اتاق بازرگانی تهران: ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمزارز هستند

یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق نتایج یکی از بررسی‌ها، حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند ۱۳۹۹ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. تخمین زده می‌شود که ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمزارز باشند.
تبلیغات

در نشست دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق بازرگانی تهران، وضعیت ارزهای دیجیتال در کشور بررسی و بر لزوم قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال به‌دلیل گرایش گسترده مردم به سرمایه‌گذاری در آن‌ها و کنار‌گذاشتن رفتارهای سلبی حاکمیت تأکید شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، نایب‌رئیس‌ کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گفت نتیجه اعلام شاپرک به پرداخت‌یارها مبنی‌بر بستن درگاه‌های تبادل رمزارز در ۹۰ ساعت ابتدایی، کوچ ۵۰ میلیون دلار سرمایه از پلتفرم‌های داخلی بود. فرزین فردیس افزود طبق بررسی‌ها، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار حساب کاربری رمزارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدودا ۱۲ میلیون نفر در ایران رمزارز دارند.

فردیس به پژوهش دیگری روی ۵۶۰۰ نفر از جمعیت ۱۸ تا ۶۵ ساله در کشور اشاره کرد و گفت ۳۱ درصد از پرسش‌شوندگان ادعا کردند در‌حال‌حاضر صاحب رمزارز هستند و ۶ درصد نیز پیش‌از‌این آن را داشته‌اند و ۶۳ درصد اعلام کردند که هیچ‌گاه رمزارز نداشته‌اند. وی افزود:

انگیزه ورود ۷۷ درصد از دارندگان رمزارز سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول، ۱۵ درصد داشتن حرفه در این حوزه، ۳ درصد حمایت از تکنولوژی، ۳ درصد کنجکاوی و سرگرمی، ۱ درصد جابه‌جایی بین‌المللی پول و ۱ درصد پرداخت و خرید بوده است. همچنین، ۸۸ درصد کسب‌وکارها گفته‌اند که رمزارزشان را ازطریق پلتفرم‌های خرید‌و‌فروش آنلاین، ۵ درصد ازطریق صرافی فیزیکی، ۴ درصد ازطریق استخراج، ۱ درصد در ازای فروش محصولات و خدمات و ۲ درصد از‌طریق دریافت از دوستان و اقوام به‌دست آورده‌اند.

نایب‌رئیس‌ کمیسیون تحول دیجیتال اتاق تهران اضافه کرد طبق این گزارش، ۶۲ درصد خریداران رمزارز در ۶ ماه اخیر وارد این بازار شده‌اند و حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند ۱۳۹۹ بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

بزرگ‌ترین دغدغه مردم و کسب‌وکارها در حوزه رمزارزها را بلاتکلیفی مسائل قانونی، نوسان‌های شدید ارزش، نداشتن امنیت و کلاه‌برداری، نداشتن پشتوانه شفاف و ملاحظات شرعی می‌توان عنوان کرد. او گفت بازار رمزارزها اکنون از شفافیت بازار سرمایه نیز برخوردار نیست و کمی از کنترل خارج شده است؛ همچنانکه پیش‌تر هم مردم برای حفظ ارزش پولشان به‌سراغ شرکت‌های هرمی،‌ مؤسسه‌های مالی غیر‌مجاز، بازار سکه و ارز و بورس رفتند. افزون‌براین، گفته شد مردم به‌دلیل تحریم‌های داخلی و خارجی، از انجام سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت واهمه دارند.

فرزین فردیس افزود در بازار رمزارزها مردم مانند همیشه جلوتر از بقیه حرکت کرده‌اند؛ اما برای اینکه حاکمیت فرداروز از برخوردهای سلبی‌اش حسرت نخورد، لازم است به چند نکته اشاره کرد‌:

  • ایجاد آگاهی و آموزش‌های زیربنایی
  • ایجاد حس آرامش در فضای عمومی جامعه برای استفاده از رمزارزها
  • اجرای مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت و سندهای پیشنهادی مورداجماع سه تشکل بخش‌ خصوصی
  • تقویت و تسریع رگولاتوری حوزه فناوری بلاک‌چین و رمزارز با رویکرد سندباکس
  • ایجاد ساختار فنی و حقوقی مشابه شاپرک یا شتاب
  • ایجاد پروتکل‌های قضایی مرتبط
  • به‌رسمیت شناخته‌شدن دارایی‌های دیجیتال در کشور

درادامه، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در این نشست اعلام کرد که مخاطرات مبادله ارزهای دیجیتال برای مردم جدی شده است و باید از این وضعیت خارج شد. محمدرضا مانی‌یکتا درباره سند پیشنهادی بخش خصوصی برای رسیدگی به وضعیت رمزارزها در کشور تصریح کرد:

ریسک مبادله رمزارزها چنان زیاد است که هیچ‌یک از ارکان بخش خصوصی نمی‌تواند این ریسک را بپذیرد. در‌حال‌حاضر، خالی‌فروشی افزایش یافته است. درمقابل این مسئله، بخش خصوصی چه راهکاری دارد؟ بخش‌ خصوصی انتظارات فراقانونی از دستگاه‌ها نداشته باشد و برای ایجاد هم‌گرایی در این زمینه کمک کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات