محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی براساس نظرسنجی از ۶۵ هزار توسعه‌دهنده Stack Overflow

یک‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
مطالعه 6 دقیقه
نظرسنجی Stack Overflow در سال ۲۰۲۰ با همکاری بیش از ۶۵ هزار توسعه‌‌دهنده انجام شد. این نظرسنجی محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی را نشان می‌دهد.
تبلیغات

انجمن برنامه‌نویسی و وب‌سایت پرسش‌و‌پاسخ Stack Overflow نتایج نظرسنجی سال ۲۰۲۰ خود را منتشر کرد. آن‌ها ماه فوریه از ۶۵ هزار توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت نظرسنجی کردند و در یکی از مؤلفه‌ها، محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی رتبه‌بندی شدند. این وب‌سایت ماهانه ۵۰ میلیون کاربر منحصربه‌فرد دارد. در نظرسنجی امسال، از توسعه‌دهندگان پرسیده شد زبان برنامه‌نویسی را به‌عنوان انتخاب اول خود می‌دانند و آیا برای توسعه‌ی‌ محصول به استفاده‌ی مجدد از آن علاقه‌مند هستند؟ برنامه‌نویسان شاید بسته به شرایط پروژه از زبان‌های گوناگونی بهره می‌برند؛ اما یکی از زبان‌ها را بیش از سایر گزینه‌ها دوست دارند.

نظرسنجی Stack Overflow ماه فوریه انجام شد و فراموش نکنید اعلام جهانی خطرناک‌بودن همه‌گیری ویروس کرونا ماه مارس بود. از آن زمان تغییرات زیادی در نحوه‌ی کار و ارتباط برنامه‌نویسان ایجاد شد و آن‌ها شاید تمایل خود به زبان‌ها را هم تغییر داده باشند. به‌هرحال تا پیش از انتشار نتیجه‌ی نظرسنجی بعدی، می‌توان به رتبه‌بندی کنونی محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بسنده کرد.

۱۴. Scala

در سال ۲۰۰۱، مارتین اودرسکی، متخصص آلمانی علوم کامپیوتر، زبان برنامه‌نویسی Scala (مخفف Scalable Language) را توسعه داد. امروزه، بسیاری از توسعه‌دهندگان قدیمی جاوا از Scala استفاده می‌کنند. برنامه‌نویسان Scala را زبانی با ساختار مختصر و مفید می‌دانند که توسعه‌دهندگان برای مقیاس‌پذیرشدن اپلیکیشن‌ها و افزایش پایداری آن‌ها از آن استفاده می‌کنند.

متخصصان این زبان عموما به دریافت بیشترین حقوق برنامه‌نویسی شهرت دارند. به‌صورت میانگین، درآمد هر برنامه‌نویس Scala در سطح جهانی ۷۶ هزار تخمین زده می‌شود؛ اما متخصصان این زبان در ایالات متحده، به‌صورت میانگین ۱‍۵۰ هزار دلار درآمد سالانه دارند. رقم درآمد توسعه‌دهندگان نیز در همان نظرسنجی Stack Overflow مشخش شده است.

برنامه نویسی

۱۳. HTML/CSS

ترکیب HTML/CSS برای طراحی محتوای صفحات وب و وب‌اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان وب با استفاده از این دو ابزار، نحوه‌ی نمایش و تعامل عناصر صفحه‌ی وب را مشخص می‌کنند. دو زبان مذکور همیشه درکنار یکدیگر استفاده و یادگیری‌شان نیز همیشه در ترکیب با یکدیگر ممکن می‌شود. به‌هرحال، اولین پروتکل‌هایی که هر توسعه‌دهنده‌ی وب باید بیاموزد، HTML و CSS هستند.

۱۲. Bash/Sell/PowerShell

این زبان‌ها همگی به کامپیوتر کمک می‌کنند تا دستورها را درک و تفسیر کند. به‌عنوان مثال، هرگونه تغییر در فایل‌ها یا اجرای برنامه‌ها یا حتی چاپ‌کردن متن، به این زبان‌ها نیاز دارد. PowerShell را مایکروسافت توسعه داده است و با ابزارهای NET. این شرکت کار می‌کند. زبان Bash پروژه‌ی نرم‌افزاری رایگانی است که از سیستم‌عامل GNU متولد شد.

۱۱. SQL

SQL عموما برای ارتباط با دیتابیس و ایجاد تغییر در فایل‌های موجود استفاده می‌شود

SQL یا Structured Query Language برای ارتباط با دیتابیس‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این زبان، می‌توان هرگونه تغییر در فایل‌ها و ارسال و دریافت آن‌ها را در تعامل با دیتابیس انجام داد. توسعه‌دهندگان همچنین از SQL برای تحلیل داده‌های موجود در دیتابیس و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، بازاریابی، عملیاتی و... استفاده می‌کنند.

۱۰. JavaScript

برندان آیک جاوا اسکریپت را در نت‌اسکیپ طراحی کرد. این زبان را می‌توان مشهورترین زبان برنامه‌نویسی دانست که در میان زبان‌های محبوب هم جای گرفته است. توسعه‌دهندگان با استفاده از جاوااسکریپت، وب‌سایت و وب‌اپلیکیشن توسعه می‌دهند. پویایی و تعامل بهتر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها با کاربر، ازطریق جاوااسکریپت و کتابخانه‌های آن ممکن می‌شود؛ درنتیجه، همیشه توسعه‌دهندگان از جاوااسکریپت درکنار HTML و CSS استفاده می‌کنند.

۹. Swift

اپل زبان برنامه‌نویسی سویفت را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد. از آن زمان، سویفت رشد درخور‌توجهی سپری کرده است. سویفت برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های iOS در موبایل و دسکتاپ و امروزه برای کاربردهای هوش مصنوعی هم استفاده می‌شود. اوبر، ایر‌بی‌ان‌بی، اسکوئر، کالم و حدود ۵۰۰ هزار اپلیکیشن در اپ‌استور، حداقل در بخشی از ساختار خود از سویفت استفاده کرده‌اند. میانگین درآمد سالانه‌ی توسعه‌دهندگان سویفت در سطح جهانی ۵۸ هزار و در ایالات متحده ۱۲۵ هزار دلار است.

برنامه نویسی

۸. #C

سی شارپ را مایکروسافت توسعه داده است و برای نوشتن اپلیکیشن‌های ویندوز کاربرد دارد. به‌علاوه، توسعه‌دهندگان از #C برای توسعه‌ی وب‌سایت، اپلیکیشن‌های دیتابیس، ابزارهای توسعه‌ی نرم‌افزاری، کامپایلر و... هم استفاده می‌کنند. زبان سی شارپ از زبان‌های سنتی و قدیمی C و ++C مشتق شد؛ اما قابلیت‌های اضافه‌اش آن را مدرن‌تر و آسان‌تر می‌کند. ‌سی شارپ نقاط و تاریخچه‌ی مشترکی هم با جاوا دارد.

۷. Dart

گوگل زبان برنامه‌نویسی دارت را توسعه داد تا توسعه‌دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌هایی سریع و کارا طراحی کنند که در هر پلتفرم کارایی خود را حفظ کنند. این زبان بیشترین سرعت رشد را هم ثبت کرده است و گیت‌هاب سرعت به‌کارگیری از آن برای ساختن اپلیکیشن‌ها را بیش از رقبا گزارش می‌کند.

۶. Julia

زبان برنامه‌نویسی جولیا به‌عنوان زبانی سریع و بسیار پویا با هدف کاربردهایی در اپلیکیشن‌های محاسبه‌ی عددی و کاربردهای علمی محض طراحی شد. از این زبان می‌توان برای تصویرسازی داده و‌ علوم داده و یادگیری ماشین استفاده کرد؛ هرچند کاربردهای بسیار متنوع دیگری هم برای جولیا بیان می‌شود. ناگفته نماند سازندگان جولیا هیچ اصول و قاعده‌ی خاصی برای نام‌گذاری آن بیان نمی‌کنند.

۵. Go

مهندسان گوگل در سال ۲۰۰۷ زبان برنامه‌نویسی گو را توسعه دادند و در سال ۲۰۰۹ آن را رونمایی کردند. زبان مذکور براساس زبان قدیمی C مدل‌سازی شده و برای ساختن نرم‌افزارهای ساده و پایدار استفاده می‌شود. گو امسال در رتبه‌بندی محبوب‌ترین زبان‌ها پنج پله رشد کرد و از رتبه‌ی دهم به پنجم رسید. این زبان همچنین یکی از گزینه‌های پردرآمد موجود در میان برنامه‌نویسان محسوب می‌شود و میانگین پرداختی آن در جهان ۷۴ هزار و در ایالات متحده ۱۴۰ هزار دلار است.

برنامه نویسی

۴. Kotlin

زبان برنامه‌نویسی کاتلین را شرکت تولیدکننده‌ی ابزارهای نرم‌افزاری JetBrains توسعه داد. این زبان به توسعه‌دهندگان اندروید امکان می‌دهد اپلیکیشن‌های خود را با سرعت و بهره‌وری بیشتری بسازند. زبان کاتلین شباهت زیادی به زبان قدیمی جاوا دارد؛ اما مدرن‌تر است و توسعه‌دهندگان آن به نوشتن کد کمتری نیاز دارند. کاتلین همچنین قابلیت‌هایی دراختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد که از اشتباه‌های مرسوم او پیش‌گیری می‌کند. میانگین درآمد سالانه‌ی توسعه‌دهندگان کاتلین در ایالات متحده ۱۳۰ هزار دلار است.

۳. Python

پایتون از زبان‌های برنامه‌نویسی گسترده محسوب می‌شود که در دنیای فناوری، در کاربردهای متنوعی حضور دارد. این زبان قدرتمند به‌راحتی خوانده و تفسیر می‌شود و استفاده از آن نیز ‌چندان دشوار نیست. شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، پینترست، اینستاگرام و دراپ‌باکس، پایتون را در میان گزینه‌های محبوب قرار می‌دهند و نه‌تنها مهندسان نرم‌افزار، بلکه تحلیلگران و متخصصان علوم داده و محققان یادگیری ماشین هم از پایتون بهره می‌برند.

۲. TypeScript

زبان برنامه‌نویسی تایپ‌اسکریپت را مایکروسافت توسعه داده است. تایپ‌اسکریپت با وجود شباهت‌هایش به جاوااسکریپت‌، گزینه‌ها و قابلیت‌های بیشتری دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. درواقع، توسعه‌دهندگان برای ساختن پروژه‌های بزرگ‌تر، از تایپ‌اسکریپت به‌جای جاوااسکریپت استفاده می‌کنند.

۱. Rust

موزیلا زبان برنامه‌نویسی Rust را با هدف ساختن زبان برنامه‌نویسی سریع و پایدار توسعه داد. مدیریت حافظه در Rust با بهره‌وری چشمگیری انجام می‌شود و این زبان به‌خاطر ساختار پیشگیری از باگ‌های مرسوم، در میان زبان‌های ایمن‌ هم قرار دارد. امروزه، سرویس‌های وب همچون فایرفاکس و دراپ‌باکس و کلادفلر در سطوح گسترده از Rust استفاده می‌کنند و این زبان به‌عنوان یکی از اولین انتخاب‌ها در کار با سخت‌افزار هم شناخته می‌شود.

توسعه‌دهندگان Rust را پنجمین سال متوالی به‌عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی انتخاب کرده‌اند. حقوق دریافتی توسعه‌دهندگان این زبان هم درخورتوجه است و میانگین سالانه‌اش در سطح جهانی ۷۴ هزار و در ایالات متحده ۱۳۰ هزار دلار است.

دیدگاه شما درباره‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی برتر چیست؟ شما کدام زبان برنامه‌نویسی را برای طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها ترجیح می‌دهید و آیا روی زبان خاصی تعصب دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات