تشریح اقدامات مایکروسافت برای عبور از بحران کرونا

سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
ساتیا نادلا ایمیلی به کارمندان مایکروسافت ارسال کرده و در آن شرایط کنونی و اقدامات این شرکت برای مبارزه با ویروس کرونا را شرح داده است.
تبلیغات

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت ایمیلی به کارمندان شرکت ارسال و از آن‌ها به‌خاطر تمامی تلاش‌ها در دوران شیوع کرونا تشکر کرد. او اقدام‌های کارمندان در پشتیبانی از شرکت و تمامی افرادی که در سرتاسر جهان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند، باارزش دانست. اقدام‌هایی که از نظر مدیرعامل مایکروسافت منجر به افزایش بازدهی و کارایی افراد در مراکز درمان می‌شود.

شاید در ظاهر نتوانیم وظایف و کاربردهای زیادی را برای مایکروسافت و تیم‌های عملیاتی آن‌ها متصور شویم که به مبارزه با ویروس کرونا کمک کند؛ اما با بررسی اقدام‌های انجام‌شده و گزارشی که نادلا ارائه کرد، متوجه اهمیت اقدام‌های این غول دنیای فناوری می‌شویم. فعالیت‌های مایکروسافت، از موارد ساده‌ای همچون مسدود کردن اسپم‌های مرتبط با کووید ۱۹ تا اقدام‌های خیرخواهانه همچون ارائه‌ی رایگان تیمز به سازمان NHS تا فعالیت‌های پیچیده‌ای همچون نقشه‌برداری از واکنش سیستم ایمنی به ویروس کرونا را پوشش می‌دهد. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، بخش‌هایی از نامه‌ی ساتیا نادلا را به کارمندان مایکروسافت می‌خوانیم.

«کووید ۱۹ درحال تأثیرگذاری روی همه‌ی افراد جهان و همه‌ی جنبه‌های زندگی روزمره‌ی ما است. ارتباط‌های اجتماعی، زندگی خانوادگی، جوامع ما و البته نحوه‌ی کار کردن ما در مایکروسافت، تحت تأثیر هستند. من عمیق‌ترین تشکرها را از تک‌تک شما دارم که با روش‌های خلاقانه و کاربردی متنوع، حمایت خود از شرکت و مشتریان را در دوران بحران نشان دادید. زمان‌هایی مانند وضعیت کنونی به ما یادآوری می‌کند که هریک نقشی برای مشارکت داریم و همکاری به‌عنوان یک اجتماع، چه اهمیت بالایی دارد. لطفا به یاد داشته باشید که تیم مدیران ارشد و من، به شما فکر می‌کنیم و سلامت و ایمنی شما و خانواده‌هایتان را در اولویت قرار می‌دهیم. ما هر روز جلسه برگزار می‌کنیم و مشغول کار کردن هستیم تا به بهترین نحو در شرایط کنونی از شما پشتیبانی کنیم. اقدام شما در ملحق شدن به تیم‌ها و کمک به یکدیگر، ارزش زیادی دارد.

در زمان‌هایی که ساختارها به هم می‌ریزند و عدم قطعیت از همه‌ی جوانب فشار وارد می‌کند، حفظ موقعیت در مسیر هدف و به یاد داشتن هویت سازمانی، بیشترین اهمیت را دارد. من با مشاهده‌ی اقدام‌هایی که در شرکت و در سرتاسر جهان در هفته‌های گذشته انجام شد، مجددا اهمیت این موضوع را دیدم.

ساتیا نادلا

من در یادداشتی که در ابتدای سال جاری در لینکدین نوشتم، از زبان استاد دانشگاه آکسفورد، کالین میر به این نکته اشاره کردم که هدف یک سازمان، ساختن راهکارهای سودآور برای مشکلات مردم و کل جهان است. مأموریت شرکت ما طبق همین مفهوم طراحی می‌شود. اکنون که ما بیش از همیشه برای حل بحران کووید ۱۹ تلاش می‌کنیم، بیش‌ازپیش هویت و مأموریت خود را نشان داده‌ایم.

ما به مأموریت خود وفادار هستیم و در مسیر توانمندسازی همه‌ی مردم و سازمان‌ها در سرتاسر جهان تلاش می‌‌کنیم. هیچ شرکتی به‌تنهایی نمی‌تواند بحرانی به این اندازه بزرگ را حل کند. همه‌ی بخش‌های خصوصی و عمومی و دولتی باید در کنار یکدیگر برای حل بحران موجود تلاش کنند. نقش اصلی ما به‌عنوان یک ارائه‌دهنده‌ی پلتفرم و ابزار، زمینه را برای اتصال نقاط گوناگون به یکدیگر فراهم می‌کند تا اکوسیستمی از شرکا با هدف توانمندسازی سازمان‌ها در همه‌ی ابعاد ایجاد کنیم. هدف نهایی نیز ساختن ظرفیت‌های دیجیتال مورد نیاز برای مقابله با چالش موجود است. در شرایط کنونی باز هم نرم‌افزار به‌عنوان انعطاف‌پذیرترین ابزار ساخت بشر، نقشی حیاتی در تمامی صنایع در سرتاسر جهان دارد. ما باید که مطمئن شویم ابزارها برای وظایف مناسب هستند.

من از نحوه‌ی کار سازمان که واکنش اولیه را به‌عنوان صنعت هدف تعیین کرده است، متفتخر هستم. ما در جریان همین چشم‌انداز با انواع مشتریان در خط مقدم مقابله همکاری می‌کنیم که شامل دولت‌ها، سازمان‌های سلامت و درمان، مدارس و مراکز آموزشی، مراکز توزیع غذا و مشتریان تجاری با فعالیت حیاتی در کشورهای گوناگون می‌شوند. جریان کاری ما با سرعت زیادی تغییر می‌کند. اکنون بسیاری از شما در خانه کار می‌کنید و مسئولیت نگه‌داری از کودکان را هم برعهده دارید. خود من هم در حال یادگیری هستیم و دفتر خانگی مشترکی با دو دختر نوجوانم دارم. من برنامه‌ی جلسات خود در تیمز را با برنامه‌ی آموزش آنلاین آن‌ها هماهنگ می‌کنم. هیچ راهنمایی برای شرایط کنونی وجود ندارد و درک شرایط و احترام متقابل بهترین راهکار خواهد بود.

ما زیرساخت‌های مهمی را برای جوامع محل فعالیت ارائه می‌کنیم و آن‌ها به ما وابسته هستند. به‌عنوان مثال فناوری ما در سیستم سلامت برای ویزیت از راه دور (تله‌مدیسین) به کاربران کمک می‌کند تا داده‌ها را به اشتراک بگذارند و به اطلاعات حساس دسترسی داشته باشند. شبکه‌ی سلامت دانشگاه سنت لوک پنسیلوانیا برای ارتباط بین پزشکان و بیماران آسیب‌پذیر دربرابر کووید ۱۹ از تیمز استفاده می‌کند. هفته‌ی گذشته سرویسی به‌نام Power Platform راه‌اندازی کردیم که اشتراک اطلاعات و همکاری در دوران بحران را آسان‌تر می‌کند و هم‌اکنون دو هزار مشتری در سرتاسر جهان دارد. بیمارستان‌های متعدد در سرتاسر جهان از سرویس‌های Power Apps و Power BI برای مدیریت دارایی‌های بیمارستانی و اشتراک اطلاعات با دیگران استفاده می‌کنند.

مایکروسافت تیمز / microsoft teams

دانشگاه جان هاپکینز یک داشبورد مدیریتی برای شبیه‌سازی و ردگیری کووید ۱۹ به‌صورت زنده ساخته است و همه‌ی داده‌های جمع‌آوری‌شده را در گیت‌هاب قرار می‌دهد. راهکار آن‌ها هم توسط شریک تجاری ما Esri و به‌نام ArcGIS توسعه یافت که روی پلتفرم ابری آژور اجرا می‌شود. شریک دیگر به‌نام Blue Yonder داده‌های سلامت عمومی را از مراکزی همچون CDC جمع‌آوری می‌کند و با ترکیب آن‌ها با داده‌های مشتریان، پیش‌بینی حیاتی پیرامون زنجیره‌ی تأمین و احتمال تأثیر همه‌گیری روی آن ارائه می‌کندو

سازمان CDC ابزار ارزیابی توسعه داده است که به‌کمک سرویس ربات سلامتی ما، نشانه‌ها و فاکتورهای ریسک هر فرد را بررسی می‌کند. ربات با استفاده از هوش مصنوعی، مرحله‌ی بعدی را به فرد پیشنهاد می‌دهد که شامل مراجعه به مرکز درمانی یا قرنطینه‌ی خانگی خواهد بود. همین سرویس توسط سازمان‌های دیگر هم در سرتاسر جهان اجرا می‌شود و حجم زیادی از کار پزشکان و پرستاران را کاهش می‌دهد.

سازمان‌های گوناکون برای ارتباط و اشتراک‌گذاری اطلاعات از سرویس‌های مایکروسافت استفاده می‌کنند

دولت‌های گوناگون در سرتاسر جهان با ما همکاری می‌کنند تا علاوه بر اطلاع‌رسانی به شهروندان و ارتباط با آن‌ها، شرایط دورکاری را هم بهتر کنند. ایتالیا، کویت، ژاپن، نروژ، اسپانیا، سوئد و بسیاری دولت‌های دیگر از مایکروسافت ۳۶۵ برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و سرویس‌های رباتی را نیز برای اطلاع‌رسانی به شهروندان به‌کار می‌گیرند. آژانس‌های گوناگون در کانادا، ایرلند و ایالات متحده هم از Power Apps و Power Platform برای آسان‌سازی فرایندهای خود و کمک به ارتباط کارمندان در سازمان‌های گوناگون استفاده می‌کنند.

مدارس و دانشگاه‌‌های متعدد در سرتاسر جهان اکنون از سرویس تیمز برای آموزش استفاده می‌کنند. دانشگاه بولونیا در ایتالیا ۹۰ درصد از دوره‌های آموزشی ۸۰ هزار دانشجوی خود را در مدت سه روز به سرویس تیمز برد و یک مدرسه‌ی راهنمایی در ژاپن نیز رویداد فارغ‌التحصیلی خود را به‌صورت مجازی در ماینکرفت اجرا کرد.

ما در بحث امنیت سرویس‌های خود را براساس هوش مصنوعی به‌کار گرفته‌ایم تا دربرابر حملات و اقدام‌های مجرمانه در مسیر سوءاستفاده از شرایط موجود، عمل کنند. در یکی از حملات اخیر، مجرمان سایبری تصمیم داشتند تا ایمیل‌های تقلبی با ظاهر اطلاع‌رسانی پیرامون زنجیره‌ی تأمین در زمان شیوع کووید ۱۹ ارسال کنند. سیستم امنیتی آفیس ۳۶۵ کمپین را شناسایی کرد و به مایکروسافت دیفندر هم اطلاع داد تا از مشتریان حفاظت شود.

کرونا

شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون از مایکروسافت ۳۶۵ و تیمز برای ارتباط‌های کنونی خود بهره می‌برند. اکسنچر گزارش می‌دهد که در هر هفته، ۱۵۰ میلیون دقیقه جلسه در تیمز برگزار می‌شود. به‌علاوه، برخی شرکت‌ها هم از سرویس ابری ما برای فراهم کردن پهنای باند شبکه‌ی مناسب برای کارمندان در خانه استفاده می‌کنند. ما همچنین در همکاری با مراکز سلامتی گوناگون، یافته‌های علمی و نقشه‌برداری واکنش سیستم ایمنی به بدن را هم به‌صورت رایگان در اختیار گروه‌های درمانی قرار می‌دهیم.

ما در مقابله با آثار بحران برای گروه‌های متنوع جامعه نیز همکاری می‌کنیم. علاوه بر پرداخت حقوق عادی به کارمندان خود، صرف‌نظر از ساعت‌های کاری در هفته‌های گذشته، سرمایه‌گذاری‌هایی هم در سطح جهانی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر انجام می‌دهیم. برنامه‌ی Tech for Social Impact مایکروسافت در همکاری با سازمان‌های غیر انتفاعی، به افراد در سرتاسر جهان در دورکاری و واکنش به وضعیت موجود در بحران کمک می‌کند. ما همچنین هفته‌ی گذشته ابزارهای جدیدی برای سازمان‌های غیرانتفاعی بین‌المللی ارائه کردیم که تا ۶ ماه رایگان خواهند بود.

مایکروسافت در ارائه‌ی اطلاعات صحیح پیرامون کووید ۱۹ نیز با دیگران همچون فیسبوک، گوگل، توییتر و شرکت‌های دیگر همکاری می‌کند تا مجموعه‌ی قابل اعتمادی به مصرف‌کننده‌ها ارائه شود. سرویس مخصوصی هم برای اطلاع‌رسانی صحیح در بینگ راه‌اندازی کردیم. این موارد تنها مثال‌هایی جزئی از حرکت قهرمانانه‌ی شما در شرکت هستند که من باز هم از آن‌ها قدردانی می‌کنم».

ساتیا نادلا در پایان ایمیل به شرایط خودش و خانواده و نگرانی برای سلامت همه‌ی اطرافیان اشاره می‌کند. او درنهایت می‌گوید بدون مرز بودن بیماری جدید، یک مزیت هم دارد و آن اینکه درمان هم بدون مرز خواهد بود. نادلا تمرکز روی وظیفه و کار خود برای کمک به جامعه را ابزاری عالی برای عبور از نگرانی بیان می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات