بررسی نوکیا 8

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 27 دقیقه
نوکیا 8 جدی‌ترین تلاش برند نام‌آشنای دنیای موبایل برای بازگشت به روز‌های خوش گذشته است.
تبلیغات

دنیای گوشی‌های هوشمند طی چند سال گذشته به خوبی نشان داد که خیلی بی‌رحم‌تر از چیزی است که فعالان این حوزه تصور می‌کردند. جایی که بزرگ‌ترین برند دنیای موبایل، طی چند سال به کلی از گرد رقابت محو شد و تنها به عنوان خاطره‌ای شیرین برای کاربران باقی می‌ماند. نوکیا در بازه‌ای که گمان نمی‌کرد موج گوشی‌های هوشمند و پلتفرم‌های نوین نرم‌افزاری به سرعت جای خود را میان کاربران باز کنند، ضربه‌ی سختی خورد. در ادامه اتحاد این شرکت با مایکروسافت برای بقا نیز پاسخ‌گو نبود و در نهایت به طور کامل از دنیای گوشی‌های موبایل کنار رفت تا شاهد قدرت‌نمایی اپل، سامسونگ، هواوی و دیگر شرکت‌ها در این عرصه باشیم. نوکیا یکی از نام‌های خاطره‌انگیز دنیای فناوری به خصوص برای کاربران ایرانی است که به واسطه‌ی کیفیت ساخت خوب، پشتیبانی عالی و سخت‌افزار مناسب، همواره بر سر زبان‌ها بوده است. 

نوکیا 8 / Nokia 8

نوکیا در سال ۲۰۱۶ و با اعطای حق امتیاز برند خود به HMD Global و فاکسکان، مجددا به دنیای گوشی‌های هوشمند بازگشت. این شرکت باسابقه اما این بار برای با سلاح نوکیا به گود بازگشته تا با برند‌های قدرتمند این حوزه به رقابت بپردازد. نوکیا ۸ با تجهیز به سخت‌افزاری توانمند، بدنه‌ای باکیفیت، دوربین دوگانه و نمایشگری کم‌نقص، وارد بازار رقابتی و بی‌رحم پرچمداران دنیای موبایل شده است. اما آیا نامی آشنا و سخت‌افزاری رقابتی، تنها مولفه‌‌های لازم برای ورود و کسب موفقیت در دنیای موبایل است؟ آیا نوکیا ۸ در میان رقبای سرسخت‌ خود، قادر به برافراشته کردن پرچم نوکیا خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ این دسته از سوال‌ها، با زومیت و بررسی عمیق آن از نوکیا ۸ همراه باشید.

نوکیا ۸ توسط فروشگاه ما‌ی‌نوکیا برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

مشخصات فنی نوکیا 8

نمایشگر

۵.۳ اینچ، رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل (۵۵۴ پیکسل بر اینچ)

پردازنده

کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۶۴/۱۲۸ گیگابایت

حافظه‌ی رم

۴/۶ گیگابایت

سیستم‌عامل

اندروید ۷.۱.۱ با امکان به‌روزرسانی به اندروید ۸ در آینده

دوربین اصلی

دوگانه‌ی ۱۳ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.0، فوکوس لیزری و تشخیص فاز خودکار، لنز کارل زایس با لرزش‌گیر اپتیکال

دوربین سلفی

۱۳ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.0، فوکوس تشخیص فاز خودکار

سیم‌کارت

دو سیم‌کارت (نانوسیم) 

باتری

۳۰۹۰ میلی‌آمپر ساعت

ابعاد

۷.۹×۷۳.۷×۱۵۱.۵ میلی‌‌متر

وزن

۱۶۰ گرم

سنسور

اثرانگشت، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، مجاورت، فشارسنج

قیمت

۶۰۰ یورو

طراحی

در حال حاضر دستورالعمل واضحی برای طراحی و تولید پرچمداران دنیای موبایل وجود دارد که عموم بازیگران بزرگ این عرصه از آن پیروی می‌کنند؛ استفاده از ترکیب فلز و شیشه در ساخت و طراحی بدون حاشیه‌ی نمایشگر. پرچمداران اپل، سامسونگ، ال‌جی و هواوی همگی به این قاعده پایبند هستند. این موضوع در حدی است که وان‌‌پلاس پس از عرضه‌ی پرچمدار سال ۲۰۱۷ خود، بلافاصله دست به بهبود طراحی آن زد و در مدت ۶ ماه، وان‌پلاس 5T‌ را با طراحی بدون حاشیه‌ی نمایشگر به بازار عرضه کرد تا یارای رقابت با بزرگان این بخش را داشته باشد.

نوکیا 8 / Nokia 8

نوکیا ۸ در حالی که در بخش کیفیت ساخت عملکرد بسیار خوبی دارد، اما زبان طراحی قدیمی‌تر آن باعث شده است تا بسیاری آن را پرچمداری در خور ندانند. همان‌گونه که نوکیا همواره به تولید محصولاتی با کیفیت ساخت بالا شهرت داشت، در پرچمدار جدید این شرکت ترکیب شیشه و فلز را کنار گذاشته و از بدنه‌ی یکپارچه‌ی فلزی استفاده شده است که در این بخش و به اعتقاد ما، آن را از رقبای نامدار خود نیز برتر می‌کند. بدنه‌ی یکپارچه‌ی فلزی این گوشی در حاشیه‌ها با قوس و انحنای بسیار خوبی همراه شده که حس در دست گرفتن گوشی را بسیار راحت و لذت‌بخش می‌کند. با وجود استفاده از فلز، بدنه‌ی نوکیا ۸ به دلیل پرداخت خاص سطح آن، حس و حال مشابهی با روکش‌های شیشه‌ای را ارایه می‌دهد. این موضوع در کنار رنگ‌های زیبا باعث شده است تا نوکیا جلوه‌ی بصری خوبی به خصوص در بخش پشتی داشته باشد.

پرداخت خاص اچ‌ام‌دی در پوشش پشت نوکیا ۸ باعث شده تا شاهد به جا ماندن اثرانگشت در بخش بدنه باشیم. این معضل در حال حاضر گریبان‌گیر عموم پرچمداران موبایل شده است و نیازمند توجه و تمیز کردن مداوم گوشی است تا جلوه‌ی خود را حفظ کند. در حالی که بخش پشتی نوکیا ۸ طراحی زیبا و جذابی دارد، اما این موضوع در قسمت جلویی آن ادامه نیافته است. در حالی که نمایشگر بدون حاشیه یکی از مهم‌‌ترین مولفه‌های حال حاضر پرچمداران است، اما نوکیا ۸ از آن بهره‌مند نیست و همین موضوع در سال ۲۰۱۷ به نقطه ضعف طراحی تبدیل شده است. کلید‌های ناوبری نیز در بخش پایین نمایشگر تعبیه شده‌اند.

نوکیا 8 / Nokia 8
نوکیا 8 / Nokia 8

نوکیا ۸ نیز همانند بسیار از گوشی‌‌های هوشمند فعلی از استاندارد مقاومت در برابر نفوذ مایعات و گردوغبار بهره می‌برد. البته گواهی IP54 این گوشی تنها مقاومت آن در برابر پاشش آب را تضمین می‌کند و همانند انواع IP68 توانایی مقابله در برابر نفوذ مایعات در صورت قرارگیری درون آب برای مدت زمانی معین را ندارد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نوکیا ۸ در این بخش، نحوه‌ی طراحی کلید‌های میزان حجم صدا است. کلید‌های پاور و حجم صدا در نوکیا ۸، در حاشیه‌ی سمت راست آن قرار گرفته است. در حالی که استفاده از کلید پاور به راحتی امکان‌‌پذیر است، اما استفاده از کلیدهای حجم صدا به طرز عجیبی دشوار است و باید با زاویه‌ی خاصی اقدام به فشردن آن‌ها کرد. قرارگیری کلید‌ها در قوس و زاویه‌ی منفی حاشیه‌ی دستگاه را شاید بتوان علت این موضوع عنوان کرد؛ اما عملکرد بدون مشکل کلید پاور، این دلیل را کم‌رنگ می‌کند. البته پس از مدتی کاربری با نوکیا ۸، به نحوه‌ی استفاده از این گوشی و به خصوص کلید‌های میزان حجم صدا عادت خواهید کرد.

سنسور اثرانگشت نوکیا ۸ در دکمه‌ی هوم ادغام شده است. با این که عملکرد این سنسور دقیق و رضایت‌بخش است، اما سرعت آن در سطح مشابهی با دیگر پرچمداران موبایل نیست. برای ورود به گوشی باید انگشت خود را نزدیک به یک ثانیه روی دکمه‌ی هوم قرار دهید. با این که پس از اندکی کاربری با نوکیا ۸، با این تاخیر کاملا کنار خواهید آمد، اما لازم به ذکر است که در حال حاضر سایر رقبای این گوشی عمکرد بسیار سریعی در بخش سنسور اثر انگشت دارند و تقریبا به صورت آنی پس از حسگر مربوطه، وارد محیط سیستم عامل خواهید شد.

نمایشگر

فنلاندی‌ها در انتخاب نمایشگر نوکیا ۸ همچنان به سنت‌ها وفادار مانده و از نمایشگری با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده کرده‌اند. این نمایشگر تقریبا ۷۰ درصد سطح جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است که عدد چندان مناسبی برای یک پرچمدار در سال ۲۰۱۷ محسوب نمی‌شود. نمایشگر ۵.۳ اینچی نوکیا ۸ با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ یکی از بهترین‌های بازار از نظر تراکم پیکسلی محسوب می‌شود؛ نمایشگری با این ابعاد و رزولوشن، تراکم ۵۵۴ پیکسل بر اینچ را برای این گوشی به ارمغان می‌آورد.

مدل‌های مختلف نوکیا با نمایشگر‌های اولد غریبه نیستند اما به نظر می‌رسد اچ‌ام‌دی هنوز اعتقادی به استفاده از این نمایشگرها ندارد؛ بدون شک نمایشگر IPS LCD استفاده شده در نوکیا ۸ یکی از نمونه‌های موفق در بین پنل‌های ال‌سی‌دی گوشی تا به امروز است. زاویه‌ی دید نمایشگر نوکیا ۸ را نمی‌توان نقطه‌ی قوت آن دانست و با نگاه از زوایای مختلف به آن کاملا تاریک‌تر شدن تصویر در آن مشخص است؛ البته این میزان از افت روشنایی چندان به تجربه‌ی شما از نمایشگر لطمه نمی‌زند. از طرفی خوانایی آن زیر نور خورشید نیز حفظ شده و با یک نمونه‌ی خوب در این زمینه روبرو هستیم؛ در این بخش نوکیا ۸ عملکردی قابل مقایسه با گوشی‌های مجهز به پنل اولد دارد.

نوکیا 8 / Nokia 8

وقتی برای اولین بار گوشی را در دست می‌گیرید به راحتی متوجه روشنایی بالا، رنگ مشکی عمیق و شارپ بودن نمایشگر آن خواهید شد. برای بررسی این موارد نوکیا ۸ را در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم. حداکثر روشنایی نمایشگر نوکیا ۸ به ۵۶۰ نیت می‌رسد که برای یک نمایشگر با پنل ال‌سی‌دی رقم خوبی محسوب می‌شود. نمایش رنگ مشکی در این نمایشگر شاید به اندازه‌ی اولدها عمیق نباشد؛ اما در رده‌ی بهترین‌ها در بین نمایشگرهای ال‌سی‌دی قرار می‌گیرد. حداقل روشنایی ۱.۸۱ نیتی نمایشگر نوکیا ۸ نیز استفاده از آن در فضاهای تاریک را راحت‌تر می‌کند با این وجود فقدان قابلیتی برای فیلتر کردن نور آبی به تجربه‌ی کم نقص در این زمینه ضربه می‌زند.

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Nokia 8

1.81

1.11

552

1.13

559

497

iPhone X

2.43

0

750

0

930

Mate 10

1.27

3.17

315

3.93

502

127

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

V30

3.71

0

591

0

706

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

به لطف مشکی عمیق، نسبت کنتراست Native نمایشگر نوکیا ۸ به ۴۹۷ می‌رسد. همانطور که در جدول نیز مشخص است چنین کنتراستی در مقایسه با دیگر پرچمداران مجهز به پنل ال‌سی‌دی یک برتری محسوب می‌شود. اگر به دنبال رنگ‌های اشباع هستید، نوکیا ۸ شما را ناامید خواهد کرد. رنگ‌ها در این نمایشگر کمی به سردی گرایش دارند و متاسفانه خبری از تنظیمات برای تغییر گرمای رنگ نیست. متاسفانه فقدان تنظیمات مربوط به پروفایل‌های رنگ و فیلتر نور آبی آن هم در سال ۲۰۱۷ نه تنها ناامیدکننده بلکه آزاردهنده است.

نوکیا 8 / Nokia 8

اگر از کاربران گوشی‌های نوکیا باشید حتما با قابلیت «Glance» آشنا هستید؛ این قابلیت شبیه ویژگی نمایشگر همیشه روشن (Always-On Display) است که می‌توان از آن برای مشاهده‌ی اعلان‌ها استفاده کرد. در صورتی که سنسورهای گوشی حرکتی را حس نکنند پس از زمان مشخص و قابل تنظیمی قابلیت Glance غیرفعال می‌شود، در این حالت برای مشاهده‌ی اعلان‌ها کافی است گوشی را برداشته و در دست بگیرید.

اسپیکر

در شرایطی که بسیاری از تولیدکنندگان به استراتژی استفاده از اسپکیر مکالمه به‌عنوان اسپیکر دوم جهت ارائه‌ی تجربه‌ی صوتی استریو در محصولات خود گرویده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد که فنلاندی‌ها اعتقادی به این موضوع ندارند؛ چرا که نوکیا ۸ صرفا از یک اسپیکر تک‌کاناله بهره می‌برد که در لبه‌ی پایین دستگاه و در سمت چپ پورت USB-C قرار دارد. همان‌طور که می‌توان پیش‌بینی کرد؛ این اسپیکر به‌تنهایی نمی‌تواند عملکرد چشم‌گیری را از خود به‌جای گذارد.

بلندی صدای اسپیکر نوکیا ۸ در حد متوسطی ارزیابی می‌شود؛ اما کیفیت صدای خروجی مطلوب است و از این حیث نمی‌توان چندان بر فنلاندی‌ها خرده گرفت. خوشبختانه اچ‌ام‌دی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را از پرچم‌دار خود حذف نکرده است؛ بنابراین می‌توانید از هدفون‌های دیگری با این گوشی استفاده کنید.

نرم‌افزار

نوکیا ۸ مانند سایر برادران خود، تجربه‌ای بسیار نزدیک به نسخه‌ی خالص اندروید را ارائه می‌دهد، در حقیقت به استثناء اپلیکیشن دوربین، باقی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض پرچم‌دار اچ‌ام‌دی، نمونه‌هایی هستند که توسط گوگل توسعه داده شده‌اند. اگرچه ممکن است این استراتژی برای برخی خوشایند نباشد؛ اما مزایایی همچون به‌روزرسانی‌های سریع و عملکردی نرم و روان را برای گوشی به ارمغان می‌آورد.

البته آنچه با نوکیا ۸ تجربه می‌کنیم، نسخه‌ی کاملا خالص اندروید نیست و تفاوت‌هایی را با آن شاهد هستیم. یکی از مهم‌ترین و در عین‌حال خوشایندترین تفاوت‌ها، اضافه‌شدن قابلیت Glance از گوشی‌های لومیا به نوکیا ۸ است که به‌موجب آن، با هر بار حرکت‌دادن گوشی، اطلاعاتی مانند پیام‌های خوانده‌نشده، تماس‌های از ‌دست‌رفته و سایر اعلان‌ها، روی صفحه‌ی مشکی گوشی ظاهر می‌شود و پس از مدت کوتاهی محو می‌شود.

رابط کاربری نوکیا

اچ‌ام‌دی برای متمایز ساختن ظاهر، رابط کاربری نوکیا ۸، رگه‌هایی از رنگ آبی را در بخش‌های مختلف به‌کار برده است؛ به‌عنوان مثال تمام آیکون‌های سیستمی و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض، به‌رنگ آبی هستند و همگی به فُرم دایروی نمایش داده می‌شوند. البته تمامی اپلیکیشن‌هایی که جداگانه نصب می‌شوند، رنگ و فُرم آیکون خود را حفظ می‌کنند.

اپ دراور از رابط کاربری نوکیا ۸ حذف شده است؛ اما همانند گوشی‌های پیکسل با سوایپ از روی داک پایین نمایشگر، می‌توان به لیست اپلیکیشن‌ها دسترسی داشت. پنل اعلان‌های نوکیا ۸ تفاوتی با اندروید خالص ندارد و از همان ویژگی‌های پیش‌فرض اندروید بهره می‌برد. رابط کاربری پرچم‌دار فنلاندی‌ها تعدادی ژست حرکتی را نیز نظیر بلند کردن گوشی برای رد تماس یا قطع صدای زنگ و دوبار فشردن کلید پاور برای دسترسی سریع‌تر به نرم‌افزار دوربین را ارائه می‌دهد.

نوکیا ۸ به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۷.۱.۱ عرضه می‌شود؛ اما در طول مدتی که در حال بررسی این گوشی بودیم، اچ‌ام‌‌دی به‌روزرسانی اوریو را نیز برای آن ارائه داد، این به‌روزرسانی، قابلیت‌های پیش‌فرض اندروید ۸.۰ نظیر تصویر در تصویر را به Nokia 8‌ اضافه می‌کند و به‌ادعای فنلاندی‌ها، بر سرعت بوت‌شدن گوشی می‌افزاید.

دوربین

سال‌ها پیش و قبل از عرض اندام آیفون و سری گلکسی نوت سامسونگ، نوکیا با تجهیز موبایل‌های خود به دوربین‌های توانمند، صنعت عکاسی را متحول کرد. محصولات این برند همواره به دوربین‌های قدرتمندی مجهز بوده و سرمشق سایر شرکت‌های فعال این حوزه قرار می‌گرفتند. حال نوکیا ۸ به عنوان پرچمداران فعلی گوشی‌های هوشمند این شرکت، راه سختی را پیش‌رو دارد. این گوشی نه تنها باید همچنان نام نوکیا را به عنوان محصولی با دوربین توانمند زنده نگه دارد، بلکه اکنون باید با رقبای بسیار قدرتمندی اعم از آیفون ۸ پلاس، گلکسی اس ۸ پلاس و هواوی میت ۱۰ در این زمینه رقابت کند. 

نوکیا 8 / Nokia 8

نوکیا ۸ در بخش دوربین از چاشنی آشنایی بهره برده است. پرچمدار نوکیا همانند تمامی پرچمداران حال حاضر دنیای موبایل، از چینش دوربین دوگانه برای ثبت بهترین تصاویر ممکن بهره برده است و نام آشنای زایس نیز در این بین به چشم می‌خورد. نوکیا ۸ به دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی رنگی و مونوکروم با ابعاد ۱.۱۲ میکرومتر برای هر پیکسل (تنها سنسور رنگی از لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد) مجهز شده است و دو لنز با حداکثر گشودگی f/2.0 نیز وظیفه‌ی انتقال نور به سنسور را برعهده دارند. تصاویر ثبت شده توسط دو سنسور با یکدیگر ادغام شده تا نتیجه‌ی نهایی کنتراست و جزئیات بیشتری به همراه داشته باشد. امکان انتخاب تصویربرداری با هر یک از سنسورها یا تلفیق آن‌ها نیز در دسترس است. در صورتی که عکاسی با هر دو سنسور را انتخاب کنید، روند تصویربرداری بیشتر از حالت عادی و استفاده از یک سنسور زمان نیاز خواهد داشت.

نوکیا ۸ از دو فناوری فوکوس فازی و لیزری برای تشخیص و فوکوس روی سوژه استفاده می‌کند. با این حال سرعت فوکوس این گوشی در حد بالایی قرار ندارد و می‌‌توان آن را در مقایسه با استانداردهای امروزی دنیای پرچمداران موبایل، آهسته دانست. سیستم فوکوس نوکیا ۸ همچنین علاقه‌ی زیادی برای تغییر سوژه دارد؛ پس از انتخاب سوژه از طریق نمایشگر، پس از مدتی شاهد تلاش دوربین برای فوکوس مجدد روی سوژه هستیم که این موضوع در کنار سرعت کمتر سیستم فوکوس، در ثبت تصاویر ماکرو آزاردهنده خواهد بود.

ثبت تصاویر پرتره و ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی به یکی از مهم‌ترین المان‌های دوربین‌ گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. این موضوع در حدی اهمیت یافته که موسسه‌ی DxO Mark آزمایشی مخصوص برای سنجش این فناوری را به تازگی تدارک دیده است. نوکیا ۸ نیز در همین راستا از قابلیت لایو بوکه‌ بهره می‌برد که امکان تشخیص مرز سوژه و محیط را دارد. در ادامه نیز به کمک الگوریتم‌های نرم‌افزاری می‌توان میزان جلوه‌ی بوکه را تعیین کرد. نوکیا ۸ در این بخش و به کمک دو سنسور خود، عملکرد خوبی دارد؛ با این حال بزرگ‌ترین مشکل این بخش از دوربین نوکیا ۸، لنز واید آن است که در صورت نزدیک شدن به سوژه برای افزایش جلوه‌ی بوکه، با اعوجاج تصویر مواجه خواهیم شد. این در حالی است که برخی پرچمداران فعلی دنیای موبایل به واسطه‌ی لنز تله‌ی خود، قاب نزدیک‌تری به تصاویر پرتره‌ی دوربین‌های حرفه‌ای ثبت می‌کنند. بزرگ‌ترین مشکل دوربین نوکیا ۸ را می‌توان الگوریتم پردازش تصویر و شفاف‌سازی بیش از آن حد دانست. در حالی که در تصاویر ثبت شده نویز به خوبی کنترل شده است، اما شاهد جزئیات کمتری نسبت به سایر انواع قدرتمند دنیای موبایل هستیم. 

نوکیا 8 / Nokia 8

نوکیا ۸ از قابلیت‌های متعددی در بخش فیلمبرداری بهره می‌برد تا خود را گزینه‌ای بسیار مناسب در این بخش معرفی کند. امکان ضبط کلیپ‌هایی با حداکثر رزولوشن 2106p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، در کنار قابلیت ثبت کلیپ‌های تایم‌لپس و صحنه آهسته بهره می‌برد. اما سلاح اصلی نوکیا ۸ در این بخش، قابلیت ضبط سه‌بعدی صدا است. نوکیا پس از انحلال تیم اوزو (OZO) که به دوربین سه‌بعدی و بسیار گران آن شناخته می‌شد، از فناوری‌های ضبط صدای آن در پرچمدار خود استفاده است. نوکیا ۸ از سه میکروفن در بخش پشتی و جلوی خود بهره می‌برد که با ترکیب آن‌ها، صدایی فراگیر تولید کند. البته امکان غیرفعالی کردن این قابلیت برای کاهش حجم ویدیوهای ضبط شده نیز در دسترس است.

نوکیا برای علاقه‌مندان به دوربین سلفی، قدم بزرگی برداشته است. در حالی که عموم سازندگان دنیای موبایل از سنسورهای ضعیف‌تری برای بخش سلفی محصولات خود بهره می‌برند، نوکیا ۸ نمونه‌ی مشابه سنسور ۱۳ مگاپیکسلی دوربین اصلی را در نمونه‌ی سلفی نیز به کار گرفته است (بدون تجهیز به لرزشگیر اپتیکال) تا شاهد تفاوت بزرگی در تصاویر دوربین‌ها نباشیم. دقت مناسب رنگ‌ها، جزئیات کافی و کنتراست خوب، باعث شده است تا نوکیا ۸ به گزینه‌ای مناسب برای کاربران دوربین سلفی تبدیل شود. 

یکی از قابلیت‌های جالب دوربین نوکیا ۸، امکان ثبت همزمان تصاویر با دوربین جلو و عقب و قرار دادن هر یک در قاب است. این قابلیت که پیش‌تر در برخی گوشی‌ها مانند ال‌جی جی ۶ شاهد آن بودیم، گزینه‌ای مناسب برای کاربران شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. به لطف سنسورهای ۱۳ مگاپیکسلی مشابه دوربین سلفی و نمونه‌ی اصلی، تصاویر ثبت شده توسط دو دوربین کیفیت یکسانی داشته و شاهد یکپارچگی بهتر نتیجه‌ی نهایی هستیم. تنها نکته‌ی عجیب در این رابطه رزولوشن نهایی ۸ مگاپیکسلی تصویر است که از ترکیب دو تصویر ۱۳ مگاپیکسلی بدست آمده است. امکان فیلبرداری همزمان با هر دو دوربین و با رزولوشن 1080p نیز در دسترس است که در کنار جذابیت بالا، کیفیت بسیار خوبی دارد. این قابلیت برای پخش زنده‌ی برخی رویداد‌ها، بسیار کاربردی است که امکان وارد کردن اکانت یوتیوب یا فیسبوک برای این منظور نیز به صورت پیش‌فرض در اپلیکیشن دوربین فراهم شده است.

همانگونه که در بخش نرم‌افزار و رابط کاربری مطالعه کردید، نوکیا ۸ به صورت گسترده از رابط کاربری نسخه‌ی خالص اندروید بهره می‌برد؛ اما مهندسان این شرکت باسابقه و اچ‌ام‌دی، برای دوربین از اپلیکیشن اختصاصی خود بهره برده‌‌اند که در کنار راحتی کاربری، امکانات بیشتری را نیز در دسترس قرار می‌دهد. 

نمونه تصاویر ثبت شده نوکیا ۸

نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8
نمونه عکس دوربین نوکیا 8

بازده و عملکرد

نوکیا ۸ محصولی بالارده محسوب می‌شود و اچ‌ام‌دی با علم به این نکته، توانمندترین سخت‌افزار حال حاضر دنیای موبایل را برای این گوشی در نظر گرفته است؛ بنابراین Nokia 8 از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ بهره می‌برد که در کنار کرین ۹۷۰ و A11 Bionic، قدرتمندترین تراشه‌های حال حاضر دنیای موبایل به شمار می‌روند. نوکیا ۸ در دو نسخه با حافظه‌ی رم ۴ یا ۶ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایتی روانه‌ی بازار می‌شود؛ اما نسخه‌‌ای که در اختیار زومیت قرار دارد، مدل ۶۴ گیگابایتی این گوشی هوشمند است؛ البته اچ‌ام‌دی امکان ارتقاء حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی از طریق درگاه میکرو‌اس‌‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت را نیز فراهم کرده است. در ادامه می‌توانید عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی نوکیا 8 را مشاهده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

نوکیا ۸

۶۸۹.۱۷ مگابایت‌برثانیه

۲۰۴.۳۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۶.۷۲ مگابایت‌برثانیه

۱۴.۳۴ مگابایت‌برثانیه

هواوی میت ۱۰

۸۲۴.۰۵ مگابایت‌برثانیه

۲۰۶.۱۳ مگابایت‌برثانیه

۱۷۷.۴۷ مگابایت‌برثانیه

۱۵۷.۶۱ مگابایت‌برثانیه

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۶.۴۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۷.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸۱ مگابایت‌ بر ثانیه

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۸.۳۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۷۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۱.۱ مگابایت‌ بر ثانیه

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۶۲.۴۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۰.۹۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۶۵.۶۳ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۳.۹۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۳.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۲ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۷۹.۱۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۲.۹۴ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

* این نتایج با اجرای بنچمارک AndroBench استخراج شده‌اند.

همان‌طور که از نتایج نیز قابل مشاهده است، حافظه‌ی ذخیره‌سازی نوکیا ۸ در حالت کلی عملکردی مشابه سایر پرچم‌داران اندرویدی دارد؛ اما هواوی میت ۱۰ کماکان در این زمینه، با اختلاف قابل ملاحظه‌ای از سایر رقبای خود عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

نوکیا 8 / Nokia 8

اسنپدراگون ۸۳۵ نخستین تراشه‌ی ۱۰ نانومتری کوالکام است که توسط سامسونگ و با فرایند ۱۰ نانومتری LPE FinFET تولید می‌شود. این تراشه‌ی هشت هسته‌ای و ۶۴ بیتی که در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۵ و به‌عنوان جانشینی برای تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ معرفی شد، طبق ادعای کوالکام، نسبت به گذشته ۳۵ درصد کوچک‌تر شده است و ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

مشخصات تراشه‌‌ی نوکیا 8 با سایر تراشه‌های بالارده

مشخصات / تراشه

اسنپدراگون ۸۳۵

اسنپدراگون ۸۲۱

اکسینوس ۸۸۹۵

اکسینسوس ۸۸۹۰

سی‌پی‌یو

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Kryo با فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی پردازشی Kryo با فرکانس ۱.۵۹۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M1 با فرکانس ۲.۳ و ۲.۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

Adreno 530

۶۲۴ مگاهرتز

Mali G71MP20

Mali T880MP12

۶۵۰ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4X

LPDDR4

LPDDR4X

LPDDR4

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.0

مودم

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat13

Up: LTE Cat12

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat12

Up: LTE Cat13

ISP

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

۲۸ مگاپیکسل تکی

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین عقب: ۲۴ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۱۳ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET

۱۴ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET

۱۴ نانومتری FinFET

هسته‌‌های پردازشی اسنپدراگون ۸۳۵ از ریزمعماری اختصاصی کوالکام موسوم به Kryo 280 بهره می‌برند که با استفاده از مجموعه‌ی دستورالعمل معماری (ISA) آرم ARMv8-A توسعه‌ داده شده‌اند و در قالب یک کلاستر ۴ هسته‌ای قدرتمند (ARM Cortex A73 سفارشی‌سازی‌ شده) با فرکانس کاری ۲.۴۵ گیگاهرتز و یک کلاستر ۴ هسته‌ای کم‌مصرف (ARM Cortex A53) با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را تشکیل می‌دهند.

واحد پردازش گرافیکی این تراشه، نمونه‌ی ۷۱۰ مگاهرتزی آدرنو ۵۴۰ است که توسط کوالکام و برمبنای معماری بهینه‌شده‌ی آدرنو ۵۳۰ توسعه داده می‌شود و به لطف فرایند تولید ۱۰ نانومتری خود، نسبت به گذشته پایداری حرارتی بیشتری دارد. این GPU توان محاسباتی ۵۶۷ گیگافلاپس ارائه می‌دهد، ۲۵۶ واحد محاسبه و منطق (ALU) در آن گنجانده شده است و از کتابخانه‌‌‌های OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 2.0 ،DirectX 12 و Vulkan‌ پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای کوالکام، این GPU نسبت به گذشته ۲۵ درصد سریع‌تر در رندر گرافیکی عمل می‌کند و ۶۰ برابر رنگ‌های بیشتری به نمایش می‌گذارد.

کوالکام مودم LTE اختصاصی خود موسوم به Snapdragon X16 را برای اسنپدراگون ۸۳۵ در نظر گرفته است که توانایی دستیابی به‌سرعت‌‌های Downlink بالغ بر یک گیگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 16) و Uplink معادل ۱۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه (LTE Cat. 13) را به کاربر می‌دهد؛ یعنی ۱۰ برابر سریع‌تر از مقداری که می‌شد با مودم‌های 4G LTE نسل اول تجربه کرد. علاوه‌ بر این، به‌ لطف پشتیبانی از استاندارد چند‌ گیگابیتی 802.11ad و وای‌فای چند ورودی چند خروجی چندکاربره (MU-MIMO)، مودم X16 تجربه‌ی دسترسی به اینترنت بی‌سیم با سرعت‌های بسیار بالا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نوکیا 8 / Nokia 8

اسنپدراگون ۸۳۵ برای سنجش، فیلتر‌ کردن یا فشرده‌سازی سیگنال‌های آنالوگ و ممتد از پردازشگر سیگنال دیجیتال (DSP) کوالکام با ریزمعماری Hexagon 682 استفاده می‌کند که با هدف بهبود عملکرد و طول‌عمر باتری طراحی شده و به‌منظور بهینه‌سازی بهره‌وری، هاب سنسور All-Ways Aware کوالکام و هسته‌ی Hexagon Vector eXtensions نیز در داخل آن گنجانده شده است. اسنپدراگون ۸۳۵ را می‌توان یکی از نخستین تراشه‌هایی دانست که از کنترلر حافظه‌ی LPDDR4x با پهنای باس دو کاناله‌ی ۳۲ بیتی، پهنای باند ۲۹.۸ گیگابیت‌ بر ثانیه‌ای و فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و با رابط فلش دو کاناله‌ی UFS 2.1 برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی سازگار است.

کوالکام برای تراشه‌ی بالارده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) و ۱۴ بیتی اختصاصی خود موسوم به Spectra 180 را در نظر گرفته است که از ثبت تصاویری با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل، لگ شاتر صفر، زوم نرم و فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و رنگ‌های طبیعی و کیفیت تصاویر بالایی به ارمغان می‌آورد. تراشه‌ی بالارده‌ی کوالکام به لطف پلتفرم امنیتی Qualcomm Haven قابلیت احراز هویت کاربر و دستگاه را به ارمغان می‌آورد. این پلتفرم از سیستم‌های امنیتی مبتنی بر شاخصه‌های بایومتریک، مانند اثر انگشت، صدا، عنبیه‌ و تشخیص چهره به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند.

طبق روند متداول زومیت در بررسی گوشی‌های هوشمند، برای ارزیابی عملکرد نوکیا ۸، علاوه‌بر به‌چالش کشیدن آن در دنیای واقعی و با اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین، عملکرد آن را در بنچمارک‌ها نیز زیر ذره‌بین قرار دادیم. شما می‌توانید در جدول زیر نتایج حاصل را مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

CF Bench

v1.3

Nokia 8

--

170074

40393

6744

6224

1913

6515

18FPS

39FPS

12FPS

23FPS

56FPS

106FPS

71926

iPhone X

--

203245

63694

--

4222

9371

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

--

Huawei Mate 10

--

176022

35995

6740

7006

1859

6437

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

4825281

iPhone 8

--

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

--

iPhone 8 Plus

--

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

--

Xperia XZ1

--

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

68111

LG V30

--

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

65698

Galaxy Note 8

--

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

58788

iPad Pro 10.5

--

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

OnePlus 5

--

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

68851

Sony Xperia XZ Premium

--

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

65027

HTC U11

--

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

68303

Samsung Galaxy S8+

--

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

58165

LG G6

--

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

34373

Samsung Galaxy S8

--

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

54718

HTC U Ultra

--

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

67896

Huawei P10

--

120852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

55,639

Xiaomi Mi Mix

--

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

69034

Google Pixel XL

--

138423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

68021

Huawei Mate 9

--

122178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

59,427

Moto Z

--

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

65879

Xiaomi Mi5s

--

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

64359

Xperia XZ

--

124589

24569

64589

Apple iPhone 7

--

168242

Galaxy Note 7

--

132586

23989

63989

OnePlus 3

--

141895

27546

66587

Galaxy S7 edge

--

127589

24046

65489

Nokia 8 در بنچمارک انتوتو که تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، حافظه‌ی رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد، به امتیاز ۱۷۰۰۷۴ دست یافت؛ امتیازی که در سال ۲۰۱۷ با بسیاری از پرچم‌داران اندرویدی تجربه‌ کرده بودیم؛ بنابراین کماکان باید در این زمینه، پرچم‌داران سال جاری اپل را پیروز میدان بدانیم. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد، در این تست، محصول جدید اچ‌ام‌دی موفق به کسب امتیاز ۴۰۳۹۳ شد که در کنار امتیاز اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و وان‌پلاس ۵، بهترین نتیجه‌‌ای است که پرچم‌داران اندرویدی امسال از خود به نمایش گذاشتند.

نوکیا 8 / Nokia 8

بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیر قابل لمس، بر اساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نوکیا ۸ در این آزمون، امتیاز بالایی را کسب کرده و آن را از این لحاظ می‌توان رقیب میت ۱۰ دانست. بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند؛ این تست نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مرکزی نوکیا ۸ عملکردی نزدیک به سایر پرچم‌داران اندروید دارد؛ اما آیفون ۸ / ۸ پلاس و آیفون ۱۰ با پردازنده‌ی A11 Bionic، با اختلافی فاحش، بالاترین امتیاز را در دنیای گوشی‌های هوشمند در اختیار دارند.

در بنچمارک GFXBench که روی پردازش گرافیکی تمرکز دارد، آزمون‌های Car Chase ،Manhattan و T-Rex را در دو حالت آن‌اسکرین و آف‌اسکرین اجرا کردیم. نوکیا ۸ در تمامی آزمون‌ها عملکردی بسیار نزدیک به پرچم‌داران اندرویدی مبتنی بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ و پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند آدرنو ۵۴۰ دارد و در این خصوص شاید تنها بتوان گوشی وان پلاس ۵ را یک مورد استثنایی دانست که به سبب بهره‌گیری از نمایشگر فول اچ‌دی و رابط کاربری سبک‌‌تر و بهینه‌تر، عمکلرد بهتری نسبت به سایر رقبا دارد.

از بنچمارک Vellamo که توسط کوالکام توسعه داده شده است، آزمون‌های Browser و Metal را انتخاب کردیم که به‌ ترتیب، عملکرد مرورگر وب و CPU را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. آزمون Browser نشان می‌دهد که عملکرد نوکیا ۸ در مرورگر وب، با اختلافی فاحش از تمام پرچم‌داران اندرویدی بهتر است؛ اما نتیجه‌ی به‌دست‌آمده در آزمون Metal، نزدیک به سایر رقبای گوشی، نظیر گلکسی اس ۸ و اکسپریا ایکس‌زد وان است. در نهایت بنچمارک CF-Bench را داریم که عمدتا عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و حافظه را مورد آزمایش قرار می‌دهد. در این بنچمارک، نوکیا ۸ امتیاز بسیار خوب ۷۱۹۲۶ را از آن خود کرد که با صرف‌نظر از امتیاز نجومی میت ۱۰، بهترین عملکرد در بین پرچم‌داران اندرویدی محسوب می‌شود.

باتری

نوکیا ۸ با نمایشگر ۵.۳ اینچی و ضخامت ۷.۹ میلی‌متری خود، محصولی کوچک محسوب می‌شود و شاید بتوان آن را به لحاظ ابعاد، با گلکسی اس ۸ مقایسه کرد، با این حال مهندسان فنلاندی اچ‌ام‌دی موفق به جا دادن یک باتری ۳۰۹۰ میلی‌آمپرساعتی در دل پرچم‌دار جدید خود شده‌اند که ظرفیت آن ۹۰ میلی‌آمپرساعت از رقیب کره‌ای بیشتر است. در حالت کلی و با توجه به تجارب قبلی، احتمالا شارژدهی متوسطی را از این پرچم‌دار فنلاندی شاهد خواهیم بود؛ اما برای رسیدن به نتیجه‌ای قابل اتکا در این زمینه، تست‌های متداول خود را روی این گوشی اجرا کردیم.

نوکیا 8 / Nokia 8

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن اچ‌دی، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه پخش می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم با استفاده از قابلیت «حالت هواپیما» قطع شده‌اند. در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدیو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Nokia 8

QHD / "5.3

3090

10:55

10:29

196.8min

1042Frame

8:13

iPhone X

1125p / "5.8

2716

14:40

11:10

242.2min

1561Frame

--

Huawei Mate 10

1080p / "5.9

4000

13:16

12:17

TBA

TBA

9:40

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

8:10

122min

3995Frame

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

11:30

171min

2051Frame

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

همان‌طور که از نتایج تست‌های باتری پیدا است، نوکیا 8 در تست‌ پایداری عملکرد جی‌اف‌ایکس بنچ (LongTime Performance)، عملکردی نزدیک به گلکسی نوت ۸ و ال‌جی وی ۳۰ دارد؛ اما به میزان قابل توجهی از گوشی‌هایی نظیر آیفون ۸/۸ پلاس، آیفون ۱۰ و وان‌پلاس ۵ پایین‌تر است، در آزمون طول عمر باتری بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ می‌توان این گوشی را با گوشی‌هایی همچون وان‌پلاس ۵ و اکسپریا ایکس‌زد وان هم‌ردیف دانست؛ اما از این لحاظ، نسبت به گوشی‌های اچ‌تی‌سی یو ۱۱، ال‌جی وی ۳۰ و آیفون ۱۰ بسیار پایین‌تر است. Nokia 8 در آزمون Work 2.0 از بنچمارک PCMark که شارژدهی باتری را در استفاده‌ی روزمره ارزیابی می‌کند، عملکردی نزدیک به گلکسی اس ۸ و ال‌جی وی ۳۰ دارد؛ اما از گوشی‌هایی مانند هواوی میت ۱۰ و وان‌پلاس ۵ بسیار پایین‌تر است.

در آزمون پخش فیلم زومیت نیز، نوکیا ۸ توانست به مدت ۱۰ ساعت و ۵۵ دقیقه شارژدهی کند که عملکردی قابل قبول است و این گوشی را در ردیف محصولاتی همچون اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و آیفون ۸ قرار می‌دهد. در حالت کلی می‌توان گفت که نوکیا ۸ نیز مانند بسیاری از پرچم‌داران سال ۲۰۱۷، در کاربری‌های عادی که مواردی نظیر وب‌گردی، استریم موسیقی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را دربر می‌گیرد، می‌تواند تا یک روز کاربر را همراهی کند. خوشبختانه نوکیا ۸ از فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0‌ کوالکام پشتیبانی می‌کند و به‌لطف شارژر ۱۸ واتی این گوشی، می‌توان ظرف مدت نیم‌ساعت، شارژ باتری آن را از صفر به ۴۸ درصد رساند.

جمع‌بندی

نوکیا ۸ از آن پرچم‌دار تمام‌عیاری که از فنلاندی‌ها انتظار داریم، فاصله دارد، در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در سال ۲۰۱۷ پا را فراتر گذاشته، پرچم‌دار خود را با طراحی متفاوت و ویژگی‌هایی نظیر نمایشگر بدون حاشیه، سیستم تشخیص چهره و بدنه‌ی شیشه‌ای روانه‌ی بازار کرده‌اند، اچ‌ام‌دی و نوکیا که کماکان در ابتدای راه پرفراز‌ونشیب ورود به دنیای رقابتی گوشی‌های هوشمند قرار دارند، محصولی «خوب» را در اختیار کاربران قرار دادند.

نوکیا 8 / Nokia 8

البته این موضوع، لزوما به هیچ وجه به‌معنی بد بودن نیست؛ در حقیقت نوکیا ۸ از بسیاری جهات محصولی بسیار دوست‌داشتنی و جذاب است. بدنه‌ی فلزی با کیفیت ساخت بالا و ضخامت کم، نمایشگر باکیفیت و تجربه‌ای نزدیک به اندروید خالص، از جمله‌ی ویژگی‌های دوست‌داشتنی نخستین پرچم‌دار فنلاندی‌ها در دوران پساویندوزفون، به حساب می‌آیند؛ اما ممکن است صِرف وجود چنین قابلیت‌هایی، برای جلب توجه کاربرانی که در برابر چشمان خود محصولات پرزرق و برق با طراحی‌های آینده‌نگرانه‌ای را می‌بینند، کافی نباشد.

نوکیا ۸ محصولی است که ما را در خصوص‌ برنامه‌‌های اچ‌ام‌دی و آنچه برای آینده در آستین خود دارد، کنجکاوتر می‌کند؛ شاید عدد ۹، ستاره‌ی خط محصولات این شرکت باشد؛ چرا که فنلاندی‌ها پیش از این و در زمان‌هایی نه‌چندان دور، با سری ۹ از گوشی‌های هوشمند خود بارها ما را شگفت‌زده کرده‌اند. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات کامل گوشی‌های موبایل مختلف و اطلاع از قیمت آن‌ها به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • نمایشگر باکیفیت
  • کیفیت ساخت بسیار خوب بدنه
  • دوربین سلفی خوب
  • قابلیت ثبت صدای سه‌بعدی
  • سخت‌افزار قدرتمند

نکات منفی

  • طراحی قدیمی
  • بر جای مانند اثر انگشت روی بدنه‌
  • فوکوس متوسط دوربین و جزئیات اندک تصویر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات