اخبار زنده ؛ سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
مطالعه 18 دقیقه
امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، سالگرد ثبت اختراع حافظه‌ی ماتریکس به‌وسیله‌ی دکتر جی فاستر است.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۲۳:۳۰

شاسی‌بلند برقی سوبارو سولترا با همکاری تویوتا عرضه می‌شود

سوبارو از معدود خودروسازان بزرگ دنیا است که هنوز محصول تمام الکتریکی تولید نکرده است. این برند مشهور ژاپنی به‌زودی یک کراس‌اور برقی با نام سولترا رونمایی خواهد کرد که دارای پلت فرم ساخت تویوتا است.

منبع

۲۲:۲۷

به‌روزرسانی تجمعی ماه مه ویندوز 10 منتشر شد.https://mobile.twitter.com/WindowsUpdate/status/1392174630920617987— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 11, 2021

۱۷:۵۶

خبر فوری

به‌دنبال معرفی پردازنده‌های جدید اینتل و انودیا، تولیدکنندگان لپ‌تاپ از محصولات جدید خود رونمایی کردند

دل، اچ‌پی، لنوو، الین‌ور، MSI و ریزر لپ‌تاپ‌های جدید مجهز به پردازنده‌های نسل یازدهمی اینتل و گرافیک‌های سری RTX 3050 انویدیا معرفی کردند.

  • Dell: لپ‌تاپ‌های XPS 15 و XPS 17 بدون تغییر ظاهری، به پردازنده‌های نسل یازدهمی اینتل و گرافیک‌های جدید انویدیا مجهز شدند. حداکثر میزان رم قابل سفارش برای XPS های جدید ۶۴ گیگابایت است و خریداران می‌توانند اولترابوک‌های سبک دل را در دو مدل با صفحه‌نمایش 4K یا Full HD سفارش دهند. البته دل برای مدل ۱۵ اینچی گزینه‌ی صفحه‌نمایش 3456x2160 پیکسل OLED را نیز درنظر گرفته است. قیمت XPS 15 از ۱۲۰۰ و XPS 17 از ۱۴۰۰ دلار شروع می‌شود. زمان عرضه‌ی این لپ‌تاپ‌ها به بازار هنوز مشخص نیست.
  • Lenovo: لپ‌تاپ‌های گیمینگ Legion 7i و 5i Pro با صفحه‌نمایش متفاوت خود از دیگر لپ‌تاپ‌هایی که امروز معرفی شدند متمایز می‌شوند. لنوو برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود نسبت 16:10 و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز را درنظر گرفته است. پرچم‌دار این لپ‌تاپ‌ها Legion 7i است که با توان ۱۶۵ وات می‌تواند میزبان پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3080 انویدیا با سرعت کلاک بوست ۱۷۱۰ مگاهرتز باشد. به‌گفته‌ی لنوو این لپ‌تاپ از ماه آینده با قیمت ۱۷۶۹ دلار به بازار عرضه می‌شود.
  • Razer: ریزر ادعا می‌کند مدل جدید Blade 15 باریک‌ترین لپ‌تاپ ۱۵ اینچی گیمینگ RTX جهان است. قدرتمندترین مدل بلید ۱۵ به پردازنده‌ی Core i9 11900H اینتل، گرافیک RTX 3080 انویدیا، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و صفحه‌نمایش 4K لمسی «ضد اثر انگشت» مجهز است. قیمت Blade 15 Advanced که به پنل ۲۴۰ هرتزی IPS با زمان پاسخگویی ۲.۵ میلی‌ثانیه مجهز است، از ۲۳۰۰ دلار شروع می‌شود.
  • MSI: لپ‌تاپ‌های جدید MSI کاربران مک‌بوک پروی ۱۶ اینچی را هدف گرفته‌اند. هر دو مدل لپ‌تاپ Creator Z16 مجهز به صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی لمسی با نسبت 16:10 هستند که به‌گفته‌ی MSI صددرصد طیف رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهند. همان‌طور که از مشخصات و نام این لپ‌تاپ‌های ۲۶۰۰ دلاری مشخص است، بازار هدف آن‌ها بیشتر تولید‌کنندگان محتوا است. مدل ارزان‌تر و سبک‌تر که Creator M16 نام دارد، به گرافیک جدید RTX 3050 انویدیا مجهز است و قیمت آن هنوز اعلام نشده است.
  • HP: اچ‌پی یکی دیگر از شرکت‌هایی بود که دقایقی پس از رونمایی پردازنده‌های تایگر لیک H اینتل، لپ تاپ جدید خود را معرفی کرد. زدبوک استودیو G8 که در دسته‌ی ورکستیشن‌ها جای می‌گیرد صفحه‌کلید RGB دارد. اچ‌پی همچنین لپ‌تاپ‌های زدبوک فیوری G8 و پاور G8 را معرفی کرده است. استودیو G8 از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و کارت گرافیک RTX 3080 استفاده می‌کند. دو لپ تاپ دیگر مشخصات‌شان اندکی ضعیف‌تر است، اما همچنان محصولاتی توانمند به‌حساب می‌آیند.
  • Alienware: الین ور و شرکت مادرش یعنی دل لپ‌تاپ‌های جدیدی با پردازنده‌های ۳۵ وات سری تایگر لیک H اینتل رونمایی کرده‌اند. قوی‌ترین لپ تاپ جدید الین ور Alienware m15 R6 نام دارد که با قیمت ۱۳۹۹ دلار عرضه می‌شود. و در قوی‌ترین کانفیگ از پردازنده‌ی Core i9-11900H استفاده می‌کند. این لپ تاپ کارت‌های گرافیک متنوعی را از RTX 3050 Ti تا RTX 3080 استفاده می‌کند. حداکثر حافظه‌ی رم لپ تاپ ۳۲ گیگابایت و حداکثر حافظه‌ی ذخیره‌سازی دو ترابایت اعلام شده است. الین ور همچنین گفت لپ‌تاپ‌های جدید سری ایکس را عرضه می‌کند که روی باریک بودن تمرکز خاصی دارند. اطلاعات خاصی از لپ‌تاپ‌های سری ایکس منتشر نشده.

۱۷:۴۱

View this post on InstagramA post shared by Zoomit | زومیت (@thezoomit)

۱۷:۲۰

خبر فوری

انویدیا پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 3050 را برای استفاده در لپ تاپ معرفی کرد

انویدیا دو پردازنده گرافیکی موبایل (مخصوص استفاده در لپ تاپ) RTX 3050 و RTX 3050Ti را معرفی کرد. این دو پردازنده‌ی گرافیکی باتوجه به حافظه‌ی گرافیکی ۴ گیگابایتی، هسته‌های تنسورِ هوش مصنوعی و ری‌تریسنگ کمتر، ازلحاظ قدرت پایین‌تر از RTX 3060 قرار می‌گیرند.

کارت گرافیک لپ تاپ انویدیا RTX 3050 Ti

بنا به ادعای انویدیا RTX 3050 Ti می‌تواند بازی‌هایی مانند Call of Duty: Warzone, Outriders, Control, Watch Dogs: Legion را درحالت فعال‌بودن ریتریسینگ بالاتر از ۶۰ فریم برثانیه اجرا کند. قیمت لپ‌تاپ‌های مجهز به RTX 3050 Ti از ۸۴۹ دلار و قیمت لپ‌تاپ‌هایی که از RTX 3050 استفاده می‌کنند از ۷۹۹ دلار شروع می‌شود.

متن کامل خبر: انویدیا RTX 3050 Ti و RTX 3050 را برای لپ تاپ معرفی کرد

منبع

۱۶:۳۷

خبر فوری

اینتل پردازنده‌‌های ۸ هسته‌ای تایگر لیک-H را رونمایی کرد

پس از مدت‌ها انتظار اینتل بالاخره پردازنده‌های هشت هسته‌ای Tiger Lake-H را برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها معرفی کرد. پردازنده‌های جدید نسل یازدهمی اینتل، اولین CPU-های کلاس مصرفی هشت هسته‌ای این شرکت هستند که با فرایند ساخت ۱۰ نانومتری ساخته می‌شوند.

لیست پردازنده‌های موبایل نسل ۱۱ اینتل (برای مشاهده در ابعاد اصلی کلیک کنید)

اینتل ادعا می‌کند که پردازنده‌های جدید «بهترین پردازنده‌ها برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ» هستند. پرچم‌دار این سری پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای و ۱۶ تردی Core i9-11980HK است که دو هسته‌ی آن درحالت پیک توانایی رسیدن به سرعت کلاک ۵ گیگاهرتز را دارند. توان این پردازنده که از قابلیت اورکلاک شدن نیز برخوردار است درحالت عادی ۶۵ وات است و تحت بار پردازشی زیاد ممکن است تا ۱۱۰ وات نیز افزایش پیدا کند.

متن کامل خبر: اینتل پردازنده‌های پرچم‌دار Tiger Lake-H را برای لپ تاپ معرفی کرد

منبع

۱۵:۳۰

مارک زاکربرگ نام بز خود را «بیت کوین» گذاشت

نمایی از توییت مارک زاکربرگ و بُزهایش

مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ با انتشار تصویری از دو بُز در حساب شخصی فیسبوک خود نوشت: «بزهای من: مکس و بیت کوین». 

چندی پیش شایعاتی مبنی بر اینکه فیسبوک نیز مانند تسلا بیت کوین را به سبد ذخایر مالی خود اضافه کرده است، شنیده می‌شد. فیسبوک البته از مدت‌ها پیش قصد داشت ارز دیجیتال خود با نام دیم «Diem» را عرضه کند که با واکنش منفی قانون‌گذاران آمریکایی مواجه شد.

متن کامل خبر: بیت کوین نام یکی از بزهای مارک زاکربرگ است

منبع

۱۵:۰۹

مشکلات متعدد وان پلاس ۷ و ۷ تی پس از به‌روزرسانی به اندروید ۱۱

oneplus 7t / وان پلاس ۷ تی

مشتریان گزارش می‌دهند که دستگاه‌های وان پلاس ۷ و وان پلاس ۷ تی آن‌ها بعد از دریافت به‌روزرسانی اندروید ۱۱، با مشکلات متعددی مواجه و معنای واقعی کلمه غیر قابل استفاده شده است. برخی از مشکلات رایج شامل تخلیه بسیار سریع باتری، کاهش نرخ فریم و در نتیجه تجربه نامناسب در بازی‌ها، مشکل بیش از حد گرم شدن دستگاه، حتی در حالت غیرفعال و طولانی شدن بارگذاری برنامه‌ها می‌شود.

گفتنی است که صفحات ردیت و همچنین انجمن رسمی وان پلاس مملو از شکایت مشتریانی است که پس از دریافت اندروید ۱۱، با مشکلات مذکور دست‌وپنجه نرم می‌کنند. علاوه‌بر موارد فوق که در گوشی‌های به‌روزشده OnePlus 7 و 7T بیشتر دیده می‌شود، برخی از کاربران همچنین در هنگام اتصال به داده‌های تلفن همراه، پیمایش کندتر، عملکرد نادرست اعلان‌ها، خرابی برنامه‌ها و موارد دیگر را نیز گزارش داده‌اند. پیام یکی از کاربران برای توصیف مشکلات به شرح زیر است:

به‌روزرسانی جدید وان پلاس ۷ من به معنای واقعی کلمه آن را خراب کرده است. در حین انجام بازی‌ها فریم ثابت وجود ندارد. به‌روزرسانی جدید تجربه بازی من را نابود کرده است، دستگاه بیش از حد گرم می‌شود و کارایی باتری را نیز کاهش می‌دهد.

متن کامل خبر: به‌روزرسانی اندروید 11 برای سری وان پلاس 7 و وان پلاس 7T فاجعه است

منبع

۱۵:۰۰

کاوشگر فضایی اوسایرس-رکس ناسا با نمونه‌ای از سیارک بنو درحال بازگشت به زمین است

کاوشگر فضایی اوسایرس-رکس

کاوشگر OSIRIS-REx ناسا پس از جمع‌آوری نمونه از سطح سیارک بنو، سفر بازگشت ۱٫۴ میلیارد کیلومتری خود به سمت زمین را آغاز کرده است. بررسی نمونه‌ی جمع‌آوری‌شده از سیارک بنو به دانشمندان کمک خواهد کرد تا به درک بهتری از نحوهی شکل گیری منظومه‌ی شمسی در ۴٫۵ میلیارد سال پیش برسند. کپسول حاوی نمونه‌ی سیارک، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ در صحرای یوتای آمریکا فرود خواهد آمد.

مقاله مرتبط: کشف شگفت‌انگیز فضاپیمای OSIRIS-REx از سیارک بنو

منبع

۱۴:۱۵

خبر فوری

شناسایی ۱۸۱۳۳ بیمار جدید کووید-۱۹ و فوت ۳۰۷ نفر در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته

لیست فوریت‌های کرونایی

 طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۱۳۳ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که مجموع بیماران کرونا را به دو میلیون و ۶۹۱ هزار و ۳۵۲ نفر میرساند. همچنین ۳۰۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷۵ هزار و ۵۶۸ نفر رسید.

۱۴:۰۱

اینستاگرام در حال کار روی قابلیت آپلود ویدئو با کیفیت بالا است.(via @alex193a) pic.twitter.com/SCRzz2C9kQ— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 11, 2021

۱۳:۵۷

ریلمی C20A با تراشهٔ Helio G35 و صفحه‌نمایش ۶/۵ اینچی معرفی شد

ریلمی جدیدترین گوشی هوشمند میانردهٔ خود را معرفی کرد که مشخصاتی به شرح زیر دارد:

  • تراشه: مدیاتک هلیو G35
  •  رم: ۲ گیگابایت
  • حافظهٔ ذخیره‌سازی: ۳۲ گیگابایت
  • صفحه‌نمایش: ۶/۵ اینچی با رزولوشن +HD
  • دوربین اصلی: ۸ مگاپیکسلی دوربین سلفی: ۵ مگاپیکسلی
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰ با رابط کاربری Realme UI
  • قیمت: بدون درنظر گرفته تعرفه‌ها و هزینه‌های حمل‌ونقل، معادل ۱۰۵ دلار

منبع

۱۳:۲۳

View this post on InstagramA post shared by Zoomg | زومجی (@myzoomg)

۱۳:۰۶

ایلان ماسک: آیا دوست دارید تسلا دوج کوین را قبول کند؟

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس در یک نظرسنجی توییتری از دنبالکنندگان خود پرسید «آیا می‌خواهید تسلا دوج کوین قبول کند؟»

تسلا هم‌اکنون در سایت خود از بیت کوین به‌عنوان یکی از روش‌های خرید خودروهای الکتریکی خود پشتیبانی می‌کند.

Do you want Tesla to accept Doge?— Elon Musk (@elonmusk) May 11, 2021

مقاله مرتبط: دوج کوین چیست؟ هر آنچه درباره دوج کوین باید بدانید

۱۲:۴۱

نتایج امیدوار کننده‌ی واکسن ترکیبی آنفلوانزا/کووید ۱۹ ساخت نواواکس در آزمایش حیوانی

شرکت داروسازی Novavax می‌گوید واکسن ترکیبی این شرکت با نام NanoFlu/NVX-CoV2373 در مراحل اولیه‌ی آزمایش نتایج امیدوارکنندهای برای آنفلولانزای نوع A و B و همچنین کرونا داشته است. راسل ویلسون، معاون اجرایی نواواکس می‌گوید واکسن‌های ترکیبی آنفولانزای فصلی و کووید ۱۹ برای مبارزه به گونه‌های جدید کرونا حیاتی هستند. بر اساس آزمایش‌های نواواکس، همسترهایی که واکسن ترکیبی را دریافت کرده بودند، دو هفته پس از تزریق دوز اول آنتی بادی بیشتری نسبت به همسترهایی داشتند که واکسن کرونای معمولی دریافت کرده بودند.

منبع

۱۲:۳۲

هارلی دیویدسون از برند LiveWire برای موتورهای برقی خود استفاده می‌کند

موتور برقی شرکت هارلی دیویدسون

موتورسیکلت‌های الکتریکی Harley-Davidson تحت برند «لایو وایر» عرضه خواهند شد. هارلی دیویدسون که حدود دو سال پیش از اولین موتور الکتریکی خود با نام لایو وایر رونمایی کرده بود، اکنون اعلام کرده است که موتورسیکلت‌های تماما برقی خود را تحت برندی جداگانه با همین نام به‌فروش خواهد رساند. قیمت اولین محصول الکتریکی هارلی دیویدسون ۲۹٫۷۹۹ دلار خواهد بود. 

منبع

۱۲:۱۰

واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا فردا به پایان می‌رسد

سالخوردگی

سخنگوی ستاد کرونا با اعلام اینکه تا فردا، ۲۲ اردیبهشت، واکسیناسیون رده سنی ۸۰ سال به بالا پایان میگیرد، گفت می‌توان واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال را که حدود ۹۶۰ هزار نفر هستند، بلافاصله شروع کرد و پس از آن رده سنی ۷۰ تا ۷۵ سال واکسینه می‌شوند که بیش از ۲ میلیون نفر هستند.

به‌گفته رییسی، سامانه ثبت‌نام واکسن کاملا آماده است و درصورتی‌که با فرد طبق اطلاعات مندرج در پرونده سلامت الکترونیکی تماس گرفته نشد، می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. وی افزود با راه‌اندازی سریع‌تر مراکز تجمیعی واکسیناسیون مانند مرکز خودرویی این پتانسیل را در آینده خواهیم داشت که روزانه یک میلیون دوز واکسن تزریق کنیم.

۱۲:۰۷

۴۴ دادستان آمریکایی از فیسبوک خواستند برنامه خود برای انتشار اپ «اینستاگرام کودکان» را متوقف کند

حدود دو ماه پیش زمزمه‌هایی از برنامه‌ی فیسبوک برای ساخت نسخه‌ای از اینستاگرام مخصوص کودکان زیر ۱۳ سال با نام « Instagram for Kids» شنیده شد. اکنون ۴۴ دادستان آمریکایی در نامه‌ای به مارک زاکربرگ، از او خواسته‌اند تا ساخت این اپ را متوقف کند. ازجمله دلایلی که دادستانهگ‌های آمریکایی با استناد به آن‌ها خواستار متوقفکردن توسعه‌ی اینستاگرام کودکان شده‌اند می‌توان به «سابقه‌ی بد فیسبوک در محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات کودکان» و «تأثیر بد شبکه‌های اجتماعی ازلحاظ جسمی و روحی روی کودکان» اشاره کرد.

متن کامل خبر: دادستان‌های آمریکا خواستار لغو توسعه اینستاگرام کودکان شدند

منبع

۱۲:۰۳

خبر فوری

وزیر بهداشت: عامل بروز موج چهارم کرونا مسافرت‌ها بود

به‌گفته وزیر بهداشت، ایران تقریباً از دام ویروس انگلیسی گریخت، اما اکنون با ورود ویروس هندی و آفریقایی وارد فاز جدیدی شده است و باید مراقب باشد که دوباره خیز جدیدی رخ ندهد. سعید نمکی افزود: «من از ویروس هندی به اندازه ویروس انگلیسی وحشت ندارم، اما از ویروس آفریقایی جنوبی هراس دارم.»

۱۱:۴۶

موجودی اتر در صرافی‌ها به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته رسید

باتوجه به داده‌های Glassnode مجموع میزان اتریوم موجود در صرافی‌ها به کمترین میزان از ژوئن ۲۰۱۹ رسیده است. گلس نود تخمین می‌زند تنها ۱۳.۳ میلیون اتر معادل با ۵۲.۴ میلیارد دلار یا ۱۱.۵ درصد از کل موجودی اتر در صرافی‌های متمرکز باقی مانده باشد. موجودی اتر در صرافی‌ها طی ۹ ماه گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

📉 #Ethereum $ETH Balance on Exchanges just reached a 23-month low of 13,384,235.936 ETHView metric:https://studio.glassnode.com/metrics?a=ETH&m=distribution.BalanceExchanges pic.twitter.com/FGZHqXr3Pa— glassnode alerts (@glassnodealerts) May 10, 2021

منبع

۱۱:۳۹

آیا می‌دانستید سامسونگ ۳۸ سال از اپل قدیمی‌تر است؟سامسونگ در سال ۱۹۳۸ (یک سال پیش از شروع جنگ جهانی دوم) به‌عنوان یک شرکت بازرگانی که محصولاتی مانند ماهی خشک، نودل و سبزیجات می‌فروخت تأسیس شد. اپل ۳۸ سال بعد در سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز و استیو وزنیاک بنیان گذاشته شد. pic.twitter.com/cdihqhoQNT— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 11, 2021

داستان برند: اپل، برندی که جهان را فتح کرد

۱۱:۲۸

تولید آیفون 12 در هند به علت شیوع کرونا بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است

طراحی پشت آیفون ۱۲ پرو مکس در دست

ماه گذشته، اپل تأیید کرد تولید آیفون 12 در هند را آغاز کرده است. اما به علت شیوع شدید کرونا در هند برنامه اپل طبق .پیشبینی پیش نمی‌رود، به گزارش اختصاصی رویترز بیش از ۱۰۰ کارمند فاکسکان به کرونا مبتلا شده‌اند.

متن کامل خبر: تولید آیفون 12 در هند به علت شیوع کرونا بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است

منبع

۱۱:۲۷

سیستم اتوپایلت در زمان تصادف خودروی مدل اس فعال نبوده است

گزارش مقدماتی ستاد ملی ایمنی حمل‌ونقل ایالات متحده اعلام می‌کند که در زمان تصادف خودروی تسلا مدل اس، امکان فعال بودن سیستم کمک‌راننده‌ی اتوپایلت وجود نداشته. اتوپایلت برای کار کردن به دو سیستم نیاز دارد که یکی از آن‌ها می‌توانسته در محل تصادف فعال باشد، اما سیستم هدایت خودکار امکان فعال بودن نداشته.

مقاله مرتبط: ناجی محیط زیست یا بمب متحرک؛ باتری خودروهای الکتریکی چقدر ایمن است؟

خودروی تسلا مدل اس ماه گذشته‌ی میلادی در اسپرینگ تگزاس پس از برخورد به یک درخت شعله‌ور شد و در نتیجه‌ی آن دو نفر کشته شدند. مقامات محلی گفته بودند کسی روی صندلی راننده حضور نداشته، اما تسلا این ادعا را رد کرده بود؛ چون اولا فرمان خودرو تغییر شکل داده بود و ثانیا کمربند راننده بسته شده بود.

متن کامل خبر: سیستم اتوپایلت در زمان تصادف خودروی مدل اس فعال نبوده است

منبع

۱۱:۰۶

اپل امکان داونگرید کردن به iOS 14.5 را متوقف کرد

نمایی از آیفون ۱۲ پرو مکس و والپیپر iOS14.5

اپل از امروز دیگر نسخه‌ی اولیه‌ی iOS 14.5 را امضای دیجیتالی نمی‌کند و درنتیجه کاربرای که آپدیت iOS 14.5.1 را دریافت کرده‌اند، دیگر امکان داونگرید کردن به نسخه‌ی قبلی را نخواهند داشت. هفته‌ی گذشته اپل به‌روزرسانی iOS 14.5.1 را برای برطرفکردن آسیب‌پذیری خطرناکی که در WebKit یافت شده بود، منتشر کرد.

منبع

۱۰:۵۹

چندین برند معروف لوازم جانبی ازجمله Mpow، Aukey و Tomtop به‌دلیل ثبت بررسی‌های فیک محصولات از فروشگاه آنلاین آمازون حذف شدند

این اقدام آمازون پس از آن صورت گرفت که گروه امنیت آنلاین SafetyDetective از طرح گسترده‌ی «پرداخت پول درازای بررسی محصول» پرده برداشت که عموما توسط شرکت‌های چینی عرضه‌ی لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر استفاده می‌شود. ابعاد کامل بررسی‌ها و نظرات فیک هنوز مشخص نیست، اما باتوجه به اطلاعات فاش شده، حداقل ۷۵ هزار اکانت آمازون در این طرح بررسی تقلبی تولید می‌کرده‌اند.

متن کامل خبر: آکی به دلیل بررسی و امتیاز پنج ستاره جعلی، از آمازون حذف شده است

منبع

۱۰:۳۸

واکسن فایزر برای تزریق به نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله مجوز گرفت

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز استفاده از واکسن کووید ۱۹ فایزر را برای افراد ۱۲ تا ۱۵ ساله صادر کرد. FDA در بیانیه‌ی خود صدور این مجوز را «قدمی بزرگ در مبارزه با پاندمی کرونا» اعلام کرده است. فایزر ماه گذشته پس از اینکه نتایج آزمایش‌ها و مطالعات خبر از اثربخشی ۱۰۰ درصدی واکسن در سنین ۱۲ تا ۱۵ سال می‌داد، درخواست داد تا مجوز استفاده‌ی اضطراری از واکسن کووید ۱۹ این شرکت در گروه سنی مذکور صادر شود.

مقاله مرتبط: واکسن کرونای فایزر و ۱۰ نکته که باید درباره آن بدانید

منبع

۱۰۳۷

نسل بعدی هدست پلی استیشن VR از رزولوشن 4K و فناوری ردیابی چشم برخوردار خواهد بود

پلی استیشن وی آر سونی / Sony PlayStation VR روی سر یک فرد

 هدست نسل بعدی پلی استیشن VR از رزولوشن مجموع ۲،۰۴۰ در ۴،۰۰۰ پیکسل (صفحه‌نمایش با رزولوشن ۲،۰۴۰ در ۲،۰۰۰ برای هر چشم) استفاده می‌کند و همچنین موتوری لرزشی برای انتقال حس بهتر اتفاقات بازی به کاربر خواهد داشت.

متن کامل خبر: نسل بعدی هدست پلی استیشن VR از رزولوشن 4K و فناوری ردیابی چشم برخوردار خواهد بود

منبع

۱۰:۳۵

دانستنی‌ها

شیائومی در هیچ یک از مناطق دنیا به جز چین و اخیرا در سنگاپور، صاحب یک فروشگاه فیزیکی نیست. در حقیقت، آن‌ها محصولات خود را به‌صورت آنلاین به فروش می‌رسانند. این امر به شیائومی کمک می‌کند تا برخی هزینه‌های اضافی را برای حفظ قیمت مقرون‌به‌صرفه کاهش دهند.

داستان برند: شیائومی؛ از رقبای بی‌رحم تا جنگ پتنت‌ها

۹:۵۷

آنر پلی 5 از شارژ فوق سریع ۶۶ واتی پشتیبانی خواهد کرد

آنر به‌صورت رسمی در ویبو اعلام کرد که آنر پلی 5 5G به شارژر فوق سریع ۶۶ واتی مجهز خواهد شد. طبق شایعات قبلی، این گوشی از تراشه‌ی دایمنسیتی 800U بهره می‌برد و صفحه‌نمایش ۶٫۵۳ اینچی OLED و دوربین چهارگانه دارد. باتوجه به اخبار فاش شده انتظار می‌رود که آنر پلی 5 در چند نسخه معرفی شود. روز گذشته نیز آنر در ویبو تأیید کرد که پلی 5 در تاریخ ۱۸ می ( ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) معرفی خواهد شد.

متن کامل خبر: آنر پلی 5 با پشتیبانی از شارژ فوق سریع ۶۶ وات عرضه خواهد شد

منبع

۹:۵۳

وزارت بهداشت: تا آخر خردادماه همه افراد ۶۵ سال به بالا در کشور واکسینه می‌شوند

طبق گزارش وزارت بهداشت در جلسه ستاد کرونا، تا آخر خرداد ماه همه افراد ۶۵ سال به بالا واکسینه خواهند شد، هم‌اکنون واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا انجام می‌شود و از هفته آینده، سنین ۷۵ سال به بالا واکسینه می‌شوند.

مقاله مرتبط: مقایسه انواع واکسن‌ کرونا از نظر نوع، قیمت، جدول زمانی و کارایی

منبع

۹:۳۷

خط اول تولید صنعتی واکسن ایرانی کرونا با ظرفیت سه میلیون دوز در ماه آماده شد

واکسن کرونا

خط اول تولید صنعتی واکسن ایرانی کرونا به نام «کوو ایران برکت» با ظرفیت سه میلیون دوز در ماه تکمیل شد و آماده بهرهبرداری است. به محض قبول نتایج فاز سوم مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن توسط وزارت بهداشت، از این خط بهره‌برداری خواهد شد. خط دوم تولید صنعتی این واکسن نیز با ظرفیت تا ۱۷ میلیون دوز در ماه در حال آماده شدن است و تیرماه راه‌اندازی می‌شود. واکسیناسیون عمومی با این واکسن از پایان خرداد ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

مقاله مرتبط: هرآنچه باید در مورد عوارض جانبی واکسن‌‌های کووید فایزر و مدرنا بدانیم

منبع

۹:۳۰

🔹شبکه NBC اعلام کرد مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۲ را پخش نخواهد کرد. این شبکه تصمیم مذکور را به‌دنبال مخالفت چهره‌های مشهور با برگزارکننده‌های این مراسم گرفت و اعلام امیدواری کرد بتواند گلدن گلوب ۲۰۲۳ را پخش کند.🎮 @myzoomg 🎥 https://mobile.twitter.com/myzoomg/status/1391709593684819969 pic.twitter.com/v7EPTwdmkl— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 10, 2021

۷:۳۳

یوتیوب آماری از جملات آغازین ولاگرها منتشر کرد

youtube

یوتیوب آمار جدیدی منتشر کرده است تا بفهمیم که ولاگرهای این پلتفرم اجتماعی برای شروع کردن ویدئوهایشان از چه جملاتی استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد عبارت Hey Guys (سلام، رفقا) محبوب‌ترین جمله‌ی آغازین ولاگرهای یوتیوب است. یوتیوب برای دسترسی به آمار، نگاهی به زیرنویس خودکار و زیرنویس نوشته‌شده توسط خالقان محتوا در بیش از یک میلیون ویدئو انداخت.

یوتیوب ویدئوهایی را بررسی کرد که بیش از ۲۰ هزار بازدید داشتند و توسط کانال‌هایی با بیش از ۲۰ هزار مشترک منتشر شده بودند. طبق آمار، عبارت‌هایی همچون Whats up (چه‌خبر؟) و Good Morning (صبح بخیر) نیز محبوبیت زیادی در بین ولاگرها دارند. اکثر ولاگرهای ورزشی ویدئوی خود را با «چه‌خبر؟» آغاز می‌کنند و ولاگرهای سفر در ۹ درصد مواقع سراغ استفاده از «صبح بخیر» می‌روند. همچنین عبارت Ladies and Gentlemen (آقایان و خانم‌ها) محبوب‌ترین جمله‌ی آغازین ولاگرهای فناوری است و «سلام، بچه‌ها» در رتبه‌ی دوم جای می‌گیرد.

منبع

۷:۳۲

فورد نمایشگری ۶۰۰۰ مترمربعی در بخش خارجی ساختمان اصلی خود نصب می‌کند

گفته می‌شود فورد در پی نصب صفحه‌نمایش غول‌پیکر در بخش بیرونی ساختمان مقر اصلی خود در دیربورن میشیگان است که مساحتش به ۶۴۰۰۰ فوت‌مربع (۵۹۴۶ مترمربع) می‌رسد. دلیل نصب این نمایشگر مشخص نیست، اما نصب آن در آستانه‌ی رونمایی وانت تمام‌برقی F-150 Lightning انجام می‌شود. احتمال دارد فورد بخواهد از طریق نمایشگر عظیم خود، توجهات بیشتری را به سمت وانت مورد انتظار F-150 Lightning جلب کند.

متن کامل خبر: فورد نمایشگری ۶۰۰۰ مترمربعی در بخش خارجی ساختمان اصلی خود نصب می‌کند

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱ می ۲۰۲۱

  • وب‌سایتی شبیه به ویکی‌پدیا در چین راه‌اندازی شد: در ۱۰ می ۲۰۰۶، نسخه چینی وب سایت ویکی‌پدیا به نام بایدوپدیا (Baidupedia) در چین راه‌اندازی شد. بایدوپدیا قرار بود یک قالب دایرةالمعارف مشابه توسط کاربران ایجاد کند؛ بااین‌تفاوت که خودسانسوری سنگین‌تری را تجربه می‌کرد تا بتواند وضعیت خوبی از دولت چین را ارائه دهد.
  • اولین نمایش نرم‌افزار Visi Cals: دَنیئل بریکلین و رابرت فرانکستون اولین نمایش VisiCalc را در سال ۱۹۷۹ ارائه دادند؛ برنامه‌ای که باعث محبوبیت سری کامپیوترهای Apple II در میان مشاغل شد.
  • ثبت اختراع حافظه‌ی ماتریکس: در ۱۰ می ۱۹۵۱، جی فورستر درخواست ثبت اختراع برای حافظه اصلی ماتریکس را ثبت کرد. پروفسور فورستر تیمی را در MIT هدایت می‌کرد که یک ساختار مغناطیسی سه‌بعدی با با اسم رمز «Project Whirlwind» ایجاد می‌کردند. این اولین حافظه دسترسی تصادفی جهان محسوب می‌شد که عملی، قابل اعتماد و نسبتا سریع بود.

۷:۲۰

اخبار روز گذشته را می‌توانید از اینجا مرور کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات