شایعه: هواوی تا پایان سال ۲۰۲۱ تراشه‌ای با لیتوگرافی ۳ نانومتری توسعه خواهد داد

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس شایعه‌ها، هواوی تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ یک مدل تراشه‌ ۳ نانومتری توسعه بدهد که کرین ۹۰۱۰ نام خواهد داشت و برای محصولات پرچم‌دار هواوی در نظر گرفته خواهد شد.
تبلیغات

مدتی است هواوی به دلیل تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ی ایالات متحده با مشکلات مختلفی مواجه شده؛ مشکلاتی که سبب شده است شرکت چینی بخش عمده‌ای از بازار گوشی‌ هوشمند را از دست بدهد. در زمان ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ، هواوی متهم به سرقت اطلاعات شهروندان آمریکایی و تحویل آن به دولت چین شد. نتیجه‌ی این اتهام‌ تحریم گسترده‌ی هواوی بود؛ به‌گونه‌ای که شرکت چینی دیگر حق حضور و فعالیت در خاک ایالات متحده نداشت و شرکت‌های آمریکایی نیز از همکاری با آن منع شدند.

هواوی نه‌تنها بازار آمریکا را از دست داد؛ بلکه دیگر نمی‌توانست مانند ظرفیت گذشته تراشه‌های سری کرین را تولید کند. شرکت چینی در خرید تراشه نیز مشکل داشت و نمی‌توانست از شرکتی مانند کوالکام تراشه خریداری کند. با گذر زمان مشخص شد که شرکت‌ های‌سیلیکون، زیرمجموعه‌ی هواوی که وظیفه‌ی توسعه‌ی تراشه‌های سری کرین را دارد، با تعدیل نیرو مواجه شده است و پس از آن، برند آنر از هواوی جدا شد.

اما به گزارش‌ Gizchina، هواوی امید به ساخت تراشه را از دست نداده است و در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ تراشه‌ای دیگر توسعه بدهد. چنین خبری می‌تواند برای علاقه‌مندان به محصولات هواوی خوشایند باشد؛ اما باید در نظر گرفت که شرکت چینی مانند اپل تنها طراحی تراشه‌ی مورد نظر را انجام می‌دهد و رساندن آن به تولید انبوه توسط شرکتی مانند TSMC صورت خواهد گرفت.

با درنظرگرفتن برنامه‌های کاری TSMC و حتی اگر طراحی و توسعه‌ی تراشه‌ی هواوی به سرانجام برسد، باید انتظار تولید انبوه آن را در سال ۲۰۲۲ داشت. در گزارش آمده که هواوی در ۲۲ آوریل به‌ دنبال ثبت‌ نام تجاری برای تراشه‌ی معرفی‌نشده‌ای رفته است. اطلاعات بسیار کمی از اقدام اخیر هواوی منتشر شده؛ اما گفته می‌شود تراشه از سری کرین ۹ خواهد بود که شامل تراشه‌های پرچم‌دار می‌شود.

طبق گزارش، حدس زده می‌شود که تراشه‌ی مورد نظر، کرین ۹۰۱۰ باشد و مبتنی بر لیتوگرافی ۳ نانومتری ساخته شود. این عدد به فاصله‌ی قرار گرفتن هر ترانزیستور با ترانزیستور بعدی اشاره دارد؛ یعنی نسبت به مدل‌های با لیتوگرافی بالاتر، تراشه‌ای خواهیم داشت که می‌تواند در ابعادی مشابه از ترانزیستورهای بیشتری میزبانی کند.

گفته می‌‎شود هواوی تا پایان سال ۲۰۲۱ طراحی و توسعه‌ی این تراشه‌ را به اتمام می‌رساند تا در صورت رسیدن آن به تولید انبوه، در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های پرچم‌دار شرکت چینی مورد استفاده قرار بگیرد. اما هواوی دو مشکل خواهد داشت. مورد اول، تکمیل نشدن فرایند لازم در TSMC برای تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۳ نانومتری است و براساس گزارش‌ها، حداقل تا سال ۲۰۲۲ فرایند مورد نظر تکمیل نخواهد شد.

مشکل بعدی، تحریم‌هایی است که ایالات متحده هنوز به اجرای آن‌ها پایبند مانده و دولت بایدن با وجود تفاوت دیدگاه با اقدامات دولت ترامپ، همچنان نسبت به اجرای تحریم‌ها علیه هواوی پافشاری دارد. به نظر می‌رسد سران هواوی در نظر دارند در مدت‌زمان ذکرشده با دولت بایدن به توافق برسند و تحریم‌ها را بردارند. پس از برداشته شدن تحریم‌ها اولین اقدامی که هواوی می‌تواند انجام بدهد، ازسرگیری همکاری با شرکت‌هایی مانند TSMC برای تولید تراشه خواهد بود و با رسیدن به چنین نقطه‌ای، هواوی حداقل طرح‌هایی برای تراشه‌های جدید دارد که TSMC می‌تواند آن‌ها را به تولید انبوه برساند.

پس از تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ی ایالات متحده، هواوی برای جبران خسارات واردشده به دلیل افت فروش گوشی‌ هوشمند وارد عرصه‌های دیگر شده است. اخباری از چین به گوش می‌رسد که هواوی به‌دنبال طراحی و ساخت خودروی برقی خواهد بود و حتی برای اجرای چنین اهدافی، نیروهای خبره استخدام کرده است؛ البته هواوی تنها شرکتی نیست که روی ساخت خودروهای برقی سرمایه‌گذاری می‌کند. طبق گزارش‌ها، شیائومی نیز با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری وارد حوزه‌ی تولید خودروی برقی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات