اخبار زنده ؛ شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
مطالعه 14 دقیقه
امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، روز گرامی‌داشت فردوسی و پاس‌داشت زبانی فارسی است.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۲۲:۲۸

ایسوس ذن‌فون ۸ حداقل دو آپدیت بزرگ بعدی سیستم‌عامل اندروید را دریافت می‌کند

گزارش‌ها نشان می‌دهد ایسوس ذن‌فون ۸ که همراه‌با اندروید ۱۱ معرفی شد، علاوه بر آپدیت اندروید ۱۲ می‌تواند اندروید ۱۳ را نیز دریافت کند. هنوز مشخص نیست که آیا پشتیبانی نرم‌افزاری از ایسوس ذن‌فون ۸ فراتر از دریافت اندروید ۱۳ خواهد رفت یا خیر.

منبع

۲۲:۱۴

قابلیت دالبی ویژن به کنسول‌های ایکس باکس سری اس و سری ایکس اضافه خواهد شد

مایکروسافت ویژگی دالبی ویژن را به کنسول‌های نسل نهمی آورد. این ویژگی در حال حاضر به مرحله تست توسط اینسایدرها رسیده است، ایکس باکس سری اس و سری ایکس اولین کنسول‌هایی هستند که میزبان ویژگی دالبی ویژن می‌شوند.

منبع

۲۲:۰۷

تصاویری از قاب گوشی سونی اکسپریا ایس ۲ در فضای مجازی قرار گرفت

نمای جلو،پست و بغل اکسپریا ایس ۲

در تصاویر می‌توان مشاهده کرد که اکسپریا ایس ۲ در پنل پشتی ماژول دوربین دوگانه دارد و حسگر اسکنر اثرانگشت نیز در لبه‌‌ی سمت راست آن قرار گرفته است. اکسپریا ایس ۲ دکمه‌ای اختصاصی برای شاتر خواهد داشت تا کاربر از آن در ثبت تصاویر استفاده کند.

منبع

۲۲:۰۰

تصاویر جدید از اندروید ۱۲ گوگل از بازطراحی کامل رابط کاربری آن خبر می‌دهند

اندروید ۱۲

در ویدیوی جدیدی که توسط جان پراسر منتشر شده است می‌توان مشاهده کرد که اندروید ۱۲ نسبت به نسل قبلی با تغییرات گسترده‌ای از نظر طراحی ظاهری رابط کاربری همراه است. امکان پشتیبانی از تم‌ها، کیبورد جدید، انیمیشن‌‌های جدید و آیکون‌هایی با طراحی متفاوت ازجمله تغییرات در اندروید ۱۲ نسبت به نسل پیشین خواهند بود.

منبع

۲۱:۲۴

سریع‌ترین خودرو جهان در سال ۱۹۸۸ حراج می‌شود

شورولت کوروت تیونینگ کالاوی

شورولت کوروت تیونینگ کالاوی (Callaway) یک خودرو جاده‌ای با پیشرانه تقویت شده است که در سال ۱۹۸۸ توانست به نهایت سرعت ۴۱۰ کیلومتربرساعت در مسیر مستقیم برسد.

منبع

۱۸:۲۸

قابلیت لغو ارسال توییت (undo send) به‌صورت پولی و با ماهی 2.99 دلار به توییتر اضافه خواهد شد. کاربران بعد از فعال کردن این قابلیت به تایمری بین ۵ تا ۳۰ ثانیه برای لغو ارسال توییت دسترسی خواهند داشت. سرویس پولی توییتر با نام Twitter Blue به دست کاربران خواهد رسید.

(via @wongmjane) pic.twitter.com/Jcs2ybqG8v— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 15, 2021

۱۸:۰۶

ساترا: محتواهای بدون کپی‌رایت به سرعت از رسانه‌های مجازی حذف خواهند شد

طبق تصمیمی که در ششمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ساترا گرفته شده، محتوای ناقض کپی‌رایت در عرض هشت ساعت از رسانه‌های بدون مجوز و کمتر از یک ساعت از رسانه‌هایی که مجوز ساترا را دریافت کرده‌اند، حذف خواهد شد.

منبع

۱۷:۴۴

سازمان فناوری اطلاعات: اطلاعات هویتی ۳۰ میلیون مشتری بانک ملت لو رفت

بهنام ولی‌زاده، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، امروز در مراسم رونمایی از سامانه‌‌ی احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) گفت: «اتفاقی که روز گذشته در افشای اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر یکی از بانک‌ها رخ داد، به دلیل تجمیع اطلاعات هویتی افراد در سامانه‌های دستگاهی بوده که نشتی اطلاعات را به همراه دارد. اما در صورت استفاده دستگاه‌ها از سامانه سماوا، اطلاعات هویتی افراد در یک سازمان تجمیع نخواهد شد و اینگونه اتفاقات کاهش می‌یابد.» روز گذشته خبر نشت اطلاعات ۳۰ میلیون مشتری بانک ملت از طریق هک شرکت «به پرداخت ملت» در کانال‌های خبری منتشر شد. گفته شد این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، آدرس و بخشی از شماره تلفن همراه می‌شود.

مقاله مرتبط: سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی رونمایی شد

۱۷:۲۵

لایکا از این پس با شیائومی همکاری می‌کند

انتظار می‌رود هواوی پی ۵۰ آخرین همکاری مشترک دو شرکت لایکا و هواوی باشد. درصورتی‌که شیائومی و لایکا به توافق برای همکاری برسند، اولین گوشی هوشمندی که لایکا به بهبود کیفیت دوربین آن کمک خواهد کرد شیائومی می میکس ۴ خواهد بود.

متن کامل خبر: لایکا از‌این‌پس به‌جای هواوی با شیائومی همکاری خواهد کرد

منبع

۱۶:۴۶

پوکو ام 3 پرو شیائومی از تراشه‌ی دایمنسیتی 700 استفاده می‌کند

صفحه رسمی توییتر پوکو با انتشار توییتی تأیید کرد که گوشی هوشمند پوکو ام 3 پرو شیائومی از تراشه‌ی دایمنسیتی ۷۰۰ قدرت می‌گیرد.

#POCOM3Pro 5G features the MediaTek Dimensity 700!A 7nm high-performance processor with more power and more efficiency!More speed for all of your entertainment needs.#MoreSpeedMoreEverything indeed! pic.twitter.com/bq0W3WWpDK— POCO (@POCOGlobal) May 13, 2021

متن کامل خبر: پوکو ام 3 پرو شیائومی به تراشه دایمنسیتی 700 مجهز خواهد بود

۱۶:۰۴

ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ الکترونیکی است

طبق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش، ثبت‌نام در تمام مقاطع تحصیلی برای سال تحصیلی جدید به شیوه غیرحضوری و از طریق سامانه الکترونیکی http://pada.medu.ir انجام می‌شود. در صورت ضرورت ثبت‌نام به شیوه حضوری در مناطق کم برخوردار و فاقد زیرساخت‌های اینترنتی، ثبت‌نام از طریق سیستم نوبت‌دهی به‌منظور پیشگیری از ازدحام خانواده‌ها و دانش‌­آموزان صورت می‌گیرد.

منبع

۱۴:۳۹

شناسایی ۷۷۲۳ بیمار جدید کووید-۱۹ و فوت ۲۰۰ نفر در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته

لیست فوت‌شدگان، موارد ابتلا و فوریت‌های کرونایی

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۷۲۳ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که مجموع بیماران کرونا را به دو میلیون و ۷۳۹ هزار و ۸۷۵ نفر میرساند. همچنین ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷۶ هزار و ۶۳۳ نفر رسید.

۱۴:۳۶

اپراتورهای دارای سهام‌دار مشترک، تخفیف رومینگ ملی نمی‌گیرند

با اصلاح مصوبه رومینگ ملی، چنانچه اپراتور میزبان یا سهام‌داران او با اپراتورهای ممهان به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم سهامداری مشترک داشته باشند مشمول تخفیف تسهیم درآمد مندرج در این بند نخواهند شد. این بند اصلاحی موجب اعتراض اپراتورهای ارتباطی شده است. به باور آن‌ها این بند، تخفیف و رقابتی که طرح رومینگ ملی در نظر داشته است را از بین می‌برد.

منبع

۱۴:۰۵

سامسونگ در گوشی‌های گلکسی خود پشتیبانی از کیف پول‌های سخت‌افزاری را امکان‌پذیر خواهد کرد

کاربران گوشی‌های گلکسی سامسونگ ازین پس می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن Samsung Blockchain Wallet از ولت‌های سخت‌افزاری مانند لجر نانو اس و ایکس استفاده کنند.

مقال مرتبط: با بهترین والت ها برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال آشنا شوید

منبع

۱۳:۰۶

دبیر شورای عالی فضای مجازی: مخالف تقلیل مسائل فضای مجازی به فیلترینگ هستم

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن اعلام مخالفت با تقلیل مسائل فضای مجازی به فیلترینگ گفت: «هیچ زمانی بدون قید و شرط از فیلترینگ دفاع نکردم، مخالف تقلیل مسائل فضای مجازی به فیلترینگ هستم.» فیروزآبادی افزود:

معتقدم باید در فضای مجازی همانند فضای فیزیکی حدود و مرزهایی را به‌عنوان حدود ایرانیّت مشخص کرد. در کشور پلتفرم‌هایی وجود دارد که بدون اینکه نسبت به ما تعهداتی داشته باشند و اصول اولیه را رعایت کنند، صفحات، عکس‌ها و اپلیکیشن‌ها را حذف می‌کنند. باید با این پلتفرم‌ها به تعامل برسیم. کشور نمی‌تواند بدون پلتفرم خارجی باشد. هرگونه خدمتی که مردم از پلتفرم‌های خارجی دریافت می‌کنند باید از پلتفرم‌های داخلی نیز دریافت کنند.

منبع

خبر فوری

۱۳:۰۰

طرح ترافیک از امروز ۲۵ اردیبهشت در پایتخت اجرا می‌شود

ترافیک

با پایان گرفتن ماه رمضان و تعطیلات عید فطر، اجرای طرح ترافیک از امروز (شنبه) ۲۵ اردیبهشت در پایتخت از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ از سرگرفته شد.

۱۲:۵۶

دبیر شورای عالی فضای مجازی: تا وقتی خدمتی مشابه اینستاگرام در کشور نداشته باشیم، با فیلترینگ اینستاگرام مخالفم

به‌گفته‌ی دبیر شورای عالی فضای مجازی، باید قلمروی مشخصی در پلتفرم‌های وجود داشته باشد؛ فیروزآبادی گفت: «معتقد به تقدم پلتفرم‌های داخلی هستم. تا زمانی‌که خدمتی مشابه اینستاگرام در کشور نداشته باشیم، با فیلترینگ اینستاگرام مخالف هستم.» وی افزود:

ناهنجاری، بی‌ارزشی و بی‌مقررات بودن فضای مجازی به کشور ما و به همه کشورها ضرباتی وارد کرده، شاهد صفحات و کانال‌هایی هستیم که خرید و فروش سلاح و مواد مخدر انجام می‌دهند و سبک زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند. نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

منبع

۱۲:۵۱

روز گذشته اطلاعات تکمیلی مربوط به قسمت ویژه سریال #Friends منتشر شد. این قسمت تجدید دیدار که در تاریخ ۶ خرداد ماه از HBO Max پخش می‌شود، با حضور چندین مهمان جلوی دوربین رفته است. در این پست به مرور برخی از مهمان‌های مشهور قسمت ویژه سریال #فرندز پرداخته‌ایم. https://mobile.twitter.com/myzoomg/status/1392891466821869575 pic.twitter.com/DEIj1E1NSU— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 14, 2021

مقاله مرتبط: اعلام تاریخ پخش قسمت ویژه سریال فرندز با یک تیزر کوتاه

۱۲:۳۵

دبیر شورای عالی فضای مجازی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد

تصویر حسن فیروزآبادی

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی صبح امروز، شنبه با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

فیروزآبادی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی برق با گرایش مخابرات از دانشگاه علم و صنعت بوده و دکترای خود را در رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی اخذ کرده است.

منبع

۱۲:۱۸

ویدئویی جدید، کنترل سنتر و پنل نوتیفیکیشن سیستم‌عامل HarmonyOS را نشان می‌دهد

کاربران هواوی بی‌صبرانه درانتظار عرضه‌ی هارمونی او اس هستند. به‌گفته‌ی وانگ چنگلو، رئیس بخش مهندسی نرم‌افزار هواوی، این سیستم‌عامل اوایل ماه ژوئن (خرداد) به‌صورت رسمی منتشر خواهد شد. دراین‌میان، به‌تازگی ویدئویی در سطح نت رسانه‌ای شده است که تنظیمات میانبرها، رینگتون و زنگ هشدار سیستم‌عامل چینی‌ها را نشان می‌دهد.

متن کامل خبر: ویژگی‌های HarmonyOS هواوی در ویدئویی به نمایش گذاشته شد

منبع

۱۱:۵۸

سود یک میلیارد دلاری فاکسکان در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱

فاکسکان، به‌دنبال گزارش افزایش ۴۴ درصدی درآمد در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی، اکنون اعلام کرده است که در مدت مشابه بالغ‌بر یک میلیارد دلار سود کسب کرده است. Hon Hai (شرکت مادر فاکسکان)، اذعان دارد که از بازه‌ی ژانویه تا مارس ۲۰۲۱، حدود ۲۸٫۲ میلیارد دلارِ تایوان (تقریبا ۱٫۰۱۱ میلیارد دلار) سود داشته است. در مقام مقایسه، این مبلغ تقریبا ۷۵٫۲۹ میلیون دلار برای سه‌ماهه مشابه در سال گذشته برآورد می‌شد.

پیش‌ازاین، تحلیلگران صنعت پیشبینی کرده بودند که فاکسکان در فصل نخست ۲۰۲۱ می‌تواند ۸۷۵٫۲ میلیون دلار سود کسب کند. اعتقاد بر این است که بخشی از عملکرد فراتر از انتظار غول تایوانی صنعت مونتاژ به استقبال از سری گوشی‌های آیفون ۱۲ باز می‌گردد.

منبع

۱۱:۲۲

FDA: استفاده از آیفون ۱۲ و مگ‌سیف تأثیر کمی بر دستگاه‌های ضربان‌ساز قلب دارد

قاب مگ‌سیف

اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، می‌دانید که مدتی پیش خبری مبنی بر تأثیر لوازم جانبی مجهز به آهن‌ربا همچون مگ‌سیف و آیفون ۱۲ بر دستگاه‌های ضربان‌ساز قلب منتشر شد. حال تحقیقات سازمان غذاودارو (FDA) ایالات متحده در مورد تأثیر دستگاه‌های مذکور به این نتیجه رسیده که خطر برای بیماران مجهز به دستگاه ضربان‌ساز قلب، کم و تقریبا ناچیز است. بااین‌حال، بهتر است که همچنان این افراد در استفاده از محصولات یادشده با احتیاط رفتار کنند. مدیر بخش رادیولوژی FDA در بیانیه‌ای می‌گوید:

ما اعتقاد داریم که خطر برای بیماران کم است و آژانس از هیچ‌گونه عارضه جانبی مرتبط با این موضوع درحال‌حاضر آگاهی ندارد. بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان، تعداد لوازم الکترونیکی مصرفی با آهن‌ربا افزایش یابد؛ بنابراین، ما به افرادی که دارای تجهیزات پزشکی کاشته‌شده هستند توصیه می‌کنیم با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنند تا اطمینان حاصل کنند که این خطر بالقوه دو خواهند ماند و تکنیک‌های مناسب برای ایمنی بیشتر را دریافت می‌کنند.

متن کامل خبر: FDA: استفاده از آیفون ۱۲ و مگ‌سیف تأثیر کمی بر دستگاه‌های ضربان‌ساز قلب می‌گذارد

منبع

۱۰:۲۰

واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۷۵ سال آغاز شد

واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال، یعنی متولدان سال ۱۳۲۵ به قبل، از امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت آغاز شد. مشخصات این افراد در شبکه بهداشت وجود دارد و به‌تدریج با آن‌ها تماس گرفته می‌شود. واکسیناسیون این گروه سنی حداقل تا دو هفته آینده ادامه دارد. چنانچه تا روز چهارشنبه این هفته، این گروه از سالمندان پیامک واکسیناسیون را دریافت نکردند یا با آنان تماس گرفته نشد، می‌توانند در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند تا با آن‌ها تماس گرفته شود. البته واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال همچنان ادامه دارد و هر فردی در این رده سنی که تاکنون با او تماس گرفته نشده یا واکسن نزده، می‌تواند در سامانه واکسیناسیون ثبت‌نام کند.

منبع

۱۰:۱۴

اپل طراح افسانه‌ای HTC را به‌منظور هدایت تیم طراحی محصولات بیتس استخدام کرده است

بیتس / Beats

اپل در سال ۲۰۱۴ شرکت بیتس را به مبلغ ۳ میلیارد دلار خریداری کرد و موجب آن، محصولات صوتی خود را گسترش داد. بااین‌حال، از همان زمان، شایعاتی مبنی‌بر ادغام کامل این شرکت با اپل و حذف نام تجاری‌اش منتشر شده است. درحالی‌که شایعات از مرگ نام تجاری بیتس حکایت داشتند، اپل در واقع، طراح مشهوری را از دنیای گوشی‌های هوشمند اندرویدی برای سازمان‌دهی به بخش طراحی محصولات بیتس استخدام کرده است.

مقاله مرتبط: مدیاتک احتمالا وارد زنجیره تأمین هدفون‌های Beats اپل شده است

گفته می‌شود اسکات کروئیل پس از یک دَهه طراحی سخت‌افزار، از سال گذشته به‌عنوان مدیر بخش طراحی بیتس منصوب شده است. گفتنی است که کروئیل موفقیت‌هایی همچون HTC One M7 و M8 را در کارنامه‌ی خود دارد.

منبع

۹:۱۶

مریخ‌نورد چینی با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمد

مریخ‌نورد ژورونگ

چین مریخ‌نورد ژورونگ را به سلامت روی مریخ فرود آورد و به دومین کشوری تبدیل شد که موفق به تحقق این دستاورد می‌شود. سطح‌نورد ۲۴۰ کیلوگرمی چین به‌عنوان بخشی از نخستین مأموریت مریخی این کشور به‌نام تیانون ۱، اواخر سال گذشته به سیاره سرخ رسیده بود. فرایند مخاطره‌آمیز ورود به جو، نزول و فرود اندکی پس از ساعت ۳:۳۰ به وقت ایران با موفقیت انجام شد و مریخ‌نورد در منطقه‌ای به‌نام دشت اتوپیا فرود آمد. ژورونگ اکنون با آغاز مأموریت اولیه‌ی ۹۰ روزه‌ی خود، ناحیه‌ی محل فرود، اقلیم و میدان مغناطیسی زیر سطح را کاوش و تحلیل خواهد کرد.

منبع

۹:۱۲

🔹رابرت دنیرو که با تیم تولید فیلم Killers Of The Flower Moon به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در اوکلاهاما حضور داشت، به دلیل مصدومیت در ناحیه پا به نیویورک بازمی‌گردد تا مراحل درمان خود را دنبال کند. مصدومیت دنیرو وقفه‌ای در فیلم‌برداری Killers Of The Flower Moon ایجاد نخواهد کرد. pic.twitter.com/4Wt5k7rKYf— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 14, 2021

مقاله مرتبط: آغاز فیلم‌برداری Killers of the Flower Moon، فیلم جدید مارتین اسکورسیزی

۸:۴۸

شایعه: آیفون ۱۳ دارای تراشه فیس آی‌دی دو برابر کوچک‌تر از آیفون ۱۲ است

تصویری از محافظ نمایشگر آیفون ۱۳ و ناچ کوچک آن

به‌دنبال انبوهی از شایعات دال‌بر کاهش ابعاد ناچ در نسل بعدی گوشی‌های آیفون، اطلاعات جدیدی رسانه‌ای شده است که مُهر تأیید دیگری بر این ماجرا محسوب می‌شود. اعتقاد بر این است که اپل سرانجام بریدگی زخمت موسم به ناچ را در سری آیفون ۱۳ کوچک می‌کند. اکنون دیجی‌تایمز گزارش می‌دهد که اپل در صدد تهیه‌ی تراشه‌های VCSEL با ابعاد ۴۰ تا ۵۰ درصد کوچک‌تر است.

مقاله مرتبط: هر آنچه از آیفون ۱۳ در سال ۲۰۲۱ انتظار داریم

غول دنیای فناوری از تراشه مذکور به‌منظور اسکن چهره به‌صورت سه‌بعدی (3D) در آیفون‌های ۲۰۲۱ بهره خواهد گرفت. در این گزارش همچنین ذکر شده است که کاهش ابعاد تراشه نقشی اساسی در کوچک‌شدن اندازه بریدگی کلی دارد. از قرار معلوم، همان تراشه پردازش تصویر کوچک‌تر نیز در آیپدهای آینده با سیستم فیس آی‌دی ادغام خواهد شد. اپل همچنین به‌دنبال تغییر چینش برخی از اجزای فیس آی‌دی و انتقال بلندگو به ناحیه فوقانی بریدگی (ناچ) است.

منبع

۷:۴۰

TSMC کارخانه‌ی جدیدی به‌منظور تولید تراشه‌های ۳ نانومتری در آمریکا می‌سازد

TSMC

سال گذشته، TSMC از سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری برای ساخت یک کارخانه‌ی تراشه‌سازی در شهر فینیکس واقع در ایالت آریزونا خبر داد. از قرار معلوم، کارخانه‌ی مذکور تراشه‌هایی با فرایند ساخت ۵ نانومتری را با هدف ۲۰ هزار ویفر ۱۲ اینچ در ماه تولید خواهد کرد. اکنون، گفته می‌شود این شرکت در حال بررسی و برنامه‌ریزی برای افتتاح کارخانه ریخته‌گری دیگری در ایالت آریزونای آمریکا است. شرکت تایوانی ظاهرا قصد دارد در کارخانه‌ی جدید تراشه‌های پیشرفته‌تر ۳ نانومتری را به تولید انبوه برساند. گفتنی است هزینه‌ی ساخت کارخانه‌ی یادشده بالغ‌بر ۲۳ تا ۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

منبع

۷:۳۵

فاکسکان: کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۲ گسترش خواهد یافت

فاکسکان انتظار دارد که کمبود تراشه تا اواخر سال ۲۰۲۱ حادتر شود و درنهایت، بخش‌های تولیدی غول‌های الکترونیکی مصرفی همچون اپل و سامسونگ را تحت تأثیر قرار دهد. بزرگ‌ترین مونتاژکننده گوشی‌های آیفون پیش‌بینی می‌کند که کمبودها تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ گسترش خواهد یافت. بااین‌حال، اعتقاد بر این است که تأثیر این امر در تجارت این شرکت از ۱۰ درصد فراتر نمی‌رود.

مقاله مرتبط: درآمد فراتر از انتظار فاکسکان به‌دلیل فروش درخورتوجه آیفون ۱۲

یانگ لیو، مدیرعامل فاکسکان معتقد است که مشکلات لجستیکی و کمبود تراشه در سه‌ماهه‌ی دوم در مقایسه با سه‌ماهه‌ی نخست شدیدتر خواهد بود. این کمبودها به‌دلیل عوامل مختلفی از جمله خشکسالی، جنگ‌های تجاری آمریکا و چین، نوسان تقاضا در سال گذشته و بیماری همه‌گیر کوید-۱۹ به‌وجود آمده است.

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵ می ۲۰۲۱

  • گرامی‌داشت فردوسی بزرگ: ۲۵ اردیبهشت، روز  گرامی‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‌سرای ایرانی است. شاید به جرأت بتوان گفت که زبانی پارسی حیات دوباره خود را به زحمات گران‌قدر حکیم سخن مدیون است.
  • برنامه‌ی اپل برای ساخت فروشگاه‌های خرده‌فروشی: در ۱۵ می ۲۰۰۱، اپل از برنامه خود برای راه‌اندازی زنجیره‌ای از فروشگاه‌های خرده‌فروشی موسوم به اپل استور خبر داد و اذعان داشت تا پایان همان سال، بیست‌وپنج فروشگاه خرده‌فروشی در ایالات متحده افتتاح می‌کند.

۷:۲۰

اخبار روز گذشته را می‌توانید از اینجا مرور کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات