بررسی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ

پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 48 دقیقه
گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس، کهکشانی‌های جدید سامسونگ، با فاصله‌ی کم‌تر از دو هفته پس از رونمایی، از راه رسیده‌اند و اکنون زومیت با بررسی آن همراه شما است.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، بارسلونا میزبان رویداد بزرگ کنگره‌ی جهانی موبایل در سال ۲۰۱۸ بود، به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین اتفاقات کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا را رونمایی سامسونگ از گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس عنوان کرد. کره‌ای‌ها سال گذشته با معرفی چند تبلت در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷، رونمایی از پرچم‌داران سری اس خود را به مراسمی جداگانه در فروردین‌ماه سال ۹۶ موکول کردند؛ اما امسال وضعیت به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و اکنون کهکشانی‌های جدید از راه رسیده‌اند تا بدین ترتیب، اصلی‌ترین بازیگر دنیای گوشی‌های اندرویدی، رقابتی نفس‌گیر را با آیفون ۱۰، پرچم‌دار کنونی کوپرتینونشین‌ها آغاز کند.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

پرچم‌داران جدید سامسونگ را می‌توان نسخه‌ای ارتقاءیافته از گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس دانست؛ محصولاتی با طراحی ظاهری آشنا و سخت‌افزاری بهبودیافته که با هدف رفع نقص‌های نسل پیشین عرضه شده‌اند. سامسونگ برای کهکشانی‌های جدید خود، عبارت «The Camera. Reimagined.» به‌عنوان شعار تبلیغاتی برگزیده است؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که اصلی‌ترین تفاوت گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس، دوربین به‌کاررفته در آن‌ها باشد.

کره‌ای‌ها مدعی هستند که پرچم‌داران جدید آن‌ها، نخستین گوشی‌های هوشمند دنیا با دوربینی مجهز به دیافراگم متغیر محسوب می‌‌شوند و توانایی خارق‌العاده‌ای در ثبت عکس در شرایط نوری مختلف دارند؛ اما ادعای سامسونگ تا چه اندازه با حقیقت مطابقت دارد و عملکرد گوشی‌های جدید این شرکت در دنیای واقعی چه تفاوت‌هایی با نسل گذشته دارد؟ با زومیت همراه باشید تا به بررسی کهکشانی‌های جدید سامسونگ بپردازیم.

گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس توسط دفتر سامسونگ در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته‌اند. برای مشاهده پایین‌ترین قیمت گوشی‌های سامسونگ از بین فروشگاههای مختلف به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

تماشا در یوتیوب

مشخصات فنی گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس

گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس دربرابر نسل قبل

مشخصات/گوشی

گلکسی اس ۹

گلکسی اس ۸

گلکسی اس ۹ پلاس

گلکسی اس ۸ پلاس

تراشه

اگزینوس ۹۸۱۰ / اسنپدراگون ۸۴۵

اگزینوس ۸۸۹۵ / اسنپدراگون ۸۳۵

اگزینوس ۹۸۱۰ / اسنپدراگون ۸۴۵

اگزینوس ۸۸۹۵ / اسنپدراگون ۸۳۵

سیستم‌عامل

اندروید ۸.۰ اوریو

سامسونگ اکسپرینس ۹

اندروید ۷.۰ نوقا

سامسونگ اکسپرینس ۸.۱

اندروید ۸.۰ اوریو

سامسونگ اکسپرینس ۹

اندروید ۷.۰ نوقا

سامسونگ اکسپرینس ۸.۱

حافظه‌ی رم

۴ گیگابایت

۴ گیگابایت

۶ گیگابایت

۴ گیگابایت

نمایشگر

۵.۸ اینچ

Super AMOLED

رزولوشن ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵.۸ اینچ

Super AMOLED

رزولوشن ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۶.۲ اینچ

Super AMOLED

رزولوشن ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

۶.۲ اینچ

Super AMOLED

رزولوشن ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل

محافظ نمایشگر

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۵

تراکم پیکسلی

۵۷۰ پیکسل بر اینچ

۵۷۰ پیکسل بر اینچ

۵۲۹ پیکسل بر اینچ

۵۲۹ پیکسل‌ بر اینچ

حافظه ذخیره‌سازی

۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

۶۴ گیگابایت

۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

۶۴ گیگابایت

کارت حافظه

میکرو اس‌دی تا سقف ۴۰۰ گیگابایت

میکرو‌ اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت

میکرو‌ اس‌دی تا سقف ۴۰۰ گیگابایت

میکرو‌ اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت

دوربین اصلی

۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم متغیر f/1.5 و f/2.4

۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم ثابت f/1.7

۱۲+۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم متغیر f/1.5 و f/2.4 (دوربین اصلی)

دیافراگم ثابت f/2.4 دوربین دوم

۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم ثابت f/1.7

دوربین سلفی

۸ مگاپیکسل

f/1.7

۸ مگاپیکسل

f/1.7

۸ مگاپیکسل

f/1.7

۸ مگاپیکسل

f/1.7

حسگر اثر انگشت

دارد

دارد

دارد

دارد

سیم‌کارت

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

نانوسیم

باتری

۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت

وزن

۱۶۳ گرم

۱۵۵ گرم

۱۸۹ گرم

۱۷۳ گرم

ابعاد

۸.۵×۶۸.۷×۱۴۷.۷ میلی‌متر

۸×۶۸.۱×۱۴۸.۹ میلی‌متر

۸.۵×۷۳.۸×۱۵۸.۱ میلی‌‌متر

۸.۱×۷۳.۴×۱۵۹.۵ میلی‌متر

طراحی

به‌عنوان یک تولیدکننده، چنانچه محصولی را با طراحی کم‌نقصی روانه‌ی بازار کنید، بی‌شک منطقی‌ترین استراتژی قابل اتخاذ در مورد نسل‌ یا نسل‌های بعدی آن، استفاده از زبان طراحی مشابه و رفع نقص‌های نسل پیشین خواهد بود؛ این موضوع در خصوص کهکشانی‌‌های جدید سامسونگ نیز صدق می‌کند. کره‌ای‌ها، سال گذشته گلکسی اس ۸ را با ظاهری کاملاً متفاوت نسبت به طراحی آشنای نسل‌های قبلی، روانه‌ی بازار کردند؛ محصولی مدرن با نمایشگری کشیده و کم‌حاشیه که با پا گذاشتن به دنیای گوشی‌های هوشمند، باعث آغاز روندی جدید در این حوزه شد و بر زبان طراحی محصولات پرچم‌دار سایر رقبا تأثیر گذاشت، از این رو مایه‌ی تعجب نیست که نسل جدید از پرچم‌داران سامسونگ از همان زبان طراحی تبعیت کند.

بلوغ طراحی جذاب گذشته

ترکیب شیشه و فلز، فرمول موفق این روزهای دنیای گوشی‌های هوشمند، در مورد نهمین کهکشانی سامسونگ نیز صدق می‌کند. طراحی متقارن، پنل‌هایی خمیده از جنس گوریلا گلس ۵، فریمی آلومینیومی و هم‌رنگ با بدنه و نمایشگری کشیده با حاشیه‌های باریک، المان‌هایی آشنا هستند که سال گذشته با گلکسی اس ۸ تجربه کرده بودیم و اکنون در گلکسی اس ۹ نیز به چشم می‌خورند.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

آنچه در پنل جلویی گلکسی اس ۹ خودنمایی می‌کند، نمایشگری خمیده موسوم به Infinity Display با نسبت تصویر ۱۸.۵:۹ است که نزدیک به ۸۵ درصد از نمای مقابل را به خود اختصاص داده و از دو طرف تا لبه‌های گوشی پیشروی کرده است، از نمایشگر گلکسی اس ۹ / اس ۹ پلاس، پوششی از جنس گویلا گلس ۵ محافظت می‌کند که به‌زیبایی با فریم فلزی گوشی پیوند خورده و ساختاری یکپارچه را به‌وجود آورده است. لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر، علاوه‌بر بخشیدن ظاهری زیبا به گوشی، باعث می‌شود تا اجرای ژست‌های حرکتی مختلف، مانند سوایپ‌کردن از لبه‌ها، با لذتی مضاعف همراه باشد.

نمای پشتی گلکسی اس ۹ نیز وضعیت مشابهی دارد، سامسونگ در این بخش نیز از پنلی با لبه‌های خمیده و از جنس گوریلا گلس ۵ استفاده کرده است که پیوندی دقیق با فریم گوشی دارد. لبه‌های خمیده‌ی پنل پشتی باعث می‌شود تا نه‌تنها گوشی به‌خوبی در دست جای گیرد؛ بلکه کار با گوشی حس خوبی به کاربر القاء کند. مانند هر گوشی شیشه‌ای دیگری، استعداد بالایی در جذب لک و اثر انگشت دارد؛ بنابراین در صورت خرید گلکسی اس ۹، توصیه می‌کنیم که همواره یک دستمال میکروفایبر به همراه داشته باشید یا از قاب محافظ برای آن استفاده کنید.

شاید بتوان تنها تفاوت ظاهری اس 9 و اس 9 پلاس با نسل قبل را، جای‌گیری حسگر اثر انگشت آن‌ها دانست. سال گذشته، تنها نقص طراحی اس ۸ را قرارگیری حسگر اثر انگشت در سمت راست دوربین پشتی عنوان کردیم؛ این موضوع باعث می‌شد تا با توجه به ارتفاع زیاد گوشی، کاربر برای دسترسی به این حسگر به زحمت بیفتد و گاهی اوقات، به اشتباه، پوشش دوربین را لمس کند؛ اما کره‌ای‌ها در نسل نهم کهکشانی‌های خود، حسگر پایین دوربین و در میانه‌ی گوشی جای داده‌اند؛ از این رو دسترسی به آن، بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از گذشته است.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

پنل پشتی گوشی، علاوه‌بر حسگر اثر انگشت، از دوربین اصلی، فلش ال‌ای‌دی، حسگر ضربان قلب و حسگر تشخیص سطح اکسیژن خون میزبانی می‌کند. حسگرهای یادشده برخلاف نسل پیشین، در سمت راست دوربین قرار دارند. دوربین گلکسی اس ۹ کاملاً هم‌سطح با پنل پشتی گوشی است و از این رو در حالتی که روی میز قرار دارد، به‌سادگی می‌توان از آن استفاده کرد. کره‌ای‌ها امسال گلکسی اس ۹ پلاس را به دوربینی دوگانه با چینش عمودی مجهز کرده‌اند؛ بنابراین یکی دیگر از تفاوت‌های ظاهری آن با گلکسی اس ۸ پلاس را همین مسئله عنوان کرد.

به‌سبب حاشیه‌های باریک نمایشگر و لبه‌های خمیده‌ی پنل پشتی، گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس ارگونومی بسیار خوبی دارند و به‌راحتی در دست جای می‌گیرند. ابعاد کوچک گلکسی اس ۹، در بیشتر اوقات، استفاده از آن بدون دخالت دست دوم میسر می‌کند؛ به‌طوری که تنها در مواردی مانند دسترسی به نوار اعلان‌ها، ممکن است کمی دچار چالش شوید؛ این موضوع با کمی اغماض در مورد گلکسی اس ۹ پلاس هم صدق می‌کند، بااین‌حال، بی‌شک برای کاربرانی با دستان کوچک، انتخاب نسخه‌ی کوچک‌تر، تصمیم منطقی‌تری خواهد بود.

سامسونگ برای نخستین بار، نمایشگر خمیده‌ را در گوشی گلکسی اس ۶ اج به‌کار برد؛ اما خمیدگی بیش از حد نمایشگر این محصول به‌قدری زیاد بود که حین استفاده از آن، به‌دلیل تماس کف دست با لبه‌ی نمایشگر، لمس‌های اتفاقی، تجربه‌ی کار با گوشی را دچار اختلال می‌کرد، کره‌ای‌ها برای رفع این مشکل، در هر نسل، خمیدگی نمایشگر را کمی کاهش دادند؛ به‌طوری که اکنون در نسل نهم از کهکشانی‌ها، به‌سختی می‌توان چنین مشکلی را تجربه کرد.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

چینش کلیدهای فیزیکی گلکسی اس ۹ / اس ۹ پلاس، تفاوتی با نسل قبل ندارد و همانند گذشته، کلید پاور در لبه‌ی سمت راست و کلیدهای فراخوانی بیکسبی و کنترل صدا در لبه‌ی سمت چپ گوشی قرار دارند و فیدبک حاصل از فشردن این کلیدهای فلزی بسیار لذت‌بخش است. امیدوار بودیم تا سامسونگ برای کاهش فشردن اشتباه، یکی از کلیدهای پاور یا بیکسبی را با بافتی خاص از دیگری متمایز کند؛ اما ظاهراً کره‌ای‌ها اعتقادی به این مسئله ندارند!

درگاه سیم‌کارت اول و سیم‌کارت دوم / کارت حافظه‌ی گلکسی اس ۹ / اس ۹ پلاس در لبه‌ی بالایی گوشی قرار دارد و لبه‌ی پایینی گوشی از پورت USB - C، اسپیکر و جک دوست‌داشتنی ۳.۵ میلی‌متری هدفون (!) میزبانی می‌کند؛ البته سامسونگ برای نخستین بار از اسپیکرهای استریو در پرچم‌دار خود استفاده کرده و اسپیکر دوم را با اسپیکر مکالمه در حاشیه‌های بالای نمایشگر یکپارچه کرده است.

گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس ساختار مستحکم و یکپارچه‌ای دارند و از این رو سامسونگ موفق به دریافت گواهی IP68 از مؤسسه‌ی IEC شده برای آن‌ها شده است؛ بنابراین پرچم‌داران جدید این شرکت دربرابر آب و گرد‌وغبار مقاوم هستند و می‌توان به‌مدت ۳۰ دقیقه دربرابر فشار آب در عمق ۱.۵ متری دوام آورند. سامسونگ کهکشانی‌های جدید خود را در چهار رنگ مشکی، آبی، خاکستری و ارغوانی عرضه می‌کند. گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس به‌ترتیب با قیمت‌های ۳ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان و ۴ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان در بازار کشورمان عرضه می‌شوند.

نمایشگر

از سال ۲۰۱۴ و معرفی گلکسی نوت اج توسط سامسونگ با نمایشگر خمیده تا به امروز شاهد گسترش استفاده از چنین نمایشگرهایی در محصولات سامسونگ بودیم. سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پنل‌های اولد سایز کوچک جهان است و بازیگر اصلی این صنعت به شمار می‌رود. پنل‌های اولد روزبه‌روز پیشرفت کرده‌اند و امروز به بهترین گزینه برای استفاده در پرچمداران تبدیل شده‌اند. این نمایشگرها با روشنایی بالا، مصرف پایین، مشکی عمیق، زاویه دید مناسب و قابل انعطاف بودن به دلیل جنس زیرلایه‌ها برتری محسوسی نسبت به LCD‌ها پیدا کرده‌اند. برخلاف نمونه‌های LCD، توان الکتریکی اعمال شده به تمام پیکسل‌ها یکسان نیست از این رو امکان دستیابی به روشنایی بالای ۱۰۰۰ نیت در آن‌ها وجود دارد. در بحث نمایشگر تنها نوع پنل مهم نیست و بهینه‌سازی‌های شرکت سازنده‌ی گوشی و تعبیه‌‌ی حالت‌های مختلف برای نمایش رنگ‌ها از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است؛ شاید در نگاه اول نمایشگر استفاده شده در اس ۹ و اس ۹ پلاس تفاوتی با نسل قبل نکرده باشند اما حقیقت این است که بخش‌های مختلف آن از روشنایی گرفته تا دقت رنگ بهینه‌تر از گذشته شده‌اند.

گذر چشم‌نواز از کران

گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس همانند نسل گذشته به نمایشگرهای سوپر امولد ۵.۸ و ۶.۲ اینچی مجهز شده‌اند؛ این نمایشگرها در هر دو لبه با انحنایی تقریباً مشابه با نسل قبل همراه شده‌اند. که این انحنا و نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ نمایشگر این دو گوشی باعث شده تا این گوشی‌ها کمی کوچک‌تر از گوشی‌های بدون انحنا و ۱۸ به ۹ به نظر برسند. نمایشگرهای گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به ترتیب ۸۳.۶ و ۸۴.۲ پنل جلوی گوشی را پوشانده‌اند و یک طراحی بدون حاشیه‌ را همانند نسل قبل پدید آورده‌اند. سامسونگ برای این نمایشگرهای کشیده شده از یک لبه تا لبه‌ی دیگر، عنوان «Infinity Screen» را برگزیده است.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

رزولوشن تغییری نسبت به نسل قبل نکرده و همچنان در هر دو نمونه برابر ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است؛ این رزولوشن‌‌، تراکم ۵۷۰ و ۵۲۹ پیکسل در هر اینچ را برای کهکشانی‌های جدید سامسونگ به ارمغان آورده است. خوشبختانه کره‌ای‌ها امکان تغییر رزولوشن را نیز در تنظیمات نمایشگر گنجانده‌اند، حال آن‌که رزولوشن نمایشگر به‌صورت پیش‌فرض روی Full HD پلاس تنظیم شده است. سامسونگ از سال ۲۰۱۳ و گوشی اس ۴ چینشی موسوم به دایموند پیکسل را برای نمایشگر گوشی‌هایش برگزیده است؛ نمایشگر آیفون ۱۰ نیز از چنین چینشی بهره می‌برد. که ساب‌پیکسل‌ها در نمایشگرهای گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس ابعاد ندارند؛ ساب‌پیکسل‌های آبی به دلیل نقشی که در تولید روشنایی دارند نسبت به دیگر پیکسل‌ها ابعاد بزرگ‌تری دارند. گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به واسطه‌ی تراکم پیکسلی بالا و چینش ساب‌پیکسل‌هایشان تصاویر بسیار شارپی را به نمایش می‌گذارند به‌طوری‌که با چشم غیر مسلح قادر به تشخیص مرز پیکسل‌ها و ناپیوستگی‌ها نخواهید بود.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، کره‌‌ای‌ها پشتیبانی از HDR10 را در نمایشگر پرچم‌دار جدیدشان فراموش نکرده‌اند؛ تنها پشتیبانی از محتوای انکد شده‌ی به‌خصوص برای داشتن یک تجربه‌ی عالی از ویدئوهای HDR کافی نیست و پیش‌نیازهای سخت‌افزاری نیز موردنیاز است؛ نمایشگرهای اولد به دلیل تولید روشنایی بالا و کنتراست خاصی که دارند گزینه‌‌های ایده‌آلی در این بخش هستند. این نمایشگرها همچنین به دلیل زمان‌ پاسخ‌گویی اندکشان تجربه‌ی بسیار بهتری در بحث واقعیت مجازی ارائه می‌کنند.

طبق روال بررسی‌های گذشته در ابتدا گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس را برای سنجش روشنایی حداکثر و حداقل نمایشگر آن در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم. به مانند پرچمداران سامسونگ روشنایی بیشینه نمایشگر در گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس در حالت «Auto Brightness» و در صورت دریافت نور شدید توسط حسگرهای نور دستگاه حاصل می‌شود. هر دو گوشی در این حالت به روشنایی بالای ۱۰۰۰ نیت در تست‌های ما دست یافتند؛ روشنایی حداکثری نمایشگرهای گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به ترتیب ۱۱۱۵ و ۱۰۴۳ نیت بدست آمد که رقم خیره‌کننده‌ای محسوب می‌شود. نکته‌ای که در بررسی روشنایی نمایشگر توجه ما را به خود جلب کرد،‌ تفاوت نزدیک به ۴۰ نیتی نیمه‌ی بالایی و پایینی نمایشگر بود. روشنایی نمایشگر این دو گوشی در حالت تنظیم دستی نیز به ترتیب ۶۴۵ و ۶۲۵ نیت بدست آمد. کره‌ای‌ها برای سنجش بهتر نور محیط از دو حسگر در پشت و جلوی گوشی استفاده کرده‌اند تا قرارگیری فرد در سایه، منجر به ثبت اطلاعات نادرستی نشود.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

روشنایی و دقت رنگ نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Avg. Color Error

(Std. Mode / Most Accurate)

Huawei P20 Pro

3.42

0

565

0

813

1.3

1.3 (Normal Mode)

+Galaxy S9

2.2

0

625

0

1043

6.6

1.8 (AMOLED photo)

Galaxy S9

2.4

0

645

0

1115

6.8

1.8 (AMOLED photo)

Oneplus 5T

2.5

0

643

0

644

7.1

2.1 (sRGB Mode)

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

-

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

-

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

-

Mate 10 Pro

2.26

0

605

0

850

3.4

-

Nokia 8

1.81

1.11

552

1.13

559

497

-

iPhone X

2.43

0

750

0

930

2.4

2.4

Mate 10

1.27

3.17

315

3.93

502

127

6

6 (Normal Mode)

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

-

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

-

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

2.9

2.9 (Standard Mode)

V30

3.71

0

591

0

706

5.3

-

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

2.3

-

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

-

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

-

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

7.3

2.8 (AMOLED photo)

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

-

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

-

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

-

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

3.3

-

حداقل روشنایی در دو گوشی با وجود بهترین نبودن، کاملاً مطابق استانداردهای پرچمداران است؛ حداقل روشنایی برای اس ۹ و اس ۹ پلاس به ترتیب برتبر ۲.۲ و ۲.۴ نیت بدست آمد که برای استفاده از گوشی در محیط‌های کم نور ارزیابی می‌شود. کهکشانی‌های جدید سامسونگ به قابلیت «Blue Light Filter» برای فیلتر نور آبی مجهز شده‌اند؛ کاربر در این بخش قادر به تغییر شدت فیلتر و زمان‌بندی نیز خواهد بود. به لطف روشنایی بالا و بازتاب اندک نمایشگر شاهد عملکرد درخشان گوشی در زیر نور مستقیم خورشید و محیط‌های پر نور هستیم؛ توصیه می‌شود برای بهترین تجربه در محیط‌های باز «Auto brightness» را فعال کنید. در بحث زاویه دید نیز گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس موفق عمل کرده‌اند به‌طوری‌که کاهش روشنایی تصاویر از زوایا کم‌تر از نمونه‌های مشابه‌ است. کیفیت نمایش رنگ‌ها در نگاه از زوایا نیز تا حد زیادی حفظ شده و رنگ‌ها همچنان زنده نمایش داده می‌شوند.

ویژگی‌ نمایشگر همیشه روشن (Always on display) همانند گذشته و با توجه به استفاده از پنل اولد دراختیار کاربر قرار دارد. ۴ سطح روشنایی در این بخش دردسترس کاربر است بااین‌حال تنظیم خودکار را برای مصرف بهینه و خوانایی لازم در محیط‌های پر نور و تاریک توصیه می‌کنیم. همانند اس ۸ و نوت ۸، سامسونگ کلید هوم را در اس ۹ و اس ۹ پلاس به قابلیت 3D Touch مجهز کرده است.

 گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ / samsung galaxy s9 and s9 plus

پرچمداران جدید سامسونگ در بحث کیفیت تصویر و فضاهای رنگی عملکرد بسیار درخشانی دارد. رنگ‌ها همانند پرچمداران سال‌های گذشته بسیار با طراوت و زیبا به نمایش در می‌آیند. پروفایل‌های رنگ قابل انتخاب در «Screen Mode» با محیط‌های مختلف رنگی با اشباع رنگ خاص به خود هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد:

  • Adaptive display؛ گزینه‌ی پیش‌فرض با پوشش گسترده‌ی انواع طیف‌های رنگ
  • AMOLED cinema؛ مناسب برای مشاهده‌ی ویدئوها و محتوای HDR
  • AMOLED photo؛ نمایش بهتر و دقیق‌تر تصاویر و بهترین دقت رنگ
  • Basic: نمایش طبیعی‌تر رنگ‌ها با دقت مناسب

طبق بررسی‌های ما حالت پیش‌فرض «Adaptive display» در هر دو گوشی معیارهای مختلف طیف رنگ را بیش از حالت‌های دیگر پوشش می‌دهد بااین‌حال کم‌دقت‌ترین نمایش را نیز در این حالت شاهد هستیم. رنگ سفید در این حالت سردتر به نظر می‌رسد. حالت Adaptive display در دو گوشی اس ۹ و اس ۹ پلاس به ترتیب ۱۴۳.۸ و ۱۴۳.۲ درصد از فضای sRGB را پوشش می‌دهد؛ این رقم برای Adobe RGB نیز به ترتیب ۹۳.۵ و ۹۴.۱ به دست آمد. خطای ۶.۴ نمایش رنگ‌ها در این حالت بیش از حالت‌های دیگر است و چندان مناسب نیست؛ تمام سه حالت دیگر خطاهایی کمتر از ۳ داشتند که رقمی بسیار مناسب است. که میزان خطای کمتر از ۳، توسط چشم کاربران قابل تشخیص نیست و به‌صورت تئوری نمایشگری ایده‌آل محسوب می‌شود.

برای سنجش دقت رنگ سه حالت دیگر نیز با توجه به ماهیت آن‌ها به ترتیب از فضای DCI-P3، Adobe RGB و sRGB استفاده شد. رنگ سفید در هر سه حالت بسیار دقیق و نزدیک به مرجع نمایش داده شد. خطای ۱.۷ در حالت AMOLED photo در هر دو گوشی کمترین میزان خطای مشاهده شده در بین تمام حالات است. سامسونگ همچنین امکان تغییر دمای رنگ‌ها را در بخش «Adaptive display» و با یک اسلایدر ۵ حالته دراختیار کاربر قرار داده است که می‌توان به کمک آن کمی از سردی رنگ‌ها در این حالت کاست. در حالت کلی با درنظر گرفتن تمام حالات می‌توان نمایشگرهای گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس را دقیق‌ترین نمونه‌ی بازار دانست بااین‌حال خطای حالت پیش‌فرض را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

در پایان این بخش باید گفت که گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به عمکلرد درخشان پیشینیان خود در بخش نمایشگر ادامه داده‌اند. روشنایی، دقت بالا و گسترده بودن طیف رنگ‌های قابل نمایش، عاری بودن از مشکلات مرسوم پنل‌های اولد و امکانات متنوع این نمایشگر آن را به پرچم‌دار نمایشگرهای سامسونگ و نمونه‌ای بی‌نقص مبدل کرده است.

اسپیکر

پس از عرضه‌ی هشت نسل از کهکشانی‌‌ها، سرانجام سامسونگ با گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به یکی از مهم‌ترین درخواست‌های طرفداران خانواده‌ی محصولات گلکسی پاسخ مثبت داد و در این گوشی‌ها از اسپیکرهای استریو استفاده کرد. اسپیکرهای محصول جدید سامسونگ به‌ترتیب در حاشیه‌ی بالای نمایشگر و لبه‌ی پایین آن قرار گرفته‌اند که از بین آن‌ها، نمونه‌ی اول، با اسپیکر مکالمه یکپارچه شده است.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

طبق اعلام سامسونگ، اسپیکرهای گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس توسط AKG، زیرمجموعه‌ی شرکت هارمن، تنظیم شده‌اند و شدت صدای تولیدی آن‌ها ۴۰ درصد بیشتر از نسل گذشته است. اسپیکرهای گلکسی اس ۹ از فناوری Dolby Atmos نیز پشتیبانی می‌کنند که به‌موجب آن، تجربه‌ی صوتی فراگیری را به‌ کاربر ارائه‌ می‌دهند. بررسی کیفی ما نشان از محسوس بودن تفاوت بین شدت صدای گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۸ دارند. اس ۹ صدای بسیار شفاف‌تر و رساتری را نیز نسبت به نسل پیشین تولید می‌کند. با فعال کردن Dolby Atmos، شدت صدای خروجی افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند؛ اما مشکلی که ما با آن مواجه شدیم، افزایش دیستورشن در این حالت است که حین پخش موسیقی‌های راک یا متال، محسوس‌تر به‌نظر می‌رسد.

صدایی شفاف و فراگیر با اسپیکرهای استریو

در سال ۲۰۱۸ یافتن پرچم‌داری که پورت ۳.۵ میلی‌متری هدفون داشته باشد، مأموریت بسیار دشواری به‌نظر می‌رسد؛ اما خوشبختانه سامسونگ به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران این حوزه، هنوز هم به این پورت اعتقاد دارد و در گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس از آن استفاده کرده است و همانند سال گذشته، هدفون توگوشی AKG را نیز همراه‌با این گوشی‌ها عرضه می‌کند. گلکسی اس ۹ در زمینه‌ی پخش موسیقی با هدفون نیز ما را ناامید نمی‌کند و به‌لطف پشتیبانی از Dolby Atmos، صدایی رسا، فراگیر و با جزئیات بالا، به گوشی کاربر منتقل می‌کند.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

در بخش «Sound quality and effects» در قسمت «Sounds and vibration‌» از منوی تنظیمات، با انبوهی از تنظیمات مختلف مواجه خواهید شد که تجربه‌ی شما از پخش موسیقی یا فیلم را بهبود می‌بخشند. در کنار قابلیت Dolby Atmos که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، منوی اکولایزر نیز مشاهده می‌شود که در آن می‌توان از بین حالت‌های پیش‌فرض گزینه‌ای را انتخاب کرد یا به‌صورت دستی تنظیمات صدا را تغییر داد. سامسونگ برای هرچه بیشتر کردن شدت صدای خروجی، قابلیت UHQ upscaler را در نظر گرفته است که دو حالت آپ‌اسکیل بیت‌ریت یا آپ‌اسکیل بیت‌ریت و پهنای باند را دربردارد، در کمال تعجب این قابلیت در حالت اتصال هدفون شخصی ما تأثیری در صدای خروجی نداشت؛ اما در حالت اتصال هدفون خود گوشی، حجم صدای خروجی به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد. جلوه‌های Tube Amp Pro و Concert Hall به‌ترتیب برای شبیه‌سازی طنین یک آمپلی‌فایر لامپی و پژواک سالن کنسرت نیز در این قسمت به‌چشم می‌خورند. قابلیت Adapt Sound، برای انتخاب نوع صدای خروجی براساس حساسیت گوش کاربر با توجه به سن او نیز در نظر گرفته شده است که البته ما در بررسی‌ خود، تفاوتی را با انتخاب حالت‌های مختلف، متوجه نشدیم.

هویت‌سنجی

هویت‌سنجی در گلکسی اس ۹ همانند نسل پیشین ازطریق حسگر اثر انگشت، حسگر عنبیه، سیستم تشخیص چهره، ثبت الگو یا رمز عبور امکان‌پذیر است. روند افزودن اثر انگشت به‌سادگی و با چند بار سوایپ‌کردن انگشت انجام می‌شود؛ اما حسگر اثر انگشت مانند نسل‌های قبل سرعت پایینی دارد و نمی‌توان عملکرد آن را با بهترین‌های بازار مانند وان‌پلاس ۵‌ تی و میت ۱۰ پرو مقایسه کرد.

سامسونگ برخلاف اپل در سیستم تشخیص چهره‌ی گلکسی اس ۹ از الگوریتمی مبتنی بر دوربین سلفی استفاده می‌کند و خبری از اسکن سه‌بعدی چهره نیست؛ بنابراین بدیهی است که دقت آن مانند فیس‌آی‌دی آیفون ۱۰ نباشد. برای استفاده از سیستم تشخیص چهره، در ابتدا از کاربر خواسته می‌شود تا در یک محیط پوشیده یا دور از تابش مستقیم آفتاب مستقر شود، سپس گوشی را در فاصله‌ی ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متری چهره‌ی خود نگه دارد تا فرایند اسکن چهره به اتمام برسد. این سیستم در محیط‌های سربسته و با نور مناسب عملکرد سریعی را از خود به نمایش می‌گذارد؛ اما در طول روز و درمعرض تابش آفتاب دچار مشکل می‌شود.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

قابلیت بایومتریک دیگر، حسگر عنبیه‌ی گلکسی اس ۹ است که براساس اسکن الگوی منحصربه‌فرد موجود در عنبیه‌ی چشم کاربر با استفاده‌ از حسگر دوربین دومی در حاشیه‌ی بالای نمایشگر عمل می‌کند. این حسگر از فیلتر خاصی بهره می‌برد که تصویر منعکس‌شده از الگوی عنبیه را با استفاده از LED مادون قرمز، دریافت و شناسایی می‌کند. برای استفاده از اسکنر عنبیه نباید عینک یا لنز تماسی استفاده کنید و باید گوشی را در فاصله‌ی ۲۵ تا ۳۵ متری از چهره‌ی نگه دارید، سامسونگ توصیه می‌کند تا از این قابلیت در محیط پوشیده یا دور از تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرید. ما حین استفاده از حسگر عنبیه در محیط داخلی و در حالتی که عینک به چشم داشتیم، به مشکلی برنخوردیم؛ اما مقابل نور شدید، عملکرد آن دچار اختلال می‌شد.

گلکسی اس ۹ از قابلیتی موسوم به Intelligent Scan نیز بهره می‌برد که به کاربر اجازه می‌دهد تا برای احراز هویت با دقت و امنیت بالاتر، از ترکیب اسکن چهره و عنبیه استفاده کند؛ اما در کمال تعجب، این قابلیت در حالتی که چشمان خود را می‌بندید نیز با استفاده‌ی از حسگر تشخیص چهره، قفل گوشی را باز می‌کند و این موضوع، ادعای مبنی بر افزایش امنیت را زیر سؤال می‌برد.

رابط کاربری

همان‌طور که انتظار می‌رفت سامسونگ از Samsung Experience 9.0 و نسخه‌ی هشتم اندروید موسوم به اوریو در گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس استفاده کرده است؛ که گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس به‌تازگی به اندروید اوریو به‌روزرسانی شده‌اند. پس از اعمال تغییرات گسترده‌ی ظاهری در رابط کاربری گلکسی اس ۸، اینبار شاهد یک نسخه‌ی بهبودیافته با همان زبان طراحی و پوسته در کهکشانی‌های جدید هستیم. نرم‌افزارهای اضافی تا جای ممکن از Samsung Experience حذف شده‌اند و طراحی مینیمال‌تر از گذشته شده است.

 گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ / samsung galaxy s9 and s9 plus

آیکون‌ها و ظاهر کلی رابط کاربری تغییر خاصی نسبت به نسخه‌ی قبل نکرده است. در نسخه‌ی جدید امکان مشاهده‌ی افقی بخش‌های مختلف رابط کاربری به آن اضافه شده است؛ این قابلیت در حالت پیش‌فرض دردسترس نیست و کاربر با ورود به تنظیمات هوم اسکرین باید «Portrait mode only» را غیرفعال کند. کاربر همچنین از این بخش قادر به حذف صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها یا اضافه کردن آن‌ها نیز خواهد بود. سوایپ به سمت بالا یا پایین در صفحه‌ی هوم بخش جست‌وجو را پیش روی کاربر قرار می‌دهد که حالا طبق ادعای سامسونگ نتایج مرتبط‌تری را در زمانی کمتر ارائه می‌کند.

 گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ / samsung galaxy s9 and s9 plus

صفحه‌کلید گوشی‌های سامسونگ همواره از بهترین‌های اندروید بوده‌اند و این مسئله در مورد اس ۹ و اس ۹ پلاس نیز صدق می‌کند. ۶ آیکون نوار بالای کیبورد را از این پس به می‌توان به‌راحتی و طبق سلیقه جابه‌جا کرد. تنظیمات کیبورد جدید مرتب‌تر شده و اموجی‌‌ها نیز به‌روزرسانی شده‌اند. خوشبختانه این رابط کاربری همانند گذشته، امکان تغییر پوسته (تم)، فونت و ارتفاع کیبورد را برای کاربر فراهم کرده است. ساموسنگ برای علاقه‌مندان به مطالعه نیز قابلیتی با نام «Color Lens» که در آن ۱۲ فیلتر رنگی برای کاهش خستگی چشم قرار داده شده است؛ برای فعال‌سازی این قابلیت باید از بخش «Accessibility» و پس از آن «Vision» اقدام کنید.

 گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ / samsung galaxy s9 and s9 plus

پیش از این در گوشی‌های شرکت‌هایی همچون هواوی و شیائومی شاهد قابلیتی برای استفاده‌ی هم‌زمان از دو حساب‌کاربری در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بودیم. سامسونگ به نسخه‌ی جدید رابط کاربری گوشی‌هایش قابلیت «Dual Messenger» را برای چنین کاری افزوده است؛ این قابلیت از بخش «Advanced features» در تنظیمات گوشی دردسترس است. با فعال کردن این قابلیت برای یک پیام‌رسان، دو آیکون جداگانه از آن تولید می‌شود که برای جلوگیری از اشتباه نمادی در کنار یکی از آن‌ها نقش بسته است.

کره‌ای‌ها هم‌زمان با گوشی‌های سری اس ۹ نسل جدید سامسونگ دکس را نیز در مراسم Unpacked رونمایی کردند. راهکار سامسونگ برای استفاده از گوشی در حالت دسکتاپ حالا و به‌ لطف به‌روزرسانی رابط کاربری از طیف وسیع‌تری از مانیتورها پیشتیبانی می‌کند. رزولوشن‌های HD پلاس، Full HD و WQHD (۲۵۶۰ در ۱۴۴۰) برای تجربه‌ی بهتر از حالت دسکتاپ دردسترس هستند. علاوه بر تغییرات رزولوشن که از بخش تنظیمات دردسترس است، کاربران از این پس قادر به اجرای تمام‌صفحه بازی‌ها به کمک لانچر تعبیه شده برای آن نیز خواهند بود. نسخه‌ی نهم Samsung Experience علاوه بر ویژگی‌های اندروید اوریو بهبودهایی در نمایش اعلان‌ها و کنترل سرویس‌های اجرا شده در پس‌زمینه داشته است.

Samsung Experience با طعم اوریو

گوشی‌‌های سامسونگ همواره بهترین امکانات را برای اجرای هم‌زمان چند اپلیکیشن دراختیار کاربر قرار داده‌اند. برای مثال کاربر در گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس همانند نسل پیشین علاوه بر تغییر ابعاد پنجره‌ها و جابه‌جایی بین آن‌ها در حالت اسپلیت‌اسکرین، قادر به باز کردن چندین اپ به‌صورت پاپ‌آپ است. این قابلیت ازطریق سوایپ قطری از هر یک از گوشه‌های بالا و ازطریق بخش اپلیکیشن‌های اخیر دردسترس است؛ پس از باز شدن اپلیکیشن‌های مورد نظر، می‌توان ابعاد هر یک از پنجره‌ها را به‌دلخواه تغییر داد. یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی این بخش، امکان کراپ کردن بخشی از یک اپلیکیشن برای قرارگیری به‌صورت داک در بالا و پایین صفحه است. سامسونگ همچنین قابلیت «App Pair» را نیز برای اجرای هم‌زمان دو اپلیکیشن در حالت اسپلیت اسکرین درنظر گرفته است به این صورت که پس از انتخاب دو اپلیکیشن در بخش اسپلیت اسکرین و انتخاب «App Pair» آیکونی برای اجرای این دو اپلیکیشن در صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها ایجاد می‌شود.

 گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ / samsung galaxy s9 and s9 plus

سامسونگ لبه‌های خمیده‌ی پرچمدارانش را تنها برای زیبایی نساخته است و قابلیت‌هایی مانند «Edge Panels» و «Edge Lighting» را برای کاربردی‌ کردن آن‌‌ها درنظر گرفته است. Edge Panels در حقیقت مجموعه‌ای از پنل‌های پیش‌فرض و قابل دانلود است که با سوایپ بخشی از لبه‌های نمایشگر نمایش داده می‌شوند؛ خوشبختانه بزرگی و محل دقیق منطقه‌ی مورد نظر برای فعال‌سازی اج پنل‌ها، کاملاً قابل شخصی‌سازی است. Edge Lighting نیز با ارائه‌ی ۴ جلوه نوری زیبا،‌ کاربر را رسیدن اعلان‌ها آگاه می‌کند؛ امکان شخصی‌سازی این جلوه‌ها از رنگ گرفته تا ضخامت منطقه‌ی اعمال آن در گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس وجود دارد.

 گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ / samsung galaxy s9 and s9 plus

قابلیت «Always on display» در گوشی‌های مجهز به نمایشگر اولد به دلیل ماهیت عملکرد پیکسل‌ها در نمایش رنگ مشکی دردسترس است. در نسخه‌ی جدید تعداد بیشتری از ساعت‌ها و چینش‌ها دردسترس است و کاربر قادر به تغییر روشنایی نوشته‌ها نیز خواهد بود. همچون گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس شاهد بخش«Device maintenance» برای گردهم‌آوردن ویژگی‌هایی مانند انتخاب حالت‌های عملکرد گوشی، بهینه‌سازی عملکرد باتری، حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم هستیم.

 گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ / samsung galaxy s9 and s9 plus

علاوه بر قابلیت‌های اندازه‌گیری ضربان قلب، سطح استرس و سطح اکسیژن خون که در اپلیکیشن از پیش نصب‌شده‌ی «Samsung Health» دراختیار کاربران قرار گرفته است، سامسونگ برای اولین‌بار اندازه‌گیری فشار خون را نیز به گوشی‌های هوشمند آورده است. این قابلیت که با کمک محققین دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیکو توسعه داده شده است از ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) و توسط اپلیکیشنی با نام «My BP Lab» دردسترس کاربران خواهد بود؛ اندازه‌گیری فشار خون توسط گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس در فاز نخست تنها برای کاربران بالای ۱۸ سال ساکن آمریکا امکان‌پذیر خواهد بود. با توجه امکان‌پذیر نبودن تست این قابلیت، نمی‌توان در مورد دقت و قابل اطمینان بودن نتایج حاصله از آن اظهارنظر کرد.

بیکسبی در گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به روز شده است و حالا می‌توان ازطریق آیکون درنظر گرفته شده در نرم‌افزار دوربین به قابلیت‌های آن دسترسی پیدا کرد. علاوه بر هوشمندتر شدن قابلیت‌های پایه، حالا بیکسبی ویژن قادر به ترجمه‌ی متن‌های زبان‌های مختلف است؛ طبق بررسی‌های ما این قابلیت فعلا با آی‌پی کشورمان کار نمی‌کند و حتی با وجود تغییر آی‌پی بازهم شاهد عملکرد مشکل‌دار این قابلیت هستیم. در بخش «Image» بیکسبی، کاربر با قرار دادن یک جسم در کادر مشخص شده قادر به یافتن تصاویر یا اجسام مشابه است؛ این قابلیت در زمانی‌که تنها یک سوژه‌ی اصلی در کادر قرار دارد در صورت رعایت زاویه‌ی مناسب قادر به تشخیص نوع جسم خواهد بود؛ برای مثال با قرار دادن یک ماوس لاجیتک ام ۳۳۰ در کادر، بیکسبی به خوبی ماوس بودن و سازنده‌ی آن را تشخیص داد؛ اما از مشخص کردن مدل آن ناتوان بود. بیکسبی را می‌توان برای تشخیص نوع غذا و اطلاعات مرتبط با آن، تشخیص نوشیدنی، اماکن و خواندن QR Code نیز استفاده کرد.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

در پایان این بخش باید به این نکته اشاره کرد که رابط کاربری گوشی‌های گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سریع‌ترین نمونه‌ی دنیای اندروید نیست و هنوز هم از لگ‌های اندکی رنج می‌برد؛ البته این لگ‌ها به اندازه‌ای نیست که برای تمام کاربران، محسوس و مشکل‌ساز باشد.

دوربین

همان‌طور که از شعار تبلیغاتی سامسونگ برمی‌آید، مهم‌ترین و متفاوت‌ترین قسمت از گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس، دوربین آن‌ها است. کره‌ای‌ها مدعی هستند که پرچم‌داران جدید خود را به «دوربینی انقلابی مجهز کرده‌اند که مانند چشم انسان با نور محیطی وفق پیدا می‌کند»؛ چراکه دوربین اصلی هر دو پرچم‌دار این شرکت از لنزهایی با دیافراگم متغیر بهره می‌برند. اگرچه استفاده از چنین لنزی، ویژگی‌ جذابی به‌نظر می‌رسد؛ اما نمی‌توان آن را انقلابی خواند چراکه پیش از سامسونگ، موتورولا در سال ۲۰۰۸ با گوشی Motorola Motozine ZN5 و نوکیا در سال ۲۰۰۹ با گوشی Nokia N86 8MP، ویژگی مشابهی را پیاده کرده بودند.

دوربینی توانمند در عکاسی و فیلم‌برداری

دوربین اصلی گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۲.۵ اینچی و سایز پیکسل ۱.۲۲ میکرومتری بهره می‌برند و این سنسورها در پس لنزهایی با دیافراگم متغیر قرار گرفته‌اند که بسته به شرایط نور محیطی، در یکی از دو حالت f/1.5 (برای محیط‌هایی تاریک با نور کم‌تر از ۱۰۰ لوکس) یا f/2.4 (برای محیط‌های روشن) قرار می‌گیرد، تغییر دیافراگم دوربین در حالت Auto به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد؛ اما در حالت Pro‌، کاربر امکان تغییر دستی دیافراگم را نیز دراختیار دارد. ماژول دوربین اصلی از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel نیز بهره می‌برد.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

سامسونگ برای پررنگ‌تر کردن مرز بین گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس، تصمیم گرفت تا امسال برای نسل پیشین، در نسخه‌ی پلاس از دوربین دوگانه استفاده کند. همان‌طور که اشاره کردیم، ماژول اصلی دوربین پشتی در هر دو گوشی یکسان است؛ اما ماژول دوم گلکسی اس ۹ پلاس از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳.۶ اینچی و پیکسل‌هایی یک میکرومتری بهره می‌برد که در پس لنز تله‌فوتو با دیافراگم ثابت f/2.4، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار جای دارد که امکان زوم اپتیکال ۲ برابری را برای گلکسی اس ۹ پلاس فراهم می‌کند.

در ساختار دوربین سلفی نیز تغییری مشاهده نمی‌شود و کره‌ای‌ها همان ماژول ۸ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳.۶ اینچی و ابعاد ۱.۲۲ میکرومتری را برای ثبت تصاویر سلفی و برقرار مکالمات تصویری برگزیده‌اند که آن را لنزی با دیافراگم f/1.7، فاصله‌ی کانونی معادل ۲۵ میلی‌متری، فوکوس خودکار و HD‌آر خودکار همراهی می‌کند. دوربین سلفی گلکسی اس ۹ / اس ۹ پلاس، توانایی ثبت فیلم‌هایی با رزولوشن QHD و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را دارد؛ البته سامسونگ به‌لطف پردازنده‌ی قدرتمند اگزینوس ۹۸۱۰، کاربردی دیگری را نیز با کارایی مشابه انیموجی آیفون ۱۰ برای دوربین سلفی این گوشی در نظر گرفته است که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

به‌لطف حافظه‌ی DRAM به‌کاررفته در حسگر دوربین گلکسی اس ۹، این گوشی در قالب حالت Super Slow-Mo قادر به ثبت ویدیوهایی HD با نرخ فوق‌العاده‌ی ۹۶۰ فریم‌برثانیه و طول ۰.۲ ثانیه است؛ این ویدیوها در نهایت به فیلم‌های اسلوموشن ۶ ثانیه‌ای بدل می‌شوند؛ خاطرنشان می‌کنیم که سونی این قابلیت را پیش‌تر با گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم معرفی کرده بود، با توجه به کوتاه‌بودن مدت ویدئو، فشردن دستی کلید Record در زمان مناسب چالش دشواری به‌نظر می‌رسد؛ از این رو سامسونگ قابلیتی را تدارک دیده است که به‌موجب آن، گوشی بلافاصله پس از تشخیص حرکت، شروع به‌ فیلم‌برداری می‌کند.

تماشا در یوتیوب

گلکسی اس ۹ به‌لطف تراشه‌ی قدرتمند اگزینوس ۹۸۱۰ توانایی ثبت ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را دارد که در این حالت، امکان استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر وجود ندارد. خاطرنشان می‌کنیم که اگزینوس ۹۸۱۰ از فیلم‌برداری 4K تا نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما ازآنجاکه اسنپدراگون ۸۴۵ این قابلیت را دراختیار ندارد، از این رو سامسونگ فیلم‌برداری در هر دو مدل گلکسی اس ۹ را به نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه محدود کرده است. گلکسی اس ۹ توانایی ضبط فیلم با رزولوشن Full HD و نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه را نیز دارد.

رابط کاربری دوربین گلکسی اس ۹ / اس ۹ پلاس

سامسونگ تغییراتی جزئی را در نرم‌افزار دوربین گلکسی اس ۹ به‌وجود آورده است و اکنون می‌توان به‌سادگی با سوایپ روی نمایشگر، بین حالت‌های مختلف دوربین مانند Pro ،Super Slow-Mo ،AR Emoji و Hyperlapse جابه‌جا شد. کره‌ای‌ها قابلیت HDR را نیز به بخش تنظیمات دوربین منتقل کرده‌اند و برای تغییر آن باید به منوی تنظیمات دوربین مراجعه کرد. نکته‌ی قابل‌توجه دیگر، فعال‌نبودن قابلیت ضبط اسلوموشن Full HD با نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه در حالت پیش‌فرض است؛ بنابراین برای فعال‌کردن آن باید به قسمت «Edit Camera Modes» در منوی تنظیمات دوربین مراجعه کنید.

یکی از حالت‌های عکاسی که به‌صورت در گلکسی اس ۹ وجود دارد، حالت Selective Focus است که به‌موجب آن، گوشی از چندین عکس را از سوژه ثبت می‌کند و پس از ثبت عکس، شما در گالری تصاویر می‌توانید نوع Focus را از بین سه حالت Pan Focus برای فوکوس روی تک‌تک المان‌ها از سوژه گرفته تا پس‌زمینه، Near Focus برای فوکوس روی سوژه و بلور شدن پس‌زمینه و در نهایت، Far Focus برای فوکوس روی پس‌زمینه و بلور شدن سوژه انتخاب کنید. این قابلیت برای دوربین سلفی نیز وجود دارد. (تصاویر از چپ به راست، فوکوس نزدیک، دور و پَن)

نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ با Selective Focus

Near Focus
Far Focus
Pan Focus

گلکسی اس ۹ پلاس به‌سبب بهره‌گیری از دوربین دوگانه، قابلیت‌های منحصربه‌فرد Live Focus و زوم اپتیکال دو برابری را ارائه‌ می‌دهد که گلکسی اس ۹ از آن‌ها بی‌بهره است. Live Focus به کاربر اجازه می‌دهد تا حین ثبت‌کردن عکس‌های پرتره، شدت بلور شدن پس‌زمینه را به‌صورت بی‌درنگ و حین عکاسی تغییر دهد؛ البته کاربر امکان اِعمال تغییر در شدت بلور شدن را پس از ثبت عکس و در داخل اپلیکیشن گالری نیز دراختیار دارد. با توجه به بهره‌گیری دوربین دوم در گلکسی اس ۹ پلاس از لنز تله‌فوتو با فاصله‌ی کنونی معادل ۵۶ میلی‌متری، این گوشی امکان زوم دو برابری بدون جلوه کیفیت تصویر را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ پلاس با جلوه بوکه

نمونه‌ی تصویر گلکسی اس ۹ پلاس با افکت بوکه
نمونه‌ی تصویر گلکسی اس ۹ پلاس با افکت بوکه
نمونه‌ی تصویر گلکسی اس ۹ پلاس با افکت بوکه

نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ پلاس با و بدون زوم دو برابری

گلکسی اس ۹ پلاس - تصویر با زوم 1X
گلکسی اس ۹ پلاس - تصویر با زوم 2X

گلکسی اس ۹ تقریباً در تمام شرایط محیطی، نویز را در سطح پایینی نگه می‌دارد. در محیط‌های بیرونی و داخلی با شرایط نوری مناسب، جزئیات تصاویر به میزان بسیار زیادی حفظ می‌شوند، فوکوس خودکار عملکرد بسیار سریع و دقیقی دارد و تقریباً در تمام شرایط، رنگ‌های زنده و شفافی را در عکس‌ها شاهد هستیم. تغییر دیافراگم از F/2.4 به F/1.5 باعث می‌شود تا نور بیش‌تری وارد حسگر شده و بدین‌ ترتیب عکس‌های روشن‌تری حاصل شوند؛ اما این موضوع هم‌زمان باعث می‌شود تا مرز بین نقاط تاریک و روشن در عکس‌ها، کم‌رنگ‌تر شود.

نمونه‌ی تصاویر با دیافراگم‌های متفاوت

گلکسی اس ۹ - F/2.4
گلکسی اس ۹ - F/1.5

گلکسی اس ۹ پلاس به‌لطف بهره‌گیری از دوربین دوم، عملکرد بسیار خوبی را در زمینه‌ی زوم از خود به‌جای می‌گذارد و عکس‌های شفافی را در این شرایط ثبت می‌کند، ضمن اینکه جزئیات بالایی در عکس‌های با زوم دو برابری مشاهده می‌شود. گلکسی اس ۹ در زمینه‌ی تصاویر پرتره با جلوه بوکه نیز بسیار خوب ظاهر می‌شود و سوژه به‌خوبی از پس‌زمینه‌ی بلور‌شده متمایز می‌شود؛ اما گاهی اوقات و حین ثبت پرتره از سوژه‌هایی با مرزهای پیچیده، گوشی در تمیز دادن مرز بین سوژه و پس‌زمینه دچار مشکل می‌شود؛ به‌طوری که به بخش‌هایی از پس‌زمینه در مجاورت سوژه، جلوه بلور اعمال نمی‌شود. جزئیات تصاویر پرتره با جلوه بوکه در محیط‌های پوشیده یا کم‌نور نیز کاهش پیدا می‌کند.

نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس

نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس
نمونه‌ی تصاویر گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس

AR Emoji

تقلید ناکارآمد از رقیب

ایموجی‌های پویا در حال تبدیل شدن به یک ترند در دنیای گوشی‌های موبایل است به‌طوری‌که اپلیکیشن‌های مختلفی برای این کار ساخته شده‌اند. پس از انیموجی اپل که از حسگرهای خاصی برای تشخیص چهره و ساخت مدل آن استفاده می‌کرد حال نوبت به سامسونگ رسیده تا با روشی ساد‌تر ایموجی‌‌هایی پویا و جالب تهیه کند. به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها تنها با یک عکس گرفته شده با دوربین اصلی یا سلفی و با بهره‌گیری از یادگیری ماشین، قابلیت «AR Emoji» را خلق کرده‌اند. گلکسی اس ۹ و ۹ پلاس با آنالیز ۱۰۰ نقطه از تصویر دوبعدی‌ چهره، مدل سه‌بعدی آن را می‌سازد.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

شروع کار و ساختن ایموجی با AR Emoji بسیار ساده‌ است؛ با انتخاب این حالت در نرم‌افزار دوربین و گرفتن یک عکس ساده،‌ گوشی در زمان بسیار اندکی ایموجی شما را خواهد ساخت؛ برای ثبت عکس در ای‌آر ایموجی باید عینک خود را برداشته و لبخندی با دهان بسته بر چهره داشته باشید. سپس نرم‌افزار جنس فرد را سؤال کرده و نوبت به شخصی‌سازی ایموجی ساخته شده می‌رسد؛ تغییر رنگ پوست، مدل مو، لباس و اضافه کردن عینک مواردی هستند که کاربر قادر به تغییر آن است. در پایان کاربر می‌تواند از ایموجی تولید شده، ۱۸ استیکر متحرک با پسوند GIF استخراج کند. که این ویژگی قادر به تشخیص خودکار رنگ پوست نیست.

 گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ / samsung galaxy s9 and s9 plus

AR Emoji در عمل یک قابلیت سرگرم‌کننده و یک قدم مثبت محسوب می‌شود اما نباید انتظار یک عملکرد دقیق و بی‌نقص از آن را داشت. نمی‌توان گفت AR Emoji در شبیه‌سازی چهره‌ی افراد کاملاً ناموفق است بااین‌حال خروجی این قابلیت در اکثر مواقع چندان شبیه به چهره‌ی فرد نیست. تشخیص حرکات چهره به‌خصوص در لب‌ها با مشکل رو‌به‌رو است و نمی‌توان آن را به خوبی انیموجی توصیف کرد. تشخیص پلک‌زدن و حرکات ابروها به خوبی صورت می‌پذیرد و مشکل خاصی در آن به چشم نمی‌خورد. خوشبختانه انیمیشن استیکرهای ساخته شده به دلیل نیاز نداشتن به ردیابی حرکت چهره مناسب است.

بازده و عملکرد

سامسونگ در تمام بازارهای جهانی به‌جز آمریکا و چین، گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس را با جدید‌ترین پردازنده‌ی بالارده و اختصاصی خود موسوم به اگزینوس ۹۸۱۰ عرضه خواهد کرد و کاربران مقیم دو کشور یادشده، گلکسی اس ۹ را با پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸۴۵ تجربه خواهند کرد. با توجه به عرضه‌ی کهکشانی‌های جدید سامسونگ با تراشه‌ی اگزینوس ۹۸۱۰ در کشورمان، تصمیم داریم تا در بخش بازده و عملکرد، این تراشه را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

اگزینوس ۹۸۱۰ حدود دو ماه پیش و در سکوت خبری معرفی شد، این پردازنده‌ی هشت هسته‌ای و ۶۴ بیتی برمبنای نسل دوم از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET 10LPP تولید می‌شود. سامسونگ مدعی است که فناوری تولید یادشده نسبت به نسل اول موسوم به 10LPE، بالغ بر ۱۰ درصد بهبود عملکرد یا ۱۵ درصد کاهش مصرف انرژی را برای پردازنده‌‌ها به‌ارمغان می‌آورد.

مشخصات تراشه‌ی اگزینوس ۹۸۱۰ دربرابر رقبا

مشخصات / تراشه

اگزینوس ۹۸۱۰

اسنپدراگون ۸۴۵

اگزینوس ۸۸۹۵

پردازنده

۴ هسته‌ی اگزینوس M3 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 385 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 385 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اگزینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

Mali G72 MP18

۵۷۲ مگاهرتز

Adreno 630

Mali G71 MP20

۵۴۶ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4X

LPDDR4X

LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1, SD 3.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat18

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

ISP

۲۴ مگاپیکسل تکی

۱۷ مگاپیکسل دوگانه

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتری FinFET

طبق اعلام سامسونگ، واحد پردازش مرکزی (CPU) در اگزینوس ۹۸۱۰ از هشت هسته‌ی پردازشی، شامل چهار هسته‌ی قدرتمند با ریزمعماری سفارشی‌شده‌ و نسل سومی سامسونگ با نام Mongoose M3 برای پردازش‌های سنگین و چهار هسته‌ی کم‌مصرف با ریزمعماری Cortex A55 برای انجام تسک‌های سبک است که برمبنای مجموعه‌ی دستورالعمل ISA-ARMv8.3 فعالیت می‌کنند، کره‌ای‌ها فرکانس‌ کاری هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف را به‌ترتیب ۲.۹ و ۱.۹ گیگاهرتز اعلام کرده‌اند.

اگزینوس ۹۸۱۰؛ توان پردازشی فوق‌العاده

سامسونگ مدعی است که بهبود‌هایی نظیر عریض‌تر شدن پایپ‌لاین‌ها و بهینه‌سازی‌های انجام‌شده روی حافظه‌ی کش، منجر به بهبود ۲۰۰ درصدی عملکرد تک هسته‌ای و بهبود ۴۰ درصدی عملکرد چند هسته‌ای واحد پردازشی در تراشه‌ی جدید این شرکت شده است. ظاهراً کره‌ای‌ها در چینش هسته‌های پردازشی اگزینوس ۹۸۱۰ از معماری جدید DynamIQ آرم بهره برده‌اند؛ اما بررسی‌ها حکایت از آن دارند که هسته‌های کم‌مصرف Cortex A55 به‌جای قرارگیری در یک کلاستر DynamIQ واحد به‌همراه هسته‌های M3، در کلاستری مجزا قرار دارند و این موضوع، چینش هسته‌ها را به معماری big.LITTLE شبیه می‌کند.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف ادعای سامسونگ، فرکانس بیشینه‌ی کلاستر قدرتمند اگزینوس ۹۸۱۰ به ۲.۷ گیگاهرتز می‌رسد و فرکانس کلاستر کم‌مصرف روی ۱.۸ گیگاهرتز قرار دارد که به‌ترتیب ۲۰۰ و ۱۰۰ مگاهرتز پایین‌تر از اعداد اعلام‌شده توسط سامسونگ هستند؛ اما نکته‌ی حائز اهمیت، این است که کلاستر قدرتمند تنها در حالتی به فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز می‌رسد که تنها یک هسته در آن فعال باشد. در شرایطی که دو هسته از این کلاستر فعال باشند، فرکانس کاری آن‌ها به حدود ۲.۳ گیگاهرتز کاهش پیدا می‌کند و در حالتی که سه یا چهار هسته فعالیت کنند، فرکانس به حدود ۱.۸ گیگاهرتز افت خواهد کرد.

سامسونگ برای هسته‌های قدرتمند M3، حافظه‌ی کش سطح اول را نسبت به نسل قبل، دو برابر کرده و به ۶۴ کیلوبایت رسانده است، هسته‌های سفارشی‌شده‌ی سامسونگ از ۵۱۲ کیلوبایت حافظه‌ی کش سطح دوم و ۴ مگابایت حافظه‌ی کش سطح سوم اشتراکی بهره می‌برند؛ اما هسته‌های A55 از حافظه‌ی کش سطح دوم بی‌بهره هستند و برای آن‌ها صرفاً ۵۱۲ کیلوبایت حافظه‌ی کش سطح سومی اشتراکی DynamIQ موسوم به (DSU) در نظر گرفته شده است.

تراشه‌ی بالارده‌ی جدید سامسونگ از واحد پردازش گرافیکی (GPU) آرم موسوم به Mali G72 MP18 بهره می‌برد که طبق ادعای کره‌ای‌ها، بهبودی ۲۰ درصدی را در توان پردازش گرافیکی نسبت به نسل قبل به ارمغان می‌آورد. GPU یادشده بر منبای نسل دوم معماری Bifrost آرم و با هدف ارائه‌ی عملکردی بهتر با مصرف انرژی کم‌تر توسعه داده شده است. به‌گفته‌ی کره‌ای‌ها، بهبودهای ایجادشده در نهایت به اجرای بهتر تسک‌های مبتنی بر یادگیری ماشین، بازی‌های سنگین و تجربه‌ی فراگیرتر حین به‌کار‌گیری هدست‌های واقعیت مجازی منجر خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سامسونگ تعداد هسته‌های واحد پردازش گرافیکی را در تراشه‌ی اگزینوس ۹۸۱۰ از ۲۰ به ۱۸ هسته کاهش داده است، این واحد در محدوده‌ی فرکانسی ۲۶۰ تا ۵۷۲ مگاهرتز فعالیت می‌کند که در حالت بیشینه، نسبت به نسل قبل، بهبودی ۴.۷۶ درصدی را نشان می‌دهد.

مودم Samsung Shannon LTE به‌کاررفته در پردازنده‌ی گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس از اتصال ال‌تی‌ایی کتگوری ۱۸ پشتیبانی می‌کند، این مودم برای دستیابی به نرخ Downlink حدودی ۱.۲ گیگابیت‌برثانیه و نرخ Uplink حدودی ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه‌ای به‌ترتیب از تجمیع ۶ و ۲ برابری حامل‌های ال‌تی‌ایی بهره می‌برد، ضمن اینکه برای بیشینه‌سازی نرخ گذردهی داده از روش چند ورودی-چند خروجی ۴×۴ (4x4 MIMO)، مدولاسیون 256 QAM و eLAA استفاده می‌کند.

کره‌ای‌ها برای تغذیه‌ی تراشه‌ی قدرتمند اگزینوس ۹۸۱۰، پشتیبانی از حافظه‌ی LPDDR4x چهارکاناله‌ی ۱۶ بیتی با فرکانس ۱۷۹۴ مگاهرتزی را نیز به آن اضافه کرده‌اند؛ نسخه‌ای ارتقاءیافته از حافظه‌ی LPDDR4 استاندارد که با هدف کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی DRAM ازطریق کاهش ۴۵ درصدی توان خروجی درایور (ولتاژ I/O VDDQ) از ۱.۱ ولت به ۰.۶ ولت طراحی شده است. تراشه‌ی بالارده‌ی سامسونگ از حافظه‌های ذخیره‌سازی فلش UFS 2.1 و SD 3.0 نیز پشتیبانی می‌کند.

اگزینوس ۹۸۱۰ نخستین پردازنده در دنیای گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شود که از ضبط و پخش ویدئو با رزولوشن 4K UHD و نرخ بیشینه‌ی ۱۲۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند؛ اما ازآنجاکه پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ تنها تا سقف ۶۰ فریم‌برثانیه، توانایی ثبت ویدیوهایی با این رزولوشن را دارد، از این رو سامسونگ در هر دو نسخه‌ی گلکسی اس ۹، ضبط ویدئو را به نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه محدود کرده است. تراشه‌ی اگزینوس ۹۸۱۰ به‌لطف نسخه‌ی جدید بلوک کدگشایی (دی‌کُد) ویدیوی سامسونگ موسوم به MFC از کُدک‌ ۱۰ بیتی HEVC و VP9 با توانایی رندر ۱۰۲۴ تُن مختلف از رنگ‌های اصلی قرمز، آبی و سبز پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین برخلاف فرمت رنگی ۸ بیتی با ۱۶.۷ میلیون رنگ، اکنون کاربران می‌توانند ۱.۰۷ میلیارد رنگ را تجربه کنند. زیرسیستم صوتی اگزینوس ۹۸۱۰ نیز با هدف ارائه‌ی تجربه‌ی صوتی بهتر با کیفیت بالغ بر ۳۲ بیت / ۳۸۴ کیلوهرتز و پردازش پایدار در عین مصرف انرژی پایین، به‌روز شده است.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

اگزینوس ۹۸۱۰ در بطن خود، پردازش‌گر سیگنال تصویر (ISP) دوگانه‌ای دارد که از چهار حسگر تصویر پشتیبانی می‌کند، به‌لطف این پردازش‌گر، گلکسی اس ۹ پلاس از یک دوربین دوگانه، یک دوربین سلفی تکی و یک حسگر عنبیه بهره می‌برد. ISP دوگانه‌ی اگزینوس ۹۸۱۰ برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در حال عکاسی، از یک پردازش‌گر قدرتمند و یک پردازش‌گر کم‌مصرف تشکیل شده است، همچنین به‌ادعای سامسونگ، به‌لطف موتور آماری فوکوس خودکار که فوکوس تشخیص فاز سریع‌تر و دقیق‌تر را امکان‌پذیر می‌کند، الگوریتم‌های پردازش تصویر گوناگون، نظیر دی‌موزائیک، کاهش نویز، بهبود لبه‌ها و زیباسازی چهر‌ه‌ی سوژه بهبود قابل توجهی نسبت به گذشته داشته‌اند.

قلب تپنده‌ی گلکسی اس ۹ با ترکیب رمزگذاری باینری و رمزگذاری بهبود‌یافته‌ی DRAM، از نرم‌افزار گوشی محافظت می‌کند، این تراشه از فایروال‌هایی نیز بهره می‌برد که زیرسیستم‌های داخلی را از یکدیگر جدا می‌کند؛ به‌عنوان مثال با ایجاد یک فایروال اطراف مودم یا زیرسیستم وای‌فای، پردازنده قادر خواهد بود تا از سیستم اصلی دربرابر دسترسی از راه دور و غیرمجاز، محافظت کند.

یکی از تفاوت‌های سخت‌افزاری بین اس ۹ و اس ۹ پلاس، به میزان حافظه‌ی رم آن‌ها بازمی‌گردد؛ درحالی‌که گلکسی اس ۹ از حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی بهره می‌برد، نسخه‌ی پلاس، ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم را دراختیار دارد، بدین ترتیب می‌توان حدس زد که این گوشی نسبت به برادر کوچک‌تر خود، تجربه‌ی مالتی‌تسکینگ بهتری را برای کاربر دربر داشته باشد. سامسونگ هر دو مدل از گلکسی اس ۹ را در سه نسخه با حافظه‌های ذخیره‌سازی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی روانه‌ی بازار می‌کند؛ البته به لطف درگاه کارت حافظه‌ی microSD، می‌توان حافظه‌ی گوشی را تا سقف ۴۰۰ گیگابایت افزایش داد. در جدول زیر، عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی اس ۹ و اس ۹ پلاس را دربرابر سایر رقبا مشاهده می‌کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

گلکسی اس ۹ پلاس

۸۲۰.۶۳ مگابایت‌برثانیه

۲۰۷.۱۷ مگابایت‌برثانیه

۱۳۱.۲۷ مگابایت‌برثانیه

۲۲.۶۸ مگابایت‌برثانیه

گلکسی اس ۹

۸۱۷.۹۴ مگابایت‌برثانیه

۲۰۵.۶۷ مگابایت‌برثانیه

۱۳۱.۱۲ مگابایت‌برثانیه

۲۳.۱۵ مگابایت‌برثانیه

وان‌پلاس ۵‌تی

۷۵۰.۲۸ مگابایت‌برثانیه

۲۰۵.۴۱ مگابایت‌برثانیه

۱۳۶.۶ مگابایت‌برثانیه

۱۹.۴۸ مگابایت‌برثانیه

آنر ۹

۲۸۱.۷۲ مگابایت‌برثانیه

۹۷.۷۱ مگابایت‌برثانیه

۲۸.۳۸ مگابایت‌برثانیه

۱۳.۸۵ مگابایت‌برثانیه

هواوی میت ۱۰ پرو

۸۳۵.۰۶ مگابایت‌برثانیه

۲۲۰.۹۶ مگابایت‌برثانیه

۱۷۵.۷۴ مگابایت‌برثانیه

۱۷۲.۶۲ مگابایت‌بر‌ثانیه

نوکیا ۸

۶۸۹.۱۷ مگابایت‌برثانیه

۲۰۴.۳۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۶.۷۲ مگابایت‌برثانیه

۱۴.۳۴ مگابایت‌برثانیه

هواوی میت ۱۰

۸۲۴.۰۵ مگابایت‌برثانیه

۲۰۶.۱۳ مگابایت‌برثانیه

۱۷۷.۴۷ مگابایت‌برثانیه

۱۵۷.۶۱ مگابایت‌برثانیه

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۶.۴۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۷.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸۱ مگابایت‌ بر ثانیه

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۵۸.۳۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۷۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۱.۱ مگابایت‌ بر ثانیه

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۶۲.۴۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۰.۹۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۶۵.۶۳ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰۳.۹۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۳.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۲ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۷۹.۱۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲۲.۹۴ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۴.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

تا این مرحله، اطلاعات کلی درباره‌ی ساختار اگزینوس ۹۸۱۰، نوع چینش واحد‌های مختلف آن و فرکانس کاری هسته‌های آن را با شما به اشتراک گذاشتیم، حال نوبت آن می‌رسد تا عملکرد گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس را با این سخت‌افزار قدرتمند، در دنیای واقعی بسنجیم؛ ابتدا مطابق معمول آزمون‌های مختلف را روی این دو گوشی اجرا می‌‌کنیم.

زومیت برای ارزیابی عملکرد سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند، در کنار تجربه‌ی دنیای واقعی که با اجرای بازی‌های گرافیکی و تحت‌فشار قرار دادن گوشی، به‌صورت کیفی بیان می‌شود، جهت ارائه‌ی آماری کمی از عملکرد دستگاه‌ها، بنچمارک‌های متنوعی را روی آن‌ها اجرا می‌کند. بنچمارک انتوتو تمام جنبه‌های گوشی، مانند پردازنده، جی‌پی‌یو، حافظه‌ی رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی پردازنده و جی‌پی‌یو در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین رزولوشن و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیرقابل لمس، براساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. GeekBench با محوریت بررسی عملکرد پردازنده در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

+Galaxy S9

243493

219955

37958

5205

5224

3750

8997

24FPS

47FPS

14FPS

28FPS

60FPS

146FPS

Galaxy S9

217146

212328

38108

5089

5247

3704

8860

24FPS

46FPS

15FPS

28FPS

60FPS

142FPS

OnePlus 5T

--

176787

40430

6861

6032

۲۰۲۱

6204

37FPS

41FPS

23FPS

25FPS

60FPS

115FPS

Honor 9

--

145954

28920

6134

5456

1961

6340

20FPS

19FPS

13FPS

11FPS

52FPS

56FPS

Huawei Mate 10 Pro

--

175769

30962

6913

6941

1983

6499

29FPS

30FPS

21FPS

21FPS

60FPS

127FPS

Nokia 8

--

170074

40393

6744

6224

1913

6515

18FPS

39FPS

12FPS

23FPS

56FPS

106FPS

iPhone X

--

203245

63694

--

4222

9371

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

Huawei Mate 10

--

176022

35995

6740

7006

1859

6437

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

iPhone 8

--

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

iPhone 8 Plus

--

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

Xperia XZ1

--

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

LG V30

--

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

Galaxy Note 8

--

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

iPad Pro 10.5

--

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

OnePlus 5

--

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

Sony Xperia XZ Premium

--

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

HTC U11

--

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

Samsung Galaxy S8+

--

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

LG G6

--

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

Samsung Galaxy S8

--

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

HTC U Ultra

--

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

Huawei P10

--

120852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

Xiaomi Mi Mix

--

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

Google Pixel XL

--

138423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

Huawei Mate 9

--

122178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

Moto Z

--

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

Xiaomi Mi5s

--

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

Xperia XZ

--

124589

24569

Apple iPhone 7

--

168242

Galaxy Note 7

--

132586

23989

OnePlus 3

--

141895

27546

Galaxy S7 edge

--

127589

24046

توضیحات: دو بنچمارک CF-Bench و Vellamo Mobile Benchmark به‌دلیل به‌روزرسانی و پشتیبانی‌ نشدن از جانب توسعه‌دهنده، از بررسی‌ها حذف شدند.

همان‌طور که نتایج حاصل از اجرای بنچمارک‌ها نشان می‌دهند، سامسونگ با تراشه‌ی اگزینوس ۹۸۱۰، عملکرد CPU را به‌میزان قابل توجهی چه در حالت تک‌هسته و چه چندهسته بهبود داده است؛ اما عملکرد GPU تفاوت چندانی با نمونه‌ی به‌کاررفته در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ ندارد. عملکرد گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس در استفاده‌های عادی و گشت‌وگذار در محیط رابط کاربری آن‌ها تفاوتی با یکدیگر و نسل گذشته ندارد و هنوز هم با توجه به انیمیشن‌ها و المان‌های گرافیکی فراوان رابط Samsung Experience شاهد کندی‌های چند میلی‌ثانیه‌ای در جابه‌جایی بین منوها هستیم که البته این مسئله برای عموم کاربران قابلی اغماض خواهد بود.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

ما برای بررسی عملکرد گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس تحت فشار، بازی‌های مختلف و سنگینی نظیر Lineage 2 Revolution ،The Trail و Tekken را روی هر دو گوشی اجرا کردیم. اجرای بازی Tekken‌ بدون هیچ مشکلی و به‌نرمی انجام شد؛ اما بازی‌های سنگین The Trail‌ و Lineage 2 Revolution در صورتی که با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا شوند، لگ‌های گاه‌گداری را با خود به‌همراه خواهند داشت، خاطرنشان می‌کنیم که بازی یادشده در گوشی وان‌پلاس ۵‌تی دچار چنین مشکلاتی نمی‌شوند.

برای بررسی تأثیر تفاوت میزان رم بین گوشی‌های اس ۹ و اس ۹ پلاس، ما ابتدا مجموعه‌ای از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها را در شرایط یکسان و با ترتیب «Shadow Fight 3، کروم، The Trail، اینستاگرام، Implosion، تلگرام، Tekken، یوتیوب، Sky Force Reloaded، اسپاتیفای» در هر دو گوشی اجرا کرده و پس از بارگذاری کامل آن‌ها را مینیمایز کردیم و در نهایت، در مسیر بازگشت، تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را از نو فراخوانی کردیم، در این تست تمام موارد اجراشده روی گلکسی اس ۹ پلاس، به‌لطف حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی این گوشی، به‌صورت کامل در پس‌زمینه باقی مانده بودند؛ اما در گلکسی اس ۹، بازی‌های Shadow Fight 3 و Tekken از نو بارگذاری شدند.

باتری

اگرچه در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که بدنه‌ی هر دو گوشی گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس با نسل گذشته‌ی آن‌ها یکسان است؛ اما در حقیقت کهکشانی‌های جدید سامسونگ عریض‌تر (گلکسی اس ۹: ۰.۶ میلی‌متر، گلکسی اس ۹ پلاس: ۰.۴ میلی‌متر) و ضخیم‌تر (گلکسی اس ۹: ۰.۵ میلی‌متر، گلکسی اس ۹ پلاس: ۰.۴ میلی‌متر) از قبل شده‌اند؛ اما متأسفانه به‌نظر می‌رسد که کره‌ای‌ها از فضای اضافه‌ی به‌وجود آمده در جهت افزایش ظرفیت باتری بهره‌ای نبرده‌اند. پرچم‌داران جدید سامسونگ از فناوری شارژ سریع Quick Charge 2.0 و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند.

تأمین انرژی گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس، به‌ترتیب توسط باتری‌هایی با ظرفیت ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعت صورت می‌گیرد؛ بنابراین تفاوتی با منبع انرژی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس ندارند. سال گذشته، بررسی‌‌های ما نشان دادند که پرچم‌داران سری اس ۸ به‌دلیل بهره‌گیری از نمایشگری با وضوح بالا و پردازنده‌ای قدرتمند، شارژدهی متوسطی دارند؛ کره‌ای‌ها مدعی هستند که نسل دوم از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET، در پردازش‌های مشابه، ۱۵ درصد کاهش مصرف انرژی نسبت به نسل گذشته در تراشه‌ی اگزینوس ۸۸۹۵ به ارمغان می‌آورد؛ اما این ادعا در دنیای واقعی تا چه حد صحت دارد و پرچم‌داران جدید سامسونگ چه عملکردی را به‌لحاظ شارژدهی ارائه می‌دهند؟

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

برای ارزیابی عملکرد باتری گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس، ابتدا با فعال‌سازی حالت پرواز تمام اتصالات آن‌ها را قطع کردیم، روشنایی نمایشگر را روی مقدار ۲۰۰ نیت قرار دادیم و سپس ویدیویی با رزولوشن HD را به‌صورت مداوم تا لحظه‌ی خاموش‌ شدن گوشی در آن پخش کردیم. در این تست، گلکسی اس ۹ به‌ مدت ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه و گلکسی اس ۹ پلاس به مدت ۱۴ ساعت و ۱۷ دقیقه دوام آورد.

تست‌های بعدی، به اجرای دو آزمون Battery Test – Manhattan 3.1 و Work 2.0 Battery Life‌ به‌ ترتیب از اپلکیشین‌های بنچمارک GFXBench و PCMark بازمی‌گردد؛ آزمون نخست ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند و آزمون دوم یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها محسوب می‌شود.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

+Galaxy S9

WQHD+ / "6.2

3500

14:17

TBA

187.6min

860.7Frame

Failed

Galaxy S9

WQHD+ / "5.8

3000

12:30

TBA

154.8min

884.7Frame

6:42

OnePlus 5T

FHD+ / "6.01

3300

17:13

10:09

140.3min

2075Frame

8:34

Honor 9

1080p / "5.15

3200

11:06

11:28

158.3min

1024Frame

6:37

Huawei Mate 10 Pro

FHD+ / "6.0

4000

16:40

15:21

226.2min

848.2Frame

8:36

Nokia 8

QHD / "5.3

3090

10:55

10:29

196.8min

1042Frame

8:13

iPhone X

1125p / "5.8

2716

14:40

11:10

242.2min

1561Frame

--

Huawei Mate 10

1080p / "5.9

4000

13:16

12:17

TBA

TBA

9:40

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

8:10

122min

3995Frame

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

11:30

171min

2051Frame

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

نتیجه‌ی آزمون‌های باتری نشان می‌دهند که گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به‌لحاظ پخش فیلم، عملکرد مشابهی با نسل گذشته‌ی خود دارند؛ اما با توجه به نتیجه‌ی آزمون جی‌اف‌ایکس بنچ، به‌نظر می‌رسد که پرچم‌داران جدید سامسونگ در پردازش‌های گرافیکی مانند اجرای بازی‌ها، بهبود‌هایی جزئی را نسبت به نسل خود تجربه کرده‌اند. در کمال تعجب، آزمون زمان‌بر پی‌سی‌مارک حکایت از افت عملکرد گلکسی اس ۹ در قیاس با اس ۸ دارد، متأسفانه اجرای این آزمون روی گلکسی اس ۹ پلاس موفق نبود؛ چراکه فرایند تست گوشی در میانه‌ی راه متوقف می‌شد.

در حالت کلی می‌توان گفت که کهکشانی‌های جدید درست‌مانند نسل گذشته در زمینه‌ی شارژدهی، عملکرد متوسطی دارند و چنانچه استفاده‌ی شما از گوشی، شامل کاربری‌های سنگین، نظیر اجرای بازی‌های گرافیکی یا استریم آنلاین مداوم موسیقی و فیلم باشد، باید به فکر تهیه‌ی پاوربانکی برای گوشی خود باشید؛ اما در کارایی‌های روزمره و عادی، هر دو گوشی جدید سامسونگ تا یک روز شارژدهی خواهند داشت.

جمع‌بندی

رونمایی از گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس در غیاب پرچمداران دیگر شرکت‌ها بدون شک خبرسازترین رویداد کنگره‌ی جهانی امسال بود. کهکشانی‌های جدید سامسونگ با بهره‌گیری از همان زبان‌ طراحی محبوب سال گذشته و تمرکز بر بهبود قابلیت‌ها وارد رقابت پرچمداران در سال ۲۰۱۸ شدند. نمایشگرهای ۵.۸ و ۶.۲ اینچی این دو گوشی با عمکلرد عالی در بخش‌ روشنایی، دقت رنگ و گسترده‌ی رنگی همانند دیگر پرچمداران سامسونگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اسپیکرهای استریوی استفاده شده در این دو گوشی تا حدودی نقص نسل گذشته در بخش صوتی را برطرف کرده است. خوشبختانه هنوز هم شاهد جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در پرچمداران سامسونگ هستیم.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

رابط کاربری تغییر چندانی نسبت به نسل قبل نکرده است و هنوز هم لگ‌هایی در استفاده از آن مشاهده می‌شود. سامسونگ علاوه بر حسگرهای رایج برای اولین‌بار حسگر فشارسنچ را به دنیای گوشی‌های موبایل آورده است که متأسفانه به دلیل منتشر نشدن اپلیکیشن آن در زمان بررسی قادر به بررسی آن نبودیم. دوربین دوگانه‌ی گلکسی اس ۹ پلاس در بحث ثبت جزئیات، نویز و زوم عملکرد درخشانی دارد و تصاویر بوکه‌ی خوبی را در بیشتر سناریو‌ها ثبت می‌کند. دیافراگم متغییر دوربین اصلی هر دو گوشی و ثبت ویدئوهای HD با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه را یک حرکت مثبت و روبه‌جلو از سوی سامسونگ می‌دانیم. قابلیت جدید AR Emoji نیز با وجود سرگرم‌کننده بودن هنوز در ابتدای راه است و نقص‌هایی در آن به چشم می‌خورد.

این دو گوشی با تراشه‌ی اگزینوس ۹۸۱۰ وارد بازار کشورمان خواهد شد؛ این تراشه عملکرد بسیار بهتری در بحث تک‌هسته‌ای و چند هسته‌ای نسبت به نسل قبل دارد بااین‌حال GPU همچنان عملکرد متوسط دارد. شارژدهی در اس ۹ و اس ۹ پلاس پایین‌تر از انتظار بود زیرا این بخش نسبت به اس ۸ و اس ۸ پلاس تفاوتی نکرده و در بهترین حالت یک روز پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

نکات مثبت

  • دوربین توانمند در تمام شرایط
  • نمایشگر با روشنایی و دقت رنگ مثال‌زدنی
  • اسپیکرهای استریو با خروجی صدای شفاف و رسا
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

نکات منفی

  • ضعف AR Emoji در تعقیب صحیح حرکات صورت
  • لگ‌های گاه‌ و بی‌گاه در محیط رابط کاربری
  • پردازنده‌ی گرافیکی ضعیف‌تر نسبت به رقبا
  • مستعد لک‌پذیری و جذب اثر انگشت

شما به گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس چه امتیازی می‌دهید؟ امتیاز خود را در بخش محصول زومیت ثبت کنید. شما می‌توانید لیست قیمت گوشی‌های مختلف را بخش محصولات زومیت مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات