اخبار زنده ؛ شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
مطالعه 13 دقیقه
اکنون کلاب هاوس اعلام کرده است که نسخه‌ی اندرویدی را می‌توانید در تمام نقاط جهان از طریق گوگل پلی دریافت کنید.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۱۸:۲۸

سامسونگ نام تجاری زد اسلاید را در اروپا به ثبت رساند

در مدارک مرتبط با ثبت نام تجاری اشاره شده که از چنین نامی برای گوشی هوشمند استفاده خواهد شد. بااین‌حساب، انتظار می‌رود سامسونگ در آینده گوشی هوشمند جدیدی از سری گلکسی زد را به نام گلکسی زد اسلاید به بازار عرضه کند. سری گلکسی زد اصولا به داشتن محصولاتی با صفحه‌نمایش قابل انعطاف شناخته می‌شود.

منبع

۱۷:۲۵

جدیدترین موزیک ویدئو گروه BTS با ۱۱۳ میلیون بازدید رکورد بازدید در ۲۴ ساعت ابتدایی پس از انتشار در یوتیوب را شکست.

۱۶:۰۸

آغاز خاموشی‌های پراکنده برق در کشور هم‌زمان با سومین ماه سال

شهروندان تهرانی امروز گزارش‌هایی از قطعی برق دادند. این موضوع در برخی شهرستان‌ها نیز طی روزهای اخیر اتفاق افتاده است.

امروز جدول خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده برق نیز برای استان‌های البرز و خراسان رضوی در سایت‌های توزیع برق این استان‌ها منتشر شد.

امروز سخنگوی صنعت برق خبر از قطع‌کردن برق چهار سازمان دولتی به‌دلیل رعایت نکردن الگوی مصرف اعلام شده داد.

۱۵:۱۰

اینستاگرام در حال کار روی ویژگی ارسال کد تأیید دو مرحله‌ای از طریق واتساپ است.منبع:https://wabetainfo.com/instagram-plans-to-send-2fa-codes-on-whatsapp/ pic.twitter.com/XxbfGqQUXf— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 22, 2021

۱۴:۵۲

تعرفه ۲٫۵ برابری برق در ساعات ظهرگاهی

روابط‌عمومی شرکت توانیر خبر داد ساعت اوج مصرف از ساعت ۱۳ آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۷ ادامه دارد. طی این ساعات، نحوه محاسبه برق ۲٫۵ برابر است، ولی در ساعات شب مانند ۱۲ شب تا ۶ صبح تعرفه برق مشمول تخفیف هم می‌شود.

منبع

۱۴:۵۱

نزدیک به ۴٫۵ درصد از استخراج رمزارزهای جهان در ایران انجام می‌شود

استخراج ارز دیجیتال

یک مطالعه جدید نشان داده است که قریب به ۴٫۵ درصد از کل استخراج بیت کوین در ایران انجام می‌شود و به موجب آن، ایران به صدها میلیون دلار منابع ارزی دست می‌یابد که می‌تواند به‌منظور پرداخت هزینه‌های واردات و کاهش تأثیر تحریم‌ها استفاده شود. براساس ارقام شرکت تحلیلی بلاکچین Elliptic، استخراج بیت کوین در ایران به درآمد نزدیک به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد.

مقاله مرتبط: به‌گفته اتاق بازرگانی تهران، ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمزارز هستند

افزون‌براین، داده‌های جمع‌آوری‌شده از استخراج‌کنندگان بیت کوین توسط مرکز مالی کمبریج تا آوریل ۲۰۲۰ (فروردین - اردیبهشت) و اظهارات شرکت تولید برق ایران در بازه‌ی منتهی به ماه بهمن، حاکی از آن است که بالغ بر ۶۰۰ مگاوات برق توسط استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال در کشورمان صرف شده است.

منبع

۱۳:۴۱

کاهش ۵۰ درصد سهم بازار از فروش توسعه‌دهندگان، از امروز، یکم خرداد، اجرایی می‌شود.جزئیات بیشتر در خبر زیر آمده است. https://mobile.twitter.com/cafebazaar/status/1372541095201157120— Cafe Bazaar (@cafebazaar) May 22, 2021

۱۲:۵۲

خاموشی مراکز مجاز استخراج رمزارز از امروز با هدف کمک به پیک بار شبکه برق

استخراج بیت کوین ماینینگ

به‌گفته سخنگوی صنعت برق، برق مراکز استخراج رمزارز که به‌صورت مجاز فعالیت می‌کنند، معادل ۳۰۰ مگاوات است که از امروز، ۱ خرداد، با هدف حفظ تعادل و پایداری شبکه برق قطع می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی می‌گوید بیش از دو هزار مگاوات برق در مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز نیز مصرف می‌شود که این مصارف غیرقانونی به‌دلیل اتصال‌های نادرست و افزایش تقاطعه‌ای مصرف برق باعث آسیب‌دیدگی و حتی سوختن تجهیزات شبکه شده که خاموشی‌هایی را به‌دنبال خواهد داشت.

مقاله‌های مرتبط را می‌توانید از لینک‌های زیر مرور کنید:

منبع

۱۲:۱۲

🕹#قیمت_کنسول‌ های بازی - ۱ خرداد ماه📎برای مشاهده مشخصات فنی، قیمت روز، تصاویر رسمی و بحث و گفت‌وگو پیرامون گجت‌های مختلف به بخش محصولات زومیت به آدرس زیر مراجعه کنید. 👇‌📎/product/list/gaming-console/ pic.twitter.com/1Qnpo6sRQy— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 22, 2021

۱۱:۳۹

مک بوک پرو نسل بعدی اپل با تراشه M1X عرضه می‌شود

مک‌بوک پرو ۱۴٫۱ اینچی

تراشه‌ی M1X نسخه‌ای توانمندتر از M1 است که در آیپدهای جدید اپل استفاده شد. M1X نه‌تنها از تعداد هسته‌های بیشتر در پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکیی استفاده می‌کند؛ بلکه قادر به پشتیبانی از چند صفحه‌نمایش خواهد بود.

متن کامل خبر: نسل بعدی مک بوک پرو اپل احتمالا با تراشه M1X عرضه خواهد شد

مقاله مرتبط: هرآنچه از مک‌ بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل انتظار داریم

منبع

۱۱:۳۷

ضرب العجل دولت هند به واتساپ برای عقب‌نشینی از سیاست‌های جدید حریم خصوصی

واتساپ

به‌نظر می‌رسد دولت هند از قوانین جدید واتساپ به‌شدت ناراضی است. وزارت IT هند در نامه‌ای به فیسبوک تنها ۷ روز مهلت داده است تا درباره‌ی سیاست‌ها و قوانین جدید حریم خصوصی اپلیکیشن پیام‌رسان خود پاسخی قانع‌کننده ارائه کند. هند با ۴۵۰ میلیون کاربر فعال، بزرگ‌ترین بازار واتساپ به‌شمار می‌رود.

منبع

۱۱:۲۷

سرویس پست اتریش تمبر مبتنی بر بلاکچین به‌همراه تراشه‌ی NFC عرضه می‌کند

تمبر جدید شرکت پست اتریش که با اشاره به رمان موبی دیک طرح یک نهنگ بر آن نقش بسته است، سومین تمبر کریپتو اتریش است که طی سه سال گذشته عرضه می‌شود. تمبرهای قبلی با طرح اسب تک شاخ (یونیکورن) و سگ (اشاره به اتریوم و دوج) عرضه شده بودند. پست اتریش می‌گوید تنها ۱۰۰ هزار عدد از این تمبر ۱۰ یورویی (۱۲ دلاری) عرضه خواهد شد.

منبع

۱۱:۱۶

آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال ازطریق ثبت‌نام در سامانه ملی واکسیناسیون

واکسن کرونا

به‌گفته‌ی وزارت بهداشت، واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ از امروز آغاز شده است و بر اساس اعلام این سازمان، لازم است که گروه سنی یادشده از امروز جهت دریافت نوبت تزریق واکسن کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

متن کامل خبر: آغاز واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۷۰ سال تنها از طریق ثبت‌ نام آنلاین

مقاله مرتبط: واکسن‌های ترکیبی کووید ۱۹ موجب پاسخ ایمنی قوی می‌شوند

منبع

۱۰:۴۳

هواوی در فروشگاه‌های خود خودرو می‌فروشد

خودرو هواوی Seres SF5

باتوجه به گزارش‌های جدید، هواوی قصد دارد برای اولین‌بار در فروشگاه‌های خود، خودرو بفروشد. البته خودروی مذکور نه ساخت هواوی هستند، نه از برندهای معروفی که تابه‌حال نام آن‌ها را شنیده‌اید. اولین خودرویی که از طریق فروشگاه/نمایشگاه‌های هواوی به‌فروش می‌رسد، سایرس اس اف ۵ (Cyrus SF5) ساخت شرکت چینی چانگ‌کینگ شیائوکانگ (Chongqing Xiaokang) است. باتوجه به‌اینکه چندی پیش اخباری از قصد ورود مستقیم خود هواوی به بازار خودروهای الکتریکی شنیده می‌شد، مشخص نیست چرا هواوی قصد دارد محصول شرکتی دیگر را بفروشد؛ مخصوصا اینکه برند مذکور حتی در چین هم شناخته‌شده نیست.

منبع

۱۰:۳۶

Pizza DAO با عرضه یک میلیون قطعه پیتزا، روز پیتزای بیت کوین را جشن می‌گیرد

تعدادی افراد ناشناس در اینترنت در ۱ خرداد (۲۲ می)، روز پیتزای بیت کوین، مردم دنیا را به پیتزای مجازی دعوت می‌کنند. طی پروژه‌ی پیتزاهای نادر (Rare Pizzas) که توسط PizzaDAO راه‌اندازی شده، هزاران قطعه NFT پیتزا که توسط بیش از ۳۰۰ هنرمند مختلف ایجاد شده است، در ماه مارس امسال به قیمت تقریبی ۱٬۵ میلیارد دلار به فروش رفته است. مدیر پروژه‌ی پیتزاهای نادر گفته است که این پروژه با داشتن غرفه‌ای در سایت Crytpovoxels اقدام به فروش پیتزاهای مجازی کرده است و درآمد آن صرف حمایت از پیتزافروشی های محلی در دوران کرونا می‌شود.

مقاله مرتبط: روز پیتزای بیت‌ کوین: مرد گرسنه فلوریدایی چگونه در دنیای ارز دیجیتال تاریخ‌ساز شد

منبع

۱۰:۱۸

ایستر اگ ایکس باکس اوریجینال بعد از ۲۰ سال یافته شد

یکی از اعضای اصلی تیم توسعه‌ی ایکس باکس بعد از ۲۰ سال یکی از ایستر اگ‌های مخفی موجود در این کنسول خانگی را فاش کرد. می‌توانید ایستر اگ مذکور را از این «لینک» تماشا کنید.

منبع

۱۰:۱۶

اپل اکنون دسته‌ی پلی استیشن ۵ را در فروشگاه آنلاین خود می‌فروشد

رنگبندی های جدید دسته دوال سنس پلی استیشن 5

پس از پشتیبانی از کنترلر PS5 در iOS 14.5، اپل حالا دوال‌سنس را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کرده است. فروش لوازم جانی ثالث در سایت اپل موضوع عجیبی نیست. درواقع اپل از سال ۲۰۱۹ برای راحتی کاربران سرویس اپل آرکید، دسته‌ی ایکس باکس را نیز در فروشگاه خود می‌فروشد.

منبع

۱۰:۱۲

اسپاتیفای امکان دانلود آهنگ‌ها روی اپل واچ را فراهم می‌کند

اپلیکیشن اسپاتیفای در اپل‌واچ

یکی از ویژگی‌هایی که کاربران ساعت هوشمند اپل مدت‌ها است انتظار آن را می‌کشند، امکان دانلود ترانه‌ها ازطریق اسپاتیفای و پخش مستقیم و آفلاین آن‌ها بدون نیاز به ارتباط با گوشی آیفون است. اپلیکیشن اپل واچ که تاکنون درواقع تنها نقش یک ریموت کنترل برای اپ کامل iOS را بازی می‌کرد، به‌زودی می‌تواند فایل‌های موسیقی را روی فضای داخلی ساعت ذخیره و مستقل از آیفون به‌صورت آفلاین آن‌ها را پخش کند.

منبع

۱۰:۰۹

آیپاد تاچ با طراحی شبیه با آیفون ۱۲ امسال روانه‌ی بازار خواهد شد

رندری از طراحی احتمالی آیپاد تاچ ۲۰۲۱

تصاویری رندرشده در فضای مجازی قرار گرفته که گفته می‌شود منتسب به آیپاد تاچ جدید اپل هستند. آخرین مدل آیپاد تاچ در سال ۲۰۱۹ عرضه شد؛ اما به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها با الهام‌گرفتن از طراحی آیفون ۱۲ می‌خواهند مدل جدیدی از آیپاد تاچ را به‌زودی روانه‌ی بازار کنند.

منبع

۱۰:۰۶

شیائومی با انتشار تیزری، طراحی پنل جلوی ردمی نوت ۸ مدل ۲۰۲۱ را تأیید کرد

صفحه‌ی رسمی توییتر شیائومی، تیزری از ردمی نوت ۸ مدل ۲۰۲۱ منتشر کرده که مشخص می‌کند حاشیه‌ی بسیار کمی دور تا دور صفحه‌نمایش وجود خواهد داشت و دوربین سلفی نیز در جایگاهی شبیه به بریدگی با طراحی آبشاری قرار می‌گیرد.

Meet the #RedmiNote8 2021!#ThePerformanceAllStar is coming soon. pic.twitter.com/5fXuWr60Cl— Xiaomi (@Xiaomi) May 21, 2021

منبع

۱۰:۰۲

علاقه‌ی جدی نتفلیکس به فعالیت در زمینه بازی‌‌های ویدیویی

نتفلیکس / Netflix

رسانه The Information در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که نتفلیکس طی هفته‌های اخیر مشغول مصاحبه با چند تن از بازی‌سازان قدیمی بوده است؛ زیرا می‌خواهد سراغ حضور جدی در صنعت بازی‌های ویدیویی برود.

متن کامل خبر: علاقه‌ی جدی نتفلیکس به فعالیت در زمینه بازی‌‌های ویدیویی

منبع

۹:۵۱

تصاویر واقعی، طراحی ماژول دوال رینگ آنر ۵۰ را تأیید می‌کنند

تصویری از گوشی آنر ۵۰

در تصاویر می‌توان آنر ۵۰ را در دو رنگ‌بندی طلایی و آبی مشاهده کرد. علاوه بر آن مشخص می‌شود که آنر از طراحی دوال رینگ برای ماژول دوربین سه‌گانه در پنل پشتی استفاده خواهد کرد؛ به‌گونه‌ای که حلقه‌ی اول را دوربین اصلی و حلقه‌ی دوم را نیز دو دوربین دیگر تشکیل می‌دهند. هنوز مدل دو دوربین دیگر مشخص نشده است.

مقاله‌های مرتبط را می‌توانید از لینک‌های زیر مرور کنید:

منبع

۹:۴۵

هدف‌گذاری سامسونگ برای فروش مجموع ۷ میلیون گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳

سران سامسونگ امید بسیاری به موفقیت گوشی‌های تاشوی آینده‌ی خود بسته‌اند؛ به‌طوری‌که گزارش‌ها از هدف‌گذاری مسئولان شرکت کره‌ای برای رسیدن به فروش مجموع گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ به ۷ میلیون دستگاه خبر می‌دهند. چنین اتفاقی در حالی رقم می‌خورد که سامسونگ در سال ۲۰۲۰ توانست در مجموع ۲/۵ میلیون گوشی تاشو در بازار بفروشد.

متن کامل خبر: هدف‌گذاری سامسونگ برای فروش ۷ میلیون دستگاه گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3

منبع

۹:۴۴

کلاب ‌هاوس اندروید در سراسر جهان دردسترس قرار گرفت

کلاب هاوس برای اندروید

کلاب هاوس، شبکه‌ی اجتماعی صوتی بیش از یک سال پیش تحت پلتفرمی برای سیستم‌عامل iOS راه اندازی شد و طرفداران زیادی به خود جذب کرد. دراین میان، شبکه‌های اجتماعی زیادی سرویسی مشابه کلاب هاوس ایجاد کردند. چندی پیش کلاب‌هاوس اندروید در ایالات متحده به‌صورت آزمایشی منتشر شد؛ اما اکنون کلاب هاوس اعلام کرده است که نسخه‌ی اندرویدی را می‌توانید در تمام نقاط جهان از طریق گوگل پلی دریافت کنید.

متن کامل خبر: کلاب هاوس اندروید در دسترس کاربران سراسر دنیا قرار گرفت

منبع

۷:۵۰

هواوی تا پایان سال ۲۰۲۱ تراشه‌ای با لیتوگرافی ۳ نانومتری توسعه می‌دهد

پردازنده کرین / Kirin

تراشه‌ی مد نظر که کرین ۹۰۱۰ نام خواهد داشت برای استفاده در محصولات پرچم‌دار هواوی در نظر گرفته خواهد شد. بااین‌حال به دلیل اینکه TSMC هنوز تا رسیدن به مرحله‌ی تولید انبوه تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۳ نانومتری فاصله دارد، انتظار می‌رود تراشه‌ی کرین ۹۰۱۰ در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ به مرحله‌ی تولید برسد. سران هواوی در نظر دارند تا رسیدن به زمان ذکرشده با مقام‌های آمریکایی به توافق رسیده و به‌نحوی تحریم‌ها را لغو کنند.

متن کامل خبر: هواوی تا پایان سال ۲۰۲۱ تراشه‌ای با لیتوگرافی ۳ نانومتری توسعه خواهد داد

منبع

۷:۴۰

ایلان ماسک معتقد است، تسلا رودستر جدید در زمان ۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد

TESLA ROADSTER / تسلا رودستر

حدود سه سال از رونمایی نسل جدید تسلا رودستر می‌گذرد؛ اما این محصول هنوز به تولید انبوه نرسیده است. ایلان ماسک در جدیدترین توضحیات خود راجع به توانایی‌های فنی این خودرو، سرعت‌گیری صفرتاصد کیلومتربرساعت تسلا رودستر آینده را، ۱٫۱ ثانیه اعلام کرده است. چنین شتابی در میان تمام خودروهای جاده ای تاریخ، بی‌همتا خواهد بود. مقاله‌ی مرتبط با این خبر را می‌توانید از این «لینک» مطالعه کنید.

مقاله مرتبط: آیا تسلا رودستر واقعا سریع‌ترین خودروی تولید انبوه خواهد بود؟

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ شنبه ۱ خرداد اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲ می ۲۰۲۱

  • نخستین ثبت اختراع مرتبط با هواپیما در آمریکا: در ۲۲ می ۱۹۰۶، اُرویل و ویلبر رایت برای پتنتی با عنوان «پیشرفت‌های جدید و مفید در ماشین‌های پرواز» نخستین ثبت اختراع هواپیما در ایالات متحده را به خود اختصاص دادند.
  • سالگرد معرفی بازی پک_من: چنین روزی در سال ۱۹۸۰، باندای نامکو از فرانچایز جدیدی موسوم به پک‌من (Pac_man) رونمایی کرد؛ بازی که می‌توان گفت الهام‌بخش بسیاری از اثار صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. نامکو در ابتدا پیش‌نمایشی از این بازی را تحت عنوان «Namco Puck-Man» در یک مجموعه سینما واقع در ژاپن به‌نمایش گذاشت. پس از آزمون‌های و بازخوردهای اولیه مطلوب، بازی کمی اصلاح شد و عمده‌ترین تفاوت در تغییر نام بازی به «Pac-Man» بود. یکی از حقایق جالب در مورد پک_من این است که بازی مذکور به‌طور خاص با محوریت خانم‌ها ساخته شد. بیشتر بازی‌های ویدئویی آن زمان، اغلب موضوعی جنگی یا ورزشی داشتند و زنان معمولا علاقه‌ای به آن بازی‌ها نداشتند. بااین‌حال، پک‌من اولین بازی محبوب بین زنان و مردان بود که به یک پدیده اجتماعی تبدیل شد. این بازی تا دَهه ۱۹۹۰ بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و به یکی از پردرآمدترین بازی‌های ویدیویی در تمام دوران تبدیل شد.

۷:۲۰

اخبار روز گذشته را می‌توانید از اینجا مرور کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات