بررسی ال جی وی 30

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 35 دقیقه
وی ۳۰، سومین نسل از خانواده‌ی گوشی‌های سری V ال‌جی است که با محوریت ارائه‌ی تجربه‌ی چندرسانه‌ای بی‌بدیل معرفی شده و آمده است تا رنگ‌ و بویی سینمایی به ویدیوهای موبایل ببخشد.
تبلیغات

ال‌جی وی ۳۰ را می‌توان بهترین نتیجه‌‌ی حاصل از تکرار چندباره‌ی فرایند آزمون‌وخطایی دانست که کره‌ای‌ها طی چند سال اخیر برای به‌دست‌آوردن جایگاهی درخور، در حوزه‌‌ی گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند. سه سال پیش ال‌جی درکنار عرضه‌ی محصولات سری G به‌عنوان پرچم‌دار محصولات خود در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند، نخستین محصول از سری V را با نام ال‌جی وی ۱۰ و با تمرکز بر قابلیت‌های ویژه‌ی مالتی‌مدیا، بدنه‌ای مقاوم با طراحی خاص و یک ویژگی نوآورانه، یعنی اضافه‌ کردن نمایشگر دوم درکنار دوربین سلفی رونمایی و راهی بازار کرد.

با وجود آنکه مدت زیادی از عرضه‌ی نسل اول خانواده‌ی V‌ نمی‌گذرد و این مجموعه از گوشی‌های هوشمند ال‌جی بسیار جوان و نوپا هستند؛ اما به‌سرعت توانسته است نظر کاربران را به‌ خود جلب کند، به‌طوری که به‌جرئت می‌توان محصولات خانواده‌ی سری V را جذاب‌تر و چشم‌نوازتر از پرچم‌داران سری G ال‌جی دانست؛ البته در این بین نباید از نقش ال‌جی وی ۳۰ به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در جلب توجهات به سمت گوشی‌های هوشمند سری V ال‌جی غافل شد. ال‌جی این گوشی را نهم شهریور امسال و در جریان نمایشگاه بین‌المللی ایفا ۲۰۱۷ به جهانیان معرفی کرد.

ال جی وی 30 / LG V30

نمایشگر بدون‌ حاشیه‌ی فول‌ویژن OLED، طراحی زیبا و چشم‌نواز، استفاده از بهترین ماژول‌های سخت‌افزاری درکنار همکاری با برندهای نام‌آشنا و معتبری نظیر B&O، همگی باعث شده‌اند وی ۳۰ به یک پرچم‌دار منحصربه‌فرد و تمام‌عیار در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شود. برخلاف جی ۶ که از تراشه‌ی سال قبل کوالکام بهره می‌بُرد، وی ۳۰ به جدیدترین و قدرتمندترین تراشه‌ی حال حاضر این شرکت، یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ مجهز شده است، صرف‌ نظر از قدرت سخت‌افزاری، شاید بتوان بارز‌ترین ویژگی‌ وی ۳۰ را بهره‌گیری از نمایشگر OLED دانست که برای نخستین‌ بار پس از سری جی فلکس، در یکی از پرچم‌داران ال‌جی به‌ کار رفته است.

با تمامی تفاسیر، آیا ال‌جی وی ۳۰ می‌تواند جایگاه ال‌جی در گوشی‌های هوشمند را بهبود ببخشد؟ آیا می‌تواند رقیبی شایسته برای رقبای قدرتمندی چون گلکسی نوت ۸ باشد؟ برای یافتن پاسخ برای چنین سؤالاتی، بررسی جامع زومیت از ال‌جی وی ۳۰ را از دست ندهید. گوشی ال‌جی وی ۳۰ توسط دفتر ال‌جی در ایران دراختیار زومیت قرار گرفته است.

بررسی ویدیویی ال‌جی وی ۳۰

مشخصات فنی

مشخصات فنی ال‌جی وی ۳۰ در قیاس با نسل‌های قبل

مشخصات/گوشی 

ال‌جی وی ۳۰

ال‌جی وی ۲۰

ال‌جی وی ۱۰

ال‌جی جی ۶

تراشه

اسنپدراگون ۸۳۵

اسنپدراگون ۸۲۰

اسنپدراگون ۸۰۸

اسنپدراگون ۸۲۱

سیستم‌عامل

اندروید ۷.۱.۲

اندروید ۷.۰

اندروید ۵.۱.۱ قابل ارتقا به ۷.۰

اندروید ۷.۰

رم

۴ گیگابایت

۴ گیگابایت

۴ گیگابایت

۴ گیگابایت

نمایشگر

۶ اینچ OLED

رزولوشن ۲۸۸۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵.۷ اینچی IPS LCD

رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵.۷ اینچی IPS LCD

رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵.۷ اینچی IPS LCD

رزولوشن ۲۸۸۰×۱۴۴۰ پیکسل

محافظ نمایشگر

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۴

گوریلا گلس ۴

گوریلا گلس ۵

تراکم پیکسل نمایشگر

۵۳۷ پیکسل بر اینچ

۵۱۳ پیکسل بر اینچ

۵۱۵ پیکسل بر اینچ

۵۶۴ پیکسل بر اینچ

حافظه ذخیره‌سازی

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

۳۲/۶۴ گیگابایت

۳۲/۶۴ گیگابایت

۳۲/۶۴/۱۲۸ گیگابایت

کارت حافظه

تا حداکثر ۲ ترابایت

تا حداکثر ۲۵۶ گیگابایت

تا حداکثر ۲۵۶ گیگابایت

تا حداکثر ۲۵۶ گیگابایت

دوربین اصلی

۱۳+۱۶ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.6 و f/1.9

۱۶+۸ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8 و f/2.4

۱۶ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8

۱۳+۱۳ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8 و f/2.4

دوربین سلفی

۵ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۵ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.9

۵ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۵ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

حسگر اثر انگشت

دارد

دارد

دارد

دارد

نوع سیم‌کارت

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

ظرفیت باتری

۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعت

۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعت

۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعت

وزن

 ۱۵۸ گرم

۱۷۴ گرم

۱۹۲ گرم

۱۶۳ گرم

ابعاد

۷.۴×۷۵.۴×۱۵۱.۷ میلی‌متر

۷.۶×۷۸.۱×۱۵۹.۷ میلی‌متر

۸.۶×۷۹.۳×۱۵۹.۶ میلی‌‌متر

۷.۹×۷۱.۹×۱۴۸.۹ میلی‌متر

طراحی

ال‌جی همواره نشان داده است که برای طراحی یک گوشی هوشمند جدید، علاوه بر اینکه ترندهای طراحی در جدیدترین محصولات عرضه‌شده توسط رقبا را در نظر دارد، ایده‌های طراحی خود را نیز برای بهبود هرچه بیشتر محصولاتش به کار می‌گیرد. درواقع ال‌جی گوشی‌های هوشمندش را نه با تقلید از رقبا، بلکه با اضافه کردن چاشنی اختصاصی خود راهی بازار می‌کند. کره‌ای‌ها در سال ۲۰۱۳ با رونمایی از جی ۲ بسیاری را هیجان زده کردند. جی ۲ با وجود حذف کلید‌های فیزیکی از پنل جلویی و همچنین لبه‌ها، بسیار زیبا و چشم‌نواز به‌ نظر می‌رسید و به‌کارگیری جدیدترین ماژول‌های سخت‌افزاری، آن را به یکی از بهترین پرچم‌داران موجود در بازار تبدیل کرده بود؛ اما پس از جی ۲، ال‌جی نتوانست آنچنان که باید نظر منتقدان حوزه‌ی فناوری را به محصولات بعدی خود جلب کند؛ به‌طوری که در مورد جی ۵، انتقادات از ال‌جی به بالاترین میزان خود رسید، چرا که استفاده از طراحی ماژولار هرچند ایده‌ای جدید و جذاب بود، اما ظرفیت فنی پایین و همچنین پشتیبانی محدود از این قابلیت توسط ال‌جی و توسعه‌دهندگان لوازم جانبی باعث شد جی ۵ بیشتر رنگ و بوی شکست به خود بگیرد.

ال جی وی 30 / LG V30

ال‌جی با جی ۶ نشان داد که دوباره درصدد بازگشت به مسیر اصلی است؛ چرا که جی ۶ با بهره‌گیری از یک نمایشگر تمام‌صفحه یا همان FullVision بنابر تعریف ال‌جی، نشان داد که همچنان قادر است گوشی خوش‌دست و زیبایی راهی بازار کند. شرکت کره‌ای مورد بحث در سه سال اخیر تولید سری جدیدی از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار را با عنوان سری وی آغاز کرد که در طراحی این گوشی‌ها نگرش متفاوتی در دستور کار قرار گرفته بود. سری وی بیشتر با تکیه بر فاکتور‌های مقاومت فیزیکی بالا درکنار بهره‌گیری از آخرین ماژول‌های سخت‌افزاری راهی بازار می‌شود و اتفاقا تاحدودی موفق شده است فروش پایین گوشی‌های سری جی را پوشش دهد.

پس از انتشار شایعات و اخبار فراوان در رابطه با وی ۳۰، ال‌جی در جریان برگزاری نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ و در شهر برلین نسل جدید گوشی هوشمند پرچم‌دار خود را با نام وی ۳۰ رونمایی کرد. برخلاف نسل‌های اول و دوم سری V، در ال‌جی وی ۳۰ خبری از نمایشگر دوم برای نشان دادن اعلان‌ها در بالای صفحه‌‌نمایش اصلی نیست؛ اما این بزرگ‌ترین تغییری نیست که وی ۳۰ در مقایسه با نسل‌های پیشین به خود می‌بیند؛ وی ۳۰ پس از جی فلکس و جی فلکس ۲، نخستین پرچم‌دار ال‌جی محسوب می‌شود که از نمایشگری با پنل OLED بهره می‌برد.

ال جی وی 30 / LG V30

کره‌ای‌ها وی ۳۰ را نیز همانند جی ۶ از ترکیب شیشه‌ و فلز ساخته‌‌اند؛ ال‌جی برای بخش جلو و پشت پرچم‌دار جدید خود، پوشش شیشه‌ای گوریلا گلس ۵ را انتخاب کرده است؛ این پنل‌های 2.5D به‌ لطف انحنای ملایمی که در لبه‌های خود دارند؛ به‌خوبی دور تا دور فریم فلزی گوشی را فرا گرفته و با آن پیوند خورده‌اند؛ به‌طوری که به‌سختی می‌توان متوجه ناپیوستگی بین فلز و شیشه شد؛ این موضوع علاوه‌ بر آنکه زیبایی چشم‌نوازی به وی ۳۰ بخشیده، در دست گرفتن پرچم‌دار جدید کره‌ای‌ها را نیز به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل کرده است. در نهایت باید خاطرنشان کنیم که وی ۳۰ همانند تمام گوشی‌های شیشه‌ای دیگر مستعد جذب اثر انگشت است و باید به‌صورت مداوم آن را با دستمال میکروفایبر پاک کنید.

ابعاد نمایشگر وی ۳۰ در مقایسه با نمونه‌ی به‌کاررفته در ال‌جی جی ۶، حدود ۰.۳ اینچ بزرگ‌تر شده و به ۶.۰ اینچ رسیده است؛ اما نمایشگر وی ۳۰ نسبت به جی ۶ حاشیه‌های باریک‌تری دارد. بدین ترتیب نمایشگر وی ۳۰ حدود ۸۱.۲ درصد از پنل جلوی گوشی را فرا گرفته است؛ درحالی‌که نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ال‌جی جی ۶ معادل ۷۸.۶ درصد بود. بزرگ‌تر شدن نمایشگر وی ۳۰ در مقایسه با جی ۶، به‌ مفهوم افزایش طول و عرض گوشی است؛ اما بزرگ‌تر شدن ابعاد وی ۳۰، به‌ویژه افزایش عرض آن باعث شده است این گوشی بهتر از سایر گوشی‌های موجود در بازار در دست جا بگیرد و کاربر ترسی از سُر خوردن و سقوط گوشی نداشته باشد. یکی از مواردی که در اولین گوشی‌های هوشمند با نمایشگر دارای نسبت تصویر ۱۸ به ۹ بیش‌ازپیش نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کرد، باریک بودن عرض گوشی و طول زیاد آن بود؛ اما در وی ۳۰ با وجود اینکه نمایشگر از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ بهره می‌برد، این موضوع چندان برجسته نیست.

ال جی وی 30 / LG V30
ال جی وی 30 / LG V30
ال جی وی 30 / LG V30
ال جی وی 30 / LG V30

ال‌جی به تبعیت از الگوی طراحی خود در سال‌های گذشته، در وی ۳۰ نیز از این قانون نانوشته که به ترندی در دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است، تبعیت کرده و از این‌ رو نمی‌توان کلید فیزیکی را در پنل جلویی این گوشی مشاهده کرد. همچون جی ۶، حسگر اثر انگشت با کلید پاور یکپارچه شده و در پنل پشت گوشی جا گرفته است. ال‌جی برای یک‌دست‌ شدن طراحی گوشی همچون سامسونگ، حسگر اثر انگشت را درکنار دوربین دوگانه قرار نداده و آن را پایین دوربین تعبیه کرده است، از این رو دسترسی به کلید پاور/حسگر اثر انگشت در پنل پشت گوشی به سهولت انجام می‌شود.

نمایشگر

سرانجام ال‌جی استفاده از نمایشگر LCD را با رونمایی از پرچم‌دار جدید سری V کنار گذاشت. ال‌جی یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان پنل‌ اولد در سایز بزرگ محسوب می‌شود؛ بااین‌حال همواره فقدان یک نمایشگر با روشنایی زیاد و رنگ مشکی عمیق در پرچم‌داران این شرکت کره‌ای حس می‌شد. جی ۶ به‌عنوان آخرین پرچم‌دار این غول کره‌ای، با وجود بهبودهای فراوان و بنیان‌گذاری نسبت تصویر ۱۸:۹، روشنایی بالایی ارائه نمی‌داد.

نمایشگرهای اولد ال‌‌جی و نمونه‌های اولد ساخت سامسونگ که بیشتر با نام سوپر امولد آن‌ها را می‌شناسیم، تفاوت چندانی از نظر فرایند‌ی عملکرد ندارند. درعین‌حال آنچه این دو را از هم متمایز می‌کند بیشتر به روش‌های ساخت و مواد، ساب‌پیکسل‌ها، کالیبراسیون، بحث‌های نرم‌افزاری و مواردی از این دست محدود می‌شود. ‌تلاش‌های پیشین ال‌جی در بخش نمایشگرهای اولد در گوشی‌های سری جی‌فلکس با موفقیت همراه نبود؛ اما به‌نظر می‌رسد این غول‌ کره‌ای با نمایشگر «P-OLED» جدیدش، راه مبارزه با رقیب سنتی خود را یافته است.

ال جی وی 30 / lg v30

نمایشگر ۶ اینچی وی ۳۰ با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل خود،‌ تراکم ۵۳۷ پیکسل در اینچ به‌همراه دارد. نسبت تصویر نمایشگر وی ۳۰ همانند جی ۶ نسبت نامتعارف ۱۸:۹ یا همان ۲:۱ است. چنین نسبت تصویری علاوه بر داشتن برخی مزایا مانند فضای بیشتر برای داشتن پنجره‌های بیشتر، معایبی همچون عدم سازگاری با برخی اپلیکیشن‌ها را نیز به‌همراه دارد. استفاده از نسبت تصویر‌های این‌چنینی در گوشی‌های کهکشانی جدید سامسونگ، طول گوشی را بیش از اندازه بزرگ کرده است؛ به‌طوری که احساس می‌کنیم بخش زیادی از گوشی خارج از دسترس ما قرار دارد. خوشبختانه استفاده از نمایشگر ۲:۱ و ترکیب آن با زبان طراحی ال‌جی چنین حسی به ما منتقل نکرد. ناگفته نماند که محتوای سازگار با چنین نسبت تصویری روزبه‌روز در حال افزایش است؛ اما در شرایط کنونی از محتوا نمی‌توان به‌عنوان عامل ترغیب‌کننده برای خرید یک گوشی با این نسبت تصویر یاد کرد.

نمایشگر FullVision وی ۳۰ همانند جی ۶ از هر دو استاندارد HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند. بد نیست بدانید که عملکرد دالبی ویژن (یا HDR) تنها در هنگام مشاهده‌ی محتوای انکودشده‌‌‌ی مخصوص آن‌ قابل مشاهده است. هنگامی که فرد به مشاهده‌ی محتوای پشتیبانی شده با این استانداردها اقدام می‌کند، به کمک پردازش متادیتای محتوا، نور پس‌زمینه‌ی گوشی به نحوی کنترل می‌شود که بهترین رنگ‌ها، کنتراست و ایدئال‌ترین هایلایت‌ها نمایش داده شوند.

در وی ۳۰ خبری از نمایشگر ثانویه نیست و ال‌جی به اضافه کردن یک نوار شناور نرم‌افزاری اکتفا کرده است. بخش «App Scaling» همان چیزی است که پیش از این در جی ۶ دیده‌ایم و تفاوتی را شاهد نیستیم. خوشبختانه امکان تغییر رزولوشن نمایشگر نیز در وی ۳۰ وجود دارد و کاربر قادر به انتخاب سه رزولوشن مختلف در این بخش خواهد بود و بخش «Comfort View» نیز که برای استفاده از گوشی در محیط‌های تاریک تدارک دیده شده، نسبت به جی ۶ بهبود یافته و حالا به‌جای محدود شدن به سه گزینه، با یک اسلایدر قابل تنظیم است؛ همچنین امکان زمان‌بندی برای فعال‌سازی این قابلیت به رابط کاربری اضافه شده است.

رابط کاربری ال جی وی 30

در بحث‌ نمایش رنگ‌ها وی ۳۰ نظر ما را به خود جلب کرد، تصاویر در این نمایشگر به لطف بازگشت ال‌جی به دنیای اولدهای موبایل، بسیار زنده و شاداب هستند و خبری از اشباع زیاد در آن‌ها نیست. بخش «Screen Color» در تنظیمات نمایشگر، ۵ حالت کلی برای پروفایل رنگ‌ها دراختیار کاربر قرار می‌دهد. تنظیمات به‌صورت پیش‌فرض روی حالت «Normal» قرار دارد؛ سه پروفایل هم در این بخش برای نمایش ویدئو، عکس و صفحات وب در نظر گرفته شده است. البته گزینه‌ی «Custom» نیز در این بخش برای تنظیم دستی دمای رنگ و سطح هر یک از رنگ‌های اصلی دراختیار کاربر قرار دارد.

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

V30

3.71

0

591

0

706

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

کیفیت نمایش رنگ‌ها با تغییر زاویه‌ی دید به نمایشگر، افت چندانی نمی‌کند. رنگ مشکی در تصاویر، همان‌ چیزی است که از یک نمایشگر اولد انتظار داریم. استفاده از نمایشگر در زیر نور خورشید به لطف روشنایی بالای آن با مشکل خاصی روبه‌رو نیست؛ بااین‌حال رقبای سامسونگی در این بخش عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند. نمایشگر وی ۳۰ از بررسی‌های مربوط به روشنایی نمایشگر سربلند بیرون آمد و روشنایی حداکثری ۷۰۶ نیت را در حالت تنظیم خودکار به‌نام خود ثبت کرد. وی ۳۰ در آزمایش حداقل روشنایی به خوبی بخش قبل عمل نکرد و عدد ۳.۷۱ نیت را به ثبت رساند؛ این عدد به‌عنوان معیاری برای استفاده از گوشی در محیط‌های تاریک به کار می‌رود.

اسپیکر و قابلیت‌های صوتی

ال‌جی همواره به کیفیت صدا در پرچم‌داران سری V توجه داشته است؛ به‌طوری که آخرین ساخته‌ی این شرکت کره‌ای از نظر تجربه‌ی صوتی، نمونه‌ای کم‌نظیر در دنیای تلفن‌های هوشمند محسوب می‌شود. استفاده از مبدل دیجیتال به آنالوگ چهارگانه‌، همکاری با B&O Play و هدفون‌های عالی، وی ۳۰ را در جایگاهی بالاتر نسبت به رقبا قرار داده است. ال‌جی وی ۳۰ به لطف مبدل دیجیتال به آنالوگ با مدل SABRE ES9218P که توسط ESS توسعه داده شده، قادر به ارائه‌ی صدای ۳۲ بیت و ۱۹۲ کیلوهرتز است؛ درحالی‌که رقبا در بهترین شرایط از صدای رزولوشن بالای ۲۴ بیت پشتیبانی می‌کنند. ال‌جی بهترین و جدیدترین مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) را جایگزین نمونه‌ی چهارگانه‌ی وی ۲۰ کرده است.

ال جی وی 30 / lg v30

پیش از معرفی و بررسی نکات مثبت بخش صوتی در وی ۳۰ باید به فقدان اسپیکرهای استریو در آن اشاره کرد. با ورود گوشی‌‌ها به دنیای طراحی‌های بدون حاشیه،‌ هر روز بیش از گذشته شاهد فقدان این نوع اسپیکرها در گوشی‌ها هستیم. تک اسپیکر گوشی در لبه‌ی پایینی آن و درکنار درگاه USB نوع C قرار دارد و حجم صدای مناسبی ارائه نمی‌دهد. حجم صدای ارائه‌شده توسط وی ۳۰ همانند کهکشانی جدید کره‌ای‌ها یعنی نوت ۸ در حد اندازه‌ی یک پرچم‌دار تمام‌عیار نیست. کیفیت صدای خروجی این اسپیکر نسبت به وضعیت حجم صدای آن در شرایط بهتری قرار دارد و می‌توان آن را قابل‌ قبول توصیف کرد. دو غول کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش اسپیکر پرچم‌داران جدیدشان ضعیف عمل کردند.

ال‌جی وی ۳۰ اولین گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که از MQA (Master Quality Authenticated) پشتیبانی می‌کند، ال‌جی معتقد است این کُدک به لطف صدای با رزولوشن و فشرده‌سازی بالا، آینده‌ی استریم موسیقی را رقم خواهد زد. ویژگی‌های وی ۳۰ تنها به بخش پخش صدا ختم نمی‌شود و این گوشی یکی از بهترین نمونه‌های بازار برای ضبط صدا است؛ به کمک اپلیکیشن «HD Audio Recorder» می‌توان بهترین صدا را بسته به محیط و به‌صورت 24bit/192kHz ضبط کرد. کاربر علاوه‌ بر امکان ذخیره‌ی صدا با فرمت FLAC قادر به تنظیم دستی بسیاری از موارد برای ثبت صدای شفاف است.

ال جی وی 30 / LG V30

مبدل دیجیتال به آنالوگ وی ۳۰ این گوشی را قادر به کنترل دقیق سیگنال‌های صدای راست و چپ می‌کند و نرخ دیستورشن صدا را به زیر ۰.۰۰۰۲ درصد کاهش می‌دهد. ال‌جی با استفاده از این DAC جدید، صدای خروجی را تا جای ممکن به منبع واقعی نزدیک کرده است. علاوه بر ۳۲ بیتی بودن خروجی صدا در وی ۳۰، مبدل چهارگانه‌ی آن دو ویژگی فیلترهای دیجیتال و تنظیمات صدای از پیش‌ تعیین‌شده را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. فیلترهای دیجیتال در نهایت به کاهش دیستورشن در سیگنال‌‌های صدا و ارائه‌ی صدای شفاف در شرایط مختلف منجر خواهند شد. بخش «Sound Preset» که شامل ۵ حالت مختلف می‌شود، صدایی گوش‌نواز بسته به نوع موسیقی و سلیقه‌ی شما ارائه خواهد داد. امکان استفاده از هدفون‌های با امپدانس بالا، نویز پایین در صدای خروجی و جزئیات بالاتر صدا از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های صوتی وی ۳۰ هستند.

رابط کاربری ال جی وی 30

تجربه‌ی صوتی ما در زمان بررسی وی ۳۰ در یک کلام عالی و بدون نقص بود؛ به‌طوری که این گوشی را می‌توان نمونه‌ای بی‌نظیر در بخش صدا دانست. صدای شفاف در‌آمیخته با جزئیات بالا، تجربه‌ای حرفه‌ای و فراتر از انتظار در اختیارتان خواهد گذاشت. همکاری ال‌جی با B&O Play تنها به بهینه‌سازی صوتی خلاصه نشده و هدفون‌های باکیفیت این برند خوش‌نام در صنعت موسیقی در جعبه‌ی گوشی تعبیه شده است. متأسفانه به دلیل فقدان این هدفون‌ها در نمونه‌ی مورد بررسی توسط زومیت، قادر به ارزیابی ‌کیفیت آن‌ها نبودیم. به‌جرئت می‌توان تجربه‌ی صوتی وی ۳۰ را بهترین نمونه‌ی دیده شده در یک گوشی هوشمند دانست؛ پس اگر به‌دنبال یک گوشی تمام‌عیار در بخش صوتی هستید، وی ۳۰ بهترین انتخاب در شرایط کنونی خواهد بود.

رابط کاربری

مدل سال گذشته‌ی سری وی، یعنی وی ۲۰، اولین گوشی هوشمندی بود که با اندروید ۷.۰ وارد بازار شد؛ اما ال‌جی نتوانست این سنت را در مورد وی ۳۰ هم حفظ کند. با وجود اینکه تقریبا یک ماه از معرفی اندروید ۸.۰ یا اوریو می‌گذرد، وی ۳۰ با همان اندروید نوقا، ولی نسخه‌ی ۷.۱.۲ به بازار عرضه می‌شود؛ البته‌ باتوجه‌به سابقه‌ی خوب ال‌جی در انتشار به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل برای گوشی‌های پرچم‌دارش، می‌توان مطمئن بود که وی ۳۰ جزو اولین گوشی‌های اندروید خواهد بود که به‌روزرسانی اندروید ۸.۰ را دریافت می‌کند؛ این موضوع، به احتمال زیاد تا پایان سال جاری میلادی اتفاق می‌افتد. البته لازم است بدانید که وی ۳۰، به جدیدترین بسته‌ی امنیتی اندروید تا زمان انتشار گوشی (یکم سپتامبر) مجهز شده است؛ این یعنی ازلحاظ حفره‌های امنیتی و مشکلات نرم‌افزاری، خیالتان از بابت کار با وی ۳۰ راحت خواهد بود.

ال جی وی 30 / LG V30

اکثر پرچم‌داران گذشته‌ی ال‌جی، از قابلیت «نمایشگر همواره روشن» یا همان Always-On بهره می‌برند. این قابلیت، هنگامی که نمایشگر گوشی خاموش باشد، یک سری اطلاعات مهم مثل ساعت، تماس‌های از دست رفته و پیغام‌های جدید را روی بخشی از نمایشگر گوشی نشان می‌دهد. ازلحاظ تئوری، این موضوع نباید تأثیر زیادی بر مصرف باتری داشته باشد؛ ولی چون ساختار صفحات LCD به‌گونه‌ای است که حتی برای نشان دادن متنی در قسمت کوچکی از آن، باید تمام صفحه روشن شود؛ حالا که وی ۳۰ از نمایشگر اولد استفاده می‌کند، این موضوع به‌طور کامل حل شده است. در نمایشگر وی ۳۰، فقط تعداد محدودی پیکسل برای نشان دادن ساعت و اعلان‌ها روشن می‌شود و باتری خیلی کمی مصرف می‌شود. امکانات زیادی برای تغییر ظاهر و محتوای این بخش وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در بخش تنظیمات نمایشگر گوشی تغییر دهید.

رابط کاربری ال جی وی 30

همان‌طور که پیش از این گفتیم، یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجادشده در وی ۳۰ در مقایسه با مدل‌های سال‌های گذشته، حذف نمایشگر دوم است؛ اما کارایی این نمایشگر به‌طور کامل از بین نرفته، فقط از حالت سخت‌افزاری به حالت نرم‌افزاری تبدیل شده است؛ یعنی همان صفحه‌نمایش دوم (که نواری باریک بود) در قالب یک قابلیت نرم‌افزاری جدید به‌نام «نوار شناور» (Floating Bar) وجود دارد. این نوار رفتاری مثل نوار مربوط به لبه‌ی خمیده در پرچم‌داران سامسونگ دارد و از لبه‌ی نمایشگر، دردسترس است. این نوار که با یک لمس باز می‌شود، می‌تواند حداکثر چهار لایه داشته باشد که ازطریق تنظیمات آن، فعال یا غیرفعال می‌شوند. این چهار لایه شامل اپلیکیشن‌های پرکاربرد، تماس‌های پرکاربرد، کنترل پخش‌کننده‌ی موسیقی و ثبت اسکرین‌شات می‌شوند. در لایه‌ی آخر که قابلیت‌های مربوط به ثبت اسکرین‌شات وجود دارد، قابلیتی برای ثبت تصاویر GIF تعبیه شده است که با فعال کردن آن، می‌توان برای چند ثانیه از عملکرد بخشی از نمایشگر گوشی فیلم گرفت و آن را در قالب یک فایل GIF ذخیره کرد. در نظر داشته باشید که می‌توانید میان‌بر مربوط به این نوار را در هر قسمتی از لبه‌های چپ و راست نمایشگر که تمایل داشته باشید، قرار دهید. درست مثل نوار مربوط به لبه در گوشی‌های سامسونگ، نوار شناور ال‌جی هم یک امکان کاربردی و مفید محسوب می‌شود که نیاز شما را برای خارج شدن از برنامه‌های در حال اجرا کم می‌کند.

صرف‌نظر از نوار شناور، رابط کاربری وی ۳۰، یکی از تمیزترین و برترین رابط‌های کاربری در گوشی‌های اندروید محسوب می‌شود. محیط رابط کاربری بی‌نهایت سریع است و در مدت‌زمانی‌که این گوشی دراختیار ما بود، هیچ‌گونه مکث یا کاهش سرعتی مشاهده نکردیم؛ مشخصه‌ی مثبتی که در دنیای گوشی‌های اندرویدی تنها در مواردی خاص مثل گوشی‌های اچ‌تی‌سی یافت می‌شود. علاوه‌ بر عملکرد، تعداد قابلیت‌های مربوط به شخصی‌سازی محیط رابط کاربری هم بسیار زیاد است؛ از تغییر فونت و ظاهر آیکون‌ها گرفته تا پوسته‌های جدید، این امکان را به شما می‌دهد که ظاهر رابط کاربری را به هر شکل و شمایلی که دوست داشتید، شخصی‌سازی کنید. در ضمن، پوسته‌ای به‌نام High Contrast وجود دارد که کل رابط کاربری را از حالت سفید و روشن، به حالت تیره و مشکی تبدیل می‌کند. صرف از نظر اینکه این حالت تأثیر کمتری در خستگی چشم دارد، می‌تواند مصرف انرژی نمایشگر را به لطف استفاده از فناوری اولد، به طرز چشمگیری کاهش دهد.

رابط کاربری ال جی وی 30

یکی از گروه‌های هدف مهم در بازار فبلت‌ها، دوست‌داران بازی‌ با گوشی‌ها هستند، ال‌جی به همین منظور بخشی به‌نام «Gaming» در تنظیمات گوشی گنجانده است. کاربران وی ۳۰ به لطف این بخش قادر به تغییر روزلوشن بازی‌ها و نرخ فریم هستند؛ برای هر یک از این موارد سه نوع تنظیم دردسترس است و امکان شخصی‌سازی آن برای هر بازی وجود دارد. قابلیت «Game tools» نیز در زمان بازی، آیکونی به سمت چپ کلیدهای ناوبری اندروید اضافه می‌کند که به کمک آن علاوه بر اسکرین‌شات گرفتن از صفحه، می‌توان به تنظیمات اپ‌اسکیلینگ و گرافیک بازی دسترسی داشت.

رابط کاربری ال جی وی 30

یکی دیگر از بخش‌های نرم‌افزاری ال‌جی که تغییرات زیادی در وی ۳۰ داشته است، قسمت مربوط به امنیت گوشی محسوب می‌شود. به جز حسگر اثر انگشت، دو قابلیت جدید دیگر به‌نام‌های «تشخیص چهره» و «تشخیص صوت» به وی ۳۰ اضافه شده است. این دو قابلیت، همان‌طور که نامشان نشان می‌دهد، از صورت و صدای شما برای بازکردن قفل گوشی استفاده می‌کنند. اگر درکنار اثر انگشت، صدا و چهره‌ی خود را هم در گوشی ثبت کنید، می‌توانید در شرایط مختلف، استفاده‌ی راحت‌تری از آن داشته باشید. تصور کنید که یک روز سرد زمستانی، در یک مکان پرسروصدا و زمانی‌که دستکش به‌ دست دارید، بخواهید گوشی خود را باز کنید؛ در این حالت، قابلیت تشخیص چهره به کارتان می‌آید تا در کسری از ثانیه، از گوشی استفاده کنید. حال، شرایط دیگری را در نظر بگیرید که در طول شب، هنگامی که چراغ اتاقتان خاموش است و دنبال گوشی خود هستید؛ کافی است فرمان صوتی تعریف‌شده، مثل «وی ۳۰ روشن شو!» را بگویید تا نمایشگر گوشی‌تان روشن شود. حالت دیگری هم با نام Knock Code وجود دارد که البته مورد جدیدی نیست و چند سالی است که در تمام گوشی‌های ال‌جی وجود دارد. با فعال کردن این قابلیت می‌توان با ضربه‌ زدن به نمایشگر در قسمت‌های مشخص، آن را فعال کرد.

ال‌جی وی ۳۰ به‌صورت پیش‌فرض به گوگل اسیستنت مجهز شده است. این دستیار صوتی با نگه داشتن دکمه‌ی هوم فعال می‌شود و می‌تواند انواع و اقسام دستورها را به کمک فرمان‌های صوتی اجرا کند. مثل پرچم‌داران سال‌های پیش، وی ۳۰ هم بخشی به‌نام Smart Settings دارد که می‌تواند باتوجه‌به مکان کاربر (منزل، محل کار و ...)، تنظیمات خاصی مثل وای-فای و بلوتوث را فعال و غیرفعال کند. در نهایت، که ال‌جی وی ۳۰ به‌صورت کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

دوربین

ال‌جی وی ۳۰ همچون تمام گوشی‌های هوشمندی که اخیرا راهی بازار می‌شوند از دوربین دوگانه بهره می‌برد. دوربین دوگانه‌ی وی ۳۰ شامل یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی برای دوربین دوم است که این دوربین برای ثبت تصاویر واید تعبیه شده است. حسگر ۱۶ مگاپیکسلی مورد استفاده در وی ۳۰ از دیافراگم f/1.6 بهره می‌برد. همچنین سایز هر پیکسل در این دوربین یک میکرومتر اعلام شده است. از ویژگی‌های دوربین اصلی وی ۳۰ باید به بهره‌گیری از لرزش‌گیر اپتیکال سه محوره درکنار سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز و لیزری اشاره کرد. این دوربین از HDR و قابلیت تشخیص چهره نیز پشتیبانی می‌کند. ال‌جی برای دوربین دوم وی ۳۰ با حسگر ۱۳ مگاپیکسلی، یک لنز واید با f/1.9 در نظر گرفته است. کره‌ای‌ها تقریبا حسگر دوم مورد استفاده در دوربین دوگانه‌ی خود را تغییری نداده و از همان حسگر دوربین دوگانه‌ی ال‌جی جی ۶ استفاده کرده‌اند. دوربین دوم ال‌جی وی ۳۰ از وجود سیستم فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال بی‌بهره است.

ال جی وی 30 / LG V30

یکی از خبرسازترین موارد در خصوص ال‌جی وی ۳۰، بهره‌گیری آن از لنزی با عدسی‌های شیشه‌ای درکنار دیافراگم f/1.6 دوربین اصلی است که به عملکرد خوب این دوربین در محیط‌های کم‌نور کمک بسیاری می‌کند. وی ۳۰ اولین گوشی‌ هوشمندی است که از وجود لنزی با دیافراگم f/1.6 بهره می‌برد. اطلاعات ارائه‌شده توسط ال‌جی نشان از این دارند که وی ۳۰ به مدد دیافراگم باز و عدسی‌های شیشه‌ای مورد استفاده در لنز، قادر است تا ۲۵ درصد نور بیشتری  در مقایسه با لنزی با دیافراگم f/1.8 به حسگر بتاباند. ال‌جی اعلام کرده است که با اصلاح الگوریتم‌های پردازش تصویر، میزان اعوجاج در تصاویری که با استفاده از دوربین دارای لنز واید ثبت می‌شود در مقایسه با ال‌جی جی ۶ بسیار کاهش پیدا کرده است.

ال‌جی قابلیت‌های نرم‌افزاری متعددی برای اپلیکیشن دوربین وی ۳۰ در نظر گرفته است که از جمله‌ی آن‌ها به مواردی همچون مدهای مختلف برای عکاسی اشاره کرد. زمانی‌که اپلیکیشن دوربین را اجرا می‌کنید، در نوار بالایی گوشی پنج آیکون نمایش داده می‌شود که از راست به چپ، شامل فعال و غیرفعال کردن فلش، سوئیچ کردن بین دوربین اصلی و سلفی، نمایش افکت‌های تصویری، مدهای مختلف و بخش تنظیمات هستند. هرچند در هر دو دوربین پشتی ال‌جی می‌توان از قابلیت HDR در زمان ثبت تصاویر استفاده کرد؛ اما این سیستم در دوربین اصلی عملکرد بسیار بهتری دارد؛ چرا که عکاسی در محیط‌های پرنور با فعال بودن HDR نتیجه‌ای بهتری دارد، حال آنکه در زمان استفاده از دوربین مجهز به لنز واید، برخی از جزئیات در تصویر در اثر نور حذف می‌شوند.

در وی ۳۰ مدهای مختلفی برای عکاسی و فیلم‌برداری پیش‌بینی شده است که شماری از آن‌ها مخصوص وی ۳۰ هستند؛ برای مثال می‌توان به حالت Cine Video اشاره کرد. با استفاده از افکت‌های موجود در حالت Cine Video می‌توان ویدیوهایی ثبت کرد که حال و هوای فیلم‌های سینمایی را داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های جلب وی ۳۰، در قسمت تنظیمات دستی دوربین نهفته است. در صورتی که در مدهای مختلف عکاسی وی ۳۰ حالت Manual یا دستی انتخاب شود، امکانی با عنوان گرفی (Graphy) دراختیار کاربر قرار می‌گیرد که در صورت عدم آشنایی با تنظیمات دستی برای عکاسی در حالت‌های مختلف، می‌توان از آن استفاده کرد.

در گرفی نمونه‌های مختلفی پیش‌بینی شده است که کاربر می‌تواند نزدیک‌ترین گزینه را براساس فاکتورهای محیطی که می‌خواهد از آن عکاسی کند، انتخاب کند و درنتیجه تنظیمات دستی اعمال می‌شوند تا بهترین خروجی ممکن در حالت عکاسی با استفاده از تنظیمات دستی به ارمغان آید؛ البته باید به این نکته اشاره کنیم که در زمان عکاسی باید دقت زیادی در انتخاب نزدیک‌ترین گزینه‌ی ممکن به خرج داد؛ چرا که انتخاب اشتباه نتیجه‌ای جز تاریک شدن یا روشن شدن بیش از حد تصویر ندارد. به‌طور حتم با استفاده‌ی بیشتر از این ویژگی می‌توان بهترین گزینه‌ها را برای انتخاب در حالت‌های مختلف انتخاب کرد.

در لبه‌‌‌ی سمت راست کادر دوربین در حالتی که دوربین به‌صورت عمودی قرار دارد یا در لبه‌ی بالای این کادر در حالتی که دوربین به‌صورت افقی قرار گرفته است، می‌توان دو آیکون مربوط به سویچ کردن بین دوربین واید و استاندارد را مشاهده کرد. البته این تنها راه سویچ کردن بین دو دوربین نیست و با استفاده از کلید شاتر و زوم کردن نیز می‌توان بین دو دوربین سویچ کرد. در صورتی که دوربین دوم مجهز به لنز واید را انتخاب کنیم و سپس انگشت خود را روی کلید شاتر قرار دهیم و آن را به سمت راست برای زوم کردن بکشیم، بزرگ‌نمایی آغاز می‌شود و زمانی‌که تصویر زوم شده به اندازه‌ی تصویر حسگر استاندارد برسد، دوربین سویچ می‌شود.

ال جی وی 30 / LG V30

ال‌جی در دوربین سلفی وی ۳۰ از یک دوربین با حسگر ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد. سایز هر پیکسل در حسگر ۱/۵ اینچی، ۱.۱۲ میکرومتر است. دوربین سلفی وی ۳۰ همچون دوربین پشتی، مدهای مختلفی برای عکاسی دراختیار کاربر قرار می‌دهد. همچون دوربین پشتی، در دوربین سلفی می‌توان برای ثبت تصاویر سلفی انفرادی یا جمعی، زاویه‌ی دید دوربین را تغییر داد؛ به‌طوری که این ویژگی نیز ازطریق آیکون‌هایی که دقیقا در همان مکان سویچ کردن بین دوربین واید و دوربین استاندارد قرار گرفته، دردسترس است.

دوربین وی ۳۰ قادر است ویدیوهایی با رزولوشن 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه ثبت کند. نرخ ویدئو‌های HD و فول‌ HD ثبت‌شده توسط ال‌جی وی ۳۰، حداکثر ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه است؛ اما باید خاطرنشان کنیم که لرزش‌گیر اپتیکال تصویر تنها در ویدیوهای Full HD با نرخ ۳۰ فریم‌بر ثانیه دردسترس است و در حالت‌های Full HD ۶۰ فریم‌برثانیه و 4K با نرخ ۳۰‌ فریم‌برثانیه، استفاده از این قابلیت ممکن نیست. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که وی ۳۰ یک گوشی خوب برای افرادی است که تمایل دارند با استفاده از گوشی به ثبت تصاویر ویدیویی و همچنین عکس‌های دیدنی بپردازند. هرچند دوربین دوگانه وی ۳۰ فاقد قابلیت بوکه برای ثبت تصاویر پرتره با پس‌زمینه‌ی مات شده است، اما ویژگی‌های دیگری دارد که آن را به یکی از بهترین‌های بازار تبدیل می‌کند.

نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30
نمونه عکس ال جی وی 30

بازده و عملکرد

ال‌جی که پرچم‌دار نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ خود را به اسنپدراگون ۸۲۱ (تراشه‌ی بالارده‌ی سال قبل) مجهز کرده بود، برای نیمه‌ی دوم سال، محصولی تمام‌عیار و توانمند آماده کرده است؛ وی ۳۰ از قدرتمندترین سخت‌افزار حال حاضر دنیای گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد. کره‌ای‌ها برای این گوشی پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸۳۵ و حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی از نوع LPDDR4x در نظر گرفته‌اند و آن را در دو نسخه با نام‌های وی ۳۰ و وی ۳۰ پلاس روانه‌ی بازار خواهند کرد.

وجه تمایز دو نسخه‌ی یادشده تنها در میزان حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن‌ها است؛ به‌طوری که نسخه‌ی استاندارد از ۶۴ گیگابایت و نسخه‌ی پلاس از ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد. رابط فلش هر دو نسخه از نوع UFS 2.1 است و ال‌جی امکان ارتقا حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن‌ها را ازطریق درگاه کارت حافظه‌ی میکرو‌اس‌دی و تا سقف ۲ ترابایت فراهم کرده است که البته این عدد کمی جنبه‌ی تبلیغاتی دارد؛ چرا که عنوان «بیشترین ظرفیت در فرمت کارت‌های حافظه» به کارتی از شرکت سن‌دیسک تعلق دارد که در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ و با برچسب قیمتی ۲۵۰ دلاری معرفی شد.

ال جی وی 30 / LG V30

اسنپدراگون ۸۳۵ نخستین تراشه‌ی ۱۰ نانومتری کوالکام است که توسط سامسونگ و با فرایند ۱۰ نانومتری LPE FinFET تولید می‌شود. این تراشه‌ی هشت هسته‌ای و ۶۴ بیتی که در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۵ و به‌عنوان جانشینی برای تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ معرفی شد، طبق ادعای کوالکام، نسبت به گذشته ۳۵ درصد کوچک‌تر شده است و ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

مشخصات تراشه‌‌ی ال‌جی وی ۳۰ با سایر تراشه‌های بالارده

مشخصات / تراشه

اسنپدراگون ۸۳۵

اسنپدراگون ۸۲۱

اکسینوس ۸۸۹۵

اکسینسوس ۸۸۹۰

پردازنده

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Kryo با فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی پردازشی Kryo با فرکانس ۱.۵۹۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M1 با فرکانس ۲.۳ و ۲.۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

Adreno 530

۶۲۴ مگاهرتز

Mali G71MP20

Mali T880MP12

۶۵۰ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4X

LPDDR4

LPDDR4X

LPDDR4

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.0

مودم

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat13

Up: LTE Cat12

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat12

Up: LTE Cat13

ISP

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

۲۸ مگاپیکسل تکی

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین عقب: ۲۴ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۱۳ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET

۱۴ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET

۱۴ نانومتری FinFET

هسته‌‌های پردازشی اسنپدراگون ۸۳۵ از ریزمعماری اختصاصی کوالکام موسوم به Kryo 280 بهره می‌برند که با استفاده از مجموعه‌ی دستورالعمل معماری (ISA) آرم ARMv8-A توسعه‌ داده شده‌اند و در قالب یک کلاستر ۴ هسته‌ای قدرتمند (ARM Cortex A73 سفارشی‌سازی‌ شده) با فرکانس کاری ۲.۴۵ گیگاهرتز و یک کلاستر ۴ هسته‌ای کم‌مصرف (ARM Cortex A53) با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را تشکیل می‌دهند.

واحد پردازش گرافیکی این تراشه، نمونه‌ی ۷۱۰ مگاهرتزی آدرنو ۵۴۰ است که توسط کوالکام و برمبنای معماری بهینه‌شده‌ی آدرنو ۵۳۰ توسعه داده می‌شود و به لطف فرایند تولید ۱۰ نانومتری خود، نسبت به گذشته پایداری حرارتی بیشتری دارد. این GPU توان محاسباتی ۵۶۷ گیگافلاپس ارائه می‌دهد، ۲۵۶ واحد محاسبه و منطق (ALU) در آن گنجانده شده است و از کتابخانه‌‌‌های OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 2.0 ،DirectX 12 و Vulkan‌ پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای کوالکام، این GPU نسبت به گذشته ۲۵ درصد سریع‌تر در رندر گرافیکی عمل می‌کند و ۶۰ برابر رنگ‌های بیشتری را به نمایش می‌گذارد.

کوالکام مودم LTE اختصاصی خود موسوم به Snapdragon X16 را برای اسنپدراگون ۸۳۵ در نظر گرفته است که توانایی دستیابی به‌سرعت‌‌های Downlink بالغ بر یک گیگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 16) و Uplink معادل ۱۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 13) را به کاربر می‌دهد؛ یعنی ۱۰ برابر سریع‌تر از مقداری که می‌شد با مودم‌های 4G LTE نسل اول تجربه کرد. علاوه‌بر این، به‌ لطف پشتیبانی از استاندارد چند‌ گیگابیتی 802.11ad و وای‌فای چند ورودی چند خروجی چندکاربره (MU-MIMO)، مودم X16 تجربه‌ی دسترسی به اینترنت بی‌سیم با سرعت‌های بسیار بالا را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

ال جی وی 30 / LG V30

اسنپدراگون ۸۳۵ برای سنجش، فیلتر‌ کردن یا فشرده‌سازی سیگنال‌های آنالوگ و ممتد از پردازش‌گر سیگنال دیجیتال (DSP) کوالکام با ریزمعماری Hexagon 682 استفاده می‌کند که با هدف بهبود عملکرد و طول‌عمر باتری طراحی شده و به‌منظور بهینه‌سازه بهره‌وری، هاب حسگر All-Ways Aware کوالکام و هسته‌ی Hexagon Vector eXtensions نیز در داخل آن گنجانده شده است.

اسنپدراگون ۸۳۵ را می‌توان یکی از نخستین تراشه‌هایی دانست که از کنترلر حافظه‌ی LPDDR4x با پهنای باس دو کاناله‌ی ۳۲ بیتی، پهنای باند ۲۹.۸ گیگابیت‌ بر ثانیه‌ای و فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و با رابط فلش دو کاناله‌ی UFS 2.1 برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی سازگار است؛ ال‌جی وی ۳۰ از حافظه‌های UFS 2.1 شرکت SKhynix بهره می‌برد، باید خاطرنشان کنیم دستگاهی که برای بررسی دراختیار زومیت قرار دارد، نسخه‌ی پلاس پرچم‌دار جدید ال‌جی است که از حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی با مدل H28U88301AMR استفاده می‌کند. در ادامه می‌توانید عملکرد حافظه‌ی وی ۳۰ پلاس را مشاهده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵ مگابایت‌برثانیه

۱۵۸.۳۶ مگابایت‌برثانیه

۷۱.۷۶ مگابایت‌برثانیه

۱۱.۱ مگابایت‌برثانیه

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱ مگابایت‌برثانیه

۱۶۲.۴۲ مگابایت‌برثانیه

۹۰.۹۵ مگابایت‌برثانیه

۶۵.۶۳ مگابایت‌برثانیه

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶ مگابایت‌برثانیه

۲۰۳.۹۱ مگابایت‌برثانیه

۱۲۳.۶۶ مگابایت‌برثانیه

۱۴.۲ مگابایت‌برثانیه

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶ مگابایت‌برثانیه

۱۷۹.۱۱ مگابایت‌برثانیه

۱۲۲.۹۴ مگابایت‌برثانیه

۱۴.۸ مگابایت‌برثانیه

* این نتایج با اجرای بنچمارک AndroBench استخراج شده‌اند.

کوالکام برای تراشه‌ی بالارده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، پردازنده سیگنال تصویر (ISP) و ۱۴ بیتی اختصاصی خود موسوم به Spectra 180 را در نظر گرفته است که از ثبت تصاویری با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل، لگ شاتر صفر، زوم نرم و فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و رنگ‌های طبیعی و کیفیت تصاویر بالایی به ارمغان می‌آورد. تراشه‌ی بالارده‌ی کوالکام به لطف پلتفرم امنیتی Qualcomm Haven قابلیت احراز هویت کاربر و دستگاه را به ارمغان می‌آورد. این پلتفرم از سیستم‌های امنیتی مبتنی بر شاخصه‌های بایومتریک، مانند اثر انگشت، صدا، عنبیه‌ و تشخیص چهره به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی ال‌جی وی ۳۰ اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

LG V30

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

5267

3215

65698

Galaxy Note 8

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

7118

3193

58788

iPad Pro 10.5

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

-

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

ال‌جی وی ۳۰ در بنچمارک انتوتو که تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد، امتیازی نزدیک به سایر پرچم‌داران اندروید که زومیت تاکنون بررسی کرده است، به‌ دست آورد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف است؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد، در این تست، ال‌جی وی ۳۰ موفق به کسب امتیاز ۳۹۵۰۶ شده است که با امتیاز گلکسی نوت ۸ اختلاف قابل توجهی دارد؛ اما به‌صورت جزئی از گوشی‌هایی مانند وان‌پلاس ۵، یو ۱۱ و ایکس‌زد پریمیوم پایین‌تر است. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیرقابل لمس، براساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با وجود آنکه وی ۳۰ در این آزمون نسبت به نوت ۸ عملکرد بهتری دارد؛ اما باز هم به‌میزان قابل توجهی پایین‌تر از سایر پرچم‌داران اندروید مبتنی بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ است.

بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند؛ این تست نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مرکزی ال‌جی وی ۳۰ عملکردی نزدیک به پرچم‌داران اندروید دارد؛ اما کماکان آیفون ۷ با پردازنده‌ی A10 Fusion، بالاترین امتیاز را در دنیای گوشی‌های هوشمند دراختیار دارد. در بنچمارک GFXBench که روی پردازش گرافیکی تمرکز دارد، آزمون‌های Car Chase ،Manhattan و T-Rex را در دو حالت آن‌اسکرین و آف‌اسکرین اجرا کردیم. وی ۳۰ در حالت آن‌اسکرین که رزولوشن نمایشگر نیز بر نتایج تأثیرگذار است، عملکرد پایین‌تری نسبت به وان‌پلاس ۵ با واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۴۰ و نمایشگر فو‌ل HD و گلکسی نوت ۸ با واحد پردازش گرافیکی Mali G71MP20 و نمایشگر +WQHD به نمایش گذاشت؛ اما در حالت آف‌اسکرین، میزان اختلاف کاهش یافت.

از بنچمارک Vellamo که توسط شرکت کوالکام توسعه داده شده است، آزمون‌های Browser و Metal را انتخاب کردیم که به‌ ترتیب، عملکرد مرورگر وب و CPU را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. آزمون Browser نشان می‌دهد که عملکرد وی ۳۰ در مرور وب بسیار پایین‌تر از سایر پرچم‌داران اندروید است؛ اما نتیجه‌ی به‌دست‌آمده در آزمون Metal، عمکلرد مشابه پردازنده‌ی مرکزی وی‌ ۳۰ با گوشی‌های بالارده‌ی دیگر در دنیای اندروید را نشان می‌دهد. در نهایت بنچمارک CF-Bench را داریم که عمدتا عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و حافظه را مورد آزمایش قرار می‌دهد. در این بنچمارک، ال‌جی وی ۳۰ عملکردی مشابه سایر پرچم‌داران مبتنی بر اسنپدراگون ۸۳۵ دارد؛ اما به‌طور قابل توجهی، بهتر از گلکسی نوت ۸ و گلکسی اس ۸ عمل می‌کند.

باتری

ال‌جی با وجود کاهش ضخامت و ابعاد کلی وی ۳۰ نسبت به وی ۲۰، با افزایش ۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی ظرفیت باتری، این گوشی را به یک باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت مجهز کرده است؛ اما به‌دلیل تفاوت‌های موجود در طراحی دو نسل و استفاده از زبان طراحی مبتنی بر ترکیب شیشه و فلز در ال‌جی وی ۳۰، باتری این گوشی برخلاف گذشته، قابل تعویض نیست. ال‌جی وی ۳۰ نسبت به گلکسی نوت حدود ۱۱ میلی‌متر کوتاه‌تر است، اما هر دو گوشی از باتری‌هایی با ظرفیت یکسان بهره می‌برند؛ بنابراین می‌توان گفت ال‌جی در زمینه‌ی استفاده‌ی بهینه از فضای داخل گوشی، بهتر از رقیب هم‌وطن خود عمل کرده است.

از طرف دیگر باتوجه‌به پایین‌ بودن رزولوشن نمایشگر وی ۳۰ به‌صورت جزئی نسبت به گلکسی نوت ۸ (۲۸۸۰×۱۴۴۰ پیکسل در برابر ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل)، پرچم‌دار جدید ال‌جی، انرژی کمتری برای روشن‌ کردن پیکسل‌ها صرف می‌کند؛ چرا که نمایشگر این گوشی از حدود ۱۱۵ هزار پیکسل کمتر نسبت به نوت ۸ بهره می‌برد. از این رو احتمالا باتری وی ۳۰ روی کاغذ، شارژدهی بهتری نسبت به نوت ۸ داشته باشد. اما عملکرد باتری محصول جدید ال‌جی در دنیای واقعی چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، تست‌های باتری استاندارد زومیت را روی ال‌جی وی ۳۰ اجرا کردیم.

ال جی وی 30 / LG V30

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن HD، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه انجام می‌شود که میزان روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را درکنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnuPlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

همان‌طور که از نتایج تست‌های باتری پیدا است، ال‌جی وی ۳۰ در تست‌های شارژدهی پی‌سی‌مارک و جی‌اف‌ایکس‌بنچ، عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به گلکسی نوت ۸ از خود به‌جا گذاشته؛ اما در زمینه‌ی پخش ویدئو و وب‌گردی، گلکسی نوت ۸ شارژدهی بهتری داشته است؛ البته باید خاطرنشان کنیم که عملکرد وی ۳۰ در دو آزمون پخش ویدئو و وب‌گردی باتوجه‌به رزولوشن نمایشگر، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود. در حالت کلی فبلت جدید ال‌جی در استفاده‌‌های روزمره، همانند سایر پرچم‌داران کنونی تا یک روز شما را همراهی خواهد کرد.

جمع‌بندی

کره‌ای‌ها تمام تلاش خود را به‌ کار گرفته‌اند تا محصولی بی‌نقص روانه‌ی بازار کنند. ال‌جی وی ۳۰ هرآنچه برای بدل‌ کردن ال‌جی جی ۶ به یک پرچم‌دار شایسته نیاز بود، در بر دارد؛ قدرتمندترین تراشه‌ی حال حاضر دنیای موبایل، مبدل دیجیتال به آنالوگ چهارگانه و شارژ بی‌سیم، همگی در ال‌جی وی ۳۰ به‌ کار گرفته شده‌اند، علاوه‌ بر موارد یادشده، اکنون نمایشگر OLED نیز برای ارتقا تجربه‌ی کار با فبلت جدید ال‌جی حاضر است. وی ۳۰ کیفیت ساخت بسیار مطلوبی دارد و به‌ لطف وزن پایین و حاشیه‌های باریک نمایشگر آن، کار کردن با این فبلت بسیار لذت‌بخش است.

ال جی وی 30 / LG V30

دوربین دوگانه‌ی وی ۳۰، قابلیت‌های نرم‌افزاری متعددی دراختیار کاربر قرار می‌دهد. اگرچه نمی‌توان تصاویر ثبت‌شده با وی ۳۰ را بی‌نقص دانست؛ اما بی‌شک کیفیت آن‌ها بسیار مطلوب است. شاید بتوان یکی از معدود ایرادات وی ۳۰ را بهره‌ نبردن از اسپیکرهای استریو و حجم‌ صدای متوسط دانست که برای گوشی هوشمندی که با تمرکز بر قابلیت‌های چندرسانه‌ای طراحی شده است، کمی عجیب به‌ نظر می‌رسد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات کامل گوشی‌های موبایل مختلف و اطلاع از قیمت آن‌ها به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • طراحی بسیار زیبا و کیفیت ساخت عالی
  • تجربه‌ی صوتی کم‌نظیر
  • نمایشگر OLED فوق‌العاده باکیفیت
  • قابلیت‌های سینمایی متعدد دوربین 
  • سخت‌افزار قدرتمند و عملکرد سریع‌ و روان

نکات منفی

  • نبود اسپیکر استریو و حجم صدای پایین آن
  • عملکرد متوسط دوربین سلفی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات