اپل، مایکروسافت و آلفابت برای مقابله با کمبود تراشه ائتلافی تشکیل داده‌اند

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل، مایکروسافت و آلفابت به‌همراه چندین شرکت بزرگ دیگر برای ایجاد زیرساخت و مقابله با کمبود جهانی قطعات نیمه‌هادی ائتلاف تشکیل می‌دهند.
تبلیغات

اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، می‌دانید که تولیدات جهانی از مدت‌ها پیش به‌واسطه‌ی مشکلات لجستیکی و به موجب آن، کاهش ظرفیت تولید تراشه‌ها و قطعات نیمه‌هادی با اختلال نسبتا حادی مواجه شده است‌؛ اما گویا شرکت‌های بزرگ در حال تشکیل ائتلافی برای مقابله با مشکلات ناشی از کاهش تولید تراشه هستند.

به گزارش 9To5Mac، غول‌های دنیای فناوری از جمله اپل، مایکروسافت، آلفابت (شرکت مادر گوگلآمازون و موارد دیگر در حال تشکیل ائتلافی برای لابی‌گری با دولت ایالات متحده آمریکا تا اعتبار موردنیاز برای تولید اضافی تراشه را تأمین کنند. ائتلاف مذکور از قانون CHIPS for America (تراشه برای آمریکا) پشتیبانی می‌کند که در آن رئیس‌جمهور جو بایدن مستلزم درخواست بودجه ۵۰ میلیارد دلاری از کنگره و اختصاص آن به تولید تراشه در خاک آمریکا است.

بودجه‌ی ۵۰ میلیارد دلاری یادشده، برای افزایش ظرفیت تولید تراشه در ایالات متحده هزینه خواهد شد. تاکنون، شرکت‌های بسیاری به‌دلیل کمبود جهانی تراشه متضرر شده‌اند؛ اما شاید اصلی‌ترین آن‌ها خودروسازانی همچون فورد باشد که در محصولات خود گاهی تا چندصد قطعه‌ی نیمه‌هادی استفاده می‌کنند.

ائتلاف اپل، مایکروسافت و آلفابت با شرکت‌های زیرساختی از جمله AT&T و ورایزون به‌همراه شرکت‌های فعال در صنعت نیمه‌هادی مانند اینتل است. نماینده‌ی تولیدکننده‌های اتومبیل مانند فورد از دولت خواسته‌اند که تامین تراشه را فقط برای کارخانه‌های خود تضمین کند تا جریان ثابت تولید خودرو در آینده با تداخل مواجه نشود. بااین‌حال، ائتلاف مذکور تأکید می‌کند که اقدامات دولت نباید به نفع یک صنعت خاص باشد.

بودجه‌ی عظیم حاصل از قانون CHIPS، به ایالات متحده کمک می‌کند تا ظرفیت اضافی لازم را برای ایجاد زنجیره‌ی تأمین انعطاف‌پذیرتر فراهم سازد، بدین‌ترتیب می‌توان اطمینان حاصل کرد که فناوری‌های حیاتی همواره در دسترس قرار دارند. اپل به‌عنوان بخشی از آخرین گزارش مالی خود تأکید کرد که کمبود تراشه بر تأمین کامپیوترهای مک و  آیپد تأثیر دارد. افزون‌براین، غول دنیای فناوری اذعان دارد که مشکلات لجستیکی در گِره‌های قدیمی رخ داده است.

اپل درصورتی که ذخایر تراشه‌های خود را استفاده کرده باشد، محدودیت‌های عرضه می‌تواند توانایی تولید این شرکت را در سه‌ماهه‌ی جاری مختل کند. اپل ادعا می‌کند که مشکلات یادشده تاکنون بر تولید آیفون بی‌تأثیر بوده است؛ اما گزارش جداگانه‌ای از نشریه‌ی Nikkei، حاکی از آن است که اپل در تأمین قطعات با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

تحلیلگران درحال‌حاضر بر این باورند که کمبود تراشه جهانی تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت. این کمبود به دلیل عوامل مختلفی از جمله خشکسالی، جنگ‌های تجاری آمریکا و چین، نوسان تقاضا در سال گذشته و بیماری همه‌گیر کوید-۱۹ به‌وجود آمده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات