وزیر ارتباطات: دومین ابررایانه ایرانی به احترام مریم میرزاخانی، «مریم» نام‌گذاری می‌شود

یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌ گفته وزیر ارتباطات، دومین ابررایانه ایران به یاد مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان فقید ایرانی، «مریم» نام‌گذاری خواهد شد.
تبلیغات

وزیر ارتباطات در بازدید از ابررایانه سیمرغ در دانشگاه امیرکبیر خبر از آغاز عملیات اجرایی دومین سوپرکامپیوتر با نام «مریم» به افتخار ریاضی‌دان ایرانی، مریم میرزاخانی و تلاش‌های زنان در این حوزه داد. به گزارش روابط‌ عمومی وزارت ارتباطات، ابررایانه بعدی ایران دارای ظرفیت ۱۰۰ پتافلاپس خواهد بود؛ چرا که ظرفیت یک پتافلاپسی ابررایانه سیمرغ نیاز کشور را برآورده نمی‌کند.

محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به تلاش‌های بسیار زیاد زنان ایرانی در عرصه توسعه فناوری اطلاعات طی سال‌های اخیر، گفت:

حوزه ICT یکی از حوزه‌هایی بوده که بانوان در آن بالاترین نرخ مشارکت را داشته‌اند. من به احترام تلاش دختران سرزمینم و در این روز که روز جهانی ارتباطات است و بنا بر توضیحاتی که داده شد که نیاز داخلی برای پردازش داده‌ها بیش از آن چیزی است که امروز با گام بلندی که با سیمرغ برداشتیم باید تأمین شود، با تصمیم جمعی که با دوستان داشتیم، عملیات اجرایی ساخت ابررایانه بعدی جمهوری اسلامی ایران را برای تأمین زیرساخت‌های هوش مصنوعی اعلام می‌کنم.

بر این اساس، جهرمی اعلام کرد که عملیات ساخت ابررایانه «مریم» از امروز، ۲۶ اردیبهشت، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای آماده شدن طی یک سال آتی آغاز می‌شود. به گفته جهرمی، وظیفه وزارت ارتباطات در این زمینه، تأمین اعتبار این پروژه بود که این کار انجام‌ گرفته و اعتبار آن جزو ابلاغیه‌های سال ۱۴۰۰ است. جهرمی اضافه کرد که برای راه‌اندازی سوپرکامپیوتر «مریم» فراخوانی منتشر خواهد شد و مجموعه‌های توانمند در این خصوص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ سپس، عملیات اجرایی این ابررایانه در یکی از دانشگاه‌های کشور اجرایی می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به نقش هوش مصنوعی در به‌ دست‌ آوردن قدرت در دنیای کنونی و آینده گفت:

بر اساس پرسشنامه‌ای که تهیه شد، نیاز پردازشی امروز کشور در حوزه هوش مصنوعی مطابق بر برآورد ما ۱۰ پتافلاپس است. در حال حاضر برای تأمین نیاز پردازشی داخل کشور از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده می‌شود؛ همین امر سبب می‌شود که در اولویت‌ها، بررسی درخواست‌های شرکت‌های ایرانی با تأخیر مواجه شود یا با توجه به اعمال تحریم‌ها و وجود محدودیت‌ها در نقل و انتقال‌ پول، برخی از این درخواست‌ها قابلیت انجام پیدا نمی‌کنند. این نیازهای پردازشی شامل ساخت انیمیشن، بازی‌های اینترنتی و غیره است که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی به آن نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی ابررایانه سیمرغ، گام ابتدایی این مسیر محسوب می‌شود، گفت ظرفیت اقتصاد دیجیتال در کشور برای تولید داخلی باید افزایش یابد. وی اشاره کرد که ایران ازنظر قانون‌گذاری و تأمین زیرساخت‌ها کمی از دنیا عقب‌ مانده‌ است و باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام بدهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات