در تصادف تسلا مدل اس، اتوپایلت احتمالا فعال نبوده است

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش مقدماتی ستاد ملی ایمنی حمل‌و‌نقل آمریکا اعلام می‌کند در لحظه‌ی تصادف مرگ‌بار خودروی تسلا مدل اس، احتمالا سیستم کمک‌راننده‌ی اتوپایلت فعال نبوده است.
تبلیغات

ستاد ملی ایمنی حمل‌و‌نقل ایالات متحده‌ی آمریکا اخیرا گزارش مقدماتی دوصفحه‌ای با محوریت تصادف مرگ‌بار خودروی تسلا مدل اس (Tesla Model S) که ماه گذشته‌ی میلادی در اسپرینگِ تگزاس اتفاق افتاد و در نتیجه‌ی آن دو نفر به کام مرگ کشانده شدند، منتشر کرده است. مقامات محلی اسپرینگ گفته‌ بودند در زمان تصادف خودروی تسلا، کسی روی صندلی راننده حضور نداشته است.

آن‌طور که ورج گزارش می‌دهد، ستاد ملی ایمنی حمل‌و‌نقل آمریکا جزئیات مهمی درباره‌ی تصادف خودروی تسلا اعلام کرده. طبق این گزارش، ویدئوی دوربین امنیتی خانه‌ی مالک خودروی تسلا مدل اس نشان می‌دهد یکی از دو سرنشین از درِ سمتِ راننده وارد می‌شود و دیگری روی صندلی مسافر می‌نشیند.

خودرو خانه را ترک می‌کند و در مسیری ۵۵۰ فوتی (۱۶۸ متری) به حرکت درمی‌آید. پس از این مسیر، خودرو از جاده خارج می‌شود و به ترتیب به مجرای تخلیه‌ی آب زیر جاده، دریچه‌ی فاضلاب مرتفع و سپس یک درخت برخورد می‌کند. پس از برخورد به درخت، خودروی تسلا مدل اس آتش می‌گیرد و دو فردی که در آن حضور دارند کشته می‌شوند. 

دومین یافته‌ی مهم ستاد ملی ایمنی حمل‌و‌نقل پس از تحقیق روی سیستم کمک‌راننده‌ی تسلا به دست آمد. محققان این ستاد بررسی کردند که آیا ممکن است سیستم اتوپایلت تسلا در آن بخش از جاده که تصادف اتفاق افتاد، فعال بوده باشد یا خیر. حدس و گمان زیادی در فضای آنلاین در این زمینه مطرح شده است.

استفاده از اتوپایلت نیازمند این است که سیستم کروز کنترل آگاه از ترافیک (نسخه‌ی اختصاصی تسلا از قابلیت کروز کنترل انطباقی) و هدایت خودکار (که اجازه‌ی خروج خودرو از جاده را نمی‌دهد و آن را به سمت مرکز متمایل می‌کند) کار کنند. بر اساس نوشته‌ی ستاد ملی ایمنی حمل‌و‌نقل آمریکا، در ناحیه‌ی تصادف خودروی تسلا مدل اس سیستم کروز کنترل آگاه از ترافیک ممکن است فعال بوده باشد،‌ اما این گفته برای سیستم هدایت خودکار صدق نمی‌کند. 

تسلا ادعا می‌کند داده‌های اختصاصی‌اش نشان می‌دهد گزارش اولیه‌ی مقامات محلی مبنی بر نبودن هیچ‌کس در جایگاه راننده‌ی خودرو‌ی مدل اس اشتباه است. مدیران اجرایی تسلا گفته‌اند که فرمان خودروی مذکور تغییر شکل داده و کمربندهای ایمنی بسته بوده‌اند. مدیران تسلا از روی این نشانه‌ها به این نتیجه رسیدند که در زمان تصادف فردی روی صندلی راننده بوده. داده‌های محدودی از تصادف خودروی تسلا مدل اس بازیابی شده است.

ستاد ملی ایمنی حمل‌و‌نقل می‌گوید آتش‌سوزی باعث از بین رفتن دستگاه ذخیره‌سازی موجود در کنسول سیستم اطلاعات-سرگرمی خودرو شده. ماژول کنترل محدودیت که داده‌های مربوط به سرعت، وضعیت بسته شدن کمربند، شتاب و باز شدن ایربگ را ثبت می‌کند بازیابی شد، اما بر اثر آتش‌سوزی صدمه دیده بود.

ستاد ملی ایمنی حمل‌و‌نقل آمریکا احتمالا امسال گزارش نهایی تصادف خودروی تسلا را منتشر نمی‌کند. تحقیقات این ستاد روی حادثه‌ی تصادف خودروی مدل ایکس در کالیفرنیا که به مرگ یک مرد ختم شد، دو سال طول کشید. گفته شد که در آن تصادف اتوپایلت فعال بوده است. 

تصادف خودروی تسلا مدل اس روز ۱۷ آوریل ۲۰۲۱ (۲۸ فروردین ۱۴۰۰) در اسپرینگ تگزاس اتفاق افتاد. بر اساس ادعای KHOU در هیوستون، محققانی که به صحنه‌ی تصادف خودروی تسلا رسیدند «۱۰۰ درصد مطمئن بودند» هیچ فردی در زمان تصادف خودرو روی صندلی راننده حضور نداشته است. همسران دو مردی که در تصادف کشته شدند، گفتند دقایقی پیش از تصادف صدای آن‌ها را شنیده‌اند که درباره‌ی سیستم اتوپایلت حرف می‌زدند.

خودرویی که تصادف کرد، تسلا مدل اس ۲۰۱۹ بود. دو قربانی این تصادف اورت تالبوت ۶۹ ساله و ویلیام وارنر ۵۹ ساله بودند؛ ویلیام وارنر متخصص بیهوشی برجسته‌ای بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات