اینتل از نسل ۱۲ آلدرلیک موبایل به‌عنوان قوی‌ترین پردازنده‌های لپ‌تاپ، رونمایی کرد

سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
مطالعه 6 دقیقه
به گفته‌ی اینتل، سری آلدرلیک موبایل قادر به شکست قوی‌ترین پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ از جمله M1 Max اپل نیز است.
تبلیغات

بالاخره انتظار‌ها به پایان رسید و اینتل نسخه‌ی مخصوص لپ تاپ پردازنده‌های نسل ۱۲ آلدرلیک را معرفی کرد. اگر اخبار فناوری را طی ماه‌های گذشته دنبال کرده باشید، حتماً می‌دانید که آلدرلیک با چینش هیبریدی (هسته‌های پرتوان در کنار نمونه‌های کم‌مصرف)، لیتوگرافی اینتل ۷ (نمونه‌ی بهینه‌ شده‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین اینتل)، معماری جدید هسته و واحد گرافیکی جدید Xe، بزرگ‌ترین جهش اینتل در ۱۰ سال گذشته به‌شمار می‌رود. مدیرعامل اینتل، وعده‌ی بازگشت باشکوه این شرکت را به دوران اوج و با سری آلدرلیک داده بود. طی بررسی‌های مدل‌های دسکتاپ، اینتل پس از چند سال موفق به بازپس‌گیری توانمند‌ترین پردازنده‌ی بازی از رقیب دیرینه‌ی خود (AMD) شد و اکنون خود را به‌عنوان قوی‌ترین هسته‌های دنیای X86 معرفی می‌کند. البته به دلیل تعداد هسته‌‌های کمتر در مقایسه با AMD که در مدل پرچم‌دار خود ۱۶ هسته ارایه می‌دهد، هنوز هم محصولات تیم قرمز برای امور سنگین پردازشی گزینه‌ی بهتری به‌شمار می‌روند.

پس از معرفی پردازنده‌ی M1 Pro و M1 Max اپل، نگاه‌ها به AMD و اینتل دوخته شده بود که چه جوابی به گرد‌و‌خاک اخیر اپل داشتند. AMD ساعاتی پیش از پردازنده‌های نسل ۶۰۰۰ لپ‌تاپ رونمایی کرد که از معماری +Zen 3 در کنار پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 بهره می‌برند. این پردازنده‌ها بهبود ۱۱ درصدی در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و ۳۰ درصدی در پردازش‌های چند‌هسته را تجربه کرده‌اند تا از توان بسیار بالای خود خبر دهند. نکته مهم در خصوص این پردازنده‌ها تجهیز آن‌ها به هسته‌های گرافیکی جدید RDNA2 است که در مقایسه با انواع Vega نسل پیشین، دو برابر عملکرد بهتری دارند.

دقایقی پیش، اینتل نیز مهره‌ی خود را برای رقابت در گود پردازنده‌های لپ‌تاپ، به زمین فرستاد. آلدرلیک در سه نوع H برای لپ‌تاپ‌های قدرتمند با توان مصرفی ۴۵ وات، P برای لپ‌تاپ‌های توانمند با توان مصرفی ۲۸ وات و U برای اولترابوک‌ها با توان مصرفی ۱۵ وات دراختیار تولیدکنندگان لپ‌تاپ قرار خواهد گرفت.

اما نکته‌ی جالب در رابطه با نسل ۱۲ موبایل (پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ‌ها)، ادعای اینتل مبنی بر توان بسیار بالای پردازشی آن‌ها است. به گفته‌ی غول دنیای نیمه‌هادی‌ها، Core i9-12900HK به‌عنوان پرچم‌دار سری آلدرلیک، با بهبود ۲۸ درصدی در بازی‌ها و ۴۰ درصدی در اجرای نرم‌افزار‌های سنگین، قوی‌ترین پردازنده‌های حال حاضر جهان برای لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود و قادر به شکست M1 Pro و M1 Max اپل نیز است.

مشخصات پردازنده‌های آلدرلیک سری H، سری P و سری U

پردازنده‌های آلدرلیک موبایل نیز همانند هم‌نوعان دسکتاپی خود، از چینش هیبریدی بهره می‌برند. هسته‌های قدرتمند با معماری جدید Golden Cove (هسته‌های P) وظیفه‌ی اجرای امور سنگین را برعهده خواهند داشت درحالی‌که هسته‌های کم‌مصرف با معماری Gracemont (هسته‌های E) امور سبک و پس‌زمینه را پردازش خواهند کرد.

پردازنده‌های آلدرلیک از حافظه‌های DDR5-4800 و LPDDR5-5300 پشتیبانی می‌کنند که در مقایسه با پشتیبانی اپل از LPDDR5-6400 و LPDDR5-5500 شرکت AMD، حداکثر پهنای باند کمتری خواهند داشت. البته فراموش نکنید که این پردازنده‌ها از DDR4 نیز پشتیبانی می‌کنند و احتمالاً در دستگاه‌های ارزان‌قیمت شاهد استفاده از این حافظه‌ها در کنار آلدرلیک باشیم. اینتل همچنین در این پردازنده‌ها از نسل جدید PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند؛ البته همان‌طورکه احتمالاً می‌دانید، محصولات سازگار با PCIe 4.0 به‌تازگی وارد بازار شده‌اند و احتمالاً باید یکی دو سال منتظر عرضه‌ی حافظه‌های سازگار با این فناوری پیشرو باشیم.

مشخصات پردازنده نسل ۱۲ اینتل آلدرلیک H

سری H پردازنده‌های جدید اینتل، همانند گذشته به‌معنای توان بالای پردازشی در کنار توان مصرفی بالا است. این پردازنده‌ها که در سه مدل Core i9، Core i7 و Core i5 به بازار عرضه خواهند شد، توان مصرفی ۴۵ وات را به همراه خواهند داشت که البته بنا به صلاحدید سازنده‌ی لپ‌تاپ و سیستم خنک‌کننده‌ی تعبیه شده، قادر به مصرف تا حداکثر ۱۱۵ وات برای بازه‌ی زمانی اندک و درنتیجه، ارایه‌ی توان پردازشی بیشتری خواهند بود. در این سری، ارایه‌ی توان پردازشی بالا اولویت طراحی قرار گرفته است و احتمالاً محصولات عرضه شده با آن، عمر باتری بالایی نداشته باشند.

Core i9-12900HK به‌عنوان پرچم‌دار جدید پردازنده‌های اینتل، به ۶ هسته‌ی P با فناوری هایپرترد مجهز است و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف E (بدون هایپرترد) نیز آن را همراهی می‌کند تا شاهد چینش کلی ۱۴ هسته و ۲۰ ترد پردازشی باشیم. واحد پردازشی گرافیکی جدید و توانمند Iris Xe با ۹۶ واحد پردازشی نیز در این پردازنده حضور دارد. انواع i7 و i5 به واحد گرافیکی مشابه اما با تعداد واحد‌های پردازشی و فرکانسی کاری کمتری مجهز هستند.

مشخصات پردازنده نسل ۱۲ اینتل آلدرلیک P

پردازنده‌های سری P با توان حرارتی ۲۸ وات، گزینه‌ی بسیار خوبی برای لپ‌تاپ‌هایی به‌شمار می‌روند که نیاز به توان پردازشی بالا در عین عمر باتری مناسب و وزن نه‌چندان زیاد دارند. پیش‌تر AMD نیز با ارایه‌ی پردازنده‌های ۳۵ واتی سری S، سعی بر تصاحب این بخش از بازار داشته است. آلدرلیک P، فاقد کد i9 خواهند بود و در سه سری i7، i5 و i3 عرضه خواهند شد. حداکثر ۶ هسته‌ی توانمند P و ۸ هسته‌ی E را در مدل i7 خواهند داشت که چیدمان مشابهی با Core i9-12900HK اما فرکانس کاری پایین‌تر است.

مشخصات پردازنده نسل ۱۲ اینتل آلدرلیک U
مشخصات پردازنده نسل ۱۲ اینتل آلدرلیک U

در نهایت نیز باید به آلدرلیک U اشاره کرد که در دو نسخه‌ با TDP‌های ۹ و ۱۵ وات عرضه خواهند شد و برای اولترابوک‌ها یا لپ‌تاپ‌های باریک با عمر باتری بالا و وزن اندک طراحی شده‌اند. این پردازنده‌ها تنها از ۲ هسته‌ی قدرتمند بهره می‌برند که ۸ هسته‌ی کم‌مصرف (۴ هسته در مدل i3) آن را همراهی می‌کند. سری سلرون و پنتیوم نیز با یک هسته‌ی توانمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف همراه شده‌اند.

توان پردازنده‌های آلدرلیک موبایل

بنچمارک پردازنده نسل ۱۲ اینتل آلدرلیک

اینتل طبق سنت همیشگی، نتایج بنچمارک‌های محصولات خود را نیز منتشر کرد. نکته‌ی جالب در این خصوص، نمودار توان به مصرف Core i9-12900HK است که خبر از توان پردازشی بالاتر در مقایسه با M1 Max اپل و AMD رایزن 9 5900HX در تمام بازه‌ی TDP می‌دهد. اینتل برای این مقایسه از بهترین حافظه و کامپایلر برای هر یک از پردازنده‌های استفاده کرده است. البته فراموش نکنید مثل همیشه باید به بنچمارک‌های اینتل با کمی تردید بنگرید.

اینتل همچنین نموداری از نتایج عملکرد Core i9-12900HK در اجرای بازی‌ها و در مقایسه با رایزن 9 5900HX منتشر کرده است که به‌صورت میانگین خبر از ۲۸ درصد عملکرد بهتر می‌دهد. در زمینه‌ی اجرای نرم‌افزار‌های سنگین تولید محتوا نیز اینتل مدعی شکست رقبای نام‌دار خود (اپل و AMD) است.

بنچمارک پردازنده نسل ۱۲ اینتل آلدرلیک
بنچمارک پردازنده نسل ۱۲ اینتل آلدرلیک
بنچمارک پردازنده نسل ۱۲ اینتل آلدرلیک

با معرفی نسل جدید پردازنده‌های AMD و اینتل در کنار قدرت‌نمایی M1 Pro و M1 Max، رقابت در دنیای لپ‌تاپ‌ها به بالاترین حد خود رسیده است. حال باید تا عرضه‌ی آلدرلیک و رایزن ۶۰۰۰ به بازار، در انتظار ماند تا نتیجه‌ی رقابت بزرگان این عرصه را مشاهده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات