بهترین‌ها و بدترین‌های CES 2022

سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 17 دقیقه
نمایشگاه CES 2022 با معرفی مجموعه‌ی بزرگی از محصولات الکترونیکی مصرفی به‌پایان رسید؛ اما نظر نویسندگان زومیت درباره‌ی بهترین‌ها و بدترین‌های نمایشگاه امسال چیست؟
تبلیغات

نمایشگاه CES امسال حال و هوای عجیبی داشت. ابتدا قرار بود به‌صورت فیزیکی برگزار شود و خبرنگاران و دوستداران تکنولوژی که می‌توانستند به‌صورت حضوری در این رویداد شرکت کنند، به‌شدت به هیجان آمده بودند. اما با شیوع سویه امیکرون، بسیاری از شرکت‌های بزرگ چون مایکروسافت، گوگل و اینتل از حضور فیزیکی در این نمایشگاه انصراف دادند و CES هم یک‌ روز زودتر به پایان رسید. بااین‌حال، این نمایشگاه همان‌طورکه برگزارکنندگان قولش را داده بودند، به صورت فیزیکی برگزار شد و باوجود غیبت بیگ تک‌ها، از شور و هیجان این رویداد کم نشد.

شاید CES در دو سال گذشته آنقدرها که انتظار می‌رفت، نتوانسته بود خودش را ثابت کند؛ به‌خصوص چون نمایشگاه پارسال به‌خاطر همه‌گیری کرونا به‌طور کاملاً مجازی برگزار شد و نبود غرفه‌ها و محصولاتی که بتوان آن‌ها را از نزدیک لمس کرد و حتی کمی با آن‌ها کار کرد، بازدیدکنندگان مجازی را به‌شدت دلسرد کرده بود. اما CES امسال بسیار قدرتمندتر از سال‌های گذشته ظاهر شد و برخی از محصولات معرفی شده آنقدر هیجان‌انگیز بودند که بسیاری از ما با دیدنشان آرزوی داشتن‌شان را داشتیم.

زومیت در چند روز برپایی این نمایشگاه سعی کرد پا‌به‌پای رسانه‌های خارجی، اخبار CES را پوشش دهد و علاقه‌مندان به لوازم الکترونیکی مصرفی را در جریان تازه‌های این حوزه قرار دهد. اگر می‌خواهید با تمام محصولات مهم (و البته عجیب؛ نمایشگاه CES بدون محصولات عجیب اصلا صفا ندارد!) این نمایشگاه آشنا شوید، به صفحه‌ی CES ۲۰۲۲ زومیت سر بزنید. اما اگر می‌خواهید نظر بخش تحریریه‌ی زومیت را درباره‌ی بهترین‌ها و بدترین‌های نمایشگاه امسال بدانید، به خواندن این مطلب ادامه دهید؛ و البته در انتها نظر شخصی خودتان را درباره‌ی بهترین‌ها و بدترین‌های CES ۲۰۲۲ با ما و مخاطبان دیگر زومیت به اشتراک بگذارید.

بهترین‌های CES ۲۰۲۲

پروژکتور لیزری 4K انکر

پروژکتور جدید 4K لیزری Nebula Cosmos انکر-۱

در این دو سال که به‌خاطر همه‌گیری کرونا وابستگی‌مان به سینما رفتن کمتر شده و عادت کردیم فیلم‌های با‌کیفیت و با جلوه‌های ویژه‌ی پر زرق‌و‌برق را در نمایشگرهای بسیار کوچکتر تلویزیون یا لپ‌تاپ تماشا کنیم و آه بکشیم، نیاز به داشتن پروژکتور بیشتر از هر وقت دیگری حس می‌شد. اما پروژکتورها سه معضل اساسی دارند که بسیاری از دوستداران سینما را از خرید آن‌ها منصرف کرده است: ابعاد بزرگ، نیاز به محیط کاملاً تاریک و صدالبته قیمت بسیار بالا.

در چند سال گذشته، تغییرات خوبی برای جذاب‌تر کردن پروژکتورها صورت گرفته و پروژکتور جدید 4K لیزری Nebula Cosmos انکر با برچسب قیمتی ۲۲۰۰ دلاری‌اش اگرچه هنوز نتوانسته معضل قیمت بالا را حل کند، نگرانی کاربر را در مورد اندازه و محیط کاملاً تاریک برطرف کرده است.

پروژکتور Nebula Cosmos انکر که شبیه به باتری ماشین در یک محفظه‌ی شیک با یک دسته در بالای آن است، از فناوری لیزر ALPD 3.0 برای تولید تصویری با وضوح 4K و سطح روشنایی ۲۴۰۰ انسی لومن استفاده می‌کند. این همان میزان روشنایی پروژکتور لیزری پرتاب‌ کوتاه XGIMI Aura است که آن را قادر می‌سازد تا تصویری با اندازه‌ی بیش از ۱۵۰ اینچ روی دیوار ایجاد کند که در اواسط روز نیز قابل مشاهده است.

حالا به این‌ها، بلندگوهای ۳۰ واتی، دانگل استریم 4K برای پشتیبانی از پلتفرم نتفلیکس و پشتیبانی از اندروید تی‌وی ۱۰ برای اجرای صدها عنوان بازی،‌ سرویس‌های استریم فیلم و موسیقی را هم اضافه کنید تا متوجه شوید چرا به نظر بخش تحریریه‌ی زومیت، پروژکتور Nebula Cosmos انکر یکی از بهترین‌ محصولات معرفی شده در CES ۲۰۲۲ بود.

ریموت کنترل Eco سامسونگ

ریموت کنترل سامسونگ

حتی اگر شما جزو آن دسته افرادی نباشید که دغدغه‌ی محیط‌ زیست دارند، نمی‌توانید نبوغ سامسونگ را در ساخت ریموت کنترلی که با امواج رادیویی روتر Wi-Fi شارژ می‌شود، تحسین نکنید.

البته سامسونگ در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های بزرگی در سازگار کردن کنترل‌ تلویزیون با محیط زیست دست پیدا کرده، به‌طوری که ریموت کنترل‌های سال ۲۰۲۱ این شرکت به پنل خورشیدی در قسمت پشتی مجهز بود تا در طول روز شارژ شود.

امسال، ریموت کنترل جدید سامسونگ که در رویداد CES ۲۰۲۲ معرفی شد، علاوه‌بر اینکه می‌تواند در طول روز از خورشید انرژی بگیرد، قادر است با سیگنال‌های روتر وای‌فای نیز شارژ شود. البته انرژی دریافتی از این سیگنال‌ها به‌اندازه‌ای نیست که بتواند نیاز به باتری‌قابل‌شارژ را به‌طور کامل حذف کند، اما نکته‌ی مثبت ماجرا اینجا است که وقتی کنترل بی‌استفاده گوشه‌ای افتاده، به جای آنکه باتری در‌حال تخلیه شارژ باشد، به‌آرامی در‌حال شارژ شدن است و بدین ترتیب لازم نیست کاربر برای شارژ دستگاه حتی از جایش بلند شود.

البته این ریموت کنترل همچنان پورت USB-C نیز دارد تا اگر خبری از روتر وای‌فای یا نور خورشید نبود، بتوانید آن را به‌طور عادی شارژ کنید. به گفته‌ی سامسونگ، تمام تلویزیون‌های ۲۰۲۲ این شرکت از کنترل مذکور بهره می‌برند. به امید روزی که گوشی‌های هوشمند نیز بتوانند به همین روش شارژ‌ شوند و هم ما، هم تولیدکنندگان و هم محیط زیست را از شر باتری‌های پر‌مصرف و کم‌عمر خلاص کنند.

پنل‌های OLED منعطف سامسونگ

تاشدنی‌های S و G‌ سامسونگ

اغراق نیست اگر سامسونگ را در حال‌ حاضر حکمران مطلق دنیای دستگاه‌های تاشدنی بنامیم؛ شرکتی که در نوآوری برخلاف رقیب سرسختش اپل بسیار ریسک‌پذیر است و از بین موتورولا، اوپو و هواوی تنها سازنده‌ای است که دستگاه‌های تاشدنی را در مقیاس انبوه به‌ فروش می‌ساند.

سامسونگ امسال در به‌رخ کشیدن توانایی‌اش در تولید پنل‌های OLED‌ تاشدنی سنگ‌تمام گذاشت؛‌ تاشدنی‌های S و G، تاشدنی Flex Note و تاشدنی Flex Slidable.

تاشدنی‌های S و G‌ تقریباً سازوکار مشابهی دارند؛ با این تفاوت که پنل S به‌شکل حرف S تا می‌شود و پنل G‌ به سمت داخل تا نمایشگر از گزند خراشیدگی در امان بماند. البته هنوز معلوم نیست سامسونگ قرار است از این پنل‌های بسیار جذاب در چه نوع محصولی استفاده کند.

تاشدنی Flex Note که برخلاف اسم غلط‌اندازش هیچ ارتباطی به گلکسی نوت ندارد، برای لپ‌تاپ‌هایی آینده‌نگرانه با پنل یکپارچه در نظر گرفته شده و چون نیازی به کیبورد فیزیکی ندارد، لپ‌تاپ مجهز به پنل Flex Note می‌تواند یک نمایشگر بزرگ، یک تبلت برای طراحی یا لپ‌تاپی با کیبورد مجازی باشد.

و اما تاشدنی Flex Slidable که یک پنل رول‌شدنی است و در ابتدا به گوشی هوشمند عادی شباهت دارد، اما می‌تواند از یک سمت گسترش یابد و نمایشگر بزرگ‌تری را برای دسترسی سریع به اپ‌ها دراختیار کاربر بگذارد.

برای اینکه به قدرت و عظمت این پنل‌های تاشدنی پی ببرید، پیشنهاد می‌کنم ویدئوی معرفی‌ آن‌ها را در مطلب پنل‌های OLED منعطف با ابعاد مختلف سامسونگ تماشا کنید. من که هر بار از تماشای آن‌ها نفسم بند می‌آید!

تلویزیون A95K سونی با پنل QD-OLED

اولین تلویزیون QD-OLED سونی با نام A95K در CES 2022

واقعا اتفاق نادری است که معرفی تکنولوژی جدیدی برای تلویزیون در نمایشگاه CES هم‌زمان با استفاده از این تکنولوژی در محصول نهایی باشد. درحالی‌که همه منتظر بودیم سامسونگ اولین تلویزیون کوانتوم دات OLED را به بازار عرضه کند، سونی در این راه پیش‌دستی کرد و عنوان اولین شرکتی که تلویزیونی بر پایه‌ی فناوری هیبریدی جدید کوانتوم دات را راهی بازار می‌کند، از آن خود کرد.

کوانتوم دات OLED زمانی که به نمایشگر تلویزیون‌ها می‌رسد، قرار است تمام ضعف‌های پنل‌های کنونی را یک‌جا برطرف کند. این تلویزیون هم رنگ‌های دقیق و هم رنگ مشکی عمیق نمایشگرهای OLED را با خود به همراه دارد و همچنین مشکلات هاله‌ی نور و سایه افتادن در نمایشگرهای غیر OLED را نیز از خود نشان نمی‌دهد.

تلویزیون A95K که در دو اندازه‌ی ۵۵ و ۶۵ اینچی موجود است، به ادعای سونی تا ۲۰۰ درصد روشنایی رنگی بیشتری نسبت به تلویزیون‌های متعارف بازار دارد. ظاهراً عملکرد این تلویزیون در ارائه‌ی یکپارچگی و گستردگی پالت رنگی و زوایای دید نیز نسبت به رقیبان و حتی سایر محصولات خود سونی بهتر است.

دوربین و حسگرهای A95K نیز فوق‌العاده‌ ظاهر شده‌اند. از این دوربین می‌توان برای تماس ویدئویی ازطریق برنامه‌های سازگار با گوگل TV استفاده کرد. بعد از به‌روزرسانی‌های آینده‌ی فرمور، ازطریق ژست‌های حرکتی می‌توان تلویزیون را کنترل کرد. علاوه‌براین، این دوربین هنگامی که تشخیص دهد کسی آن‌ ‎را تماشا نمی‌کند، برای کاهش مصرف انرژی، نور صفحه‌ی نمایش تلویزیون را کاهش می‌دهد.

تلویزیون A95K سونی با بهره‌گیری از نرخ نوسازی متغیر و ویژگی‌های مختص پلی استیشن ۵، برای گیمرها نیز انتخاب بسیار هیجان‌انگیزی است؛ هرچند باید انتظار برچسب قیمتی بسیار بالایی را برای چنین محصول پریمیومی داشت.

هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR2

هدست واقعیت مجازی سونی

شش سال طول کشید تا سونی نسل دوم هدست واقعیت مجازی مخصوص کنسول پلی‌استیشن را معرفی کند؛ و به نظر می‌رسد در این شش سال، تغییرات بزرگ و مهمی در این هدست لحاظ شده که تقریباً تمام هواداران این کنسول را هیجان‌زده کرده؛ هرچند هنوز تاریخ عرضه‌ی این هدست اعلام نشده است.

سونی مدعی است با این هدست طوری در دنیای بازی غرق می‌شوید که نظیر آن را در هیچ هدست دیگری تجربه نکرده‌اید. هدست Sony PSVR2 به‌لطف نمایشگر OLED آن، تجربه‌ی بصری 4K HDR با میدان دید ۱۱۰ درجه و حداکثر نرخ فریم ۱۲۰ هرتز ارائه می‌دهد. علاوه‌بر‌این، این هدست قادر است به‌کمک دوربین‌های نصب شده در آن، حرکات کاربر و کنترلر را ردیابی کند و مهم‌تر از آن، با این هدست دیگر نیازی به نصب دوربین جدا بالای مانیتور نیست؛ چون ردیابی حرکات گیمر به کمک دوربین‌های خود هدست انجام می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

ظاهراً هدست واقعیت مجازی PSVR2 با قابلیت‌های چشمگیری چون Visual Fidelity، ردیابی کنترلر توسط هدست، نمایشگر اولد، حسگرهای جدید، سیستم صوتی سه‌بعدی و سیستم ردیابی چشم، قرار است تجربه‌ی گیمینگ واقعی‌تری از نسل قبلی ارائه دهد. علاوه‌براین، فناوری بازخورد این هدست به‌گونه‌ای ارتقا یافته تا تمام حس‌هایی که ازطریق ویبره‌ منتقل می‌شود، نسبت به نسل قبل با تأکید بیشتری تجربه شوند. سونی همچنین بازی انحصاری Horizon Call of the Mountain را برای ارائه‌ی یکی از بهترین‌ تجربه‌های گیمینگ واقعیت مجازی با این هدست معرفی کرده است. اینطور که پیدا است، سونی قصد دارد بازار هدست‌های گیمینگ واقعیت مجازی را تحت کنترل کامل خود در آورد.

پردازنده‌های نسل ۱۲ آلدرلیک موبایل اینتل

پردازنده اینتل آلدرلیک

درحالیکه جهان از مشکل کمبود تراشه رنج می‌برد، این کمبود در نمایشگاه CES امسال و در کنار معرفی پردازنده‌های جدید اینتل، AMD و انویدیا به‌سختی احساس می‌شد. اینتل از مدت‌ها پیش وعده‌ی بازگشت به دوران اوجش را با سری آلدرلیک داد بود و در جریان رویداد CES، نسخه‌ی مخصوص لپ‌تاپ پردازنده‌های نسل ۱۲ آلدرلیک را «سریع‌ترین پردازنده‌های موبایل» معرفی کرد.

اگرچه تا پیش ازعرضه این پردازنده‌ها نمی‌توان صرفاً به ادعاهای اینتل بسنده کرد،‌ بااین‌حال،، نتایج بنچمارکی که این غول دنیای نیمه‌هادی‌ها از محصولات خود منتشر کرده، بسیار قابل‌توجه است. در نمودار عملکرد پردازنده پرچم‌دار نسل ۱۲ آلدرلیک دیدیم که Core i9-12900HK توان پردازشی بالاتری در مقایسه با M1 Max اپل و AMD رایزن 9 5900HX در تمام بازه‌ی TDP از خود نشان داد. اینتل مدعی است i9-12900HK با بهبود ۲۸ درصدی در بازی‌ها و ۴۰ درصدی در اجرای نرم‌افزار‌های سنگین، قوی‌ترین پردازنده‌ حال حاضر جهان برای لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود و قادر است M1 Pro و M1 Max اپل را در این راه پشت سر بگذارد.

آلدرلیک با چینش هیبریدی (هسته‌های پرتوان در کنار نمونه‌های کم‌مصرف)، لیتوگرافی اینتل ۷ (نمونه‌ی بهینه‌ شده‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین اینتل)، معماری جدید هسته و واحد گرافیکی جدید Xe، بزرگ‌ترین جهش اینتل در ۱۰ سال گذشته به‌شمار می‌رود. به‌نظر می‌رسد امسال برای خریداران لپ‌تاپ‌های قدرتمند، سال بسیار هیجان‌انگیزی باشد.

لپ‌تاپ ThinkBook Plus Gen 3 لنوو

لپتاپ ThinkBook Plus Gen 3

در نمایشگاه CES امسال شاهد نوآوری‌های زیادی در حوزه‌ی پی‌سی بودیم؛ از کیس جدید CyberPowerPC گرفته که نفس می‌کشید تا مانیتور گیمینگ Odyssey Ark سامسونگ با آن انحنای چشمگیر و نسبتاً نازکش که در بین محصولات دیگر، به‌شدت خودنمایی می‌کرد.

اما محصولی که در این حوزه نظرم را بیشتر جلب کرد،‌ لپ‌تاپ ThinkBook Plus Gen 3 لنوو بود که طراحی نوآورانه‌اش نه‌تنها از لحاظ ظاهری چشم‌نواز بود، بلکه به‌گفته‌ی افرادی که موفق شدند در نمایشگاه کمی با آن کار کنند، عملکرد بسیار رضایت‌بخشی نیز داشته است.

لپ‌تاپ ThinkBook Plus Gen 3 جوابی برای این سؤال است: چه می‌شد اگر می‌توانستیم از مزایای دو نمایشگر در قالب یک لپ‌تاپ بهره‌مند شویم؟ لپ‌تاپ جدید لنوو از نمایشگر اصلی ۱۷٫۳ اینچی مجهز به پنل IPS با رزولوشن 3K بهره می‌برد. اما این لپ‌تاپ مجهز به نمایشگر دوم ۸ اینچی است که درست سمت راست کیبورد جای گرفته و از قلم استایلوس نیز پشتیبانی می‌کند.

البته به شرطی که راست‌دست باشید، تصمیم لنوو به قرار دادن نمایشگر دوم در سمت راست کیبورد به‌جای بالای آن بسیار تصمیم به‌جایی بوده و اگر دانشجو یا هنرمند یا عکاس باشید، این نمایشگر حتماً به کارتان می‌آید و می‌توانید به آن به چشم دفترچه یادداشت یا پلتفرمی برای دسترسی ساده به ابزار ویرایش عکس در نرم‌افزار فتوشاپ نگاه کنید. برچسب قیمتی آن نیز با توجه به قدرت سخت‌افزاری‌اش معقولانه است و انتخاب به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تری از از ZenBook Duo 14 یا ZenBook Pro Duo 15 ایسوس به نظر می‌رسد.

هدفون‌های تصفیه‌ هوای Airvida و رطوبت‌گیر گوش DearBuds

هدفون تهویه هوای airvida

راستش را بخواهید مطمئن نیستم هدفون‌ تصفیه‌ هوای Airvida را باید در فهرست بهترین‌ها قرار داد یا بدترین‌ها؛ اما چون این هدفون، CESترین محصولی بود که امسال معرفی شد، حیف می‌شد اگر نامش در این فهرست نمی‌آمد.

شرکت Airvida که در تولید پوشیدنی‌های تصفیه هوا تخصص دارد، این‌بار سراغ هدفون رفته تا کاربر درحالی‌که دارد از موسیقی لذت می‌برد، هوای پاک و عاری از ویروس (حتی ویروس کرونا!)، باکتری و ذرات آلرژی‌زا و بیماری‌زا تنفس کند.

طرز کار این هدفون که با نام Airvida E1 معرفی شده، به گفته‌ی سازنده به این صورت است که «یون‌های منفی در اطراف صورت کاربر تولید می‌کند که پیوند کربن-هیدروژن ویروس کرونا را از بین می‌برد و بلافاصله این ویروس را غیرفعال می‌کند. این یون‌ها همچنین می‌توانند به ذرات معلق در هوا بچسبند و آن‌ها را به ذرات بزرگ‌تر و سنگین‌تری تبدیل کنند که روی زمین می‌افتند و وارد مجرای تنفسی نمی‌شوند.»

به این فکر کنید که در مترو همان‌طورکه برای فرار از سروصدا و همهمه دارید با هدفون به‌ آهنگ موردعلاقه‌تان گوش می‌دهید، از شر ویروس کرونای مسافرانی که در آن شلوغی تنها چند سانتی‌متر با صورت‌تان فاصله دارند، در امان خواهید ماند. این هدفون‌ها می‌توانند واقعا نجات‌بخش باشند، اما نمی‌توان تنها به ادعای سازنده بسنده کرد و پرتوکل‌های بهداشتی رایج را کنار گذاشت، به این خیال که دیگر دربرابر هر ویروسی آسیب‌ناپذیر هستید.

این هدفون در هر صورت یک محصول مصرفی است و انتظار زیادی نباید از آن داشت؛ اما ادعای وسوسه‌انگیز سازنده که آن‌ را قاتل ویروس کرونا معرفی می‌کند، ممکن است مشکل‌ساز شود و باید با احتیاط با آن برخورد کرد.

به هر حال، داشتن هدفونی که هم سروصدای محیط و هم آلودگی هوا را از بین می‌برد، بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. صحبت از هدفون و تصفیه هوا شد، جا دارد از ایرباد جدید شرکت Linkface نیز یادی کنیم که رطوبت گوش را از بین می‌برد و مانع از تجمع باکتری و عفونت هنگام استفاده‌ی طولانی مدت از هدفون می‌شود.

Dearbuds

در توصیف DearBuds آمده که این هدفون با به جریان انداختن سه لیتر هوا در دقیقه در گوش‌های کاربر، رطوبت اضافی را از بین می‌برد؛ در این ایربادز از چندین LED برای گرم کردن هوای ورودی و مجموعه‌ای از فن‌ها برای از بین بردن رطوبت موجود در هوا استفاده شده و علاوه بر این برای از بین بردن صدای فن‌ها به فیلتر کاهش نویز نیز مجهز است. کل فرایند پاکسازی گوش نیز کمتر از سه دقیقه طول می‌کشد و پس از اتمام، کاربر دوباره می‌تواند به لذت بردن از موسیقی ادامه دهد.

بدترین‌های CES ۲۰۲۲

لیزر پشه‌پیداکن ۲۰۰ دلاری Bzigo

لیزر پشه‌پیدا کن bzigo

بعید می‌دانم کسی پیدا شود که از دست این پشه‌های موذی اذیت نشده باشد! برای همین، محصول شرکت استارتاپی Bzigo که جای پشه‌ها را لو می‌دهد، چاره‌ی تمام مشکلات پشه‌ای ما به‌نظر می‌رسید. اما حیف که این لیزر با برچسب قیمتی ۲۰۰ دلاری‌اش هیچ کاری برای کشتن پشه‌ها انجام نمی‌دهد و فقط نور لیزر را روی آن‌ها می‌اندازد و به کاربر خبر می‌دهد که خودش برود آن را بکشد!

این دستگاه که نمونه‌ی پروتوتایپ آن در نمایشگاه CES ۲۰۲۰ معرفی شد، از یک لیزر LED فروسرخ مجهز به دوربین واید با رزولوشن بالا تشکیل شده و هوش مصنوعی آن به گفته‌ی سازنده، قادر است با تجزیه‌و‌تحلیل الگوهای حرکتی، تفاوت بین پشه و ذرات گردوخاک را تشخیص دهد و بعد نوتیفیکیشنی به گوشی کاربر می‌فرستد تا او را از وجود پشه آگاه کند.

اما واقعا محصولی که فقط جای پشه را پیدا کند، اما نتواند آن را از بین ببرد، به چه دردی می‌خورد؟ شرکت سازنده به کاربران اطمینان‌خاطر داده که این لیزر «کاملاً بی‌خطر» است؛ هم برای ما و متأسفانه هم برای پشه‌ها. اما از نظر Bzigo، چالش اصلی پیدا کردن پشه‌ها است، نه کشتن آن‌ها و این برای افرادی مثل من که در کشتن پشه چندان ماهر نیستند، مارکتینگ موفقی به‌نظر نمی‌رسد. هرچند مدیر فروش Bzigo گفته هزاران نفر این محصول بی‌فایده را پیش‌خرید کرده‌اند.

قیمت زیاد و ناتوانی‌ این لیزر در کشتن پشه‌ها را کنار بگذاریم، باید به جنبه‌ی زیست‌محیطی آن هم فکر کرد. این لیزرهای بی‌مصرف تا ده سال آینده سر از گورستان پسماند در‌می‌آوردند، بدون اینکه حتی یک پشه کشته باشند یا جان کسی را از مرگ نجات داده باشند. آیا صرف ۲۰۰ دلار برای چنین محصولی واقعا منطقی است؟

تلویزیون‌های ۲۰۲۲ سامسونگ؛ مارکت‌پلیسی برای خرید و فروش NFT

تلویزیون هوشمند ۲۰۲۲ سامسونگ با قابلیت خرید NFT

احتمالاً تاکنون درمورد NFT یا همان توکن‌های غیرقابل‌ معاوضه چیزهایی شنیده‌اید و درباره‌ی آن نظر مثبت یا منفی دارید. حالا که دنیا هرچه بیشتر دیجیتالی می‌شود و آثار هنری از روی بوم نقاشی به نمایشگرها تغییر مکان داده‌اند، منطقی است اگر هنرمندان بخواهند برای آثار دیجیتالی خود که به‌راحتی در اینترنت تکثیر می‌شود، نوعی گواهی داشته باشند تا خرید و فروش آن‌ها با اطمینان‌خاطر بیشتری انجام شود.

به همین خاطر است که فلسفه‌ی NFT خوب و حتی لازم است، اما درحال‌حاضر از این مفهوم تنها استفاده‌ی تجاری می‌شود و افراد این آثار را نه به خاطر ارزش هنری، بلکه به‌خاطر ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها می‌خرند و برایشان حتی میلیون‌ها دلار پرداخت می‌کنند به این امید که بتوانند چند روز بعد چند میلیون دلار گران‌تر آن‌ها را بفروشند.

سامسونگ هم خواست از این آب گل‌آلود NFTها به اصطلاح ماهی‌ بگیرد و در رویداد CES امسال، تلویزیون‌هایی را معرفی کرد که می‌توان ازطریق آن‌ها پیش‌نمایش توکن‌هایی را که برای خرید موجودند، در تلویزیون مشاهده کرده و هم‌زمان درباره‌ی تاریخچه‌ی آن‌ها، اینکه چه کسی آن‌ها را خلق کرده و فراداده‌ی بلاک چینشان شامل چه مواردی است، مطالعه کرد.

هرچند سامسونگ به این نتیجه رسیده که نیاز به داشتن مارکت‌پلیسی برای جست‌وجو و خرید NFT امسال به اوج خود رسیده، باورش برای ما سخت است که تب خرید این توکن‌ها به حدی بالا گرفته باشد که کاربران بخواهند با تلویزیون به مشاهده و خرید آن‌ها بپردازند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا چشم‌انداز سامسونگ در مورد اشتیاق کاربران به خرید NFT ازطریق تلویزیون واقع‌بینانه بوده یا خوش‌بینانه.

گلکسی S21 FE 5G سامسونگ

سه رنگ گوشی گلکسی S21 FE سامسونگ / اس ۲۱ اف ای

اشتباه نکنید؛ اس ۲۱ اف‌ای به‌هیچ عنوان گوشی بدی نیست. اتفاقا به نظر بسیاری، جدیدترین عضو از خانواده‌ی پرتعداد گوشی‌های سری گلکسی جزو بهترین‌های CES ۲۰۲۲ است. گلکسی S21 FE طراحی بسیار شکیلی دارد، سخت‌افزار آن به‌روز‌شده و قدرتمند است، با گواهی IP68 دربرابر نفوذ آب و گرد و غبار بسیار مقاوم است و ماژول دوربین آن با S21 برابری می‌کند. پس چرا از نظر ما «نسخه‌ی طرفداران» گلکسی یکی از بدترین‌های نمایشگاه CES امسال بود؟

دلیل اصلی به زمان معرفی آن بر‌می‌گردد که ارزش خرید این گوشی را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. سامسونگ زمانی را برای معرفی گلکسی S21 FE انتخاب کرد که چیزی به معرفی و عرضه‌ی نسل جدید پرچمدارش، گلکسی S22، باقی نمانده است. معمولا پس از عرضه‌ی نسخه‌ی جدید، نسل پیشین با افت قیمت رو‌به‌رو می‌شود و به‌‌همین خاطر، برای بسیاری از کاربران این سؤال پیش می‌آید که چرا با وجود گلکسی S21 با حافظه‌ی رم بیشتر و کیفیت ساخت بهتر، باید سراغ نسخه‌ی به‌اصطلاح اقتصادی‌تر این خانواده‌ی پرچم‌دار رفت که برچسب قیمتی آن تفاوت فاحشی با S21 ندارد؟

به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با توجه به نزدیک بودن عرضه‌ی گلکسی S22، اس ۲۱ اف‌ای ارزش خرید بالایی نداشته باشد. دوستداران گوشی‌های گلکسی احتمالاً ترجیح بدهند برای خرید S22 هزینه کنند یا با کاهش قیمت S21 که از قیمت عرضه‌ی S21 FE کمتر خواهد بود، سراغ این مدل قدیمی‌تر بروند.

لامپ هوشمند Sengled با قابلیت ردیابی ضربان قلب

لامپ هوشمند Sengled

این‌روزها که تمام سازندگان لوازم خانگی و سایر محصولات الکترونیکی هوشمند در حال ورود به حوزه‌ی سلامت هستند، از ساعت‌های هوشمندی که فشار خون را اندازه‌ می‌گیرند گرفته تا حلقه انگشتری که میزان کالری‌ و اکسیژن خون را می‌سنجد، کمتر محصولی مانده تا از پیوستنش به حوزه‌ی سلامت ابراز تعجب کنیم.

اما محصول جدید شرکت چینی Sengled که قابلیت ردیابی سلامت به آن اضافه شده، واقعا عجیب و بحث‌برانگیز است؛ لامپ هوشمندی که به کمک رادار می‌تواند ضربان قلب ساکنان خانه را ردیابی کند!‌

این لامپ برای ردیابی خواب و برخی نشانه‌های بیومتریک بدن کاربر، مانند ضربان قلب و دمای بدن و همچنین سایر علائم حیاتی طراحی شده و اگرچه هنوز اطلاعی درمورد قیمتش نداریم، می‌توان حدس زد از یک لامپ معمولی که تنها وظیفه‌اش روشن کردن اتاق است،‌ به مراتب گران‌تر باشد.

البته نمی‌توان مزیت استفاده از چنین لامپی را در برخی شرایط خاص، مثلا در بیمارستان‌ها یا آسایشگاه‌ها نادیده گرفت، چراکه به گفته‌ی شرکت سازنده، این لامپ قادر است زمین خوردن افراد را متوجه شود (هرچند معلوم نیست بعد از اینکه فهمید کسی زمین خورده، با این داده چه می‌کند!)‌ اما از طرفی، نمی‌توان از تصور لامپی که مدام بالای سر ما بدون اجازه مشغول نظارت و ثبت ضربان قلب‌مان است و حس «برادر بزرگ» دنیای دلهره‌آور جورج اورول را تداعی می‌کند، دچار ترس و استرس نشد!

حالا نوبت شما است. شما به کدام محصول معرفی شده در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ لقب بهترین و بدترین می‌دهید؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات