آکی به دلیل بررسی و امتیاز پنج ستاره جعلی، از آمازون حذف شده است

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو آمازون / Amazon طرح گرافیکی طلایی
آمازون اخیرا چند برند را که به کاربران برای نوشتن بررسی جعلی و امتیاز پنج ستاره پول می‌داد، حذف کرده است. آکی، تولیدکننده‌ی معروف لوازم جانبی، جزو برندهایی است که دیگر در آمازون حضور ندارد.
تبلیغات

اگر امروز با هدف پیدا کردن شارژر یا هدفون وارد فروشگاه آمازون شوید، گزینه‌هایی محدودتر از  قبل در اختیار خواهید داشت. کاربران متوجه شده‌اند شارژرها، کابل‌ها، وب‌کم‌ها، صفحه‌کلیدها، ماوس‌ها، اسپیکرها و هدفون‌های شماری از شرکت‌های معتبر برای خرید در دسترس نیستند یا به‌ طور کامل از فروشگاه آمازون پاک شده‌اند. Aukey و Mpow، دو شرکتی که محصولات محبوبی دارند و بسیار شناخته‌شده هستند، تقریبا به‌طور کامل در آمازون ناپدید شده‌اند.

به گزارش دیجیتال ترندز، ظاهرا نقد و بررسی جعلی باعث شده است آمازون واکنشی جدی به Aukey و Mpow نشان بدهد و محصولات آن‌ها را حذف کند. مؤسسه‌ی SafetyDetective مدتی پیش به داده‌های زیادی دست یافت که نشان می‌داد سیستم‌هایی خاص طراحی شده‌اند که به کاربران در ازای نوشتن بررسی مثبت برای محصولات در آمازون پول می‌دهند. گفته می‌شود این سیستم‌ها روی شرکت‌های چینی تولیدکننده‌ی گوشی و لوازم جانبی متمرکز هستند که آمازون اصلی‌ترین پلتفرم فروششان محسوب می‌شود.

هدف چنین سیستم‌هایی ساده است: دور زدن روال رتبه‌بندی آمازون برای دریافت تعداد زیادی بررسی و میانگین امتیاز زیاد. کاربران عادی وقتی وارد صفحه‌ی فروشگاهی بشوند که امتیاز زیادی دارد، به خرید محصولات آن فروشگاه ترغیب می‌شوند.

بر اساس گزارش جدید، کارکرد سیستم بدین صورت است که شرکت‌های متفرقه محصولات را خریداری می‌کنند، از طریق حساب کاربری جعلی بررسی مثبت می‌نویسند و امتیاز پنج ستاره ثبت می‌کنند و سپس پول محصول از طریق پلتفرم مالی مستقل به آن‌ها بازپرداخت می‌شود.

طبق داده‌های فاش‌شده، بیش از ۷۵ هزار حساب کاربری آمازون با این هدف استفاده شده‌اند؛ البته فعلاً تعداد دقیق را نمی‌دانیم. احتمال دارد تعداد بسیار بیشتری از کاربران عادی یا گروه‌های کوچک در این کار دست داشته باشند. در حال حاضر مشخص نیست شرکت‌هایی که محصول می‌فروشند تا چه حد در این روش غیر قانونی دست داشته‌اند؛ سخت است تصور کنیم که این هیچ اطلاعی از چنین سیستمی نداشته باشند.

بررسی و امتیازدهی جعلی در آمازون مدت‌ها است که مشکل مهمی محسوب می‌شود. آمازون به‌وضوح از این مشکل باخبر است؛ اما شناسایی کسانی که بررسی جعلی می‌نویسند روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود؛ چون بررسی‌های جعلی اخیرا بسیار شبیه به بررسی‌ واقعی شده‌اند.

وب‌سایت‌هایی نظیر Fakespot و ReviewMeta در تلاش برای فیلتر کردن بررسی‌های جعلی هستند تا افزون‌ بر تلاش‌ روزافزون آمازون، سیستم دیگری نیز وجود داشته باشد؛ اما این تلاش‌ها به‌طور کامل مؤثر نیستند. آمازون فعلاً ترجیح داده است به درخواست خبرنگاران برای توضیح بیشتر پاسخ ندهد.

حذف محصولات برند محبوب Aukey در فروشگاه آمازون اتفاقی غافلگیرکننده است؛ به‌خصوص برای کسانی که عاشق محصولات این برند هستند و استفاده‌ی زیادی از آن‌ها دارند. دو رقیب مستقیم Aukey یعنی Anker و RAVPower همچنان در آمازون حضور دارند. آمازون روز گذشته نخستین گزارش حفاظت از برند را نیز منتشر کرد. در آن گزارش اعلام شد دو میلیون واحد کالای تقلبی در سال ۲۰۲۰ شناسایی و نابود شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات