هرآنچه از مک‌ بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل انتظار داریم

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
اپل در صدد این است که مک‌ بوک پرو ۲۰۲۱ را با طراحی جدید و در دو نسخه‌ی ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی و روانه‌ی بازار کند. در این مطلب به شرح شایعات در مورد این دو محصول می‌پردازیم.
تبلیغات

اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، می‌دانید که اپل قصد دارد به‌زودی دو مدل مک‌بوک پرو را در کالبد و قلب تپنده‌ای جدید رونمایی و روانه‌ی بازار کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تمامی اخبار و شایعات در مورد نسل بعدی نوت‌بوک‌های محبوب مک‌بوک پرو بپردازیم. با زومیت همراه باشید.

پیش از هر چیز بیایید نگاهی به اتفاقات سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۰ بیندازیم، اپل قبل از آغاز دَهه‌ی جدید از معماری تازه‌ای برای کامپیوترهای مک رونمایی کرد که می‌تواند بر تمامی جوانب محصولات این شرکت تأثیر بگذارد. متعاقب آن، اپل از پردازنده‌ی اختصاصی M1 رونمایی و اولین کامپیوتر‌های مک، یعنی مک‌بوک ایر، مک‌‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی را با پردازنده‌ی یادشده راهی بازار کرد. کوپرتینویی‌ها جدیدترین رایانه‌ی چندمنظوره آی‌مک را نیز به پردازنده‌ی M1 آراسته کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که با‌ توجه‌ به ضرب‌الاجل دوساله‌ی اپل برای گذار از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های اپل سیلیکون‌، به‌زودی تمامی کامپیوترهای مک، از جمله خانواده‌ی مک‌بوک پرو با پردازنده‌ی جدید به‌روز شوند و گمان می‌رود مک پرو به‌عنوان آخرین کامپیوتر اینتل مک، روند مهاجرت را تکمیل کند.

تنور شایعات درباره‌ی بازطراحی مک‌های بعدی و استفاده از نمایشگر Mini LED در طیف وسیعی از محصولات اپل بیش از هر زمانی داغ شده است و مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی از این قاعده مستثنا نیستند. شایعات اخیر حاکی از آن است که اپل دو مدل مک‌بوک پرو برای عرضه در سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است و قصد دارد آن‌ها را با قلب تپنده‌ای جدید روانه‌ی بازار کند. گفته می‌شود مدل ۱۴ اینچی جایگزین مدل فعلی ۱۳٫۳ اینچی خواهد شد؛ درحالی‌که مدل ۱۶ اینچی برادر بزرگ‌ترش، یعنی نسخه ۱۶ اینچی ۲۰۱۹ مجهز به پردازنده‌ی اینتل را منسوخ خواهد کرد.

البته باید به این نکته توجه داشت که اپل سال گذشته مک پرو ۱۳ اینچی را با پردازنده‌ی M1 به‌روز کرد؛ اما می‌توان گفت به‌ جز استفاده از پردازنده‌ی جدید، هیچ تغییر دیگری در آن صورت نگرفته است و از همان زبان‌ طراحی همیشگی بهره می‌برد که از سال ۲۰۱۶ استفاده شده است؛ از سوی دیگر اپل آخرین بار مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را اواخر سال ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار کرد و به نظر می‌رسد ابتدای ۲۰۲۱ زمان مناسبی برای به‌روز کردن آن با طراحی جدید و پردازنده‌ی اپل سیلیکون باشد.

شایعات موجود در این مقاله از گفته‌های مینگ-چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل و مارک گِرمن از بلومبرگ تهیه شده است که هر دوی آن‌ها اغلب بینشی دقیق در مورد برنامه‌های اپل دارند.

طراحی

طرح مفهومی از بازطراحی مک‌بوک پرو ۲۰۲۱

طبق شایعات، مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو که در سال جاری میلادی عرضه خواهند شد، دارای بزرگ‌ترین بازنگری در بخش طراحی هستند که از سال ۲۰۱۶ مشاهده کرده‌ایم. اعتقاد بر این است که کانون توجه اپل به رفع نواقص نسل‌های پیشین مک‌بوک پرو و توجه به خواسته‌ی کاربران معطوف شده است؛ از این‌رو، پیش‌بینی می‌شود مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو بتوانند شارژر مگ‌سیف را بعد از مدت‌ها در کامپیوترهای مک احیا کنند و انتظار می‌رود اهالی کوپرتینو نمایشگر OLED لمسی موسوم به تاچ بار (Touch Bar) را به نفع دکمه‌های فیزیکی کنار بگذارند؛ نمایشگری که آن‌چنان از آن استقبال نشده است. مارک گِرمن نیز بسیاری از این جزئیات را تأیید کرده و اولین کسی بود که گزارش داد درگاه کارت‌خوان SD در حال بازگشت به کامپیوترهای مک است.

احتمالاً مدل ۱۴ اینچی بعدی همان ابعاد مک‌‌بوک پرو ۱۳٫۳ اینچی را داشته باشد؛ زیرا گمان می‌رود افزایش اندازه نمایشگر بیشتر ناشی از کاهش حاشیه‌های بالا و کناری دستگاه است. البته این احتمال نیز وجود دارد که ابعاد دستگاه جدید کمی بزرگ‌تر شود؛ زیرا مدل ۱۶ اینچی ۲۰۱۹ با وجود کاهش حاشیه‌های نمایشگر، کمی از مدل ۱۵٫۴ بزرگ‌تر است و می‌توان چنین چیزی را برای مدل ۱۴ اینچی نیز متصور شد.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، انتظار می‌رود هر دو مدلی که به بازار می‌آیند تغییرات چشمگیری در طراحی ایجاد کنند. در این میان، مینگ-چی کو معتقد است که مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو از طراحی جدید با لبه‌های تخت و حاشیه‌ی اندک برخوردار خواهند بود که شبیه زبان طراحی محصولات کنونی اپل همچون آیفون ۱۲، آیپد و آی‌مک است.

انتقادات زیادی از طولانی شدن تغییرات طراحی محصولات اپل مطرح می‌شود؛ اما اپل جزو معدود شرکت‌هایی است که در سالیان اخیر، روی زبان طراحی پایبند بوده و با نگاه به تمامی محصولاتش می‌توان اشتراک زبان‌ طراحی را مشاهده کرد. اهالی کوپرتینو معمولاً به ساخت محصولات با طراحی ثابت مشهور هستند و با نگاه به محصولاتی چون اپل تی‌وی، نمایشگر پرو دیسپلی XDR، آیفون و آیپد پرو متوجه خواهید شد همگی از زبان طراحی لبه‌های تخت استفاده می‌کنند؛ بنابراین، تعجب‌آور نخواهد بود که کوپرتینویی‌ها مک‌بوک پرو را نیز به این طراحی آراسته کنند.

برای یادآوری، اپل سال‌ها پیش در محصولاتی از جمله آیفون ۴ و نسل نخست آیپد و لپ ‌تاپ مک از طراحی با لبه‌های تخت استفاده می‌کرد و بعد از کنار گذاشتن آن در بازه‌ی زمانی پنج‌ساله، دوباره این زبان طراحی کلاسیک و در عین‌ حال مدرن را در آیپد پرو ۲۰۱۸ و خانواده‌ی آیفون ۱۲ زنده کرد. حال گمان می‌رود که پس از آی‌مک ۲۴ اینچی، این طراحی در سایر کامپیوترهای مک پیاده‌سازی شود.

گِرمن، گزارش کو را تأیید کرده است؛ اما اطلاعات او نشان می‌دهد که طراحی جدید با لبه‌های تخت ممکن است زیاد از طرح فعلی دور نباشد. او ادعا می‌کند که مدل‌های به‌روزشده شبیه مدل‌های فعلی هستند و تغییرات جزئی در بخش طراحی به نمایش می‌گذارند؛ بنابراین باید منتظر بمانیم تا ببینیم این تغییرات در طراحی کلی تا چه اندازه در خور توجه است.

قطعاً طراحی اجزای داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. مدل‌های مک‌بوک پرو از همان طراحی لوله حرارتی استفاده‌شده در مدل ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو فعلی استفاده خواهند کرد. برای یادآوری، اپل در سال ۲۰۱۹ سیستم حرارتی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را تغییر و اندازه لوله حرارتی را افزایش داد، پدهای حرارتی اضافه کرد و درنهایت، اندازه مخزن گرم را ۳۵ درصد افزایش داد.

سیستم حرارتی جدید به لطف بهبود جریان هوا و مدیریت گرما امکان افزایش قدرت محاسبات را فراهم می‌کند که خبر بسیار خوبی برای استفاده‌ی حداکثری از عملکرد تراشه‌های اپل سیلیکون محسوب می‌شود. حتی اگر مقیاس تغییرات اعمال‌شده در بخش طراحی خارجی از جزئیات ارائه‌شده توسط مینگ‌چی کو، پیروی نکند، اصلاحات دیگری در طراحی داخلی وجود دارد که باعث می‌شود، مک‌بوک پرو ۲۰۲۱، یک به‌روزرسانی اساسی تجربه کند.

استفاده از درگاه‌های متعدد

درگاه‌های جدید مک‌بوک پرو ۲۰۲۱

مینگ-چی کو، بر این باور است که اپل قصد دارد درگاه‌های بیشتری به مدل‌های مک‌‌بوک پرو اضافه کند؛ اما مشخص نکرده است که درگاه‌های مذکور از چه نوعی خواهند بود. اپل در سال ۲۰۱۶، طراحی جدید مک‌بوک پرو را ارائه داد و تمام درگاه‌ها به‌ جز درگاه‌های USB-C و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را حذف کرد. مدل‌های قبل از ۲۰۱۵، درگاه‌هایی همچون کانکتور مگ‌سیف، درگاه تاندربولت، درگاه USB-A و HDMI، کارت‌خوان SD و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری ارائه می‌دادند.

انتظار می‌رود کارت‌خوان SD یکی از درگاه‌هایی باشد که قرار است به نسل بعدی مک‌بوک پرو اضافه شود. کارت‌خوان SD روش آسان‌تری برای انتقال عکس‌های گرفته‌شده دوربین‌ و هلی‌شات‌ و سایر دستگاه‌های مشابه ارائه می‌دهد. طبق گفته یک یوتیوبر به نام لوک میانی، درگاه SD جدید مبتنی بر UHS-II خواهد بود که سرعت انتقال بسیار زیادی به‌ ارمغان می‌آورد.

با توجه به تأکید اپل روی USB-C و طراحی باریک سری کامپیوترهای مک‌بوک، به احتمال زیاد شاهد بازگشت USB-A نخواهیم بود؛ اما کو گفته است دستگاه‌های جدید به‌اندازه کافی درگاه خواهند داشت؛ بنابراین بیشتر کاربران ممکن است نیازی به خرید دانگل اضافه نداشته باشند.

مگ‌سیف پس از پنچ سال به مک‌بوک پرو باز خواهد گشت

همراه‌ با درگاه‌های اضافه، اپل احتمالاً استفاده از درگاه مگ‌سیف را احیا خواهد کرد. کانکتور مگ‌سیف از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ برای مدل‌های مک‌بوک پرو مورد استفاده قرار می‌گرفت و سرانجام اپل آن را با درگاه USB-C جایگزین کرد. کو و گِرمن انتظار دارند مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو برای شارژ شدن به نسل جدید درگاه مگ‌سیف مجهز شوند. از قرار معلوم، این درگاه کاملاً جدا از سایر پورت‌های USB-C است.

پیش‌بینی می‌شود درگاه مگ‌سیف جدید مشابه اتصالات و کانکتورهای نسل دوم باشد که به‌صورت کلی، امکان اتصال سریع مغناطیسی را فراهم می‌کند و از آسیب دیدن رایانه و کابل هنگام قطع‌ شدن سیم جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، مگ‌سیف قابلیت سرعت شارژ سریع‌تر از USB-C فراهم می‌کند.

طرح‌هایی که هکرها از کوانتا کامپیوتر، تأمین‌کننده‌ی اپل، به سرقت بردند، برنامه‌های اپل را برای افزودن درگاه‌های اضافه و معرفی مجدد مگ‌سیف تأیید می‌کند. برخی از طرح‌واره‌های افشاشده صفحه منطقی مک‌‌بوک پرو را نمایش می‌دهند. در سمت راست دستگاه، یک درگاه HDMI وجود دارد که همراه با یک درگاه USB-C مبتنی بر تاندربولت و به‌دنبال آن یک کارت‌خوان SD قرار دارد. در سمت چپ دو پورت USB-C اضافه مبتنی بر تاندربولت و یک اسلات شارژر «S MagSafe» استفاده شده که در مجموع سه درگاه USB-C، به‌جای چهار درگاه حال‌ حاضر است.

این دستگاه با نام رمز «j316» شناخته می‌شود که نشان می‌دهد صفحه منطقی‌اش مربوط به مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی است. همچنین یک مدل «j314» وجود دارد که احتمالاً مربوط به مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی است. انتظار می‌رود هر دو دستگاه از درگاه‌های جدید پشتیبانی کنند.

حذف تاچ بار

تاچ بار لپ تاپ مک بوک پرو M1

اپل در سال ۲۰۱۶ ویژگی جدیدی به‌ نام تاچ بار (Touch Bar) معرفی کرد؛ یک نمایشگر کوچک OLED در بخش بالایی صفحه‌کلید که قبلاً کلیدهای فیزیکی در آنجا قرار داشتند. ابتدا اپل برنامه‌های بزرگی برای تاچ بار در نظر گرفته بود و تصور می‌کرد این یک مینی‌نمایشگر قابل انعطاف، کنترل‌های قابل تنظیم و عملکردهای مختلف براساس برنامه ارائه می‌دهد؛ اما به نظر می‌رسد این قابلیت آن‌چنان مورد توجه مشتریان قرار نگرفته است.

کو می‌گوید تاچ بار در نسل بعدی مک‌بوک پرو حذف و با کلیدهای عملکرد فیزیکی جایگزین می‌شود. گِرمن نیز تأیید کرده که اپل فرایند حذف تاچ بار را آزمایش کرده است. تاچ بار نتوانست در نزد کاربران و توسعه‌دهندگان موفق ظاهر شود؛ اما حذف آن شاید مفهوم ناخوشایندی برای آینده نوآوری باشد. متأسفانه کاربران و توسعه‌دهندگان از نوآوری‌ استقبال نمی‌کنند و امر شرکت‌های فناوری را تبدیل به تیم فوتبالی می‌کند که دوست ندارد به ترکیب برنده خود دست بزند و این باعث مرگ نوآوری و خلاقیت‌ می‌شود. اپل می‌تواند به جای حذف تاچ بار، آن را در نسل بعدی بهبود بدهد.

یکی از دلایلی که تاچ بار مورد توجه کاربران قرار نگرفت، به تفاوت بازخورد نمایشگر لمسی و کلیدهای فیزیکی مربوط می‌شود و این دقیقاً همان جایی است که اپل به‌راحتی می‌تواند این موضوع را بهبود بدهد. این شرکت چندی پیش پتنتی با محوریت استفاده از تکنولوژی فورس تاچ در نمایشگر تاچ بار به ثبت رساند که می‌تواند عملکرد و بازخوردی مانند ترک پد کامپیوترهای مک یا تاچ سه‌بعدی آیفون ۶ اس به ارمغان بیاورد و عملا این نمایشگر را بسیار کاربردی‌تر کند. افزون بر این، با تعبیه یک موتور هپتیک در سطح زیرین نمایشگر می‌توان بازخوردی نزدیک به فشار دادن کلیدهای فیزیکی ایجاد کرد.

حسگر فورس تاچ اولین ‌بار برای استفاده در نمایشگر نسل نخست اپل واچ معرفی شد. این تکنولوژی به اپل واچ اجازه می‌دهد فشار واردشده به صفحه‌نمایش را برای انجام اقدامات مختلف شناسایی کند. این فناوری در سال ۲۰۱۵ در ترک‌پد لمسی مک‌بوک استفاده و سپس به تمامی لپ‌تاپ‌های مک اضافه شد؛ فورس تاچ استفاده‌شده در مک‌بوک این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون دکمه‌های مکانیکی فرامین خود را در تمامی نقاط ترک‌پد اعمال کنند.

آیفون ۶ اس در همان سال با فناوری 3D Touch معرفی شد که اساسا همان فناوری فورس تاچ به‌حساب می‌آید. متأسفانه در آیفون‌ها و اپل واچ‌های کنونی این تکنولوژی حذف شده و موتور هپتیک جای آن را گرفته است؛ اما اپل هنوز این تکنولوژی را به‌صورت کامل کنار نگذاشته و جالب خواهد بود که در محصولات آینده‌ی این شرکت شاهد احیای دوباره‌ی فورس تاچ باشیم.

نمایشگر

مک‌بوک پرو مجهز به نمایشگر مینی LED

اپل معمولاً به استفاده از نمایشگر بسیار باکیفیت در محصولاتش شهرت دارد و قطعاً نسل بعدی مک‌بوک پرو نه‌تنها از این قاعده مستثنا نیست؛ بلکه می‌تواند استاندارد جدیدی در این بخش تعریف کند. از قرار معلوم، غول دنیای فناوری درصدد است بعد از سال‌ها، تکنولوژی به‌کاررفته در نمایشگر مک‌بوک پرو را دستخوش تغییراتی کند و نمایشگرهای سنتی مجهز به نور پس‌زمینه LED را کنار بگذارد و نسل بعدی آن‌ها را به نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی مجهز کند.

اخیراً دیجی‌تایمز با استناد به منابع آگاه به زنجیره تأمین محصولات اپل گزارش داده که تولید انبوه نمایشگر مینی ال‌ای‌دی برای مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ آغاز شده است و احتمالاً تولید محموله‌های مک‌بوک پرو در ماه چیزی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه و البته نمایشگر خواهد بود. مارک گِرمن معتقد است که مدل‌های بعدی مک‌‌بوک پرو به نمایشگر روشن‌تر با کنتراست بالاتر ارتقاء می‌یابند. احتمالاً اپل برای تحقق این امر، نمایشگر سنتی با نور پس‌زمینه‌ی LED را کنار خواهد گذاشت و از فناوری Mini LED برای بهبود نمایشگر استفاده خواهد کرد.

اگر اپل برای مدل‌های مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ از نمایشگر mini-LED بهره بگیرد، با توجه به آنچه‌ در آیپد پرو ۱۲٫۹ رخ داد، نمایشگر می‌توانند از ۱۰ هزار LED استفاده کند که اندازه هر کدام کمتر از ۲۰۰ میکرون است. این نمایشگر قادر خواهد بود که حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت را در محتوای HDR ارائه بدهد. به‌علاوه، فناوری Mini-LED امکان طراحی نازک و سبک فراهم می‌کند؛ درحالی‌که مزایای زیادی مانند بهبود طیف گسترده‌ای از رنگ، کنتراست بالا، دامنه‌ی دینامیکی وسیع و عمق رنگ مشکی ارائه می‌دهد.

پردازنده

تراشه M1X

به‌طور کلی، قلب تپنده‌ی تمامی پیکربندی‌های موجود مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی را تراشه‌ی ‌M1 تشکیل داده است و به احتمال قریب‌ به‌ یقین، اپل روند استفاده از تراشه‌های ساخت خود را در سال جاری میلادی گسترش خواهد داد. انتظار نمی‌رود دیگر اپل مک‌‌بوک پرو را با تراشه‌های اینتل عرضه کند؛ بنابراین تراشه‌های اینتل به‌طور کامل از خط تولید نوت‌بوک‌ اپل خارج می‌شود.

گفته می‌شود اپل در حال کار روی تراشه‌های قدرتمندتر است و احتمالاً در دو محصول یادشده به‌منظور ارائه‌ی قدرت پردازشی بیشتر، از پردازنده‌ی بهبودیافته M1 استفاده می‌کند. براساس شایعات قبلی، این پردازنده با نام احتمالی M1X، از ۱۲ هسته‌ی پردازشی، شامل چهار هسته‌ی کم‌مصرف Ice Storm برای انجام وظایف و پردازش‌های روزمره و هشت هسته‌ی قدرتمند Fire Storm با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین تشکیل شده است و در نهایت، ۱۶ هسته‌ی اختصاصی اپل سنگین‌ترین پردازش‌های گرافیکی را تضمین خواهند کرد. همچنین یک نسخه‌ی ۳۲ هسته‌ای در دست توسعه قرار دارد که ممکن است در پیکربندی نهایی مدل ۱۶ اینچی مورد استفاده قرار بگیرد.

اعتقاد بر این است که تراشه یادشده با لیتوگرافی ۵ نانومتری پلاس TSMC ساخته خواهد شد و راندمان بهتری به ارمغان خواهد آورد. افزون بر این، تراشه جدید اپل احتمالاً در مدل ۱۶ اینچی از حداکثر ۶۴ گیگابایت رم تا ۸ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD پشتیبانی خواهد کرد. این رقم در مدل ۱۴ اینچی می‌تواند به ترتیب ۳۲ گیگابایت رم و ۴ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی باشد. براساس برخی از گزارش‌ها، تراشه M2 اپل در ماه آوریل وارد تولید انبوه شده است و یک احتمال ضعیف وجود دارد که کوپرتینویی‌ها از M2X در بطن دو نوت‌بوک آینده‌شان استفاده کنند.

صفحه‌کلید تطبیقی

احتمال استفاده از این تکنولوژی در نسل بعدی نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل بسیار پایین است؛ اما به نظر می‌رسد غول دنیای فناوری حداقل در حال تولید نسل بعدی صفحه‌کلید کامپیوترهای مک باشد. کوپرتینویی‌ها تقریباً از سال ۲۰۱۶ و ادغام نمایشگر تطبیقی تاچ بار (Touch Bar) با صفحه‌کلید مک‌ها، تغییر خاص دیگری در این بخش اعمال نکرده‌اند. در واقع آخرین تغییر جزئی به حذف مکانیزم پروانه‌ای و استفاده از مکانیزم قدیمی موسوم به «قیچی» در صفحه‌کلید مک‌بوک پرو ۱۶ و بعد از آن مربوط می‌شود.

طبق پتنت‌های اپل، صفحه‌کلید جدید با بهره‌گیری از نمایشگر تعبیه‌شده در هر کلید، به کاربران امکان می‌دهد برچسب‌های اطلاعاتی روی هر کلید را در صورت لزوم تغییر و شخصی‌سازی کنند. برای مثال، می‌توان صفحه‌کلیدها را برای زبان‌های مختلف تغییر داد و موقتا صفحه‌کلیدی استاندارد را به صفحه‌کلیدی مخصوص گیمینگ تبدیل کرد که در آن، کلیدهای مربوط به عملکردهای خاص درون بازی شخصی‌سازی شده‌اند. درنهایت، هر کلید را می‌توان با توجه به سطح فشار واردشده به آن پیکربندی کرد.

در فرایند پیشنهادی اپل، هر کلید می‌تواند بازخورد بصری را برای نشان دادن وضعیت فعلی هر کلید ارائه دهد که با حروف بزرگ ‌و کوچک یا قابلیتی فعال هنگام بازی کامپیوتری مطابقت دارد. همچنین، صفحه‌کلید تطبیقی​​ می‌تواند در محفظه‌ی لپ‌تاپ و صفحه‌کلید جداگانه برای کامپیوترهای رومیزی، مانند آی‌مک و مک پرو تعبیه شود. آن‌طور که مشخص است، سیستم یادشده با کلیدهای گنبدی یا مکانیزم قیچی صفحه‌کلیدهای فیزیکی تداخلی نخواهد داشت؛ بنابراین، به‌راحتی می‌تواند روی کلیدهای فیزیکی نیز پیاده‌سازی شود.

قیمت مک‌بوک پرو ۲۰۲۱

تیم کوک

قیمت مک‌ بوک پرو ۱۳ اینچی ۱۲۹۹ دلار و قیمت مک‌ بوک پرو ۱۶ اینچی ۲۳۹۹ تومان است. به‌طور کلی، به نظر نمی‌رسد با وجود بهبود سخت‌افزار و استفاده از نمایشگر مینی ال‌ای‌دی در نسل بعدی دو نوت‌بوک حرفه‌ای اپل، شاهد افزایش قیمت باشیم و احتمالاً اپل همین بازه‌ی قیمتی را حفظ خواهد کرد؛ البته به یاد داشته باشید که اپل قیمت مک‌بوک ایر را طی دو نسل گذشته تقریباً ۲۰۰ (هر نسل ۱۰۰ دلار) دلار کاهش داده است؛ بنابراین این امکان وجود دارد که این شرکت برای جذب کاربران بیشتر، قیمت‌گذاری مک‌بوک‌های پرو امسال را کمی دستخوش تغییر کند.

تاریخ عرضه

گیف لوگو اپل

تاکنون شایعات متعددی در مورد بازه‌ی رونمایی از نسل بعدی نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل با طراحی و پردازنده‌ای جدید منتشر شده است و احتمالاً غول دنیای فناوری نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی را برای این کار مغتنم دانسته و قصد دارد در رویدادی جداگانه‌، پیش‌نمایشی از آخرین دستاورد خود در رایانه‌های مک و طراحی تراشه ارائه بدهد. مارک گِرمن اخیراً در خبرنامه هفتگی‌اش موسوم به Power On، بار دیگر تأکید می‌کند که مک‌بوک پرو بعدی در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ تولید می‌شود و انتظار می‌رود حداکثر بین سپتامبر و نوامبر (شهریور تا آبان) توسط اپل رونمایی و عرضه شود. در مقام مقایسه، این شرکت سال گذشته مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و مک‌مینی را در ماه نوامبر با تراشه M1 به‌روز کرد؛ اما کالبد و طراحی این محصولات دست‌نخورده باقی ماند.

علاوه بر مارک گِرمن، دیجی‌تایمز نیز ادعا می‌کند که نسل بعدی نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل در ماه اکتبر (مهر و آبان) عرضه خواهند شد. گمان می‌رود اپل می‌تواند مک‌بوک پرو جدید را در سپتامبر رونمایی و عرضه‌ی آن را تا اکتبر به تأخیر بیندازد. پیش‌ازاین گفته می‌شد اپل به دلیل کمبود جهانی نیمه‌هادی و تبعاتش بر مدارهای مجتمع که در نمایشگرهای mini-LED استفاده می‌شود، نمی‌تواند تا اواخر نیمه‌ دوم سال ۲۰۲۱ آن‌ها را عرضه کند و دیجی‌تایمز نیز مدعی بود کوپرتینویی‌ها حداقل تا سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ محصول جدیدی از خانواده مک‌بوک پرو روانه بازار نخواهند کرد.

اعتقاد بر این است که عرضه‌ی دو مک‌بوک یادشده به‌عنوان بخشی از مهاجرت دو‌ساله از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های اپل سیلیکون باشد. نیمه‌ی دوم سال میلادی در جولای (تیر و مرداد) آغاز می‌شود؛ بنابراین، تأمین‌کنندگان زمانی کافی برای افزایش تولید در ماه‌های پایانی سال خواهند داشت. البته هنوز صحت‌ و سقم این موضوع در هاله‌ای از ابهام است و اپل می‌تواند محصول یادشده را در همان بازه‌ی زمانی پیشین راهی بازار کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که عرضه مدل‌های جدید پرو منجر به ارسال بی‌سابقه کامپیوترهای مک در سال ۲۰۲۱ شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات