌کند. حالت تشخیص سوژه و شرایط عکاسی نیز باعث شده است امکان پیش‌بینی بهترین حالت عکاسی و ثبت تصاویر حتی پیش از فشردن دکمه‌ی شاتر دردسترس باشد تا بدین ترتیب هیچ سوژه‌ای از دست نرود. 

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بخش دوربین ارتقا محسوسی نسبت به زد ۵ پریمیوم دارد. کیفیت تصاویر در سطح بسیار بالایی قرار دارند و به لطف حسگر ۱۹ مگاپیکسلی، جزئیات بالایی نیز ذخیره می‌شوند. حسگر جدید به‌کاررفته توانایی ثبت گستره‌ی دینامیکی بهتری دارد و حتی در شرایط نوری بسیار روشن و زیر تابش مستقیم آفتاب نیز امکان تهیه‌ی عکس‌های بسیار خوب موجود است. الگوریتم پردازشی بهینه‌شده منجر به ثبت بسیار جذاب رنگ‌ها حتی در حالت خاموش بودن HDR شده است. کیفیت تصاویر خروجی در شب ارتقا قابل توجهی نسبت به Z5 پریمیوم دارد و نویز تا حد بسیار خوبی کنترل شده است. بااین‌حال عملکرد ایکس زد پریمیوم در این بخش هنوز فاصله‌ی زیادی با گلکسی اس ۸ و آیفون ۷ پلاس دارد. عملکرد دوربین این گوشی در زمینه‌ی سرعت و دقت فوکوس خودکار نیز قابل تحسین است؛ گوشی در کمترین زمان روی سوژه‌ی مدنظر شما فوکوس خواهد کرد و این موضوع در شرایط نوری مختلف عملکرد خوب و یکسانی دارد. البته در این بخش نیز سیستم فوکوس Dual Pixel گلکسی اس ۸ همچنان خود را به‌عنوان سریع‌ترین فوکوس دنیای موبایل معرفی می‌کند.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

حالت‌های مختلف عکاسی اعم از نمونه‌ی واقعیت مجازی دردسترس هستند تا از اشکال جذاب و کارتونی آن در عکس‌های خود بهره ببرید. اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بخش سلفی نیز از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳.۰۶ بهره برده است. این حسگر از نمونه‌ی به‌کاررفته در دوربین اصلی بسیاری از گوشی‌های بازار بزرگ‌تر است. لنز ۲۲ میلی‌متری نیز برای ثبت تصاویر واید در این بخش به کار گرفته شده است تا تجربه‌ی جذابی از عکاسی سلفی به ارمغان بیاید. 

نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
نمونه تصاویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
تصویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
تصویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم قابلیت ضبط ویدئو با رزولوشن 4K‌ و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه دارد. امکان فیلم‌برداری با رزولوشن Full HD و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و همچنین رزولوشن HD تا حداکثر ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه نیز دردسترس است. کیفیت کلیپ‌های ضبط‌شده به لطف حسگر بزرگ و الگوریتم پردازشی تصاویر جدید سونی، جزو یکی از بهترین نمونه‌‌های موجود در دنیای موبایل است. اما اصلی‌ترین قابلیت اکسپریا ایکس زد پریمیوم که آن را منحصربه‌فرد می‌کند، ثبت تصاویر صحنه آهسته به‌واسطه‌ی فیلم‌برداری با نرخ فوق‌العاده‌ی ۹۶۰ فریم و رزولوشن 720P‌ است. ابتدا که تنها ۵ ثانیه ویدیوی اسلوموشن در این حالت ضبط می‌شود. این میزان در شرایط واقعی به‌مراتب کمتر است. به همین دلیل باید دقیقا در زمان مورد نیاز خود، اقدام به فیلم‌برداری در این حالت بکنید؛ زیرا مدت محدودی قادر به ضبط ویدئو خواهید بود. این موضوع باعث می‌شود برای ثبت یک صحنه چندین بار تلاش کنید. همچنین در نظر داشته باشید برای ثبت کلیپ در این حالت، به شرایط محیطی با نور مناسب احتیاج خواهید داشت و در محیط تاریک با نویز بسیار زیادی رو‌به‌رو خواهید شد. نتایج خروجی از قابلیت اسلوموشن اکسپریا ایکس زد بسیار جذاب و شگفت‌انگیز هستند. بااین‌حال تهیه‌ی این کلیپ‌ها بسیار دشوار است و به سناریوی دقیقی احتیاج خواهد داشت. 

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی عملکرد سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بخش فیلم‌برداری اسلوموشن دعوت می‌کنیم.

بازده و عملکرد

اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم جزو نخستین گوشی‌های هوشمندی به‌ شمار می‌رود که با پردازنده‌‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ به جهانیان معرفی شد. پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری اسنپدراگون ۸۳۵ قدرتمندترین SoC در بین محصولات کنونی کوالکام محسوب می‌شود. ابعاد این پردازنده نسبت به نسل‌های قبلی آن ۳۵ درصد کوچک‌تر شده و کوالکام مدعی است که مصرف انرژی این تراشه نیز نسبت به گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کوالکام با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ پشتیبانی بهتری از فناوری‌های مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ارائه می‌دهد و واحد پردازش تصاویر آن را نیز با بهبودهایی همراه کرده است. نتایج بنچمارک‌ها نشان از آن دارند که درحال‌حاضر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ سریع‌ترین پردازنده‌ی حال حاضر دنیای موبایل محسوب می‌شود و احتمالا تا زمان معرفی نسل بعدی از پردازنده‌های سری A اپل و تراشه‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام، این وضعیت تغییری نخواهد کرد.

مشخصات / پردازنده 

Snapdragon 835

Snapdragon 821

هسته‌های CPU

Semi-custom ARM Cortex

Kryo

پیکربندی CPU

4x 2.45GHz Kryo 280

4x 1.9GHz Kryo 280

2x 2.35GHz Kryo

2x 1.6GHz Kryo

GPU

Adreno 540

Adreno 530

RAM

2x 32-bit LPDDR4X

1866 MHz

2x 32-bit LPDDR4X

1866 MHz

پشتیبانی از حافظه فلش

eMMC 5.1/ UFS 2.1

eMMC 5.1/ UFS 2.0

پشتیبانی از دوربین

32MP single / 16MP dual

28MP single / 14MP dual

قابلیت ضبط ویدئو

4K UHD @ 30fps

4K UHD @ 30fps

پخش ویدئو

4K UHD @ 60fps

10-bit H.264 (AVC)

H.265 (HEVC), VP9 codecs

4K UHD @ 60fps

10-bit H.264 (AVC)

(H.265 (HEVC

مودم داخلی

1000Mbps down

150Mbps up

600Mbps down

150Mbps up

فرایند ساخت

10nm FinFET

14nm FinFET

سیستم-روی-یک-چیپِ اسنپدراگون ۸۳۵ از مودم داخلی X16 LTE بهره می‌برد؛ این مودم انتقال اطلاعات با سرعت یک گیگابیت‌برثانیه را میسر می‌کند و ۱۰ برابر سریع‌تر از سایر مودم‌های 4G LTE رایج در گوشی‌های موبایل است. این تراشه به کنترلر وای-فای چند ورودی - چند خروجی چندکاربره‌ی داخلی یا MU-MIMO نیز مجهز شده است که برای اتصال سریع‌تر به شبکه‌های بی‌سیم به‌ کار می‌رود.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

هر چند سونی برای اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم دو دوربین ۱۹ و ۱۳ مگاپیکسلی در نظر گرفته است؛ اما تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ به‌کاررفته در این گوشی از واحد ۱۴ بیتی خاصی به‌ نام Spectra 180 IS بهره می‌برد که از دوربین‌هایی با رزولوشن حداکثری ۳۲ مگاپیکسلی و بدون تأخیر در شاتر پشتیبانی می‌کند تا بدین ترتیب فوکوس سریع‌تر، بزرگ‌نمایی روان‌تر و همچنین بهبود تصاویر ثبت‌شده را به کمک الگوریتم‌های مختلف به‌ ارمغان آورد. این بخش از پردازنده به‌صورت اختصاصی برای کنترل و بهبود تصویر در نظر گرفته شده و نسبت به تمام نسل‌های قبلی پردازنده‌های کوالکام، بهبودهای قابل ملاحظه‌ای داشته است.

واحد پردازنده‌ی مرکزی (CPU) در این SOC (سیستم-روی-یک-چیپ) از ۸ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 بهره می‌برد. این واحد بر پایه‌ی معماری ۶۴ بیتی طراحی شده و با فرکانس حداکثری ۲.۴۵ گیگاهرتز کار می‌کند. واحد پردازش گرافیکی (GPU) اسنپدراگون ۸۳۵ از نوع Adreno 540 است که از کتابخانه‌های OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 2.0 و Vulkan و دایرکت‌ایکس ۱۲ پشتیبانی می‌کند و قدرت پردازشی آن نسبت به نسل قبل ۲۵ درصد بهبود یافته است تا بدین ترتیب اجرای سریع‌تر و بهتر بازی‌های گرافیکی را میسر کند.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

اسنپدراگون ۸۳۵ از کنترلر داخلی NFS و USB 3.1 بهره می‌برد. کوالکام فناوری‌های امنیتی بسیاری در این سیستم-روی-یک-چیپ جای داده است که یکی از آن‌ها پلتفرم امنیتی هِوِن است. این پلتفرم بانکداری الکترونیک و پرداخت در بستر موبایل را ایمن‌ می‌کند؛ علاوه بر این، ارتباطات کاربر را به‌صورت رمزگذاری شده انجام می‌دهد.

از مشخصات سخت‌افزاری دیگر اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم می‌توان به پشتیبانی آن از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LPDDR4x، حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی با امکان ارتقا ازطریق کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت، بلوتوث نسخه‌ی ۵.۰ و پورت USB Type-C اشاره کرد.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

HTC 10

132456

24589

4568

3569

64589

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها برمی‌آید، اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم محصولی بسیار قدرتمند است. در طول مدت استفاده‌ی ما از پرچم‌دار جدید سونی، این گوشی عملکرد سریع و بی‌نقصی از خود به‌ نمایش می‌گذاشت و جابه‌جایی در بخش‌های مختلف از محیط رابط کاربری آن بسیار سریع و روان صورت می‌پذیرفت. این گوشی در اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی نیز به مشکلی برنمی‌خورد. به‌طور کلی می‌توان اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم را یکی از سریع‌ترین پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ نامید.

باتری

اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم از نمایشگری نسبتا بزرگ با ابعاد ۵.۵ اینچی و رزولوشن 4K یا ۳۸۴۰ × ۲۱۶۰ پیکسل بهره می‌برد؛ اما یک باتری ۳۲۳۰ میلی‌آمپر ساعتی وظیفه‌ی تأمین انرژی آن را بر عهده دارد؛ بنابراین سونی ظرفیت باتری را نسبت به اکسپریا زد ۵ پریمیوم ۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت کاهش داده است. اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم از نسخه‌ی سوم فناوری شارژ سریع کوالکام (Quick Charge 3.0) بهره می‌برد که به‌ لطف آن، باتری گوشی ظرف مدت ۳۰ دقیقه، حدود ۴۰ درصد شارژ می‌شود؛ متأسفانه نسخه‌ی ارسالی به زومیت فاقد شارژر با فناوری شارژ سریع بود. اما در بازار داخلی این شارژر به‌عنوان بخشی از محتویات جعبه دردسترس است.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

سونی فناوری‌های شارژ تطبیقی Qnovo و Battery Care را در پرچم‌دار جدید خود به‌‌ کار برده است تا بدین ترتیب باتری گوشی تحت فشار نباشد و برای مدت‌ بیشتری در بهترین فُرم خود باقی می‌ماند. فناوری شارژ تطبیقی Qnovo هنگامی که گوشی به برق متصل است، سلامت باتری را با پایش دقیق دما و فشار، می‌سنجد و با تنظیم این پارامترها به افزایش طول‌ عمر باتری کمک می‌کند.

از سویی دیگر، به‌ لطف فناوری Battery Care، چنانچه کاربر قبل از خواب ایکس‌زد پریمیوم را به پریز برق متصل کند، شارژ گوشی تا ۹۰ درصد انجام می‌شود، میزان شارژ باتری تا دقایقی قبل از بیدار شدن کاربر از خواب شبانه در این سطح باقی می‌ماند و پس از آن مجددا فرایند شارژ از سر گرفته می‌شود و تا شارژ کامل ادامه می‌یابد. بدین ترتیب باتری بیش از حد شارژ نمی‌شود و برای مدت طولانی‌تری در بالاترین ظرفیت خود باقی می‌ماند. 

برای آنکه متوجه شویم عملکرد اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم به‌لحاظ شارژدهی چگونه است، طبق روال همیشگی بررسی‌های زومیت، ویدیویی با رزولوشن HD را در شرایطی روی این گوشی پخش کردیم که روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد قرار داشت و کلیه‌ی ارتباطات بی‌سیم گوشی قطع شده بودند، فرایند پخش ویدئو را تا رسیدن باتری از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه دادیم. در این تست، باتری ایکس‌زد پریمیوم توانست قبل از اتمام کامل شارژ، ۷ ساعت دوام آورد که برای محصولی پرچم‌دار و قدرتمند، عملکرد متوسطی به‌حساب می‌آید.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

339.4min

730.0Frame

Failed*

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

--

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

7:26

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

8:16

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

7:43

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2,700

8:50

8:00

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3,000

11:06

11:30

Galaxy C5

5.2" / 1080p

2,600

8:20

9:00

سونی قابلیت نرم‌افزاری Smart Stamina را نیز برای گوشی Xperia XZ Premium در نظر گرفته است تا کاربر در طول روز با مشکل افت میزان شارژ باتری مواجه نشود. این قابلیت نرم‌افزاری به‌صورت خودکار سطح باتری و مدت‌زمان شارژدهی آن را پیش‌بینی می‌‌کند و در صورت لزوم، براساس این پیش‌بینی‌ها، حالت STAMINA را فعال می‌‌کند.

عملکرد باتری اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم در استفاده‌ی روزمره همانند سایر پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری که در استفاده‌‌های نیمه‌سنگین می‌توانید تا یک روز کامل و بدون نیاز به فعال‌کردن باتری‌سیور، از ایکس‌زد پریمیوم استفاده کنید. اما در صورتی که قصد دارید نهایت لذت را از اجرای بازی‌ها با نمایشگر 4K گوشی ببرید، توصیه می‌کنیم پاور بانکی به‌همراه خود داشته باشید.

جمع‌بندی

در حالت کلی می‌توان اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم را در میان انبوه گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، محصولی خوب با نقص‌های قابل چشم‌پوشی قلمداد کرد. ایکس‌زد پریمیوم به‌ لطف پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵، عملکرد بی‌نقص و سریعی از خود به‌نمایش می‌‌گذارد، نمایشگر 4K و HDR این محصول، آن را به انتخابی عالی برای تماشای محتوای واقعیت مجازی بدل می‌کند و عملکرد عالی دوربین گوشی در زمینه‌ی عکاسی نیز به‌همراه قابلیت ضبط تصاویر صحنه‌ی آهسته با نرخ خیره‌کننده‌ی ۹۶۰ بر ثانیه، می‌تواند نظر هر کاربری به این گوشی جلب کند.

سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم / sony xperia xz premium

از سویی دیگر، مواردی مانند طراحی نسبتا قدیمی، عملکرد متوسط باتری و ابعاد بزرگ گوشی به دلیل ضخیم‌ بودن حاشیه‌های نمایشگر، از جمله‌ی ایراداتی هستند که می‌توان از پرچم‌دار جدید سونی گرفت.

علاقه‌مندان به اکسپریا ایکس زد پریمیوم می‌توانند درحال‌حاضر آن را با قیمت تقریبی ۲٬۶۰۰٬۰۰۰ تومان خریداری کنند.

نکات مثبت

  • عملکرد سریع و روان
  • دوربین توانمند در تمام شرایط
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • ضبط تصاویر صحنه‌ آهسته ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه

نکات منفی

  • عملکرد متوسط باتری
  • حاشیه‌ی نسبتا زیاد قسمت بالا و پایین نمایشگر
  • زبان طراحی قدیمی
  • عملکرد محدود در بخش فیلم‌برداری صحنه آهسته
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات