داستان برند اتودسک؛ پیشگام در طراحی و ساخت دیجیتال

جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 23 دقیقه
اتودسک را شاید بتوان بزرگ‌ترین برند نرم‌افزاری در حوزه‌ی طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر نامید که با خرید سرویس‌های گوناگون، به شهرت جهانی رسید.
تبلیغات

اتودسک (Autodesk) شرکت نرم‌افزاری آمریکایی با بازار بین‌المللی است که با تمرکز بر توسعه‌ی نرم‌افزارهای صنایع معماری، مهندسی، ساخت‌وساز، تولید، رسانه و سرگرمی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی اتودسک در سن رافائل کالیفرنیا فرار دارد. به‌علاوه، این شرکت، نمایشگاهی بزرگ از آثار طراحی مشتریان خود نیز در سان فرانسیسکو دارد. دفاتر کاری اتودسک در سرتاسر جهان قرار دارند. از کالیفرنیای شمالی، اورگان، کلرادو، تگزاس، میشیگان در ایالات متحده‌ی آمریکا تا اونتاریو و کبک و آلبرتا در کانادا، میزبان این شرکت بزرگ نرم‌افزاری هستند. 

تاریخچه‌ی تأسیس اتودسک، به دهه‌های پایانی قرن بیستم و توسعه‌ی نرم‌افزار پرچم‌دار آن‌ها در طراحی به کمک کامپیوتر، یعنی AutoCAD باز می‌گردد. نرم‌افزاری که تقریبا تمامی افراد فعال در حوزه‌های متعدد مهندسی، حداقل یک بار نام آن را شنیده یا در محیطش کار کرده‌‌‌اند. محصولات مهندسی متعددی در سرتاسر جهان، به‌کمک نرم‌افزارهای شرکت اتودسک طراحی شده‌اند. از میان آن‌ها می‌توان به مرکز تجارت جهانی و حتی خودروهای شرکت تسلا و بسیاری شرکت‌های دیگر اشاره کرد.

برند اتودسک، بیش از همه با نرم‌افزار اتوکد شناخته می‌شود، اما امروز به‌لطف خرید گروه‌ها و شرکت‌های متعدد، انواع ابزارهای طراحی، مهندسی،‌شبیه‌سازی، تحلیل، ساخت و سرگرمی را برای صنایع مختلف عرضه می‌کند. آن‌ها نرم‌افزارهای مخصوص مصرف‌کننده‌هم دارند که Sketchbook، مشهورترین در آن دسته محسوب می‌شود. نرم‌افزارهای مهندسی اتودسک، عموما قیمت بالایی دارند، اما نمونه‌های آموزشی و رایگان آن‌ها نیز تحت برنامه‌های خاص همکاری با مراکز غیرانتفاعی، عرضه می‌شود.

مرکز مدیریت اتودسک

مرکز مدیریت اتودسک

تاریخچه‌ی تأسیس

اتودسک در سال ۱۹۸۲ توسط یک برنامه‌نویس کامپیوتر به‌نام جان واکر تأسیس شد. واکر، نرم‌افزار مخصوص طراحی به کمک کامپیوتر به‌نام AutoCAD را از مخترع آن، مایکل ریدل، خریداری کرد. یک سال بعد، نرم‌افزار اتوکد توسط شرکت اتودسک به‌صورت عمومی عرضه شد. داستان توسعه‌ی اتوکد توسط ریدل، جزئیات قابل توجهی داد که تاریخچه‌ی موفقیت‌های بعدی اتودسک، به‌نوعی روی آن استوار شده است.

طراحی اولین نسخه از اتوکد در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی انجام شد

ریدل، اولین نسخه از نرم‌افزار CAD خود را در دهه‌ی ۱۹۷۰ توسعه داد. او از نسخه‌ی اولیه راضی نبود و طراحی را از ابتدا شروع کرد. سیستم مورد استفاده‌ی ریدل، پردازنده‌ای ۱۶ بیتی با حافظه‌ی در دسترس 64K داشت که ۴۸ کیلوبایت از آن توسط سیستم‌عامل اشغال می‌شد. هوشمندی و نوآوری‌های ریدل به‌حدی بود که برای رفع نیازهایش، کامپایلر اختصاصی به‌نام SPL توسعه داد. درنهایت، اولین برنامه‌ی CAD او، یک مفسر در محیط دوبعدی شد.

به‌هرحال، نمونه‌ی اولیه‌ی برنامه‌ی CAD متوقف شد و ریدل، در سال ۱۹۷۷ طراحی نسخه‌ی تعاملی‌تر را شروع کرد. او ۲ سال مشغول طراحی بود و درنهایت، برنامه‌ی خود را روی یک ماشین F100-L پیاده‌سزای کرد که برخلاف نسخه‌های معمول ۸ بیتی، از حافظه‌ی رم ۱۶ بیتی بهره می‌برد. از اولین چالش‌های ریدل، تنظیم قدرت پردازشی برای نرم‌افزارش بود که با تدبیرهای برنامه‌نویسی او، حل شد.

مایک ریدل

مایک ریدل

ریدل، اعتقاد زیادی به قانون مور داشت و معتقد بود بالاخره روزی قدرت پردازشی کامپیوترها به‌اندازه‌ی نیاز برنامه‌های او برای رندرهای گرافیکی افزایش می‌یابد. به‌هرحال، او نسخه‌ی پایدارشده از نرم‌افزارش را به‌نام Interact عرضه کرد و ۳۰ نسخه از آن فروخت. ریدل، مهندس برنامه‌نویس بود و آشنایی آن‌چنانی به روندهای فروش و بازاریابی نداشت.

جان واکر و ریدل کمی پس از آماده شدن محصول ریدل، با هم ملاقات داشتند. ریدل نرم‌افزار خود را به واکر نشان داد و قیمت اولیه‌ی واکر برای اتوکد، ۸ هزار دلار بود. ریدل پیشنهاد قیمت ۱۵ هزار دلاری داد و همچنین، حق توسعه‌ی نرم‌افزارهای رقیب، در صورت موفق نشدن واکر در توسعه‌ی اتوکد را تقاضا می‌کرد. به‌هرحال، مذاکرات اولیه‌ی آن‌ها تاحدودی به بن‌بست رسید.

واکر با وجود آن که دیدگاهی روشن درباره‌ی اتوکد در ذهن خود نداشت، اخبار و نظرات مثبتی از ریدل شنیده بود. به‌خاطر همان نظرات مثبت، او تا حدودی به ریسک کردن شانسش با ریدل تمایل نشان داد. درمقابل، ریدل نیز مشاوران حقوقی زیادی در اطراف خود نداشت و خودش تصمیم گرفت که درصدی از فروش هر نرم‌افزار ساخته شده براساس اتوکد، از واکر دریافت کند. واکر درباره‌ی مذاکرات و پیش‌بینی‌های آن زمان برای اهدای حق امتیاز نرم‌افزار گفت:

ما می‌دانستیم که نرم‌افزار مورد نظر، محصولی واقعا گران‌قیمت می‌شود. حتی اگر خود نرم‌افزار هم رایگان بود، پیاده‌سازی آن به هزینه‌های بالایی نیاز داشت. در آن دوران، کارت‌های گرافیک با قابلیت‌های اولیه‌، هزینه‌ی بالایی طلب می‌کردند و نمی‌شد آن‌ها را با قیمت ارزان خریداری کرد. به‌علاوه، اکثر کامپیوترها حتی ماوس نداشتند. درواقع، حتی داشتن نشانگر روی صفحه‌نمایش هم چالشی بزرگ محسوب می‌شد. درنتیجه، تنظیمات سخت‌افزاری مورد نیاز، گران‌قیمت می‌شد و درنهایت، ابعاد بازار را کاهش می‌داد.
جان واکر

جان واکر

ریدل قبلا امتیاز تولید یک تونر گیتار برقی را به قیمت ۱۰ هزار دلار فروخته بود و با وجود تبدیل شدن آن محصول به کسب‌وکاری میلیون دلاری، هیچ درآمد اضافه‌ای از آن نداشت. به‌همین دلیل، او تمایل زیادی به معامله به‌صورت درصدی از فروش نرم‌افزار نشان داد. درنهایت، او تصمیم گرفت برنامه را با قیمت یک دلار، و دریافت ۱۰ درصد از فروش تمامی محصولات و حتی نر‌م‌افزارهای وابسته به واکر منتقل کند.

واکر و ریدل مانند جابز و وزنیاک بودند، یکی فروشنده و دیگری مغز متفکر

واکر پس از قرارداد با ریدل، به مارین مانتی رفت و گروهی از برنامه‌نویس‌‌های حرفه‌ای از جمله خود ریدل را برای توسعه‌ی نرم‌‌افزار گرد هم جمع کرد. آن‌ها نام نرم‌افزار را از Interact به AutoCAD تغییر دادند و در اولین اقدام، آن را روی دستگاه Victor 9000 پورت کردند. ویکتور، یکی از اولین کامپیوترهای با ظرفیت‌های گرافیکی بود که از پردازنده‌ی ۱۶ بیتی Intel 8086 استفاده می‌کرد. ریدل در مصاحبه‌ای جدید به توانایی بالای واکر در جمع‌آوری مهندسان متعدد و ساختن کسب‌وکاری موفق اذعان کرد. او اعتقاد دارد خودش تنها یک دانه‌ی برف بود و نمی‌توانست کاری برای محصول انجام دهد.

تأسیس اتودسک و عرضه‌ی نرم‌افزار اختصاصی طراحی به کمک کامپیوتر، با دوران اوج کامپیوترهای شخصی و هجوم مردم عادی به نرم‌افزارها همراه بود. به‌همین دلیل، موفقیت‌های اولیه برای شرکت آمریکایی به‌سرعت حاصل شد. اتودسک در همان ماه‌ها و سال‌های ابتدایی، روندهای سنتی مدیریت را در داخل سازمان، متحول کرد. آن‌ها به‌جای استفاده از مدیرانی با تجربه در حوزه‌های استراتژی کسب‌وکار و برنامه‌ریزی‌های مالی، تیمی از مدیران تشکیل دادند که شامل برنامه‌نویس‌های کامپیوتری همچون واکر بود. درنهایت، شاید بتوان ترکیب واکر و ریدل را به جابز و وزنیاک تشبیه کرد. آن‌ها هم مانند استیوهای افسانه‌ای، در پایان با شکایت‌های حقوقی از هم جدا شدند.

نسخه اولیه اتوکد

نسخه اولیه اتوکد

پیشرفت سریع اتودسک باعث شد که واکر در سال ۱۹۸۵ شرکتش را به‌صورت عمومی در بازار سهام عرضه کند. او یک سال بعد از موقعیت مدیریت در شرکت استعفا داد تا علاقه‌مندی خود در حوزه‌ی برنامه‌نویسی را پیگیری کند. او، ضمیمه‌ای متمرکز بر حوزه‌ی ساخت‌وساز برای اتوکد طراحی کرد. محصول جدید هم توسط تیم بازاریابی اتودسک معرفی می‌شد و به مهندسان ساخت‌وساز امکان می‌داد تا قیمت‌گذاری و طراحی زمان‌بندی ساخت را نیز در پروژه‌های طراحی کامپیوتری خود وارد کنند. تا آن زمان، ۴۰ هزار نسخه از اتوکد به فروش رفته بود.

آلوار گرین، مدیر مالی اتودسک بود که در سال ۱۹۸۶، جایگزین واکر در مقام مدیرعامل شد. البته، واکر هنوز در پشت صحنه، فرایندهای مدیریتی را انجام می‌داد، چون هنوز بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت محسوب می‌شد. گرین از همان ابتدا، انتخاب عجیبی برای پست مدیریت محسوب می‌شد، چون آشنایی زیادی با کامپیوترها نداشت. او حتی از کامپیوتر در دفترش استفاده نمی‌کرد و برای ارسال ایمیل‌ها از منشی کمک می‌گرفت.

اتوکد روی فلاپی

اتوکد ۱.۱ سال ۱۹۸۶ روی فلاپی دیسک عرضه می‌شد

پس از مدتی که از مدیریت گرین گذشت، خود واکر به‌صورت عمومی او را مورد نقد قرار داد. گرین، برنامه‌نویس‌ها را درک نمی‌کرد و ساختار ذهنی‌اش، بیشتر حسابداری بود. به‌هرحال، او نتوانسته بود شرکت را آن‌گونه که واکر تصور می‌کرد، هدایت کند. مشکل اصلی گرین نیز، استفاده نکردن از منابع مناسب اتودسک برای خرید شرکت‌های کوچک بود.

در سال ۱۹۸۷، یک دور دیگر عرضه‌ی سهام توسط اتودسک انجام شد. آن‌ها با هدف جذب سرمایه برای پرداخت بدهی‌های پیشین، ۲.۵ میلیون سهم را به قیمت ۲۴ دلار برای هر سهم، به بازار بورس عرضه کردند. یک سال بعد، دارایی‌های شرکت به ۱۰۰ میلیون دلار رسید و درآمد نیز، رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرد. تا سال ۱۹۸۹، سهم اتودسک از بازار نرم‌افزارهای طراح اتوماتیک با کامپیوتر، به ۶۰ درصد رسید. آمار فروش آن‌ها، ۱۱۷ میلیون دلار بود.

با شروع دهه‌ی ۱۹۹۰، رشد اتودسک و نیاز آن‌ها به کاهش وابستگی به اتوکد، تغییرات بنیادین در فرایندهای شرکت را الزامی می‌کرد. ۵ واحد پشتیبانی مستقل طراحی شدند که هرکدام، پشتیبانی یکی از بخش‌های مهم سرویس‌های شرکت را بر عهده داشتند. البته، در آن زمان همه‌ی بخش‌های عملیاتی، به‌نوعی مکمل‌هایی برای اتوکد بودند. درادامه، برند آمریکایی، ۲۰ درصد از سهام شرکت نرم‌افزاری Ithaca Software را نیز خریداری کرد که محصولی به‌نام Hoops Graphics System داشت. ترکیب محصول همکار جدید با اتوکد، منجر به پیشرفت بهتر پرچم‌دار اتودسک می‌شد و رابط کاربری آن را نیز بهبود می‌داد. اتودسک درنهایت در سال ۱۹۹۳، شرکت ایتاکا را به‌صورت کامل خریداری کرد.

رویت / Revit

لوگوی نرم‌افزار Revit

تغییرات مدیریتی

در آوریل سال ۱۹۹۲، کارول بارتز به‌جای گرین به‌عنوان مدیرعامل اتودسک انتخاب شد. بارتز، فارغ‌التحصیل کارشناسی دانشگاه ویسکانسین بوده و به‌عنوان معاون سان میکروسیستمز هم فعالیت کرده بود. او یکی از ۲ زنی محسوب می‌شد که در صنعت فناوری‌های حرفه‌ای در آمریکا، وظیفه‌ی مدیریت را بر عهده داشت. بارتز درکنار مسئولیت در اتودسک، در شرکت‌هایی همچون Cadence و Airtorch نیز به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره مشغول به فعالیت بود.

کارول بارتز، مدیر افسانه‌ای اتودسک بود که شرکت را به اوج رساند

بارتز، ۳ هدف اصلی برای اتودسک تدوین کرد: تبدیل شدن به شرکتی یک میلیارد دلاری تا سال ۱۹۹۹، کاهش وابستگی درآمدی شرکت به اتودسک و ورود به حوزه‌ی ساخت به کمک کامپیوتر، درکنار طراحی. او همچنین زیرساخت‌های مدیریتی را نیز تغییر داد و مدیریت به‌صورت سنتی را در اتودسک پیاده‌سازی کرد. تیمی از مدیران اجرایی جدید در اتودسک مشغول به کار شدند و مهندسان نیز بیش‌ازپیش، توسعه‌ی اتوکد برای رفع نیازهای عموم را در دستور کار خود قرار دادند.

revit

محیط طراحی Revit

اتودسک برای تمرکز هرچه بیشتر روی حوزه‌ی طراحی، سهام خود را در شرکت AMIX،‌ شرکتی با فعالیت در حوزه‌ی شبکه‌ی فروش و همچنین Xanadu، فعال در حوزه‌ی دیتابیس، واگذار کرد. به‌جای آن‌ها، شرکت Micro Engineering Solutions خریداری شد که در حوزه‌ی مدل‌سازی به کمک کامپیوتر فعالیت می‌کرد. در سال ۱۹۹۳، خریدی مهم رقم خورد و با در اختیار گرفتن دارایی‌های Woodbourne، فناوری‌های مدل‌سازی اجسام صلب آن شرکت نیز به اتودسک اضافه شد.

جان واکر، در سال ۱۹۹۴، آخرین ارتباطات خود را نیز با اتودسک قطع کرد تا بیش‌از پیش، در سوئیس به تمرکز در حوزه‌ی برنامه‌نویسی بپردازد. تا آن زمان، اتودسک که زمانی توسط او تأسیس شد، در سرتاسر جهان یک میلیون بسته‌ی نرم‌افزاری به فروش رسانده بود. اتوکد نیز هنوز به‌عنوان منبع اصلی درآمد شرکت شناخته می‌شد. فروش نرم‌افزار و بسته‌های به‌روزرسانی آن، ۸۵ درصد از درآمد اتودسک را در سال ۱۹۹۴ تأمین کرد. درآمد خالص شرکت نیز به ۴۰۵.۶ میلیون دلار رسید که ۵۸ درصد از آن توسط فروش خارج از آمریکا تأمین می‌شد.

اتوکد

محیط اتوکد ۲۰۰۶

اتودسک به‌خاطر سیاست‌های تمرکززدایی از اتوکد، نرم‌افزارهای متعدد دیگری را نیز توسعه داده بود. از میان آن‌ها می‌توان به Autocad LT، نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر سازگار با ویندوز، AutoSketch، نرم‌افزار نقشه‌کشی دوبعدی برای سیستم‌عامل‌های DOS و ویندوز، AutoCAD Designer، نرم‌افزاری با قابلیت طراحی مدل‌های صلب، Advanced Modeling Extension، نرم‌افزار طراحی صلب دیگر که با اتوکد هماهنگ می‌شد، Generic CADD، برنامه‌ی طراحی و نقشه‌کشی هماهنگ با فایل‌های اتوکد و AutoCAD Data Extension ابزاری برای کار کردن هم‌زمان با چند فایل طراحی، اشاره کرد.

سیاست تمرکززدایی از اتوکد، استراتژی مهم بارتز بود

شرکت مالک اتوکد، علاوه‌بر نرم‌افزارهای بالا، سرویس‌های دیگری را همچون AutoSurf، برنامه‌ای هماهنگ با نسخه‌ی ۱۲ اتوکد برای طراحی‌های دوبعدی و سه‌بعدی، Autodesk Manufacturingexpert، برنامه‌ی دیگری با ساختارهای تولید و هماهنگ با نسخه‌ی ۱۲، Aemulus و Armulusmf، ابزارهای هماهنگ‌سازی فایل‌های اتوکد و CADAM، سرویس AutoCAD IGES Translator، برنامه‌ی مترجم فایل‌های CAD و برنامه‌ی Home Series برای طراحی و نقشه‌کشی خانه، به بازار عرضه کرد.

Moldflow

محیط نرم‌افزار Moldflow

در بخش برنامه‌های طراحی سه‌بعدی و انیمیشین، محصول مهمی به‌نام 3D Studio توسط اتودسک معرفی شد که نوید ورود جدی آن‌ها به این حوزه را می‌داد. در حوزه‌ی ابزارهای طراحی و رندر با کیفیت بالا، Autovision عرضه شد که قابلیت رندرهای باکیفیت از فایل‌های CAD را به کاربران می‌داد. در آن سال‌ها، اولین تلاش‌ها برای ورود به حوزه‌ی واقعیت افزوده نیز توسط اتودسک انجام شد و آن‌ها، ابزارهایی همچون Animator Pro، 3-D Studio و Cyberspace Developer Kit را عرضه کردند.

ابزارهایی برای مصارف گوناگون

محصولات اتودسک، کاربردهای متنوعی در حوزه‌های گوناگون داشتند. از معماری تا مهندسی، ساخت‌وساز، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، طراحی مکانیکی و حتی ساخت ویدئو از ابزارهای اتودسک بهره می‌بردند. از میان مشتریان بزرگ برند آمریکایی در سال‌های پایانی قرن بیستم، می‌توان به Chevron، Kohler، Sony Pictures، و شرکت ژاپنی Nippo اشاره کرد. شورون، پکیجی ترکیبی از اتوکد نسخه‌ی ۱۲، نرم‌افزار ADE، و برنامه‌ی Autodesk Geological Information System را برای نظارت بر دارایی‌ها‌ی خود استفاده می‌کرد.

کوهلر، یکی از مهم‌ترین مشتریان اتودسک در آستانه‌ی قرن ۲۱ بود که با استفاده از ابزارهای آن شرکت همچون AutoCAD، AutoSurft و AutoMill، قطعات و محصولاتی همچون وان حمام، توالت و سینک طراحی می‌کرد. سونی پیکچرز نیز مشتری مهم دیگر بود که بیش از همه، از ابزار 3D Studio استفاده می‌کرد تا زوایای دوربین‌ها را پیش از شروع فیلم‌برداری اصلی، طراحی و بررسی کند.

نقشه ساختمان اتوکد

نقشه جزئی ساختمان، طراحی شده با اتوکد

یکی از مهم‌ترین قراردادهای توسعه‌ی ابزارهای انحصاری توسط اتودسک، در سال‌های پایانی قرن ۲۰ امضا شد. آن‌ها در قراردادی ۵۵۰ میلیون دلاری، متعهد به طراحی برنامه‌ی CAD 2 برای Naval Facilities Engineering Command شدند.

تقریبا در  هر ساخته‌ی بشر در دنیای امروز، استفاده‌ای از ابزارهای اتودسک شده است

یکی از سیاست‌های اصلی توسعه‌ای اتودسک، همکاری با شرکت‌های نرم‌افزاری دیگر در توسعه‌ی ابزار و نرم‌افزار بود. در آن همکاری‌ها، شرکت‌های درگیر محصولی را با حفظ استقلال عملکردی، تولید می‌کردند. از رخدادهای مهم همکاری‌های مذکور، می‌توان به توسعه‌ی نسخه‌ای از اتوکد ۱۲ برای سیستم‌عامل IBM OS/2 2.0 اشاره کرد. به‌علاوه، همکاری مهمی با Xaos Tools انجام شد که در نتیجه‌ی آن، نرم‌افزار پردازش تصویری، هماهنگ با 3D Studio Release 3 توسعه می‌یافت.

مایکروسافت، یکی دیگر از شرکای مهم نرم‌افزاری اتودسک در دهه‌ی ۱۹۹۰ محسوب می‌شد. پس از عرضه‌ی AutoSketch 2 برای ویندوز، همکاری ردموندی‌ها با برند آمریکایی بیشتر شد و قراردادی مهم در جهت تولید برنامه‌های CAD سازگار با سیستم‌عامل مایکروساف، جهت عرضه در پگیج آفیس، به جریان افتاد. از قراردادهای همکاری مهم دیگر، می‌توان به UGC Consulting اشاره کرد که در بازار سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، نامی شناخته‌شده محسوب می‌شد.

اتودسک Vault

محیط اتودسک Vault در Inventor

سیلیکون گرافیکس، از شرکت‌های مهم نرم‌افزاری در دهه‌ی ۱۹۹۰ بود. آن‌ها همکاری مهمی با اتودسک به جریان انداختند که در طی آن، قابلیت رندری از نرم‌افزار 3D Studio، به یکی از نرم‌افزارهای آن شرکت اضافه می‌شد. به‌علاوه، توسعه‌ی نسخه‌ای از Autodesk Autovision، سازگار با محصولات سیلیکون گرافیکس، در موضوع آن همکاری قرار داشت.

تمرکز روی آموزش

اتودسک با هدف افزایش جامعه‌ی کاربران خود، آموزش نرم‌افزارها را در دستور کار خود قرار داد. آن‌ها در سال ۱۹۹۴، ۷۵۰ مرکز آموزش در سراسر جهان داشتند که با هدف آموزش اتوکد و دیگر محصولات، فعالیت می‌کردند. برای فروش محصولات نیز، شبکه‌ای از فروشنده‌های مستقیم و توزیع‌کننده‌ها در خدمت اتودسک بودند. قراردادهای همکاری با توسعه‌دهندگان سوم‌شخص نرم‌افزاری نیز با جدیت ادامه داشت. سیستم توزیع و همکاری اتودس، به‌نام AutoCAD Development System یا ADS، در سال ۱۹۹۰ طراحی شده بود و توسعه‌دهنده‌های متفرقه را تشویق می‌کرد تا ابزارهای جانبی برای هماهنگی با اتوکد طراحی کنند. در نتیجه‌ی آن برنامه، بیش از ۲ هزار توسعه‌دهنده‌ی مستقل با اتودسک همکاری می‌کردند.

Autodesk Simulation

محیط Autodesk Simulation

در سال‌های پایانی قرن بیستم، تمرکز روی توسعه‌ی نسخه‌های اختصاصی اتوکد ادامه پیدا کرد. صنایع مهم و بزرگ همچون معماری، مهندسی سازه، ساخت و تولید و موارد مشابه، هدف جدید اتودسک برای عرضه‌ی نسخه‌های جدید اتوکد بودند. به‌علاوه، در آن سال‌ها نرم‌افزارهای جدیدی که بر پایه‌ی AutoCAD نبودند نیز به سبد محصولات برند آمریکایی اضافه شدند. از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Revit اشاره کرد که به‌صورت انحصاری برای صنعت ساختمان‌سازی عرضه شد. این نرم‌افزار طی خرید شرکت Revoit Technologies به اتودسک اضافه شد. به‌علاوه، Inventor نیز به‌عنوان برنامه‌ی طراحی پارامتریک مکانیکی، در داخل اتودسک توسعه یافت. 

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی اتودسک

بارتز، یکی از موفق‌ترین مدیران تاریخ دنیای کامپیوتر محسوب می‌شود. او، ۱۴ سال مدیر اتودسک بود و در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره نیز انتخاب شد. در زمان مدیریت او، درآمد سالانه‌ی شرکت از ۲۸۵ میلیون دلار به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. درنهایت، بارتز در سال ۲۰۰۹، اتودسک را به مقصد یاهو ترک کرد که در آنجا نیز موفقیت‌های قابل قبولی به دست آورد.

Inventor

کارل باس، در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان مدیرعامل اتودسک انتخاب شد. باس، پیش‌زمینه‌ای از فعالیت‌ها، مهارت‌ها و علایق متنوع داشت. او از کابینت‌سازی تا طراحی و ساخت قایق را در تجربه‌ی کاری خود داشت. باس با داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی ریاضیات، به‌مرور در زمینه‌ی برنامه‌نویسی و گرافیک کارهایی را تجربه کرد که درنهایت، به مدیریت در اتودسک انجامید. شایان ذکر است او یک بار در سال ۱۹۹۵ توسط بارتز اخراج شده بود، اما به‌خاطر پروژه‌ای دیگر به شرکت بازگشت و فعالیت خود را جدی‌تر ادامه داد. درحال‌حاضر، اندرو آناگنوست به‌عنوان مدیرعام و کرافور بوردیج به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی اتودسک مشغول فعالیت هستند.

اتودسک در طول سال‌های فعالیت، با بهره‌گیری از دامنه‌ی گسترده‌ی محصولات خود، تأثیرات زیادی را بر جهان فناوری و خصوصا طراحی مهندسی داشته است. آن‌ها امروز بیش از همیشه روی CAD بر پایه‌ی خدمات ابری متمرکز هستند. Fusion 360 برنامه‌ی مهم اتودسک محسوب می‌شود که روی یک مرورگر وب عرضه خواهد شد. شرکت قصد دارد با آن ابزار، چالش‌های نصب نرم‌افزار و به‌روزرسانی را از سر راه کاربر بردارد و آن‌ها بتوانند تنها با باز کردن یک صفحه‌ی وب، فایل مورد نظر خود را طراحی کنند.

مدل‌سازی با استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، زمینه‌های دیگری هستند که اتودسک، با جدیت آن‌ها را دنبال می‌کند. با استفاده از آن فناوری‌ها می‌توان کارهای مختلفی از طراحی و مونتاژ به کمک عینک واقعیت مجازی، تا مرور معماری یک خانه پیش از ساخته شدن را انجام داد. البته، هنوز سال‌‌ها تا بهینه‌سازی نهایی فناوری‌های مذکور فاصله داریم

Maya

فعالیت بیشتر در حوزه‌های ساخت و خصوصا همکاری برای توسعه‌ی فناوری‌هایی همچون پرینت سه‌بعدی، از زمینه‌های مهم آتی برای اتودسک هستند. آن‌ها تاکنون نیز موارد مهمی را برای بهبود هرچه بیشتر فرایندهای تولید معرفی کرده‌اند که کارگاه Pier 9 برای تجربه‌ی فرایندهای تولید، یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

با نگاهی به تاریخچه‌ی اتودسک، ۳ دوره را در شرکت می‌توان مشاهده کرد. دوره‌ی اول مبتنی بر تک محصول اتوکد بود. سپس، نوبت به ورود به حوزه‌های دیگر رسید و امروز، در دوره‌ی سوم قرار داریم. مدیران اتودسک همچون باس در دوره‌ی سوم تصمیم گرفتند تا بیش‌ازپیش روی فرهنگ ساخت و افراد علاقه‌مند به آن متمرکز شوند.

اتودسک با ارائه‌ی نسخه‌های رایگان و آموزش، فرهنگ طراحی و مهندسی را نیز تغییر داد

اتودسک در مسیر جدید و با هدف ارائه‌ی محصولات مخصوص مصرف‌کننده‌های عادی، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های آن دسته را در سال ۲۰۰۹ عرضه کرد که با دانلود و نصب بالا همراه بود. سپس، مجموعه‌ای به‌نام Autodesk 123D عرضه شد که چند محصول مخصوص مصرف‌کننده را در دل خود جای داده بود. این مجموعه در سال‌های بعد به چند سرویس مجزا تقسیم شد. 

از خریدهای مهمی که با هدف حرکت به سمت علاقه‌مندان تولید انجام شد، می‌توان به خرید وب‌سایت پروژه‌های ساخت شخصی به‌نام Instructables اشاره کرد. این وب‌سایت، پروژه‌های موسوم به DIY یا Do It Yourself آموزش می‌دهد که کاربران با استفاده از آن‌ها و طراحی‌های ساده، نیازهای اولیه‌ی خود را در کارگاه‌های شخصی، تولید کنند. علاوه‌بر این وب‌سایت، Pixlr، ابزار اشتراک و ویرایش آنلاین عکس نیز توسط اتودسک خریداری شد. خرید سرویس‌های مذکور، ۳۵ میلیون کاربر ماهانه را به سمت اتودسک روانه کرد. ظرفیت کاربران جدید و علاقه‌مندی‌های جامعه‌ی آن‌ها به تولید، بیش از تعداد کاربران بود و ارزش‌های زیادی برای اتودسک به همراه داشت.

3DS Max

حرکت اتودسک به سمت بازارهای مخصوص مصرف‌کننده، تا حدی پیش رفت که آن‌ها حتی موتور طراحی بازی و اپلیکیشن‌های مخصوص طراحی اسباب‌بازی هم طراحی کردند. به‌علاوه، این شرکت سخت‌افزارهای محدودی را نیز با هدف بهینه‌سازی فرایندهای طراحی و ارتباط با کامپیوتر، به بازار عرضه کرد.

آخرین آمارهای ارائه شده، درآمد اتودسک را در سال ۲۰۱۷، ۲.۰۳ میلیارد دلار عنوان می‌کند. آن‌ها ۷ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارند. البته، در سال ۲۰۱۷، یکی از بزرگ‌ترین تعدیل نیروها در تاریخ اتودسک انجام شد که در طی آن، ۱۱۵۰ نفر از کارمندان، اخراج شدند. در سال ۲۰۱۶ نیز حدود ۱۰۰۰ نفر اخراج شده بودند که در طول ۲ سال، تعداد کارمندان را از ۹۲۰۰ به ۷۰۰ هزار نفر رساند.

محصولات و خدمات

مجموعه‌های نرم‌افزاری اتودسک، در حوزه‌های متعدد مهندسی به‌عنوان بهترین و کاربردی‌ترین ابزارها شناخته می‌شوند. امروزه، استفاده از ابزارهای این شرکت آمریکایی، به‌نوعی برای همه‌ی مهندسان و طراحان الزامی شده است و محصولات متنوعی، با استفاده از آن‌ها ساخته می‌شود. درادامه، مهم‌ترین نرم‌افزارهای اتودسک را در شاخه‌های مخنلف، معرفی می‌کنیم.

پلتفرم‌ها

اتودسک، بخشی به‌نام Platform Solutuins and Emerging Business دارد که توسعه و مدیریت زیرساخت‌های نرم‌‌افزاری شرکت را در بازارهای مختلف بر عهده دارد. از نرم‌افزارهای و سرویس‌هایی که در زیرمجموعه‌ی PSEB قرار می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • AutoCAD
  • AutoCAD LT
  • AutoCAD for MAC
  • AutiCAD Mobile
  • Autodesk Suites
  • Autodesk Cloud
  • Autodesk Labs
  • Global Engineering
  • Autodesk Fusion

    محیط Autodesk Fusion

    برنامه‌ی Autodesk Consumer Product Group نیز بخشی از PSEB محسوب می‌شود که با هدف افزایش علاقه‌مندی عموم به طراحی سه‌بعدی و جذب نسل جدیدی از طراحان توسعه یافت که به نرم‌افزارهای پیچیده علاقه نشان می‌دهند. محصولاتی همچون Motion FX و SketchBook از دل همان برنامه بیرون آمدند. چنین محصولاتی، بازه‌ی گسترده‌ای از کاربران از کودکان تا دانش‌آموزان و هنرمندان را شامل می‌شوند.

    آموزش و اعطای مجوز

    اتودسک، به کاربران محصولات خود که توانایی‌ها و مهارت‌هایی با برنامه‌هایش داشته باشند، مجوز اعطا می‌کند. یکی از مجوزها، به‌نام Autodesk Certified User به کاربرانی داده می‌شود که مهارت‌های اولیه‌ی نرم‌افزارهای اصلی اتودسک را داشته باشند. این مجوز، مخصوص دانشجویان و اساتیدی است که می‌خواهند مهارت کلی با نرم‌افزارها را اثبات کنند. اتودسک برای دریافت مجوز ابتدایی، برنامه‌های آموزشی و آزمون‌های منظم برای افراد برگزار می‌کند.

    مجوز حرفه‌ای‌تر Advanced Certified Professional، برای مهارت‌های حرفه‌ای‌تر ازجمله روندهای کاری پیچیده و طراحی‌های دشوار، از سوی اتودسک تدوین شد. این مجوز برای افرادی مناسب است که در حوزه‌ای خاص از طراحی کامپیوتری، نیاز به تأییدیه داشته باشند.

    معماری، مهندسی و ساخت‌وساز

    مرکز مدیریت زیرمجموعه‌ی معماری، مهندسی و ساخت‌وساز (AEC) از اتودسک، در بوستون ماساچوست قرار دارد. ساختمان این مرکز، گواهی LEED را در بازدهی بالا و حمایت از محیط زیست در اخیار دارد و توسط برنامه‌های خود شرکت، طراحی و ساخته شده است. نرم‌افزارهای پرچم‌دار اتودسک در حوزه‌ی AED، اتوکد و رویت هستند.

    نرم‌افزارهای اتودسک در حوزه‌ی ساخت‌وساز، شامل مواردی همچون BIM 360، Advance Steel و NavisWorks می‌شود. در صنعت زیرساخت، نرم‌افزارهای Civil 3D و InfraWorks توسط اتودسک عرضه می‌شوند. صنعت ترکیبی مکانیک، برق، تأسیسات یا MEP نیز از نرم‌افزار اختصاصی اتودسک به‌نام Fabrication CADmep بهره می‌برد.

    دفتر اتودسک

    دفتر اتودسک در بوستون

    از میان پروژه‌های مهمی که توسط نرم‌افزارهای زیرمجموعه‌ی AEC اتودسک طراحی و ساخته شده‌اند، می‌توان به ساختمان NASA Ames، پل خلیج سان‌فرانسیسکو، برج شانگهای و مرکز تجارت جهانی نیویورک اشاره کرد.

    مهندسی ژنتیک

    اتودسک با عرضه‌ی سرویس Autodesk Life Sciences، حضوری جدی در صنعت مهندسی ژنتیک هم داشت. محصول آن‌ها، علاوه‌بر نشان دادن کدهای DNA در نمایشگر شبیه‌ساز مولکولی، امکان نوشتن کدهای مولکول‌ها را نیز به کاربران می‌داد. با وجود آن که فعالیت‌های زیرمجموعه‌ی ژنتیک با کیفیت بالایی انجام می‌شد، اتودسک تمام پروژه‌های مرتبط با آن را در سال ۲۰۱۸ تعطیل کرد.

    ساخت‌وتولید

    مرکز مدیریت زیرمجموعه‌ی ساخت‌وتولید اتودسک، در پورتلند اورگان قرار دارد. نرم‌افزارهای ساخت‌وتولیدی شرکت، در بخش‌های متعددی از صنعت استفاده می‌شوند. از میان آن‌ها می‌توان به ماشین‌آلات صنعتی، ماشین‌های الکترومکانیکی، ابزارهای پرس و ماشین‌کاری، قطعات خودرو و محصولات مخصوص مصرف‌کننده اشاره کرد.

    اتودسک / Autodesk

    اندرو آناگنوست

    مجموعه‌ی نرم‌افزارهای حوزه‌ی ساخت‌وتولید اتودسک، شامل موارد زیر می‌شود:

  • Fusion 360
  • Autodesk Inventor
  • AutoCAD
  • PowerShape
  • مجموعه‌ی محصولات Alias
  • Autodesk Vault
  • Nastra In-CAD
  • Autodesk CFD
  • MoldFlow
  • Netfabb
  • Autodesk HSM
  • FeatureCAM
  • PowerMill
  • PowerInspect
  • VRED
  • رسانه و سرگرمی

    بسیاری از محصولات مشهور صنعت سرگرمی که در حوزه‌های متنوع آن دیده‌ایم، به‌کمک نرم‌افزارهای شرکت اتودسک ساخته شده‌اند. زیرمجموعه‌ی رسانه و سرگرمی اتودسک، با هدف ساخت محتوای رسانه‌ای، مدیریت و توزیع محتو از جلوه‌های بصری فیلم و تلویزیون گرفته تا رنگ‌آمیزی و تدوین و انیمیشن‌سازی را پوشش می‌دهد.مرکز مدیریت بخش رسانه و سرگرمی، در مونترال کبک قرار دارد و در سال ۱۹۹۹ و پس از حرید Discreet Logic به‌صورت رسمی کار خود را شروع کرد.

    اتودسک، در سال ۲۰۰۶ و با خرید شرکت Alias از توسعه‌دهنده‌های جدی فناوری‌های گرافیک سه‌بعدی، حضور خود را در حوزه‌ی رسانه و سرگرمی جدی‌تر کرد. در سال ۲۰۰۸، با خرید برند Softimage از شرکت Avid، فعالیت‌های اتودسک در این حوزه، جدی‌تر هم شد.

    طراحی اسباب بازی اتودسک

    زیرمجموعه‌ی رسانه و سرگرمی اتودسک، نرم‌افزارهای زیر را به کاربران ارائه می‌کند:

  • Flame
  • Smoke
  • Maya
  • #ds Max
  • Arnold
  • MotionBuilder
  • Mudbox
  • ReCap Pro
  • در فیلم سینمایی Avatar، یکی از مشهورترین ساخته‌های سال‌های اخیر در ژانر فیلم‌های علمی تخیلی، بخش‌های زیادی از جلوه‌های ویژه با نرم‌افزارهای رسانه و سرگرمی اتودسک ایجاد شد. فیلم‌های مشهور دیگری همچون آلیس در سرزمین عجایب، مورد عجیب بنجامین باتن، هری پاتر و یادگاران مرگ، اینسپشن، مرد آهنی، کینگ‌ کونگ و موارد دیگر نیز از نرم‌افزارهای اتودسک بهره بردند.

    ابزارهای رندر

    اتودسک، ابزارهای اختصاصی رندر متعددی را توسعه داد یا از شرکت‌های دیگر خریداری کرد. البته، بسیاری از نرم‌افزارهای کنونی شرکت، از ابزارهای رندر دیگر شرکت‌ها همچون NVIDIA Mental Ray یا Iray استفاد می‌کنند. برند آمریکایی، علاوه‌بر ابزارهای رندر در محیط‌های گوناگون، خدمات رندر ابری را نیز به کاربران ارائه می‌دهد. از میان ابزارهای رندر ابری می‌توان به Autodesk Rendering یا Azure Batch Rendering اشاره کرد.

    زوم اپ Zoomapp Autodesk SketchBook

    تأثیرات اتودسک در تاریخ طراحی دیجیتال

    عرضه‌ی اولین محصول اتودسک یعنی اتوکد، به‌تنهایی نقطه‌ی عطفی در طراحی به کمک کامپیوتر در تاریخ بود. نرم‌افزار آن‌ها نه‌‌تنها مسیر را برای نرم‌افزارهای مشابه دیگر باز کرد، بلکه آینده را نیز به‌گونه‌ای دیگر شکل داد. در دنیای مدرن امروز، می‌توان ادعا کرد که هر المان و محصول ساخته‌ی دست بشر، ارتباطی هرچند جزئی با نرم‌افزارهای اتودسک داشته است.

    اتودسک تنها به طراحی و عرضه‌ی نرم‌افزارها محدود نیست و پروژه‌های متعددی را هم در سرتاسر جهان پیگری می‌کند. پروژه‌های نانو و بیوتکنولوژی متعددی در سرتاسر جهان به‌کمک این شرکت انجام می‌شوند که بسیاری از آن‌ها، آینده‌ی علوم را نشانه رفته‌اند.

    تمرکز روی مصرف‌کننده‌های عادی، از استراتژی‌های مهم کنونی در اتودسک است

    آموزش، یکی دیگر از زمینه‌های مهم فعالیت‌های اتودسک محسوب می‌شود. آن‌ها با برنامه‌های آموزشی رایگان، فرصت‌های پیشرفت را برای بسیاری از افراد علاقه‌مند و جویای کار، فراهم کرده‌اند. امروز، بیش از ۱۸۰ کشور دنیا می‌توانند از خدمات آموزشی و محصولانت رایگان اتودسک برای دانش‌آموزان و دانش‌جویان استفاده کنند.

    برنامه‌های آموزشی جدی اتودسک، ابتدا در سال ۱۹۹۳ و با کنفرانسی با هدف آشنایی متخصصان طراحی دیجیتال شروع شد. پس از مدتی، ظرفیت‌های بالای رویداد کشف شد و آن را به کنفرانسی سالانه بدل کرد. در سال ۲۰۰۸، اتودسک تصمیم گرفت تا رویداد را به‌صورت بین‌المللی هم برگزار کند که شانگهای و توکیو، اولین محل‌های برگزاری بودند. امروز، رویداد مذکور در سرتاسر جهان ۲۳ هزار شرکت‌کننده دارد Autodesk University، یکی از مهم‌ترین خروجی‌های آن محسوب می‌شود.

    دانشگاه اتودسک، به هزاران نفر در سرتاسر جهان امکان داد تا با دوره‌های خودآموز رایگان، مهارت‌های نقشه‌کشی، مهندسی و طراحی را بیاموزند. همین آموزش‌ها و پیشرفت‌ها، تغییرات قابل توجهی را هم در صنعت ایجاد کرد. امروز، مهارت کار با نرم‌افزارهای اتودسک، در بسیاری از صنایع، یک نیاز یا حتی الزام محسوب می‌شود.

    تلاش برای ساختن دنیایی بهتر با طراحی و ساخت محصولات بهینه، از دیگر اهداف و تأثیرگذاری‌های اتودسک در جهان است. بنیاد اتودسک، در مسیر همان اهداف حرکت می‌کند و با همکاری شرکت‌های کوچک و بزرگ در بیش از ۵۵ کشور جهان، موضوعاتی همچون اشتغال، بهینه‌سازی فرایندهای ساخت‌وساز و حتی تأمین آب آشامیدنی را نشانه گرفته است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات