بیانیه کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز در مورد کمبود برق و آلودگی هوا منتشر شد

پنج‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای طی بیانیه‌ای، به شرح علت آلودگی هوا، خاموشی‌ها و ارتباط آن با استخراج ارز دیجیتال پرداخت.
تبلیغات

کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) بیانیه‌ای با موضوع خاموشی‌های اخیر و آلودگی هوا در کشور منتشر کرد. در این بیانیه که در اختیار زومیت نیز قرار گرفته، کمیسیون بلاک‌چین به توضیح ارتباط استخراج ارز دیجیتال و آلودگی هوا و کمبود برق پرداخته است.

کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز در این بیانیه‌ می‌گوید آلودگی هوای تهران و استفاده از مازوت به‌جای گاز در نیروگاه‌ها در فصل زمستان مسبوق به سابقه است؛ البته مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا قرار بود امسال از مازوت‌سوزی جلوگیری شود و همین موضوع منجر به خاموشی‌ها شده است.

کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز نصر درادامه اضافه می‌کند: «بدهی سنگین چند هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به نیروگاه‌داران کشور که اهمیت استراتژیک آن‌ها امروز بیش از پیش معلوم شده است از طرفی و از طرف دیگر عدم اجازه به آن‌ها جهت بهره‌مندی از صنعت استخراج جهت درآمدزایی در ظرفیت‌های خارج از مدار یا کم راندمان یا محبوس کشور، باعث شده است نیروگاه‌داران که در زندانی از میله‌های طلا گرفتار هستند، برای مدت‌ها نتوانند اقدام به تعمیرات دوره‌ای اساسی کنند و موجبات استهلاک سنگین آن‌ها و عدم توانایی به توسعه شده است.» کمیسیون همین موضوع را عامل اصلی خاموشی‌ها و تضعیف پدافند غیرعامل کشور عنوان کرده که اثرات سوء آن برای چند سال آینده به ارث گذاشته شده است.

کمیسیون بلاک‌چین: وزارت نیرو می‌تواند قبوض فارم رفسنجان را منتشر کند تا به شبهه‌‌ی تبعیض بین ماینرهای داخلی و خارجی پایان بخشد

به گفته‌ی کمیسیون، تعیین تعرفه‌ی غیر عادی و بدعت عجیب وزارت نیرو در تعیین تعرفه‌های بالا برای استخراج، طبق اعلام سخنگوی صنعت برق کشور، موجب سوق دادن فعالیت‌های کوچک و صنعت استخراج رمز ارزهای کشور به دور از محیط شفاف شده؛ این قانون بد گویا نتوانسته هدف اصلی خود را به نتیجه برساند و نتیجه عکس داده است.

درادامه‌ی بیانیه می‌خوانیم که به ‌گفته‌ی سخنگوی صنعت برق کشور، ظرفیت صنعت استخراج رمزارز حدود ۳۱۰ مگاوات است و با توجه به ظرفیت تولید ۸۵ هزار مگاواتی تولید برق کشور و اوج مصرف کشور (حدود ۴۰ هزار مگاوات در زمستان و ۵۵ هزار مگاوات در تابستان) متوجه می‌شویم که این صنعت کمتر از هفت دهم درصد در مصرف برق کشور نقش دارد و نمی‌تواند مسبب افزایش مصرف یا خاموشی یا آلودگی هوا شود.

کمیسیون بلاک‌چین با اشاره به فارم رفسنجان که جزو مجموعه‌های مجاز تولید رمزارز در کشور محسوب می‌شود، اذعان می‌کند که طبق قانون، بخشی از همان ۰/۷ درصد (یا به ‌عبارتی، کمتر از یک درصد مصرف برق) ظرفیت فعلی صنعت ماینینگ در ایران است و وزارت نیرو در صورت رونمایی از اسناد قبوض و اسناد واریز وجه به خزانه کشور و پروفایل مصرف این مزرعه می‌تواند ابهامات تبعیض بین صنعت‌گران داخلی و خارجی را رفع کند. کمیسیون اضافه می‌کند: «صِرف فعالیت مجاز یک صنعت، هیچ ایرادی ندارد.»

کمیسیون بلاک‌چین و رمز ارز یادآوری می‌کند که افزایش ظرفیت مصرف برق، یکی از شاخصه‌های رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و لازم است به‌دنبال دلیل رشد نکردن ظرفیت تولید متناسب با افزایش گاز و برق کشور گشت؛ همچنین می‌خوانیم: «عدم رشد زیرساخت‌های کشور بدون انگیزه و مشارکت بخش خصوصی به دور از ذهن بوده و با سیاست‌های کلان توسعه جمعیت کشور نیز در تضاد است.»

درادامه، کمیسیون اذعان می‌کند که تهیه‌ی خوراک خبری برای دشمنان کشور و انحراف اذهان داخلی از سوء مدیریت شبکه تولید و توزیع برق کشور توسط سخنگوی صنعت برق در دو هفته‌ی گذشته و تلاش برای اصلاح فرمایشات خود ظرف روزهای اخیر، خسران و هزینه‌های زیادی برای برخی نهادهای کشور و دولت و صنعت استخراج در شرایط خاص کشور به ارمغان آورده است؛ بنابر این، کمیسیون رمزارز درخواست می‌کند قبل از اظهارنظر توسط همه‌ی افراد و رسانه‌ها، از صحت و سقم هر خبری اطمینان بیشتری حاصل شود.

به گزارش کمیسیون رمز ارز و بلاک‌چین نصر، صنعت استخراج رمزارز هزینه‌هایی شامل موارد زیر به همراه دارد:

  • انشعابات برق و تثبیت برق از سطح ولتاژ بالا به ولتاژ قابل مصرف
  • زیرساخت بهره‌برداری و خنک‌کاری و فیلتراسیون
  • تهیه‌ی دستگاه‌های استخراج
  • تعمیرات و نیروی انسانی و بهره‌برداری
  • برق با تعرفه میانگین ۹۶۵ تومان (که این عدد نیز ثابت نیست و بر حسب نرخ دلار متغیر تعیین می‌شود که هر لحظه امکان افزایش آن وجود دارد)
  • اجاره‌ی محل

کمیسیون بلاک‌چین در انتها اضافه می‌کند: «صنعت‌گر استخراج صنعت‌گری است که محصولی تولید می‌کند با قابلیت صادرات و تهاتر. همچنین، میزان تولید و قیمت محصول تولیدی متغیر است و ریسک‌های فراوان افت قیمت محصول تولیدی و از رده خارج شدن تجهیزات از لحاظ تکنولوژی و خرابی و ... را دارد. این حوزه خطرات و احتمال ورشکستگی‌های فراوانی نیز دارد و بهتر است از هرگونه ساده‌انگاری یا ارزیابی اقتصادی یک صنعت پرپیچ‌وخم در یک زمان خاص از لحاظ سختی شبکه و قیمت محصول اکیدا خودداری شود.»

با وجود اعلام سخن‌گوی صنعت برق مبنی بر اینکه استخراج ارز دیجیتال در کشور موجب کمبود برق نمی‌شود و همچنین متخصصان دیگری که در این خصوص صحبت می‌کنند، نگرانی‌های مردم در روزهای اخیر و خاموشی‌های مکرر باعث شد چ وزارت نیرو روز گذشته، برق نیروگاه‌های مجاز رمزارز، از جمله فارم رفسنجان را به‌طور موقت قطع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات