بررسی میت 10 هواوی

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 40 دقیقه
هواوی میت ۱۰، پرچم‌دار جدید هواوی است که به کمک ویژگی‌هایی نظیر واحد پردازش عصبی و نمایشگر بدون حاشیه، رقیبی سرسخت برای بهترین‌های بازار است.
تبلیغات

سری میت هواوی یکی از موفق‌ترین تولیدات این کمپانی چینی تا به امروز است و گوشی‌های این سری همواره به نمایشگرهای بزرگ و کیفیت ساخت بالا شهره بوده‌اند. مونیخ در ۲۴ مهر امسال میزبان مراسم رونمایی از نسل جدید فبلت‌های سری میت بود، این گوشی‌های جدید با تمرکز ویژه‌‌‌ روی بخش پردازنده و نمایشگر به جهانیان معرفی شدند. هواوی همانند نسل گذشته، به نسخه‌ی استاندارد اکتفا نکرد و دو نسخه‌ی پرو و پورشه دیزاین این فبلت را هم‌زمان با میت ۱۰ معرفی کرد.

دوربین، تراشه‌ و مسائل نرم‌افزاری در هر سه مدل میت معرفی‌شده در مونیخ یکسان هستند و تفاوت عمده‌ی آن‌ها به المان‌ها طراحی، نمایشگر، حافظه‌ی ذخیره‌سازی و حافظه‌ی رم مربوط می‌شود. همه‌ی این گوشی‌ها از آخرین تراشه‌ی پرچم‌دار ساخت هواوی یعنی کرین ۹۷۰ بهره می‌برند که نام خود را به‌عنوان اولین تراشه‌ی دارای واحد پردازش عصبی مجزا در دنیای موبایل ثبت کرده است. هواوی همانند نسل گذشته‌ از نمایشگر IPS LCD در نسخه‌ی استاندارد استفاده کرده و تنها نسخه‌ی پرو و پورشه دیزاین را به نمایشگر امولد مجهز کرده است.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

بازار فبلت‌های پرچم‌دار امسال بیش از هر زمان دیگری شاهد محصولات متنوع است؛ از ال‌جی وی ۳۰ و گلکسی نوت ۸ تازه‌نفس گرفته تا آیفون ۱۰ مورد انتظار، همه و همه به فتح بازار دل بسته‌اند. هر کدام از بازیگران جدید این بازار مؤلفه‌هایی برای پیروزی در این رقابت دارند که کار را برای دیگری سخت‌ می‌کند؛ نمایشگر اولد و قابلیت‌های صوتی وی ۳۰، نمایشگر و دوربین گلکسی نوت ۸، فیس‌آی‌دی و تراشه‌ی قدرتمند آیفون ۱۰ شور و هیجان خاصی به بازار فبلت‌ها بخشیده است.

آیا داشته‌های هواوی میت ۱۰ برای این رقابت کافی است؟ مشخصات فنی این گوشی و عملکرد آن چگونه است؟ آیا هواوی دوربین میت ۱۰ را به تکامل رسانده و با یک نمونه‌ی کم‌نقص رو‌به‌رو هستیم؟ این سؤالات تنها بخشی از مواردی است که در بررسی پیش رو به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد. با بررسی زومیت از آخرین پرچم‌دار سری میت همراه باشید.

میت ۱۰ توسط دفتر هواوی در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

مشخصات/گوشی 

میت ۱۰

میت ۱۰ پرو

میت ۹

میت ۹ پرو

میت ۸

تراشه

کرین ۹۷۰

کرین ۹۷۰

کرین ۹۶۰

کرین ۹۶۰

کرین ۹۵۰ 

سیستم‌عامل

اندروید ۸.۰.۱

اندروید ۸.۰.۱

اندروید ۷.۱

اندروید ۷.۱

اندروید ۶.۰

حافظه‌ی رم

۴ گیگابایت

۴/۶ گیگابایت

۴ گیگابایت

۴/۶ گیگابایت

۳/۴ گیگابایت

نمایشگر

۵.۹ اینچ

IPS LCD

رزولوشن ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل

۶.۰ اینچ

AMOLED

رزولوشن ۲۱۶۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵.۹ اینچ

IPS LCD

رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل

۵.۵ اینچ AMOLED

رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۶ اینج 

IPS LCD

رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل

محافظ نمایشگر

گوریلا گلس

گوریلا گلس

گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس ۳

تراکم پیکسلی

۴۹۹ پیکسل بر اینچ

۴۰۲ پیکسل بر اینچ

۳۷۳ پیکسل بر اینچ

۵۳۴ پیکسل بر اینچ

۳۶۸ پیکسل بر اینچ

حافظه ذخیره‌سازی

۶۴ گیگابایت

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

۶۴ گیگابایت

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

۶۴/۳۲ گیگابایت

کارت حافظه

تا ۲۵۶ گیگابایت 

--

تا ۲۵۶ گیگابایت 

--

تا ۲۵۶ گیگابایت 

دوربین اصلی

۱۲+۲۰ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.6

۱۲+۲۰ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.6

دوگانه ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

دوگانه ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۱۶ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.0

دوربین سلفی

۸ مگاپیکسل

f/1.6

۸ مگاپیکسل

f/1.6

۸ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.9

۸ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.9

۸ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.4

اثر انگشت

دارد

دارد

دارد

دارد

دارد

سیم‌کارت

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

باتری

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

وزن

۱۸۶ گرم

۱۷۸ گرم

۱۹۰ گرم

۱۶۹ گرم

۱۸۵

ابعاد

۸.۲×۷۷.۸×۱۵۰.۵ میلی‌متر

۷.۹×۷۴.۵×۱۵۴.۲ میلی‌متر

۷.۹×۷۸.۹×۱۵۶.۹ میلی‌متر

۷×۷۵×۱۵۲ میلی‌متر

۷.۹×۸۰.۶×۱۵۷.۱ میلی‌متر

قیمت

۶۹۹ یورو

۷۹۹ یورو

۵۹۹ دلار

۶۸۶ دلار

۴۵۰ دلار

طراحی

ترکیب شیشه و فلز، نمایشگر بدون حاشیه و تلاش برای بالا بردن هرچه بیشتر سایز صفحه‌ی نمایش گوشی، اصلی‌ترین عناصری هستند که این روزها در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار می‌توان یافت. هر یک از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند در پی آن هستند تا با استفاده از این المان‌ها، محصولاتی با امضای خود و داشتن مشخصات منحصربه‌فرد طراحی راهی بازار کنند. هواوی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در چند سال اخیر نشان داده است که سعی دارد با استفاده از زبان طراحی اختصاصی خود، از زیر سایه‌ی رقبایی نظیر سامسونگ و اپل خارج شود. میت ۱۰ به‌عنوان نسل جدید پرچم‌دار هواوی نیز با بهره‌گیری از المان‌هایی که اشاره کردیم، طراحی شده است تا خود را به‌عنوان قابل‌ترین پرچم‌دار دنیای موبایل معرفی کند.

میت ۱۰؛ فبلتی زیبا از جنس شیشه

استفاده از ترکیب شیشه و فلز در گوشی‌های هوشمند را باید به‌عنوان یک روش جایگزین برای گوشی‌هایی با بدنه‌ی فلزی برشمرد؛ بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندروید نظیر محصولات سامسونگ به منظور پشتیبانی از شارژ بی‌سیم از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده‌اند و اپل نیز امسال برای پشتیبانی از همین قابلیت رو به استفاده از شیشه و فلز آورد. اما میت ۱۰ از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند. هرچند استفاده از شیشه در پشت گوشی نیز به‌مراتب از بدنه‌ی پلاستیکی بهتر است؛ اما در دست گرفتن یک گوشی با بدنه‌ی فلزی تجربه‌ای بی‌بدیل و لذت بخش دارد. ضمن اینکه بدنه‌ی شیشه‌ای مستعد جذب اثر انگشت است و در صورتی که به این موضوع حساسیت داشته باشید، باید از وجود قاب برای این گوشی استفاده کنید. بااین‌حال کیفیت ساخت میت ۱۰ و کاربرد شیشه و فلز در این گوشی، در بالاترین سطح گوشی‌های هوشمند قرار دارد و اگر کیفیت ساخت مناسب اولویت خرید شما است، میت ۱۰ تمام نیازهای شما را برآورده خواهد کرد.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

هواوی با وجود استفاده از یک نمایشگر ۵.۹ اینچی، از ترند بازار برای استفاده از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ پیروی نکرده، از این‌رو این گوشی در مقایسه با رقبایی نظیر ال‌جی وی ۳۰ و همچنین گلکسی اس ۸ و گلکسی نوت ۸ کمی عریض‌تر است و درنتیجه تجربه‌ی در دست گرفتن میت ۱۰ با ترس سر خوردن و افتادن این گوشی همراه خواهد بود. به‌طور حتم زیاد بودن عرض گوشی امکان استفاده از میت ۱۰ را با یک دست کمی مشکل می‌کند. البته هواوی با تراش ماهرانه و ایجاد انحنا در طرفین پنل پشتی، تا جای ممکن گریپ بسیار خوبی به میت ۱۰ بخشیده است.

برای اینکه پشت گوشی یکنواخت نباشد، قسمتی از پنل پشتی که دوربین دوگانه با چینش عمودی در آن قرار گرفته، از نظر ظاهری دارای بافت متفاوتی است؛ هرچند باتوجه‌به استفاده از شیشه‌ی گوریلا گلس، این تغییر قابل لمس نیست اما به جلوه‌ی لوکس بودن گوشی کمک شایانی کرده است.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

هواوی درکنار میت ۱۰ از گوشی هوشمندی دیگری با عنوان میت ۱۰ پرو رونمایی کرد؛ از این‌رو بر آن شده است تا تغییراتی بین دو نسخه ایجاد کند. میت ۱۰ پرو از وجود حسگر اثر انگشت در پشت گوشی بهره می‌برد، اما حسگر اثر انگشت میت ۱۰ در پنل جلویی و حاشیه‌ی پایینی گوشی قرار گرفته است. باتوجه‌به باریک شدن حاشیه‌ی پایینی گوشی، کلید فیزیکی هوم هم‌زمان میزبان حسگر اثر انگشت نیز شده است، این در حالی است که اغلب پرچم‌داران اندرویدی حسگر اثر انگشت را به پشت گوشی انتقال داده‌اند تا علاوه بر حفظ زیبایی گوشی، دسترسی به آن به‌خصوص در محصولاتی با نمایشگر بزرگ، ساده‌تر باشد. در میت ۱۰ باریک شدن حاشیه‌ی پایین گوشی درکنار استفاده از نمایشگر بزرگ باعث شده تا استفاده از کلید هوم و حسگر انگشت به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

هرچند در میت ۱۰ پرو خبری از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری نیست، اما خوشبختانه در میت ۱۰ این درگاه در لبه‌ی بالایی گوشی قرار گرفته است. در لبه‌ی پایینی نیز یک درگاه USB تایپ C قرار گرفته است. در قسمت راست این درگاه شاهد قرار گرفتن روزنه‌های مخصوص اسپیکر هستیم. باتوجه‌به اینکه عرض گوشی در مقایسه با پرچم‌داران ۲۰۱۷ عریض‌تر است، هواوی کلید تغییر حجم صدا و کلید پاور را در لبه‌ی راست گوشی قرار داده که از این نظر دسترسی به ‌آن‌ها راحت است.

در لبه‌ی سمت چپ دستگاه نیز شاهد درگاه سیم‌کارت هستیم. نکته‌ی قابل‌توجه در این بخش قابلیت فعال بودن هر دو سیم‌کارت در شبکه‌ی 4G‌ است که برای اولین‌بار در بین گوشی‌های هوشمند شاهد حضور آن هستیم.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

تلاش‌های هواوی برای ایجاد زبان طراحی اختصاصی خود درکنار ایجاد تمایز بین میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو باعث شده تا نتیجه گوشی‌هوشمندی باشد که از نظر طراحی نتواند خود را به‌عنوان زیباترین گوشی موجود معرفی کند و همواره پس از برادر لوکس‌تر خود در صف قرار بگیرد. بااین‌حال به هیچ وجه نمی‌توان میت ۱۰ را محصولی زشت تلقی کرد و کاربرد شیشه و فلز در ساخت آن منجر به نمای جذاب‌تری شده است. در بخش کیفیت ساخت نیز میت ۱۰ همانند نسل پیشین خود بالاترین استاندارد‌های صنعت گوشی‌های هوشمند را به‌همراه دارد.

نمایشگر

هواوی نیز مانند دیگر بزرگان دنیای موبایل به استفاده از نمایشگرهای اولد گرایش پیدا کرده است به‌طوری که سال ۲۰۱۸ شاهد گوشی‌‌های بیشتری از این شرکت با چنین نمایشگرهایی خواهیم بود. کمبودهای بازار در زمینه‌ی تأمین پنل‌های اولد باعث کند شدن روند مهاجرت تولیدکنندگان به این نوع از پنل‌ها شده است از طرف دیگر قیمت بالاتر این پنل‌ها نسبت به نمونه‌های LCD، استفاده از این نمایشگرها در گوشی‌های ارزان‌قیمت را با چالش رو‌به‌رو کرده است. هواوی همواره از پنل‌های LCD بسیار خوبی در گوشی‌های خود استفاده کرده است؛ خوشبختانه میت ۱۰ نیز از این قضیه مسثنی نبوده و شاهد یکی از بهترین LCD‌های بازار تا به امروز هستیم.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

نمایشگر میت ۱۰ و رزولوشن بالاتر آن نسبت به برادران گران‌‌قیمتش یکی از مواردی بود که در مراسم رونمایی از گوشی همگان را متعجب کرد؛ هواوی میت ۱۰ را به نمایشگر ۵.۹ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ مجهز کرده است؛ از سوی دیگر میت ۱۰ پرو و نسخه‌ی لوکس پورشه دیزاین نمایشگرهای امولد ۶ اینچی با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارند. در روزگاری که تولیدکنندگان به سمت نمایشگرهای ۱۸ به ۹ گرایش پیدا کرده‌اند، هواوی نسخه‌ی استاندارد میت ۱۰ را با نمایشگرهای ۱۶ به ۹ عرضه می‌کند. رزولوشن QHD نمایشگر ۵.۹ اینچی میت ۱۰ تراکم پیکسلی ۴۹۹ پیکسل در هر اینچ را برای این گوشی جدید از سری میت به ارمغان آورده است؛ این نمایشگر ۸۱.۶ درصد از سطح جلویی دستگاه را پوشانده است. تقریبا تمام پرچم‌داران جدید پشتیبانی از استاندارد HDR را به گوشی‌های خود آورده‌اند؛ هواوی نیز در نمایشگر‌های میت ۱۰، میت ۱۰ پرو و نسخه‌ی پورشه دیزاین پشتیبانی از HDR10 را فراموش نکرده است. استفاده از ساب‌پیکسل‌های سفید در نمایشگر میت ۱۰ نیز یکی از ویژگی‌های کابردی آن به شمار می‌رود که در یک ماتریس غیر مرسوم و با هدف دستیابی به روشنایی بالاتر در عین مصرف کمتر باتری در نمایشگر گنجانده شده‌اند.

نمایشگر بدون حاشیه با نسبت ۱۶:۹

هواوی دو پروفایل «Normal» و «Vivid» را برای تنظیمات رنگ در نمایشگر میت ۱۰ درنظر گرفته است که علاوه بر تغییر سطح دقت رنگ‌ها و اشباع‌ آن‌ها تأثیر اندکی نیز روی روشنایی نمایشگر دارند؛ حالت «Vivid» روشنایی رنگ‌ها را شاداب‌تر از حالت عادی نشان می‌دهد و روشنایی نمایشگر نیز در این حالت تقریبا ۲۰ نیت بیشتر از حالت «Normal» است. هواوی برای کنترل بیشتر کاربر روی مصرف نمایشگر میت ۱۰، امکان تغییر رزولوشن را نیز در این گوشی تعبیه کرده است؛ رزولوشن نمایشگر این گوشی به‌صورت پیش‌فرض روی تمام HD تنظیم شده است. امکان شخصی‌سازی دمای رنگ‌های نمایشگر نیز همانند دیگر گوشی‌های هواوی در میت ۱۰ نیز وجود دارد. رنگ‌ها به‌خصوص در حالت «Vivid» طراوت خاصی در نمایشگر میت ۱۰ دارند و یکی از بهترین‌ها در پنل‌های LCD بازار هستند؛ اما هنوز هم در برخی از بخش‌ها نمایشگرهای اولد رقبا برتری خود را به رخ نمونه‌های LCD می‌کشند.

huawei mate 10 / هواوی میت 10

هواوی از مدت‌ها پیش تحقیقات مشترکی را با پژوهشگاه‌های مرتبط با علوم اپتیک و چشم چین برای توسعه‌ی ویژگی «Eye Comfort» آغاز کرده است. خوشبختانه حداقل روشنایی نمایشگر میت ۱۰ برای استفاده در محیط‌های کم‌نور بهینه‌سازی شده است و شاهد حداقل روشنایی ۱.۲۷ نیتی نمایشگر میت ۱۰ هستیم؛ ترکیب این میزان از روشنایی با قابلیت Eye Comfort برای فیلتر نور آبی نمایشگر تجربه‌ی خوبی را در استفاده‌ی شبانه از گوشی ارائه می‌دهد. امکان تغییر گرمای رنگ فیلتر و زمان‌بندی فعال شدن آن نیز همانند گذشته در تنظیمات نمایشگر گنجانده شده است. متاسفانه برخلاف نسخه‌ی پرو خبری از نمایشگر همیشه روشن در نسخه‌ی استاندارد میت ۱۰ نیست.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

برای بررسی عملکرد نمایشگر میت ۱۰ در بخش روشنایی و کنتراست آن را در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم. برای دستیابی به حداکثر روشنایی نمایشگر را در حالت «Vivid» قرار داده و به سنجش روشنایی در مناطق مختلف نمایشگر پرداختیم؛ میت ۱۰ مورد بررسی زومیت در حالت تنظیم خودکار، حداکثر روشنایی ۵۰۲ نیت را ثبت کرد. رنگ مشکی در میت ۱۰ مورد بررسی ما چندان عالی نمایش داده نمی‌شد به‌طوری که پیشرفت خاصی نسبت به آخرین پرچم‌دار سری پی هواوی یعنی پی ۱۰ شاهد نبودیم. باتوجه‌به نتایج بدست آمده در تست‌های ما، نسبت کنتراست Native نمایشگر میت ۱۰ چیزی در حدود ۱۲۷ بدست آمد. برای مقایسه‌ی نتایج تست روشنایی نمایشگرهای پرچم‌داران مختلف بازار از جدول زیر استفاده کنید:

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Mate 10

1.27

3.17

315

3.93

502

127

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

V30

3.71

0

591

0

706

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

اسپیکر

باتوجه‌به افزایش اهمیت روزافزون اسپیکر در گوشی‌های هوشمند، هواوی نیز تلاش کرده تا در میت ۱۰ خروجی خوبی را از نظر صوتی برای کاربران ایجاد کند. میت ۱۰ از وجود دو اسپیکر، یکی در لبه‌ی پایینی و یکی بلندگوی مخصوص مکالمات در حاشیه‌ی بالای گوشی استفاده کند. اسپیکر اصلی در لبه‌ی پایینی گوشی و در سمت راست درگاه USB تایپ C قرار گرفته است. اسپیکر بالایی همان اسپیکر مخصوص مکالمات است که در زمان پخش موسیقی نیز صوت از آن پخش می‌شود، حال آنکه صدای پخش شده از اسپیکر حاشیه‌ی بالا بسیار ضعیف‌تر از شدت صدایی است که اسپیکر پایینی پخش می‌کند.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

اسپیکر استریو با بلندی صدای خوب

هرچند بلندی صدای اسپیکر بالایی آنچنان بالا نیست؛ اما تأثیرگذار است. برای درک تأثیر پخش صدای اسپیکر بالایی می‌توان با انگشت آن را مسدود کرد که در این حالت می‌توان درک کرد که وجود این اسپیکر کوچک نقش پررنگی در پخش صدای استریو دارد. بلندی صدای اسپیکرهای میت ۱۰ در زمان پخش موسیقی یا زنگ زدن گوشی بین ۷۳ تا ۸۳ دسیبل متغیر است که در مقایسه با سایر پرچم‌داران موجود در بازار نشان از تولید صدای بلندی توسط این گوشی دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری گوشی‌های هواوی در سالیان اخیر دچار تغییرات ریز و درشت فراوانی شده است به‌طوری که دیگر نمی‌توان آن را از نقاط ضعف این گوشی دانست. نسخه‌‌های اخیر EMUI با وجود اینکه ظاهری به جذابی رقبا ندارند، یکی از روان‌ترین‌ها در نوع خود هستند. درحالی‌که همگان منتظر رونمایی از نسخه‌ی ششم رابط کاربری EMUI بودند هواوی برای همگام شدن با نسخه‌ی اندروید در گوشی‌هایش با نادیده‌ گرفتن اعداد ۶ و ۷، گوشی‌های جدید مبتنی بر اوریو خود را با نسخه‌ی هشتم EUMI عرضه می‌کند. اگر پیش از این کاربر گوشی‌های هواوی بوده باشید در نگاه اول تفاوت فاحشی از نظر ظاهری در نسخه‌ی هشتم با نسخه‌ی پنجم مشاهده نخواهید کرد بااین‌حال این بدان معنا نیست که هواوی ویژگی‌‌های تازه‌ای به این رابط کاربری نیاورده است. خبر خوشحال‌کننده‌ی دیگر این است که طبق ادعای هواوی، گوشی‌های بالارده‌ی این کمپانی به‌صورت ماهانه آپدیت‌های امنیتی اندروید را دریافت خواهند کرد.

huawei mate 10 / هواوی میت 10

بررسی قابلیت‌های رابط کاربری میت ۱۰ را با لاک‌اسکرین آغاز می‌کنیم. استایل کلی صفحه‌ی لاک‌اسکرین تغییر خاصی نسبت به گذشته نکرده و همچنان سوایپ به سمت بالا از بخش پایینی نمایشگر میان‌برهایی مانند ماشین‌حساب، تایمر و چراغ‌قوه را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. صفحه‌ی لاک‌اسکرین هر بار میزبان تصویر متفاوتی است که در پوشه‌ی «MagazineUnlock» قرار دارند.

EMUI با طعم اندروید اوریو

استفاده از واحد پردازش عصبی اختصاصی در پردازنده‌ی Kirin 970 به ادعای هواوی باعث سرعت بیشتر راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و ثبات عملکرد گوشی در طولانی مدت خواهد شد؛ اثبات درستی ادعای هواوی مبنی تأثیر یادگیری ماشین بر عملکرد دستگاه نیازمند گذر زمان است. مدیریت مصرف باتری و بهبود کیفیت صدا در تماس‌ها نیز از مواردی است که به گفته‌ی هواوی از هوش مصنوعی و NPU در آن کمک گرفته گرفته شده است.

هواوی امیدوار است با اضافه شدن ‌‌APIهای شبکه عصبی گوگل به اندروید و درک پتانسیل‌های هوش مصنوعی توسط توسعه‌دهندگان، در آینده‌ی نزدیک شاهد قدرت‌نمایی بیشتر گوشی‌هایش در این بخش باشیم. آنچه که از هوش مصنوعی در میت ۱۰ شاهد آن هستیم چندان محسوس و انقلابی نیست؛ بااین‌حال ما نیز امیدواریم که هواوی در آینده‌ی نه چندان دور مزد این حرکت جدید خود را بگیرد. هواوی برای سرعت بخشیدن به توسعه‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی علاوه بر جلب‌نظر توسعه‌دهندگان به شرکایی قدرتمند در این بخش نیاز دارد. متاسفانه در گوشی مورد بررسی ما خبری از نسخه‌ی بهینه‌ شده‌ی اپلیکیشن مترجم مایکروسافت برای هوش مصنوعی نبود.

huawei mate 10 / هواوی میت 10

رابط کاربری جدید میت ۱۰ بیش‌ازپیش هوشمند شده و شاهد پیشنهاد‌ها بیشتر و هوشمندانه‌تری در بخش‌های مختلف هستیم؛ برای مثال با وقتی در یک محیط تاریک در حال مطالعه‌ی محتوا هستید گوشی به شما روشن کردن قابلیت Eye Comfort را پیشنهاد می‌دهد. بخش پوسته‌ها و شخصی‌‌سازی آن یکی از بخش‌های مهم رابط کاربری هواوی در سالیان اخیر بوده است که در نسخه‌ی هشتم EMUI نیز همچنان به قوت خود باقی است.

huawei mate 10 / هواوی میت 10

همانند نسخه‌ی پیشین EMUI امکان اضافه کردن اپ‌دراور نیز در رابط کاربری وجود دارد برای تغییر حالت پیش‌فرض کافی است از بخش تنظیمات نمایشگر گزینه‌ی «Home screen style» را انتخاب کنید. قابلیت جالب دیگری که هواوی از نسخه‌ی پنجم رابط کاربری خود وارد EMUI کرده است، App Twin نام دارد. کاربر به کمک این ویژگی می‌تواند در اپ‌هایی مانند فیسبوک و واتساپ، هم‌زمان از دو حساب کاربری استفاده کند. این قابلیت درحال‌حاضر روی لانچرهای دیگر کار نمی‌کند.

ژست‌های حرکتی حسگر اثرانگشت اولین‌بار با پرچم‌داران سری پی هواوی وارد گوشی‌های این شرکت شدند. حالا هواوی نه‌تنها این ویژگی را در میت ۱۰ بهبود داده، بلکه برای ساده‌تر شدن استفاده از گوشی داک شناوری برای حرکت در بین منوها درنظر گرفته است؛ در حالت استفاده از حسگر اثرانگشت به‌عنوان کلیدهای ناوبر، یکبار لمس حسگر نقش کلید بازگشت را ایفا می‌کند؛ همچنین سوایپ به سمت چپ یا راست روی حسگر، اپلیکیشن‌‌های اخیر را نمایش خواهد داد. ناگفته نماند در چنین شرایطی، لمس و نگاه داشتن انگشت روی حسگر عملکردی شبیه به کلید هوم خواهد داشت.

huawei mate 10 / هواوی میت 10

داک شناور اضافه شده به رابط کاربری میت ۱۰ را می‌توان در هر نقطه‌‌ای روی صفحه قرار داد برای این کار تنها کافی است انگشت خود را کمی روی داک نگه داشته و با لرزش دستگاه آن را بسته به ابعاد دست و کشیدگی انگشتان خود در صفحه جایگذاری کنید. این داک را می‌توان در چهار جهت اصلی سوایپ کرد و به هر یک از جهت‌ها عملکردی مانند نمایش اپلیکیشن‌های اخیر، بازگشت و کلید هوم را نسبت داد. خوشبختانه همانند نسخه‌های پیشین امکان تغییر چینش کلیدهای نرم‌افزاری ناوبری نیز در رابط کاربری هواوی وجود دارد.

huawei mate 10 / هواوی میت 10

ژست‌های حرکتی مربوط به قابلیت اسپلیت اسکرین، ژست‌های گرفتن اسکرین‌شات و ژست‌های کشیدنی (استفاده از نوشتن یکی از حروف الفبای انگلیسی با مفصل انگشت برای اجرای یک اپلیکیشن‌ خاص) به‌طور کامل در بررسی گوشی‌های پیشین هواوی معرفی شده است. یکی از قابلیت‌هایی موردنیاز در گوشی‌هایی با این ابعاد، استفاده‌ی ساده از گوشی با یک دست است؛ سوایپ روی نوار کلیدهای ناوبری اندروید، صفحه را برای استفاده از یک دست کوچک یا بزرگ می‌کند.

دیگر ویژگی‌‌های نرم‌افزاری نسخه‌ی هشتم رابط کاربری EMUI مشابه نسخه‌های پیشین است که پرداختن به آن از حوصله‌ی این بحث خارج است. در پایان باید گفت EMUI جدید با حفظ ویژگی‌های نسخه‌ی پیشین و همچنین اضافه کردن قابلیت‌های اندروید اوریو مانند تصویر در تصویر و ویژگی‌‌های جذاب دیگر، کامل‌ترین نسخه‌ی این رابط کاربری تا به امروز است. اگر پیش از این از طرفداران رابط کاربری هواوی نبوده‌اید نسخه‌ی جدید نیز نظر شما را جلب نخواهد کرد.

دوربین 

هواوی پس از تجهیز پی ۹ و میت ۹ به دوربین دوگانه و همکاری با لایکا در این بخش، اکنون در میت ۱۰ نیز از چیدمان مشابهی استفاده کرده است. پرچم‌دار جدید هواوی از دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی رنگی و ۲۰ مگاپیکسلی سیاه سفید در دوربین خود بهره می‌برد که شباهت زیادی به نمونه‌ی به کار رفته در میت ۹ است. تنها حسگر ۱۲ مگاپیکسلی نیز به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده است. اما یکی از تفاوت‌های اصلی نسل جدید سری میت، کاربرد لنز با گشودگی دیافراگم f/1.6 است که به گفته‌ی مسئولان هواوی، روشن‌ترین لنز موجود در دنیای موبایل است.

سیستم فوکوس خودکار نیز مشابه نمونه‌ی به کار رفته در محصولات پیشین هواوی است. غول گوشی‌های هوشمند چینی در این بخش از ترکیب چهار سیستم فوکوس خودکار بهره برده است؛ استفاده از فوکوس لیزری، تشخیص عمق میدان، تشخیص کنتراست و فوکوس فازی، باعث شده است تا پرچم‌دار هواوی در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و عملکرد سریع و دقیق آن، به خوبی تمام نیازهای کاربران در شرایط مختلف را تأمین کند. 

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

به جز لنز، در بخش سخت‌افزار، دوربین میت ۱۰ پیشرفت قابل توجهی را به خود ندیده است. اما تغییرات اصلی به نرم‌افزار و الگوریتم‌های پردازش تصویر بازمی‌گردد. هواوی برای اولین‌بار از موتور پردازش تصویر اختصاصی خود در میت ۱۰ بهره برده است. کاربرد دو عدد از این پردازنده، باعث شده است تا میت ۱۰ اکنون درکنار سرعت بسیار بیشتر در پردازش، تصاویری با نویز کم‌تر را به‌همراه داشته باشد. درکنار ISP جدید، میت ۱۰ در بخش دوربین خود نیز از پردازنده‌ی هوشمند خود بهره گرفته است. واحد هوش مصنوعی کرین ۹۷۰ با درک شرایط محیط، بهترین تنظیم ممکن را برای ثبت تصاویری زیبا اعمال می‌کند. این واحد همچنین قادر به تشخیص سوژه است تا بدین ترتیب با ثبت چندین تصویر و ادغام آن‌ها، حرکت سوژه را رفع و از محو شدن آن جلوگیری کند.

دوربین توانمند؛ اما با قابلیت اطمینان پایین

با وجود بهبود‌های متعدد میت ۱۰، بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعف دوربین این گوشی را می‌توان نویز گاها زیاد آن دانست. ظاهرا نرم‌افزار الگوریتم‌های پردازشی این گوشی هنوز به بلوغ خود نرسیده و تصمیم‌های پردازنده‌ی هوشمند کرین ۹۷۰ در برخی شرایط نتایج ایده‌آلی به‌همراه ندارد. اگر از یک سوژه چندین تصویر ثبت کنید، شاهد تفاوت قابل‌توجه نتایج خروجی خواهید بود. به‌عنوان مثال با اینکه حالت HDR عملکرد بسیار مؤثر و خوبی داشته و منجر به افزایش قابل‌توجه نتایج خروجی دارد، برخی مواقع شاهد کاهش کیفیت تصاویر نسبت به حالت عادی عکس‌برداری پس از فعال‌سازی HDR هستیم. البته نباید از توانایی بالای حسگر اصلی ۱۲ مگاپیکسلی گوشی گذشت که در حالت عادی نیز گستره‌ی دینامیکی بسیار خوبی به‌همراه دارد.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

هواوی با ترکیب دو حسگر ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسلی، امکان بزرگ‌نمایی دو برابر را فراهم کرده است که آن را زوم هیبریدی می‌نامد. در این حالت از رزولوشن بالا‌ی حسگر ۲۰ مگاپیکسلی و جزئیات رنگی نمونه‌ی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌شود تا در نهایت تصویری با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل اما کراپ ۲ برابر نسبت به حالت عادی ایجاد شود. این در حالی است که سایر پرچم‌داران دنیای موبایل از ترکیب دو لنز متفاوت برای این امر بهره می‌برند. عملکرد زوم دو برابری میت ۱۰ درحالی‌که نتیجه‌ی بسیار بهتری از انواع دیجیتالی دارد، باز هم شاهد کیفیت پایین‌تر تصویر نهایی در مقایسه با آیفون ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ هستیم.

همانند تمامی پرچم‌داران اخیر دنیای موبایل، میت ۱۰ نیز به حالت مخصوص ثبت تصاویر پرتره مجهز شده است. در این حالت دوربین با تشخیص سوژه و مرز آن با محیط، اقدام به ایجاد جلوه‌ی بوکه می‌کند تا تصاویری مشابه با دوربین‌های حرفه‌ای و عمق زیاد میدان ایجاد شود. میت ۱۰ در این بخش و به واسطه‌ی پردازنده‌ی هوشمند خود نیز عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و در تمامی شرایط به خوبی با تشخیص مرز سوژه، جلوه‌ی بوکه‌ی مناسبی را ایجاد کرد. بااین‌حال مشکل بزرگی که در این زمینه گریبان‌گیر میت ۱۰ بوده، لنز عریض آن است. در گلکسی نوت ۸ و آیفون ۸ پلاس، به واسطه‌ی کاربرد لنز دوم با فاصله‌ی کانونی حدودا ۵۰ میلی‌متر درکنار جلوه‌ی بوکه، تصاویر پرتره شباهت بیشتری نسبت به نمونه‌های دوربین‌های حرفه‌ای دارند. این در حالی است که در میت ۱۰، قاب بزرگ تصویر تا حدودی از جذابیت نهایی این دسته از عکس‌برداری را کاهش می‌دهد. البته امکان زوم ۲ برابری و ثبت تصاویر پرتره در این حالت وجود دارد که تصویر نهایی را به نمونه‌ی دوربین‌های حرفه‌ای بیش‌ازپیش شبیه می‌کند.

نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰

هواوی تنها شرکتی است که با تخصیص سنسوری جداگانه، امکان ثبت حرفه‌ای تصاویر سیاه و سفید را به کاربران می‌دهد. اگر علاقه‌مند به این سبک از عکاسی هستید، میت ۱۰ گزینه‌ی بسیار ایده‌آلی است. تصاویر سیاه و سفید ثبت شده با این گوشی کنتراست بسیار خوبی دارند و یک سر و گردن نسبت به الگوریتم‌های نرم‌افزاری تبدیل تصاویر رنگی به انواع سیاه‌ و سفید در سایر گوشی‌ها، عملکرد بهتری دارد. 

هواوی برای علاقه‌مندان به تصاویر سلفی، از حسگر ۸ مگاپیکسلی و لنز روشن F/2 در دوربین سلفی خود استفاده کرده است که قابلیت‌های زیادی به‌همراه دارد. دوربین جلوی میت ۱۰ درکنار ثبت جزئیات زیاد، تصاویر جذابی را نیز تولید می‌کند. حالت پرتره در این بخش نیز وجود دارد و هوش مصنوعی پردازنده‌ی کرین ۹۷۰ با تشخیص صورت، جلوه‌ی بوکه در پس‌زمینه‌ی قاب ایجاد می‌‌کند. قابلیت زیباسازی نیز دردسترس است که البته نباید از حداکثر آن استفاده کرد زیرا با اغراق در حذف جزئیات و زیباسازی پوست، چهره کاربران را خراب می‌کند. بااین‌حال دوربین سلفی میت ۱۰ توانایی‌های بسیار زیادی دارد و به لطف هوش مصنوعی گوشی می‌تواند به خوب نیازهای این دسته از کاربران را تأمین کند. تنها کمبود دوربین سلفی میت ۱۰ را می‌توان عدم وجود قابلیت‌های واقعیت افزوده و فیلتر‌هایی دانست که در سایر پرچم‌داران اندروید مانند گلکسی اس ۸ وجود دارد و البته علاقه‌مندان اندکی نیز ندارد.

از دیگر قابلیت‌ها دوربین میت ۱۰ هواوی می‌توان به ثبت پانورامای سه‌بعدی اشاره کرد. در این حالت با حرکت دوربین در فضای اطراف سوژه، تصویر نهایی جذابی تولید می‌شود که با هنگام مشاهده‌ی تصاویر ثبت شده حرکت گوشی، گردش مجدد دوربین حول سوژه شبیه‌سازی می‌شود. هواوی به خوبی این قابلیت را تعبیه کرده و استفاده از آن برخلاف برخی فناوری‌های مشابه همانند اسکن سه‌بعدی صورت سونی اکسپریا XZ1، به مهارت و حوصله‌ی زیادی احتیاج ندارد.

در بخش فیلم‌برداری نیز پرچم‌دار هواوی قابلیت‌های زیادی به‌همراه دارد که می‌تواند نیاز‌های کاربران این بخش را به خوبی فراهم کند. درکنار امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه، امکان ضبط ویدئو‌های صحنه آهسته با رزولوشن 1080P و نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه یا 720P و نرخ ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه نیز دردسترس است. لرزشگیر اپتیکال نیز کمک شایانی به حذف لرزش‌ها در شرایط مختلف می‌کند. میت ۱۰ همچنین با ضبط صدای استریو با بیت‌ریت ۱۹۲ کیلوبیت‌برثانیه می‌پردازد که خبر از کیفیت صدای مناسب کلیپ‌های ضبط شده می‌دهد.

مشکلات میت ۱۰ در بخش دوربین عموما به پردازش تصویر و انتخاب تنظیمات مناسب پس از تشخیص سوژه و قاب باز‌می‌گردد که نشان از عدم بلوغ ISPهای هواوی دارد. قطعا این شرکت مطرح چینی در آینده‌ی نزدیک با به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری دوربین عالی پرچم‌دار خود را کم‌نقص‌تر خواهد کرد.

گالری تصاویر دوربین هواوی میت ۱۰

نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰
نمونه عکس دوربین هواوی میت ۱۰

قابلیت PC Mode

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های هواوی میت ۱۰، امکان استفاده از آن در حالت دسکتاپ و به‌عنوان یک کامپیوتر است؛ قابلیتی که پیش‌تر سامسونگ با گلکسی اس ۸ به دنیای گوشی‌های اندرویدی معرفی کرده بود؛ اما آنچه باعث تمایز میت ۱۰ از همتای کره‌ای آن می‌شود، بی‌نیاز بودن این گوشی از یک وسیله‌ی جانبی است. در حالی‌که پرچم‌داران سامسونگ به دستگاهی موسوم به داک برای تبدیل شدن به کامپیوتر نیاز دارند، فبلت پرچم‌دار چینی‌ها تنها به‌کمک یک کابل USB نوع C به HDMI که از استاندارد Display Port 1.2 پشتیبانی می‌کند به مانیتور یا تلویزیون متصل می‌شود. در این حالت کاربر می‌تواند با استفاده از ماوس و کیبورد بلوتوث تجربه‌ای نزدیک به کامپیوتر را با میت ۱۰ داشته باشد؛ البته هواوی امکان استفاده از گوشی به‌عنوان ترک‌پد یا کیبورد مجازی را نیز فراهم کرده است.

هواوی میت 10

برای آنکه تجربه‌‌ی دسکتاپ کاملی داشته باشید، باید اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌ی شما از قابلیت PC Mode پشتیبانی کنند، در غیر این‌صورت، به‌صورت عمودی و همانند گوشی روی مانیتور اجرا خواهند شد. نکته‌ی جالب توجه در خصوص قابلیت یادشده این است که در حالت اتصال به مانیتور، تمام تماس‌ها و اعلان‌ها توسط خود گوشی مدیریت می‌شوند؛ بنابراین چنانچه به‌عنوان مثال در حال ارائه‌ی مطلبی در یک جلسه باشید، اعلان‌ها آزارتان نخواهند داد.

در حالت کلی تجربه‌ی PC Mode برای ما خوشایند بود و اگر لگ‌های گاه‌گدار گوشی را در حالت دسکتاپ نادیده بگیریم، می‌توان میت ۱۰ را به‌عنوان کامیپوتری مناسب برای کاربری‌های روزمره نیز استفاده کرد؛ البته باید خاطرنشان کنیم که برخلاف راهکار سامسونگ، قابلیت PC Mode هواوی، گوشی را حین اتصال به مانیتور، شارژ نمی‌کند. اضافه شدن چنین قابلیتی به میت ۱۰ را به فال نیک می‌گیریم و امیداواریم در آینده شاهد افزایش اپلیکیشن‌های سازگار با آن باشیم که در این صورت، PC Mode به برگ برنده‌ی هواوی در رقابت با پرچمداران دیگر مبدل خواهد شد. 

بازده و عملکرد

میت ۱۰ نخستین محصول تجاری هواوی محسوب می‌شود که از پردازنده‌ی اختصاصی و جدید این شرکت موسوم به کرین ۹۷۰ بهره می‌برد. چینی‌ها اواسط شهریور امسال، در جریان نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ برلین از این تراشه رونمایی کردند و مدعی شدند که آن را با محوریت هوش مصنوعی توسعه داده‌اند. کرین ۹۷۰ تراشه‌ای ۱۰ نانومتری و هشت هسته‌‌ای است که توسط HiSilicon، یکی از زیرمجموعه‌های هواوی طراحی شده است.

نوع کلی چینش هسته‌ها در کرین ۹۷۰ مشابه نسل قبل این تراشه موسوم به کرین ۹۶۰ است؛ اما چینی‌ها مدعی هستند که بهره‌وری انرژی این تراشه ۲۰ درصد بهبود یافته و به‌لطف لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تراشه، مساحت کلی آن نیز ۴۰ درصد کاهش یافته است. تعداد ترانزیستورهای کرین ۹۷۰ نسبت به نسل قبل، افزایشی ۳۷.۵ درصدی تجربه کرده است و اکنون تعداد آن‌ها به ۵.۵ میلیارد ترانزیستور می‌رسد. 

مشخصات فنی / تراشه

کرین ۹۷۰

کرین ۹۶۰

کرین ۹۵۰

پردازنده‌ی مرکزی

۴ هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A72 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

واحد پردازش گرافیکی

Mali-G72 MP12

Mali-G71 MP8

Mali-T880 MP4

واحد پردازش عصبی

بله

خیر

خیر

پردازش محتوا

دی‌کُد 4K و ۶۰ فریم‌برثانیه با استاندارد HEVC & H.264 

ان‌کُد 4K و ۳۰ فریم‌برثانیه با HDR10

ان‌کُد و دی‌کُد 4K و ۳۰ فریم‌برثانیه با استاندارد HEVC & H.264

دی‌کُد 4K و ۶۰ فریم‌برثانیه با استاندارد HEVC

دی‌کُد و ان‌کُد Full HD با استاندارد H.264

دی‌کُد 4K و ۶۰ فریم‌برثانیه با استاندارد HEVC

کنترلر حافظه

۴ کانال LPDDR4

۲ کانال LPDDR4

 ۲ کانال LPDDR4

مودم ال‌تی‌ایی

LTE Cat 18

LTE Cat 12

LTE Cat 6

رابط فلش

UFS 2.1

UFS 2.1

eMMC 5.1

فرایند ساخت

۱۰ نانومتر TSMC

۱۶ نانومتری FinFET

۱۶ نانومتری FinFET

کرین ۹۷۰ توسط شرکت تایوانی TSMC و با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری +FinFET تولید می‌شود. پردازنده‌ی مرکزی (CPU) بر مبنای معماری مجموعه‌ی دستورالعمل ARMv8-A شرکت آرم توسعه داده شده است. این واحد از هشت هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد که در یک خوشه‌ی قدرتمند، شامل چهار هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز و یک خوشه‌ی کم‌مصرف، شامل چهار هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز و براساس معماری رایانش ناهمگون big.LITTLE آرم کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

کرین ۹۷۰ نخستین تراشه‌ی موبایل است که از جدیدترین واحد پردازش گرافیکی شرکت‌ آرم، موسوم به Mali-G72 MP12 بهره می‌برد که از ۱۲ هسته‌ی پردازشی با فرکانس ۸۵۰ مگاهرتز و توان پردازشی ۵۹۲.۲ گیگافلاپس تشکیل شده و طبق ادعای چینی‌ها، به‌کارگیری آن در تراشه‌ی کرین ۹۷۰ باعث شده است عملکرد این پردازنده‌ی موبایل نسبت به کرین ۹۶۰، حدود ۲۰ درصد سریع‌تر شود و مصرف انرژی آن نیز ۵۰ درصد کاهش یابد. این GPU از استانداردهای DirectX 12 و OpenCL 2.0 ،OpenGL ES 3.2 ،OpenVG 1.1 ،Vulkan 1.0 پشتیبانی می‌کند.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

تراشه‌ی به‌کاررفته در Huawei Mate 10، عنوان نخستین پردازنده‌ی موبایل را یدک می‌کشد که از یک واحد پردازش مبتنی بر شبکه‌‌ی عصبی (NPU) اختصاصی نیز بهره می‌برد که به گفته‌ی ریچارد یو، مدیرعامل هواوی، صرفا نقش یک شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی را برعهده دارد. واحد پردازش عصبی کرین ۹۷۰ نسبت به پردازنده‌ی مرکزی (CPU) آن، ۲۵ برابر عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و مصرف انرژی آن ۵۰ برابر بهینه‌تر است؛ بنابراین NPU به‌کاررفته در تراشه‌‌ی کرین ۹۷۰ می‌تواند محاسبات هوش مصنوعی را سریع‌تر و با مصرف انرژی کمتری انجام دهد.

عملکرد سریع و پایدار به‌لطف یادگیری ماشینی

وقتی صحبت از پردازش‌ مبتنی بر هوش مصنوعی (یا به‌طور کلی هر اَبَرپردازش دیگر) می‌شود، آنچه اهمیت دارد، تعداد عملیات ممیز شناوری (فلاپس) است که پردازنده می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد. طبق ادعای هواوی، توان محاسباتی واحد پردازش عصبی (NPU) به‌کاررفته در تراشه‌ی کرین ۹۷۰، هنگام استفاده از اعداد ممیز شناور ۱۶ بیتی (FP16)، معادل ۱.۹۲ ترافلاپس است.

عملیات ممیز شناور ۱۶ و ۸ بیتی، اهمیت بسیاری در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارند؛ چرا که شبکه‌های عصبی در ماتریس‌های محاسباتی از اعداد دَه‌دَهی استفاده می‌کنند؛ بااین‌حال، نیازی نیست اعداد ممیز شناوری یادشده دقت بسیار بالایی داشته باشند (نیازی به وجود تعداد زیادی عدد، پس از ممیز نیست)؛ بنابراین محاسبات ممیز شناور ۸ و ۱۶ بیتی بسیار مهم‌تر از محاسبات ۳۲ و ۶۴ بیتی هستند.

درحال‌حاضر از کاربردهای هوش مصنوعی در میت ۱۰ که به مدد واحد پردازش عصبی تراشه‌ی کرین ۹۷۰ فراهم شده‌اند، می‌توان به بهینه‌سازی عملکرد گوشی در طولانی‌مدت با یادگیری الگوی استفاده‌ی کاربر از گوشی، بهینه‌سازی مصرف انرژی گوشی، تشخیص تصویر، تشخیص صدا، پردازش طبیعی زبان و بهبود کیفیت تصاویر ثبت‌شده ازطریق شناسایی هوشمند سوژه و شرایط نوری محیط اشاره کرد؛ اما بی‌شک چینی‌ها در این زمینه کماکان در ابتدای راه قرار دارند.

هواوی امیدوار است تراشه‌ی کرین ۹۷۰، «پلتفرمی باز برای هوش مصنوعی مبتنی بر موبایل» باشد. این شرکت امیدوار است تا با گذاشتن این پلتفرم دراختیار توسعه‌دهندگان و شرکای تجاری خود، کاربردهای جدید و نوآورانه‌ای برای قابلیت‌های پردازش هوش مصنوعی این تراشه توسعه یابد؛ بنابراین تراشه‌ی کرین ۹۷۰ از Tensorflow/Tensorflow Lite و Caffe/Caffe2 پشتیبانی می‌کند.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

از ویژگی‌های مهم دیگر تراشه‌ی کرین ۹۷۰، می‌توان به پشتیبانی آن از دی‌کُد و اِن‌کُد (با استانداردهایی مانند H.265 و H264) ویدیوهای با رزولوشن 4K، پردازش رنگ‌های ۱۰ بیتی (‌HDR10)، بهره‌مندی از نسل جدید پردازنده‌های حسگر هواوی موسوم به i7 و مبدل دیجیتال به آنالوگ ۳۲ بیتی/۳۸۴ کیلوهرتزی اشاره کرد. همانند کرین ۹۶۰، پردازنده‌ی جدید چینی‌ها از دوربین‌های دوگانه، حافظه‌ی UFS 2.1 و کنترلر حافظه‌ی LPDDR4 (این بار با فرکانس ۱۸۳۳ مگاهرتز) پشتیبانی می‌کند.

هواوی میت 10 از چهار گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد؛ اما خوشبختانه برخلاف نسخه‌ی پرو، مدل عادی میت ۱۰ از درگاه کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی نیز بهره می‌برد و می‌توان حافظه‌ی گوشی را از این طریق تا سقف ۲۵۶ گیگابایت ارتقا داد. در جدول زیر می‌توانید عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی میت ۱۰ را به‌لحاظ نرخ خواندن و نوشتن در قیاس با سایر رقبا مشاهده کنید.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

هواوی میت ۱۰

۸۲۴.۰۵ مگابایت‌برثانیه

۲۰۶.۱۳ مگابایت‌برثانیه

۱۷۷.۴۷ مگابایت‌برثانیه

۱۵۷.۶۱ مگابایت‌برثانیه

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۶.۴۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۷.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸۱ مگابایت‌ بر ثانیه

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۸.۳۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۷۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۱.۱ مگابایت‌ بر ثانیه

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۶۲.۴۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۰.۹۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۶۵.۶۳ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۳.۹۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۳.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۲ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۷۹.۱۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۲.۹۴ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

* این نتایج با اجرای بنچمارک AndroBench استخراج شده‌اند.

 همان‌طور که نتایج بنچمارک نشان می‌دهد، حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی هواوی میت ۱۰ در هر چهار معیار خواندن/نوشتن ترتیبی و تصادفی عملکرد بسیار بی‌نظیری را از خود به‌نمایش گذاشت و در حقیقت در این زمینه، با اختلاف قابل توجهی از تمام پرچم‌داران اندرویدی سال ۲۰۱۷ پیش است.

ما در زومیت برای آنکه عملکرد پردازشی میت ۱۰ را ارزیابی کنیم، علاوه‌بر اجرای بازی‌های گرافیکی و تحت‌فشار قرار دادن گوشی، بنچمارک‌های مختلفی را نیز روی آن اجرا کردیم که در ادامه می‌توانید نتایج آن را در قیاس با سایر رقبا مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

Huawei Mate 10

176022

35995

6740

7006

1859

6437

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

6597

4074

4825281

iPhone 8

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

--

--

iPhone 8 Plus

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

--

--

Xperia XZ1

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

6262

3442

68111

LG V30

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

5267

3215

65698

Galaxy Note 8

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

7118

3193

58788

iPad Pro 10.5

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

-

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

میت ۱۰ در بنچمارک انتوتو که تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، حافظه‌ی رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد، به امتیاز ۱۷۶۰۲۲ دست یافت که مشابه با سایر پرچم‌داران اندرویدی حال حاضر است؛ اما در مکان‌ پایین‌تری نسبت به آیفون ۸ / ۸ پلاس و پردازنده‌ی قدرتمند این گوشی قرار می‌گیرد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد، در این تست، میت ۱۰ موفق به کسب امتیاز ۳۵۹۹۵ شد که به‌صورت جزئی از امتیاز گلکسی نوت ۸ و پردازنده‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ بالاتر است؛ اما نسبت به گوشی‌هایی مانند آیفون ۸ و وان‌پلاس ۵ در حد بسیار پایین‌تری قرار می‌‌گیرد.

بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیر قابل لمس، براساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، Huawei Mate 10 در این آزمون، امتیاز بالایی را کسب کرده و درکنار یو ۱۱، پرچم‌دار اچ‌تی‌سی، بهترین عملکرد را به نمایش گذاشته است. بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند؛ این تست نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مرکزی هواوی میت ۱۰ عملکردی نزدیک به سایر پرچم‌داران اندروید دارد؛ اما آیفون ۸ / ۸ پلاس با پردازنده‌ی A11 Bionic، با اختلافی فاحش، بالاترین امتیاز را در دنیای گوشی‌های هوشمند دراختیار دارد.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

در بنچمارک GFXBench که روی پردازش گرافیکی تمرکز دارد، آزمون‌های Car Chase ،Manhattan و T-Rex را در دو حالت آن‌اسکرین و آف‌اسکرین اجرا کردیم. میت 10 در تمامی آزمون‌ها عملکردی بسیار نزدیک به پرچم‌داران اندرویدی مبتنی بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ و پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند آدرنو ۵۴۰ دارد و در این خصوص شاید تنها بتوان گوشی وان پلاس ۵ را یک مورد استثنایی دانست که به سبب بهره‌گیری از نمایشگر Full HD و رابط کاربری سبک‌‌تر و بهینه‌تر، عمکلرد بهتری نسبت به سایر رقبا دارد. میت ۱۰ در این آزمون‌ها از رقبای اصلی خود، یعنی آیفون ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ نیز عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش گذاشت.

از بنچمارک Vellamo که توسط شرکت کوالکام توسعه داده شده است، آزمون‌های Browser و Metal را انتخاب کردیم که به‌ ترتیب، عملکرد مرورگر وب و CPU را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. آزمون Browser نشان می‌دهد که عملکرد مرورگر وب میت ۱۰ در ردیف گوشی‌هایی نظیر اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم و اچ‌تی‌سی یو ۱۱ قرار می‌گیرد؛ اما نتیجه‌ی به‌دست‌آمده در آزمون Metal، بالاترین امتیازی است که ما تاکنون در بررسی پرچم‌داران اندرویدی با آن مواجه شده‌ایم. در نهایت بنچمارک CF-Bench را داریم که عمدتا عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و حافظه را مورد آزمایش قرار می‌دهد. در این بنچمارک، میت ۱۰ امتیاز بسیار عجیب ۴۸۲۵۲۸۱ را کسب کرد که ۷۰ تا ۸۰ برابر امتیاز کسب‌شده توسط سایر پرچم‌داران اندرویدی است؛ احتمال می‌دهیم که این موضوع ناشی از تجهیز تراشه‌ی کرین ۹۷۰ به واحد پردازش عصبی (NPU) و ناسازگاری بنچمارک CF-Bench با آن باشد. 

باتری

یکی از معدود مواردی که در میت ۱۰ نسبت به میت ۹ دستخوش تغییر نشده، ظرفیت باتری آن است؛ البته نباید این مسئله ناامیدتان کند، چرا که حتی در استانداردهای امروزی نیز ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای گوشی‌ هوشمند، انتخابی شگفت‌انگیز محسوب می‌شود. باید خاطرنشان کنیم که محصولی مانند گلکسی نوت ۸ که رقیب مستقیم میت ۱۰ نیز محسوب می‌شود، با وجود ابعاد بسیار بزرگ‌تری که نسبت به فبلت چینی‌ها دارد از یک باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد.

شاید چنین تصور کنید که هواوی با جا دادن چنین باتری حجیمی در دل گوشی‌ ۵.۹ اینچی خود، ریسک بالایی را به جان خریده است و احتمال دارد که میت ۱۰ نیز به سرنوشتی مشابه گلکسی نوت ۷ دچار شود؛ اما هواوی مدعی است برای رفع هرگونه نگرانی از احتمال بروز چنین مشکلی، پس از تست‌های سنگین و سخت‌گیرانه‌ی ۱۵ لایه‌ای، موفق به دریافت گواهی از مؤسسه‌ی TÜV Rheinland آلمان در بخش کیفیت باتری میت ۱۰ شده است.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

برای آنکه فرایند‌ی شارژ باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی میت ۱۰ طولانی نباشد، هواوی فناوری شارژ سریع ۵ ولت و ۴.۵ آمپری انحصاری خود موسوم به SuperCharge خود را نیز برای میت ۱۰ در نظر گرفته است. ازآنجاکه این فناوری نسبت به سایر فناوری‌های شارژ سریع، از ولتاژ پایین‌تری بهره می‌برد، از این رو باتری گوشی حین شارژ کمتر از رقبا گرم می‌شود. بررسی‌ها حکایت از آن دارند که باتری میت ۱۰ ظرف مدت ۳۰ دقیقه به میزان ۵۸ درصد شارژ می‌شود.

شارژدهی بالا و مدیریت هوشمند باتری 

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن HD، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه پخش می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را درکنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد. 

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Huawei Mate 10

1080p / "5.9

4000

13:16

12:17

TBA

TBA

9:40

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

8:10

122min

3995Frame

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

11:30

171min

2051Frame

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

میت ۱۰ در آزمون Work 2.0 Battery بنچمارک پی‌سی‌مارک با ثبت زمان ۹ ساعت ۴۰ دقیقه، عملکرد بسیار خوبی در دنیای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود و یکی از بهترین نتایج کسب شده توسط آزمایش‌های زومیت است. فبلت پرچم‌دار چینی‌ها در تست پخش ممتد ویدئو نیز با ثبت زمان ۱۳ ساعت و ۱۶ دقیقه، عملکردی نزدیک به گلکسی نوت ۸ داشت و از این حیث نیز می‌توان آن را یکی از بهترین‌های بازار دانست. هواوی میت ۱۰ به‌طور معمول و در استفاده‌های نسبتا سنگین که استریم فیلم و موسیقی، وب‌گردی، استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان‌ و شبکه‌های اجتماعی و انجام گاه‌وبی‌گاه بازی را شامل می‌شود، می‌تواند تا دو روز کامل، شما را همراهی کند.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

جمع‌بندی

سری میت همواره قابلیت‌های منحصربه‌فردی را به‌همراه داشته است تا خود را محصولی ممتاز در سبد محصولات هواوی معرفی کند. میت ۱۰ نیز از این قاعده مستثنی نیست و با بازه‌ی گسترده‌ای از قابلیت‌های مختلف به بازار عرضه شده است تا موفقیت‌های نسل پیشین خود را ادامه دهد.

نمایشگر ۵.۹ اینچی IPS LCD میت ۱۰ یکی از بهترین نمونه‌های موجود در رده‌ی خود است. بااین‌حال در صورتی که نمایشگر اولویت اول خرید شما را تشکیل می‌دهد، میت ۱۰ پرو با نمایشگر ۶ اینچی سوپرامولد گزینه‌ی جذاب‌تری به‌نظر می‌رسد. اما این موضوع به‌معنی ضعف میت ۱۰ در این بخش نیست و این گوشی به‌راحتی از پس تمام نیاز‌های کاربران برخواهد آمد. 

هواوی تمرکز ویژه‌ای در تجهیز نسل جدید پرچم‌دار خود به سخت‌افزاری قدرتمند داشته است و کرین ۹۷۰ میت ۱۰ این گوشی را در این زمینه ممتاز کرده است. پردازنده‌ی هشت هسته‌ای قدرتمند این گوشی درکنار واحد پردازشی شبکه‌ی عصبی باعث شده است تا کرین ۹۷۰ هوشمندتر از سایر پردازنده‌های دنیای موبایل باشد و اکنون قابلیت‌هایی مانند تشخیص سوژه‌های موجود در تصاویر را به‌همراه داشته باشد. 

باتری حجیم با شارژدهی بالا، یکی از مشخصات همیشگی سری میت بوده است. میت ۱۰ نیز در همین راستا از باتری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد که در تست‌های زومیت نیز شاهد توانایی بسیار بالای آن در شارژدهی بودیم.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

میت ۱۰ یکی از کامل‌ترین گوشی‌های تولید شده توسط غول فناوری چین و همچنین دنیای موبایل است. اما سایه‌ی سنگین میت ۱۰ پرو، برادر بزرگ‌تر و البته لوکس‌تر میت ۱۰ روی سر آن است. میت ۱۰ پرو درحالی‌که تمامی قابلیت‌های میت ۱۰ را به‌همراه دارد، از نمایشگر اولد با نسبت ۱۸ به ۹، حافظه‌ی رم بیشتر و طراحی زیباتری بهره می‌برد تا خود را به‌عنوان پرچم‌دار اصلی هواوی و رقیب گوشی‌های توانمندی اعم از گلکسی نوت ۸ و آیفون ۱۰ معرفی کند. معمولا کاربرانی که با برچسب قیمتی ۷۰۰ یورو یک گوشی هوشمند مشکلی ندارند، مانع بزرگی جهت پرداخت ۱۰۰ یورو اضافی برای خرید نمونه‌ی زیبا و لوکس‌تر محصول مدنظر خود ندارند.  بااین‌حال میت ۱۰ محصولی بسیار توانمند است که با ارایه‌ی قابلیت‌های پرشمار می‌تواند یکی از برترین گزینه‌های دنیای موبایل باشد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از قیمت گوشی برندهای مختلف از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • بدنه‌ی باکیفیت با طراحی بدون حاشیه
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • عملکرد بسیار خوب دوربین
  • شارژدهی عالی

نکات منفی

  • عدم پشتیبانی از شارژ بیسیم
  • مقاومت کمتر در برابر نفوذ مایعات (IP53 در برابر IP68 سایر پرچم‌داران)
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات