بررسی گلکسی نوت 8 سامسونگ

چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
مطالعه 36 دقیقه
گلکسی نوت ۸، هشتمین ستاره در کهکشان فبلت‌های سامسونگ که آوازه‌ی کره‌ای‌ها در زمینه‌ی ساخت فبلت‌های توانمند را بار دیگر، بر سر زبان‌ها انداخت.
تبلیغات

بی‌شک می‌توان یکی از بهترین گوشی‌های سال ۲۰۱۶ را نسل ششم از سری گلکسی نوت سامسونگ دانست که کره‌ای‌ها برای هماهنگی هرچه بهتر این سری با خانواده‌ی گلکسی اس، آن را با نام گلکسی نوت ۷ روانه‌ی بازار کردند؛ اما این فبلت عمر کوتاهی داشت؛ چرا که در طول تنها چند هفته، مشکلاتی مانند آتش‌گرفتن باتری، گریبان‌گیر این محصول شد. این مسئله به‌اندازه‌ای شدت گرفت که در برخی از کشورها (از جمله کشور خودمان)، به‌همراه‌داشتن گلکسی نوت ۷ در هواپیما‌‌ها و فرودگاه‌ها، ممنوع اعلام شد.

تلاش‌های مستمر سامسونگ برای فراخوانی نمونه‌های ابتدایی گلکسی نوت ۷ و رفع مشکل باتری آن‌ها، نتیجه‌ای دربرنداشت و این فبلت‌ها همچنان دچار حریق می‌شدند؛ از این رو کره‌ای‌ها طی تصمیمی قابل پیش‌بینی، تولید نوت ۷ را متوقف کردند. بسیاری در آن زمان باور داشتند که توقف تولید گلکسی نوت ۷، پایانی بر سری به‌یادماندنی و پرفروش گلکسی نوت است و سامسونگ دیگر محصولی از این خانواده معرفی نخواهد کرد. 

گلکسی نوت 8  سامسونگ

اکنون پس از گذشت ۱۲ ماه، بهنظر می‌رسد که سامسونگ فاجعه‌ی سال ۲۰۱۶ را پشت سر گذاشته است؛ گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس تاکنون از بهترین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۷ هستند و فروش بسیار موفقی را تجربه می‌کنند و کره‌ای‌ها حدود دو هفته‌ی پیش از گلکسی نوت ۸، پرچم‌دار مورد انتظار خود نیز رونمایی کردند؛ فبلتی که نادرستی گمانه‌زنی‌های اولیه در مورد پایان‌یافتن حیات خانواده‌ی گلکسی نوت را نشان داد.

بررسی ویدیویی گلکسی نوت ۸

حال در شرایطی که مدت کوتاهی از معرفی گلکسی نوت ۸ می‌گذرد با بررسی این فبلت زیبا همراه شما هستیم؛ گلکسی نوت ۸ توسط دفتر سامسونگ در ایران دراختیار زومیت قرار گرفته است. پیش از آنکه فرایند بررسی گلکسی نوت ۸ را آغاز کنیم، بهتر است نگاهی به مشخصات فنی این فبلت داشته باشیم و آن را با دو نسل گذشته‌ی خانواده‌ی نوت مقایسه کنیم. همچنین شما می‌توانید برای مشاهده پایین‌ترین قیمت گوشی‌های سامسونگ از بین فروشگاههای مختلف به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

مشخصات / گوشی 

سامسونگ گلکسی نوت ۸

سامسونگ گلکسی نوت ۷

سامسونگ گلکسی نوت ۵

سامسونگ گلکسی اس ۸ پلاس

تراشه

اکسینوس ۸۸۹۵

اکسینوس ۸۸۹۰

اکسینوس ۷۴۲۰

اکسینوس ۸۸۹۵

سیستم‌عامل

اندروید ۷.۱

اندروید ۶.۰

اندروید ۵.۱.۱ (قابل ارتقا به اندروید ۷.۰)

اندروید ۷.۰

رم

۶ گیگابایت

۴ گیگابایت

۴ گیگابایت

۴ گیگابایت

نمایشگر

۶.۳ اینچی سوپر امولد

رزولوشن ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵.۷ اینچی سوپر امولد

رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵.۷ اینچی سوپر امولد

رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۶.۲ اینچی سوپر امولد

رزولوشن ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

محافظ نمایشگر

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۴

گوریلا گلس ۵

تراکم پیکسل نمایشگر

۵۲۲ پیکسل بر اینچ

۵۱۸ پیکسل بر اینچ

۵۱۸ پیکسل بر اینچ

۵۲۹ پیکسل بر اینچ

حافظه ذخیره‌سازی

۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

۶۴ گیگابایت

۳۲/۶۴/۱۲۸ گیگابایت

۶۴ گیگابایت

کارت حافظه

تا حداکثر ۲۵۶ گیگابایت

تا حداکثر ۲۵۶ گیگابایت

-

تا حداکثر ۲۵۶ گیگابایت

دوربین اصلی

۲× ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.7 و f/2.4

۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.7

۱۶ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.9

۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.7

دوربین سلفی

۸ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.7

۵ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.7

۵ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.9

۸ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.7

حسگر اثر انگشت

دارد

دارد

دارد

دارد

نوع سیم‌کارت

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

ظرفیت باتری

۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعت

۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعت

۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعت

وزن

 ۱۹۵ گرم

۱۶۹ گرم

۱۷۱ گرم

۱۷۳ گرم

ابعاد

۸.۵×۷۴.۶×۱۶۲.۵ میلی‌متر

۷.۹×۷۳.۹×۱۵۳.۵ میلی‌متر

۷.۶×۷۶.۱×۱۵۳.۲ میلی‌متر

۸.۱×۷۳.۴×۱۵۹.۵ میلی‌متر

طراحی

همانند پرچم‌داران چند سال اخیر سامسونگ، نوت ۸ همانند قطعه‌ای زیبا و جذاب از جنس فلز و شیشه‌ی خمیده است. در نگاه اول نوت ۸ می‌تواند نظر هر کاربر مشکل‌پسندی را به خود جلب کند؛ اما این موضوع چندان مایه‌ی تعجب نیست، چرا که کره‌ای‌ها در سال‌های گذشته، همواره عملکرد بی‌نقصی در زمینه‌ی طراحی محصولات خود داشته‌اند، شاید این ادعا چندان دور از حقیقت نباشد که بگوییم که درحال‌حاضر، زیباترین پرچم‌داران گوشی‌های هوشمند به دست سامسونگ تولید می‌شوند.

فرمولی که سامسونگ در طراحی گلکسی اس ۸ و اس ۸ به‌کار گرفت، بسیار کارا و موفق از آب درآمد؛ از این رو چندان مایه‌ی تعجب نیست که گلکسی نوت ۸ به‌لحاظ طراحی و سخت‌افزار تفاوت چندانی با کهکشانی جدید سری اس نداشته باشد. با صرف‌نظر از انحنای کمتر گوشه‌های گرد نمایشگر و گوشه‌های مربعی فریم فلزی گوشی، نوت ۸ تقریبا از همان ترکیب آلومینیوم و شیشه‌‌ی خمیده‌ای (از نوع گوریلا گلس ۵) با نمایشگر بدون حاشیه‌‌ای بهره می‌برد که شش ماه پیش و در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس با آن آشنا شده بودیم.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

فریم آلومینیومی گوشی، پوششی براق و هم‌رنگ با بدنه‌ی گوشی دارد و به‌لطف لبه‌های خمیده‌ی پنل جلو و عقب، به‌گونه‌ای با آن‌ها پیوند خورده است که گویی گوشی به‌صورت یکپارچه و از یک‌جنس ساخته شده است. درست‌ مانند گلکسی اس ۸، پوشش شیشه‌ای پنل جلو و پشت گوشی از نوع گوریلا گلس ۵ است تا مقاومت گوشی در برابر ضربات و اجسام تیز تا حدودی تضمین‌شده باشد. این پنل‌ها از دو طرف انحنای ملایمی دارند تا بدین ترتیب علاوه‌بر ایجاد لذت مضاعف سوایپ از کناره‌های نمایشگر، استفاده از گوشی را نیز راحت‌تر کنند.

گلکسی نوت ۸ با ابعاد ۸.۶×۷۴.۸×۱۶۲.۵ میلی‌متری خود، حدود ۹ میلی‌متر از بلندتر و ۰.۷ میلی‌متر عریض‌تر از نسل پیشین است؛ بااین‌حال، نمایشگری ۶.۳ اینچی را در بطن خود جای داده که نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در نوت ۷، حدود ۰.۶ اینچ، قطر بیشتری دارد. نمایشگر Infinity Display گلکسی نوت ۸، به لطف حاشیه‌های باریک خود، نزدیک به ۸۳.۲ درصد از پنل جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است.

سامسونگ گلکسی نوسامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8ت 8 / samsung galaxy note 8
سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

چنانچه کارکردن با گلکسی اس ۸ پلاس برای شما دشوار باشد، به احتمال زیاد در استفاده از گلکسی نوت ۸ نیز با مشکل مواجه خواهید شد؛ چرا که پرچم‌دار جدید کره‌ای‌ها، به‌صورت جزئی بلندتر، عریض‌تر و سنگین‌تر از اس ۸ پلاس است. آیفون ۷ پلاس با نمایشگر ۵.۵ اینچی و حاشیه‌‌های بسیار ضخیم خود، یکی از معدود گوشی‌هایی محسوب می‌شود که ابعادی نزدیک به گلکسی نوت ۸ دارد.

با این همه، بین طراحی و ظاهر گلکسی نوت ۸ و برادرانش تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد؛ یکی از برجسته‌ترین وجوه تمایز فبلت جدید سامسونگ با خانواده‌ی اس ۸، بهره‌مندی آن از قلم استایلوس سامسونگ موسوم به اس‌پن است؛ این قلم که در لبه‌ی پایین گوشی و کنار پورت USB‌ نوع C قرار می‌گیرد، اکنون به ادعای سامسونگ، حساس‌تر از گذشته است و ۴۰۹۶ سطح فشار را تشخیص می‌دهد. با وجود جایگاهی با عمق زیاد برای قلم اس‌پن، نوت ۸ گواهی IP68 را از مؤسسه‌ی IEC دریافت کرده است؛ بنابراین روی کاغذ، مقاومت خوبی در برابر آب و گرد‌وغبار خواهد داشت.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

یکی از موارد نارضایتی کاربران گلکسی اس ۸ و به‌خصوص اس ۸ پلاس، محل نامناسب حسگر اثر انگشت این گوشی‌ها در پنل پشت و کنار دوربین اصلی بود، قرارگیر این حسگر در چنین محلی، علاوه‌بر آنکه باعث لمس تصادفی و گاه‌گُدار دوربین می‌شد، بلکه دسترسی به حسگر را به‌دلیل بلند‌بودن گوشی دشوار می‌کرد.

کره‌ای‌ها این بار نیز استراتژی مشابهی را در خصوص حسگر اثر انگشت نوت ۸ اتخاذ کرده و آن را کنار مجموعه‌ی دوربین قرار داده‌اند، اما اکنون فلش و حسگر ضربان قلب، بین دوربین و حسگر اثر انگشت قرار گرفته‌اند و این موضوع احتمال لمس تصادفی پوشش دوربین را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد؛ اما کماکان مسئله‌ی دسترسی نسبتا دشوار به حسگر اثر انگشت پابرجاست.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

در حالت کلی، گلکسی نوت ۸ محصولی چشم‌نواز است و در دست‌گرفتن آن به واسطه‌ی کیفیت ساخت بالایی که دارد، حس خوبی به کاربر القا می‌کند. بنابراین چنانچه به زبان طراحی گلکسی اس ۸ علاقه‌مند هستید، به احتمال زیاد، گلکسی نوت ۸ نیز به لطف داشتن طراحی مشابه، نمایشگر بزرگ‌تر و ویژگی‌هایی همچون قلم اس‌پن، شما را مجذوب خود خواهد کرد.

نمایشگر

گوشی‌های سامسونگ همواره به لطف نمایشگرهای سوپر امولد خود در بین بهترین‌‌‌های بخش نمایشگر موبایل حضور داشتند. پرچمداران امسال کره‌ای‌ها به وضوح حرکت آن‌ها به سمت عرضه‌ی محصولاتی با نسبت تصویر‌های غیرمتعارف را نشان می‌دهد. پس از ال‌جی جی ۶ و نسبت تصویر ۱۸:۹ آن، ‌سامسونگ پرچمداران سری اس خود را به نمایشگرهای ۱۸.۵:۹ مجهز کرد. اگر از بحث مشکلات این نسبت تصویر غیرمتعارف در گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس بگذریم، هر دوی این کهکشانی‌ها یکی از بهترین‌ نمایشگرهای دنیای موبایل را دراختیار داشتند.

نوت ۸ به‌عنوان جایگزین گوشی ناکام این سری یعنی نوت ۷ به مانند پرچمداران سری اس به نمایشگر اینفینیتی دیسپلی با نسبت تصویر ۱۸.۵:۹ مجهز شده است. نمایشگر ۶.۳ اینچی نوت ۸ با رزولوشن ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ خود تراکم پیکسلی ۵۲۱ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می‌آورد. با وجود اینکه این تراکم پیکسلی نسبت به اس ۸ و اس ۸ پلاس کمتر شده است اما هنوز همچنین رقمی برای داشتن یک تجربه‌ی بی‌نقص از نمایشگر کافی است. بد نیست بدانید نمایشگر نوت ۸ نسبت به اس ۸ انحنای کمتری در لبه‌های کنار دارد.

در بحث رزولوشن‌ و تراکم پیکسلی بالا باید تعادلی میان روزولوشن و مصرف انرژی برقرار کرد از این رو با توجه تکنولوژی‌های موجود استفاده از رزولوشن‌های بالا در یک دستگاه موبایل چندان از نظر مصرف انرژی بهینه نیست. سامسونگ به این منظور و برای مصرف کمتر نمایشگر امکان تغییر رزولوشن نمایشگر را در نوت ۸ گنجانده است؛ به‌صورت پیش‌فرض این رزولوشن روی تمام‌HD تنظیم شده است.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

از بین نمایشگرهایی ۱۶:۹ و ۱۸.۵:۹ با قطر یکسان،‌ نمونه‌های ۱۶ به ۹ مساحت بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهد بااین‌حال به نوت ۸ به لطف افزایش قطر نمایشگر، ۱۴ درصد مساحت بیشتر نسبت به نوت ۵ را ارائه می‌دهد. به‌نظر می‌رسد با آستانه‌ی قطر یک نمایشگر با این نسبت تصویر رو‌به‌رو هستیم، طول نوت ۸ باتوجه‌به حاشیه‌های اندک آن، باز هم بسیار زیاد است. استانداردهایی مانند HDR و دالبی ویژن با وجود نوپا بودن به‌عنوان آینده‌ی سینما مطرح شده‌اند. خوشبختانه نوت ۸ از HDR10 پشتیبانی می‌کند، باتوجه‌به کم بودن محتوای HD‌آر در شرایط کنونی، پشتیبانی هم‌زمان از HDR10 و دالبی ویژن را بیشتر می‌پسندیم؛ پشتیبانی از دالبی ویژن نه‌تنها آینده‌نگرانه‌تر است بلکه مکملی برای محتوای HDR10 نیز محسوب می‌شود.

همان‌طور که از نمایشگرهای پرچمداران سامسونگ انتظار داشتیم، نمایشگر نوت ۸ هم در عمل و هم در تست‌های ما سربلند بود. در آزمایش‌های ما، حداکثر روشنایی نمایشگر نوت ۷ در حالت تنظیم خودکار به عدد ۱۰۵۰ نیت رسید. حداکثر روشنایی در حالت تنظیم دستی نیز ۷۳۸ نیت اندازه‌گیری شد که از بسیاری از پرچمداران بازار (حتی در حالت تنظیم خودکار) بالاتر است. حداقل روشنایی نمایشگر نیز به‌عنوان معیاری برای استفاده‌ از گوشی در محیط‌های کم نور، ۲.۸۵ نیت بدست آمد؛ این عدد را می‌توان یک نتیجه‌ی معمولی در دنیای پرچمداران تلقی کرد بااین‌حال این میزان از روشنایی درکنار فعال‌سازی فیلتر نور آبی تجربه‌ی لذت‌بخشی از گوشی را حتی در محیط‌های تاریک به‌دنبال دارد. یکی از برتری‌‌های نمایشگرهای اولد نسبت به نمونه‌های دیگر، ارائه‌ی بی نقص رنگ مشکی است. کنار هم قرار دادن روشنایی خیره‌کننده و مشکی عمیق در نوت ۸ آن را به نمونه‌ای عالی در صفحه‌نمایش مبدل کرده است. برای مقایسه‌ی نتایج بدست آمده برای این نمایشگر و دیگر پرچمداران می‌توان از جدول زیر استفاده کرد.

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

حسگرهای تنظیم نور نمایشگر در نوت ۸ در کمترین زمان ممکن به تغییر نور محیط واکنش نشان می‌دهند؛ سامسونگ برای عملکرد بهتر در شرایط خاصی مانند قرار گرفتن حسگر جلو در سایه، از حسگر دیگری در پشت دستگاه استفاده کرده است.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

رنگ‌ها در نمایشگر نوت ۸ زنده و با طراوت نشان داده می‌شوند. کیفیت نمایش رنگ‌ها در نگاه از زوایای مختلف تا حد زیادی حفظ شده و رنگ‌ها همچنان زنده نمایش داده می‌شوند. عملکرد نمایشگر به لطف روشنایی بالای آن در زیر نور خورشید کاملا رضایت‌بخش است. اگر از جمله‌ افرادی هستید که به رنگ‌ها‌ی جذاب و اشباع علاقه ندارید سامسونگ بخشی به‌نام «Screen mode» را برای شما درنظر گرفته است. تنظیمات این بخش به‌صورت پیش‌فرض روی حالت «Adaptive display» قرار دارد؛ گوشی در این حالت به‌صورت خودکار مواردی مثل میزان اشباع و طیف رنگ را برای ارائه‌ی تصویر مناسب تغییر می‌دهد. رنگ‌های به نمایش درآمده در این حالت ممکن است غیر واقعی به‌نظر برسند اما جذابیت و طراوات رنگ‌های این بخش موردپسند بسیاری از کاربران خواهد بود.

دو گزینه‌ی «AMOLED cinema» و «AMOLED photo» نیز بهترین تنظیمات برای تماشای ویدئو و عکس را دراختیار کاربر قرار می‌دهند. دقت رنگ‌ها در این دو حالت بسیار بالا بوده و درعین‌حال رنگ‌ها پویا و زیبا نمایش داده می‌شوند. گزینه‌‌ی چهارم و آخر این بخش حالت «Basic» است که با انتخاب آن تصاویر با کم‌ترین اختلاف رنگ با رنگ‌های واقعی سوژه‌ها نمایش داده می‌شوند.

ویژگی‌ نمایشگر همیشه روشن (Always on display) به لطف استفاده از پنل اولد در نوت ۸ مصرف بسیار کمی دارد. در پایان این بخش باید گفت نوت ۸ همانند برادران خود از سری اس به نمایشگری عالی مجهز شده است که برگ برنده‌ی اصلی آن در رقابت با دیگر فبلت‌های بازار به شمار می‌رود.

اسپیکر

اگر نگاهی به گوشی‌های بالارده‌‌ی سال‌های اخیر بیاندازیم به وضوح حرکت آن‌ها به سوی بهبود تجربه‌ی صوتی دیده‌ می‌شود و دیگر استفاده از مبدل دیجیتال به آنالوگ و ارائه‌ی صدای های‌فای امر عجیبی نیست. همان‌طور که در بررسی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس ذکر کردیم، این دو پرچم‌دار تمام عیار فاقد اسپیکری در حد و اندازه‌ی دیگر بخش‌هایشان بودند.

سامسونگ در نوت ۸ نیز تمرکز خود را روی دیگر بخش‌ها گذاشته و از ایجاد یک تغییر بنیادی در بخش صوتی و اسپیکر سرباز زده است به‌طوری‌که هنوز هم شاهد یک اسپیکر تکی در پایین دستگاه هستیم. فقدان اسپیکر دوگانه و بلندی صدای نه چندان زیاد نوت ۸ را دوست نداشتیم؛ با وجود اینکه کیفیت و وضوح صدای این اسپیکر رضایت شما را جلب می‌کند اما به هیچ وجه قابل مقایسه با نمونه‌‌های مطرح این بخش مانند HTC U11 نیست.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

سامسونگ در تبلیغات خود برای نوت ۸، مانور زیادی روی هدفون‌های همراه این دستگاه داده است؛ گلکسی نوت ۸ همانند اس ۸ و اس ۸ پلاس با هدفونی از برند AKG عرضه می‌شود. سامسونگ همچنان به استفاده از جک ۳.۵ میلی‌متری در گوشی‌هایش وفادار مانده و این هدفون توگوشی ۱۰۰ دلار نیز ازطریق همین جک به گوشی متصل می‌شود.

خوشبختانه خروجی صدای دستگاه در حالت استفاده از هدفون رضایت‌بخش است بااین‌حال رضایت‌بخش بودن برای رقابت با فبلت جدید ال‌جی که از تراشه‌ی Hi-Fi Quad DAC ساخت ESS Technology و هدفون‌ بالارده‌ی B&O Play بهره می‌برد قطعا کافی نخواهد بود.

نرم‌افزار

با اینکه یک ماهی از معرفی هشتمین نسخه‌ی اندروید می‌گذرد، ولی گلکسی نوت ۸ با اندروید ۷.۱.۱ به بازار عرضه شد؛ البته تجربه‌ی استفاده از گوشی‌های سامسونگ نشان داده است که نوت ۸ هم پس از مدت کوتاهی، به‌روزرسانی اندروید ۸.۰ را دریافت خواهد کرد. اندروید موجود در گلکسی نوت ۸، مثل پرچم‌داران دیگر سامسونگ، به رابط کاربری Samsung Experience مجهز شده است. پیش از این، رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس را در گلکسی اس ۸ و مدل پلاس آن هم دیده بودیم. این رابط کاربری، جدیدترین محصول بخش توسعه‌ی نرم‌افزاری سامسونگ محسوب می‌شود و همان‌طور که نامش نشان می‌دهد، برای گوشی‌هایی با نمایشگر خمیده، طراحی شده است.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

پیش از اینکه به مهم‌ترین بخش نرم‌افزاری این گوشی، یعنی قلم آن بپردازیم، نگاهی به قابلیت‌های رابط کاربری آن می‌اندازیم. علاوه بر تمام قابلیت‌های نسخه‌ی پیشین این رابط کاربری، سامسونگ یک سری امکان جدید، مخصوص نوت ۸ طراحی کرده است که مهم‌ترین آن‌ها، App Pair نام دارد. اپ پیِر به شما امکان می‌دهد که دو اپلیکیشن را به هم متصل کرده و به کمک یک میان‌بر، این دو را به‌صورت هم‌زمان و در دو پنجره‌ی جداگانه، اجرا کنید. برای مثال، می‌توانید اپلیکیشن کروم را به جیمیل متصل کنید تا با اجرای یک میان‌بر، در نیمی از نمایشگر به مرورگری اینترنت و در نیمی دیگر، ایمیل‌های خود را چک کنید. این قابلیت می‌تواند برای تمام برنامه‌هایی که از امکان چند پنجره‌ای (Multi-Window) پشتیبانی می‌کند، استفاده شود. میان‌بر ایجاد شده، می‌تواند در صفحه‌ی اصلی رابط کاربری یا روی نوار لبه‌ی گوشی، قرار بگیرد.

رابط کاربری گلکسی نوت 8

به جز این مورد، سایر قسمت‌های رابط کاربری، تفاوت خاصی با گلکسی اس ۸ ندارد؛ سامسونگ از زبان طراحی ساده‌ای استفاده کرده است که پیشرفت چشمگیری در مقایسه با نسل‌های گذشته‌ی رابط‌های کاربری این شرکت، محسوب می‌شود. بخش مربوط به لبه‌ی گوشی یا اِج پنلز (Edge Panels)، مثل گذشته می‌تواند میزبان میان‌برهای پرکاربرد و مخاطب‌های پر تماس بوده یا کاربردهای مختلفی مثل خط‌کش، قطب‌نما یا نشان‌دهنده‌ی وضعیت آب‌وهوا باشد. این بخش، همیشه از لبه‌ی گوشی، حتی در هنگام اجرای برنامه‌های مختلف، قابل دسترس است؛ البته اگر این موارد برای‌تان کافی نیست، می‌توانید سری به فروشگاه «گلکسی اَپس» زده و کاربردهای دیگری را برای استفاده از لبه‌های خمیده، دانلود کنید. ازلحاظ امنیتی هم، انواع راه‌های مختلف مثل حسگرهای اثرانگشت، تشخیص چهره و تشخیص عنبیه‌ی چشم وجود دارد و پوشه‌ی مخصوصی هم برای قرار دادن فایل‌ها و اطلاعات شخصی، تعبیه شده است.

رابط کاربری گلکسی نوت 8

برخلاف مدل‌های گذشته‌ی سامسونگ، تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض موجود در نوت ۸، بسیار کم است. با وجود این، بیش از ۱۲ گیگابایت از حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی توسط سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اشغال شده و حدود ۵۲ گیگابایت آن، در اختیارتان خواهد بود. محیط رابط کاربری به لطف تراشه‌ی قدرتمند، کاملا روان است و در مدتی که میزبان این گوشی بودیم، هیچ نوع مکث یا کاهش سرعتی را در قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل، مشاهده نکردیم.

رابط کاربری گلکسی نوت 8

گلکسی نوت ۸ هم مثل دیگر پرچم‌داران سامسونگ، به دستیار صوتی بیکسبی (Bixby) مجهز شده است. پیش از این و در بررسی گوشی گلکسی اس ۸، به‌طور کامل در مورد این دستیار صوتی، سخن گفته بودیم؛ ولی به‌طور خلاصه، بیکسبی، راه‌حل سامسونگ برای رقابت با سیری و گوگل اسیستنت محسوب می‌شود و می‌تواند ازطریق صوت، لمس یا متون، با شما ارتباط برقرار کند. این دستیار صوتی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و هر چقدر که بیشتر از آن استفاده کنید، عملکرد آن بهبود می‌یابد. علاوه بر بیکسبی، نوت ۸ از مبدل دکس (DeX) هم پشتیبانی می‌کند. کافی است یک ماوس، کیبورد و مانیتور را به آن وصل کنید، تا تجربه‌ی کاری یک کامپیوتر رومیزی را در اختیارتان قرار دهد؛ البته این مبدل به‌صورت پیش‌فرض در جعبه‌ی نوت ۸ وجود ندارد و باید آن را به‌صورت جداگانه خریداری کنید.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

اما پس از همه‌ی این‌ها، به جذاب‌ترین قسمت این گوشی، یعنی قلم هوشمند S Pen می‌پردازیم؛ قلمی که امضای گوشی‌های سری نوت محسوب می‌شود. ازلحاظ ظاهری، قلم نوت ۸، تفاوتی با قلم مدل‌های گذشته، یعنی نوت ۷ و نوت ۵ ندارد. این قلم که حدود ۱۱ سانتی‌متر طول دارد، در شکاف روی لبه‌ی پایینی گوشی، جای می‌گیرد و نیازی هم به شارژ کردن ندارد. ارتباط بین قلم و نمایشگر، توسط یک لایه‌ی حساس به فشار روی نمایشگر صورت می‌پذیرد که طبق ادعای سامسونگ می‌تواند تا ۴۰۹۶ سطح از فشار را تشخیص دهد. مهم‌ترین مزیت این قلم، نوک بسیار باریک آن است؛ بنابراین حتی اگر تمام قابلیت‌های جذاب آن را کنار بگذارید، می‌تواند حکم یک ماوس را برای نمایشگر عریض نوت ۸ داشته باشد. سامسونگ امکانی را برای کاربران نوت ۸ فراهم کرده است تا بتوانند در سریع‌ترین حالت ممکن، از قلم دستگاه استفاده کنند؛ یعنی حتی زمانی‌که نمایشگر گوشی خاموش است، می‌توانید قلم را از شکافش خارج کرده و روی نمایشگر خاموش، به نوت برداری بپردازید.

رابط کاربری گلکسی نوت 8

میانبر مربوط به امکانات قلم که به‌صورت شناور روی رابط کاربری قرار دارد، امکاناتی مثل نوت‌برداری، ثبت اسکرین‌شات، برش صفحه و ترجمه‌ی کلمات را در اختیارتان قرار می‌دهد که این موارد را پیش از این هم در گوشی‌های سری نوت، دیده بودیم؛ اما جدیدترین و جذاب‌ترین قابلیت نوت ۸، امکان ساخت فایل‌های گیف (GIF) است. به کمک این امکان که لایو مسیج (Live Message) نام دارد، می‌توانید یک پیام کوتاه را روی صفحه نوشته، به آن مقداری جلوه‌های تصویری اضافه کنید و سپس آن را در قالب یک تصویر متحرک و توسط یکی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مثل تلگرام یا واتساپ، ارسال کنید. با اینکه این قابلیت، مورد جدیدی برای کاربران اندروید محسوب می‌شود؛ ولی شرکت اپل، سال گذشته قابلیتی شبیه به این را با به‌روزرسانی iOS 10 به سرویس iMessage اضافه کرده بود. در نهایت می‌توانید تمام اثرهای خلق کرده با قلم نوت ۸ را در شبکه‌ی اجتماعی مخصوص کاربران گلکسی نوت، با نام PEN.UP به اشتراک گذارید.

که گلکسی نوت ۸ به ‌طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

دوربین

گلکسی نوت ۸ اولین پرچم‌دار سامسونگ است که در آن شاهد استفاده از دوربین دوگانه هستیم. هرچند انتظار می‌رفت تا کره‌ای‌ها بسیار پیش از این رو به استفاده از دوربین دوگانه در گوشی‌های هوشمند خود بیاورند، اما این موضوع تا گلکسی نوت ۸ محقق نشد. سامسونگ ترکیب دوربین دوگانه در پشت گلکسی نوت ۸ را به‌صورت افقی قرار داده است. دوربین دوگانه در پشت گلکسی نوت ۸ عملکردی مشابه با آیفون ۷ پلاس اپل دارد، بطوریکه یک لنز واید درکنار یک لنز تله‌فوتو قرار گرفته و از این دوربین می‌توان برای ثبت تصاویر پرتره با پس‌زمینه‌ی مات استفاده کرد.

دوربین دوگانه گلکسی نوت ۸ شامل دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی است که البته سایز حسگرهای مورد استفاده متفاوت است. سایز پیکسل حسگر ۱/۲.۵۵ اینچی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل مورد استفاده برای لنز واید، ۱.۴ میکرومتر است، حال آنکه حسگر ۱/۳.۶ اینچی مورد استفاده با همان رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی سایز پیکسل یک میکرومتری دارد. لنز واید ۲۶ میلی‌متری بوده و لنز تله‌فوتو ۵۲ میلی‌متری است. دیافراگم لنز تله‌فوتو f/2.4 بوده و لنز واید از دیافراگم f/1.7 بهره می‌برد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط سامسونگ، هر دو دوربین پشتی از وجود لرزش گیر اپتیکال بهره می‌برند، از این رو در زمان ثبت ویدئو و همچنین عکسبرداری نباید از لرزش دست آنچنان نگران بود. دوربین مجهز به لنز واید علاوه بر اینکه از لرزش گیر اپتیکال بهره می‌برد، به فوکوس خودکار موسوم به Dual Pixel‌ نیز مجهز است.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

از دیگر ویژگی‌های دوربین دوگانه گلکسی نوت ۸ باید به HDR خودکار و همچنین ثبت ویدیوهای 4K هم‌زمان با امکان عکسبرداری با رزولوشن ۹ مگاپیکسل اشاره کرد. دوربین سلفی گلکسی نوت ۸ سامسونگ همان دوربینی است که این شرکت کره‌ای در گلکسی اس ۸ نیز استفاده کرده بود. حسگر مورد استفاده برای این دوربین ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.7 است. اندازه‌ی هر پیکسل در حسگر ۱/۳.۶ اینچی برابر ۱.۲۲ میکرومتر است. دوربین سلفی قادر است تا ویدیوهایی با رزولوشن ۱۴۴۰‌پی را با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه ثبت کند.

پس از یک بررسی اجمالی از مشخصات فنی دوربین گلکسی نوت ۸ بهتر است به عملکرد این دوربین نیز نگاهی داشته باشیم. زمانی‌که اپلیکشن دوربین را اجرا می‌کنیم، با تنظیمات پیچیده و آیکون‌های زیادی رو‌به‌رو نمی‌شویم. در بالای کلید نرم‌افزاری شاتر، کلید LIVE FOCUS مربوط به ثبت تصاویر پرتره با پس‌زمینه مات قرار دارد و در بالای آن نیز می‌توان آیکون بسیار کوچکی را مشاهده کرد که عبارت 1X یا 2X را نمایش می‌دهد.

در صورتی که روی 2X کلیک کنیم دوربین روی لنزه تله‌فوتو سوئیچ شده و در صورت کلیک روی 1X دوربین روی لنز واید سوئیچ می‌شود. البته این تنها راه سوئیچ بین دو لنز و استفاده از زوم گلکسی نوت ۸ نیست. در هر دو حالت 1X و 2X می‌توان انگشت را روی کلید شاتر نگه داشت و با کشیدن آن به سمت راست، از قابلیت زوم استفاده کرد. زمانی‌که دوربین از لنز واید استفاده کند، در صورت کشیدن کلید شاتر به سمت راست، تا رسیدن به زوم دو برابری، همچنان از زوم دیجیتال و پردازش تصویر برای زوم کردن استفاده می‌شود، یعنی دوربین لنز واید مورد استفاده قرار می‌گیرد، به محض رسیدن به زوم دو برابری، دوربین عوض شده و لنز تله فوتو وارد مدار می‌شود. در صورت استمرار در زوم کردن و کشیدن کلید شاتر به سمت راست، دوربین همچنان از لنز تله فوتو و اعمال زوم‌دیجیتال استفاده می‌کند.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

در قسمت بالایی اپلیکیشن دوربین می‌توان چهار آیکون را مشاهده کرد که از سمت راست به چپ به ترتیب آیکون مربوط به تنظیمات، فلش، سایز ویوفایندر و سوئیچ بیت دوربین پشتی و سلفی هستند. در صورتی که پس از اجرای اپلیکیشن دوربین انگشت خود را از سمت چپ به راست روی نمایشگر بکشیم حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری نظیر اسلوموشن و هایپرلپس، عکاسی از غذا، پانورامار و حالت پرو برای کاربر نمایش داده می‌شود. با انتخاب پرو، در پایین صفحه اپلیکیشن دوربین می‌توان تنظیمات مربوط به حساسیت حسگر، وایت‌بالانس و دبافراگم را مشاهده کرد. در صورتی که در پنجره‌ی اصلی اپلیکیشن دوربین، انگشت خود را از راست به چپ بکشیم نیز فیلترهای پیش‌فرض در دسته‌بندی‌های مختلف برای کاربر نمایش داده می‌شود.

جدیدترین قابلیتی که به واسطه‌ی استفاده از دوربین دوگانه به گلکسی نوت ۸ اضافه شده، امکان ثبت تصاویر پرتره با استفاده از دوربین مجهز به لنز تله‌فوتو است. برای استفاده از این قابلیت کافی است تا در اپلیکیشن دوربین فبلت جدید سامسونگ روی آیکون LIVE FOCUS کلیک کنید؛ در این حالت دوربین روی لنز تله‌فوتو سوئیچ می‌کند و می‌توانید تصویری پرتره را با پس‌زمینه‌ای مات ثبت کند. بهترین خروجی دوربین در این حالت زمانی است که سوژه در فاصله‌ی تقریبی ۱.۲ متری باشد. یکی از ویژگی‌های دوربین گلکسی نوت ۸ در حالت LIVE FOCUS این است که هم پیش از کلیک روی کلید شاتر و هم پس از ثبت تصویر می‌توان میزان مات بودن پس‌زمینه را با استفاده از یک اسلایدر تنظیم کرد.

رابط کاربری گلکسی نوت 8

پس از ثبت تصویر، دو آیکون در پایین تصویری که درون اپلیکیشن دوربین می‌توان دید، برای کاربر نمایش داده می‌شود که یکی NORMAL PICTURE و دیگری ADJUST BACKGROUND BLUR است. با کلیک روی تصویر نرمال، تصویری برای کاربر نمایش داده می‌شود که توسط دوربین با لنز واید ثبت شده است. ADJUST BACKGROUND BLUR نیز اسلایدر مخصوص برای تغییر ماتی پس‌زمینه را نمایش می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان مات بودن پس‌زمینه را تغییر داد. نکته‌ای که در مورد ثبت تصاویر پرتره می‌توان به آن اشاره کرد، این است که گلکسی نوت ۸ قادر نیست در همه شرایط به خوبی لبه‌های سوژه را تشخیص دهد بعضا برخی لبه‌های سوژه نیز جزو پس‌زمینه قرار می‌گیرند. این موضوع زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که تصویر در محیط پرنور و روشنی ثبت شود.

در حالتی که روی دوربین سلفی سوئیچ کنیم نیز با کشیدن انگشت از چپ به راست، منویی از حالت‌های مختلف عکاسی سلفی برای کاربر نمایش داده می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در هر دو دوربین سلفی و اصلی، می‌توان با کلیک روی دانلود در منوی حالت‌های عکاسی، موارد جدیدی را اضافه کرد.

در ادامه شما را به مشاهده‌ی نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی نوت ۸ دعوت می‌کنیم.

نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8
نمونه تصایر ثبت شده با گلکسی نوت 8

بازده و عملکرد

درحالی‌که اکثر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند، محصولات خود را با پردازنده‌ی یکی از شرکت‌های کوالکام و مدیاتک روانه‌ی بازار می‌کنند؛ سامسونگ به‌لطف سابقه‌ی هفت ساله‌ی خود در زمینه‌ی توسعه‌ی پردازنده‌های اختصاصی خانواده‌ی اکسینوس، معمولا گوشی‌های پرچم‌دار سری گلکسی اس و نوت را در دو نسخه و با جدیدترین تراشه‌های بالارده‌ی کوالکام و سری اکسینوس وارد بازار می‌کند؛ بنابراین گلکسی نوت ۸ نیز از این قاعده مستنثی نیست و کره‌ای‌ها آن را همانند گلکسی اس ۸ / اس ۸ پلاس با دو مدل پردازنده‌ی مختلف، یکی با اسنپدراگون ۸۳۵ (چین و آمریکا) و دیگری اکسینوس ۸۸۹۵ (اروپا و آسیا) در بازارهای مختلف عرضه خواهند کرد.

سامسونگ ترجیح داده است تا فبلت بالارده‌ی خود را با حافظه‌ی رم بیشتری نسبت به سری گلکسی اس ۸ روانه‌ی بازار کند، گلکسی نوت ۸ اولین گوشی هوشمند سامسونگ محسوب می‌شود که از ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد. حافظه‌ی رم بیشتر سبب می‌شود تا محصول جدید کره‌ای‌ها با وجود قابلیت‌های انبوه نرم‌افزاری، مانند اج‌پنل‌ها و ویژگی‌های متعدد قلم اس‌پن، درکنار رابط کاربری نسبتا سنگین Samsung Experience، تجربه‌ی چندوظیفگی بهتری را نسبت برادران خود ارائه دهد.

گلکسی نوت ۸ در سه نسخه با حافظه‌‌ی ذخیره‌سازی داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت روانه‌ی بازار خواهد شد که امکان ارتقا این حافظه به‌واسطه‌ی وجود درگاه کارت حافظه‌ی میکرو‌اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت وجود دارد. نسخه‌ای که دراختیار سامسونگ قرار دارد از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

اکسینوس ۸۸۹۵، نخستین تراشه‌ی سامسونگ محسوب می‌شود که از فناوری تولید ۱۰ نانومتری FinFET با ساختار سه‌بعدی بهبودیافته‌ی ترانزیستور بهره می‌برد؛ کره‌ای‌ها ادعا می‌کنند که این فرایند تولید نسبت به فناوری ۱۴ نانومتری LPE FinFET، حدود ۲۷ درصد عملکرد بهتر و ۴۰ درصد مصرف انرژی پایین‌تر را به ‌ارمغان می‌آورد. این سیستم-روی-یک-چیپ دارای یک مودم LTE-A است که با تجمیع ۵ برابری حامل‌های LTE به سرعت یک گیگابیت‌برثانیه می‌رسد.

از این رو گلکسی نوت ۸ که از این تراشه‌ بهره می‌برد، عملکرد سریع‌تر و بهینه‌تری را دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ به‌طوری که فبلت پرچم‌دار جدید کره‌ای‌ها نه‌تنها از عهده‌ی وظایف یک گوشی هوشمند برمی‌آید؛ بلکه می‌تواند قابلیت‌هایی مانند فراهم‌‌کردن تجربه‌ی دسکتاپ ازطریق داک Samsung DeX‌ و کنترل‌ دستگاه‌های هوشمند خانه ازطریق Samsung Connect را نیز ارائه دهند.

مشخصات تراشه‌ها‌ی اکسینوس سامسونگ

مشخصات / تراشه

اکسینوس ۸۸۹۵

اکسینسوس ۸۸۹۰

اسنپدراگون ۸۳۵

پردازنده

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M1 با فرکانس ۲.۳ و ۲.۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

Mali G71MP20

Mali T880MP12

۶۵۰ مگاهرتز

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4X

LPDDR4

LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat12

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

ISP

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین عقب: ۲۴ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۱۳ مگاپیکسل

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET

۱۴ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET

سیستم‌-روی-یک-چیپ Exynos 8895 از ۸ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد که ۴ هسته‌ی کم‌مصرف آن با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز مبتنی بر معماری Cortex-A53 و ۴ هسته‌ی پُرقدرت آن بر پایه‌ی معماری سفارشی‌شده‌ی "Exynos M2 "Mongoose هستند و با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز کار می‌کنند. سامسونگ برای اولین‌بار در اکسینوس ۸۸۹۰ از پردازنده با هسته‌های سفارشی خود استفاده کرد و حالا در نسل دوم این هسته‌ها شاهد کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری هستیم.

ساختار یادشده برای پردازنده‌ی مرکزی اکسینوس ۸۸۹۵، به‌ لطف سیستم اتصال میانی سامسونگ موسوم به Samsung Coherent Interconnect یا SCI برای فناوری چندپردازشی ناهمگون (HMP) معماری big.LITTLE امکان به‌ وجود‌ آوردن تعادلی مناسب، بین عملکرد و بهره‌وری را فراهم می‌کند. در پردازش مبتنی بر معماری big.LITTLE، تعداد بهینه‌ای از هسته‌های سفارشی‌شده‌ی سامسونگ و هسته‌های Cortex-A53 به‌ کار گرفته می‌شود تا بدین ترتیب، به هر تسک دلخواه، توان پردازشی مناسبی اختصاص یابد و از این طریق، در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

Samsung Galaxy Note 8 / گلکسی نوت 8 سامسونگ

در SOC جدید سامسونگ از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G71 استفاده شده است که توسط آرم توسعه داده می‌شود. این GPU دارای ۱۲ هسته‌ی پردازش گرافیکی است که به ادعای سامسونگ، ۶۰ درصد قدرت پردازش بیشتر در مقایسه با نسل قبلی ارائه می‌کنند. آرم در طراحی Mali-G71 از نسل جدید معماری GPU موسوم به Bifrost بهره گرفته است؛ به‌ لطف این معماری، ساختار داخلی G71 به‌صورت بنیادینی اصلاح شده است تا بدین ترتیب با ماهیت موازی‌سازی هم‌زمان در سطح تِرد یا TLP پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ و بار محاسباتی مدرن برابری کند.

برای ارائه‌ی محتوای گرافیکی شارپ‌تر و واقع‌گرایانه‌تر، واحد پردازش گرافیکی تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ از قابلیت‌های گرافیکی متنوعی مانند MSAA یا آنتی-الیاسینگ چندنمونه‌گیری برای بهبود کیفیت تصویر، Mipmap برای افزایش سرعت رندرگیری، Tessellation برای مدیریت مجموعه‌ی داده‌های مبتنی بر چندضلعی‌ها و پشتیبانی از آخرین کتابخانه‌های مربوط به گرافیک مانند Vulkan بهره می‌برد. علاوه‌بر موارد یادشده، ترکیب معماری پیشرفته‌ی Mali-G71 با فرایند ساخت ۱۰ نانومتری FinFET‌، به‌طور قابل توجهی بر سطح عملکرد و بهره‌وری تراشه‌ می‌افزاید.

پردازنده‌ی جدید سامسونگ از Multi-Format Codec نیز پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از MFC به‌معنی قابلیت رمز‌گذاری و رمزگشایی فرمت‌های مختلف ویدیویی است که توسط سامسونگ و برای پردازنده‌های این شرکت توسعه داده می‌شوند. پردازنده‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ سامسونگ از پخش ویدئو با رزولوشن 4K UHD با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه به‌همراه کُدک‌های H.265، H.264 و VP9 پشتیبانی می‌کند. این فناوری همچنین کمک می‌کند تصاویر با وضوح و کیفیت بصری بالاتری پخش شوند تا تماشای ویدئو یا اجرای اپلیکیشن‌های مبتنی بر محتوا در محصولات مجهز به این پردازنده بهبود یابد.

سامسونگ برای تغذیه‌ی تراشه‌ی قدرتمند اکسینوس ۸۸۹۵، پشتیبانی از حافظه‌ی LPDDR4x را نیز به آن اضافه کرده است؛ نسخه‌ای ارتقاءیافته از حافظه‌ی LPDDR4 استاندارد که با هدف کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی DRAM طراحی شده است. تراشه‌های اسنپدراگون ۸۳۵، اکسینوس ۸۸۹۵ و تراشه‌ی جدید کرین ۹۷۰ تنها نمونه‌های بالارده و قدرتمندی هستند که از این حافظه‌ی جدید پشتیبانی می‌کنند.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

سامسونگ بخشی اختصاصی در SOC خود در نظر گرفته است تا وظیفه‌ی پردازش سیگنال‌های تصویر را برعهده داشته باشد. این پردازنده که از آن با عنوان ISP یا Image Signal Processor یاد می‌شود، وظیفه‌ی پردازش تصاویر گرفته شده با دوربین و بهبود کیفیت آن‌ها را برعهده دارد. وجود این پردازنده‌ی اختصاصی باعث می‌شود تا در زمان پردازش تصاویر گرفته شده با دوربین، به هسته‌های CPU فشار کمتری وارد شود و درنتیجه مصرف انرژی کاهش یابد.

برای بهبود امنیت اطلاعات کاربر، بخش اختصاصی در اکسینوس ۸۸۹۵ در نظر گرفته شده است تا اطلاعات مهم از جمله الگوی اثر انگشت، چهره یا عنبیه‌ در آن پردازش شود و شکستن قفل گوشی از راه هک‌ کردن این بخش‌ها دشوار باشد.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی گلکسی نوت 8 اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

Galaxy Note 8

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

7118

3193

58788

iPad Pro 10.5

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

-

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

گلکسی نوت ۸ در بنچمارک انتوتو که تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد، بالاترین امتیاز در بین تمام پرچم‌دارانی که زومیت تاکنون بررسی کرده است، از آن خود کرد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU دستگاه‌های مختلف است؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد، در این تست، گلکسی نوت ۸ موفق به کسب امتیاز ۳۲۵۸۶ شده است که تقریبا مشابه گلکسی اس ۸ پلاس است و پایین‌تر از گوشی‌هایی با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ قرار می‌گیرد. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیرقابل لمس، براساس تسک‌های روزمره می‌آزماید، همان‌طور که مشاهده می‌کنید، عملکرد نوت ۸ در این آزمون، به‌میزان قابل توجهی پایین‌تر از سایر پرچم‌داران اندرویدی است.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند؛ این تست نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مرکزی نوت ۸ عملکردی نزدیک به پرچم‌داران اندرویدی دارد؛ اما کماکان آیفون ۷ با پردازنده‌ی A10 Fusion، بالاترین امتیاز را در دنیای گوشی‌های هوشمند دراختیار دارد. در بنچمارک GFXBench که روی پردازش گرافیکی تمرکز دارد، آزمون‌های Car Chase ،Manhattan و T-Rex را در دو حالت آن‌اسکرین و آف‌اسکرین اجرا کردیم، نوت ۸ در حالت آن‌اسکرین که رزولوشن نمایشگر نیز بر نتایج تأثیرگذار است، عملکرد پایین‌تری را نسبت به وان‌پلاس ۵ با واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۴۰ و نمایشگر فو‌ل HD به نمایش گذاشت؛ اما در حالت آف‌اسکرین، رتبه‌ی اول به نوت ۸ تعلق می‌گیرد.

از بنچمارک Vellamo که توسط شرکت کوالکام توسعه داده شده است، آزمون‌های Browser و Metal را انتخاب کردیم که به‌ترتیب عملکرد مرورگر وب و CPU را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد، در این دو تست نیز عملکرد نوت ۸ مشابه سایر پرچم‌داران اندرویدی است. در نهایت بنچمارک CF-Bench را داریم که عمدتا عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و حافظه را مورد آزمایش قرار می‌دهد. در این بنچمارک گلکسی نوت ۸ امتیاز کلی ۵۸۷۸۸ را کسب کرد که مشابه عملکرد گلکسی اس ۸ است؛ اما به میزان قابل توجهی از پرچم‌داران مبتنی بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ پایین‌تر است.

باتری

پس از فاجعه‌ای که باتری گلکسی نوت ۷ به بار آورد، سامسونگ تحقیقات گسترده‌ای را به‌منظور پی‌بردن به‌علت دقیق بروز مشکل در باتری این فبلت آغاز کرد. کره‌ای‌ها از آن زمان، در زمینه‌ی طراحی و توسعه‌ی باتری محصولات خود با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند و تست‌های دقیقی را روی آن‌ها انجام می‌دهند؛ به‌طوری که استاندارد هشت مرحله‌ای و محافظه‌کارانه‌ای را نیز برای اطمینان از ایمنی این باتری‌ها تعریف کرده‌اند.

احتیاط و محافظه‌کاری کره‌ای‌ها در این زمینه به‌حدی بوده است که با وجود بزرگ‌تر بودن ابعاد گلکسی نوت ۸ نسبت به نوت ۷ و اس ۸ پلاس، باتری کوچک‌تری را برای آن در نظر گرفته‌اند؛ بنابراین ظرفیت باتری گلکسی نوت ۸ با کاهش ۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در نسل پیشین، معادل ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعت است.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

سامسونگ با اشاره به پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری نوت ۸ و مصرف بهینه‌ی آن، معتقد است که باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی این فبلت، شارژدهی مناسبی خواهد داشت؛ بااین‌حال بسیاری از کاربران بر این باورند که چنین ظرفیتی پاسخ‌گوی نمایشگر +QHD و ۶.۳ اینچی نوت ۸ نخواهد بود. اما عملکرد باتری گلکسی نوت جدید در دنیای واقعی چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، تست‌های باتری استاندارد زومیت را روی گلکسی نوت ۸ اجرا کردیم.

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را در چهار بخش مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن HD در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌شدن دستگاه انجام می‌شود که میزان روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را درکنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارایه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی را به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به سرعت خالی خواهد شد.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnuPlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

Failed*

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

Failed*

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

--

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

7:26

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

8:16

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

7:43

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

همان‌طور که از نتایج تست‌های باتری نیز پیدا است، گلکسی نوت ۸ به‌لحاظ شارژدهی باتری، عملکردی مشابه اس ۸ دارد؛ بنابراین در استفاده‌‌های روزمره که شامل وب‌گردی و استفاده‌ی گاه‌گدار از نرم‌افزارهای پیام‌رسان می‌شود، می‌توان تا یک روز از فبلت جدید سامسونگ استفاده کرد، اما چنانچه استفاده‌ی شما از گوشی، اجرای بازی‌های سنگین، استریم فیلم و اتصال ممتد به شبکه‌ی 4G را نیز در بگیرد، باید یک پاوربانک نیز به‌همراه داشته باشید.

جمع‌بندی

گلکسی نوت همواره یکی از پرچم‌داران جذاب و پرطرفدار به‌شمار می‌رود که ویژگی‌های منحصربه‌فردی را نسبت به سایر فبلت‌های موجود در بازار ارائه می‌دهد؛ اما امسال، گلکسی نوت بیش از هر زمان دیگری چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ مشخصات سخت‌افزاری به گلکسی اس نزدیک است. شاید بتوان مهم‌ترین برتری‌های گلکسی نوت ۸ را نسبت به اس ۸ پلاس، قلم اس‌پن و دوربین دوگانه‌ی این گوشی بدانیم؛ قلم استایلوس نام‌دار کره‌ای‌ها اکنون حساسیت بالاتری دارد و می‌توان از آن برای ساخت تصاویر متحرک جذاب، ثبت اسکرین‌شات و ترجمه‌ی متون استفاده کرد و دوربین دوگانه‌ی گوشی نیز امکان ثبت تصاویری با جلوه بوکه فراهم می‌کند و کیفیت تصاویر ثبت‌شده توسط آن نیز همانند آنچه با گلکسی اس ۸ تجربه کرده بودیم، بسیار بالا است.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

گلکسی نوت ۸ از نمایشگری ۶.۳ اینچی بهره می‌برد که تنها ۰.۱ اینچ بزرگ‌تر از نمونه‌ی به‌کاررفته در اس ۸ پلاس است، ضمن اینکه تراشه‌ی مشترکی، توان پردازشی اس ۸ پلاس و نوت ۸ را تأمین می‌کند؛ اما کره‌ای‌ها ترجیح داده‌اند تا نوت ۸ را با حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی روانه‌ی بازار کنند که البته این موضوع در استفاده‌ی روزمره، تأثیر قابل توجهی روی عملکرد گوشی ندارد. بنابراین چنانچه استفاده از قلم در اولویت‌های شما نیست، قابلیت‌هایی که دوربین دوم به نوت ۸ اضافه کرده است، جذب‌تان نمی‌کند و ده‌ها اپلیکیشن و بازی سنگین را به‌صورت هم‌زمان روی گوشی‌تان اجرا نمی‌کنید، احتمالا گلکسی اس ۸ پلاس انتخاب‌ مناسب‌تری برای شما خواهد بود، اما برای علاقه‌مندان به قلم و ثبت تصاویر خلاقانه، نوت ۸ بهترین گزینه‌ی دردسترس است. 

 در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده مشخصات فنی کامل، قیمت گوشی گلکسی نوت ۸ سامسونگ در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی آن با دیگر محصولات از صفحه‌ی گلکسی نوت 8 سامسونگ در دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا
  • بدنه‌ای باکیفیت و ضدآب
  • عملکرد عالی دوربین
  • نمایشگر فوق‌العاده باکیفیت
  • قابلیت‌های جذاب و کاربردی قلم اس‌پن
  • رابط کاربری غنی

نکات منفی

  • محل نه‌چندان مناسب حسگر اثر انگشت برای دسترسی سریع
  • عملکرد نامناسب دوربین در تشخیص مرز سوژه و پس‌زمینه در جلوه بوکه
  • عمر باتری کمتری نسبت به گلکسی اس ۸ پلاس
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات