با ۳۹ ایرانی فعال در سیلیکون ولی آشنا شوید

شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 19 دقیقه
ایرانیان بسیاری از مدیران اجرایی و بنیان‌گذاران گرفته تا سرمایه‌گذاران در سیلیکون ولی فعالیت می‌کنند. در این مقاله با تعدادی از موثرترین آن‌ها آشنا می‌شویم.
تبلیغات

روابط ایران و آمریکا در سال‌های گذشته هیچ‌گاه به‌ سمت همکاری حرکت نکرده است؛ اما بااین‌حال، ایرانی - آمریکایی‌ها از میان خصومت‌ها سر برآورده‌اند. چگونگی دستیابی آنان به این مهم نه‌تنها برای نسل جدید نوآوران، بلکه برای سیاست‌گذاران، فعالان مهاجرت و هرکسی که خواهان درک رابطه ایالات متحده و کشورهای دیگر است، می‌تواند سرمشق باشد.

نسل خسروشاهی پس از انقلاب سال ۵۷، به آمریکا مهاجرت کردند. فرهاد محیط مهاجر دیگری است که در سال ۵۷ و در سن ۹ سالگی، ایران را ترک کرد. او بعدها BizRate ،Shopzilla و Flipagram را بنیان‌گذاری کرد. پدر وی پزشک و مدیر تنظیم خانواده کل تهران بود. محیط می‌گوید: «آن‌ها کسانی نبودند که با ثروت‌هایشان از مرز رد شوند.». بااین‌حال بیشتر آن‌ها توانستند یک زندگی آبرومندانه و متوسط در آمریکا برای خود دست‌وپا کنند.

بسیاری از افرادی که در آن زمان ایران را ترک کردند، قبل از آن هم می‌توانستند کشور را ترک کنند و بیشتر آنان تحصیل کرده بودند.

فرزندان این مهاجران در جهت ریاضیات و علوم حرکت کردند و به سمت رایانه و دره سیلیکون کشیده شدند. برای موجی از ایرانیان مثل خسروشاهی، تشویق بقیه مهاجران، کار بسیار دشواری بود زیرا تعداد بسیار کمی موقعیتی داشتند که دیگران را تحت تأثیر خود قرار می‌داد.

اما به محض موفق شدن بعضی از اعضای خانواده، سایر اعضا نیز تشویق شدند. «پسرعموهای من واقعاً در موفقیت من نقشی کلیدی داشتند،.»‌ این جمله امیر خسروشاهی است که نه فقط به دارا خسروشاهی بلکه به برادر دارا یعنی کاوه و پسرعمه‌های دوقلویش، علی و هادی پرتوی اشاره می‌کند. آن‌ها اولین سرمایه‌گذاران استارتاپ Nervana بودند، استارتاپی که بعدها به اینتل فروخته شد. « آن‌ها مرا در روند ایجاد یک کسب‌و‌کار راهنمایی کردند».

آرش فردوسی

بیایید به داستان آرش فردوسی، هم‌بنیان‌گذار دراپ باکس (Dropbox) بپردازیم. آرش فردوسی در کانزاس و از والدین مهاجر ایرانی متولد شد. وقتی که در MIT مشغول به تحصیل بود، طی یک دوره تابستانی کارورزی با پرتوی ملاقات کرد. پرتوی از وی خوشش آمد و وقتی فردوسی MIT را برای راه‌اندازی دراپ‌باکس ترک کرد، به او مقداری سرمایه‌ اولیه پیشنهاد داده و توصیه‌های زیادی هم برای او داشت. وقتی فردوسی به همراه هم‌کارش درو هیوستون (Drew Houston) دراپ‌باکس را برای جمعی از سرمایه‌گذاران احتمالی توضیح می‌داد، با پژمان نوزاد آشنا شد. نوزاد در استارتاپ‌هایی همچون Doordash و شرکت دراپ‌باکس سرمایه‌گذاری کرده است.

به محض اینکه ارائه ما تمام شد، پژمان به سمت ما دوید و با من به فارسی شروع به صحبت کرد. او بسیار هیجان زده بود، هم برای ایده‌مان و هم برای اینکه من ایرانی بودم.

نوزاد قبلاً یک تاجر فرش و قالی بود که به یک سرمایه‌گذار در دایره‌ی فناوری ایرانی-آمریکایی‌ها مبدل شده بود. برای سالیان سال، نوزاد در روزهای جمعه و در پالو آلتو یک صبحانه‌ی ایرانی تدارک می‌دید.

برنامه صبحانه وی چنان محبوب شد که نسخه‌های مشابه آن هم‌اکنون در سان‌فرانسیسکو، منلو پارک، اورنج کانتی، ونکوور، بارسلونا و لندن برگزار می‌شود. او از سرمایه‌گذاران اولیه در تعدادی از شرکت‌های موفق فناوری با بنیان‌گذاران ایرانی- آمریکایی مانند Aquantia ،SoundHound و AppLovin است. بعد از ملاقات با فردوسی، وی در دراپ‌باکس سرمایه‌گذاری می‌کند.

نوزاد می‌گوید:

وقتی که من به کارآفرینان نگاه می‌کنم، دنبال بخشی از خودم در تمامی این مردم می‌گردم و اگر آن را پیدا کنم به سرعت ارتباط برقرار می‌کنم. وقتی شما ایرانی باشید و ما درباره‌ی غذا، داستان زندگی و فرهنگ با هم صحبت کنیم، مانند آهنربا جذب هم می‌شویم.

پیروز پرورنده، مدیر عامل اجرایی Aquantia و بنیان‌گذار پروژه‌ی غیرانتفاعی مشارکت‌های ایرانی - آمریکایی است. تعدادی از وکلای ایرانی - آمریکایی می‌گویند برای وارد شدن به حوزه قانون باید ابتدا تسلط کاملی به زبان انگلیسی داشت که نسل اول مهاجران فاقد آن بودند. آن‌ها به‌طور طبیعی به سمت مواردی که نیاز به تسلط بر زبان نداشتند، مانند ریاضیات و علوم، کشیده شدند. اما حال نسل دوم فرصت‌های بسیار بیشتری برای غنیمت شمردن دراختیار دارد.

در ادامه‌ی این مقاله، لیستی از مهم‌ترین بنیان‌گذاران، مدیران اجرایی و سرمایه‌گذاران ایرانی فعال در سیلیکون ولی را مشاهده می‌کنید. این لیست براساس حروف الفبا مرتب شده است.

آلفابت/گوگل

سالار کمانگر ، عضو مدیریت اجرایی آلفابت، مدیرعامل سابق یوتیوب

سالار کمانگر

سالار کمانگر

کمانگر نهمین کارمند استخدام شده در گوگل بوده و نقش‌های زیادی را در دوران کاری خود برعهده داشته‌ است. وی نزد بنیان‌گذاران گوگل، لری پیج و سرگئی برین، دارای ارزش بالایی است.

فرزاد خسروشاهی، مسئول مهندسی، Area 120

امیر خسروشاهی
امیر خسروشاهی

راست: امیر خسروشاهی / چپ: فرزاد خسروشاهی

فرزاد یکی از پسرعموهای دارا خسروشاهی است که در کارگاه جدید گوگل برای محصولات آزمایشی کار می‌کند. از او به‌عنوان خالق Google Sheets یاد می‌کنند.

پریسا تبریز، مسئول مهندسی

پریسا تبریز

پریسا تبریز

پریسا تبریز زمانی به‌عنوان «شاهزاده امنیت» شناخته می‌شد. او قبلاً عضو سرویس دیجیتال ایالات متحده بوده‌ است.

آمازون

بابک پرویز، معاون و مدیر تیم تحقیقاتی Grand Challenge

بابک پرویز

بابک پرویز

بابک پرویز نسخه‌ی آمازونی مرکز تحقیقات بلندمدت گوگل (گوگل X) را اداره می‌کند. او کارمند سابق گوگل و خالق Google Glass است.

AppLovin

آدام فروغی

آدام فروغی

آدام فروغی

AppLovin به توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل کمک می‌کند تا مخاطبان خود را پیدا کرده و از بازی‌هایشان کسب درآمد کنند. AppLovin به‌تازگی به ارزش ۲ میلیارد دلاری رسیده و فروغی انتظار دارد تا سهام شرکت خود را طی ۱۸ الی ۲۴ ماه آتی به صورت عمومی عرضه کند.

Aquantia

فرج اعلایی، مدیرعامل

رامین فرجاد، هم‌بنیان‌گذار، معاونت ارشد تحقیقات و توسعه

پیروز پرورنده، مدیر عامل اجرایی

فرج اعلایی

فرج اعلایی

Aquantia یک شرکت تولید نیمه‌هادی است که روی شبکه‌های پرسرعت تمرکز دارد. این شرکت در سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۴) بنیان‌گذاری شده و فرج اعلایی سهام شرکت را در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) به‌طور عمومی عرضه کرد. ارزش بازار آکوانتیا، حدود ۴۰۰ میلیون دلار است.

پرویز پرورنده
رامین فرجاد

راست: پرویز پرورنده / چپ: رامین فرجاد

Bonobos

بابی یزدانی

بابی یزدانی مسیر شغلی خود را از اوراکل و در دهه‌ی ۶۰ خورشیدی (۸۰ میلادی) آغاز کرد. او هم اکنون به یک سرمایه‌گذار برجسته و پرورنده مبدل شده‌ است. او بنیان‌گذار Cota Capital است که در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) آغاز به کار کرد. یزدانی در شرکت‌هایی همچون گوگل، سیلزفورس، سوییت‌گرین و اوبر نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

Brite

نیوشا زاده، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل

نیوشا زاده

نیوشا زاده

برایت استارتاپی در زمینه‌ی سلامتی است که از هوش مصنوعی برای مدیریت دوره بالینی استفاده می‌کند.

Code.org

علی پرتوی، هم‌بنیان‌گذار

علی‌پرتوی، یکی از پسرعمه‌های خسروشاهی، یک بنیان‌گذار و سرمایه‌گذار مطرح در دنیای فناوری است. او در تأسیس Link Exchange مشارکت داشت، یک نرم‌افزار تبلیغات اینترنتی سرآمد که توسط مایکروسافت در سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۸) به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار تصاحب شد. او یک سرویس اجتماعی موسیقی به نام iLike بنیان‌گذاری کرد که در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) توسط MySpace به قیمت ۲۰ میلیون دلار خریداری شد. او در حال حاضر مدیرعامل Neo ، یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است.

هادی پرتوی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار

هادی، برادر دوقلوی علی، در بنیان‌گذاری TellMe Networks نقش داشت. یک سرویس تشخیص صوت که در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) توسط مایکروسافت و به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار تصاحب شد. او همچنین با برادرش iLike را هم‌بنیان‌گذاری کرد. برادران پرتوی Code.org را ایجاد کردند تا به نوجوانان در یادگیری برنامه‌نویسی رایانه، کمک کنند. ۳۰ درصد از دانش‌آموزان ایالات متحده در Code.org حساب کاربری دارند.

علی و هادی پرتوی در استارتاپ‌های متعدد و مشهور همچون Airbnb ،Change ،ClassPass ،Convoy، دراپ‌باکس، فیسبوک، ایندی‌گوگو، اسپیس ایکس، ThriveMarket و Thumbtack نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

علی پرتوی / هادی پرتوی

برادران پرتوی

Coriant

شایگان خردپیر، مدیرعامل سابق

شایگان خردپیر

شایگان خردپیر

خردپیر مدیرعامل Juniper Networks در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) بود و تا خرداد ۱۳۹۷ (ژوئن ۲۰۱۸)، Coriant را مدیریت می‌کرد. Coriant اندکی بعد توسط Infinera و به قیمت ۴۳۰ میلیون دلار تصاحب شد.

دراپ‌باکس

آرش فردوسی، هم‌بنیان‌گذار، مدیر ارشد تکنولوژی سابق

آرش فردوسی / درو هوستون

درو هیوستون (راست) و آرش فردوسی (چپ)

فردوسی کمک کرد تا دراپ‌باکس از یک استارتاپ متعلق به Y Combinator به یک شرکت عمومی با ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار و سود سالیانه بیش از ۱ میلیارد دلار تبدیل شود.

eBay

پیر امیدیار، بنیان‌گذار

پیر امیدیار

پیر امیدیار

امیدیار در یک استارتاپ افسانه‌ای دره سیلیکون به نام General Magic کار می‌کرد و در اولین روزهای شبکه‌ی جهانی وب، یک فروشگاه خرید و فروش اجناس دست دوم مبتنی بر کاربران را متصور شد. eBay از نخستین موفقیت‌های زمان دات کام به شمار می‌رود و امروزه ارزشی معادل ۲۸.۵ میلیارد دلار دارد. امیدیار هم‌اکنون یک خیرخواه و سرمایه‌گذار است. او از Code.org، آکادمی رهبری آفریقایی، Kiva ،Meetup و تعدادی از سایر کسب‌وکارهای اجتماعی حمایت می‌کند. او همچنین بنیان‌گذار The Intercept است، یک استارتاپ روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای دیجیتال که تا به حال تعدادی فیلم و مستند مانند Spotlight (اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۱۶) و Dark Money ساخته‌است.

فیسبوک

امین ذوفنون (ذوالفنون)، معاونت توسعه

امین ذوفنون

امین ذوفنون

امین ذوفنون کل زندگی کاری خود را در بخش توسعه گذرانده است. وی قبل از ملحق شدن به فیسبوک در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱)، هشت سال را در پستی مشابه در گوگل گذراند.

Flipagram

فرهاد محیط، هم‌بنیان‌گذار

فرهاد محیط

فرهاد محیط

فرهاد محیط یک کارآفرین سریالی است که Bizrate را راه‌اندازی کرد تا به مشتریان در زمینه‌ی تجارت الکترونیک مشاوره ارائه دهد. او سپس Shopzilla را خلق کرد، یک موتور جستجوی خرید. در سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵)، Shopzilla را به E.W. Scripps و به مبلغ ۵۶۵ میلیون دلار فروخت. وی بعد از آن به سراغ اپلیکیشن اجتماعی محبوب به اشتراک‌گذاری تصاویر Flipgram رفت که در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) به تصاحب Bytedance درآمد.

Genius

مهبد مقدم، هم‌بنیان‌گذار

مهبد مقدم

مهبد مقدم

مهبد مقدم یکی از سه هم‌بنیان‌گذار RapGenius است که بعدها به Genius تغییر نام داد. Genius سایتی است که به توضیح متن آهنگ‌های رپ و سایر متن‌ها اختصاص دارد. مقدم به دلیل عناوین پر زرق و برقش توجه بسیاری را به سوی این استارتاپ تازه پا گرفته جلب کرد. البته وی خود و شرکتش را به دردسر انداخت.. او در اردیبهشت ۱۳۹۳ (می ۲۰۱۴) به علت ارسال نظرات نه چندان جالب، از Genius اخراج شد.

Home Care Assistance

لیلی صرافان، مدیرعامل

لیلی صرافان

لیلی صرافان

لیلی صرافان مدیریت این شرکت فعال در حوزه سلامت سالمندان را بر عهده دارد.

اینتل

امیر خسروشاهی، مدیر ارشد تکنولوژی، محصولات هوش مصنوعی

یکی دیگر از پسرعموهای دارا خسروشاهی، بنیان‌گذار و مدیر ارشد تکنولوژی Nervana است، استارتاپی در زمینه‌ی هوش مصنوعی که اینتل آن را در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) و به مبلغ ۴۰۸ میلیون دلار تصاحب کرد.

Intuit

ساسان گودرزی، مدیرعامل آینده

ساسان گودرزی

ساسان گودرزی

مانند خسروشاهی، گودرزی نیز با خانواده‌اش و وقتی تنها ۹ سال داشت به آمریکا مهاجرت کرد. بعد از اینکه پدر گودرزی فوت کرد، برادر بزرگ‌ترش یک کسب‌و‌کار برای حمایت از خانواده راه‌اندازی می‌کند. این ارتباط ابتدایی با کسب‌وکاری کوچک، به گودرزی تجاربی داد تا بعدها به کمک آن، مقامش را در Intuit بالا ترفیع دهد. این شرکت در مرداد (آگوست) سال قبل اعلام کرد که از ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۷ (اول ژانویه ۲۰۱۹) ساسان گودرزی مدیرعامل بعدی این شرکت خواهد بود.

Kobalt

آوید لاری‌زاده دوگان، مدیر راهبرد و کسب‌وکار

آوید لاری‌زاده دوگان

آوید لاری‌زاده دوگان

در دی ماه ۱۳۹۶ (ژانویه ۲۰۱۸)، کوبالت، که انتشار کاتالوگ‌های موسیقی را مدیریت می‌کند، دوگان را استخدام کرد تا استراتژی‌های جهانی را برای این شرکت اجرا کند.

نوکیا

حسین معین، رئیس سابق تکنولوژی و استراتژی

حسین معین

حسین معین

معین بیش از ۳۰ سال سابقه در صنعت فناوری دارد و از ۱۳۸۹ تا بهمن ۱۳۹۶ (۲۰۱۰ تا فوریه ۲۰۱۸) در نوکیا مشغول به کار بوده‌است. در نهایت، شایگان خردپیر، مدیرعامل سابق Coriant، وی را به‌عنوان مشاور اجرایی استراتژیک برای برنامه‌های 5G شرکت استخدام کرد.

اوراکل

باب ماینر، هم‌بنیان‌گذار

باب ماینر / bob miner

بنیان‌گذاران اوراکل، باب ماینر (نفر دوم از سمت راست)

داستان ماینر با سایر ایرانیان حاضر در تکنولوژی اندکی متفاوت است. والدین او در دهه‌ی ۱۳۰۰ خورشیدی (۲۰ میلادی) به ایالات متحده مهاجرت کردند. او در دهه‌ی سوم زندگی خود، یک مدیر اجرایی فناوری موفق محسوب می‌شد. در سال ۱۳۵۶ (۱۹۷۷)، ماینر با لری الیسون در Ampex ملاقات کرد.

ماینر اندکی بعد آنجا را ترک کرد تا با دو همکار دیگرش و الیسون یک شرکت جدید تأسیس کند. او بخش مهندسی را برعهده داشت (الیسون مسئول تیم فروش بود) و Oracle نسخه ۳ را خودش خلق کرد. او به رعایت تعادل بین زندگی شخصی و کار اعتقاد داشت و اجازه نمی‌داد مهندسانش ساعت‌های طولانی کار کنند. وی در سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۴) و در سن ۵۲ سالگی بر اثر بیماری مزوتلیوما فوت کرد.

PriceGrabber

کامران پورزنجانی، بنیان‌گذار

پورزنجانی PriceGrabber را در سال ۱۳۷۸ (۱۹۹۹) شروع کرد. ابزاری برای مقایسه قیمت کالاها که در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) توسط Connexity خریداری شد. (Connexity نام جدید Shopzilla است که فرهاد محیط آن‌را بنیان‌گذاری کرده بود). پورزنجانی در لگال زوم و زیپ‌رکروتر نیز سرمایه‌گذار است.

Radius Intelligence

داریان شیرازی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل

داریان شیرازی

داریان شیرازی

پسردایی دارا خسروشاهی و یکی از اولین کارمند‌های فیسبوک که قبل از شروع کسب‌وکار پلتفرم آنالیز داده Radius در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸)، در eBay کار می‌کرد.

Roche

نرگس بنی‌اسدی، معاون سابق

نرگس بنی‌اسدی

نرگس بنی‌اسدی

نرگس بنی‌اسدی Bina Technologies را که یک استارتاپ آنالیز داده‌های ژنومیک است، هم‌بنیان‌گذاری کرد. در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴)، Roche، این استارتاپ را با مبلغ ۱۲۱ میلیون دلار خریداری کرد. بنی‌اسدی هم‌اکنون به‌عنوان کارآفرین در Zinc VC فعالیت دارد.

Tinder

شاون راد، هم‌بنیان‌گذار، مدیرعامل سابق

شاون راد

شاون راد

والدین راد در دهه ۵۰ شمسی (۷۰ میلادی) از ایران به لس‌‌آنجلس مهاجرت کردند. در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲)، شاون تیندر را هم‌بنیان‌گذاری کرد. راد مسیر شغلی بحث‌برانگیزی داشته‌است. همکاران وی و دیگر هم‌بنیان‌گذاران تیندر، جاستین متین و ویتنی ولف هر دو شرکت را به دلیل یک ماجرای آزار و اذیت جنسی، ترک کردند. راد به‌عنوان مدیرعامل تیندر انتخاب شد اما پس از مدتی، از شرکت مادر تیندر، Match Group با نظراتی عمومی انتقاد کرد. در مرداد ۱۳۹۷ (آگوست ۲۰۱۸)، راد شکایتی علیه Match Group ترتیب داده و در آن ذکر کرده که این شرکت غرض‌ورزانه ارزش تیندر را پایین آورده تا به او و سایر کارمندان پول کمتری بپردازد.

تامبلر

بیژن ثابت

بیژن ثابت

بیژن ثابت

بیژن ثابت ازطریق Spark Capital، در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) روی تامبلر و در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) روی توییتر سرمایه‌گذاری نمود. تامبلر در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) و با مبلغ ۱ میلیارد دلار توسط یاهو خریداری شد و توییتر هم همان سال یک عرضه عمومی موفق را تجربه کرد. ثابت، در توییتر نیز به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور دارد.

توییتر

امید کردستانی ، مدیر اجرایی

امید کردستانی

امید کردستانی

امید کردستانی سابقه‌ی اجرایی موفقی در دره سیلیکون داشته‌است. وی در HP، استارتاپ‌هایی نظیر Go ،3DO و Netscape فعالیت داشته‌است. کردستانی کارمند یازدهم گوگل و اولین مدیر اجرایی بخش کسب‌و‌کار این شرکت بوده‌است. او به گوگل کمک کرد تا به شرکتی تبدیل شود که در سال سودی ۷۰ میلیارد دلاری به دست می‌آورد. وقتی هم‌بنیان‌گذار توییتر، جک دورسی، در مهر ۱۳۹۴ (اکتبر ۲۰۱۵) به این شرکت بازگشت تا مدیرعامل آن شود، کردستانی را به‌عنوان مدیر اجرایی منصوب کرد.

کیوان بیک‌پور، سرپرست محصول و هم‌بنیان‌گذار Periscope

کیوان بیک پور

کیوان بیک‌پور

بیک‌پور اپلیکیشن استریم زنده ویدیویی Periscope را هم‌بنیان‌گذاری کرد و قبل از شروع به کار آن در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵)، توییتر آن را به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. در خرداد ۱۳۹۷ (ژوئن ۲۰۱۸)، وی به‌عنوان سرپرست محصول گمارده شد.

اوبر

دارا خسروشاهی، مدیرعامل

دارا خسروشاهی

دارا خسروشاهی

خسروشاهی یک کاندیدای غیرمنتظره برای مدیرعاملی اوبر بود اما او این سمت را در مرداد ۱۳۹۶ (آگوست ۲۰۱۷) به دست آورد. خسروشاهی از سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵) مدیرعامل Expedia است. علاوه بر آن او یکی از مدیران اجرایی IAC بوده و در سمت‌های گوناگونی برای بری دیلر کار کرده‌است. او در شرکت Convoy نیز به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور دارد.

پدرام کیانی، سرپرست مهندسی

پدرام کیانی

پدرام کیانی

Virgin Hyperloop One

شروین پیشه‌ور، هم‌بنیان‌گذار

شروین پیشه ور

شروین پیشه‌ور

شروین پیشه‌ور یکی دیگر از بنیان‌گذاران برجسته و بحث‌برانگیز این لیست است. پیشه‌ور بیشتر به‌عنوان یک مخترع شناخته می‌شود. وی Hyperloop One را در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) در پاسخ به ایده حمل و نقل سریع ایلان ماسک بنیان‌گذاری کرد. در مهر ۱۳۹۶ (اکتبر ۲۰۱۷)، سر ریچارد برنسون در این شرکت سرمایه‌گذاری عظیمی انجام داد. در آذر ۱۳۹۶ (دسامبر ۲۰۱۷)، پیشه‌ور بعد از اتهامات سوء رفتار جنسی، از سمت مدیریت اجرایی خود استعفا داد. وی این اتهامات را رد کرده و اذعان داشته که این اتهامات از روی عمد و برای لکه‌دار کردن نام وی به او نسبت داده شده‌اند.

پیشه‌ور از سرمایه‌گذاران مهم شرکت‌هایی همچون Rent The Runway، اوبر و واربی پارکر است.

Y Combinator

علی روغنی، مدیرعامل

علی روغنی

علی روغنی

علی روغنی در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) به‌عنوان همکار به Y Combinator پیوست و Continuity را راه‌اندازی کرد. Continuity یک شتاب‌دهنده استارتاپی است. روغنی کمک کرد تا برای مرحله ابتدایی حدود ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری شود. وی در بخش برنامه‌ریزی استراتژیک پیکسار به‌عنوان مدیر ارشد مالی و معاون ارشد کار کرد. او همچنین در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) در سمت‌های مدیریت ارشد مالی و مدیریت ارشد اجرایی توییتر مشغول بوده است.

یاهو

فرزاد ناظم، مدیر ارشد فناوری سابق

فرزاد ناظم از سال ۱۳۶۴ (۱۹۸۵) برای اوراکل کار کرده‌ است. او به اوراکل کمک کرد تا به غول فعلی پایگاه داده تبدیل شود. یاهو ناظم را در سال ۱۳۷۵ (۱۹۹۶) به استخدام خود در آورد تا تیم مهندسی خود را به او بسپارد. او در رشد استعداد فنی شرکت نقشی اساسی داشته و با تصاحب چندین استارتاپ، ساخت سرویس‌های اینترنتی یاهو را ممکن کرد. ناظم در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) بازنشست شده و از آن پس به‌عنوان مشاور و سرمایه‌دار فعالیت می‌کند.

ناظم در بخش سرمایه‌گذاری نیز فعال بوده است و شرکت‌هایی همچون Color Genomics ،Ginkgo Bioworks و Ubiom نیز به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور دارد.

Zoosk

الکس مهر، هم‌بنیان‌گذار

مهر این سرویس آنلاین دوست‌یابی را در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) راه‌اندازی کرد. این سرویس در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) حدود ۲۰۰ میلیون دلار سود کسب کرده و در شرف عرضه عمومی است. البته محبوبیت تیندر مانع از دستیابی این شرکت به چشم‌اندازهای خود شد و مهر و زاده هر دو با لغو عرضه عمومی سهام شرکت در آذر ۱۳۹۳ (دسامبر ۲۰۱۴)، آن را ترک کردند. مهر MentorBox را هم‌بنیان‌گذاری کرد، برنامه آموزشی اجرایی جدیدی که مهر مدیرعامل آن است.

شایان زاده، هم‌بنیان‌گذار

زاده و مهر در مدرسه با یکدیگر آشنا شدند و با هم Zoosk را خلق کردند. زاده در حال حاضر مدیرعامل و بنیان‌گذار Leap Rail، یک پلتفرم آنالیز داده‌های عمل‌های جراحی است.

الکس مهر / شایان زاده

الکس مهر (راست) و شایان زاده (چپ)

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا ایرانیان دیگری را می‌شناسید که در دره سیلیکون فعالیت کنند؟ اگر این استعدادها در کشور خودمان فعالیت می‌کردند چهره امروز فناوری ایران چگونه بود؟ نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات