سرویس «مسنجر رومز» فیسبوک در دسترس قرار گرفت

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
مسنجر رومز سرویس ویژه‌ی فیسبوک برای رقابت با Zoom است که امکان برقراری جلسات ویدئویی ۵۰ نفره را فراهم می‌کند. مسنجر رومز به‌تازگی منتشر شده است.
تبلیغات

فیسبوک مدتی پیش اعلام کرد برای پاسخ‌دادن به نیازهای کاربران در زمینه‌ی برقراری تماس ویدئویی قصد دارد سرویسی جدید تحت عنوان مسنجر رومز (Facebook Messenger Rooms) راه‌اندازی کند. طبق اعلام رسمی، امکان دسترسی به مسنجر رومز از چند روز پیش فراهم شده است.

مسنجر رومز را می‌توان نسخه‌ی بهبودیافته‌ی قابلیت تماس ویدئویی اپلیکیشن فیسبوک مسنجر به‌حساب آورد؛ این بار در مسنجر رومز شاهد قابلیت‌هایی متنوع‌تر هستیم تا کاربران بتوانند به‌شکلی ساده‌تر به برقراری جلسات ویدئویی بپردازند. سرویس مسنجر رومز فیسبوک امکان برقراری تماس‌های ویدئویی را تا سقف ۵۰ نفر بدون محدودیت زمانی فراهم می‌کند. برای دسترسی به مسنجر رومز می‌توان ازطریق اپلیکیشن اصلی فیسبوک یا اپلیکیشن مسنجر اقدام کرد.

فیسبوک می‌گوید کاربر می‌تواند پس از ایجاد اتاق‌هایی مجازی به‌منظور برقراری تماس ویدئویی برخی محدودیت‌ها روی آن‌ها اعمال کند. برای مثال می‌توان تعیین کرد که چه کسانی اجازه‌ی عضویت در اتاق را داشته باشند. حتی می‌توان اتاق را به حالت عمومی درآورد تا هر کس که لینک ویژه‌ای را داشته باشد به‌سادگی در اتاق عضو شود. ناگفته نماند کسانی که حساب کاربری فیسبوک هم ندارند می‌توانند ازطریق لینک هر اتاق در آن عضویت پیدا کنند.

استن چودنوفسکی، قائم‌مقام اپلیکیشن مسنجر در شرکت فیسبوک، در اطلاعیه‌ای جدید می‌نویسد: «می‌توانید اتاق‌های سرویس Messenger Rooms را در اپلیکیشن فیسبوک بسازید و در فید اصلی، بخش Groups یا بخش Events به‌اشتراک بگذارید. بنابراین می‌توانید در هر زمان که خواستید تماس ویدئویی برقرار کنید. شما همچنین می‌توانید تعیین کنید که چه کسانی اجازه‌ی دیدن و عضویت در اتاق‌های مجازی را داشته باشند. به‌علاوه امکان حذف افراد از اتاق برای میزبان فراهم می‌شود. میزبان همچنین می‌تواند اتاق را قفل کند تا هر کسی نتواند در آن عضو شود».

فیسبوک مسنجر رومز / Facebook Messenger Rooms

البته اضافه‌شدن سرویس مسنجر رومز به‌ معنی به‌پایان‌رسیدن قابلیت چت ویدئویی پیش‌فرض پیام‌رسان مسنجر نیست؛ فیسبوک می‌گوید کاربران همچنان می‌توانند ازطریق قابلیت چت ویدئویی پیش‌فرض مسنجر به‌صورت دونفره به برقراری تماس بپردازند. قابلیت تماس پیش‌فرض مسنجر امکان تماس‌های صوتی و ویدئویی گروهی را نیز همچون قبل در دسترس قرار می‌دهد و تغییری در این زمینه ایجاد نمی‌شود.

البته از این پس اگر روی بخش People در اپلیکیشن مسنجر ضربه بزنید، گزینه‌ی «ایجاد اتاق»‌ نیز برای‌تان ظاهر می‌شود. در مرحله‌ی ساخت اتاق می‌توانید پارامترهای مختلفی را نظیر نحوه‌ی عملکرد اتاق تعیین کنید. به‌علاوه این امکان برای‌تان فراهم می‌شود تعیین کنید که چه کسانی اجازه‌ی عضویت در اتاق را دارند. همین‌ کارها را می‌توانید ازطریق قسمت بالاییِ فید اصلی اپلیکیشن فیسبوک نیز انجام دهید. 

کاربر در بخش تنظیمات می‌تواند گزینه‌های مختلفی را برای نحوه‌ی دسترسی بقیه به اتاق، تعیین کند. برای مثال می‌توان به تمامی دوستان یا تمامی کسانی که لینک اتاق را دارند اجازه داد در هر زمان که خواستند به عضویت آن دربیایند. به‌علاوه می‌توان تعیین کرد که تنها افرادی خاص اجازه‌ی عضویت در گروه را داشته باشند. برای این‌کار می‌توانید فهرستی شامل دوستان خود در فیسبوک تهیه کنید و به‌محض ایجاد اتاق، ازطریق اپلیکیشن مسنجر برای آن‌ها اعلان ارسال می‌شود تا در آن عضو شوند.

اگر تصمیم بگیرید که اتاق را برای تمامی دوستان‌تان در دسترس قرار دهید، اعلان مربو‌ط‌به آن در بالای فید اصلی فیسبوک برای دوستان ظاهر خواهد شد. بنابراین دقت کنید که به‌صورت ناخواسته گروهی خاص را به حالت عمومی درنیاورید. همچنین برای به‌اشتراک‌گذاری لینک اتاق‌های خصوصی نهایت احتیاط را به‌خرج دهید. 

از زمان آغازبه‌کار رسمی مسنجر رومز، فیسبوک تلاش کرده است ازطریق برخی بنرها کاربرانش را به استفاده از آن ترغیب کند. در این روش جالب فیسبوک فهرستی شامل دوستان‌تان در بالای صفحه نشان می‌دهد و گزینه‌ی «Say Hi» را در کنار فهرست قرار داده است تا کاربر به استفاده از مسنجر رومز ترغیب شود. با ضربه زدن روی فهرست مستقیما به بخش ایجاد اتاق مجازی منتقل می‌شوید. همچنین با ضربه زدن روی پروفایل هر یک از دوستان می‌توانید به‌صورت مستقیم با او ازطریق اپلیکیشن مسنجر چت کنید. افرادی که با این تغییر ظاهری مواجه شده‌اند می‌گویند در ابتدا ممکن است همه‌چیز کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد؛ اما در هر صورت مزیت‌هایی جالب ارائه می‌شود.

فیسبوک مسنجر رومز / Facebook Messenger Rooms

فیسبوک همچنین در سرویس مسنجر رومز برخی قابلیت‌های خاص قرار داده است تا میزان استفاده از آن بالا برود؛ برای مثال می‌توانیم به استفاده از فیلترهای واقعیت افزوده یا پس‌زمینه‌های مجازی اشاره کنیم. بنابراین مسنجر رومز به‌طور کلی پتانسیل بالایی برای محبوب‌شدن دارد؛ به‌خصوص در روزهایی که مردم به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در خانه قرنطینه شده‌اند و ممکن است بخواهند برای ساعاتی طولانی با دوستان به تماس ویدئویی مشغول شوند و خودشان را سرگرم نگه دارند. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای پایان دادن به تماس‌های ویدئویی باید حتما اتاق‌ها را به‌شکل دستی ببندید؛ گاقی اوقات ممکن است افراد بستن اتاق را فراموش کنند. 

فیسبوک ازطریق مسنجر رومز تلاش می‌کند به‌شکلی‌ جدی‌تر به رقابت با سرویس‌های چت‌محوری بپردازد که در پی دنیاگیری کووید ۱۹ به‌شدت محبوب شده‌اند. آمار از افزایش ناگهانی کاربران سرویس Zoom خبر می‌دهند. در همین راستا فیسبوک در تلاش است کاربران این سرویس را به‌سمت مسنجر رومز بکشاند. ناگفته نماند تماس‌های ویدئویی سرویس مسنجر رومز برخلاف واتساپ دارای رمزنگاری سرتاسر (End-to-End Encryption) نیستند. بااین‌حال فیسبوک می‌گوید تماس‌ها را شنود نمی‌کند و کاربران از این حیث خیال‌شان راحت باشد. این شرکت همچنین از تمامی کاربران درخواست می‌کند اتاق‌هایی را که در آن‌ها ممکن است قوانین پلتفرم نقض شود، گزارش دهند تا در اسرع وقت نسبت‌به بستن آن‌ها اقدام کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد امروزه زوم محبوب‌ترین پلتفرم دنیا برای برقراری تماس ویدئویی است. سرویس‌های دیگری نظیر مایکروسافت تیمز و اسلک هم مورداستقبال قرار گرفته‌اند؛ بااین‌حال میزان استقبال از زوم بسیار بیشتر بوده و تقریبا در همه‌جای دنیا از آن بهره گرفته می‌شود. با همه‌ی این‌ها زوم برخی مشکلات امنیتی جدی دارد که توجه به آن‌ها ضروری است. یکی از دلایلی که باعث بالا رفتن محبوبیت زوم شده، سهولت استفاده از آن است. از زمان محبوب‌شدن زوم، شاهد ترند شدن عبارتی تحت عنوان «زوم‌بامبینگ» (Zoombombing) در فضای مجازی بودیم. زوم‌بامبینگ نوعی حمله‌ی سایبری است؛ زوم‌بامبینگ به فرایندی گفته می‌شود که فردی سودجو با اتکا به آن، جلسات ویدئویی برقرارشده از طریق اپلیکیشن Zoom را هک می‌کند.

در همین راستا برخی شرکت‌ها تلاش کرده‌اند با ادعای امن‌بودن پلتفرم‌شان، کاربران زوم را به سمت خود بکشانند. برای مثال مایکروسافت مدتی پیش قابلیتی جدید تحت عنوان Meet Now برای اسکایپ معرفی کرد که امکاناتی شبیه‌به زوم ارائه می‌دهد. جدیدترین تلاش برای جلب‌توجه کاربران علاقه‌مند به چت ویدئویی ازسوی فیسبوک انجام شده است. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد مسنجر رومز پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد؛ بااین‌حال باید ببینیم که درنهایت اوضاع برای این سرویس جدید به‌چه‌صورت پیش می‌رود.

البته زوم تنها سرویس مطرحی نیست که مسنجر رومز باید به رقابت با آن بپردازد؛ کاربران طی چند وقت اخیر از Houseparty نیز استقبال زیادی کرده‌اند. ناگفته نماند Houseparty متعلق به اپیک گیمز است که فیسبوک در سال‌های قبل تلاش کرد سرویسی مشابه آن بسازد، اما درنهایت به در بسته خورد. گوگل نیز اخیرا اعلام کرد استفاده از سرویس چت ویدئویی Google Meet برای همه رایگان است. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد مسنجر رومز دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات