اتریوم بر سر دوراهی: غوغا در جامعه اتریوم بر سر پاداش استخراج ماینرها

یک‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
استخراج‌کنندگان اتریوم با نشان‌دادن قدرتشان با «طرح بهبود اتریوم» مقابله می‌کنند که می‌خواهد پاداش استخراج را بیش از 50 درصد کاهش دهد.
تبلیغات

EIP-1559 ارتقایی برای شبکه‌ی اتریوم است که به‌دنبال فرستادن مستقیم بخشی ناچیز از کارمزدهای تراکنش اتر به شبکه است. در‌ادامه، این توکن‌های کسر‌شده سوزانده خواهند شد و درنتیجه باعث کاهش تعداد کل کوین‌های در گردش خواهند شد. بسیاری معتقدند درنتیجه‌ی این طرح پیشنهادی، مشکل مقیاس‌پذیری (سرعت و کارمزد) فعلی اتریوم تا حد زیادی بهبود یابد.

اگر EIP-1559 اجرایی شود، تأثیری اساسی روی درآمد ماینرها خواهد گذاشت. گفته می‌شود در‌نتیجه‌ی این طرح، درآمد ماینرها ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. از این امر می‌توان به‌دلیل مخالفت استخراج‌کنندگان با این طرح پی برد که از به‌دست‌گرفتن نمایشی کنترل شبکه حمایت می‌کنند. این کار به‌طور‌بالقوه امنیت شبکه را به‌خطر خواهد انداخت. بااین‌حال با‌توجه‌به کاهش تنش‌ها در جامعه‌ی اتریوم، توسعه‌دهندگان اتریوم EIP-3368 را پیشنهاد کرده‌اند.

طبق طرح EIP-1559، به‌جای اینکه پاداش‌ها به‌سرعت نصف شود، پاداش‌ها برابر سه اتر باقی خواهد ماند و سپس در ۲۴ ماه به یک اتر کاهش خواهد یافت. این یعنی در یک سال پاداش‌ها نصف و پس از دو سال ۷۰ درصد از پاداش‌ها کاسته خواهد شد. هرچند EIP-3368 به‌عنوان راهی برای آرام‌کردن تنش‌ها بین توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان اتریوم معرفی شده است، به‌نظر می‌رسد حامیان چندانی را به‌خود جذب نکرده است و استخراج‌کنندگان و تیم توسعه‌ی اتریوم در بن‌بست قرار دارند.

قضیه از چه قرار است؟

کریل کوزنتسوف، رهبر تیم توسعه‌ی تجمیع‌کننده‌ی دیفای 1icnh، به کوین‌تلگراف گفته است طرح EIP-1559 استخراج‌کنندگان را در جایگاه بدی قرار می‌دهد؛ زیرا سهم کمیسیون آن‌ها را تا حد معینی کاهش می‌دهد. او اعتقاد دارد: «‌بعد از این به‌روزرسانی، تورم کمکی به حق کمیسیون از‌دست‌رفته نخواهد کرد؛ بنابراین، استخراج‌کنندگان درآمدشان چندین برابر کاهش خواهد یافت و از‌پس هزینه‌های محاسباتی برنخواهند آمد.»

طبق اعلام کوزنستوف، توسعه‌دهندگان نیز به‌اندازه‌ی استخراج‌کنندگان حق دارند و هریک از این دو دسته به فکر منافع خودشان هستند: «ماینرها به‌فکر درآمدشان و توسعه‌دهندگان به‌فکر عملکرد و تجربه‌ی کاربری شبکه هستند؛ اما بدون گروه اولی، به گروه دوم احتیاج نخواهد بود؛ پس باید شکلی از توافق وجود داشته باشد.»

درادامه‌ی همین بحث، مؤسس پایلون فایننس (Pylon.finance) با نام مستعار گریم ریپر به کوین‌تلگراف گفته است ازآنجاکه هم استخراج‌کننده و هم توسعه‌دهنده بوده است، گرفتاری هر دو طرف را درک می‌کند. وی عقیده دارد که برای ماینرها سه تا پنج سال طول می‌کشد تا سربه‌سر شوند و این امر با درنظرگرفتن اینکه سال‌ها صرف وقت برای ساختن این اکوسیستم شده‌، به همه ضربه می‌زند. ازآنجاکه اکثر استخراج‌کنندگان آینده‌ی خود را براساس سیستم فعلی برنامه‌ریزی کرده‌اند، به‌اعتقاد گریم ریپر، کسانی که تمام زندگی‌شان را بر این فعالیت بنا نهاده‌اند، به‌کار‌گرفتن EIP-1559 همه چیزشان را خواهد گرفت.

وی ادامه می‌دهد: 

به‌عنوان توسعه‌دهنده، درک می‌کنم به آن [طرح جدید] احتیاج داریم؛ زیرا باعث مشارکت کاربران می‌شود و زمانی‌که گس بالا است، تنها ثروتمندان می‌توانند خرید کنند. این امر زمانی‌که بازار در اوج است، باعث محدود‌شدن رشد می‌شود. به‌نظرم طرح یادشده جدا از استاندارد‌کردن هزینه‌های تراکنش، مشکلی حل نخواهد کرد.

به‌گفته‌ی مؤسس پایلون فایننس، اگر این طرح اجرا شود، تعداد تراکنش‌ها روی شبکه چندین برابر بیشتر خواهد شد؛ زیرا توان مالی جدیدی به‌وجود خواهد آمد که به‌نوبه‌ی خود دوباره مشکلات ازدحام بیشتری ایجاد خواهد کرد و ماینرها را در موقعیتی خواهد داد که در ازای هشینگ بیشتر، کمتر به‌دست خواهند آورد و مشکل ازدحام حل‌نشده باقی خواهد ماند.

درحالی‌که متخصصان به‌دنبال آینده‌ای تورمی و توسعه‌دهندگان به‌دنبال کاهش کارمزدها هستند، گریم ریپر معتقد است قلب مشکل یعنی ازدحام با به‌کارگیری EIP-1559 حتی ذره‌ای نیز تغییر نخواهد کرد: «گیوتین روی گردن استخراج‌کنندگان خواهد افتاد و ویتالیک بوترین فکر می‌کند راه‌حلی پیدا کرده است.»

بوترین راه‌حلی موقت ارائه می‌کند

در واکنش به اعتراض استخراج‌کنندگان که به آن اشاره شد، ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‎‌گذار اتریوم و سایر توسعه‌دهندگان مرتبط با شبکه، اخیرا موضعی تهاجمی به‌خود گرفته‌ و ادعا کرده‌اند تلاش‌های آن‌ها برای شروع اصلاحات کوچک روی فریم ورک فعلی اتریوم و مشتریان بیکن‌چین تشدید شده است. اخیرا در وبلاگی مطلب زیر منتشر شده است:

جامعه‌ی اتریوم به‌سرعت راه‌حل‌هایی برای این حمله‌ی ۵۱ درصدی ترتیب داده‌اند. ویتالیک بوترین توضیح داده است چگونه اتریوم می‌تواند «ادغامی سریع» را با حرکت سریع از اثبات کار به اثبات سهام با تغییرات اندک روی مشتریان اتریوم انجام دهد.

کوزنتسوف معتقد است تغییرات اعمال‌شده‌ی بوترین و همکارانش برای خنثی‌کردن حمله‌ی ۵۱ درصدی در بهترین حالتش، تنها راهکاری موقت است. بااین‌حال در‌صورت اجرای حمله، تیم توسعه در اسرع وقت شبکه را به اتریوم ۲ انتقال خواهد داد : «استخرهای برتر دلیلی برای انجام تقلب روی شبکه، یعنی فرستادن بلوک‌های نادرست ندارد.»

آیا استخراج‌کنندگان مقصر هستند؟

گریم ریپر معتقد است اگر در‌نهایت توافقی ایجاد نشود، اتریوم ممکن است دچار فورک شود: «‌مسئله‌ی اصلی این است که اگر اتریوم فورک شود و ماینرها به جنگ بروند، طوفانی به‌پا خواهد شد. این امر به‌معنای حقیقی کلمه دیفای را نابود خواهد کرد.»

مارس، ماهی پر از رخداد برای اکوسیستم اتریوم بوده است. برای مثال هفتم مارس، تعدادی از استخراج‌کنندگان اتر در کل جهان دور‌هم جمع شدند و اعتراضشان را بابت طرح بهبود ۱۵۵۹ اعلام کردند که قرار است در جولای اجرایی شود.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر ‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات