مهندس سابق گوگل به سرقت اطلاعات خودروی خودران متهم شد

شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از مهندسان سابق گوگل به‌نام آنتونی لواندوفسکی به سرقت اطلاعات محرمانه‌ی پروژه‌ی خودروی خودران گوگل و ارتباط غیرقانونی با اوبر متهم شد.
تبلیغات

مهندس سابق گوگل، چندی پیش به دزدیدن اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی‌شده‌ی پروژه‌ی خودروی خودران متهم شد. اتهام دیگر او، فروش اطلاعات به اوبر است که در دوره‌ی رقابت شدید شرکت‌ها برای دستیابی به خودروهای رباتیک رخ داد.

کیفرخواست علیه کارمند سابق گوگل از سوی دفتر دادستانی ایالات متحده در سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا مطرح شد. این کیفرخواست انشعابی از دعوای دادگاهی سال ۲۰۱۷ بوده که از سوی شرکت ویمو (یکی از پیش‌گامان صنعت خودروهای خودران که از دل گوگل زاده شد) مطرح شده بود. اوبر در آن زمان با پرداخت ۲۴۵ میلیون دلار به ویمو به توافق رسید، اما قاضی فدرال ناظر بر پرونده حکمی مبنی بر نظارت مجرمانه علیه شرکت صادر کرد. به‌هرحال امروز می‌دانیم که اوبر رانندگی خودکار را یکی از عوامل ادامه‌ی حیات می‌داند.

آنتونی لواندوفسکی متهم پرونده‌ی اخیر است که به دزدیدن ۳۳ راز تجاری متهم شد. احتمال محکومیت او، ۱۰ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه برای هر دزدی اطلاعاتی است که در مجموع به ۸/۲۵ میلیون دلار می‌رسد. در این‌ میان، بازرسان قانونی می‌گویند که اجرای حکم قاضی ادامه دارد اما مشخص نیست که اوبر یا مدیرعامل سابق، تراویس کالانیک هدف پرونده باشند. به‌علاوه، آن‌ها می‌گویند که اوبر و گوگل در جریان بازرسی‌ها با مقام‌های قانونی همکاری داشته‌اند.

پرونده‌ی دادگاهی اخیر به‌هیچ‌وجه اوبر را به‌صورت مستقیم تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. ازطرفی آن‌ها از دو سال پیش و با چالش‌ها پیرامون تراویس، مشکلات متعددی را تجربه‌ کرده‌اند و همین اخبار برای افزایش فشار به غول تاکسی‌های اینترنتی کافی خواهد بود. به‌هرحال اوبر در سال‌های گذشته با بحران‌های متعددی همچون آزار و اذیت جنسی در شرکت، استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری برای دور زدن قانون و نفوذ اطلاعاتی روبه‌رو بود و فشارهای جدید، باز هم عملکرد آن‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

اوبر

اوبر در ماه‌های گذشته و پس از عرضه‌ی عمومی سهام، چالش‌های مالی متعددی را سپری کرد. آن‌ها میلیاردها دلار ضرر مالی گزارش کرده‌اند و سرمایه‌گذاران بیش‌ازپیش درباره‌ی احتمال پیشرفت شرکت مشکوک هستند. همین موارد در ابتدای عرضه‌ی عمومی سهام باعث افت ۲۵ درصدی ارزش شد. به‌علاوه اکنون و پس از اطلاع‌رسانی پیرامون پرونده‌ی حقوقی اخیر، سهام شرکت افت یک درصدی را تجربه کرد.

لواندوفسکی به سرقت اطلاعات کاملا محرمانه‌ی سال‌ها تحقیق و توسعه‌ی گوگل متهم شد. بازرسان این اطلاعات را تاج طلایی شرکت می‌دانند. در میان اطلاعات به‌سرقت‌رفته می‌توان جزئیات توسعه‌ی فناوری LIDAR را مشاهده کرد. فناوری مذکور از بخش‌های کلیدی فناوری خودروهای خودران محسوب می‌شود که امکان شناسایی اجسام اطراف را به خودرو می‌دهد.

وکلای لواندوفسکی در پاسخ به اتهام‌های واردشده، روی بی‌گناهی او تأکید کردند و در بیانیه‌ای نوشتند:

او هیچ اطلاعاتی را از هیچ‌کس ندزدیده است. این پرونده ادعاهایی را مجددا مطرح می‌کند که حدود یک سال قبل در پرونده‌ای در دادگاه مدنی رفع اتهام شدند.

تراویس کالانیک در جریان پرونده‌ی ویمو گفته بود که اوبر برای ادامه‌ی حیات به خودروهای خودران نیاز داشت. البته او هیچ‌گاه اتهام تقاضای دزدیدن اطلاعات فناوری مذکور را از گوگل نپذیرفت. مدیرعامل وقت اوبر ادعا می‌کرد که تا مدت‌ها گوگل را متحد خود می‌دانسته است. منتهی پس از اعلام برنامه‌ی غول موتور جست‌وجو برای راه‌اندازی سرویس اشتراک سفر با استفاده از خودروهای رباتیک، اتحاد آن‌ها به رقابت تبدیل شد.

استعفای تراویس کالانیک از اوبر

لواندوفسکی از مهندسان پیش‌گام خودروهای خودران بود. کالانیک در ادامه‌ی اعتراف‌های خود در پرونده‌ی گذشته ادعا کرد که برای رسیدن به هدف بلندپروازانه‌ی ناوگان خودروهای خودران، سعی در جذب لواندوفسکی داشته است. این دو نفر در سال ۲۰۱۵ و پیش از ترک گوگل توسط لواندوفسکی با هم مذاکره کردند. پس از رفتن لواندوفسکی، اوبر ۶۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ برای خرید Otto هزینه کرد. استارتاپ مذکور در حوزه‌ی توسعه‌ی کامیون‌های خودران فعالیت می‌کرد و توسط لواندوفسکی و یک مهندس سابق دیگر گوگل یعنی Lior Ron تأسیس شده بود.

شاید اوبر ملزم به پرداخت جریمه‌ی لواندوفسکی شود

ویمو که در سال ۲۰۱۶ به‌صورت اسپین‌آف از گوگل جدا شد، ادعا کرد که لواندوفسکی پیش از ترک شرکت با هدف تأسیس Otto، حدود ۱۴ هزار سند حاوی رازها‌ی تجاری شرکت را دانلود کرده است. اوبر هرگونه اطلاع پیرامون اسناد مذکور را رد، اما در انتها لواندوفسکی را به‌خاطر همان پرونده اخراج کرد.

ریچارد جیکوبز، از متخصصان سابق امنیت در اوبر ادعا کرد که شرکت تیمی از جاسوس‌ها را برای دریافت اطلاعات از اوبر و دیگر رقبا استخدام کرده بود. به‌علاوه آن‌ها تلاش می‌کرده‌اند تا هرگونه فناوری دزدی را پوشش دهند. به‌هرحال همین ادعا یکی از دلایل بالاگرفتن درگیری‌ها بود و احتمال عملکرد خطا از سوی اوبر را افزایش می‌داد.

اوبر پیش از عرضه‌ی عمومی سهام، یک اطلاع‌رسانی جامع پیرامون پرونده‌های حقوقی و شکایت‌های مرتبط با لواندوفسکی داشت. آن‌ها در اسناد مذکور به شکایتی از سوی گوگل علیه مهندس سابق اشاره کردند که او را محکوم به پرداخت ۱۲۷ میلیون دلار کرد. اوبر با خرید Otto تعهدهایی نسبت به پرداخت جریمه‌های این استارتاپ داد. به‌همین دلیل شاید درنهایت پرداخت جریمه‌ی مذکور بر عهده‌ی غول تاکسی‌های اینترنتی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات