سونی پای اولین تلویزیون QD-OLED با نام A95K را به CES باز کرد

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت سونی بر خلاف تصورات، قبل از سامسونگ، تلویزیون QD-OLED خود را با نام A95K راهی CES ۲۰۲۲ کرد.
تبلیغات

بعد از حدس و گمان‌های دو سال گذشته در مورد رونمایی تلویزیون کوانتوم دات OLED سامسونگ در CES؛ اما سونی در عرضه‌ی اولین نوع از این تلویزیون‌ها پیش‌دستی کرده و اولین شرکتی خواهد بود که یک تلویزیون بر پایه‌ی فناوری هیبریدی جدید کوانتوم دات، راهی بازار می‌کند. این دستگاه که بر پایه‌ی گوگل TV است A95K نام دارد و در دو اندازه‌ی ۵۵ و ۶۵ اینچی راهی بازار می‌شود. همچنین انتظار می‌رود قیمت و نحوه‌ی دردسترس قرار گرفتن این تلویزیون پیشرفته در بهار ۲۰۲۲ اعلام شود.

QD-OLED چیست؟

کوانتوم دات OLED زمانی که به نمایشگر تلویزیون‌ها می‌رسد، بسیار با ارزش می‌شود؛ چراکه می‌تواند رنگ و نور خیره‌کننده‌ی گرفته‌شده از QD را با رنگ مشکی عمیق و کنتراست متمایل به بی‌نهایت خود نمایشگر OLED تلویزیون ترکیب کند. روی کاغذ، چنین تلویزیونی باید قادر به ارائه‌ی یک روشنایی استثنایی باشد، چیزی که در تلویزیون‌های QLED نیز مورد انتظار است. این تلویزیون هم رنگ‌های دقیق و هم رنگ مشکی عمیق نمایشگرهای OLED را با خود به همراه دارد و همچنین مشکلات هاله‌ی نور و سایه افتادن در نمایشگرهای غیر OLED را نیز از خود نشان نمی‌دهد.

سونی ادعا می‌کند که روشنایی رنگی تلویزیون جدیدش تا ۲۰۰ درصد نسبت به تلویزیون‌های متعارف بازار افزایش داشته است؛ البته ما دقیق نمی‌دانیم منظور سونی از تلویزیون‌های متعارف، کدام نوع LED، QLED یا OLED است. به نظر می‌رسد سونی با این کار، فعلاً از مقایسه‌ی مستقیم QD-OLED با مدل‌های QLED یا OLED جلوگیری کرده باشد.

ظاهراً این شرکت بیشتر روی توانایی‌های QD-OLED در تولید رنگ تمرکز کرده است. تلویزیون A95K سونی نسخه‌ی جدیدی از فناوری تریلومینوس با نام XR Triluminos Max را به همراه دارد که به ادعای سونی، گسترده‌ترین پالت رنگی را ارائه می‌دهد و می‌تواند سایه‌ها و رنگ‌های طبیعی زیبایی را بازتولید کند.

تراشه‌ی XR که پردازنده‌ی پرچم‌دار شناختی سونی محسوب می‌شود، قرار است تلویزیون A95K را در تولید تصاویر هرچه طبیعی‌تر با استفاده از هوش مصنوعی، یاری دهد.

دوربین و حسگرها

به همراه مدل‌های دیگر براویا XR سونی در سال ۲۰۲۲، تلویزیون A95K، از دوربین داخلی BraviaCam جدید سونی بهره می‌برد. این دوربین که به شکل مغناطیسی و به کمک آهن‌ربا به بدنه‌ی تلویزیون متصل است، از یک پوشش فیزیکی برای حفظ حریم خصوصی بهره می‌برد و قابلیت‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. به صورت پیش‌فرض می‌توان از این دوربین برای تماس ویدئویی ازطریق برنامه‌های سازگار با گوگل TV استفاده کرد؛ اما به گفته‌ی سونی، بعد از به‌روزرسانی‌های آینده‌ی فریمور، ازطریق ژست‌های حرکتی می‌توان تلویزیون را کنترل کرد؛ همچنین این دوربین می‌تواند با اسکن کردن اتاق و افراد حاضر در آن، صدا و تصویر را نسبت به آن بهینه‌سازی کند. دوربین جدید تعبیه‌شده در تلویزیون سونی A95K، هنگامی که تشخیص دهد کسی آن‌ ‎را تماشا نمی‌کند، برای کاهش مصرف انرژی، نور صفحه‌ی نمایش تلویزیون را کاهش می‌دهد.

دوربین براویا سونی در تلویزیون A95K

A95K سونی به‌واسطه‌ی حسگرهای نور داخلی‌اش، می‌تواند کیفیت تصویر را هنگام پخش از نتفلیکس، برای آن تطبیق داده و تنظیم کند. این موضوع بسیار شبیه به دالبی ویژن IQ است و جالب‌توجه است؛ زیرا با وجود حمایت سونی از دالبی ویژن به‌عنوان یک فرمت HDR، تاکنون از دالبی ویژن IQ در هیچ‌کدام از تلویزیون‌هایش استفاده نکرده است. همچنین سونی یک حالت تنظیم شده مطابق با سرویس استریم خودش، Sony Bravia Core نیز دارد.

درگاه HDMI 2.1

ای 95 کی سونی در بحث درگاه‌های HDMI نیز با ارائه‌ی چهار درگاه HDMI که دو عدد از آن‌ها HDMI 2.1 هستند سنگ تمام گذاشته است. ویژگی‌هایی که این درگاه به‌ همراه دارد عبارت‌اند از: پهنای باند 48Gbps، وضوح 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، حالت خودکار کم-تأخیر و نرخ نوسازی متغیّر. البته سونی قول ارائه‌ی VRR یا نرخ نوسازی متغیّر را ازطریق به‌روزرسانی فریمور تلویزیون‌هایش داده که تاکنون تنها چند مدل LED آن‌ها، این به‌روزرسانی را دریافت کرده‌اند.

VRR یکی از ویژگی‌های خوب برای گیمرهای Xbox و رایانه‌های شخصی است، اما A95K سونی دو ویژگی مختص پلی استیشن ۵ را به همراه دارد؛ نگاشت خودکار تن HDR که به کمک آن PS5 قابلیت‌های HDR تلویزیون را شناسایی و تنظیم می‌کند و ویژگی دوم حالت تصویر ژانر است که حالت تصویر را براساس اینکه شما در حال بازی یا استریم مدیا هستید، تغییر می‌دهد.

طراحی و صدای A95K سونی

تلویزیون جدید سونی قطعاً حرف آخر را در کیفیت تصویر نمی‌زند؛ اما از نظر طراحی و زیبایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حاشیه‌های پنل نمایشگر بسیار باریک است و سونی یک نگهدارنده‌ی ستون‌مانند نیز برای آن در نظر گرفته است که دو حالت دارد. در حالت اول و از روبه‌رو این نگهدارنده تقریباً دیده نمی‌شود و حالتی عادی دارد و در حالت بعدی نیز به شما این اجازه را می‌دهد تا از پشت و بدون گیره آن‌ را به دیوار وصل کنید.

پایه نگهدارنده تلویزیون A95K سونی

مانند تلویزیون‌های OLED سونی، A95K از Acoustic Surface Audio+ بهره می‌برد که به لطف درایورهایی سرتاسری و دو ساب‌ووفر شما را قادر می‌سازد تا تلویزیون خود را به یک اسپیکر بسیار بزرگ تبدیل کنید؛ همچنین هنگامی که این تلویزیون را به ساندبارهای خود سونی، مانند HT-A5000 یا HT-A7000 متصل کنید به شما این اجازه را خواهد داد از این دستگاه به‌عنوان اسپکیر کانال مرکزی بهره ببرید.

از دیگر ویژگی‌های A95K سونی می‌توان به کنترل صدای بی‌سیم ازطریق میکروفون‌های داخلی، یک ریموت کنترل بازطراحی‌شده‌ با نورپس‌زمینه و ادای دین به محیط زیست با به‌کارگیری پلاستیک بازیافتی سونی با نام Sorplas اشاره کرد. استفاده از Sorplas و دیگر پلاستیک‌های بازبافتی در تولید این محصول منجر به کاهش ۶۰ درصد استفاده از پلاستیک خام شده که برابر با ۱۴۰ میلیون حلقه‌ی CD است.

"ملک دات" (کوانتوم دات)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات