اینتل، TSMC و انویدیا: کمبود تراشه احتمالا تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت

شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیران اجرایی اینتل، انویدیا و TSMC انتظار دارند وضعیت فعلی بازار تراشه تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند. کمبود تراشه تأثیر شدیدی روی بسیاری از صنایع نظیر صنعت خودرو گذاشته است.
تبلیغات

کمبود شدید تراشه در بازار قرار است تا چند سال شرکت‌های حوزه‌ی فناوری را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار بدهد؟ هفته‌ی گذشته شماری از مدیران اجرایی صنعت فناوری در جلسه‌ی مالی با سرمایه‌گذاران شرکت‌هایشان حضور یافتند و گمانه‌زنی‌هایی در رابطه‌ با آینده‌ی بازار قطعات نیمه‌هادی مطرح کردند. یکی از مدیران گفته است وضعیت فعلی تا چند سال دیگر ادامه پیدا می‌کند. 

آن‌طور که Ars Technica می‌نویسد، تخمین مذکور توسط پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، مطرح شده است. گلسینگر در مصاحبه‌ای که سه‌شنبه با واشینگتن پست انجام داد، به‌طور مشخص گفت ایجاد ظرفیت جدید توسط اینتل برای برطرف ساختن مشکلات زنجیره‌ی تأمین ممکن است چند سال به طول بیانجامد. متن مصاحبه‌ی جدید گلسینگر در حالی منتشر می‌شود که اینتل تصمیم گرفته است برای رفع مشکلات زنجیره‌ی تأمین دو صنعتی که مستقیما از کمبود تراشه متأثر شده‌اند، گام‌هایی بردارد؛ صنعت تجهیزات پزشکی و صنعت خودرو.

پت گلسینگر در مصاحبه‌های پیشین به طرح اینتل برای احداث دو کارخانه در آریزونا با بودجه‌ی ۲۰ میلیارد دلاری اشاره کرده بود و در مصاحبه‌ی جدیدش طرح پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای ایجاد زیرساخت تولید تراشه با بودجه‌ی ۵۰ میلیارد دلاری را ستایش کرد. اما او در مصاحبه گفت دولت بایدن باید آماده باشد که برای عملی کردن هدفش بیش از مبلغ یادشده هزینه کند. 

سی. سی. وی، مدیرعامل TSMC، سه‌شنبه‌ی گذشته در جلسه‌ی مالی با سرمایه‌گذاران شرکت پیش‌بینی مشابهی مطرح کرد. وی گفت شرکت تایوانیِ تحت مدیریتش امیدوار است بتواند در سال ۲۰۲۳ ظرفیت بیشتری برای پاسخ‌گویی به تقاضای خرده‌فروشی‌ها و شرکت‌های تولیدی ایجاد کند.

TSMC در اقدامی که ارتباطی به پروژه‌ی اینتل ندارد، در حال احداث کارخانه‌ای اختصاصی در آریزونا است و بلومبرگ ادعا می‌کند احداث این کارخانه ممکن است «حداکثر ۱۲ میلیارد دلار» سرمایه نیاز داشته باشد. این در حالی است که TSMC به‌صراحت گفته می‌خواهد اولویت تحقیق، توسعه و تولید تراشه را به تایوان بدهد. 

انویدیا که در حال حاضر افزون‌ بر کارت گرافیک، سیستم-روی-چیپ هم می‌سازد، هفته‌ی گذشته تخمینی درباره‌ی آینده مطرح کرد. این شرکت دیدگاهی روشن‌تر از دو شرکت دیگر دارد. کولت کرس، مدیر ارشد مالی انویدیا، می‌گوید این شرکت پس از سه‌ماهه‌ی نخست سال مالی ۲۰۲۲ می‌تواند تعداد کافی تراشه به بازار به‌ منظور حمایت از تقاضایِ در حال رشد عرضه کند. کرس ادامه می‌دهد: «تا فرا رسیدن آن دوران انتظار داریم در اکثر ماه‌های سال جاری میلادی تقاضا بیشتر از عرضه باشد.» 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی وضعیت بازار تراشه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات