اخبار زنده ؛ دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
مطالعه 13 دقیقه
امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، سالگرد تحلیف نیلسون ماندلا به‌عنوان نخستین رئیس جمهوری سیاه‌پوست آفریقای جنوبی است.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۲۳:۲۰

۱۰ سال پیش در چنین روزی مایکروسافت اسکایپ را به مبلغ 8.5 میلیارد دلار خرید. pic.twitter.com/ChXbGs9FmO— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 10, 2021

۲۲:۵۳

وانت تمام برقی فورد F-150 هفته آینده رونمایی می‌شود

پس از جنرال موتورز، فورد نیز وارد بازار وانت پیکاپ های الکتریکی می‌شود. مدل برقی از F-150 که طی سال‌های اخیر پرفروش‌ترین خودرو امریکا بوده است، 26 اردیبهشت ماه رونمایی خواهد شد

منبع

۲۲:۲۸

هفت تأمین‌کننده اپل، آمازون و مایکروسافت به استفاده از نیروی کار اجباری متهم شدند

مدتی است که تأمین‌کنندگان واقع در چین با اتهام‌های زیادی در رابطه با استفاده از نیروی کار اجباری دست‌وپنچه نرم می‌کنند. تاکنون بسیاری از تأمین‌کنندگان بزرگ، قوانین کار را نقض و به‌صورت موشکافانه‌ای توجه دستگاه‌های نظارتی را به خود جلب کرده‌اند؛ مونتاژکننده‌هایی که محصولات دَه‌ها شرکت را تأمین می‌کنند. حال در جدیدترین مورد گفته می‌شود که هفت شرکت مرتبط با زنجیره‌ی تأمین اپل، مسلمانان ایغور را وادار به کار اجباری در اردوگاه‌هایی شبیه به زندان کرده‌اند.

اسناد منتشرشده جزئیات نحوه‌ی ارسال هزاران کارگر اویغور را از منطقه‌ی عمدتا مسلمان‌نشین سین‌جیانگ برای کار در هفت کارخانه‌ی تأمین‌کننده محصولات اپل، گوگل، آمازون، مایکروسافت و ... را شامل می‌شود.

منبع

۲۲:۲۸

بازطراحی محسوس نسل جدید هدفون‌های توگوشی سونی در تصاویر فاش‌شده

تصاویر منتسب به هدفون توگوشی نویز کنسلینگ WF-1000XM4 سونی نشان می‌دهند شرکت ژاپنی تصمیم گرفته هدفون خود را بازطراحی کند. در نسل جدید خبری از طراحی بیضی‌شکل تخت نیست. به‌نظر می‌رسد سونی در هدفون WF-1000XM4 از ترکیب رنگ‌های مشکی و مسی استفاده کرده. کیس شارژ هدفون نیز بازطراحی شده است.

هدفون جدید سونی

متن کامل خبر: تصاویر منتسب به هدفون WF-1000XM4 سونی فاش شد

منبع

۲۱:۵۴

رندر منتسب به مک بوک ایر M2 منتشر شد

رندهای جدیدی از مک بوک ایر M2 منتشر شده است که رنگ بندی جدید و حاشیه کمتر صفحه‌نمایش را نشان می‌دهد

رندرهای مک‌بوک M2

۲۰:۵۴

DXOMARK بررسی باتری گوشی‌ها را آغاز کرد؛ آیفون 12 پرو مکس در رتبه‌ چهارم 

مؤسسه‌ی DXOMARK در حال حاضر دوربین پشتی، دوربین سلفی، صفحه‌نمایش و اسپیکر گوشی‌های هوشمند را بررسی می‌کند و اخیرا میزبان بخش باتری نیز شده است. آیفون 12 پرو مکس اپل با امتیاز ۷۸ در رتبه‌ی سوم قرار دارد. DXOMARK می‌گوید سرعت شارژ آیفون 12 پرو مکس تا ۸۰ درصد بسیار خوب است، اما از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد عملکرد خوبی از پرچم‌دار اپل نشان داده نمی‌شود.

در رتبه‌ی اول رنکینگ DXOMARK گوشی گلکسی M52 سامسونگ حضور دارد.

منبع

۲۰:۵۴

تصاویر و قیمت گلکسی  F52 5G سامسونگ فاش شد

چندی پیش یکی از کاربران ویبو تصاویر گلکسی اف ۵۲ به همراه قیمت آن را ارائه کرده است. گفته می‌شود قیمت این گوشی ۲ هزار یوآن (حدود ۳۱۰ دلار) است. طبق گفته‌ی افشاگر چینی F52‌ در پنل پشتی دارای دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و در قسمت جلو دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی خواهد داشت. جزئیات دیگر شامل صفحه‌نمایش ۶٫۵۷ اینچی LCD به همراه ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به همراه اسلات microSD است.

گلکسی اف 52 5G

منبع

۲۰:۴۸

مدل مفهومی از ون برقی مرسدس EQT معرفی شد

مرسدس بنز در تلاش است تا محصولی جدید با بدنه ون کوچک و خانوادگی تولید کند. این سری با کد T عرضه خواهد شد و مدل برقی به نام EQT نیز خواهد داشت. اطلاعات فنی از توانایی‌های حرکتی این خودرو هنوز اعلام نشده است.

ون برقی مرسدس EQT

متن کامل خبر: TSMC احتمالا پنج کارخانه دیگر در خاک آمریکا احداث می‌کند

منبع

۲۰:۲۸

تراشه مشترک سامسونگ و AMD احتمالا امسال وارد یک لپ تاپ می‌شود

گفته می‌شود سامسونگ و AMD در حال کار روی تراشه‌ای به نام اکسینوس 2200 هستند که از واحد گرافیکی رادئون بهره می‌گیرد. این تراشه در اصل برای گوشی و تبلت ساخته می‌شود، اما شایعه‌ای جدید از احتمال حضور آن در لپ تاپ سخن به میان آورده.

اپل پیش‌تر از تراشه‌ی M1 در لپ تاپ و تبلت جدید خود استفاده کرده و به‌نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد استراتژی مشابه اپل در پیش بگیرد.

احتمالا قرار نیست در سال ۲۰۲۱ شاهد عرضه‌ی گوشی با اکسینوس 2200 باشیم.

متن کامل خبر: اکسینوس 2200، رقیب M1 اپل، احتمالا در لپ تاپ جدید سامسونگ قرار می‌گیرد

منبع

۱۷:۵۹

سامسونگ آسیب‌پذیری امنیتی را در مدل‌های کوالکام برخی دستگاه‌ها اصلاح کرد

آسیب‌پذیری در مودم کوالکام فاش شده است که می‌تواند به تماس‌ها و متن‌های شما دسترسی پیدا کند. سامسونگ اعلام کرده است که از این آسیب‌پذیری آگاه است و چندی پیش پچ امنیتی را برای تعدادی از این دستگاه‌ها منتشر کرده است. با نصب پچ ۱ می ۲۰۲۱ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰)، اکثر دستگاه‌های گلکسی ایمن خواهند بود.

منبع

۱۷:۳۲

شایعه: AMD Ryzen 9 6900H از ۱۲ واحد RDNA2 و هسته‌های +Zen3 برخوردار است

براساس اطلاعات غیررسمی منتشر شده، سری پردازنده‌های موبایل Rembrandt به حداکثر ۱۲ واحد محاسباتی گرافیکی RDNA 2 و سبک معماری Zen3+ مجهز خواهند شد. پردازنده AMD Rembrandt بالاخره سبک معماری پردازنده‌های گرافیکی Vega را کنار خواهد گذاشت.

متن کامل خبر: شایعه: AMD Ryzen 9 6900H از ۱۲ واحد RDNA2 و هسته‌های +Zen3 برخوردار است

۱۶:۴۷

به‌دنبال رکود بازار موبایل، قیمت‌ گوشی ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان‌تر شد

با وجود تداوم روند کاهشی قیمت بازار و به‌دنبال اشباع بازار از موبایل، تعطیلی بازار و کاهش نرخ ارز باز هم قیمت تلفن همراه را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داد. برای مثال، گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس که طی اسفند ۹۹ و فروردین عموما ۳۹ میلیون تومان قیمت داشت، هم‌اکنون ۳۴ میلیون تومان به فروش می‌رود.

مقاله مرتبط: یک قدم تا افزایش قیمت گوشی با تغییر در نحوه محاسبه ارز گمرکی

۱۶:۲۹

وضعیت پایتخت از لحاظ کاهش سیر کرونا تغییر چندانی نکرده است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت وضعیت پایتخت از لحاظ کاهش سیر کرونا تغییر چندانی نکرده است. او هشدار داد تهران در هفته‌های آینده دچار «نوسانات آماری» و «افزایش مبتلایان» خواهد شد.

۱۶:۲۰

کشف بیش از دو میلیون کالای تقلبی در آمازون در سال ۲۰۲۰

آمازون در نخستین «گزارش حفاظت از برند» که به سال ۲۰۲۰ ارتباط دارد اعلام کرد بیش از دو میلیون کالای تقلبی را کشف و نابود کرده است. این شرکت برای انجام عملیات‌های پیدا کردن کالای تقلبی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده.

آمازون بیش از هفت هزار کسب‌و‌کار کوچک را که جنس تقلبی فروخته‌اند به نهادهای قانونی ایالات متحده و اروپا معرفی کرده است. شرکت تحت مدیریت جف بیزوس می‌گوید که قصد دارد تعداد اجناس تقلبی را در پلتفرم خود به صفر برساند.

منبع

۱۵:۴۱

میزان جست‌وجوی کلیدواژه‌ی «دوج کوین» در گوگل برای اولین‌بار از جست‌وجوی «بیت کوین» پیشی گرفت

براساس داده‌های گوگل ترندز، تعداد دفعات سرچ عبارت «Dogecoin» در گوگل (درسطح جهان) برای اولین‌بار از «Bitcoin» نیز بیشتر شده است.

منبع

خبر فوری

🔹بیژن افشار، بازیگر سینما و تلویزیون به‌دلیل ابتلاء به کرونا درگذشت. او سابقه بازی را در سریال‌های مختارنامه، معمای شاه و تابو داشته است.🎮 @myzoomg 🎥 pic.twitter.com/7pJf6t902y— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 10, 2021

۱۵:۰۹

اپل ۴۵ میلیون دلار در کورنینگ سرمایه‌گذاری می‌کند

پس از اعطای ۲۰۰ میلیون دلار به کورنینگ در سال ۲۰۱۷ و سپس ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹، اپل با بهره‌گیری از منابع صندوق سرمایه‌گذاری تولید پیشرفته خود، بار دیگر در توسعه‌ی محصولات پیشرفته‌ترین سازنده‌ی محافظ نمایشگر جهان سرمایه‌گذاری کرده است.

اپل می‌گوید بودجه قبلی آن به کورنینگ کمک کرده تا شیشه مقاوم سرامیک شیلد را تولید کند؛ شیشه‌ای که به‌عنوان پوشش محافظ نمایشگر در آیفون ۱۲ معرفی شد. مبلغ اهدایی جدید ۴۵ میلیون دلار است و به‌طور خاص با هدف توسعه‌ی تولیدات کورنینگ در ایالات متحده و همچنین به‌منظور هدایت تحقیق و توسعه این شرکت صورت می‌گیرد.

مقاله مرتبط: داستان برند کورنینگ، از تولید شیشه لامپ حبابی تا فرمان‌روایی در صنعت فیبر نوری

منبع

۱۴:۲۵

دانستنی‌ها

برخلاف تصور، عمده درآمد هواوی در تجارت تجهیزات مخابراتی آن نهفته است. این شرکت در بیش از ۱۷۰ کشور جهان حضور دارد و تقریبا با ۵۰ اپراتور مخابراتی برتر جهان همکاری فعال دارد. جای تعجب نیست که هواوی بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌ی زیرساخت مخابراتی در جهان است. در واقع، درآمد غول چینی از زیرساخت شبکه ارتباط از راه دور بیشتر از تجارت مصرفی آن است که شامل فروش گوشی‌های هوشمند نیز می‌شود.

داستان برند: هواوی؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی دنیا

۱۲:۱۳

مینگچی کو: مودم‌های 5G اپل در آیفون ۲۰۲۳ استفاده خواهند شد

اپل سری آیفون ۱۲ را با مودم‌های 5G شرکت کوالکام روانهٔ بازار کرده است. بااین‌حال، مینگ‌چی کو حدس میزند کوپرتینویی‌ها حداقل تا سال ۲۰۲۳ همچنان از مشتریان مودم‌های کوالکام باقی بمانند و مودم‌های 5G اپل تا معرفی آیفون‌های ۲۰۲۳ به مرحلهٔ نهایی برای استفاده در محصولات غول دنیای فناوری نرسند.

منبع

۱۴:۰۵

اندروید 11 برای گلکسی A12 و A02s منتشر شد

آپدیت گلکسی A12 در روسیه با شماره‌ی مدل A125FXXU1BUE3 همراه‌با پَچ امنیتی ماه می ۲۰۲۱ و رابط One UI 3.1 (Core) و گلکسی A02s با شماره‌ی A025FXXU2BUDC و One UI 3.1 (Core) و پَچ امنیتی ماه آوریل در اختیار کاربران قرار گرفته است.

متن کامل خبر: اندروید 11 برای گلکسی A12 و A02s منتشر شد 

منبع

۱۴:۰۰

پتنت جدید شیائومی دوربین سلفی چرخان را در گوشی نشان می‌دهد

پتنت گوشی شیائومی با دوربین سلفی چرخان داخلی / Xiaomi

شیائومی پتنت جدیدی ثبت کرده است تا مکانیزم دوربین چرخان داخلی را برای گوشی‌های هوشمند به تصویر بکشد. ظاهرا این دوربین چرخان می‌تواند در نقش دوربین سلفی درون‌نمایشگری و دوربین اصلی پشتی ظاهر شود. ایده‌ی شیائومی فعلا در حد پتنت است و شاید هرگز به محصولی واقعی تبدیل نشود.

منبع

۱۳:۵۷

ویوو پشتیبانی نرم‌افزاری سه‌ساله پرچم‌داران نسل بعدی خود را تأیید کرد

ویوو تأیید کرده که پرچم‌داران جدید سری ایکس این شرکت از پشتیبانی نرم‌افزاری سه‌ساله برخوردار خواهند بود. انتظار می‌رود سری جدید پرچم‌داران ویوو در جولای ۲۰۲۱ معرفی و سپس روانهٔ بازار شوند.

متن کامل خبر: ویوو پشتیبانی نرم‌افزاری سه‌ساله از پرچم‌داران نسل بعد را تأیید کرد

منبع

۱۳:۴۵

سونی: محدودیت در عرضه PS5 تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت

ارگونومی دسته پلی استیش ۵ PS5

مدتی است که بحران تولید تراشه گریبان اکثر صنایع را گرفته است و قطعا کنسول‌های نسل نهمی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. طبق اظهارات مدیر مالی سونی که به‌دنبال گزارش درآمد اخیر شرکت منتشر شد، غول ژاپنی انتظار ندارد وضعیت عرضه پلی استیشن ۵ به این زودی‌ها بهبود یابد. به گفته بلومبرگ، هیروکی توتوکی گفت که سخت است که سونی بتواند تقاضای پلی استیشن ۵ را برآورده کند و احتمالا این وضعیت همچنان تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

منبع

۱۳:۳۴

شیائومی پنج‌شنبه هدفون پرچم‌دار معرفی می‌کند

شیائومی در پوستری گفته است که پنج‌شنبه‌ی این هفته (۲۳ اردیهبشت ۱۴۰۰) نسل جدید هدفون‌های توگوشی تمام‌بی‌سیم استریوی خود را که هدفونی پرچم‌دار محسوب می‌شود رونمایی می‌کند. تصویری غیررسمی نشان می‌دهد هدفون جدید شیائومی سری سیلیکونی دارد.

متن کامل خبر: شیائومی پنج‌شنبه هدفون پرچم‌دار معرفی می‌کند

منبع

۱۲:۵۶

قیمت اتریوم برای نخستین بار از مرز ۴ هزار دلار گذشتبه نظر می‌رسد اتریوم، دومین رمزارز بزرگ دنیا، افزایش قیمت شدیدش را در آینده نزدیک متوقف نخواهد کرد./economics/370743-ethereum-price-breaks-4-000/ pic.twitter.com/59FNd1zUKY— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 10, 2021

متن کامل خبر: قیمت اتریوم برای نخستین بار از مرز ۴ هزار دلار گذشت

۱۲:۳۲

واحد تجهیزات مصرفی سنهایزر فروخته شد

شرکتی سوئیسی به نام سونووا که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سمعک در دنیا محسوب می‌شود، با پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو واحد تجهیزات مصرفی سنهایزر را تصاحب کرد. این قرارداد تأثیری روی عرضه‌ی محصولات سنهایزر نمی‌گذارد و در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی نهایی می‌شود.

متن کامل خبر: واحد تجهیزات مصرفی سنهایزر فروخته شد

منبع

۱۲:۰۳

خبر فوری

محققی امنیتی موفق شد ایرتگ را هک کند

اپل ایرتگ

ایرتگ ردیاب هوشمند اپل است که مکانیابی اشیاء گمشده را ممکن می‌کند. این ردیاب به یک تراسه‌ی NFC مجهز شده است که URL سرویس Find My اپل روی آن تنظیم می‌شود. یک محقق امنیتی توانسته به درون ریزکنترلر ایرتگ نفوذ کند و URL تراشه‌ی NFC را تغییر دهد. از این راهکار ممکن است برای فیشینگ استفاده شود. اپل فعلا واکنشی نشان نداده است.

متن کامل خبر: محققی امنیتی موفق شد ایرتگ را هک کند

منبع

۱۱:۳۸

تماشا کنید:

تایم لپس آسمان شب در پایگاه فضایی اروپا

۱۰:۱۵

دانستنی‌ها

لی بیونگ چول

مقاله مرتبط: داستان برند سامسونگ؛ آینه تمام‌نمای تاریخ تجاری کره

۹:۵۸

سامسونگ برای رونمایی از گلکسی S21 FE و سایر محصولات در ماه آگوست آماده می‌شود

شرکت کره‌ای در بازهٔ زمانی به‌دنبال معرفی محصولات جدید خود ازجمله گلکسی S21 FE، گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 است که اصولا مدلی جدید از سری گلکسی نوت در این بازهٔ زمانی رونمایی می‌شود.

متن کامل خبر: سامسونگ برای رونمایی از گلکسی S21 FE و سایر محصولات در ماه آگوست آماده می‌شود.

منبع

۸:۵۴

پورشه ماکان الکتریکی برای رقابت با کراس‌اور های برقی تسلا و فورد تولید می‌شود

پروژه‌ی پروشه ماکان برقی

به‌تازگی تصاویری از یک کراس‌اور الکتریکی در حال تست و آزمایش فنی پیست منتشر شده است که ابعادی مشابه پورشه ماکان دارد. شرکت سازنده نیز، شایعات را تأیید کرده است . پورشه ادعا می‌کند شعاع حرکتی ماکان برقی، بیشتر از تایکان خواهد بود.

منبع

۸:۴۶

پروسه سیتی ۲۰۲۱؛ جدیدترین خودرو برقی تویوتا معرفی شد

ون تویوتا Proace City مدل ۲۰۲۱ با دو مدل مجهز به پیشرانه برقی و بنزینی تولید می‌شود. نسخه الکتریکی با ظرفیت پیمایش ۲۸۰ کیلومتر پیکربندی‌های باری و مسافربری خواهد داشت.

منبع

۷:۴۰

سامسونگ به تبانی در افزایش قیمت تراشه‌های حافظه متهم شد

حافظه رم / Ram

سامسونگ، میکرون و SK Hynix با طرح یک دادخواست دسته جمعی، به تبانی در تولید و افزایش حافظه‌های DRAM، مورد استفاده در دستگاه‌های الکترونیک مصرفی همچون گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی متهم شده‌اند.

این دادخواست که در تاریخ ۳ می ۲۰۲۱ تنظیم شد، ادعا می‌کند که سامسونگ، هاینیکس و میکرون با هم همکاری می‌کنند تا هزینه حافظه را به‌صورت مصنوعی افزایش دهند. ظاهرا با توجه به تسلط تقریبا کلی بر تولید حافظه به‌صورت گروهی، این سه شرکت به‌راحتی توانایی کنترل قیمت حافظه را دارند. از قرار معلوم، شرکت‌های یادشده با محدود کردن مصنوعی عرضه حافظه در بازار قیمت‌ها را کنترل کرده‌اند. ظاهرا با کمبود تراشه DRAM و تقاضای زیاد برای اجزای سازنده منجر به افزایش قیمت شده است.

متن کامل خبر: سامسونگ، اس کی هاینیکس و مایکرون به تبانی در قیمت‌گذاری DRAM متهم شدند

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰ می ۲۰۲۱

  • سالروز تحلیف نلسون ماندلا: در ۱۰ می ۱۹۹۴، مراسم تحلیف اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی، نلسون ماندلا، در آمفی تئاتر یونیئن بیلدینگز در پرتوریا با حضور سیاست‌مداران و بزرگان بیش از ۱۴۰ کشور جهان برگزار شد.
  • نخستین مطالعه علمی درباره تأثیر سیگار بر بیماری‌های قلبی: یک مطالعه علمی در ۱۰ می ۱۹۶۴، سیگار کشیدن را برای اولین‌بار با افزایش حمله قلبی مرتبط دانست. این مطالعه نشان می‌داد که خون بعد از سیگار سریع‌تر لخته می‌شود و زمینه‌ی بیماری‌های قلبی را ایجاد می‌کند.
  • نخستین پرتاب موفقیت آمیز موشک V-2 از خاک آمریکا: چنین روزی در سال ۱۹۴۶، ایالات متحده دومین موشک V-2 خود را از منطقه‌ی مشکی وایت ساندز پرتاب کرد که اولین پرتاب موفقیت آمیز یک موشک بزرگ در خاک این کشور بود.

۷:۲۰

اخبار روز گذشته را می‌توانید از اینجا مرور کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات