ویروس هندی و هیبرید هندی کالیفرنیایی کرونا در کشور دیده شد

چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
وزیر بهداشت از شناسایی قطعی ابتلا به کرونای جهش‌یافته هندی و نوع جدید هندی کالیفرنیایی و افزایش موارد ابتلا به کرونای آفریقایی در کشور خبر داد.
تبلیغات

سه‌شنبه‌ی هفته گذشته، وزیر بهداشت از سه مورد ابتلای مشکوک به ویروس جهش‌یافته کرونا در هند خبر داد. حال با مشخص‌شدن نتایج آزمایشگاهی، ابتلای قطعی این سه مورد به ویروس هندی محرز شده است.

سعید نمکی امروز، ۱۵ اردیبهشت، اعلام کرد که سه مورد ابتلا به کرونای هندی و دست‌کم ۱۰ مورد ابتلا به یک نوع ویروس جهش‌یافته هندی کالیفرنیایی در ماکو شناسایی شده است. همچنین، نوع ویروس کارکنان کارخانه‌ای در یزد هم هیبرید هندی کالیفرنیایی است. به‌گزارش وبدا، وزیر بهداشت اضافه کرد:

در مناطقی مانند فارس و بوشهر و خوزستان اگر مردم رعایت نکنند، با شیوع ویروس آفریقای‌جنوبی مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت. اگر دچار ویروس کرونای آفریقایی و هندی شویم و در تمام کشور منتشر شود، دیگر کار خیلی سخت خواهد شد.

نمکی افزود در برخی استان‌های کشور، جهش‌های جدید ویروس آفریقای‌جنوبی از سه مورد به پنج مورد قطعی و در هرمزگان موارد مشکوک به ۳۰ مورد رسیده است. وی وجود ویروس جهش‌یافته آفریقای‌جنوبی و هندی را در شهر‌های آشتیان و ورامین و تهران رد کرد.

موج چهارم شیوع کرونا در کشور که پس از تعطیلات نوروزی آغاز شده بود، در دو روز گذشته رو به فروکش گذاشت. بااین‌حال، ویروس هندی و آفریقای‌جنوبی سرعت سرایت بیشتری دارد و درصورت افزایش‌نیافتن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کشور را وارد وضعیتی سخت می‌کند. وزیر بهداشت در همین زمینه گفت:

با رعایت ۵۰ تا ۶۰ درصدی دستورالعمل‌ها، وضعیت مناسبی نخواهیم داشت. این ویروس‌ها بسیار چموش هستند و اگر یکی از این‌ها در کشوری دیده شود، کل کشور را به قرنطینه‌های خاص می‌برند. به‌خصوص ویروس جهش‌یافته آفریقای‌جنوبی مشکلاتی زیادی دارد؛ ازجمله اینکه به درمان‌ها پاسخ نمی‌دهد، دربرابر همه پروتکل‌های درمانی مقاوم است و از همه مهم‌تر، اکثر واکسن‌هایی که تا امروز ساخته شده‌اند، تقریبا روی این ویروس ناتوان هستند و اگر توانمندی مقابله آنتی‌بادی ویروس آفریقای‌جنوبی در  واکسن‌ها باشد، بسیار بسیار محدود است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات