اخبار زنده ؛ یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
مطالعه 17 دقیقه
امروز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، سالگرد ساخت نخستین لیزر کاربردی جهان است.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۲۱:۴۲

شورولت سیلورادو ینکو با پیشرانه ۷۱۰ اسب‌بخار معرفی شد

شورولت سلورادو

شرکت تیونینگ SVE در آمریکا، وانت پیکاپ شورولت سیلورادو را بهینه‌سازی کرده است. محصول جدید، علاوه بر طرح بدنه متفاوت از نسخه اصلی، دارای پیشرانه‌ای با قدرت ۷۱۰ اسب‌بخار است. سیلورادو ینکو، با سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر گارانتی عرضه می‌شود.

منبع

۲۰:۴۸

توسعه‌دهندگان «بمب سختی» اتریوم را به تعویق خواهند انداخت

توسعه‌دهندگان مرکزی اتریوم به توافق رسیده اند که بمب سختی اتریوم را که قرار بود تابستان امسال به کار بیافتد، تا پایان سال میلادی جاری به تعویق بیاندازند. بمب سختی، قطعه‌ای کد در اتریوم است که استخراج اتر را کندتر و سودهی آن را کمتر می‌کند. این کد برای تشویق توسعه‌دهندگان برای استفاده از اتریوم ۲ در سال ۲۰۱۵ ساخته شده بود.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

منبع

View this post on InstagramA post shared by Zoomit | زومیت (@thezoomit)

۲۰:۱۶

دامیننس بیت کوین به پایین ترین حد از اواسط ۲۰۱۸ رسیده است

تسلط بیت کوین بر بازار که با معیاری به نام دامیننس (Dominance) سنجیده می‌شود به کمترین مقدار خود در ۳ سال اخیر رسیده است و برابر ۴۰٫۲ درصد شده است. بیشترین مقدار دامیننس در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ برابر ۶۹٫۷ درصد بود. اتریوم بزرگ‌ترین رقیب بیت کوین تسلط بازاری برابر ۱۹٫۳ درصد دارد.

نمودار دامیننس بیت کوین

نمودار دامیننس بیت کوین در یک سال اخیر (منبع: Trading View)

مقاله مرتبط:

منبع

۱۷:۵۴

آپدیت گلکسی A72 سامسونگ با قابلیت افکت تماس ویدئویی منتشر شد

جدیدترین به‌روزسانی گلکسی ای ۷۲ با نسخه‌ی فرم‌ور A725FXXU2AUE1 در روسیه منتشر شده است و به‌زودی در سایر مناطق در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. به‌روزرسانی ماه مه (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰) شامل بهبود عملکرد دوربین، افزایش کیفیت تماس و به اشتراک‌گذاری فایل از طریق Quick Share است. افزون‌بر‌این قابلیت افکت تماس ویدئویی نیز در این آپدیت اضافه شده که برای مثال هنگام برقراری تماس ویدئویی با برنامه‌های شخص ثالث مانند Google Duo می‌توانید پس‌زمینه‌های سفارشی ایجاد کنید.

مرور خبرها روی سایت زومیت در گوشی گلکسی A72 و گلکسی A52 سامسونگ

بررسی گلکسی A72 سامسونگ را در زومیت بخوانید

منبع

۱۷:۲۹

اپل توقف تولید مجیک ماوس، مجیک کی‌بورد و مجیک ترکپد خاکستری را تأیید کرد

اگر به لوازم جانبی Magic اپل با رنگ خاص خاکستری فضایی (Space Gray) علاقه دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید. چندی پیش وب‌سایت MacRumors متوجه شد اپل از عبارت «while supplies last» در صفحه‌ی فروش موس، کیبورد و ترکپدهای خاکستری خود استفاده کرده است و با پیگیری‌های The Verge اپل رسما اعلام کرد که دیگر این لوازم جانبی را در رنگ خاکستری فضایی تولید نخواهد کرد.

مجیک ماوس خاکستری فضایی اپل

باتوجه به اینکه جدیدترین مک‌بوک‌های اپل یعنی مک‌بوک ایر و پرو M1 با رنگ Space Gray نیز عرضه می‌شوند، توقف تولید لوازم جانبی با این رنگ کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

منبع

۱۷:۲۴

وزیر بهداشت: تا یک ماه آینده ۱۴ میلیون نفر واکسن کرونا می‌زنند

به‌گفته وزیر بهداشت، ۱۴ میلیون نفر گروه هدف اول شامل افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج در کشور، تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه واکسن کرونا می‌زنند. سعید نمکی اضافه کرد طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۲ هزار واکسن در کشور تزریق شد که رکورد محسوب می‌شود و در روزهای آینده به رکوردهای بالاتری نیز می‌رسیم.

درباره واکسن کرونا بیشتر بخوانید:

۱۷:۲۰

نسخه‌ی ویندوز کروم به‌زودی سریع‌تر می‌شود

گوگل درحال آزمایش ویژگی «کش فوروارد و بکوارد» در نسخه‌ی ویندوز ۱۰ کروم است. ویژگی مذکور که هم‌اکنون در نسخه‌ی موبایل این مرورگر محبوب وجود دارد، با ایجاد یک فایل کش از آخرین صفحات در رم دستگاه، امکان لود کردن آنی صفحات قبلی و بعدی را فراهم می‌کند.

نسخه جدید کروم با سرعت بیشتری سایت ها را لود می‌کند

منبع

۱۶:۳۹

کمبود جهانی تراشه قیمت تلویزیون را نیز افزایش داده است

دنیاگیری کرونا و دورکاری در یک سال و نیم گذشته باعث افزایش تقاضا برای انواع وسایل الکترونیکی شد و این افزایش تقاضا درنهایت به کمبود شدید تراشه انجامید. کمبود تراشه‌های سیلیکونی علاوه بر بازار گجت‌های الکترونیکی، حتی صنعت خودروسازی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. بنا به گزارش جدید NDP قیمت تلویزیون‌های با ابعاد بزرگ نسبت به تابستان سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. تحلیل‌گران عقیده دارند کمبود جهانی تراشه تا سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت و موجب افزایش بیش‌ازپیش قیمت محصولات الکترونیکی خواهد شد.

در مورد مشکل جهانی کمبود تراشه بیشتر بخوانید:

منبع

۱۵:۵۰

کلیات طرح استقلال بانک مرکزی تصویب شد

جلسه علنی مجلس باحضور نمایندگان مجلس

یکی از یکی از شاخصه‌های اصلی طرح «مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی» استقلال بانک مرکزی است. قرار است جزئیات این طرح در کمیسیون اقتصادی بررسی شود. این طرح قرار است قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۵۱ را اصلاح کند. طبق گفته نمایندگان مجلس، بانک مرکزی از مهم‌ترین وظیفه خودش که حفظ ارزش پولی ملی بوده عاجز بوده است و باید این رویه اصلاح شود. این طرح، بانک مرکزی را تبدیل به یک بانک حاکمیتی می‌کند که اهداف کلانی همچون حفظ ارزش پول ملی، اشتغال‌زایی و سایر اهداف کلان مدنظر نظام دارد.

مقاله مرتبط: حذف چهار صفر از پول ملی ایران آغازگر اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور خواهد بود؟

منبع

۱۵:۱۵

بازیگرانی که به‌لطف تکنیک‌های پیچیده‌ی کامپیوتری جوان شدند

در دنیای امروزی کاربرد گرافیک رایانه‌ای به‌طور روزمره درحال افزایش است و قابلیت‌های آن، می‌تواند جوانب مختلفی از امور را پوشش دهد. دراین‌میان، از گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای که برای ایجاد شخصیت‌ها، صحنه‌ها و جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده می‌شود، به‌عنوان انیمیشن CGI یاد می‌شود. در ادامه تصاویری را مشاهده می‌کنید که بازیگران مطرح هالیوودی به‌لطف استفاده از ترفندهای CGI، توانسته‌اند خود را در فیلم‌هایشان بسیار جوان‌تر از سن واقعی جلوه دهند.

تصویر دوان جانسون
آنتونی هاپکینز
رابرت دوانی جونز
برد پیت
جانی دپ
رابرت دنیرو

منبع

۱۵:۰۵

خبر فوری

شناسایی ۱۱۲۹۱ بیمار جدید کووید-۱۹ و فوت ۳۰۳ نفر در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته

آمار فوت‌شدگان و مبتلایان به ویروس کرونا

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۲۹۱ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که مجموع بیماران کرونا را به دو میلیون و ۷۵۱ هزار و ۱۶۶ نفر میرساند. همچنین ۳۰۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۷۷ هزار و ۹۳۶ نفر رسید.

مقاله مرتبط: ویروس هندی و هیبرید هندی کالیفرنیایی کرونا در کشور دیده شد

۱۴:۵۵

View this post on InstagramA post shared by Zoomit | زومیت (@thezoomit)

۱۴:۳۲

شرکت خط لوله کولونیال ۷۵ بیت کوین باج به هکرها پرداخت کرده است

حمله‌ی باج‌افزاری «دارک ساید» به تاسیسات و زیرساخت‌های Colonial Pipeline در هفته گذشته باعث شد سیستم انتقال سوخت به شرق و جنوب شرق آمریکا مختل شود. بر اساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است، کولونیال برای ازسرگرفتن سوخت‌رسانی ۷۵ بیت کوین معادل تقریبا ۵ میلیون دلار به هکرها باج پرداخت کرده است. FBI و دیگر ارگان‌های قانونی معمولا مدت‌ها است افراد را به پرداخت نکردن باج تشویق می‌کنند، اما بسیاری از قربانیان حملات باج‌افزاری درنهایت به درخواست هرکرها تن می‌دهند که این موضوع خود باعث تشویق تبهکاران برای انجام حملات بعدی می‌شود.

مقاله مرتبط: تتر گفته است مبلغ ۵۰۰ بیت کوین باج خواسته‌شده را پرداخت نخواهد کرد

منبع

۱۴:۰۲

وزیر ارتباطات: کاندیداهای ریاست جمهوری برای تبلیغات بسته اینترنت می‌گیرند

وزیر ارتباطات از اختصاص بسته‌های ارتباطی برای تبلیغات کاندیداهای تأیید صلاحیت‌شده خبر داد. جزئیات این بسته‌ها به‌زودی اعلام می‌شود. به‌گفته وزیر ارتباطات: این بسته‌ها برای استفاده کاندیداها از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده که از فضای مجازی برای تبلیغات خود استفاده کنند. وی اضافه کرد که هماهنگی‌های لازم به‌منظور توزیع عادلانه این بسته‌ها از طریق ستاد انتخابات کشور صورت خواهد گرفت.

منبع

۱۴:۰۰

🔹بهترین فیلم‌های کیانو ریوز که دیدن‌‌شان واجب است!🔹در این مقاله به معرفی بهترین فیلم‌های کیانو ریوز یکی از بهترین و موفق‌ترین بازیگران ژانر اکشن سینما خواهیم پرداخت.📎 فهرست بهترین فیلم‌های کیانو ریوز در زومجی: https://www.zoomg.ir/cinema-articles/334790-keanu-reeves-best-movies/ pic.twitter.com/WvAv5mOl1P— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 16, 2021

متن کامل خبر: فیلم‌های کیانو ریوز | از جان ویک تا ماتریکس

۱۱:۱۴

تماشا کنید؛ مقایسه‌ی فیزیکی حجم‌های مختلف داده در دنیای کامپیوتر

برای اندازه‌گیری فضایی که داده‌ها اشغال می‌کنند، معمولا از واحدهای بیت و بایت (۸ بیت) استفاده می‌شود. بایت درواقع تعداد بیت‌هایی است که برای انکود کردن یک کارکتر متن در کامپیوتر لازم است و در بسیاری از معماری‌های کامپیوتری، ۱ بایت کم‌ترین میزان داده قابل آدرس‌دهی در مموری است. راه‌های بسیاری برای اشاره به حجم‌های بالای داده وجود دارد، اما معروف‌ترین آن‌ها سیستم توان‌های ۱۰ با پیشوندهای SI (کیلو، مگا، گیگا، ترا و...) است.

کانال یوتیوب MetaBallStudios که به ساخت ویدیوهایی برای مقایسه‌ی ابعاد اشیا مختلف (از سیارک‌ها گرفته تا کشتی‌های فضایی تخیلی فیلم‌ها و بازی‌ها) شهرت دارد، در ویدیویی حجم‌های مختلف داده را درصورتی که فرض کنیم هر بایت ۱ میلی‌متر مکعب فضا را اشغال کند، با یکدیگر مقایسه کرده است.

تماشا در یوتیوب

۱۲:۴۹

اسپیس ایکس ۲۸-امین دسته ماهواره‌های استارلینک را پرتاب کرد

استارلینک

اسپیس ایکس امروز دسته ۲۸-ام ماهواره‌های استارلینک را در سفری اشتراکی به‌همراه دو ماهواره دیگر به فضا فرستاد و موشک را پس از پرتاب در کشتی بدون‌سرنشین در اقیانوس فرود آورد. مأموریت امروز، هشتمین پرواز این موشک به‌خصوص فالکون ۹ را رقم زد و شمار ماهواره‌های پرتاب‌شده را به بیش از ۱۶۰۰ دستگاه رساند. انتظار می‌رود عرضه‌ی خدمات تجاری کامل استارلینک تا انت‌های سال جاری آغاز شود.

مقاله مرتبط:

منبع

۱۲:۳۷

فیسکر با همکاری فاکسان در آمریکا خودروی برقی ارزان‌تر از تسلا مدل ۳ تولید می‌کند

شرکت خودروساز Fisker طی قراردادی با فاکسکان قرار است تا سال ۲۰۲۳ کارخانه‌ای با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار خودروی الکتریکی در آمریکا راه‌اندازی کند. مکان ساخت خودروخای جدید هنوز مشخص نیست، هرچند کارخانه‌ی فعلی فاکسکان در ویسکانسین یکی از گزینه‌های جدی است. خودروی الکتریکی فیسکر فعلا Project PEAR نام دارد و قرار است قیمت آن (بدون احتساب مشوق‌های مالیاتی) کمتر از ۳۰ هزار دلار، یعنی ارزان‌تر از ارزان‌ترین مدل تسلا باشد.

The DEAL! Signed and sealed! The design is going to be freaking amazing! #Fisker #Love #EVs #ESG #freaking #innovation pic.twitter.com/TGjCCx8Utz— Henrik Fisker (@henrikfisker) May 13, 2021

مقاله مرتبط: همکاری فاکسان و فیسکر برای تولید ۲۵۰ هزار خودرو الکتریکی در سال

منبع

۱۲:۲۹

جک در مقابل ایلان: جک دورسی آمده است تا بیت کوین را از دست ایلان ماسک نجات دهد

تصویر جک دروسی در مقابل ایلان ماسک

با افت قیمت بیت کوین پس از اظهارنظر تسلا مبنی بر متوقف کردن امکان خرید توسط بیت کوین، این بار جک دورسی مدیرعامل توییتر در توییتی گفته است: «بیت کوین همه چیز را بهتر خواهد کرد... بله موافقم هیچ شخص یا سازمانی قادر نیست آن را تغییر دهد یا متوقف کند»

مقاله مرتبط: کاهش قیمت بیت کوین پس از توقف امکان خرید با این رمزارز توسط تسلا

جک دورسی در همکاری با تعدای از نهادهای حامی بیت کوین سعی در همگانی کردن بیت کوین دارد. او در با همکاری با جیزی صندوق بیت کوین را برای توسعه‌ی آفریقا و هند در اوایل سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد، ایندو در مجموع ۵۰۰ بیت کوین را به این صندوق اهدا کرده‌اند.

منبع

۱۲:۱۶

هواوی تلویزیون هوشمند با دوربین پاپ-آپ معرفی می‌کند

تلویزیون اسمارت اسکرین اس ای هواوی

غول فناوری چین با انتشار چندین پوستر تبلیغاتی خبر از معرفی تلویزیون هوشمند جدید خود داد. به‌نظر می‌رسد تلویزیون هوشمند جدید هواوی که Huawei Smart Screen SE نام دارد، نسخه‌ی ارزان‌تری از تلویزیون‌های بالاردهی پیشین این شرکت باشد. همان‌طور که در تصاویر منتشرشده مشخص است، مهم‌ترین ویژگی این تلویزیون دوربین pop-up آن است که نقش وبکم را در تماس‌های تصویری خواهد داشت. تلویزیون‌های 4K اسمارت اسکرین SE هواوی به سیستم عامل هارمونی مجهز خواهند بود و در دو سایز ۵۵ اینچ (حدود ۶۰۰ دلار) و ۶۵ اینچ (حدود ۷۰۰ دلار) به بازار عرضه می‌شوند.

متن کامل خبر: تلویزیون Smart Screen SE هواوی با دوربین پاپ‌آپ ۲۹ اردیبهشت معرفی خواهد شد

منبع

۱۲:۰۰

بایدن دستور اجرایی ترامپ با عنوان «جلوگیری از سانسو آنلاین» را لغو کرد

جو بایدن و باراک اوباما

جو بایدن دستور اجرایی ۱۳۹۲۵ ترامپ با عنوان «preventing online censorship» را لغو کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا این دستور را پس از آن صادر کرده بود که توییتر توییت‌های وی را راستی آزمایی می‌کرد و بر آن‌ها برچسب می‌زد. براساس این دستور اجرایی قرا بود شرکت‌هایی مانند توییتر، گوگل و فیسبوک درقبال دستکاری و حذف کردن محتوای کاربران و محدود کردن آزادی بیان آن‌ها مسئول شناخته شوند.

منبع

۱۱:۵۷

موتورولا و گورو روی فناوری شارژ بی‌سیم از فاصله‌ی دور کار می‌کنند

موتورولا با همکاری GuRu Wireless درحال کار روی راه‌کاری جدید برای شارژ وایرلس از فاصله‌ی نسبتا دور موسوم به (in-air wireless charging) هستند. در روش جدید فناوری شارژ بی‌سیم موتورولا از ماژول‌های mmWave یا امواج میلی‌متری (مشابه فناوری استفاده شده در 5G) استفاده می‌شود تا دستگاه با دریافت فرکانس‌های رادیویی بین ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز شارژ شود. با استفاده از این روش می‌توان دستگاه‌های الکترونیکی را از فاصله‌ی ۹ متری شارژ کرد.

منبع

۱۱:۴۲

حساب کاربری مخفی بایدن در Venmo کشف شد

جو بایدن

بازفید توانسته است ظرف مدت ۱۰ دقیقه حساب مخفی رئیس جمهور آمریکا در ونمو را کشف کند. ونمو سرویس پرداخت نظیر به نظیر (peer to peer) شبیه به پی پل است. پس از اینکه نیویورک تایمز جمعه گذشته گزارش داد که جو بایدن ازطریق Venmo برای نوه‌های خود پول ارسال کرده است، BuzzFeed با استفاده از ابزار سرچ درون ونمو توانست حساب بایدن را پیدا کند. پیدا کردن حساب شخصی رئیس جمهور آمریکا در ونمو شبکه‌های از ارتباطات خصوصی او را فاش کرده است که به‌صورت بالقوه می‌تواند خطری برای امنیت ملی آمریکا محسوب شود. پس از اینکه بازفید کشف خود را به‌صورت عمومی اعلام کرد، تمامی افراد حاضر در لیست دوستان از حساب بایدن در ونمو حذف شدند.

منبع

خبر فوری

۱۱:۴۱

وزیر ارتباطات: نام ابررایانه بعدی ایران به احترام مریم میرزاخانی «مریم» است

وزیر ارتباطات اعلام کرد عملیات اجرایی ابررایانه بعدی برداشته شده و به احترام دانشمند ایرانی مریم میرزاخانی، نام آن «مریم» است. گفته می‌شود که ابرکامپیوتر جدید ظرفیتی بالغ‌بر ۱۰۰ برابر ابرکامپیوتر سیمرغ خواهد داشت و از قرار معلوم، مراحل ساخت و توسعه آن از امروز شروع شده است.

ابررایانه «سیمرغ» آغاز بکار کرد.پیشرفت با سرعت بیشتر ادامه دارد؛ ساخت ابررایانه بعدی با ظرفیت ۱۰۰ برابرِ سیمرغ، از امروز آغاز شد.برای تشکر از تلاش‌های دختران ایران‌مان در عرصه ICT، نام ابررایانه‌ی جدید «مریم» خواهد بود.به یاد دانشمند ایرانی، خانم مریم میرزاخانی.#آینده_روشن— MJ Azari Jahromi (@azarijahromi) May 16, 2021

متن کامل خبر: دومین ابررایانه ایرانی به احترام مریم میرزاخانی، «مریم» نام‌گذاری می‌شود

منبع

۱۱:۳۳

شیائومی به‌دنبال عرضه‌ی مجدد ردمی نوت 8 در برخی از بازارهای دنیا است

یکی از افشاگران سرشناس که اصولا اخبار و حواشی محصولات شیائومی را پوشش می‌دهد در توییتی به احتمال عرضه‌ی مجدد ردمی نوت ۸ اشاره کرده است.

Is this device going to be a Redmi Note 8 for 2021...? Just appeared on FCC. MTK Helio G85, 4k mAh, MIUI 12.5. pic.twitter.com/E1AMSGJqPs— Kacper Skrzypek (@kacskrz) May 13, 2021

متن کامل خبر: احتمال عرضه‌ی مجدد شیائومی ردمی نوت 8 در برخی از بازارها

منبع

۱۱:۳۰

اتاق بازرگانی تهران: ۱۲ میلیون نفر در ایران وارد بازار رمزارزها شده‌اند

رمزارز کوین های مختلف ارز دیجیتال

به‌گفته نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲/۵ میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدودا دوازده میلیون نفر در ایران رمزارز دارند. وی اشاره کرد که به‌دنبال ابلاغ بخشنامه شاپرک به شرکت‌های پرداختیار، طی ۹۰ ساعت ۵۰ میلیون دلار سرمایه از پلتفرم‌های داخلی خارج شد.

منبع

۱۱:۲۸

سرویس استیدیا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد

اگرچه بسیاری سرویس گیمینگ استیدیا را یک پروژه شکستخورده می‌دانند، اما به‌تازگی یکی از اعضای آن اعلام کرد که استیدیا همچنان زنده است.

متن کامل خبر: فعالیت سرویس گوگل استادیا ادامه خواهد داشت

منبع

۱۱:۲۶

برخورد جدی با مدیران سازمان‌ها که بدون مجوز از ماینر استفاده می‌کنند

به‌گفته استاندار تهران: «دستگاه‌های استخراج رمزارز برق زیادی مصرف می‌کنند و امروز در شرایطی قرار داریم که باید الگوی بهینه مصرف را در دستور کار قرار دهیم؛ لذا هر دستگاه دولتی و هرجایی که مجوز لازم را برای استفاده از ماینرها را نداشته باشد به محض ارسال گزارش اقدام خواهیم کرد.» وی تأکید کرد اگر سازمان دولتی‌ای از این دستگاه‌ها استفاده کند، با مدیران آن‌ها برخورد جدی می‌کنیم.

مقاله مرتبط: صرافی های مجاز می‌توانند رمزارز استخراج داخلی را به‌منظور واردات بفروشند

منبع

۱۰:۲۹

هواوی قصد دارد با انتشار HarmonyOS تقریبا ۱۶ درصد از سهم بازار سیستم‌عامل را به‌دست آورد

هواوی قرار است در رویداد HarmonyOS Connect که ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد، شرکا و پرسنل خود را درباره‌ی هارمونی او اس و مزایای آن آشنا کند. غول فناوری چینی قصد دارد بیش از ۱۶ درصد از کل بازار سیستم‌عامل را به خود اختصاص دهد. هواوی در این باره می‌گوید:

پنج تا هفت سال طول کشید تا سیستم‌عامل‌های دیگر این درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که هدف ما از ارائه‌ی هارمونی او اس جاه‌طلبانه‌تر خواهد بود و قصد داریم در مدت‌زمان کمتری به این مهم دست یابیم.

متن کامل خبر: HarmonyOS هواوی به‌دنبال سهم ۱۶ درصدی از بازار سیستم عامل

منبع

۹:۴۹

هفتمین نمایشگاه آنلاین کتاب دیجی‌کالا با تخفیف تا ۸۰ درصد آغاز شد

پوستر هفتمین نمایشگاه آنلاین کتاب دیجی‌کلا

دیجی‌کالا هفتمین نمایشگاه آنلاین کتاب را از ۲۵ اردیبهشت تا ۱۴ خرداد برگزار می‌کند. در این نمایشگاه، کتاب‌ها تا ۸۰ درصد تخفیف دارند.

منبع

۸:۴۹

🕹#قیمت_کنسول‌ های بازی - ۲۵ اردیبهشت ماه📎برای مشاهده مشخصات فنی، قیمت روز، تصاویر رسمی و بحث و گفت‌وگو پیرامون گجت‌های مختلف به بخش محصولات زومیت به آدرس زیر مراجعه کنید. 👇‌📎/product/list/gaming-console/ pic.twitter.com/shZRH8EZOY— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 15, 2021

۷:۳۵

سدان برقی و اقتصادی بی وای دی e3 معرفی شد

خودرو برقی BYD

جدیدترین محصول الکتریکی بی وای دی، با شعاع حرکتی ۳۵۰ کیلومتر عرضه می‌شود. آستانه قیمت e3 با جعبه‌دنده خودکار، ۲۲ هزار دلار خواهد بود.

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶ می ۲۰۲۱

  • ساخت نخستین لیزر کاربردی جهان: امروزه لیزر در بسیاری از صنایع و حتی مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما جالب است بدانید که اختراع و پیدایش آن به قرن گذشته مربوط می‌شود. در ۱۶ می ۱۹۶۰، فیزیکدان تئودور مایمن، با استفاده از دستگاه بلوری یاقوت مصنوعی اولین نور لیزر را ایجاد کرد. وی اولین محققی نبود که مفاهیم و نظریه‌های پشت لیزر را توسعه داد؛ اما اولین مخترعی بود که یک دستگاه لیزر عامل ایجاد کرد. همان‌طور که امروزه به بیشتر لیزرها می‌بینیم، نوری که توسط این دستگاه تولید می‌شد یک پرتو واقعی نبود؛ بلکه یک پالس نوری بود.
  • زادروز ایوان ساترلند، مخترع و توسعه‌دهنده گرافیک رایانه‌ای تعاملی: چنین روزی در سال ۱۹۳۸، ایوان ساترلند در شهر هاستینگز واقع در ایالت نبراسکا زاده شد. وی مخترع و توسعه‌دهنده MIT’s Sketchpad بود که زمینه گرافیک رایانه‌ای تعاملی را راه‌اندازی کرد. بسیاری از نوآوری‌های Sketchpad شامل یک فایل نمایشگر برای تازه‌سازی صفحه، یک ساختار سلسله‌مراتبی بازگشتی برای مدل‌سازی اشیاء گرافیکی، روش‌های بازگشتی برای تبدیل هندسی و سبک برنامه‌نویسی شی‌گرا بود. ساترلند در سال ۱۹۶۸، شرکت ایوانز و ساترلند را تأسیس کرد. او همچنین از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰ به‌عنوان رئیس بخش علوم کامپیوتر در کالتک خدمت کرد.

۷:۲۰

اخبار روز گذشته را می‌توانید از اینجا مرور کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات